41. évfolyam, 1995. 2. szám |
Archívum |
Menedzsment az egyetemi könyvtárakban
Zalainé Kovács Éva
A szerző Új módszerek az egyetemi könyvtárak irányító és szervező tevékenységében c. (Bp.1994.) doktori értekezésének egy átdolgozott fejezete.
A felsőoktatási intézmények könyvtárainak alapvető érdeke,
hogy a képzési struktúrákban és oktatási módszerekben bekövetkezett változásoknak
megfelelően alakítsák tevékenységüket. Meg kell találniuk és alkalmazniuk kell
azokat az irányítási módszereket, amelyek a külső és belső, gátló és segítő
tényezők feltárásával a teljesítmények és a szolgáltatások hatékonyságának emelésével
elősegítik az egyetemi könyvtárak reagálását a változásokra. A könyvtári szervezetnek
a hatékonyság és flexibilitás növelésével, a szolgáltatások minőségének folyamatos
szinten tartásával kell működnie. Egy új menedzsment szemlélet megismerése és
alkalmazása elősegítheti a környezet változásainak és az új elvárásoknak a követését.
A könyvtári menedzsment a szolgáltatások gazdaságosabbá és hatékonyabbá tételével
foglalkozik. Eszközei:
A menedzsment technikák a 80-as évektől kezdődően váltak
ismertté előbb az Amerikai Egyesült Államokban, majd az európai országokban,
többek között Angliában is. Elterjedését elősegítette a szigetországban akkoriban
hatalomra került konzervatív kormányzat politikai és gazdasági tevékenysége,
melynek során a kultúrára fordítható pénzügyi kereteket lecsökkentették, és
az intézményeket piacgazdálkodási módszerek alkalmazására kényszerítették. Ebben
a gazdasági helyzetben a könyvtáraknak is versenyezniük kellett a szűkös anyagi
forrásokért. A versenyben szolgáltatásaiknak piacot kellett teremteni, magukat
pedig szűkebb környezetükben nélkülözhetetlenné kellett tenni. (Kaye,1993)
Magyarországon most folyik a piacgazdálkodásra való áttérés, folyamatban van
a felsőoktatás fejlesztése és jelentősen csökkennek a kulturális tevékenységekre
fordítható pénzügyi keretek. Mindezeket figyelembe véve, célszerű a máshol már
bevált módszereket itthon is tanulmányozni, és a hazai viszonyokra alkalmazva
átvenni.
Jövőkép, átfogó célok, értékek
A jövőkép (vision) annak az elképzelésnek a megfogalmazása,
amit el akarunk érni. Lényegében olyan hosszú távú, 5-10 évre szóló elképzelést
jelent, amely megszabja a követendő irányt és keretet ad a jövőbeni tevékenységeknek.
A jövőképpel kapcsolatos feladatok: a jövőkép kialakítása, a jövőkép széles
körű megismertetése és elfogadtatása; annak biztosítása, hogy a munkatársak
tevékenysége a jövőkép által kijelölt keretek között maradjon: (Csath,1993)
Az egyetemi könyvtár - mivel működése szorosan kapcsolódik fenntartója feladataihoz
hosszú távú elképzeléseinek kialakításakor figyelembe kell, hogy vegye az egyetem
által megfogalmazott jövőképet és az abban felsorolt elképzelésekhez kell igazítania
saját hosszú távú terveit.
Az átfogó cél (mission) meghatározásán a könyvtár konkrét tevékenységeinek és
céljainak megfogalmazását értjük. Ennek során képet kapunk a könyvtár munkájának
egészéről, azaz az intézmény által nyújtott értékekről. A legtöbb könyvtárvezető
felismerte, hogy az átfogó cél meghatározása hasznos public relations lehetőség
is egyben, különösen az egyetemi vezetés meggyőzésére. (Brophy,1991)
Az átfogó cél megfogalmazásához választ kell adni a következő kérdésekre:
Meg kell fogalmazni azokat az alapvető értékeket is, melyek
a vezetők gondolkodását és viselkedését irányítják. Ilyenek lehetnek a következők:
az egyén tiszteletben tartása, a képzési lehetőség általános biztosítása, kiemelkedő
teljesítmény elvárása a munkatársaktól, kiemelkedő minőségre való törekvés,
a szolgáltatás gyorsaságára és pontosságára való törekvés stb. (Csath,1993)
A jövőkép kialakításához szervesen kapcsolódik azoknak a stratégiai céloknak
a megfogalmazása, amelyek elérését egy adott időtartam alatt tervezzük. A céloknak
világosaknak és egyértelműeknek kell lenniük, ugyanis végrehajtásukhoz csak
így köthetők a megfelelő tevékenységek. A célok megfogalmazásánál mindig az
elérni kívánt jövőképből kell kiindulni. Helyét a stratégiai vezetésen belül
az alábbi ábra mutatja:
Stratégiai tervezés
A stratégiai tervezés alapja a stratégia, amelyet a jövőalkotás
eszközének is nevezhetünk. Legfontosabb jellemzői: jövőbe tekintő; kreatív;
rugalmas; aktív; cselekvésre épülő; változásorientált; tartós sikerre törekvő
(Csath,1993).
