41. évfolyam, 1995. 4. szám |
Archívum |
Mecenatúra vagy finanszírozás országos feladatkörű szakkönyvtárak esélyei
Prőhle Éva
Elhangzott a Magyar Könyvtárosok Egyesülete 1995. évi, XXVII. egri vándorgyűlésén, a Társadalomtudományi Szekció ülésén.
Nem vagyok közgazdász, nem vagyok jogász,
sem képzett államigazgatási szakember, a kollégák joggal kérdezhetnék, hogyan
vállalhattam el akkor e téma előadását egy ilyen megtisztelő fórumon. Mindjárt
előrebocsátom, hogy aki valamiféle összehasonlító helyzetképet vár az országos
feladatkörű szakkönyvtárak jelenlegi finanszírozásáról, az csalódni fog. Amire
vállalkozom, az csupán az, hogy körvonalazzam szakirodalmi ismereteim, illetve
az egyik nagykönyvtár élén szerzett tapasztalataim révén, benyomásaimat a jelen
trendjeiről és a túlélés stratégiáiról.
Köztudomású, hogy a Könyvtári és Informatikai Kamara még 1992-ben felmérést
végzett az országos feladatkörű szakkönyvtárak helyzetéről elsősorban katasztrofális
pénzügyi helyzetük okán: Sajnos, az eredmény nem tekinthető reprezentatívnak,
mivel a könyvtárak alig egynegyede válaszolt a kérdőívre. Annyit azért 3 év
elteltével is kiemelhetünk a konklúziókból, hogy a szakkönyvtárakra szükség
van, de országos feladatokat csak akkor tudnak ellátni, ha ezek ellátására külön
alapból keretet kapnak. Az összes tudományterület igényeit lefedve kell foglalkozni
e könyvtárak feladatmegosztásával, finanszírozásával - már csak azért is, hogy
ez aztán tükröződhessen a könyvtári törvény parlamentnek benyújtandó változatában1
Nem tudom, mennyire lepi meg a kollégákat az, hogy a nem kielégítő pénzügyi
ellátás már évtizedek óta téma a nálunk jóval fejlettebb államokban is. Tény,
hogy a magára valamit is adó könyvtár soha sehol nem tartja kielégítőnek kereteit.
Induljunk ki abból, hogy mi a mérce, mi lehet a mérce? Meglátásom szerint a
mindenkori mérce a fenntartó által jóváhagyott célok megvalósításának színvonala,
illetve a felhasználók elégedettségi szintje.
Itt kell beszélnünk a törvényi szabályozásról általában és a hazánkban kialakult
helyzetről. A könyvtári törvények meghatározzák az alapszolgáltatásokat, az
ingyenes és térítéses szolgáltatásokat, érintik az állomány hozzáférhetőségét
és az adatvédelmet. A szakirodalmi ellátás legfontosabb intézményeit jórészt
állami forrásokból tartják fent. Nincs egyenes összefüggés egy adott ország
könyvtári szolgálatának színvonala és a könyvtári szabályozás megléte között.
Hazánkban mindenképpen fontos lenne a könyvtári rendszert és annak részeként
a szakkönyvtárak szerepét törvényileg körülírni2.
Nem vitás, hagy a megváltozott körülményeknek megfelelően a finanszírozás már
most is változatos képet mutat. Az országos szakkönyvtárak mind nagyobb arányban
kénytelenek a költségvetésen kívüli forrásokra hagyatkozni.
Itt egy kis kitérőt kell tennem szakmánk presztízséről. Létezik egy hatvanéves
könyvtáros egyesületünk és egy pár éves kamaránk. Mindkettőnek megvan a munkaterve,
a tevékenységi köre. Ezzel együtt is úgy érzem, hogy e két társadalmi szervezet
nem igazán tud áttörni sem a kormányzati szférába, sem pedig a köztudatba. Pedig
számos példa bizonyítja, hogy e szakma is csak a "public relations" kapcsolatok
árnyaltabbá tételével tud bármit is elérni, sőt azt kell mondanom, csak ennek
révén tudja majd túlélni a gazdasági mélyrepülés éveit. Talán az októberre meghirdetett
Összefogás a könyvtárakért akciósorozat lendíteni fog e helyzeten.
