41. évfolyam, 1995. 3. szám |
Archívum |
A Tankönyv és Felsőoktatási Könyvtárak (TFK) Program Könyvtári Alprogramjának összefoglaló jelentése
James Neal
Bevezetés
Magyarország felsőoktatási rendszerének nagyléptékű átalakítása
és bővítése mellett kötelezte el magát. Ez intézményi integrációval és együttműködéssel,
a hallgatói létszám növekedésével, az oktatás és a kutatás közötti szorosabb
kapcsolatokkal, a tantervfejlesztés megújításával, illetve új pénzügyi és irányítási
modellekkel jár. Az elsődleges célkitűzés a magas szintű oktatás és a tudományos
munka életerős magyar hagyományainak továbbépítése, illetve a legjobb európai
felsőoktatási rendszerekkel való egyenértékűség megteremtése.
Széles körben elfogadottnak tekinthető, hogy a magyar felsőoktatás ezen változásai
széles körű finanszírozást és az egyetemi és főiskolai könyvtárak jelentős mértékű
továbbfejlesztését teszik szükségessé. A felsőoktatási könyvtárak a gyorsan
változó információs és technológiai környezetben a kutatók, az oktatók és a
hallgatók eredményes felkészülése tekintetében a felsőoktatás fejlesztésének
szerves részét képezik. Az országnak megfelelően fejlett és szolgáltatás-orientált
információs infrastruktúrára van szüksége, és a könyvtárak ennek biztosításában
központi szerepet játszanak. Amint azt a Felsőoktatási Törvény is hangsúlyozza:
"egyetemeinknek és főiskoláinknak azon működési modellhez kell közelíteniük,
melyben mind az oktatószemélyzet, mind a hallgatók a lehető leghatékonyabban
hasznosíthatják a könyvtári információs infrastruktúrát. "
A Világbank e fejlesztési folyamat finanszírozásában betöltött szerepének
megfelelően a Tankönyv és Felsőoktatási Könyvtárak (TFK) program számára meghatározta
a jelentős anyagi támogatást feltételező elsődleges szükségletek sorát.
A felsőoktatási könyvtárak TFK Programja négy területre koncentrálódik: állománygyarapítás
és gyűjteményfejlesztés, mely magában foglalja a kibővített könyvtárközi kölcsönzési
szolgáltatásokat; az adatbázis-fejlesztést is felölelő könyvtári szolgáltatások
és az üzemeltetés gépesítése; a berendezések bővítését és fejlesztését is magában
foglaló könyvtárigazgatás átalakítása; illetve a könyvtári személyzet továbbképzése.
A program háttere
A Magyarországot minden területen érintő gazdasági és politikai
változások vitathatatlanul hatást gyakorolnak a felsőoktatásra is. A társadalmi,
kulturális és tudományos törekvéseket is befolyásoló, a napi létezés koordinátarendszerében
bekövetkező alapvető változások az egyetemeket, és az országos kutatási közösséget
is számtalan módon érintik. Ezek bővítik a felsőoktatásban folyó képzésre nehezedő
terheket, szükségessé téve az egyének felkészülését, mely alkalmassá tesz őket,
hogy egy információkon alapuló gazdaságban és társadalomban hatékonyan működjenek.
A felsőoktatás feladata, hogy segítséget nyújtson az embereknek az új tudásanyag
s az új ismeretek elsajátításában. A tanterv mind természetét, mind tartalmát
tekintve szigorú bírálatok kereszttüzébe került. Az új területeken folytatott
kutatás és a diszciplínák közötti fokozottabb együttműködési igény új követelményeket
támaszt az egyetemi és tudományos közösséggel szemben. A felsőoktatás korlátozott
anyagi és fizikai erőforrások birtokában keresi a hatékony működés új stratégiáit,
miközben a minőség és felelősség iránti igények is egyre jelentősebb szerepet
kapnak.
A könyvtárak és gyűjteményeik - ezek nyomtatott vagy elektronikus jellegétől
függetlenül -, az oktatás és kutatás alapvető fontosságú támaszai maradnak,
az információk és ismeretek szervezett egységeinek elsődleges csatornájaként.