Az egyetemi könyvtár számára a változások időszakában különösen fontos a stratégiai
terv elkészítése, mert segítséget ad a környezeti tényezők felismerésében. A
könyvtárat mind szervezetileg, mind funkcionálisan aktivizálja, és elősegíti
- a tervezésbe való bevonáson keresztül - a könyvtári munkatársak motiválását.
A stratégiai tervezés tehát egy olyan folyamat, amely a könyvtárnak mint szervezetnek
biztosítja a környezet változásaihoz és a piaci lehetőségekhez való alkalmazkodást.
A tervezés folyamatában a célok, a feladatok és a tevékenységi programok állandóan
fejlődnek, ellenőrzés, értékelés alatt állnak és felülvizsgálat alá kerülnek.
A stratégiai tervezés során meg kell fogalmazni a könyvtár céljait, feladatait,
meg kell határozni a prioritásokat, megfelelő keretet kell biztosítani a döntéshozatalhoz
és az irányvonalak kialakításához, támogatást kell adni a különböző pénzügyi
források elnyeréséhez és elosztásához, valamint segíteni kell a kritikus pontok
megtalálását. A könyvtári vezetés számára mindez azért hasznos, mert támogatja
a vezetés hatékonyságát, erősíti a könyvtár pozícióját és elismertségét az egyetemen
belül. A munkatársak körében erősíti az elkötelezettséget és a motivációt, lehetővé
teszi jobb munkakapcsolatok kialakulását. Összességében hozzájárul ahhoz, hogy
egy vezető könnyebben el tudja fogadtatni a munkatársaival a fejlesztéseket
és a változtatásokat.
A stratégiai tervezés olyan tanulófolyamatnak is nevezhető, amelynek során a
környezeti változások természetét egyre jobban megértve, a tervező egyre nagyobb
eséllyel vesz részt azok alakításában. A következő ábra a stratégiai tervezés
folyamatát szemlélteti.
A stratégiai tervezés legfontosabb alaplépései: ki kell alakítani a tervezés
folyamatát, mivel annak elemei egymással kölcsönös összefüggésben vannak; elemezni
és értékelni kell a környezeti tényezőket, mivel a folyamatban olyan külső és
belső elemek szerepelnek, amelyek egymással kölcsönhatásban vannak; meg kell
határozni az ún. stratégiai pontokat (jövőkép, átfogó célok, alapvető célok,
feladatok); ki kell választani, meg kell állapítani a tevékenységeket, akciókat
és erőforrásokat, és végül meg kell valósítani a tervhez kapcsolódó stratégiákat;
mindezeket folyamatosan kell ellenőrizni, értékelni, felülvizsgálni és biztosítani
a támogató vezetői tevékenységet; mivel a megvalósítás a szervezet alsóbb szintjén
történik, fontos a folyamatos kommunikálás és az eredmények megbeszélése a munkatársakkal.
A környezet vizsgálata, elemzése
Stratégiai tervezés folyamata
Forrás: Csath, 1993.
Az egyetemi könyvtárak környezetének vizsgálatánál figyelembe
kell venni egyrészt a makro-, vagyis a külső környezetet, másrészt a mikro-,
vagyis a belső környezetet: Ez utóbbi az anyaintézményt, magát az egyetemet
jelenti.
A külső környezet elemzésénél a politikai, gazdasági, társadalmi és technológiai
változások hatását szükséges elemezni, mivel ezek a változások határozzák meg
a stratégiai tervezésben a hozzájuk való igazodás módszereit. Fontos lépés az
ún. ipari környezet - mely ebben az esetben a könyvtár-informatikai szektor
teljessége - feltérképezése. Célszerű megismerni a kiadói trendeket, az információtechnológiai
fejlesztéseket, a hálózati technológiákat is. Tudnunk kell, hogy mi történik
a többi könyvtárban, kik a versenytársaink és kikkel tudunk együttműködni.
A belső környezet, a fenntartó intézmény történetének, hagyományainak, célkitűzéseinek,
forrásainak, eszközeinek, eredményeinek ismerete és elemzése feltétlenül szükséges
ahhoz, hogy a feladatokat az elvárásokhoz lehessen igazítani. Ezeknek a tényezőknek
ismerete az adott könyvtár vonatkozásában is szükséges, hiszen ezek nyújtanak
alapot a célok megvalósításához.
Mindezeken túl fel kell mérni az információpiacot, továbbá piackutatást kell
végezni, de nem árt figyelembe venni a felhasználóktól érkezett megjegyzéseket,
panaszokat.
