41. évfolyam, 1995. 3. szám |
Archívum |
Az információtovábbítás új útjai és hatásuk a könyvtárakra: megoldott és sokasodó problémák
John Cox
A Magyar Periodika Kör 1995. április 25-én tartott konferenciáján elhangzott előadás, melyet Koltay Tibor fordított.
A nyomtatás felfedezése óta az információ áramlása kultúránk,
politikai életünk és gazdasági jólétünk középpontjában áll. A XIX. század kezdetétől
az információ szervezett áramoltatása és az eszmék cseréje a tudományos kutatás
és a műszaki innováció elengedhetetlen részévé vált, legfőbb hordozója pedig
a könyvekben és folyóiratokban megtestesülő nyomtatott szó volt.
Olyan intézményeket hoztunk létre, amelyekben a bennünket érdeklő rögzített
információt - bárhol és bármikor legyen rá igényünk vagy szükségünk - megtalálhatjuk.
Létrehoztuk az azonos érdeklődésű emberek társaságait, amelyek lehetővé teszik;
hogy megvitassák tudományterületük legújabb eredményeit. Könyvtárakat hoztunk
létre.
Könyvtárak természetesen már a könyvnyomtatás előtt is voltak, mindazonáltal
a könyvtár fogalma nem annyira a kéziratokat, mint inkább a kötött, nyomtatott
könyvet foglalja magába. A könyvtárosok szakismeretének zöme ezeknek a könyveknek
a beszerzéséhez, megőrzéséhez és visszakereséséhez kapcsolódik.
A ma könyvtára csak töredékét tudja annak nyújtani, amit tudósok és kutatók
az információ terén megkövetelnének. A könyvtárakat nehéz használni. Nyitvatartási
idejük általában korlátozott. A gyűjtemény nagyobb része csak előzetes bejelentkezéssel
használható. A könyvtárépületeket drága építeni és fenntartani. Működtetésük
magasan képzett személyzetet igényel. A könyvtárak korlátai a 2. világháború
után egyre jobban láthatók lettek. Az 1945-öt követő mintegy harminc év a tudomány
virágzását élte meg, a kutatás jelentősége erőteljesen növekedett. A könyvtári
költségvetések lépést tartottak ezzel a nagy mértékű növekedéssel, mert mindenki
megértette, hogy a könyvtárak mérete és gyűjteményük teljessége fontos kérdés.
Nem volt kétséges, hogy a minőségi tudomány (kutatás-fejlesztés) és a könyvtárak
mérete szorosan összefügg egymással.
1975-ben megváltozott a helyzet. A következő 15 év adatai azt mutatják, hogy
az Egyesült Államokban a kutatásra fordított összegek megduplázódtak. A tudományos
folyóiratcikkek száma ugyancsak duplájára nőtt. A könyvtári költségvetések ugyanakkor
csak 40%-kal nőttek. Ennek következtében a könyvtárak elkezdtek azzal küszködni,
hogy miként juttassák el az érdeklődőknek az információ egyre növekvő mennyiségét,
miközben anyagi helyzetük romlik. A teljességre törekvő könyv- és folyóirat-gyűjtemények
eddig kérdőjel nélküli elfogadása erodálódni kezdett. Mindez nemcsak a könyvtárosokat
érinti. A kiadók is szemben találták magukat a csökkenő folyóirat-előfizetésekkel
és a könyvvásárlási kedv csökkenésével. Ha mi, kiadók összejövünk egy konferencián,
hamarosan a szakmában végbement változásokról kezdünk beszélni: az elektronikus
publikálási lehetőségekről, a dokumentumszállításról, a folyóirat-előfizetési
árakról, az Internet minőségéről, a korábbi féltucat előfizetést egyetlen egyre
redukáló könyvtári konzorciumokról stb.
Ezzel a válságos gazdasági helyzettel együtt megjelentek azok a technológiák
is, amelyek lehetővé teszik, hogy alternatívákat keressünk az információellátásban.