Magyarországon a könyvtárak a felsőoktatás szerves részét képezik, és anyaintézményeik
számos anyagi és fejlesztési problémájával kell szembenézniük. Ennek eredményeképpen
a hazai és külföldi szakirodalmi gyűjtemények nem tudtak lépést tartani a kiadással,
illetve a hallgatói és kutatói igényekkel. A technológia, pl. bővülés, a nemzetközi
hálózatok elérhetősége stb. terén már megjelent a helyi könyvtárak szintjén
is. A modern könyvtári munka feltételei és infrastruktúrája - elsősorban a könyvtárközi
bibliográfiai együttműködés és a közös erőforrások felhasználása területén -
még nem alakult ki. A jelenlegi, sok helyen rendezetlen könyvtárigazgatási struktúra
erodálja a gyűjtemények és szolgáltatások hatékony szervezhetőségét. A könyvtári
szolgáltatások méreteiket, szolgáltatási környezetüket .és az új technológia
széles körű alkalmazhatóságát tekintve, általában nem elégségesek. A könyvtári
személyzet felkészítése és folyamatos továbbképzése a képzés területén új és
szélesebb körben értelmezhető megközelítéseket feltételez.
A fenti általános igények és fejlemények felismerése vezetett el a magyar felsőoktatási
könyvtárak jövőjére orientált program Világbankkal történő egyeztetéséig. A
kormányzati szervek az információkhoz való egyetemes és nyitott hozzáférés iránt
elkötelezett és szilárd szolgáltatási tradíciókkal rendelkező könyvtárakat a
magyar felsőoktatás életképessége, illetve a nemzet gazdasági és politikai fejlődése
szempontjából központi értéknek tekintik. A felsőoktatási könyvtárak továbbfejlesztése
a strukturális megoldások, feladatkörök és stratégiák átértelmezését, alapvető
egyszeri, illetve folyamatos beruházást tesznek szükségessé. Amennyiben a megfelelő
lépések elmaradnak, a felsőoktatási könyvtárak nem rendelkeznek majd a megfelelő
berendezésekkel ahhoz, hagy a jövőbeni felsőoktatási és információs környezet
által támasztott minőségi és mennyiségi követelményeknek megfeleljenek, így
az egyetemek és főiskolák sem lesznek megfelelően felkészülve a nemzet bővülő
oktatási és kutatási elképzeléseinek támogatására.
Javasolt teljes költségvetés
|
|
Állománygyarapítás: |
80 millió dollár |
Könyvtárgépesítés: |
35 millió dollár |
Könyvtárépületek fejlesztése: |
30 millió dollár |
Személyzeti továbbképzés: |
2,5 millió dollár |
Szakértői testületek támogatása: |
2,5 millió dollár |
Összesen | 105 millió dollár* |
*(A Világbank és a magyar kormány közötti, kormányzati befektetési finanszírozási alapok-konstrukcióval történő megosztást feltételezve.) |
Ajánlások
Irányítási struktúra
Gyűjteményfejlesztés
Könyvtárgépesítés
Átszervezés és átalakítás
Személyzeti továbbképzés
A program célkitűzései
A TFK Program lehetőséget nyújt a felsőoktatási és országos
funkciókat ellátó könyvtárak jövőbeni szerepére vonatkozó törekvések megújítására.
A felsőoktatási könyvtárak feladata Magyarországon az egyetemi és az országos
kutató közösségek hosszú távú elképzeléseinek támogatása a tudományos kommunikáció
és a felsőfokú oktatás elősegítésével. E könyvtárak gyűjteményeket fejlesztenek
és a fejlett technológiákat egyre nagyobb mértékben integráló szolgáltatásaik
révén, az információkat hozzáférhetővé teszik.
A Program célkitűzése, hogy a magyar könyvtárak a legkülönbözőbb formátumokban
- egyre inkább az integrált elektronikus információkra helyezve a hangsúlyt
- korszerű gyűjteményeket alakítsanak ki. A szolgáltatási struktúra a különféle
könyvtári erőforrások és a szakértelem közötti kapcsolat kialakításával felhasználó-orientálttá
válik. A könyvtárosok hatást gyakorolnak a felsőoktatásra, és kiterjesztik az
országos információs stratégia kifejlesztésében betöltött szerepüket. A tanszékekkel
és kutatókkal, a kormányzati és kereskedelmi szektor informatikai ügynökségeivel,
illetve az országos és nemzetközi könyvtári szakmai érdekközösségekkel folytatott
hatékony, az együttműködésre épülő munkavégzés egyre nagyobb lehetőséggel bír
a könyvtárak sikeres működésében. Ez a tény az információtárolási szerepet betöltő
könyvtár-szemléletről a közvetítői (mediátori), a lokális, vagy külső erőforrásokkal
operáló, hálózaton keresztül elérhető információs szolgáltatásokat kínáló könyvtári
szerepre való áttérést feltételezi. A magyar felsőoktatási könyvtárak olyan
rendkívüli és precedens nélküli társadalmi, gazdasági, politikai és technológiai
fejlesztés küszöbén állnak, melyek alapvetően befolyásolják a könyvtárak és
a könyvtárosi szakma jövőjét az elkövetkező évtizedben. Az intézményi és szakmai
vitalitást a felsőoktatás életképességének szolgálatában álló könyvtári gyűjtemények
és szolgáltatások központi szerepe fogja meghatározni.
