41. évfolyam, 1995. 4. szám |
Archívum |
Tizenhét nemzeti könyvtári törvény összehasonlító vizsgálata
PILAR, Jindrich: Zákony o národních knihovnách v zahraničí (Národní knihovna. 5.roč. 1994. 1.no. 3-21.p.) tanulmányát Futala Tibor tömörítette.
A cseh nemzeti könyvtári törvény előkészítésének folyamatában az intézmény egyik munkatársa tizenhét ország (Ausztrália, Ausztria, Bulgária, Dél-Afrikai Köztársaság, Észtország, Japán, Kanada, Liechtenstein, Nagy-Britannia, Németország, Olaszország, Oroszország, Svájc, Szingapúr, Új-Zéland, USA, Wales) nemzeti könyvtári törvényét hasonlította össze egymással. Az angolszász típusú törvények e mintában éppen úgy képviselve voltak, mint a német hatásra létrejöttek, illetve azok, amelyek a posztkommunista országokban és a harmadik világban keletkeztek. Noha a vizsgált törvények formájukban és tartalmukban meglehetősen heterogénnek látszanak, az adott államok jogalkotási szokásaira jellemző szövegezésük mögül a lényeget illetően mégis egyfajta egység tárul fel.
Általános rendelkezések
Az angolszász törvények ehelyütt vagy teljesen
formális bevezetővel élnek, vagy az általuk használt alapfogalmakról és a törvény
hatályáról tájékoztatnak.
Más törvényekben itt találhatók az esetleges névváltozásra vonatkozó utalások
(pl. az orosz törvényben), a létesítés elrendelésével kapcsolatosak, továbbá:
itt szokták meghatározni a könyvtár rendeltetését, jogi személy voltát, jogosítványait
(embléma-használat, pecsét, zászló, illetve vagyonjogi meghagyások), székhelyi
és címadatait, állományának mibenlétét.
Némely törvény e fejezetben utal a nemzeti könyvtár magasabb rendű céljára,
de a legtöbb megelégszik a munka egyszerű meghatározásával (a nemzeti dokumentumtermés
gyűjtése, feldolgozása, őrzése és hozzáférhetővé tétele).
Eseti megoldások: a törvény tartalmának "in nuce" közlése (pl. Észtországban),
az állomány kulturális örökségként való meghatározása (bolgár törvénytervezet),
a könyvtár politikai függetlenségének és privatizálási tilalmának kimondása
(a posztkommunista országokban), az ingyenes könyvtárhasználat garantálása.
Rendelkezések a könyvtár funkcióiról
A törvények egy része a statútumokra, szervezeti
és működési szabályzatokra hagyja a funkcionális rendelkezések megfogalmazását.
A legtöbb törvény a nemzeti produkcióra vonatkozó állománygyarapítás szabályait-tennivalóit
közli ehelyütt. Parlamenti könyvtári funkciót is ellátó könyvtárak esetén a
törvény a parlamenti tevékenységhez szükséges dokumentumok, főként kormányzati
anyagok beszerzésének ügyében is rendelkezik.
Egyik-másik törvény negatív gyűjtőköri meghatározással szolgál, azaz felsorolja
azokat a dokumentumfajtákat, amelyeket nem kell gyűjteni.
A szolgáltatásokra vonatkozó paragrafusok általában kimondják, hogy a nemzeti
könyvtár állománya kölcsönzés és helybenolvasás útján vehető igénybe. Egyes
törvények - az állampolgárok szabadságjogaira hivatkozva - bármiféle használati
korlátozást kizárnak, mások vagy csak egy használói kategóriát (pl. az országgyűlési
képviselőkét) preferálnak, vagy pedig használati cél alapján vezetnek be korlátozásokat
("csak tudományos célra" megjelöléssel).