Nem tudom, mennyire közismert az a tény, hogy az érdekképviseleti és társadalmi
szervezetek bejelentkezhetnek az Országgyűlés ún. "lobbylistá"-jára, amelyre
eddig már 161 szervezet jegyeztette be magát, köztük a Közgyűjteményi és Közművelődési
Dolgozók Szakszervezete. (Az erről szóló híranyagot lapunk előző számának 460.
oldalán olvashatják. - A szerk.)
Ezek a szervezetek tájékoztatást kapnak az országgyűlés érdeklődési körükbe
tartozó bizottságának napirendjéről és képviseltethetik magukat annak nyilvános
ülésein. Igen fontosnak tartanám, hogy a könyvtáros szakmának mindig tudomása
legyen a könyvtárakkal kapcsolatos törvényjavaslatokról. Akár az Egyesület,
akár a Kamara létrehozhatna egy kimondottan törvényhozási ügyekkel foglalkozó
bizottságot, amire több példa is van külföldön3.
A Magyar Könyvtárosok Egyesülete szeptemberben szemináriumot szervez a könyvtári
törvény tárgyában. (A törvénykezésikonferenciáról készült összefoglalót e szám
567-584. oldalain olvashatják - A szerk.), így reményeink szerint talán az év
végére kialakul a törvény tervezete. Magától értetődik, hogy egy jó könyvtári
törvény is csak annyit ér, amennyi a gyakorlatban megvalósul belőle. A legfontosabb,
hogy a törvény világosan megfogalmazza a fenntartóval kapcsolatos kérdéseket.
Napjainkban mást sem hall az ember, mint hogy az állam - világszerte - vonul
ki a kulturális szféra finanszírozásából. Ezért is kétséges, hogy a könyvtáraknak
elsősorban költségvetési pénzekért kell-e lobbizniuk. Túl kevés eredmény jön
ki belőle. Ezzel szemben mit kellene tenni a mi szakkönyvtárainknak is? Lobbizni,
és nem csak a parlamentben, hanem sokkal inkább olyan intézményeknél, magánszemélyeknél,
amelyek és akik, hajlandók pénzt áldozni könyvtárakra. Nem állítom, hogy a helyzet
hasonló a fejlett nyugati országokéhoz, de mutatis mutandis nálunk is ki lehet
és ki kell alakítani a könyvtárakat pártfogoló intézmények körét. Ebben élen
jár az Akadémiai Könyvtár, amelyet már négy év óta támogat komoly összegekkel
a "Pro Bibliotheca Academiae Scientiarum Hungaricae" alapítvány. Az OSZK Baráti
Köre is céljai között említi a pénzszerzést a könyvtár tevékenységeire. A legjobb
megoldás, ha a pártoló intézmények évente támogatják a könyvtárakat. Többnyire
azonban egyedi pályázatokat kell benyújtani - évente többször is - eseti támogatás
megszerzése érdekében. A támogatók kiválasztásánál igen diplomatikusan kell
eljárni, mert ez a könyvtár függetlenségét érintheti. Semmiféle politikai befolyás
nem kívánatos.
Hogyan tudnák a könyvtárak potenciális támogatóikat meggyőzni létük fontosságáról?
Minden könyvtár helyzete egyedi, lehet tapasztalatcserét folytatni, de a könyvtáraknak
azt kell hangsúlyozniuk, amiben különböznek egymástól.
A rendszerváltozás óta a szakkönyvtárak jelentős része élvezte külföldi intézmények
támogatását. Ezek a
programok - bár az OSZK alapítványi csoportja mindent megtesz fenntartásukért
ma már lefutó ágban vannak. E térség öt év után kezd veszíteni érdekességéből.
Marad tehát a hazai források felderítése. Kérdés, hogy mennyire tud egy mai
könyvtárigazgató beletanulni ezekbe a pénzszerző akciókba. E nélkül ma már egy
könyvtárat sem lehet jól működtetni.