A könyvtárak az információtermelés és -elosztás, a technológiai fejlesztés és
az adatátvitel forradalmának kiindulási fázisában vannak. Egyre több információ
jelenik meg elektronikus formában. A magyar könyvtárak továbbra is fennmaradnak
mint jelentős könyvgyűjteményeket, hagyományos szolgáltatásokat és a hallgatók,
oktatók és kutatók munkája iránt elkötelezett könyvtári személyzetet magában
foglaló könyvtári egységek. Az állandóan változó informatikai környezet kihívásainak
való megfelelés képessége kreatív igazgatást és határozott vezetői szerepet
fog követelni a könyvtárak közösségétől.
Az együttműködés révén a magyar felsőoktatási könyvtárak az információs szükségleteknek
való megfelelés új lehetőségeit fogják létrehozni, bővítik és továbbfejlesztik
az információs erőforrásokhoz és szolgáltatásokhoz való hozzáférést - ezzel
kiteljesítve az egyes könyvtárak lehetőségeit és teljesítményét. Ez szükségszerűen
tartalmazza egy, a minőségi könyvtári programokat támogató hatékony fizikai,
adminisztratív, pénzügyi és személyzeti infrastruktúra kialakítását.
1. stratégiai pont: Állománygyarapítás
A gyűjtemények változatlanul központi szerepet fognak játszani
az oktatást és kutatást támogató felsőoktatási könyvtárakban. Amint világviszonylatban
tekintve az előállított dokumentumok mennyisége továbbra is növekvő tendenciát
mutat, illetve a könyvek és szakfolyóiratok ára korábban nem tapasztalt mértékben
növekszik, a magyar könyvtárak állománybeszerzési költségvetései nem tartottak
lépést az infláció ütemével. A könyvtári gyűjtemények egyre csökkenő százalékban
képesek beszerezni a dokumentumokat. Ennek eredménye lett a monográfia- és folyóirat-.
beszerzések csökkenése, valamint az újabb elektronikus forrásokra fordítható
költségek korlátozottsága.
Figyelembe kell vennünk, hogy a gyűjteményfejlesztés egy, a szelekció és a beszerzés
kezdeti lépéseinél jóval több feladatot magában foglaló komplex folyamat.
Ha a magyar felsőoktatási könyvtárak érdemben akarnak reagálni a változásokra,
szükség van a gyűjteményfejlesztési eljárások és az anyagi támogatás újragondolására.
A hallgatói létszámban várható jelentős növekedés, a különböző felsőoktatási
kezdeményezések, az egyetemeken egyre nagyobb jelentőséggel bíró kutatási és
posztgraduális tanulmányok, és a külföldi szakirodalom iránti megújult érdeklődés
új könyvtári állománygyarapítási stratégiákat tesz szükségessé. (A gyűjteményfejlesztés
jelenlegi helyzetének és a várható igényeknek részletes elemzését Czigány
Magda és Hannelore Rader készttette. E két jelentés a magyar felsőoktatás
beszerzési programjait, illetve az állománygyarapítási tevékenységek kiterjesztésére
és továbbfejlesztésére vonatkozó ajánlásokat tartalmazza.) A jövőbeni lépésekre
vonatkozó legfontosabb pontok a következők:
1.A magyar felsőoktatási könyvtárak gyűjteményeinek jelentős mértékű
bővítése alapvető fontosságú. A javaslat szerint ötéves időtartamban 80 millió
dollárt kellene biztosítani a világbanki és az új kormányzati finanszírozás
csatornáin keresztül. Ez azt feltételezi, hogy az állománygyarapítás jelenlegi
finanszírozása az éves inflációhoz igazítva, változatlanul rendelkezésre áll,
illetve a magyar kormány által biztosított további finanszírozás az egyes könyvtári
költségvetésekhez rendelt alap- vagy strukturális jövedelemként jelentkezik.