Gyakori kötelezettség a nemzeti bibliográfia kiadása. Ezen felül további feladatok
is adódnak, így: gépileg olvasható adatbázisok felhalmozása, együttműködés a
bel- és külföldi könyvtárakkal, részvétei a könyvtárosképzésben és -továbbképzésben,
bibliográfiai és referensz szolgáltatások támogatása és koordinálása, könyvtártudományi
kutatások végzése és eredményeinek publikálása, (néhol) közreműködés az "országos
könyvtárpolitika" kialakításában.
Ugyancsak majdnem általános törvényi követelmény, hogy a nemzeti könyvtárak
országos könyvtárközi kölcsönzési, illetve kiadványcsere központként működjenek,
valamint hogy korszerű technikát és technológiát alkalmazzanak.
Némely törvény egyes meghagyásainak jobb helye volna az igazgatási-irányítási
fejezetben (pl. a "nemzeti könyvtáros" jogköre, a könyvtári vagyon kezelése
stb.)
Könyvtárigazgatási-irányítási rendelkezések
Míg a könyvtárigazgatási-irányítási paragrafusok
elveiket illetően meglehetősen azonosak, addig eljárási-ügyviteli dolgokban
nagyok a köztük lévő különbségek. Mindenesetre különösen gondos kidolgozás jellemző
rájuk, ami arra utal, hogy a jogalkotók jól tudják: nem utolsósorban egyértelműségüktől
függ a könyvtár további fejlődése. A törvények többsége főként az igazgatásban-irányításban
résztvevő alanyok kompetenciáját igyekszik elvszerűen és világosan meghatározni.
Az igazgatásban-irányításban megkövetelt feladatmegosztás az "egy személy hatalmát",
a "titokzatos személytelenség eluralkodását" kívánja lehetetlenné tenni, ami
együtt jár a kinevezési-felmentési jogkörök, az igazgatótanácsnak, irányító
választmánynak nevezett grémiumokkal kapcsolatos létesítési, eljárási, döntési
stb. szabályok már-már szőrszálhasogatóan aprólékos megfogalmazásával.
Közös törekvés az is, hogy a grémiumok stratégiai döntései elváljanak e döntések
mindennapi végrehajtásától, azaz a könyvtár (fő)igazgatójának taktikai cselekvéseitől.
E viszony "beszabályozása" korántsem egyszerű dolog. A könyvtár (fő)igazgatója
- a "nemzeti könyvtáros" - esetenként kiterjedt önálló jogosítványokkal rendelkezik,
más esetekben viszont csak az irányító grémium elhatározásainak puszta végrehajtója,
aki vagy tanácskozási jogú tagja a grémiumnak vagy az se, s így ülésein legfeljebb
"rangtalanul" vehet részt.
A nemzeti könyvtárak kivétel nélkül állami intézmények, létük és működésük nem
függhet egy-egy ország pillanatnyi gazdasági helyzetétől vagy politikai rendszerétől.
Magánszemélyek és alapítványok nemzeti könyvtári fenntartóként szóba sem jöhetnek.
A nemzeti könyvtárakat az állami költségvetésből kell dotálni, minthogy a nemzeti
kulturális örökség megóvásának legfontosabb intézményei között van a helyük.
(Kiegészítő dotációkat máshonnan is elfogadhatnak.)
Ennek megfelelően gyakorta közvetlenül az államnak vannak alárendelve, miközben
az állam szerepében esetenként állhat a parlament, a kormány és egy-egy miniszter
is, de általában nem minisztérium. A nemzeti könyvtárak politikai függetlenségét
és mindenféle hozzájuk nem illő funkciókkal való megterhelésének kizárását valószínűleg
azok a megoldások garantálják a leginkább, ha felettük a "valós hatalmat" a
törvény az igazgató tanácsok feladatkörében helyezi el.
Az egyes törvények konkrét megoldásai:
Japánban a közös nemzeti és parlamenti
könyvtárat koordinációs választmány irányítja, amelyben a parlament, a legfelső
bíróság és a kormány képviselteti magát. Fölötte a két parlamenti kamara állandó
bizottságainak tagjaiból álló közös bizottság áll. A munka viteléért a fő könyvtáros
felel (őt a két parlamenti kamara elnöke nevezi ki). Miniszteri rangja van,
s mint ilyen a két kamara elnökének számol be a könyvtár helyzetéről, terveiről.
