51. évfolyam, 2005. 1. szám
Archívum
English

Az informatikus könyvtárosképzés helyzete és tendenciái
Veszélyek és lehetőségek

PÁLVÖLGYI Mihály

 

Könyvtári Figyelő (Library Review) 2005. 1. 19 – 29. p.

Öt szempontból vizsgálja a könyvtárosképzés feladatait a szerző:

  1. A képzés stratégiai összefüggései szerint: a könyvtárosképzésnek meg kell találnia a helyét az információs társadalom helyi, regionális, szakmai, országos és európai stratégiáinak rendszerében;

  2. A képzési keretek és tartalmak kapcsán: a könyvtár-informatika szak olyan interdiszciplináris képzési ághoz került, amelynek alapszakjaival (pl. informatika, kommunikáció, szervezés- és vezetéstudomány stb.) közös képzést lehet megvalósítani. A többi szakkal való érintkezési felületnek, ill. rokonságnak tükröződnie kell a tantervben is. A képzési célt a 129/2001. korm. rendeletben foglaltak szerint, a képesítési követelményeket a Magyar Akkreditációs Bizottság elvárásainak megfelelően kell meghatározni. Végig kell gondolni, miként lehetne az egyszakossá váló képzés negatívumait kiküszöbölni, s ki kell dolgozni az alapszakok és a mesterszakok viszonyát.

  3. A személyi és intézményi együttműködési feltételek elemzése során egyrészt a hazai személyi és intézményi feltételeket (az oktatók, a tanszékek, a hallgatók, a NKÖM, a Könyvtári Intézet, a szakmai szervezetek és a könyvtárak oldaláról közelítve), továbbá a nemzetközi együttműködés kérdéseit és az oktatók, hallgatók bevonásának lehetőségeit kell felmérni, kihasználni (pl. EUCLID, BOBCATSSS, Fulbright-ösztöndíj, ERASMUS programban hallgatói és oktatói cserelehetőségek stb.).

  4. A kutatás és fejlesztés kérdései között meg kell határozni a kutatási követelményeket, a stratégiákat és prioritásokat, a kutatások ösztönzésének kérdéseit.

  5. Az infrastrukturális feltételek között meg kell határozni a működés minimális követelményeit, s fejlesztésével kapcsolatos elképzeléseket.

 

Országos Széchényi Könyvtár
Észrevételek