Amennyiben a költségek megoszlanak a világbanki és a kormányzati források között,
az alábbi ütemezési megoszlás javasolt [millió dollárban]:
Világbank |
Magyar kormány |
|
Első év |
16% (6,4) |
10% (4,0) |
Második év |
28% (11,2) |
16% (6,4 / 10,4 alap) |
Harmadik év |
28% (11,2) |
20% (8,0 / 18,4 alap) |
Negyedik év |
20% (8,0) |
24% (9,6/28,0 alap) |
Ötödik év |
8% (3,2) |
30% (12,0 / 40,0 alap) |
Összesen |
40 |
40 |
Emellett javasolt, hogy a gyűjteményi alapok ötven százalékának
felosztása a kifejlesztendő formulának megfelelően, az egyetemi és főiskolai
könyvtárak között történjen meg. A további ötven százalékot egy megtervezendő
pályázati eljárás segítségével kellene az egyetemek, főiskolák és a felsőoktatást
szolgáló szakkönyvtárak rendel kezésére bocsátani, mely lehetőséget teremthetne
az elsődlegességet élvező új felsőoktatási programok és kurzusok, visszamenőleges
beszerzések, könyvtárközi kölcsönzések és a dokumentumtovábbítás, illetve az
elektronikus információk támogatására. A kedvezmények lehető legnagyobb mértékű
kihasználása érdekében az összehangolt állományépítés kérdései figyelmet érdemelnek.
2. Az új gyűjteményi pénzalapok hasznosításában az érdekelt könyvtáraknak
a tanszékekkel és a kutatókkal egyeztetett gyűjteményfejlesztési stratégiai
nyilatkozatot kellene tenniük. Ez biztosítja, hogy az erőforrások a felsőoktatási
prioritásoknak megfelelően koncentrálódnak, illetve megfelelő szelekciós, beszerzési
és gyűjteményigazgatási irányelvek jelennek meg.
3. Szükséges egy alapos információkon nyugvó gyűjteményfejlesztést eredményező,
országos gyűjtemény-átvilágítási tanulmány elkészítése. Egy ilyen folyamat során
azonosítani lehetne a gyűjtemények erősségeit, illetve a kijelölt területek
országos feladatokkal rendelkező kutatási szintű gyűjteményeinek kijelölésére
is lehetőség nyílna.
4. Országos szintű terv készítendő a könyvtári gyűjtemények megőrzésére,
mely magában foglalja a szükségletek felmérését és az összehangolt stratégiákra
és eljárásokra vonatkozó ajánlásokat, illetve az elektronikus megőrzési stratégiákat
is. Magyarország könyvtári gyűjteményi beruházása alapvető fontosságú, és ezen
erőforrásokat - különösképpen a Magyarországon publikált tételek, illetve az
egyedülálló kéziratok és archív jellegű gyűjtemények tekintetében, a jövőbeni
hozzáférhetőség érdekében pedig a védelmét biztosítani kell.
5. Részletes megvalósíthatósági tanulmány készítendő egy központi, illetve
a regionális tárolási egységek iránti szükséglet és az elhelyezés kérdéséről.
A világbanki és kormányzati pénzalapok nyomán megjelenő gyors gyűjteményi növekedés,
illetve a már jelenleg is korlátozott elhelyezési lehetőségek és a régebbi anyagok
megőrzése iránti igény kombinációja indokolja e vizsgálat elvégzését.