A Kongresszusi Könyvtárat a Kongresszus Könyvtári Közös Bizottsága irányítja.
"Könyvtárosát" a Szenátus jóváhagyása alapján az elnök nevezi ki.
A British Libraryt választmány irányítja, amelyet az államminiszter és
(egy személy erejéig) a királynő nevez ki. A törvényben keretszerűen a választmány
valamennyi jogosítványa és kötelessége megtalálható. A részletes szabályozást
külön irányelvek tartalmazzák: A választmány a könyvtár pénzügyeit az ún. pénzügyi
memorandum alapján intézi. Ugyanennek a dokumentumnak figyelembe vételével a
könyvtár fejlődésének előmozdítására - financiális szemlélettel - különféle
terveket dolgoz ki. A választmány státusza: nyilvános autoritás.
A walesi nemzeti könyvtár irányításával kapcsolatos meghagyások a törvényben,
a statútumban és a szervezeti irányelvekben oszlanak el. Az irányítási hierarchia:
kormányzó testület, könyvtári tanács; illetve annak elnöke, alelnöke és kincstárnoka.
A vezető könyvtáros nem tagja egyik grémiumnak sem. .A könyvtár a statútumát
a politikai, kulturális és tudományos elit képviselőiből álló kormányzó testület
teszi közzé, illetve módosítja (parlamenti jóváhagyással). A végrehajtó szervezet
feladatait a tanács látja el. A törvény egyébként e grémium feladatkörét is,
részletesen jelöli ki.
Az ausztrál nemzeti könyvtár élén a tanács áll. Tagjai: a könyvtár
főigazgatója, több parlamenti képviselő és főkormányzó által .kinevezett személyiség.
A törvény szabályozza a tanács hivatalban tartási idejét és eljárási ügyeit.
A főigazgatót a főkormányzó nevezi ki, aki egyszersmind a tanács ügyvivő tisztviselője
és a konkrét könyvtárigazgató. A törvényben - részletesebb kifejtés nélkül -
szerepel egyfajta miniszteri felügyelet is. A törvény érdekessége: a főkormányzó
bírságot vethet ki a törvény megsértésének eseteiben.
A Dél Afrikai Köztársaság törvényileg mindkét nemzeti könyvtárát a kormánynak,
ezen belül a kulturális miniszternek rendeli alá, aki felhatalmazásai alapján,
a nemzeti könyvtárak funkcióit akár ki is bővítheti, továbbá szabályozhatja
a könyvtárak bérleti, elidegenítési, vagyonmozgási és financiális kölcsönügyleteit.
Ő nevezi ki a két könyvtár 7-7 tagú választmányát gyakorlati ügyintéző feladatkörre.
Problematikus esetben a közös tanácsadó választmány próbál közbelépni.
A kanadai nemzeti könyvtárban az elnöki és az irányítási-felügyeleti
funkciókat az államtanács minisztere gyakorolja, akit e feladatra - helyettesével,
a "nemzeti könyvtárossal" együtt - a főkormányzó nevez ki. A törvény az imént
említettek jogosítványait és feladatkörét is meghatározza. Ugyancsak a főkormányzó
hívja életre (tanácsadói jogosítvánnyal) a nemzeti könyvtár választmányát, amelynek
tagja a "nemzeti könyvtáros" is. A "nemzeti könyvtáros" tevékenységéért a miniszternek
felelős, aki az ő jelentését azután a parlamentben terjeszti elő.
Az új-zélandi törvény az irányítási jogosítványokat a miniszter (ő felel
a törvény végrehajtásáért), az igazgató tanács és a "nemzeti könyvtáros" között
osztja el. A miniszter határozza meg (a tanács nézeteinek figyelembe vételével)
a könyvtár működési rendjét. A tanácsot a miniszter javaslata. alapján a főkormányzó
nevezi ki. Feladatai általában tanácsadóiak, de néhány operatív feladattal is
,meg van bízva. Mint testület vagyonra tehet szert. Státusza: helyi autoritás.