A vizsgálatok és elemzések során összegyűjtött adatokat a további felhasználás
céljából elemezni kell. Ennek módszere az ún. SWOT analízis, amelynek lényege
az adatoknak egyrészt a külső környezeti lehetőségek és veszélyhelyzetek, másrészt
a belső erősségek és gyengeségek szempontjából való elemzése.
A rendelkezésünkre álló adatok és elemzések alapján elkészíthető egy úgynevezett
tervezési vázlat, amelyben hipotézisek állíthatók fel a további tervezéshez.
Végül a valószínű és lehetséges feltételek elemzése alapján elkészülhet az a
forgatókönyv, amelyben a könyvtár jövőbeni tevékenységével kapcsolatos elképzelések
szerepelnek.
Stratégiai fókuszok, stratégiai összpontosítás
A stratégiai összpontosítás egyik legfontosabb tényezője,
a jövőkép meghatározása, annak kijelölése, hová szeretne az egyetemi könyvtár
egy bizonyos idő múlva eljutni. Ez egy absztrakt idealisztikus, de egyúttal
a jövő inspiráló, hosszú távra, 5-10 évre szóló megfogalmazása. A könyvtár szerepével
és alapfeladataival kapcsolatos átfogó célok mindig konkrét, realisztikus és
az adott könyvtárra vonatkozó megkülönböztető ismereteket tartalmaznak és középtávra,
3-5 évre szólnak.
Az alapvető célok tekintetében meg kell határozni a fő feladatokat, a szolgáltatások
mennyiségét és fajtáit. A célokat funkcionálisan kell megfogalmazni 5-10 pontban,
hosszú- és középtávra szólóan.
A stratégiai összpontosítás
Forrás: CORRALL, S.: Sfrategic pianning for library and information services. Aslib, 1994.
Fontos rögzíteni azokat a területeket, amelyekre a fejlesztések
irányulnak. Ehhez ki kell jelölni a kulcsfontosságú részeket, ezek körülbelül
4-6 pontban fogalmazhatók meg. A várható eredményekhez kapcsolódó változásokhoz
számba kell venni a siker szempontjából kritikus tényezőket, és a prioritásokat
is ezek figyelembevételével kell meghatározni.
Mindezen tényezők alapján fel lehet vázolni azokat a lépéseket; amelyeket a
kitűzött célok eléréséhez meg kell tenni, a cselekvési stratégiát meg kell fogalmazni.
A stratégiától a cselekvésig
A legjobb stratégia is csak annyit ér, amennyit
megvalósítanak belőle. A megvalósítás a stratégiai akciókon keresztül zajlik,
és hatékonysága a különböző intézményi összetevők minőségén és működésének összhangján
múlik.
Egy adott intézményt szervezetként az alábbi összetevőkkel lehet jellemezni:
a tevékenység, amit végeznek; az emberek, akik a munkát végzik; a formális szervezeti
rendszerek {a szervezeti felépítés jellemzői, a tervezési és döntési rendszerek
stb.); az informális szervezeti jellemzők: az értékrend, stílus, véleményalkotási
módok, egyszóval az intézményi kultúra. (Csath,1993)
A stratégiai terv megvalósításához több úton is el lehet jutni, ezért először
célszerű megvizsgálni a lehetőségeket és azokat a kritériumokat, amelyek a választást
befolyásolhatják.
Butler és Davis (1992) hivatkozik Waterman, R.H. amerikai
szerzőre, aki szerint a stratégiai tervezés és a stratégiai elképzelések megvalósításának
hét fontos eleme van, hétS-nek nevezi őket, mivel mindegyik elem neve S betűvel
kezdődik. Ezek a következők:
1. Stratégia - azon tevékenységek összefüggő sorozata, amelyek a nyereséget
és folyamatos előnyöket célozzák meg a versenyben vagy a források elosztásánál,
mindezt a felhasználói igények kielégítésének javítása érdekében.
2. Szervezet - a szervezeti felépítés ábrája a szükséges kiegészítésekkel,
amelyből kitűnik, hogy ki kinek számol be, hogyan oszlanak meg a kötelezettségek
és hogyan koordinálják azokat.
3. Szisztéma (rendszer) - a folyamatok és a tevékenységek bemutatása,
amelyből kitűnik, hogyan dolgozik az adott szervezet nap mint nap (információs
rendszer, költségvetési szisztéma, feldolgozó folyamatok, minőségellenőrzési
és teljesítménymérési rendszer).
4. Stílus - kézzelfogható tanúbizonysága annak, hogy a vezetés mennyire
ítéli fontosnak az együtt töltött időt, egyáltalán a vezetés szokásainak és
figyelmének összessége, a vezetői viselkedés,
5. Személyzet - az emberek egy adott szervezetben. Ebben az esetben nem
az egyénekre mint személyekre kell gondolni, hanem az intézmény személyzeti
összetételét, úgymond demográfiáját kell figyelembe venni.
6. Speciális vagy közös értékek (az átlagos feletti célok) - azok
az értékek, amelyek a közös testületi, általános célkitűzéseken felül jelentkeznek.
