41. évfolyam, 1995. 3. szám |
Archívum |
Könyvtárosi jövőkép szociológus szemmel
Nagy Attila
Önbizalomhiányos jelen ?
A 90-es évek elején hazánkban végzett szociológiai vizsgálatok
eredményei nyomán kirajzolódó jövőkép a lakosság félelmeiről, bizonytalanságáról,
borúlátásáról tanúskodik. Mintha valami általános reményvesztettség, önismeret-
és önbizalomhiány terjedne ragályos kórként az országban, mintha a tőlünk is
függ, rajtunk is múlik tudata valahol elveszett volna az elmúlt évtizedek sorozatos
anyagi, erkölcsi, politikai megpróbáltatásai folyamán. Egyetlen példa: a magyarországi
megkérdezett felnőttek több, mint ötöde teljesen reménytelennek ítéli a magyarság
megmaradási esélyeit, távlati jövőjét, míg a mérsékelt borúlátással és a bizonytalansággal
jellemezhetők összesített aránya is 30%.1
Itt és most nem lehet feladat ezzel a jelzett közvélekedéssel, annak nyilvánvalóan
sokszálú összefüggésrendszerével foglalkoznunk. Csupán jelezni kívántuk, hogy
a könyvtárosi jövőkép Vidra Szabó Ferenc írásában2
is jól érzékelhető tétovasága, határozatlansága, hitevesztettsége csak elszakíthatatlan
része a nagyobb egésznek. Egy percre sem tagadva tehát a tágabb összefüggések
(gazdaság-, szociál- és kultúrpolitika - értékrend stb.) elemzésének szükségességét,
mielőbbi kikerülhetetlen elvégzését a következőkben szinte kizárólag a könyvtárosok
lehetséges jövőképének felvillantására, felvázolására teszünk egy tétova
kísérletet.
Elsőként a jövőkép nyilvánvalóan dinamikus természetére szeretnénk utalni. Részben
mai viszonyaink meghosszabbítását, mai ismereteink, illetve azok hiányának kivetítését
tartalmazza, másrészt ennek a jövőképnek a húzó, dinamizáló hatása befolyásolja
a mát, a mindennapok tégláiból épülő hónapokat, éveket. Akinek nincs többé-kevésbé
körvonalazott elképzelése saját jövőjéről, annak kisebb az esélye a tudatos
építkezésre, az inkább szenvedője, s jóval kevésbé szerzője lesz saját "drámájának".
Vagyis a jövőkép kontúrtalansága, gyengesége az önismeret és az önbizalom hiányára
is visszavezethető.
Egy-egy költségvetési, pénzügyminiszteri döntés nyomán hány könyvtárost lehet
szélnek ereszteni, hány könyvtárat lehet bezárni, nyitvatartását ideiglenesen
szüneteltetni? Mennyire is vagyunk fontosak a társadalom számára? - sorjáznak
az égető kérdések.
Lássuk világosan! A könyvtár tipikusan a középosztály egyik legfontosabb intézménye.
A hatalom, a pénz kiváltságosai és elesettjei egyaránt egészen jól megvannak
nélkülünk. Részben nincsenek ilyen jellegű igényeik, részben pedig - a gazdagabbak
- éppen kiváltságaik révén, könnyedén megszerzik "bármilyenáron" is a számukra
fontos, hasznos információkat, illetve örömforrásokat. A könyvtárosi önbizalom
gyengeségének hátterében tehát egy rendkívül kemény társadalmi tény, a magyarországi
középosztály kialakulatlansága, fejletlensége áll. (A részletes szociológiai
kifejtés helyett gondoljunk csak a gazdasági, kulturális és politikai mozgástérrel,
autonómiával rendelkezők szűk rétegére!) A felnőtt lakosság mindössze 14%-a
minősült könyvtárhasználónak legutóbb3, miközben
az aktív keresők negyede rendelkezett középiskolai végzettséggel, s a főiskolai
vagy egyetemi diplomások aránya sem volt több 10%-nál. Amint látható, ez a három
adat nagyon szorosan összekapcsolódik. Olyan mértékben vagyunk, leszünk fontosak,
amilyen mértékben a magyar közép- és felsőoktatási rendszer fejlesztésére vagy
stagnálására, illetve a középosztályosításra, a középrétegek (önálló vállalkozók,
iparosok, kereskedők és az értelmiségiek rétegének) erősítésére vonatkozó döntések
megszületnek (netán elmaradnak). A társadalmi folyamatok, összefüggések illusztrálásaként
és egyúttal saját, könyvtárosi önbizalmunk, önértékelésünk erősítése okán, álljunk
meg itt egy gondolat erejéig! A könyvtárhasználókat döntően az iskolarendszer
küldi, hívja, rendeli a legjobb, leghozzáférhetőbb dokumentum-gyűjteményekhez,
vagyis könyvtáraink legnagyobb "megrendelője" a közoktatási, kiemelten a közép-
és felsőoktatási rendszer egésze.