Ő készíti el a miniszter számára a könyvtár éves jelentéseit, hogy azokat a
címzett a parlament elé terjessze.
A szingapúri nemzeti könyvtár igazgatóját és munkatársait az elnök nevezi
ki. A könyvtárat választmány segíti munkájában. A törvény ezen felül meghatározza
a felügyelő miniszter közbelépési lehetőségeit.
Az osztrák nemzeti könyvtári törvény a tudományos. kutatás szervezéséről
szóló törvény része. Meghatározása: állami (szövetségi) intézmény. Feladatai
keretszerűen nyernek meghatározást a törvényben. A könyvtár statútumát a szövetségi
tudományos és kutatási miniszter adja ki, aki mellett nemzeti könyvtári tudományos
tanács működik - tanácsadói feladatkörrel
A német nemzeti könyvtári törvény szabályozásának tárgyát nyilvános
szövetségi intézményként definiálja. Az irányításban az igazgatótanács, a főigazgató,
valamint a Deutsche Bibliothek és a Német Zenearchívum tanácsadó választmánya
vesz részt. Az irányítás Vezérlő dokumentuma a statútum, amelyet az igazgatótanács
hagy jóvá. A könyvtár legmagasabb rangú képviselője az igazgatótanács elnöke.
A főigazgató is neki van alárendelve. A tanácsadó választmányt az igazgatótanács
elnöke nevezi ki, a főigazgatót és helyetteseit a köztársasági elnök. A munkatársak
szövetségi tisztviselők.
A svájci nemzeti könyvtár irányító szerve a szövetségi tanács (a kormány),
amely kinevezi a könyvtár tanácsadó szervét, a kilenc tagból álló bizottságot,
amely tanácsadó, javaslattevő szerepén kívüli előzetesen könyvtárügyi döntéseket
is véleményez.
A liechtensteini nemzeti könyvtár közjogi alapítvány. Szervei:
alapítványi tanács, könyvtári bizottság, könyvtáros. A statútumban gyakorlatilag
minden megtalálható, ami fontos a könyvtár működése szempontjából. A tanács
inkább a "minősített" ügyekben illetékes, a bizottság pedig a praktikusakban.
Mindkét testület élén a könyvtáros áll. Az alapítványt a kormány felügyeli (költségvetés
és beszámoló jóváhagyása).
Az észt nemzeti könyvtárat a főigazgató irányítja, akit a legfelső
tanács elnöksége nevez ki. Ugyancsak az elnökség alakítja ki a nemzeti könyvtári
tanácsot a parlament képviselőiből, illetve a kulturális és tudományos élet
jeles személyiségeiből. A tanács meghatározza a könyvtári munka alapvető irányait,
ellenőrzi az elhatározások végrehajtását. Az irányítás további dokumentuma a
statútum és egy sor más irányelv. A statútumot a tanács hagyja jóvá. Ennek ugyan
tagja, de nem elnöke a főigazgató.
Az orosz nemzeti könyvtár a kulturális és turisztikai minisztériumnak
van alárendelve, ám tevékenysége és fejlesztése felől önmaga dönt. A könyvtárat
vezető-irányító igazgatót a kormány nevezi ki, illetve hívja vissza. Munkájának
segítésére a törvény tudományos tanácsot rendszeresít. Meghagyásai szerint más
tanácsadó szervek létrehozása is lehetséges (pl. az olvasók tanácsáé). A tevékenység
ellenőrzése és revíziója az általános jogszabályok alkalmazásával történik.
A bolgár törvénytervezetben könyvtári elnökség, igazgatótanács és tudományos
tanács szerepel. Az elnökség hivatott a könyvtár tevékenységének irányítására.