Megvalósításukhoz ezeket az értékeket magáénak kell, hogy érezze az intézmény
személyzete is.
7. Szakértelem - azok a képességek, amelyek a szervezetben mint egészben
vannak jelen. A testületi szakértelem több, mint az egyes egyéni képességek
összessége, inkább jó felfogóképességnek nevezhető. Talán úgy értelmezhető a
legjobban, hogy a mindig legjobbat és legtökéletesebbet kiválasztó intézmény
esetleg a legegyszerűbb dolgot nem tudja megtenni, míg egy átlagos emberekkel
dolgozó intézmény extra teljesítményekre is képes.
A stratégia kiválasztásánál végig kell gondolni a várható következményeket,
és nem árt számolni a véletlenekkel sem. A kiegészítő, támogató stratégiák kialakítása
a személyzet fejlesztése, az elhelyezés, felszerelés, információtechnológia
stb. tekintetében feltétlenül szükséges a stratégiai terv megvalósításához.
A stratégiai terv több évre szóló elképzeléseket tartalmaz, célszerű tehát évenkénti
cselekvési tervet készíteni hozzá. ezekben évről évre meg kell határozni a célokat,
a feladatokat, a teljesítés határidejét és a megvalósításért felelős személyeket.
A pénzügyi források mennyiségét és felhasználási ütemezését is ezen a ponton
kell megtervezni.
Az éves tervek emellett úgynevezett operatív tervek készítésére is szükség van.
Ezekben hónapról hónapra kell meghatározni a célokat és feladatokat, de itt
már nemcsak a fejlesztésekkel, hanem a szokásos ügymenethez kapcsolódó, már
meglévő tevékenységekkel összefüggő tennivalókat is. Végül, de nem utolsósorban
mind a stratégiai tervet, mind az azt megvalósító környezetet folyamatosan kell
ellenőrizni és értékelni. Az így nyert mutatók alapján a célok és feladatok
ismételten áttekinthetők, felülvizsgálhatók és a meg- változott körülményekhez
alakíthatók.
A stratégiától a cselekvésig*
* A stratégiai tervezés hét fontos
eleme
Forrás: CORRALL, S. Strategic planning for library and informatíon services.
Aslib, 1994.
A stratégiai terv tartalma
A stratégiai tervnek minden esetben az adott könyvtár helyzetéhez
és céljaihoz kell igazodnia, ezért tartalma változó lehet. Szerkezeti felépítése
az alábbiak szerint alakulhat:
Alapelemek: az átfogó célok meghatározása; a környezeti tényezők bemutatása;
a főbb irányvonalak meghatározása; a célkitűzések, a stratégiák és a cselekvéssorok
számbavétele; pénzügyi, gazdasági kommentárok.
Kiegészítő elemek: , az igazgató előszava; felsőbb vezetői összefoglaló;
jövőké; szervezeti értékek; támogató stratégiák; statisztikai mellékletek; teljesítménymutatók;
az elért eredmények áttekintése; a szakkifejezések magyarázata, fogalom-meghatározások.
Átfogó minőségelvű irányítás - Total Quality Management (TQM)
A stratégiai tervezés összefüggései
Forrás: Csath, 1993.
A minőség fogalma a tömegessé váló ipari termelés kialakulásához
kapcsolódik. A termelőknek fontos volt, hogy termékeik minősége, kivitele. állandó
legyen, mert ezzel tudtak a versenyben kedvező pozíciót elérni és azt folyamatosan
megtartani. Ennek érdekében eleinte az elkészült termékeket vetették alá egy
végső vizsgálatnak. A fejlődés következő fázisaiban már a termelés folyamatába
építették be a minőség kontrollálását, majd a minőség biztosítását. A teljes
körű minőségirányítási rendszerek megjelenésével a hangsúly a használók elégedetté
tételére tevődött. Az 1987-ben megjelent ISO 9000 szabványsorozat azokat a menedzsment
szempontokat és elvárásokat összegzi, amelyek alkalmazása szükséges az egyenletes
és megbízható minőség eléréséhez. A szabvány az alábbi terminológiát alkalmazza:
Minőségellenőrzés: azon üzemeltetési technikák és tevékenységek összessége,
melyeket a minőségi követelmények teljesítéséhez használnak, célja mind a folyamat
megfigyelése, mind a nem megfelelő teljesítmény okainak kiküszöbölése.
Minőségbiztosítás: mindazok a tervezett és rendszeres tevékenységek,
melyek ahhoz szükségesek, hogy adatokat szolgáltassanak arról, megfelel-e a
termék vagy szolgáltatás a minőségi követelményeknek.