A könyvtárközi kölcsönzés a modern könyvtári szolgáltatások és a könyvtárközi
együttműködés egyik alapelve. Az erőforrások közös felhasználására irányuló
programok már figyelembe veszik, hogy egy-egy könyvtárnak nem áll módjában az
olvasók által igényelt összes erőforrás beszerzése, illetve a gyűjtemények kölcsönös
hasznosítása érdekében az adott régión belüli kutatási anyagok mélységi és gyűjtőkörön
belüli kiszélesítésének költséghatékony stratégiája. A hatékony dokumentumtovábbítási
rendszerek .szükségessé teszik az adott dokumentum elérhetőségének és elhelyezésének
meghatározásához szükséges eszközöket, a dokumentum iránti igény közvetítését,
illetve a továbbítás hatékony lebonyolíthatóságát. George Lupon szaktanácsadó
elemezte a magyarországi könyvtárközi kölcsönzés helyzetét, melyben megállapítja,
hogy az erőforrások kölcsönös hasznosításán alapuló tevékenységek az utóbbi
években a visszafejlődés jeleit mutatják. Ez jelentős mértékben az alapvető
infrastrukturális követelmények, és a jelenlegi, erősen centralizált rendszerben
való részvétel ösztönzésének hiányában ragadható meg. A legfontosabb jövőbeni
lépésekre vonatkozó pontok a következők:
2. stratégiai pont: Gépesítés
A magyar felsőoktatási intézményekben a technológiai megvalósítás
elsősorban a helyi rendszerekre és a CD-ROM adatbázisokhoz való lokális hozzáférésre
koncentrálódott. A könyvtárgépesítés korlátozottan koordinált tevékenység volt,
bár a nemrégiben készült Számítógépek, adatátviteli hálózatok és integrált
kőnyvtári rendszerek 1994 - 2000 c. jelentés és a világbanki programmal
összefüggésben készült tanulmányok már az országot nagyobb mértékben felölelő
és hosszabb távú információtechnológiai megközelítésen alapulnak. Emellett e
vizsgálatok a könyvtári automatizációt összekapcsolják a hálózatfejlesztéssel,
illetve figyelembe veszik a könyvtárak és az információs szolgáltatások szerepét
az ország gazdasági fejlődésében.
A helyi rendszerek olyan könyvtári műveletekkel, mint a katalogizálás, a beszerzés
és a sorozatok nyomonkövetése, illetve olyan szolgáltatásokkal, mint a bibliográfiai
hozzáférés biztosítása, az online katalógusok és a köröztetés teszik lehetővé
a könyvtárgépesítést. A magyar felsőoktatási könyvtárak automatizált rendszerei
a megoldási típusokat tekintve igen széles skálán mozognak, és a jelenleg is
manuális rendszerekkel működő könyvtárak száma figyelemreméltóan magas. Például
a szabványok, bibliográfiai, technikai és adatátviteli részlétekre is kiterjedő
egyeztetések tárgyát képezik, de a technológiai sokféleség és a helyi, egyedi
gyakorlati megoldások nem tették lehetővé az adaptációt és az alkalmazkodást.
Alacsony az online katalógusokban a gyűjtemények százalékos aránya, illetve
a számítógépes formában olvasható formátumra való konverziót igénylő bibliográfiai
rekordok száma.
Amint a létrehozott és terített elektronikus információk mennyisége növekedett
és túllépett a citációs adatbázisokon a teljes szövegek és a multimédia felé,
a magyar könyvtárak megkezdték ezen források bevonását szolgáltatásfejlesztési
programjaikba. A CD-ROM adatbázisokhoz hozzáféréssel rendelkező egy-használós
munkaállomás marad az általános megoldás, bár számos könyvtár már rendelkezik
helyi hálózattal. Ehhez hasonlóan, a gopher és a World Wide Web fejlesztés is
korlátozott, bár számos könyvtár már kísérletezik a hálózati forrásokhoz való
hozzáféréssel, illetve az egyedi fejlesztésű adatbázis-kapacitások kiépítésével.
Christine Borgman, Bajza János és szerzőtársai, Geert van Marlen és Johan
van de Walle készítették el a könyvtárgépesítés jelenlegi állapotát és
jövőbeni igényeit részleteiben is vizsgáló tanulmányokat. Jelentéseik egy országos
osztott katalogizálási rendszer megtervezése, egy országos központi adatbázis
kialakítása, a helyi rendszerek kiépítése és bekapcsolása, illetve számos ajánlás
köré szerveződnek. A jövőbeni lépések fontosabb pontjai a következők:
1. Megvalósítandó egy osztott katalogizálási rendszer a szélesebb körben elfogadott
szabványok és a könyvtári állományok központi adatbázisának biztosítása alapján.
Egy ilyen rendszer egyben a könyvtárközi kölcsönzési program kiterjesztéséhez
és a központilag adminisztrált, magas kihasználtságú elektronikus adatbázisokhoz
való korszerűbb hozzáférési lehetőségekhez is alapot nyújt. Létrehozandó egy
szakértői testület, mely koordinálja és megvalósítja a teljes együttműködési
programot és igazgatja az Osztott Katalogizálási Rendszer ügynökségét.