Ezek közé sorolhatjuk a faxot, amely ott van minden egyetemen, vállalatnál és
más intézménynél. Ebbe a sorba tartozik a személyi számítógép, amelynek tárolási
és adatfeldolgozási képességeiről nem is álmodhattak atyáink. Említhetjük a
CD-ROM-ot, amely nagy mennyiségű információ hatékony tárolását és visszakeresését
teszi lehetővé, és ott van az Internet is.
Az a tény, hogy ma széles körben elérhető az, ami nem is olyan régen csúcstechnológiának
számított, lehetővé tette, hogy új információtovábbítási rendszereket fejlesszünk
ki. Példának okáért a referáló és indexelő szolgálatok által publikált CD-ROM-ok
egyszerű és gyors keresést tesznek lehetővé az irodalomban. Az Interneten kifejlesztett
tartalomjegyzék- és dokumentumszolgáltató rendszerek adják a másik példát. A
dokumentumszállítást olyan eszköznek tekinthetjük, amelyik lehetővé teszi a
kutatók és a tudósok számára, hogy akkor is hozzáférjenek szakterületük irodalmához,
ha könyvtáruk folyóirat-állománya leromlott. Ez a technológia azt is lehetővé
tette, hogy a kiadók és mások elgondolkozzanak arról, hogy teljes mértékben
elektronikusan, az Interneten publikálják a tudományos és kutatási irodalmat.
Ez az a két fejlődési irány, amelyet részletesebben is meg kell vizsgálnunk.
Ha a dokumentumszállítást nézzük, természetesen tudjuk, hogy a könyvtárak egymásnak
hosszú évek óta kölcsönöznek folyóiratcikkekről fénymásolatokat. A British Library
Document Supply Center több mint évi 3 millió fénymásolatot szolgáltat más könyvtáraknak
és egyéni felhasználóknak. Ma a legtöbb nagy folyóirat-előfizetési ügynökség
az Interneten szolgáltatja a folyóiratok tartalomjegyzékeit, amihez cikkszállítás
is tartozik. Ez lehetővé teszi a felhasználóknak és a könyvtáraknak, hogy megrendeljék
a hálózaton az eredeti cikk fax-változatát, személyes felhasználásra, 24 órán
belüli szállítással. Ennek az "új generációnak" a legkorábbi képviselője az
Uncover. Ma már egy sor hasonló szolgáltatással találkozunk a piacon, más intézmények
működtetésében, gyakran a nagy folyóirat-ügynökségekkel szövetkezve. Ezek a
szolgáltatások elérhetőek telefonvonalon és az Internet útján is.
Ami igazán érdekes, hogy a dokumentumszállítás komoly alternatíváját jelenti
a könyvtárközi kölcsönzésnek. Egy, az Uncoverhez hasonló szolgáltató kevesebb
mint 20 dollárért tud egy dokumentumot szolgáltatni és ebben benne van az a
szerzői jogdíj is, amelyet a kiadónak fizetnek. Ezenkívül a dokumentum 24 órán
belül megérkezik. A könyvtárközi kölcsönzési tranzakciók hasonló összegbe kerülhetnek.
Ezek a szolgáltatások, tehát a minőség mellett költségmegtakarítást is jelentenek.
A dokumentumszállítás ki is kerülheti a könyvtárat és közvetlenül a kutatóhoz
kerülhet. A visszakeresést az egyéni felhasználó kezébe adják ezek a szolgáltatások.
A cikk faxon vagy a felhasználó személyi számítógépére elektronikusan történő
továbbítása azt jelenti, hogy a kutatónak nem kell a könyvtárba mennie.
A technológia azt is lehetővé teszi, hogy nagy információtömegeket kezeljünk
gyorsan és gazdaságosan, amire a nyomtatott szó alkalmatlannak bizonyulhat.
Az Internet potenciálisan a gyors és hatékony publikáció eszköze. Ugyanakkor
az elektronikus publikálással kapcsolatos gondolkodás előmozdítói könyvtárosok,
akik azt gondolják, hogy az elektronikus út olcsóbb. Mivel a kiadónak nem kell
az anyagokat papírra nyomtatnia, úgy gondolják, a publikálás költségeit csökkenteni
kell. Ezzel azonban nem veszik figyelembe a számítógépes felszerelések beszerzésének
költségét és az, hogy milyen munkaigényes és nagy szakértelmet követel ezeknek
az anyagoknak az új hordozókon való előállítása. Hasonlóképpen, sok kiadó tudja,
mit kell tenniük, hogy folyóirat-irodalmat elektronikusan elő tudjanak állítani.
