41. évfolyam, 1995. 3. szám |
Archívum |
A magyar felsőoktatás és a világbanki támogatás
Christine Allison
Elhangzott A felsőoktatási könyvtárak fejlesztéséért c. konferencián, Bp. 1995. május 15-16.
Több mint három évtizede gyűlnek világszerte azok a bizonyítékok,
melyek azt mutatják, hogy az emberi tőke a gazdasági fejlődés elősegítésének
egyik kulcstényezője. A leglátványosabb bizonyítékot talán Kelet-Ázsiában találjuk,
ahol figyelemre méltóan magas és hosszan tartó gazdasági fejlődést értek el.
1965 és 1990 között Kelet-Ázsia 23 ország a gyorsabban növekedett, mint a világ
bármely más területe - évente átlagosan több mint 5 százalékkal. Az ún. kelet-ázsiai
csoda arról tanúskodik, hogy e térség kivételes fejlődése a szellemi tőke magas
szintű felhalmozásának köszönhető.
A kutatások szerint az alapfokú oktatásban figyelhető meg a legnagyobb megtérülés,
de a felsőoktatásnak is fontos szerep jut. A magas szinten oktatott és képzett,
rugalmas munkaerő az ország erőforrásainak alapvető része - ahogy azt a kelet-ázsiai
tapasztalatok is mutatják. Ma a piacok által megkövetelt termék- és szolgáltatás-minőség
előállítása mobilis, fegyelmezett és nagy szaktudású munkaerőt kíván. Ennek
alapja a modern és piacközpontú felsőoktatási rendszer, és a tudományos kutatásnak
olyan rendszere, amely jól integrálódik mind a felsőoktatásba, mind pedig az
iparba .
Még egy oka van annak, hogy a gazdasági átmenet éveiben a felsőoktatási rendszerek
különös figyelmet követelnek Közép- és Kelet-Európában. Míg az alapfokú és középfokú
oktatásban való részvétel mutatói kedvezően aránylanak a világ többi részéhez,
a felsőoktatásban való részvétel rendszerint alacsony, ezért a hallgatói létszámot
növelni kell. Emellett a felsőoktatás szerkezete, a tananyag és a felsőoktatási
intézmények erős akadémikus beállítottsága, ami mind az előző rezsim öröksége,
egyre kevésbé illeszkedik a kifejlődő piacgazdasághoz. A közép- s kelet-európai
régió jelentős részében igen nagy szükség van a felsőoktatási rendszerek módszeres
átszervezésére és modernizációjára.
Mindezek a tényezők magyarázzák azt., hogy öt évvel ezelőtt, amikor az úgynevezett
Magyarországi Humán Erőforrások programot összeállították, a Világbank készségesen
reagált a magyar kormány kérésére, amely a felsőoktatási rendszer fejlesztéséhez
igényelt segítséget. Utalnék a FEFA és az OTKA programok tevékenységére, melyet
a Világbank folyamatosan támogat.
A magyar kormány már 1990-ben felfigyelt humán erőforrás programjának hiányosságaira
és felismerte annak szükségét, hogy stratégiai keretet és befektetési programot
vezessen be az átmeneti évekre. A kormányzati és a világbanki támogatás együttesen
képes volt az elmúlt négy év során segítséget nyújtani a szakmai képzés, a felsőoktatás
és a kutatás számára - ezek voltak ugyanis azok a kiemelt területek a 90-es
évek elején, amelyek a legsürgősebben szorultak növekedésre, fejlődésre és reformra.
Mivel a Humán Erőforrás program nagyon kedvező tapasztalatokat hozott, a Világbank
szerint továbbra is partnerek maradhatunk a Magyar Felsőoktatási Rendszer fejlesztésében.