Ugyanakkor hangsúlyoznunk kell az összefüggés kölcsönös jellegét is! A közoktatás
teljesítménye jelentős mértékben éppen tőlünk, a könyvtári rendszertől, szolgáltatásaink
erejétől, gazdagságától, hatékonyságától függ. Ennek bizonyítékaként hadd mutassunk
be egy ábrát, amely egy széles körű nemzetközi vizsgálat legfontosabb eredményeit
sűríti magába4. Az International Association for
the Evaluation of Educational Achievement szervezete, összesen 650 ezer amerikai
dollárt felemésztő kutatás során a 32 oktatási rendszer eredményességét összehasonlító
vizsgálatban a 9 és 14 évesek korosztályának olvasni tudását, illetve annak
összetevőit, meghatározóit vette górcső alá. (Az adatok felvételekor a két Németország
egyesítése formálisan ugyan már megtörtént, de az oktatási rendszerek esetében
még pontosabb, ha két önálló entitásról beszélünk. E vizsgálat eredményeiről,
annak magyar vonatkozásairól több alkalommal már magunk is részletesen szóltunk,
írtunk5.) Itt most egyetlen mozzanatot szeretnénk
az ábra segítségével az olvasó figyelmébe ajánlani: milyen mértékben támaszkodik
oktatási rendszerünk a hazai könyvtári hálózat egészére? Ábránk alapvetően a
tényleges vizsgálati eredmények és az elméletileg várható értékek egybeesését,
s csupán néhány alkalommal azok jellegzetes eltérését mutatja be. A folyamatos
vonallal jelzett várható érték megjelenítését a számítógépekre, illetve a beléjük
táplált kemény adatok kombinációit elgondoló tudósokra bízták. Mint látható
alapos okkal, hiszen az esetek döntő többségében elhanyagolhatóan alacsony volt
a két érték közötti eltérés, szórás mértéke. Vagyis az a 9 kemény adat (az egy
főre jutó nemzeti jövedelem, az átlagos életkor, a koraszülések aránya, a pedagógusok
fizetése, az oktatás költségvetési részesedése, nyelvi homogenitás, a kötelező
iskolai osztályok száma, a napilapok példányszáma és a könyvtári egységek mennyisége
1000 lakosra vetítve), amelyet országonként begyűjtöttek, nagy biztonsággal
megfelelő alapnak bizonyult a tényleges vizsgálati eredmények előrejelzéséhez.
Néhány esetben (Norvégia, Belgium, Zimbabwe, Botswana) azonban gyengébb, más
esetben (Szingapúr, Portugália) viszont lényegesen jobb eredmények születtek,
mint azt a számítógép jósolta. Magyarországon egyértelműen jobban olvasnak a
gyerekek annál, amit az objektív körülmények (nemzeti jövedelem, egészségügy,
oktatási rendszer stb.) kombinációja előre jelezhetővé tesz. E vizsgálati eredmény
értelmezése messzire vezetne (a kultúra, az anyanyelven nyomtatott szó jelentősége
Közép-Európában, a nemzeti létében szinte folyamatosan fenyegetett Magyarországon
stb.), ezért most maradjunk a tények szintjén! Mégis kikerülhetetlen kötelességnek
tűnik legalább egy kérdőjel felrajzolása. Ha a számított érték ennyivel gyengébb,
akkor a jövőbeli rohamos csökkenés lehetőségét kell kiolvasnunk az ábrából?
Az elméletileg elvárható és a tényleges
teljesítmények országonként
(8. osztályosok)
A tények, az adatok azonban még folytatódnak. A kutatók
megvizsgálták, hogy a fenti 9 tényező közül melyeknek volt erősebb vagy gyengébb
befolyása, összefüggése a tényleges eredményekkel. Elemzéseik nyomán arra a
meglepő következtetésre jutottak, hogy a pedagógusok fizetése, illetve az oktatási
költségek egy főre vetített nagyságrendje egyáltalán nem, vagy alig befolyásolja
a tanulók olvasni tudásának mértékét, míg ezzel ellentétben a kötelező iskolai
osztályok száma, a napilapok és a közművelődési könyvtári állományegységek 1000
lakosra vetített nagyságrendje, illetve a könyvtárlátogatások gyakorisága rendkívül
erős összefüggést mutat az olvasási próbákban elért pontszámokkal. Egyszerűbben
szólva: az a gyerek tud jól olvasni, akit olvasó felnőttek vesznek körül, aki
maga is szeret olvasni és ezt gyakran meg is teszi, megteheti, mert vannak körülötte
könyvek és könyvtárak (családi, iskolai, községi, városi bibliotékák).
