A könyvtárak visszaszorulásáról az információszolgáltatás
terén
MIKULÁS Gábor
Míg a nyereségérdekelt vállalkozások sikeresen megélnek a hazai információs
piacon, addig a könyvtárak visszahúzódnak a ráfizetéses vagy alig nyereséges szolgáltatási
ágakba, holott az információkezelésben, - szolgáltatásban a könyvtárosok a legjártasabbak.
A könyvtárak léte, társadalmi elfogadottsága veszélybe kerülhet, ha a szakma nem képes a
piaci igények szerinti megújulásra. Ennek érdekében szükség
lenne a marketing szemlélet elterjedésére, a könyvtárak piacának felkutatására. A
használói igénykutatások is hasznos adatokkal segíthetnék a könyvtárakat, ha élnének ezzel
a lehetőséggel. Az üzleti információ
szolgáltatók erényei mint pl. a gyorsaság, az átfogó kínálat, az egyéni igények
követése a könyvtárak számára is vonzók lehetnek. Bemutat egy statikus és egy dinamikus
információszolgáltatási modellt, ahol a könyvtárosok mentalitását a statikus modell illusztrálja. Pl. az üzleti információs szolgáltatásokat naprakészen
kínáló adatbázist nem könyvtárosok készítették, a nagy forgalmú internetes portálokat sem
könyvtárak üzemeltetik, s nincsenek jelen a könyvtárak az internetes sajtófigyelő-szolgáltatásokban
sem. Innovatív vállalkozásnak tartja viszont a Magyar Elektronikus Könyvtár (MEK)
szolgáltatásait, s azokat a könyvtári vállalkozásokat, melyekben a hagyományos könyvtári
kínálatot kibővítették az elektronikus könyvtár lehetőségeivel. A könyvtáraknak újra kell fogalmazni magukat annak érdekében, hogy továbbra is jelen lehessenek az
információs társadalomban.
Országos Széchényi Könyvtár Észrevételek (2001/04/19)