Total Quality Management (átfogó minőségelvű irányítás): felöleli mindazon
tevékenységeket, melyek biztosítják, hogy egy adott szervezet a használók, megrendelők
szükségleteit és igényeit a leghatékonyabb és költségkímélő módon elégítse ki,
maximálisan kihasználva az összes munkatárs tudását, képességét és együttműködését
a továbbfejlesztés folyamatában. (Brockman,1992)
Angliában az ISO 9000 szabványsorozatot nemzeti szabványként BS 5750 számmal
alkalmazzák, amely megfelel az Euro Norm (EN) szabványsorozat elvárásainak is.
A szabvány és az általa megfogalmazott minőségmeghatározás célja az, hogy segítsen
a hibákat és sikertelenségeket megelőzni. A szabvány nem tudja megoldani a problémákat,
de segít azonosításukban. (Ellis, Norton,1993.
Az ISO 9000 előírásait hazánkban az ipar területén már 1988 óta műszaki irányélvként
alkalmazták. Az Európai Unióhoz való csatlakozás jegyében indult meg a minőségbiztosítási
szemlélet elterjedése az ipar és a termelés területén. Megkezdődött az ISO 9000
szabványsorozat gyakorlati tapasztalatokra alapozott finomítása, a minőségbiztosítási
koncepció és az ehhez kapcsolódó elvek megújítása.
A megújult koncepció és az új elvek tették nyilvánvalóvá, hogy a szolgáltatások
teljesítésének folyamatában is alkalmazni kell a minőségbiztosítás nyújtotta
előnyöket. A szolgáltatási terület speciális követelményeit szem előtt tartva,
hasonlóan, de a termeléshez képest más fogalmakkal lehet leírni a szolgáltatásra
vonatkozó minőségbiztosítási rendszert. Mindezek figyelembevételével készült
el és jelent meg 1993-ban a szolgáltatások minőségügyi rendszerének kialakítását
segítő MSZ ISO 9004-2 számú szabvány. A szabvány mellékletben sorolja fel azokat
a szolgáltatásokat, amelyekre előírásai alkalmazhatók, pl. műszaki jellegű szolgáltatások,
tudományos szolgáltatások, adminisztratív szolgáltatások, szakmai szolgáltatások,
kereskedelmi szolgáltatások, pénzügyi szolgáltatások stb.
A minőségbiztosítási rendszer kialakítása során a szolgáltatások minőségére
hatással levő alábbi tényezőket kell figyelembe venni:
- a szolgáltatás potenciális erőforrásait: anyagi eszközeit és személyzetét,
- a szolgáltatás folyamatát,
- a szolgáltatási folyamat eredményét. (Csermely,1994.
A szabvány mellékletében felsorolt szolgáltatások egy része az egyetemi könyvtárakban
is megtalálható. Ebből következik, hogy a jövőben a szabvány előírásainak alkalmazásával
és a minőségbiztosítási eljárások bevezetésével feltétlenül foglalkozni kell.
A minőségi célkitűzések figyelmen kívül hagyása ugyanis olyan következményekkel
járhat, amelyek hátrányosan érinthetik mind a felhasználót, mind a szervezetet,
mind a társadalmat. Az ilyen jellegű hibák megelőzéséről gondoskodni a vezető
felelőssége. A minőség elérése szükségessé teszi a szervezet minden szintjén
a minőségi elvekkel szembeni elkötelezettséget és a megvalósított minőségirányítási
rendszer folyamatos átvizsgálását és javítását (MSZ ISO 9004-2:1993.
A minőség
Mit értünk minőségen? Erre a kérdésre többféle válasz is
lehetséges. A legáltalánosabban elfogadott az a meghatározás, hogy a minőség
az a szolgáltatási színvonal, amely kielégíti, illetve túllépi a felhasználók
igényeit. Ez magában foglalja a szolgáltatás környezetét, a szolgáltatást nyújtók
magatartását, felkészültségét.
A minőségelvű vezetés azt jelenti, hogy a vezetés képes arra, hogy a munkafolyamatokat
olyan módon tervezze és szervezze meg, illetve a munkatársakat úgy irányítsa,
hogy a végeredmény a fenti elvárásoknak megfeleljen. (Csath, 1993
A minőségellenőrzés alapelvei
A TQM elősegíti az egyetemi könyvtárak alkalmazkodását a
körülöttük történő gyors változásokhoz az átfogó célok, a szervezeti kultúra
és a munkafolyamatok folyamatos felülvizsgálatával, értékelésével. Öt legfontosabb
alapelve a következő: megfelelő légkör biztosítása; a felhasználó középpontba
helyezése; tények és adatok alapján történő menedzsment; munkatársakra építő
vezetés; folyamatos minőségjavítás.
Az alapelvekből is kiderül, hogy a TQM csoportmunkán alapul, az intézmény minden
munkatársát be kell vonni a munkába, és biztosítani kell folyamatos továbbképzésüket,
fejlődésüket. Ennek érdekében célszerű úgynevezett minőségi köröket létrehozni.
Ezek önkéntes alapon létrejövő kiscsoportok az együtt dolgozó munkatársakból.