Minden önhittség nélkül fogalmazhatjuk meg tehát, hogy a magyar könyvtári rendszer
a "hátán viszi" közoktatási rendszerünk egészét (az otthoni, családi könyvgyűjtemények
mellett)6, jelentős mértékben az iskolai és közművelődési
könyvtárak állományától, nyitvatartási idejétől, a könyvtárosok szakszerű és
jókedvű, segítőkész munkájától függ mindaz, amit iskoláink eredményességéről
mondhatunk. Tehát van, amivel joggal büszkélkedhetünk!
Önismeretünk, önbecsülésünk erősítése mellett talán egy másik üzenet is kiolvasható
az előbbiekből. Nevezetesen a legszorosabb egymásrautaltság! Mostanában, a költségvetési
keretek folyamatossá váló szűkítésének idején fontos lehet nyomatékosítani :
a könyvtári szolgáltatások radikális csökkentése az oktatási rendszer hatékonyságát
fogja jelentős mértékben rombolni! És fordítva! A gyerek az olvasás alapjait
az iskolában (vagy otthon) sajátítja ugyan el, de a begyakorlás, a készség csiszolása
már az önkéntes, saját örömére végzett, többek között "könyvtári" olvasás eredménye
is. Továbbá, aki viszont nem tanul meg jól olvasni, annak szükségképpen támadnak
iskolai kudarcai, továbbtanulási - és majd szükségképp elhelyezkedési - esélyei
is határozottan romlanak. Kényszerűen elszenvedhetjük a nyitvatartási órák csökkentését,
a beszerzési keretek szűkítését, de egy pillanatra sem szabad magunkat feleslegesnek,
kegyelemből eltartottnak, az éppen hatalmon lévők jóindulatától, belátásától
függőnek érezni!
Jövőképek
Visszapillantással érdemes kezdeni. Katsányi Sándor néhány
évvel ezelőtt a XX. századi könyvtárosi ideológiák áttekintésekor7
három alapvető attitűdöt körvonalazott: a humanista nevelőit, a liberális szolgáltatóit
és a szociális elkötelezettségűt. Ha tetszik, akkor ezek a magatartásmódok,
viselkedési stílusok az uralkodó ideológiák változásaival párhuzamosan alakultak
át, időben egymást követve merültek fel, illetve váltak jellemzővé. Ha viszont
földközelben maradunk, akkor inkább ugyanazon személyek, kollegák, testületek
szemléletmódjának módosulásáról, gazdagodásáról, differenciálódásáról kell szólnunk.
Annál is inkább, mert ahogyan arról a hétköznapi tapasztalat és a célzott megfigyelések
nyomán egybehangzóan beszámolnak kollégáink8, az
utóbbi években 3 ponton jól érzékelhető a könyvtári szolgáltatások iránti igények
erősödése:
a) az áremelkedéseknek is köszönhetően növekszik a lektűrök (videókazettán is)
iránti kereslet (vesd össze - liberális szolgáltató könyvtár!),
b) a közép- és felsőfokú tanulással összefüggő feladatok, kérések gyarapodása
ugyancsak jól látható (v. ö. humanista nevelő attitűd),
c) és végül az utóbbi 4-5 évben gyakoribbá váltak a munkanélküliséggel, a marginalizálódással,
a devianciákkal kapcsolatos jelenségek, igények (v. ö. szociálisan érzékeny
könyvtáros).
Egészítsük ki a sort a számítógépes menedzser típusával! Azzal a magabiztosan
mosolygó, az adatbázisok, a számítógépes hálózatok, a szoftver programok nyelvén
beszélő és elektronikus postán levelező, az Internetet naponta használó kollegákkal,
akik számára nem csupán a fentiek (humanista-nevelő, liberális-szolgáltató,
szociális- elkötelezettségű) jelentik már a mindennapi dilemmák sűrűjét, hanem
ezek mellett a technika hatékony működtetése, illetve a használat módjának mielőbbi
megtanítása, a kutató, az oktató, az egyetemi, főiskolai hallgató könyvtárhasználói
önállóságának kialakítása. (Igaz, ez utóbbi típus egyelőre inkább a szak-, illetve
a felsőoktatási könyvtárakban válik jellemzővé.)