Múlt év szeptemberében a magyar parlament volt a házigazdája a kelet-európai
parlamenti könyvtárosok számára rendezett és az amerikai kongresszus Frost programja
által dotált konferenciának. Az egyik téma pontosan a könyvtárak anyagi helyzetét
érintette, és az amerikai kollégák nem győzték hangoztatni a szemléletváltás
szükségességét e téren. Nevezetesen, ők - beleértve a kongresszusi könyvtár
munkatársait is - minden gátlás nélkül pályáznak - és kapnak támogatást a legkülönbözőbb
üzleti. cégektől, vállalatoktól. Az amerikai könyvtárosok zömének sem habitusa
a "koldulás", mégis megteszik, mert meg kell tenniük. Ott mind a -fejlesztést
végző, mind a "public relations" kapcsolatokért felelős személyek munkakörébe
hivatalosan beletartozik az anyagi források felkutatása. Hol van idehaza a könyvtárakban
erre külön személyzet? Ráadásul az elmúlt negyven év sem kimondottan erre ösztönözte
a jelenleg felelős beosztásban dolgozó könyvtárosokat. El kell sajátítanunk
a marketing és a teljesítményértékelés új módszereit - nemcsak elméleti szinten.
Fontos az is, hogy a könyvtárnak legyen aktuális stratégiai terve. Ennek birtokában
bármikor pénzhez jut, nem kell kapkodnia a döntés meghozatala idején.
Újra felvetem azt a kérdést; hogy valóban kevés-e a kevés? Mihez képest? Vajon
milyen módon értékelik a könyvtárak saját teljesítményüket, és van-e alapos
áttekintésük arról, hogy melyik szolgáltatásuk mennyibe is kerül? Erről a témáról
sok cikket lehet olvasni a szakirodalomban4. Úgy
vélem, hogy nem elég szakmai értékelést végzünk el ahhoz képest, hogy mennyit
kellene. Persze az is igaz, hogy viszonylag kevés a pontosan mérhető könyvtári
tevékenység. Csak egymáshoz hasonló könyvtárak teljesítményét lehet tárgyilagosan
összehasonlítani. Rendkívül nehéz meghatározni, mégis fontos adat a valós és
lehetséges könyvtárhasználók számaránya. Számba kell venni a kielégítetlen igényeket
is.
Ki állíthatja jó lelkiismerettel, hogy folyamatos állományhasználati elemzést
végez és azok adatait rendszeresen értékeli?
Az értékelést lehet kimondottan a gazdaságosságra összpontosítani, a hatékonyságot
a kitűzött célokkal, a rendszer értékét a felhasználók igényeivel összevetni.
Alapos elemző tanulmányok elkészíttetése elég költséges, erre nem sok könyvtárnak
van lehetősége. Így marad a házon belül elvégzett értékelés, bár erre a meglévő
létszám általában nem elegendő. Jóllehet senki nem vitatja e tanulmányok szükségességét,
kevesen hisznek a következtetések gyakorlati hasznában, mivel azokat nem túl
gyakran veszik figyelembe a döntési folyamatban.
Az országos szakkönyvtárak közül néhány "funkciózavarral küzd, keresi helyét
és szerepét az átalakuló magyar könyvtárügyben"5.
Van, amelyiknek van érvényes szervezeti és működési szabályzata, van, amelyik
még eddig sem jutott el. Jó részük. azonos helyzetben van a tekintetben, hogy
szinte kivétel nélkül fogadják az egyetemi hallgatókat és kimondva-kimondatlanul
azok tankönyvtáraként is kellene, hogy funkcionáljanak. De lehet ezt példányszámmal
bírni és kell-e erre valójában törekedni?
És egyáltalán - az elektronikus adathordozók korában szükség van továbbra is
hagyományos gyűjteményépítésre, gyűjteményszemléletre, amikor a külföldi irodalmat
szükség esetén fax vagy hálózat útján be lehet kérni ahelyett, hogy drága folyóiratokat
rendelünk meg folyamatosan? Az elektronikus adathordozókra való áttérés sok
problémát megold ugyan - raktári férőhely, kevesebb létszám -, de másfajta gondolkodást
is követel a könyvtár munkatársaitól és felhasználóitól egyaránt.
Akkor, amikor minden könyvtár kénytelen erőteljesen csökkenteni külföldi folyóiratrendeléseit,
vajon van-e elképzelésük a kollégáknak arról, hogy az Európai Unió jogszabályait
tartalmazó JUSTIS Celex CD hány példányban van az országban? - Kb: 50 db, és
ezek közül csak néhány található könyvtárban.
