Módis László tervezete a használóképzésről. Adalékok a kérdés
historiográfiájához
POGÁNY György
Az 1995-ben elfogadott NAT (Nemzeti Alaptanterv) a diákok 16. életévéig írja elő
a könyvtári és számítástechnikai ismeretek oktatását. A használóképzés fontosságáról
s a képzés folyamatába illesztéséről már 1958-ban készült egy tervezet, melyet a debreceni
egyetemi könyvtár munkatársa,
Módis László dolgozott ki. Módis javaslatának
lényege az volt, hogy tervszerűen és intézményesen kell tanítani a könyv- és
könyvtárhasználatot. A feladatot a képzőintézményekben és a tanárok közreműködésével
kívánta megoldani. Ezt a ,,könyvtári szakképzés"-t nem azonosította a könyvtárosok
szakképzésével, mert a könyvtárosok számára szerin
te további speciális technikai ismeretek szükségesek.
Elméletének vitatható pontja, hogy az általános képzést nem a könyvtárosok
bevonásával tervezte, hanem önként vállalkozó tanárokra építette volna. A képzés
mindhárom (alsó, közép és felsőfok) szintjére kiterjedően részletes tantervet állított
össze, melyet a tanulmány rövidítve bemutat. Módis képzési szintenként heti egy órás,
könyvtári gyakorlattal összekapcsolt foglalkozást javasolt. Bár a tervezet a nem valósult meg
a színvonalas iskolai könyvtárak és
a fogadókészség hiánya miatt, de hasznos tanulságokkal szolgál napjainkban is.
Országos Széchényi Könyvtár Észrevételek (2001/04/19)