46. évfolyam, 2000. 3. szám
Archívum
EnglishDeutsch

Meddig lehet túlélő a könyvtár?

A könyvtárak visszaszorulásáról az információszolgáltatás terén

MIKULÁS Gábor

Míg a nyereségérdekelt vállalkozások sikeresen megélnek a hazai információs piacon, addig a könyvtárak visszahúzódnak a ráfizetéses vagy alig nyereséges szolgáltatási ágakba, holott az információkezelésben, - szolgáltatásban a könyvtárosok a legjártasabbak. A könyvtárak léte, társadalmi elfogadottsága veszélybe kerülhet, ha a szakma nem képes a piaci igények szerinti megújulásra. Ennek érdekében szükség lenne a marketing szemlélet elterjedésére, a könyvtárak piacának felkutatására. A használói igénykutatások is hasznos adatokkal segíthetnék a könyvtárakat, ha élnének ezzel a lehetőséggel. Az üzleti információ szolgáltatók erényei mint pl. a gyorsaság, az átfogó kínálat, az egyéni igények követése a könyvtárak számára is vonzók lehetnek. Bemutat egy statikus és egy dinamikus információszolgáltatási modellt, ahol a könyvtárosok mentalitását a statikus modell illusztrálja. Pl. az üzleti információs szolgáltatásokat naprakészen kínáló adatbázist nem könyvtárosok készítették, a nagy forgalmú internetes portálokat sem könyvtárak üzemeltetik, s nincsenek jelen a könyvtárak az internetes sajtófigyelő-szolgáltatásokban sem. Innovatív vállalkozásnak tartja viszont a Magyar Elektronikus Könyvtár (MEK) szolgáltatásait, s azokat a könyvtári vállalkozásokat, melyekben a hagyományos könyvtári kínálatot kibővítették az elektronikus könyvtár lehetőségeivel. A könyvtáraknak újra kell fogalmazni magukat annak érdekében, hogy továbbra is jelen lehessenek az információs társadalomban.

Országos Széchényi Könyvtár
Észrevételek (2001/04/19)