2. A felsőoktatási könyvtárak számára dolgozzanak ki helyi beszerzési rendszer-,
megvalósítási és fejlesztési terveket, illetve világbanki és kormányzati forrásokból
részesüljenek hardver és szoftverfejlesztésben, valamint könyvtáron belüli hálózati
támogatásban. E rendszereknek meg kell felelniük a széles körben elfogadott
szabványoknak az adatátviteli kapcsolatok vonatkozásában is.
3. A felsőoktatási könyvtárak fejezzék be állományaik online olvasói katalógus-adatbázis
formátumra történő konverzióját, illetve ezen rekordokkal járuljanak hozzá az
országos központi adatbázis kiépítéséhez. Az első fázisban a szakértői testület
a magyar anyagokra vonatkozóan az Országos Széchényi Könyvtárral, a külföldi
anyagok vonatkozásában 3-5 nagyobb könyvtárral együttműködésben menedzselje
a retrospektív konverziós programot.
4. A demonstrációs programok a magyar nemzeti adatbázisra, illetve az elektronikus
és a hálózaton elérhető információs szolgáltatásokra vonatkozóan az egyes könyvtárakban
és könyvtárcsoportokban megvalósítandók.
5. A könyvtárgépesítés központi szereppel bír a hatékony üzemeltetés és a minőségi
szolgáltatások megteremtése érdekében. Ezért javasolt, hogy öt éven át világbanki
és kormányzati forrásokból 35 millió dollár álljon rendelkezésre a finanszírozásra.
Feltételezzük, hogy a jelenlegi technológiai finanszírozás az éves inflációhoz
igazítva, változatlanul rendelkezésre áll, illetve a magyar kormányzat által
biztosított további finanszírozás a rendszerbővítéshez és a berendezés megújításához
az osztott katalogizálási rendszer ügynökségeknél, vagy az egyes könyvtári költségvetéseknél
alap- vagy strukturális jövedelemként jelentkezik. A könyvtárgépesítésre szánt
35 millió dollár javasolt megoszlása a következő: 20 millió dollár helyi rendszerekre,
7 millió dollár a retrospektív konverzióra, 4 millió dollár az osztott katalogizálási
rendszerre és további 4 millió dollár az elektronikus és hálózaton keresztül
elérhető informatikai és adatbázis programokra.
3. stratégiai pont: A vezetés strukturális átalakítása
A magyar felsőoktatási könyvtárak szervezetét és vezetését
az alábbiak jellemzik: széttagoltság, az új tervezési kultúra, szolgáltatás-orientált
struktúrák és költségvetési modellek iránti igény; az együttműködés és a konszenzus
megteremtéséhez szükséges keretek hiánya; és a vezetői szint fejlesztése iránti
korlátozott mértékű elkötelezettség. Az ezzel kapcsolatosan felmerülő fenntartások
között - elsősorban az oktatási reform nyomán bővülő gyűjtemények és a szolgáltatási
igények következtében - említendő az egyes felsőoktatási intézmények területén
a központi könyvtár és a független tanszéki könyvtárak közötti kapcsolat, illetve
a könyvtár fizikai területének bővítése és felújítása iránti elemi igény.
Az Egyetemi könyvtárak fejlesztési térigényei c. általános áttekintés
előrejelzései szerint 50 millió dollárra lesz szükség az elkövetkező tíz év
folyamán a könyvtári egységek megépítésére, illetve bővítésére - mindössze tizennyolc
intézmény igényeit figyelembevéve. Amennyiben ez általános igényként jelentkezik
a teljes felsőoktatási könyvtári közösség szintjén, a költségek rendkívül magasra
szöknének fel. Megemlítendő, hogy a magyar felsőoktatási könyvtárak területe
mindössze huszonöt százaléka a nemzetkőzi szabványok szerint szükségesnek.
Christopher Pinder és Virágos Márta készítette az átszervezés
és a strukturális átalakítás jelenlegi helyzetét és a jövőbeni igényeit elemző
részletes tanulmányokat. E két jelentés tárgyalja a magyar felsőoktatási könyvtárak
vezetési és strukturális kérdéseit, és a prioritási fenntartások kezelésére
számos ajánlást tartalmaznak. A jövőbeni lépések fontosabb pontjai a következők:
1. Világbanki és magyar kormányzati forrásokból létrehozandó egy 30 millió dolláros
alap a megkezdendő könyvtárépítési programhoz. E programnak a jelenlegi létesítmények
bővítése, felújítása és továbbfejlesztése köré kell szerveződnie, és nem új
épületek építésére szolgál. Lényeges, hogy a könyvtárépítés az új felsőoktatási
fejlesztési törvénykezésben prioritást élvezzen.
