45. évfolyam, 1999. 2. szám
Archívum
English Deutsch

"Iskolai könyvtárak megújuló szerepkörben".
A Soros Alapítvány iskolai könyvtárakat támogató pályázati futamának (1996-1998) értékelése
Dán Krisztina

Az informatikai fejlesztést szolgáló közoktatási részprogramban szerepelt az iskolai könyvtárak korszerűsítésének pályázatokkal való támogatása. A NAT (Nemzeti Alap Tanterv) alapján kibontakozó informatikai koncepció nélkülözhetetlen eleme a korszerű iskolai könyvtár. A pályázat kiírásakor kevés iskolai könyvtárban működött számítógép, ahol volt, ott is inkább lassú, kis tárolókapacitású gépeket használtak. A Könyvtárostanárok Szervezete változásokat sürgetett, s terveik találkoztak a Soros Alapítványéval. Az alapítvány felkérte a Könyvtárostanárok Szervezetét, hogy dolgozzanak ki javaslatokat az iskolai könyvtárak informatikai fejlesztését szolgáló pályázathoz. A pályázat több ciklusból állt. Első lépésben az iskolai könyvtárak hardver- és szoftver állományának fejlesztése volt a cél. 930 intézmény pályázott, (ebből hétszázan pályáztak az első számítógépre). 169 pályázó kapott multimédiás számítógépet, lézernyomtatót és szoftvereket (SZIRÉN, Win'95, Office'95 ). A program második szakasza 1997-ben volt: meghívásos alapon az első pályázatról lemaradtak közül választottak ki 350 pályázót. Feltételként a könyvtáraknak home page tervüket is mellékelniük kellett. Ebben a szakaszban 133 intézményt juttattak a már említett eszközökhöz. 1998-ban egy Balatonfüreden tartott konferencián összefoglalták a pályázat eddigi tapasztalatait, a nyertesek pedig beszámoltak eredményeikről. Az utolsó szakasz 1998 szeptemberében indult, "Iskolai könyvtárak megújuló szerepben" címmel a pedagógiai programok könyvtárhasználati szerepéről. Ebben a szakaszban 180 pályázó nyert 80 millió Ft értékben informatikai eszközöket.

Országos Széchényi Könyvtár
Észrevételek (2000/04/19)