Részben ebből a célból 1993-ban támogatást biztosítottunk a japán kormánytól
a magyar Művelődési és Közoktatási Minisztérium számára. A kb. 87 millió yenes
összeget (amely a jelenlegi árfolyamon több, mint 1 millió dollár) a felsőoktatás
két fontos területének támogatására használtuk fel: a hallgatói tankönyvek és
a felsőoktatási könyvtárak fejlesztéséhez. A támogatás fennmaradó kisebb részét
a felsőoktatás fejlesztésével kapcsolatos egyéb jellegű tevékenységek előmozdítására
használják fel. Most, hogy a japán támogatással kapcsolatban lévő fejlesztések
a végükhöz közelednek, reméljük, hogy a közeljövőben sikerül véglegesíteni egy
felsőoktatás-fejlesztési programot. A Világbank ehhez a programhoz igen jelentős
-100 millió dollár nagyságrendű - támogatást nyújthatna, és ideális esetben
a könyvtárak központi szerepet kapnának ebben a programban.
Itt azonban szeretnék arra emlékeztetni, hogy a világbanki támogatások kölcsön
jellegűek igaz, hogy a kölcsönöket kedvező kamatfeltételek mellett kapja a kormány,
de ezeket a pénzeket vissza kell fizetni, és ez a teher Önökre mint adófizetőkre
és az Önök gyermekeire mint jövőbeli adófizetőkre hárul. Ennélfogva rendkívül
fontos, hogy a világbanki összegeket olyan tevékenységek elősegítésére használjuk
fel, amelyek gazdasági és pénzügyi hasznot hoznak később, s mellyel könnyebben
vissza lehet majd fizetni a kölcsönt.
A jelenlegi magyarországi felsőoktatási rendszer már sokban különbözik attól,
amelynek támogatására a Világbank öt évvel ezelőtt elhatározta magát. Ugrásszerűen
megnőtt a hallgatói létszám, a kutatói diplomák az egyetemek tevékenységének
fontos részévé váltak, új tantárgyakat vezettek be és új tanterveket dolgoztak
ki, hogy alkalmazkodjanak a változó gazdasági környezethez. Kredit-rendszert
vezettek be a tantárgyválasztás nagyobb rugalmassága érdekében, és újabban rövid
kurzusok állnak a hallgatók rendelkezésére mind a főiskolákon, mind pedig az
egyetemeken. Az 1993-as Felsőoktatási Törvény fordulópontot jelent a magyar
felsőoktatás fejlődésében. A törvény hatására létrejött a Nemzeti Akkreditációs
Bizottság és a Felsőoktatási és Tudományos Tanács.
Ugyanakkor a felsőoktatás számos aspektusa változatlan maradt a múlthoz képest.
A Világbank számára az egyik legkritikusabb pont az egy hallgató képzésére jutó
magas költségarány, bár ez a mutató az utóbbi években a hallgatói létszám növelésével
láthatóan csökkent, de a nemzetközi normákhoz képest még mindig magas. Az egy
főre jutó magas költségek okai ismertek: a kis területű, feldarabolt intézmények,
az alacsony hallgató-oktató arány stb. Az egyetemek és főiskolák támogatására
jelenleg használt módszerek szinte újratermelik ezeket a rendszerméretű, a gazdaságtalan
működéssel járó hibákat. Fontos mutatót jelent a rendszer úgynevezett külső
hatékonysága. A felsőoktatás struktúrája és a végző hallgatók részben még mindig
a múlt időszak munkaerőpiacához igazodnak - következésképpen túl sok orvost
és mérnököt képeznek, holott a munkaerőpiac könyvelőket, bankárokat, jogászokat
és középszinten dolgozó, érettségi utáni képzéssel rendelkező technikusokat
igényel.
Annak érdekében, hogy a képzés beteljesítse a dinamikus gazdasági fejlődés elősegítésében
játszott szerepét - ahogy azt más felsőoktatási rendszerek a világ minden táján
tették és teszik ma is - a magyarországi felsőoktatási rendszernek meg kell
változnia. Foglalkozni kell a belső és a külső hatékonyság megteremtésével.