Rendszesen tartanak összejöveteleket a munkaidő alatt, annak érdekében, hogy
a munkával kapcsolatos problémákat azonosítsák, elemezzék és keressék a megoldást.
Ehhez természetesen a megfelelő technikákat el kell sajátítaniuk.
A problémamegoldás öt szakasza
1. A probléma azonosítása és meghatározása. Az elemzés során
pontosan meg kell fogalmazni az okokat, ki kell szűrni a nem megfelelő folyamatokat.
Ki kell választani a kulcsfontosságúakat, majd ezek alapján felállítható a kiindulási
alap, azaz maga a probléma.
2. A probléma okainak megtalálása. A legjobb módszer az ún. brainstorming (ötletbörze),
amelynek során összegyűjthetők az ötletek, és ezekből konszenzus alapján kiválaszthatók
a domináns okok. A kiválasztottakat ismételten elemezni kell.
3. Az elérendő cél meghatározása. Ezt feltétlenül tudni kell ahhoz, hogy a megoldás
kritériumait hozzá tudjuk igazítani.
4. A célhoz vezető út meghatározása. Alternatív elképzeléseket, megoldásokat
kell felvázolni. Ezekből kell kiválasztani a legjobbat az előbbiekben meghatározott
kritériumok alapján. A kiválasztott megoldást elemezni kell a várható hatások
és kockázatok szempontjából. Ezután meg kell tervezni a bevezetését.
5. A tevékenység megkezdése és megvalósíthatóságának ellenőrzése. A megvalósításhoz
először a résztvevők, az érintettek támogatását tájékoztatással és felkészítéssel
meg kell nyerni. Biztosítani kell az ellenőrző és mérő rendszer felállítását.
A problémamegoldó folyamatot befejezhetjük vagy szükség szerint újra kezdhetjük.
A minőségellenőrzés módszerei
A TQM rendszer alapja a szolgáltatás minőségének javítása
a folyamatok állandó elemzésén és jobbításán keresztül. Ehhez igen sok adatra
van szükség, amelyeknek gyűjtéséhez és elemzéséhez sikeresen használhatók az
alábbi módszerek:
1. Folyamatábra - az egyes munkafolyamatok különböző lépéseinek és a
közöttük lévő kapcsolatoknak az ábrázolására . Az egyes tevékenységeket szimbólumok
reprezentálják, ezek összekapcsolása mutatja be a folyamatot.
2. Leltárlap - adatok gyűjtése egy tevékenység előfordulásának gyakoriságáról.
A gyakoriság számolása vonalakkal történik.
3. Hisztogram - az általános eltérések kimutatására szolgál. Egy folyamaton
belül a jellemző, az átlagtól való eltéréseket ábrázolja, konkrét, mért adatok
alapján.
4. Pareto analízis - a problémák megállapításához ad segítséget. Egy
adott probléma lehetséges okairól összegyűjtött adatokat ábrázolja, vertikálisan
és horizontálisan, mennyiség és fajták szerint. Az elemzés során megállapíthatók
a fő problémák.
5. Ishikawa diagram (halszálka diagram) a problémák ok-okozati összefüggéseinek
megállapítására. Egy adott probléma (okozat) lehetséges okainak ötletbörze keretében
történő összegyűjtése, majd azok csoportosítása és ábrázolása. Mindig az okozatból
kell kiindulni, valódi okokat, nem pedig valaminek a hiányát kell keresni.
6. Scatter diagram - az egyes tényezők közötti összefüggések keresése.
Alkalmas mind a pozitív, mind a negatív összefüggések ábrázolására.
7. Kontroll diagram - részfolyamatok teljesítménymérése egy meghatározott
időszakban. Az adatok alapján meghatározható az átlagostól való eltérés negatív
vagy pozitív irányban.
A TQM alkalmazása egy újfajta vezetési filozófiát jelent, melynek lényege: vezetés
a tények alapján. A minőség biztosítása érdekében folyamatos adatgyűjtésre és
értékelésre van szükség és a döntéseknek pedig ezeken, és nem a szubjektív véleményeken,
feltételezéseken kell alapulnia. A munkatársak bevonása a folyamatba nélkülözhetetlen.
(Csath,1993)
Humán erőforrások
Az újfajta menedzsment szemlélet a munkatársakkal való foglalkozással kapcsolatban
is megváltoztatta a korábbi gondolkodásmódot. A múltban a munkaerő főként költségtételként
jelentkezett, ma már egyre inkább stratégiai erőforrásnak tekintik. Minden vezetőnek
döntő feladata lesz a jövőben a munkatársak kiválasztása, motiválása és folyamatos
fejlődésük biztosítása.
Előtérbe kerül a döntéshozatal decentralizálása azáltal, hogy a megfelelő információ
mindenkihez eljut, ez együtt jár a felelősség, a hatalom munkatársakra történő
átruházásával. A vezetőnek segíteni kell az önszerveződést, az egyes feladatokhoz
létrejövő munkacsoportok kialakítását. A rutin munkák mellett és/vagy helyett
teret kell biztosítani a munkatársak kreativitásának, bátorítani kell az új
kezdeményezéseket és az új ötletek kipróbálását.