Mindenki számára evidencia; hogy az együttműködés az 1976-os törvényerejű rendelet
által előírtak szerint már rég nem működik. Kialakultak ugyan bizonyos új formák,
pl. különböző könyvtártípusok igazgatói kollégiumai, Információs Infrastruktúra
Program stb. De éppen a legnagyobb átalakulásban lévő területen; a hagyományos
könyvtári tevékenységek terén izoláltak a könyvtárak, pedig még elég hosszú
idő fog eltelni, amíg az elektronizáció mindent megold, ha egyáltalán?...
A közeljövőben Magyarországon egy könyvtár sem remélheti költségvetési kereteinek
emelését. Jó, ha bázisszemléletű tervezés mellett működőképesek maradnak a könyvtárak.
Amire tehát még nagyobb szükség lesz, mint eddig, illetve eddig szükség lett
volna, az a rendszerben való gondolkodás; az együttműködésben rejlő tartalékok
feltárása. Hadd említsek meg néhány területet e tárgyban.
Fontos lenne, hogy elkészüljön az OSZK-ban legalább a magyar anyag retrospektív
feldolgozásának terve, amelyre mindenképpen kellene országosan pénzt szerezni.
Ez megkímélné az egyes könyvtárakat állományuk rekatalogizálásától, amire a
közeljövőben egyébként semmi kilátásuk nincs. Azokban az országokban; ahol eddig
ilyen projektek megvalósultak, többnyire a nemzeti könyvtár kezdte a feldolgozást,
a többi könyvtár pedig átvette az eredményt.
Nem tudom, a jelenlevők milyen hányadának mond valamit e rövidítés - HITÁR.
1987-ben néhány nagykönyvtár (Állami Gorkij Könyvtár (ma: Országos Idegennyelvű
Könyvtár), Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár, Központi Statisztikai Hivatal Könyvtár
és Dokumentációs Szolgálat, a Magyar Tudományos Akadémia Könyvtára, a Marx Károly
Közgazdaságtudományi Egyetem Könyvtára (ma: Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem
Könyvtára); Országgyűlési Könyvtár, Országos Széchényi Könyvtár) megállapodott,
hogy külföldi napilapjait nem gyűjti; tárolja egyenként, hanem csinál egy teljes
sort belőlük, azt átadja az OSZK-nak tulajdonjogilag is. Az OSZK pedig vállalta
az anyag igény szerinti szolgáltatását tárolókönyvtárából. Ez ment néhány évig,
amíg volt pénzük a könyvtáraknak a kiszállításra, addig az utolsó három év kivételével
szállítottuk az anyagot. Katalógusainkon a mai napig is az van feltüntetve,
hogy a három év előtti anyagot az OSZK szolgáltatja. Sajnos jó néhány visszajelzés
érkezett olvasóinktól, hogy ez a szolgáltatás már a nyolcvanas években sem működött
jól. Azóta eltelt egy pár év, senki nem mozdult, a téma nincs formálisan lezárva.
Információim szerint Törökbálinton nincs hely a további anyagfogadására. Mindenesetre
így torzóban meglehetősen nehéz bármit is visszaállítani az előző gyakorlatból.
A keretek csökkenésével már elő sem fizetünk e lapok jó részére: Illett volna,
hogy valakinek eszébe jusson az ügyet rendezni, lezárni. Tudom, hogy a külföldi
napilaptéma nem sok könyvtár szívügye, ez csak egy példa a sok közül, amely
takarékosságot jelenthetett volna. Az országban ugyanis legalább egy példányban
hozzáférhetőek lennének a fontosabb külföldi napilapok. Persze az is felmerülhetne,
hogy egy példányban megvenni a CD-ROM változatot, és azt igény esetén hálózaton
keresztül rendelkezésre bocsátani.
A külföldi dokumentumok bejelentésének ügye: amilyen ambícióval ért el komoly
eredményeket a Külföldi Folyóiratok Központi Katalógusa a KC gépesítésével,
annyira elszomorító, hogy a könyv KC vonalán mai napig nem mozdul semmi. Pedig
a külföldi könyvrendeléseknél döntő szempont lehet(ne), hogy az adott mű megvan-e
már valamelyik könyvtárban: Nota bene informálisan megtudtam, hogy egyes nagykönyvtárak
egy ideje csak elektronikus hordozón hajlandók jelenteni. Így ezek állományadatait
az OSZK nyilvántartásai nem tartalmazzák. Arról már ne is beszéljünk, hogy mi
a hitelessége az olyan nyilvántartásnak, amelybe bele se kerül minden adat.