Megválasztása nemzetgyűlési feladat. A könyvtárat az elnökség elnöke vezeti
és képviseli. Az igazgatótanács az elnökségi elnökből és elnökhelyettesből,
az ügyvezető igazgatóból, a kollektíva vezetőiből és képviselőiből áll. A tanács
osztja el a könyvtár rendelkezésére bocsátott financiális eszközöket, és igazgatásilag
irányítja a könyvtárat. Ha valamely ügyben a tanács nem tud dűlőre jutni, megoldása
végett az elnökséghez fordul.
Rendelkezések a nemzeti könyvtár finanszírozásáról
Az angolszász törvények különös előszeretettel
szabályozzák a könyvtár finanszírozásának kérdéseit. Más törvények inkább az
egyébként hatályos finanszírozási jogszabályok érvényességét terjesztik ki a
nemzeti könyvtárra.
E törvényi fejezetben találjuk általában azokat a paragrafusokat, amelyek a
bevételi források, a financiális ügyekben illetékes személyek, kifizetési korlátozások,
a tervezés és beszámolás, az ellenőrzés kérdéseiben foglalnak állást.
A költségvetés és a beszámoló jóváhagyására általában, illetve kormányközvetítés
esetén: végső instanciaként a parlament az illetékes.
A könyvtár költségvetése gyakorta önálló rovata az állami költségvetésnek. Fontos
szerepet játszik rendeltetésszerű felhasználásában a könyvtár kincstárnoka.
A törvény a könyvtárak számára gyakorta biztosít lehetőséget saját alapok képzésére
is, pl. a fizetett szolgáltatásokért beszedett összegekből. (N.B.: előfordulnak
olyan törvények is, amelyek kifejezetten tiltják a fizetett szolgáltatásokat.)
További kedvezmények: a könyvtár felmentése az adók és illetékek fizetése alól,
az éppen nem szükséges pénzeszközök befektetésének engedélyezése.
E fejezetben kerülnek szabályozásra a vagyonnal való rendelkezés és vagyonnal
bírás elvei és gyakorlati módozatai. A számvitelt a nemzeti könyvtáraknak általában
az általános előírások betartásával kell végezniük.
Az osztrák törvény külön-külön számítja a felsőoktatási és egyéb "fogyasztás"
díjait. Az előbbieket az egyetemi törvény előírásainak megfelelően kell elszámolni,
az utóbbiakkal pedig a megrendelőket megterhelni. Vannak a törvényben állományvédelmi
és kártérítési paragrafusok is.
A német törvény a nemzeti könyvtári gazdálkodás vonatkozásában a szövetségi
intézményekre érvényes előírások betartását kívánja meg. Meghatározza a költségvetési
és beszámolói elvárásokat. A felelősséget az igazgatótanács viseli. Jóváhagyó
szerv az illetékes minisztérium.
A svájci törvény a fizetett szolgáltatásokból lehetővé teszi bizonyos
alapok képzését. A könyvtár más könyvtárak számára financiális segítséget is
nyújthat.
A liechtensteini törvény állami, községi, jogi és fizikai személyi juttatásokat,
ajándék- és hagyatékelfogadást tesz a nemzeti könyvtár számára lehetővé. A költségvetést
és az éves beszámolót a kormány, végső soron a parlament hagyja jóvá.
Az észt törvény szerint a nemzeti könyvtár működését a költségvetés biztosítja.
Ezt a parlament hagyja jóvá. A más forrásból származó bevételek nem alterálhatják
a költségvetés alakulását. Lehetőség van térítési díjak szedésére, különböző
pénzalapok képzésére, tulajdonosi jogok gyakorlására, kölcsönök felvételére,
ingatlanok bérbeadására és -vételére.
Az oroszok a nemzeti könyvtár működését költségvetésből biztosítják.
A könyvtár normális és valutáris számvitellel dolgozik. Az ajándékokat, hagyatékokat
és juttatásokat "költségvetésen kívüli alapok" képzésére használhatja fel. A
könyvtár "külgazdasági tevékenységet" is űzhet. Az ellenőrzést illetően is az
általános szabályok érvényesek.