A munkaerő szerepének ilyen jelentős átértékelése természetesen a vezetéstől
új szemléletet, magatartást és módszereket igényel. (Csath, 1993)
A humán erőforrások menedzsmentje különösen fontos akkor, amikor az anyagi források,
a személyzet létszámának csökkentése mellett az egyetemi könyvtártól lényegesen
hatékonyabb, költségkímélő szolgáltatást és piacorientált működést várnak el
fenntartóik. Ebben a helyzetben különösen fontos, hogy a vezetés a személyzetet
motiválja, érdekeltté tegye a fenti elvárások teljesítésében.
Általános folyamatábra jelek
Jel
|
Értelmezés
|
Jel
|
Értelmezés
|
Leltárlap
Pareto diagram
Alap halszálka diagram lehetséges fejezetekkel (ok- és okozat diagram)
Ok- és okozat halszálka diagram
PROBLÉMA MEGHATÁROZÁS
“A REFERANSZ KÉRDÉSEK 55%-ÁRA ROSSZ VAGY NEM TELJES A VÁLASZ"
A katalogizálás ellenőrzésének diagramja
A katalogizálás jól ellenőrizhető a vonalazott területek közötti tartományban (optimális érték = 200)
A teljesítmények mérése és értékelése
A teljesítmények mérése és értékelése az egyetemi könyvtárak vezetői számára több szempontból fontos. Fontos pl. a könyvtár tevékenységének hatékonyságának megállapításához, az előző évekhez, illetve más könyvtárak eredményeihez viszonyítva. A fenntartó intézmény számára deklarálni kell, hogy a könyvtár hogyan teljesítette feladatát, mind a szolgáltatások, mind a rendelkezésére bocsátott pénzügyi források tekintetében, de a használóknak is be kell mutatni a könyvtár szolgáltatásainak hatékonyságát és értékét.
A vezetéssel szemben támasztott új követelmények
Forrás: Csath, 1993.
A teljesítménymutatók alapján értékelhető egyrészt a személyzet,
másrészt a könyvtár teljesítménye.
A teljesítmények értékeléséhez szükséges tudni:
A teljesítményméréshez különféle teljesítménymutatókat lehet használni, melyeket az adatok speciális kombinációkban történő összehasonlításából nyerhetjük. A teljesítménymutatók kidolgozásánál az alábbi igen fontos tényezőkkel kell számolni:
A mutatóknak figyelembe kell venni a különböző könyvtárak közötti különbségeket nagyság, történelem, célok és a felhasználói kör szempontjából. (Follett: Report,1993). A teljesítménymutatók különböző szinteken és területeken való alkalmazás szempontjából az alábbiak szerint csoportosíthatók:
1. Makro-szintű mutatók
Gazdasági terület
- a könyvtár összes költségei/egyetemi dolgozók és/vagy hallgatók,
- állománygyarapítási kiadások/felhasználók,
- egy adott szolgáltatásra eső költség aránya a teljes költségvetéshez.
Piaci igények
- a beiratkozott olvasók százalékos aránya a potenciális felhasználókhoz viszonyítva,
- a felhasználók típusai és az egyetemi dolgozók típusai közötti összefüggés,
- egy adott szolgáltatás használói és a potenciális használók százalékos aránya.
2. A szolgáltatási szint mutatói
Teljesítőképesség
- egy folyamat (beszerzés, katalogizálás stb.) átfutási ideje,
- a teljesítés időtartama pl. a könyvtárközi kölcsönzés, beszerzési igény, felvilágosítás
stb. szempontjából.
Hatékonyság
- a forgalom mértéke,
- a kölcsönzések és egyéb szolgáltatások száma,
- a kölcsönzések és egyéb szolgáltatások pontossága,
- a hibák mértéke a szükségletek arányában,
- az olvasói megelégedettség.
Költséghatékonyság
- egy adott szolgáltatás költség-ráfordítása,
- egy szolgáltatás bevezetési költségeinek viszonyítása a potenciális használók
számához,
- egy adott szolgáltatás költségei/használói.
3. Az üzemeltetés szint mutatói
Költségek
- az egyes munkafolyamatok egységnyi költségei, pl. egy katalógus rekordé stb.
Termelékenység
- kimenő teljesítmény (output)/teljesítő személyzet (Abott,1994).
Marketing és public relations
Marketing
A brit Marketing Intézet szerint a marketing az a vezetési
folyamat, amely a vevők igényeinek megismerésével, előrejelzésével és azok kielégítésével
foglalkozik olyan módon, hogy közben nyereségre tesz szert. A használó-orientált
könyvtári szemlélet előretörése szükségessé tette, hogy a könyvtárak is befogadják
és alkalmazzák a marketing eljárásokat.
