48. évfolyam, 2002. 4. szám | Archívum |
Képesek-e a könyvtárak hozzájárulni a digitális szakadék áthidalásához?
SHIMMON, Ross: Können die
Bibliotheken dazu beitragen, die digitale Kluft überbrücken? – Az IFLA
főtitkárának tanulmánya először a Library Assotiation Record 103. Vol. (11),
Nov. 2001. számában jelent meg, majd az IFLA tolmács-csoportja vezetőjének
gondozásában német fordítás készült, ezt közölte: Bibliotheksdienst, 36. Jg.
2002. 1. 61-67.p. A tömörítést az utóbbi alapján Katsányi Sándor
végezte. |
A világ két részre szakadása, a nyugati jóléti társadalmak és a Föld lakóinak többségét kitevő szegénység közti szakadék mélyülése az emberiség létkérdésévé vált, nem kevésbé, mint az életlehetőséget veszélyeztető környezetszennyezés vagy a társadalom biztonságát kérdőjelessé tevő erőszakhullám. Kérdés, hogy a gyors fejlődésnek indult információs és kommunikációs technika (IKT) képes lesz-e a szakadék csökkentésére, vagy ellenkezőleg, tovább fogja mélyíteni azt? És van-e a könyvtáraknak egyáltalán módjuk rá, hogy ezt a hatást befolyásolják? Shimmon válasza mindkét kérdésre: igen, annak ellenére, hogy számos aggasztó jel mintha ennek ellenkezőjére vallana.
Jelenleg a tárgyilagos szemlélő inkább a szakadék elmélyülését tapasztalhatja. A világ két részét elválasztó gazdasági-életmódbeli különbségek napjainkra kiegészültek a „digitális szakadék”-kal, melyet az OECD állásfoglalás így definiált: „Különböző szocio-ökonómiai szinten levő személyek, háztartások, intézmények, régiók közötti különbség az információs és kommunikációs technológiához való hozzájutásban, az internet használatának aktivitásában”1.
Mekkora – és egyáltalán hogyan mérhető – a digitális szakadék mélysége? Számos kezdeményezés kísérelte meg a válaszadást. Az idézett OECD tanulmány a különböző háztartásokban mutatott ki éles különbséget, s ezt mindenekelőtt két tényezőre vezette vissza: a jövedelem és a képzettség eltérő szintjeire. Ezek mellett, vizsgálata szerint, szerepet játszik az információhasználat intenzitásában a lakóhely jellege, a háztartás nagysága és típusa, az életkor, a nem, a nemzetiségi és a nyelvi háttér is. Az OECD mérési adatai elsősorban azoknak nyújtanak támpontot, akik a digitális szakadékot egy-egy országon belül, (elsősorban a fejlett világban) kívánják valamilyen akcióval csökkenteni, mint pl. a Poeple's Network kezdeményezés Angliában vagy a Bill and Melinda Gates Foundation az USA-ban.
Milyen adataink vannak a fejlett és a fejlődő országok közötti digitális szakadékról? Az idézett jelentés szerint a különbség e téren legjobban azzal mérhető, hogy 100 lakos közül hány jut hozzá a telekommunikáció eszközeihez. Ez a mutatószám az OECD országokban 72,1, az OECD-n kívüli országokban 7,8. (A legalacsonyabb termelési mutatóval rendelkező államokban: 1,6.) Még drámaibb különbséget mutat egy másik mérőszám: 1000 lakosra hány internet-host jut? Az OECD országokban ez a mutató 81,5, a többi országban 0,85. Ez a mérőszám nemcsak a szakadék nagyságát mutatja, hanem azt a tényt is, hogy a szakadék nem csökken, hanem növekszik: Észak-Amerika előnye Afrikával szemben 1997-ben 267-szeres volt, 2000-ben pedig már 540-szeres.
Egy másik helyzetelemzés, melyet a United States Internet Council végzett2 a hozzáférés anyagi lehetőségeit vizsgálva megállapította, hogy Afrikában az internet-kapcsolat havi díja meghaladja a lakosság többségének havi jövedelmét. E vizsgálat szerint a szegény országokat az anyagiakon kívül a következő tényezők is elzárják az információs és kommunikációs technikától: a számítógépek hiánya, az analfabétizmus, a képzett szakemberek hiánya, az érdektelenség.
A legszegényebb országok helyzetét e téren a számoknál is jobban megvilágítja egy példa.3 Ugandában egy kórház évekig tartó próbálkozás után végre telefonhoz jutott. Az egyik ápolónőnek így módja lett volna, hogy a távoktatásos továbbképzéséhez szükséges információkat 10 perces telefonbeszélgetéssel megszerezze, azonban a telefon percdíja ott 2,50 US Dollár, (harmincszorosa a nyugati országok árainak.) Az ápolónő hat órás buszutazást választott Kampalába, ott szóban megkapta az információkat, és megtakarította a telefondíj felét.
Felmerül a kétség: a digitális szakadék nem csupán függvénye a jól ismert és
csökkenthetetlennek látszó gazdasági szakadéknak? Igen is, meg nem is. Gyakori
érvelés, hogy a szegény országoknak tiszta ivóvízre, kórházakra és iskolákra
lenne szükségük a számítógépek előtt. Valójában azonban nem egymást kizáró,
vagy-vagy alapú szcenáriókról van szó. Az információkhoz való hozzájutás az új
technika segítségével elősegítheti a létszükségletet jelentő ivóvízhez,
egészséghez, iskolázottsághoz való hozzájutást is.