A bolgár tervezet szerint a költségvetést először a könyvtári elnökség,
majd a nemzetgyűlés hagyja jóvá. A nemzeti könyvtárnak semmiféle állami és helyi
adót, vámot és illetéket nem kell fizetnie.
A British Library pénzügyeinek intézését a már említett memorandum
szabályozza. A financiális kereteket a könyvtár számára a Művészeti és Könyvtári
Hivatal biztosítja a jóváhagyott költségvetésből. Egyébként a financiális ügyvitel,
tervezés és beszámolás valamennyi kérdése aprólékosan ki van dolgozva. Az éves
tervezéseken kívül a memorandum ötéves tervezést is megkövetel, továbbá olyan
terveket, amelyek a meghatározott összegeken felüli beruházásokat tartalmazzák.
Walesben a financiális ügyek irányítója a könyvtár tanácsa. Joga van
diszponálni a könyvtár financiális eszközeivel és vagyonával. Ajándékokat és
hagyatékokat is elfogadhat. A statútum a kincstárnok feladatait külön is részletezi,
és intézkedik a pénzügyi beszámoló elkészítésének módja felől. Ellenőrzési jogkörrel
a főkormányzó és az állam főrevizora rendelkezik.
Az ausztrál törvény a nemzeti könyvtárat vagyonszerzésre és vagyontartásra
jogosítja fel, lehetővé teszi számára, hogy ajándékokat és hagyatékokat fogadjon
el, ám a működés fő "hajtóanyaga" a parlament jóváhagyta költségvetés. A könyvtár
csak meghatározott összegek erejéig "költekezhet szabadon", azokon túli kiadásokhoz
kérnie kell az illetékes miniszter engedélyét. Az adott pillanatban nem szükséges
financiális eszközeit a könyvtár befektetheti. Adót nem kell fizetnie.
A Dél Afrikai Köztársaságban a nemzeti könyvtárak pénzügyi forrásai a
következők: a parlament által jóváhagyott keretek, a könyvtáraknak nyújtott
hitelek, használati díjak, ajándékok és egyéb források. A könyvtáraknak tilos
más célra költeniük pénzüket, mint amire azt megkapták. Tilos továbbá a könyvtári
vagyon bárminemű "mozgatása" az illetékes miniszter és a pénzügyminiszter előzetes
engedélye nélkül. Egyébként az egész gazdálkodás gondosan körül van bástyázva
különféle paragrafusokkal. Az illetékes miniszter bírságot szabhat ki a törvény
megsértőivel szemben.
A kanadai törvény elrendeli, hogy a nemzeti könyvtár minden ajándékból,
hagyatékból származó bevételét - külön számlán - a "kanadai állam számlái között"
regisztrálja. Parlamenti jóváhagyással az itt felgyülemlett összegeket a törvény
végrehajtásának céljából a könyvtár felhasználhatja. A "nemzeti könyvtáros"
készíti el a miniszter számára az éves jelentést, aki azt a parlamenthez továbbítja:
Az új-zélandi törvény igen részletesen szabályozza a könyvtár igazgatótanácsának
gazdálkodási jogkörét. Lehetővé teszi, hogy a könyvtárnak vagyona legyen, és
diszponáljon vele, továbbá megengedi, az éppen nem szükséges financiális eszközök
befektetését. Meghatározza azokat a személyeket, akik a könyvtár gazdálkodásában
illetékesek, s előírja, hogy az igazgatótanács az állami revízió számára milyen
jelentési-beszámolási kötelezettségeknek tartozik eleget tenni. A könyvtár nem
fizet föld- és kereseti adót.
A szingapúri törvény a könyvtárat a konszolidációs alap eszközeiből finanszíroztatja.
A gazdálkodásért a választmány felel. A törvény tiltja a használati térítések
szedését.
A japán nemzeti könyvtár költségvetése a parlament költségvetéséhez kapcsolódik.
