44. évfolyam, 1998. 3-4. szám
Archívum
English Deutsch

A felhasználóképzés helyzete a magyarországi állami felsőoktatási intézményekben
Eszenyiné Borbély Mária

Az információs társadalom korában természetes elvárás a frissen végzett diplomásokkal szemben, hogy megfelelő jártassággal rendelkezzenek a hivatásuk gyakorlásához és a mindennapi értelmiségi lét követelményeihez szükséges információk megszerzésében. Mivel az információk professzionális gyűjtő, feltáró és szolgáltató helye a könyvtár, elképzelhetetlen, hogy a felsőoktatási intézmények hallgatói ne legyenek könyvtárhasználók. Kiknek a feladata és kik végzik ténylegesen napjainkban a leendő diplomások könyvtárhasználati képzését? Ezekre a kérdésekre kereste a szerző a választ 1997 novemberében, amikor 96 állami felsőoktatási intézménybe küldte el kérdőívét. A 47 visszaérkezett válasz alapján a minta reprezentatívnak tekinthető.
A 47 megkérdezett intézményből 17 helyen szervezett keretek közt végzik a használóképzést, 13 helyen esetlegesen, a további 17 helyen egyáltalán nem foglalkoznak a feladattal. A kapott eredmények értékelésekor kiderült, hogy a) a pedagógusképző főiskolák; egyetemek esetében a megkeresettekből 16 képzőhely válaszolt, ebből 5 helyen szervezetten folyik a használóképzés, 5 helyen nincs ilyen, 6 helyen a könyvtári beiratkozáskor egyébként is szükséges könyvtárismertetést végeznek; b) szakirányú képzést folytató főiskolák, egyetemek esetében: 25 képzőhely küldte el a válaszát. Az intézmények 44%-ában folyik szervezetten képzés, 28%-ában kezdeményezések voltak, tehát az intézmények 72%-ában valamilyen szinten foglalkoznak a könyvtárhasználók oktatásával; c) a művészeti főiskolák és egyetemeken 6 válasz érkezett, s kiderült, hogy csak egy helyen folytatnak használóképzést.

Országos Széchényi Könyvtár
Észrevételek (2000/04/19)