A Világbank segíthet ezeknek a változásoknak a létrehozatalában, azonban ehhez
elengedhetetlen előfeltétel a változás egyöntetű akarása és a változások elérésére
való készség megléte.
Minek kell megváltoznia? Sok mindennek, most azonban csak két lényeges szempontra
szeretnék kitérni.
Az első a pénzügyi helyzettel kapcsolatos. Látva, hogy Magyarországnak mekkora
a külső és a belső egyensúlyhiánya és, hogy mekkora a GDP-nek jelenleg a felsőoktatásra
fordított hányada (kb. 1,3%), nehéz lenne azt várni, hogy újabb tényleges támogatás
jusson a felsőoktatásnak. A központi költségvetés helyzete az eljövendő néhány
évben olyan lesz, hogy a felsőoktatásnak valószínűleg kevesebbel kell majd többet
elérnie. Lehet, hogy nehéz elhinni, de ez nem teljesíthetetlen kihívás. Megvalósításában
szerepet kaphat a hallgató-központú támogatási rendszer, az intézmények szabadsága,
a nem-központi költségvetési források felhasználása, tandíjak és más teherviselési
konstrukciók, a felsőoktatási intézmények pénzügyi autonómiája a források leghatékonyabb
elrendezésében, és az olyan intézkedések, melyek a felsőoktatás privát ellátásának
magasabb arányát ösztönzik.
A második dolog az, hogy "modernizálni" kell azt, amit a hallgatók tanulnak,
és azt, ahogyan tanulnak. Azzal kapcsolatban, hogy a hallgatókat hogyan tanítják,
hadd mondjam el a következőket. A nyugati országokban az egyetemi és főiskolai
hallgatókat arra bátorítják, hogy sokféle forrásból szerezzék be információikat.
Az egyik fontos forrás a tanárok által biztosított előadások és oktatási segédanyagok.
Emellett azonban a könyvek és folyóiratok szintén gazdag forrást jelentenek,
akár nyomtatott, akár elektronikusan elérhető formában. Ahhoz, hogy a magyar
hallgatók a tanulás efféle megközelítéséből profitálhassanak, négy fontos változásnak
kell bekövetkeznie:1.) a hallgatóknak több időt kell biztosítani önálló tanulásra,
ennek a kisebb óraszám az előfeltétele; 2) hozzá kell férniük ezekhez az anyagokhoz
könyvtárakban vagy saját vásárlás útján; 3) legyen egy hely, ahol önállóan tanulhatnak
- ez legtöbbször a könyvtár; 4) a vizsgarendszer is tükrözze a tanulásnak ezt
a tágabb megközelítését.
A felsőoktatási könyvtárak nyilvánvalóan nagyon fontos szerepet játszanak a
tanulás "modern" megközelítésében, és jelentős befektetésekre lesz szükség ahhoz,
hogy ezt a szerepet beteljesíthessék. Ugyanakkor világos kell legyen, hogy értelmetlen
lenne hatalmas költségvetési kiadások árán bővíteni, újrafelszerelni a könyvtárakat,
ha a többi említett változás nem következik be.
Nagyon remélem, hogy a Világbank továbbra is partner maradhat majd a felsőoktatás
pénzügyi támogatásában, és az elkövetkező 6-12 hónap során sikerül véglegesíteni
egy olyan támogatási programot, amelyben a könyvtáraknak központi szerep jut.
Ámítás lenne azonban, ha most azt a benyomást alakítanám ki Önökben, hogy a
Világbank már éppen aláírni készül a csekket. Erről még nincs szó - sokat kell
még tenni az elkövetkezendő néhány hónapban egy olyan felsőoktatási reformprogram
megtervezéséért, különös tekintettel a pénzügyi háttérre, amely kivívja a Világbank
vezetésének és fő részvényeseinek megelégedését. Ami engem illet, mindent elkövetek,
hogy segítsem ebben Önöket.
Országos Széchényi Könyvtár Észrevételek (2000/04/12) |