Tudják, hogy az elektronikus publikálás lehetővé teszi a modellezést, a grafikus
anyagok és az adattáblázatok mozgatását. Nem tudják azonban, milyen árakat alakítsanak
ki ezekhez a termékekhez úgy, hogy költségeik megtérüljenek és az egyes kutatók
érdekeit is szolgálják.
Mint kiadó azt tapasztalom, hogy a kutatók, akik egyaránt szerzők és olvasók,
ambivalens érzelmekkel viseltetnek a nyomtatott folyóiratra épülő tudományos
publikációs rendszer megváltoztatása iránt. Az előrelépés és a kutatási pénzek
elnyerésének alapja a pályázó szakirodalmi munkássága volt. Jelenleg határozott
igény van új folyóiratok indítására az újonnan megjelenő tudományterületeken.
Kevés viszont az igény arra, hogy ezek kizárólagosan elektronikus formában jelenjenek
meg. A nyomtatott szó még mindig a bírálói véleményezésen átment kutatói munkásság
tekintéllyel bíró hordozója és formája. Akár a nyomtatott folyóiratoké a jövő,
akár az elektronikus adatbázisoké, vagy éppen ezek keverékéé, a tudományos publikálási
hagyomány a maga - a kutatás részévé vált értékeivel irányelveivel és folyamataival
meg fog maradni.
Minden folyóirat arra törekszik, hogy tekintélyt szerezzen tudományterületén
azzal, hogy a legjelentősebb és legmegalapozottabb cikkeket közli. Minden kiadó
célja, hogy az ő folyóirata legyen az az "első hely", ahol az adott szakterületen
meg jelennek a fontos cikkek. Ezt, a minőségről alkotott elképzelést az idézettségi
elemzés és a folyóiratok más szempontú rangsorai irányítják a világ sok országában.
A folyóiratoknál az előkészítés, a bírálati mechanizmus, az azt követő javítások,
majd a tipográfiai szerkesztés és előállítás, továbbá az archiválás és az indexelés,
nem fognak változni. A publikált munka helyessége, szakszerűsége és egyedi volta
ezeknek a folyamatoknak a során nyer megállapítást, független ül a hordozótól.
Modern technológiákat már régóta használnak a folyóiratok előállítására. A számítógépes
fényszedési és tördelési szoftverek közhelynek számítanak. A cikkeket mind gyakrabban
floppyn nyújtják be szerzőik. A kiadó a tálalás és megjelenítés területén meglevő
minőségi menedzsment-szakismeretét adja a már géppel olvasható formában meglevő
kézirathoz. Ehhez személyi számítógépeket és olyan szoftvereket használ, amelyeket
ma széles körben használunk otthon és az irodákban. A nyomtatott termék talán
hagyományosnak látszik, de olyan rendszerből kerül ki, amely megváltozott az
elmúlt generáció alatt. Ezen túl a rendszer adatfájlokat állít elő, amelyekről
ugyanaz az információ más médiumon is megjeleníthető.
Személyes meggyőződésem az, hogy a papíralapú folyóiratok meg fognak maradni,
de többé nem lesznek egyeduralkodók. Mi, akik kiadóként a XXI. században is
prosperálni akarunk, továbbra is szeretnénk, ha látnák, hogy az irodalomhoz
többletértéket adunk. Biztosítanunk kell, hogy a folyóirat-irodalom azokat az
olvasókat érje el, akiknek szánták. Sohasem szabad elfelejtenünk, hogy a szerző
a fontos és mértékadó információ forrása. Könnyen lokalizálhatónak kell lennie
ennek az információnak. Nem szabad, hogy elvesszen az internet zajában. A szerzők
továbbra is keresni fogják a kiadókat, hogy "pecsétet" vagy nevet adjanak munkájukhoz,
amely tanúsítja a munka minőségét, hogy megkeressék az olvasót, hogy archiválják
az elfogadott munkákat. A kiadó védi a szerzők érdekeit azzal, hogy nevével
fémjelzi a munkát, hogy az olvasók meg tudják különböztetni azt az Interneten
található informális információ és pletyka tömegétől azzal, hogy széles körben
terjeszti a művet és biztosítja, hogy az továbbra is rendelkezésre álljon felismerhető
forrásokból, bárhol legyen is az olvasó.