A költségvetést a főkönyvtáros készíti el és terjeszti fel jóváhagyásra a parlament
állandó bizottságainak, illetve a két kamara elnökének. A gazdasági ügyekben
széles körű illetékességgel rendelkező személy a kincstárnok. A könyvtár a közös
parlamenti bizottság jóváhagyásával pénzbeli ajándékokat fogadhat el a könyvtár
működésével kapcsolatos fizetési kötelezettségek abszolválása érdekében.
Olaszországban a nemzeti könyvtári választmány igazgatja azokat a forrásokat,
amelyeket a kulturális miniszter az előzetes költségvetés jóváhagyásával az
intézménynek juttat. Ugyancsak a választmány készíti el az éves beszámolót a
kulturális minisztériumi ellenőrző szerv, illetve az állami ellenőrzés számára.
A törvényben megtalálhatók a választmány által betartandó gazdálkodási szabályok
is. Sok kérdésben más - általános - gazdálkodási szabályok érvényesek.
A Kongresszusi Könyvtár gazdálkodása a legkülönbözőbb jogi "erejű" előírások
bonyolult rendszeréhez tartja magát. Ezek szövegében részletező kifejtést nyernek
a pénzügyi műveletek, az ellenőrzési mechanizmusok, jogosítványok és felelősségek.
Rendelkezések a nemzeti könyvtárak munkatársairól
A nemzeti könyvtárak munkatársairól szóló
paragrafusok rendszerint csak a "top management", a felső vezetők jogállását
határozzák meg. Így a legkülönfélébb irányító választmányok és igazgatótanácsok
összetételét, tagjaik fizetését, hivatalban tartásuk időtartamát stb. Sok törvény
igen aprólékosan jelöli ki a vezető könyvtáros ("nemzeti könyvtáros", igazgató,
főigazgató) és helyettesei jogállását: jogosítványait és kötelezettségeit. A
nemzeti könyvtár vezetésének-irányításának ezeket az imént említett résztvevőit
különféle állami szervek: parlamenti bizottságok, kormánytagok, kormányok és
igazgatótanácsok nevezhetik ki.
A "top management" politikai függetlenségének, kiválasztása elvszerűségének
biztosítása érdekében a törvények általában igen körültekintően szabályozzák
a vele kapcsolatos valamennyi kérdést. Ezzel szemben a nemzeti könyvtárak többi
munkatársával vagy nem foglalkoznak, vagy az állami alkalmazottak között keresnek
helyet e kategória számára.
Az osztrák törvény a munkatársakról semmi közelebbit nem határoz meg,
jogállásuk valószínűleg az egyetemi törvényből vagy az állami alkalmazottakra
vonatkozó rendelkezésekből következik.
A német nemzeti könyvtár munkatársainak jogállását ugyancsak az állami
alkalmazottakra vonatkozó előírások rögzítik. Ezeknek értelmében köztisztviselők.
A főigazgatót és helyetteseit a szövetségi elnök nevezi ki. A többi munkatárs
kinevezésében az igazgatótanács elnöke illetékes.
A svájci törvény megemlékezik arról, hogy a munkatársak egyes kategóriáinak
munkaviszonyát illetően az igazgatónak kell rendelkeznie az igazgatótanács egyetértésével.
A liechtensteini nemzeti könyvtár munkatársainak jogállása minden valószínűség
szerint a könyvtár közalapítványi státuszából vezethető le. A könyvtárigazgató
"állami levéltárosi" rangot visel.
Az észt törvény mindössze az igazgató kinevezésével és visszahívásával
foglalkozik, ami a legfelső tanács elnökségének tiszte.
Az orosz törvény szintén az igazgató jogállását szabályozza. Eszerint
a kormány nevezi ki és hívja vissza. A könyvtár többi munkatársát az igazgató
veszi fel, helyezi át és bocsátja el.
A bolgár törvénytervezet azt kívánja, hogy az igazgatót pályázati alapon
a könyvtár elnöksége válassza ki. Az osztályvezetők kinevezése ugyancsak elnökségi
hatáskör legyen.