A fentiek átgondolása, valamint a jól látható társadalmi, és az ezekkel szorosan
összefüggő könyvtári változások felidézése nyomán, szakmánk sajátos divergáló
tendenciát jelez:
a) egyre több könyvtáros érzi szükségét, hogy a szociális munkában a mentálhigiénés
feladatok ellátásában is jártasságra tegyen szert, mert egyre több munkanélkülivel,
kallódó fiatallal, fogyatékossal, kábítószeressel stb. kell foglalkoznia,
b) mások viszont az adatbázisok, a programnyelvek, az üzleti információk stb.
kezelésében igényelnek gyors és hatékony képzést, továbbképzést.
Szociális munkás és információmenedzser? A két pólus elkülönülése természetesen
az egyéni hajlamoktól, személyiségjegyektől és a környezettől, az adott könyvtárat
használók "megrendeléseitől", igényeitől egyaránt függ.
A jelzett attitűdök, magatartásmódok mögött azonban létezik egy átfogóbb, mélyebb
dilemma, s az erre adott válasz alapvetően összefügg a könyvtárosi jövőkép tartalmával.
Értelmiséginek vagy csupán diplomás szakembernek tudja-e magát a mai magyar
könyvtáros társadalom java?
A válasz pontos megfogalmazásához elsőként egy megbízható vizsgálatot kellene
végeznünk, de ki ad ma erre 1-2 millió forintot? Másrészt röviden szólnunk kell
az értelmiségi lét fogalmáról. Ha csupán az alkotó értelmiségiekre szűkítjük
le a kört, akkor félő, hogy a könyvtárosok közül egyre kevesebbnek (2-3% vagy
csak néhány ezrelék) lenne joga erre a címkére. Ráadásul, a politikai viszonyok
konszolidációjával párhuzamosan mind kevesebb a 30-40 éve intézményeinkbe került
"emigráns értelmiségi".
Ha viszont felidézzük a századelő magyar szociológiai szakirodalmának9
egyik gyakran használt fogalmát, az organikus értelmiségi címkéjét, akkor egy
éles sugárral tudjuk talán a könyvtárosi jövőképet is megcélozni. Amint az idevágó
irodalomból tudjuk, az organikus, a szerves értelmiségi elsődleges feladata
a társadalom normális működésének, működtetésének fenntartása, elősegítése.
A pedagógus, az orvos, a lelkész és a könyvtáros alapvetően a kultúra átörökítését,
a tradíció használható részének továbbadását szolgálja. De értelmiséginek lenni
egyúttal egy kritikai attitűd meglétének bizonyítását is jelenti. Nem puszta
elszenvedést, nem csupán a körülmények hatalma általi sodródást, hanem reflexiók
megfogalmazását, összefüggések, ok-okozati láncolatok megértésének, átlátásának
készségét is bírni és gyakorolni kell annak, aki az organikus értelmiségiek
csoportjába kívánja önmagát sorolni. Mindezek hiányában talán pontosabb lenne
raktárosnak, diplomás szakmunkásnak minősíteni önmagunkat és/vagy kollégáink
jelentős részét.
Tegyük fel nagyon gyakorlatias módon a kérdést! Diplomás szakemberként milyen
kiemelkedő olvasmányélményeink voltak az utóbbi 2-3 évben? Kikkel és milyen
módon osztottuk meg azokat? Milyen összefüggéseket, kritikai észrevételeket
fogalmaztunk írásban vagy szóban mi meg (nem szajkóztunk, ismételtünk, variáltunk
csupán) az utóbbi 4-5 év magyar társadalom-, gazdaság-, szociál- vagy éppen
kultúrpolitikájával kapcsolatban? Nem temeti-e el egészen bennünk az eredendően
bizonyára meglévő organikus értelmiségit az örökös költségvetési, számítógépesítési,
pénzügyi alkudozások, panaszkodások, netán fontoskodások sorozata?
Jövőképünk magabiztosabb felrajzolásához segít, ha még két további összefüggést
tudatosítunk. A következő évtized kikerülhetetlen és egyre sürgetőbb feladata
közeledni minden tekintetben az Európai Unióhoz. A jogi és közgazdasági szféra
változtatásával párhuzamosan a perdöntő lépést éppen a kulturális életben kell
megtennünk. Manapság Magyarországon a megfelelő korú népesség kétötöde érettségizik,
míg a nyugat-európai demokráciákban ez négyötöd. Ugyanezen viszonyszám a felsőoktatásra
vetítve 13% kontra 30%. Ebben az összefüggésben már sokkal érthetőbb, hogyan
is lehet a felnőttek 60%-a könyvtárhasználó Dániában. Ott ilyen méretű a középosztály.