Mi történt eddig nemzetközi szinten a digitális szakadék áthidalására?
Meghatározóan fontos esemény volt „A globális információs társadalom” Okinawai Chartája4, melyet a nyolc fejlett ország képviselői a 2000. július 6-i okanawai találkozón írtak alá. Az ebben foglalt irányelvek részletesebb kimunkálására a nyolc érintett állam munkabizottságot hozott létre (Digital Opportunity Task /DOT/ Force), mely a „nyolcak” genovai találkozójára elkészítette javaslatát az információs egyenlőtlenségek csökkentésére.5 A dokumentum azzal a végkövetkeztetéssel zárul, hogy „az információs kommunikációs technika ésszerű alkalmazása rendkívüli lehetőséget kínál a szociális és gazdasági egyenlőtlenségek csökkentésére, amennyiben a jóléti országok a hátramaradottakat támogatják.”
A DOT Force jelentés a jóléti országok számára konkrét javaslatokat is tartalmazott, többek közt:
A DOT Force megtette javaslatait és átadta a nyolc fejlett ország vezetőinek,
most már ezeken az országokon múlik, hogy mit vállalnak a világméretű
információs szakadék csökkentése érdekében.
Mit tett ez ügyben a nemzetközi könyvtárügy, közelebbről az IFLA?
Az Okinawai Charta kézhezvétele után Ross Shimmon főtitkár az IFLA nevében levéllel fordult a nyolc állam vezetőjéhez. Kifejezte egyetértését a Chartában foglalt irányelvekkel, utalt a könyvtárak potenciális szerepére és jelezte, hogy az IFLA kész a DOT Force munkájában bármilyen formában részt vállalni. A címzettek többségétől pozitív válasz érkezett.
Az IFLA a 8 állam könyvtáros szövetségeinek vezetőiből egy „árnyék nyolcak”-at hozott létre, mely állandó készenlétben áll az együttműködésre.
A genovai csúcstalálkozó után az IFLA felszólította tagszervezeteit, hogy forduljanak kormányaikhoz, s hívják fel figyelmüket ez ügyben a könyvtárakban rejlő potenciális lehetőségekre.
A könyvtárosi „árnyék nyolcak” a bostoni IFLA konferencián elhatározták, hogy kiegészítik az IFLA 1994-ben kiadott Közkönyvtári Manifesztumát, ill. a 2000-ben kiadott Iskolai Könyvtári Manifesztumot, azzal a céllal, hogy érveket szolgáltassanak a könyvtárosok részére a politikusokkal, a véleményformálókkal és a pénzügyi vezetőkkel folytatott dialógusokhoz.
2000-ben az IFLA a Kiadók Nemzetközi Szövetségével közös bizottságot hozott létre, hogy fórumot teremtsen az ellentétes érdekpárok megvitatására. (Pl. A könyvkiadók szabadsága / Az információhoz jutás szabadsága). A bizottság munkájának eredményeiről közös nyilatkozatot tett közzé.6
Mivel a szegény országok számára különösen fontos az egészségügyi információkhoz való hozzájutás, másrészt azonban az orvosi lapok ára számukra megfizethetetlen, az IFLA rendkívüli örömmel fogadta az Egészségügyi Világszervezet (WHO) határozatát arról, hogy e lapokból válogatott összeállítást juttat el mérsékelt áron vagy ingyenesen a címzettekhez. Ez az akció az IFLA reményei szerint egy trend kezdetét jelenti, mely megfelel a DOT Force irányelveinek.
A Világkereskedelmi Szervezet (WTO) több állásfoglalása a szolgáltatások és a szellemi termékek kereskedelméről, a szerzői jogról sérti a könyvtárak érdekeit. Az IFLA írásban fordult a WTO-hoz a könyvtári érdekek képviseletében, ezen kívül írásban hívta fel az egyes államok könyvtárosi szövetségeinek figyelmét: legyenek rajta, hogy a könyvtárak és használóik érdekei ne sérüljenek a WTO javaslatok megvalósítása során.
*
Shimmon némi szkepticizmussal zárja írását: Könnyebb ezekről a problémákról
beszélni, – írja, – mint megoldásuk érdekében cselekedni. A káros befolyások
kivédése még olyan országokban is nehéz, mint Nagy-Britannia vagy az USA, ahol a
könyvtáros egyesületek jól ellátott apparátussal működnek, és sok évi
tapasztalatuk van a lobbizásban és érdekérvényesítésben. Milyen eséllyel tudják
kivédeni a káros hatásokat azok a fejlődő országok, melyeknek könyvtárosi
szövetsége tapasztalatlan tiszteletdíjasokból áll? Az IFLA kötelessége, hogy
őket minden elképzelhető módon segítse.
Jegyzet
Understanding the
digital divide. OECD, 2001.
www.oecd.org
ATKINSON, Mark: Poor need penicillin before Pentius. Guardian Weekly, 2000. aug. 31.
Okinawa charter on the global information society. Government of Japan, 2000.
Digital opportunities for all: Meating the challange. – www.dotforce.org .
Librarians and publishers working to a common agenda. 2001. aug. 23.
Országos Széchényi Könyvtár Észrevételek |