A British Library választmányába történő kiválasztás feltételei a törvényben
részletesen le vannak fektetve. A törvényhez készült irányelvek fizetésüket
és nyugdíjukat stb. is megszabják. A választmány, amennyiben az elvárásokat
kielégítik, adminisztratív munkatársakat vehet fel.
A walesi törvény rögzíti a könyvtári tanács és a könyvtárigazgató jogállását.
Ez utóbbit a tanács nevezi ki. A statútum meghatározza a könyvtár elnökének,
elnökhelyettesének, kincstárnokának és más "officials" rangú munkatársainak
tennivalóit és kötelmeit.
Az ausztrál törvény részletesen szabályozza a nemzeti könyvtári tanács
működési feltételeit, tagjainak bérezését és jutalmazását. A főigazgatót a főkormányzó
nevezi ki. A törvény értelmében a könyvtár munkatársai állami alkalmazottak,
köztisztviselők. A törvényszövegben sok utalás van általános munkaügyi jogszabályok
érvényességére.
A Dél Afrikai Köztársaságban a törvény a nemzeti könyvtárak választmányát
bízza meg a tisztviselők és alkalmazottak megválasztásával és kinevezésével.
Meghatározza a munkatársak bérét és jutalmait is. A tisztviselőket csak egyetértésükkel,
illetve beleegyezésükkel helyezheti át időlegesen a választmány. A törvényben
megfogalmazódik az állami alkalmazottak nemzeti könyvtári elhelyezésének feltételrendszere
is.
A kanadai "nemzeti könyvtárost" a főkormányzó nevezi ki - miniszterhelyettesi
rangban. Esetenként az igazgatóhelyettes kinevezése is főkormányzói hatáskör
lehet. A törvény aprólékosan határozza meg a könyvtári választmány munkaügyi
tennivalóit.
Az új-zélandi törvény a "nemzeti könyvtáros" funkcióival, jogkörével,
az igazgatótanáccsal és jogkörével egyaránt részletekbe menően foglalkozik.
A szervezeti kérdéseket és procedúrákat ugyancsak meghatározza.
A szingapúri törvény a könyvtár igazgatójának és munkatársainak kinevezését
elnöki hatáskörbe utalja. A munkatársak "public-servants" kategóriában foglalnak
helyet.
A japán törvény szerint a főkönyvtárost (miniszteri rangban) a parlament
elnöke nevezi ki. A törvényben igen részletes kinevezési-elbocsátási szabályok
találhatók a munkatársakra vonatkozóan. Az "officials" rangú könyvtári tisztviselők
nem lehetnek a parlament tagjai, és nem tölthetnek be tisztséget a végrehajtó
és igazságszolgáltató hatalomban sem. Nem kvalifikált alkalmazottat csak ideiglenesen
szabad felvenni, s csak addig, amíg nem akad szakképzett személy az adott státuszra.
A kongresszusi könyvtári törvény tartalmazza a "kongresszusi könyvtáros"
iránti követelményeket. Meghatározza bérezését. Rendelkezik helyettesről is.
Az alkalmazottak bérezése "tól-ig" rendszerű.
Kiegészítő rendelkezések
Számos olyan törvény fordul elő, amelynek
bizonyos rendelkezései nem illeszthetők az imént bemutatott kategóriákhoz. Ezek
általában csak egy-egy törvényben találhatók meg, és legtöbbször deklaratívak,
illetve kuriózum számba mennek.
Meg kell ezzel szemben emlékezni arról, hogy a kiegészítő rendelkezések között
több helyütt a köteles példányok szolgáltatásával kapcsolatos szabályok nyernek
megfogalmazást. E tekintetben a megvizsgált 17 törvény közül kilenc bizonyult
pozitívnak.
A kongresszusi könyvtári törvényben jelentős számban szerepelnek a szerzői joggal
kapcsolatos rendelkezések.
Országos Széchényi Könyvtár Észrevételek (2000/04/12) |