Kikerülhetetlen feladat a közelítés, tehát az érettségizők jövőbeni kétharmados
részaránya, illetve a főiskolára és egyetemre kerülők számának megduplázása10,
hiszen köztudott, hogy a versenyben csakis a nagy tudás- és információtartalmú
termékek és szolgáltatások indulhatnak eséllyel, s ezeket kizárólag a magasan
képzett és folyamatosan tanuló, könyvtárhasználó munkaerő tudja megtermelni.
Iskolák megszüntetése, összevonása, a felsőoktatásban dolgozók létszámának csökkentése
- miközben az érettségizők és diplomát szerzők aránya csaknem duplájára emelkedik
majd? Ez egyértelműen a nagyobb - várostól az egyetemig - könyvtárak igénybevételének
jelentős növekedését hozza magával. A folyamat már az elmúlt években megindult,
ideiglenesen lassítható, de leállíthatatlan.
Végül egy áttételesebb, de nem kevésbe fontos adalék. Andorka Rudolf
a mai magyar társadalom tudati állapotának jellemzéséhez Durkheim és
Merton klasszikussá vált kategóriáját az anómia (a normák elvesztése,
norma nélküli állapot) fogalmát idézi fel, miközben adatok garmadájával bizonyítja
a kulturális, viselkedési normák, szabályok fellazulását, megszűnését, hatékonyságuk
elolvadását: Például a magyar lakosság százezer lakosra vetített öngyilkossági
arányszáma 1954-ben 17,7,1992-ben pedig 38,7 volt, a májzsugorodás (köztudottan
az alkoholizmus mérőszáma) 1950-ben 5,0, 1992-ben már elérte a 70,5-öt, az 1993
tavaszán megkérdezettek 39%-a teljesen egyetértett azzal az állítással, hogy
"aki vinni akarja valamire, az rákényszerül arra, hogy egyes szabályokat áthágjon",
25% szerint pedig "manapság alig tudok eligazodni az élet dolgaiban".
Hasonlóképpen ennek a belső iránytűnek a megzavarodásaként, működésképtelenségeként
értelmezi a politikai pártok szavazóinak sodródását, befolyásolhatóságát, a
pártpreferenciák instabil, kiszámíthatatlan jellegét. Erre a politikai-kulturális
instabilitásra lehet ugyancsak következtetni az öt kelet-közép-európai volt
szocialista országban és Ausztriában végzett vizsgálat eredményeiből, amelyben
a Közel érzi-e magát valamely politikai párthoz vagy mozgalomhoz? kérdésre
igen választ adók aránya Magyarországon volt a legkisebb:14% 11
"A kultúra nem tudás, nem művészi produkció, hanem valami életet szabályozó
elv, amely egy embercsoport minden tagjának belső mágnese, irányítója." - vélekedik
Németh László12 . Nos, ez a belső mágnes,
kohéziós erő és szabályozó elv a fentiek és még egy sor további bizonyíték (az
abortuszok száma növekszik, az élveszületéseké csökken, kriminalitás, drogfogyasztás)
szerint is gyengül, s mi a humanista, nevelői elkötelezettségű, a szociálisan
érzékeny, de mégis liberálisan szolgáltató könyvtárosok mélyen tudjuk, hagy
ez az "életet szabályozó elv", a belsővé váló magatartásnormák, példák összessége
éppen a klasszikus kultúrán, jelesül a szépirodalmi olvasmányokon keresztül
örökíthető át a legkevésbé direkt, tehát a leginkább hatékony módon.
A politikai jellegű szélsőségekkel és a növekvő médiamanipulációval szemben
csakis ez, a pedagógusok, az orvosok, a lelkészek és könyvtárosok, tehát az
organikus értelmiségiek segítségével közvetített kulturális tradíció adhat belső
biztosítékokat.
Milyen címkét szeretnénk tehát mellényünkre tűzve viselni 5-10 év múlva? Diplomás
raktáros, szakmunkás? Mentálhigiénés, szociális munkás könyvtáros? Információ-menedzser?
Netán az új technikát könnyedén működtető, de a hajdani elnevezést és ethoszt
kissé szégyenlősen, mégis vállaló értelmiségi, könyvtáros?
Irodalom
Országos Széchényi Könyvtár Észrevételek (2000/04/12) |