Persze az, aki nem kérdez, csak gyötrődjön a cédulaformátummal. Talán nem ártana
erről egy körlevelet közreadni a "szerényebb" könyvtárak kedvéért, illetve még
inkább kidolgozni az adatok elektronikus hordozón való fogadásának koncepcióját...
Vagy vegyük a könyvtárközi kölcsönzést: Felmerülhetne, hogy a leggyakrabban
szolgáltató könyvtárak külön alapból hozzájárulást kapnának költségeikhez -
addig is; amíg az OSZK megoldja a szolgáltató könyvtár témáját - hogy ne csak
a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár okozzon megbotránkozást kétségkívül radikális,
ámde saját szempontjából abszolút érthető tarifáival.
Van egy olyan pont, ami csak ott kapcsolódik témánkhoz, hogy költségvetési vonzata
is volna. Nem állítom, hogy OSZK-s kollégáink örülni fognak, ha megemlítem:
nevezetesen a köteles-ügy. Épp eléggé lerágott csont ahhoz, hogy csak érintsem.
Mindent értünk: a külföldi példák sokasága és az OSZK megőrző funkciója... Senki
nem vitatja, hogy kiemelkedő fontosságú a nemzeti kincs megőrzése, de: pont
most felvetni a példányszám radikális csökkentését, amikor enyhén szólva SEMMI
valószínűsége nincs annak, hogy a könyvtárak megkapják a kompenzációt a költségvetésből
- hiszen a normál működéshez sincsenek meg a feltételek sehol, 25-30%-os infláció
mellett semmi bérfejlesztés, hanem csak létszámcsökkentés a perspektíva, milyen
esélye lenne egy ilyen felvetésnek??? A probléma felszínen tartása és meg nem
oldása - ami természetesen nem az OSZK-n múlik - csak ront a beszolgáltatási
morálon, ugyanakkor állandó bizonytalanságot okoz a könyvtáraknak a jövőre nézve.
Hadd térjek rá most arra, hogy a fejlett országokban kormányszinten foglalkoznak
az információpolitika kérdésével, a szakirodalmi ellátással. Erre vonatkozólag
nálunk is többször volt kezdeményezés, legújabban 1994-ben az Országos Szakirodalmi
Információs Rendszer (OSZIR) előzetes rendszertervének kidolgozásával. Jó elképzelés
a könyvtárak hármas kódolása, a "mag"-, a "közvetítő" és a "receptor" könyvtárak
adatátviteli vonalakon keresztül kapcsolódnak és alkotnak új értelmű hálózatot6.
Az országos szakkönyvtárak az adott szakterületek "magkönyvtárai". Fantasztikusak
a lehetőségek az elektronikus hálózatok igénybevétele révén, de ehhez meg kell
teremteni a résztvevő könyvtárak közötti megállapodás pontos szakmai tartalmát
és jogi hátterét. A probléma csak az, hogy az utóbbi fél évben nagy a hallgatás
a továbblépésről.
Nem akarok ünneprontó lenni, de van a kormány Tudománypolitikai Bizottsága mellett
Szakirodalmi Információpolitikai Munkabizottság, nemrég a művelődési miniszter
kért fel néhány szakembert az újjáformált Országos Könyvtárügyi Tanácsban való
részvételre.
Amennyiben azonban az OSZIR-ban is azok a felsővezetők fogják képviselni intézményeiket,
akiknek vajmi kevés rálátásuk van a munka érdemi részére, nem jósolok nagy jövőt
az OSZIR-nak. Kívánom, hogy ne legyen igazam.
Térjünk vissza újra az elejére: mecenatúra vagy finanszírozás? Az állami finanszírozás
kora lejárt, jobb, ha hazánkban a szakkönyvtárak mecenások után néznek. Minden
könyvtár saját magára van utalva. Ezért felbecsülhetetlen a felsőbb vezetők
felelőssége, akiktől ma már joggal elvárható - lenne -, hogy kapcsolataik révén
pénzt szerezzenek intézményüknek. A másik fontos konklúzió, hogy a hasonló feladatokat
ellátó könyvtárak még sokkal inkább támaszkodjanak egymás állományára, szolgáltatásaira.
Így talán könnyebben vészeljük át ezt a (hányszor is?) hét szűk esztendőt...
Irodalom
Országos Széchényi Könyvtár Észrevételek (2000/04/12) |