2. Az egyetemeket fel kell kérni a központi és tanszéki könyvtárak fizikai és
adminisztratív integrációs terveinek kidolgozására. A jelenlegi struktúra általánosságban
tekintve nem hatékony és nem hatásos, illetve nem biztosít megfelelően koordinált
gyűjteményi és szolgáltatási programot.
3. A felsőoktatási könyvtárakat fel kell kérni a rendszeres önálló tanulást
és külső áttekintést szolgáló programra és a jövőbeni fejlesztésre vonatkozó
stratégiai tervek kidolgozására.
4. A térbeli, gyűjteményi, személyzeti, költségvetési és szolgáltatási követelményeket
is magában foglaló nemzeti szabványokat kell kidolgozni a felsőoktatási könyvtárakra.
5. A magyar felsőoktatási könyvtári közösség fejlesszen ki a vezetők számára
egy továbbképzési programot, az ígéretes szakembereknek lehetőséget nyújtva
vezetési adottságaik; illetve innovációt és változást ösztönző képességeik kiteljesítésére.
4. stratégiai pont: Személyzeti továbbképzés
Szükséges a felsőoktatási könyvtárosok és a támogatást nyújtó
személyzet országos szintű és széles körű továbbképzése. A könyvtári gyűjtemények
sokfélesége, az oktatási reformok által ösztönzött új szolgáltatási modellek,
az új vezetői és tervezési stílusok, az információs és hálózati technológiák
korszerű alkalmazása, az egyetemi stratégia-fejlesztésben megjelenő új feladatkörök,
kivétel nélkül a felsőoktatási könyvtári személyzet folyamatos képzését és szakismeretük
fejlesztését teszik szükségessé.
Blaise Cronin készítette el a jelenlegi környezet részletes elemzését,
és felvázolt egy országos továbbképzési programot. Emellett a szakmai könyvtárosképzési
programok strukturális átalakításának és reformjának szükségességére is felhívta
a figyelmet. A jövőbeni lépések fontosabb pontjai a következők:
1. Szakértői testület által igazgatott szervezetként ötéves időtartamra létrehozandó
egy Könyvtárosképzési Ügynökség. A programban a technológiára és az irányításra
hangsúlyt helyezve, központi szerepet kapjon a felsőoktatási könyvtárosok folyamatos
képzése. Javasolt, hogy ehhez világbanki és új kormányzati forrásokból 2,5 millió
dollár álljon rendelkezésre. Feltételezzük, hogy a magyar kormány támogatása
az ötödik évben esedékes értékelés után a továbbképzési program folytatását
lehetővé téve, alap- és strukturális jövedelmek formájában jelenik meg .
2. A továbbképzési prioritások és a program megvalósításához alkalmazandó módszerek
meghatározásához országos szintű felmérést kell végezni.
3. Kifejlesztendő a továbbképzési program üzleti terve, stratégiákat kell kidolgozni
a regionális képzési központokra és a távoktatási kapacitásokra vonatkozóan,
a tankönyvek és egyéb tanfolyami segédletek elkészítésére, illetve egy jól felkészült
oktatókból álló munkacsoport kialakítására.
A részvétel irányelvei
Lényeges, hogy minden felsőoktatást szolgáló magyar könyvtárnak lehetősége nyíljon a részvételre. Az Országos Széchényi Könyvtárnak a magyar könyvtáros társadalomban betöltött szerepét figyelembe kell venni, mely speciális megállapodásokat tehet szükségessé. Fontos, hogy az érdekelt könyvtárak megegyezésre jussanak az alábbiakban vázolt főbb irányelvek vonatkozásában:
Irányítási struktúra
A program folyamatos irányítása és koordinálása egy irányítási struktúra létrehozását teszi szükségessé. Javasolt, hogy egy 6-8 fős szakértői testület kapjon - a Művelődési és Közoktatási Minisztérium általános megfigyelői szerepe mellett - független szervezeti jogosultságokat. A szakértői testület tevékenységét egy szakmai iroda és titkárság támogatná. Tevékenységének ötéves időtartamra vonatkozó finanszírozása világbanki és kormányzati forrásokból 2,5 millió dollárt igényelne. A kormányzati támogatás alap- vagy strukturális erőforrások formájában jelenjen meg, hogy a program lezáródása után is folyamatosan biztosítani tudják a működésüket. A szakértői testület az olyan programoknak, mint amilyen az Osztott Katalogizálási Iroda, és a Könyvtárosképzési Ügynökség elsődleges fontosságot tulajdonítana, illetve koordinálná pl. a gyűjteményi, automatizálási és építési programok pénzeszközeinek pályáztatását, felülvizsgálatát és felhasználását. A szakértői testület lenne felelős a rendszeres világbanki, kormányzati és minisztériumi előmeneteli jelentésekért, illetve a felsőoktatási könyvtárak ezekről történő tájékoztatásáért.