A marketing lényege a szolgáltatások területén az, hogy a hangsúly a minőségre
és nem a mennyiségre kerül, a hatékonyságra koncentrál és nem a teljesítőképességre,
továbbá, hogy a használó igényeinek megfelelő szolgáltatások kialakítására törekszik.
A marketingkutatás során a könyvtár a környezetét reprezentáló információkat
és a környezeti jelenségek összefüggéseit vizsgálja abból a célból, hogy saját
céljainak megválasztásához megbízható adatokat szerezzen. A kutatás alapján
kidolgozott javaslatok megerősíthetik vagy módosíthatják a könyvtár céljait.
Nyilvánvaló, hogy a piac különböző - bizonyos ismérvek szerint csoportosítható
- szegmentumokból áll össze. A piac szegmentálása a használókat igényeik és
szükségleteik alapján homogén csoportokra bontja. (Alföldi, Hegedűs, 1988).
A szegmentálás módszerei: fókusz csoportok létrehozása, párbeszédes interjú
készítése, kérdőíves felmérés, használói adatok gyűjtése.
A marketing célok eléréséhez különböző eszközöket kell felhasználni, illetve
ezeket kombinálni. Ez az úgynevezett marketing mix, melynek fő elemeit
4P-nek nevezi az angol szakirodalom (price, place, product, promotion). Ennek
alapján a szolgáltatás szempontjából tehát az árhoz, a terjesztéshez, a termékhez
vagy szolgáltatáshoz és a reklámhoz kapcsolódó eszközöket kell alkalmazni. A
marketing tevékenységet természetesen meg kell tervezni, és a könyvtár stratégiai
tervéhez kell igazítani. (Corrall,1994)
Public relations
A használó-orientált könyvtár számára elengedhetetlen a
jó közönségkapcsolat kialakítása. A röviden csak PR-nek nevezett tevékenység
a brit Public Relations Intézet meghatározása szerint az intézmény tudatos,
tervezett és folyamatos erőfeszítése annak érdekében, hogy az intézmény és a
használók között kölcsönös megértést alakítson ki és tartson fenn.
Ezt többféle tevékenységgel lehet elérni: folyamatos kapcsolat a médiákkal,
hírlevél kiadása a könyvtár munkájáról, kiállításokon, bemutatókon való részvétel,
beszélgetések, találkozók szervezése, nyílt napok rendezése, szponzorok keresése.
A közönségkapcsolatok kialakításánál fontos, hogy mondandónk megfogalmazása
egyszerű és világos legyen, kerülve a felhasználók által nem érthető szakszavakat.
Egy állandó, megszokott stílus kialakítása, érdekes és vonzó mondanivaló, jól
bemutatott szolgáltatások segíthetik elő sikeres PR tevékenységünket. Aranyszabály,
hogy soha nem szabad a használóknak olyat ígérni, amit nem tudunk teljesíteni.
Célszerű a közönségkapcsolatok megteremtéséhez irányelveket, útmutatókat kidolgozni.
Ebben ki kell térni a szövegek megfogalmazásánál alkalmazott egységes nyelvhasználatra,
a tipográfiai és formai megjelenítésre; a szolgáltatásokat, a könyvtárat népszerűsítő
szórólapok formájára és stílusára; a könyvtárról szóló poszterek tervezésére;
formanyomtatványok, űrlapok tervezésére; az egységes terminológiára, szakkifejezések
használatára; egységes grafikus ábrázolásra az eligazító táblák, plakátok stb.
tervezésénél.
A személyzetet is fel kell készíteni a megfelelő közönségkapcsolat kialakítására,
a felhasználóval való személyes és telefonon történő kommunikálás módjára.
A menedzsment technika alkalmazása a magyar egyetemi könyvtárakban feltétlenül
szükséges a jövőben. Szükségessé teszi többek között az is, hogy meghatározó
tényezőként jelentkezik az egyetemek akkreditációjánál a könyvtár hatékony működtetése
is.
Várható, hogy - a fejlett nyugati országok mintájára - az egyetemi könyvtárak
fokozatosan az egyetem információs központjává válnak.
Összefoglalás
A jövő egyetemi könyvtára az egyetemi hálózat ütőereként
működő, integrált, a tanulást, oktatást, kutatást és az egyetemi menedzsmentet
támogató információs központ. Ebben a környezetben a könyvtáros információs
menedzser lesz, aki a hagyományos és modern információhordozókból egyaránt tájékoztat.
A hangsúly a szolgáltatásra tevődik át, mégpedig a használók igényei szerinti
szolgáltatásokra. Cél, hogy jól előkészített, elemzett információkat kell biztosítani,
könnyen hozzáférhető rendszereken keresztül.
Az információ a jövő erőforrása, az információhoz való hozzáférést pedig a könyvtárak
tudják biztosítani és ez egyben fennmaradásuk záloga is.
Irodalom
Országos Széchényi Könyvtár Észrevételek (2000/04/12) |