A jövőben, úgy gondolom, olyan tudományos és kutatási világot képzelhetünk el,
ahol a művek végleges változatait nemcsak nyomtatott, hanem elektronikus formában
tárolják és ahol ezek az adatbázisok böngészhetők, belőlük az információ kivonható
és újracsomagolható. Az adatbázisokat a kiadók fogják fenntartani a szerzőknek
és az olvasóknak egyaránt szóló szolgáltatásként. A kiadót kevésbé fogják gyártónak
tekinteni, mint inkább az egyes mű természetének és az olvasók igényeinek megfelelő
hordozón terjesztett szellemi tulajdon védelmezőjének.
A folyóiratok azonos érdeklődésű szerzők csoportjává vagy klubjává fognak alakulni,
ahol a cikk megtalálható lesz. A könyvtárak előfizethetnek majd a nyomtatott
folyóiratokra, vagy a folyóiratok adatbázisának elérésére vásárolhatnak jogot.
Vásárolhatnak körülményeik és igényeik szerint testre szabott felhasználásra
vonatkozó jogokat, vagy egyszerűen ad hoc jelleggel, ha éppen igény jelentkezik.
Mi lesz a publikációs folyamattal? Úgy tűnik, a publikációs folyamat elengedhetetlen
az információ kiválasztásához tálalásához és csomagolásához, függetlenül a médiumtól.
Ez a folyamat magában foglalja a szerkesztőbizottságok létrehozását és támogatását,
a bírálói véleményezés lebonyolítását, a tervezés, illusztráció, a szövegek
szerkesztése, a csomagolás, marketing és a világszerte történő terjesztés lépéseit.
A kiadók szerepe a minőség, a jó külső megjelenés és legfőképpen - egy jól működő
infrastruktúra megvalósítása. Igaz ugyan, hogy ma bárki olcsón és gyorsan tud
műveket terjeszteni, de a kiadó nélkül túl sok lesz a zaj.
A jövőt felvázolva, hiszem, hogy a könyvtárosoknak is komoly lehetőségei vannak.
A könyvtárosok olyan információs szakemberek, akinek a feladata, hogy segítsék
az olvasót abban, hogy megtalálja, amit keres. A könyvtárosoknak megvan a képességük,
hogy a számtalan szállítótól származó információ tömegében navigáljanak. A már
meglevő információhoz többletértéket kell adniuk, különben egyéni felhasználóik
a könyvtári rendszeren kívüli, közvetlenül megkapható információkat fognak keresni.
Ennek okán a navigációs képességek még fontosabbá válnak a jövőben. A könyvtárosoknak
többet kell gondolniuk avval, mit kíván a felhasználó, hol szeretnének az információhoz
hozzájutni és sokkal kevesebbet kell foglalkozniuk a nyomtatott anyagok gyűjtésével
és megőrzésével a ma könyvtáraknak nevezett épületekben. Az elektronikus információs
rendszerek lehetővé fogják tenni, hogy közelebb kerüljenek az olvasóhoz és közvetlenül
a használó munkahelyére szállítsák az információt. A könyvtári szolgáltatások
marketingje legalább olyan fontos készség lesz, mint a katalogizálás vagy az
állománymegőrzés.
A változási folyamat menedzselése mindig összetettebbé teszi feladatainkat.
Nem ígérhetem a könyvtárosoknak vagy a kiadóknak, hogy egyszerűbb és kezelhetőbb
lesz az életük, attól, hogy hozzászokunk az új technológiákhoz. Ami fontos,
hogy a folyamatot megfelelően irányítsuk, úgy, hogy a tudományos és kutatási
információ létrehozójától, annak olvasójáig magszakítás nélkül áramolhasson.
Országos Széchényi Könyvtár Észrevételek (2000/04/12) |