A megvalósítás ütemezése
A TFK Program a javaslat szerint öt év alatt valósul meg és az alábbiakban felsorolt tevékenységeket tartalmazza. A "nulladik év" jeleníti meg a programmodulok tervezését. Mivel ekkor még nincs finanszírozás, bizonyos erőforrások korlátozott mértékű bevonása szükségessé válhat ebben a szakaszban.
Nulladik év
Első év
Második év
Harmadik év
Negyedik év
Ötödik év
Összefoglaló költségvetési terv
A felsőoktatási könyvtárak TFK Programja a Világbank és
a magyar kormányzat között megosztott finanszírozást tesz szükségessé. Feltételezzük,
hogy a kormányzati erőforrások alap- és strukturális erőforrások formájában
jelennek meg, lehetővé téve a Program alapvető elemeinek ötéves időtartamot
követő folytatását. Az összesen 150 millió dolláros optimális finanszírozási
terv a következő: Állománygyarapítás - 80 millió dollár; Könyvtári automatizáció
- 35 millió dollár; Könyvtári épületek - 30 millió dollár; Személyzeti továbbképzés
- 2,5 millió dollár; Szakértői testületi támogatás - 2,5 millió dollár; Összesen
-150 millió dollár.
Amennyiben a fenti finanszírozási szint nem valósítható még, javasolt, hogy
a könyvtárépítési program maradjon ki - így a teljes TFK Program költségvetése
120 millió dollár.
Következtetések
A felsőoktatási könyvtárak Magyarországon egyrészt rendkívüli
kihívásokkal, másrészt korábban nem látott lehetőségekkel állnak szemben az
oktatás és kutatás támogatásának kiterjesztését és továbbfejlesztési lehetőségeit
tekintve. A megfelelő gyűjtemények kialakításának és karbantartásának lehetőségét
a tudományos információk költségeit, volumenét és formátumát tekintve, megfigyelhető
drámai mértékű növekedés, illetve az együttműködés és erőforrás megosztás megszilárdult
hagyományainak hiánya veszélyezteti. Az új információtechnológiai lehetőségek
és a hálózatfejlesztési eredmények lehetővé teszik a működtetés és a szolgáltatások
gyors és látványos automatizálását, de ezek megvalósítása és támogatása új,
jelentős erőforrások bevonását is szükségessé teszi. Az oktatásügyi reformok
újabb nyomást gyakorolnak a korlátozott térre és felosztott, szétszabdalt struktúrára,
illetve új, kreatív megoldásokra lesz szükség a bővülő igények kielégítéséhez.
A könyvtári személyzet új kapacitások és friss energiák bevonásával történő
képzése, folyamatos fejlesztése és hatékony alkalmazása jelentős továbbképzési
invesztícióval és a felsőoktatási könyvtári szakma reorientációjával jár.
A Világbank és a magyar kormány által a felsőoktatási könyvtárak fejlesztésére
szánt befektetés a minőségi oktatás, tudományosság és a minőségi életvitel megteremtésébe
történő befektetés is egyúttal. Magyarország új típusú, az infor mációra és
a szolgáltatásokra orientált gazdasággá alakításában meghatározó szerepe van
a modern könyvtári rendszeren alapuló, szilárd, élet képes információs infrastruktúrának.
A Könyvtári Alprogram számára szaktanácsadóként közreműködtek: Bujdosó Ernő, Darányi Sándor, Huszár Hedvig, Máder Béla, Papp István és Szentirmai László. Köszönet illeti Csaba Gabriellát (MKM), Tim Horslert és Julian Reát segítségükért, tanácsaikért. (J.N.)
Országos Széchényi Könyvtár Észrevételek (2000/04/12) |