40. évfolyam, 1994. 1. szám |
Archívum |
A kutatások nyilvántartása Magyarországon
Kovács Mária - Kovács Emőke
A kutatások hazai nyilvántartásának helyzetéről,
mint a könyvtári tájékoztató munka kiemelten fontos területéről
szerettünk volna teljes képet adni.
A jelenlegi gyakorlat sokfélesége és az állandó változások miatt
ez nem sikerülhetett maradéktalanul.
Ezért ha valakinek hozzáfűznivalója lenne az általunk közölt cikkhez,
örömmel vesszük észrevételeit.
(A szerk.)
Hazánkban az átfogó, országos szintű kutatásnyilvántartás nem
megoldott. A Miniszterelnöki Hivatal Tudománypolitikai Titkárságának vezetésévei
most dolgozzák ki a koncepcióját, melyet az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottsággal
történő egyeztetés után a Tudománypolitikai Bizottság elé terjesztenek. Erről
még később bővebben szólunk.
Összeállításunkban először a meglévő gyakorlatot ismertetjük, bár tudjuk, hogy
jelen formájában már nem sokáig lesz érvényes.
Az országos Műszaki Információs Központ és Könyvtár (OMIKK) szerepe a kutatásnyilvántartásban
A magyar kutatások nyilvántartói között elsőként az OMIKK szerepéről kell szólni.
A kutatási és fejlesztési feladatok nyilvántartásának szabályozására 1982-ben
hozott rendelet értelmében, az OMIKK részeként működő kutatásnyilvántartási
szerv "gondoskodik a bejelentett adatok gyűjtéséről, tárolásáról, nyilvántartásáról,
feldolgozásáról, szolgáltatásairól, valamint az érvényes nemzetközi kötelezettségek
teljesítéséről". Nyilvántartási kötelezettsége nemcsak a műszaki területre
terjed ki, hanem a tudományos kutatás teljes területére is.
Az OMIKK kutatásnyilvántartó tevékenységét a Tudományos és Műszaki Tájékoztatás
1993. évi 9-10. száma részletesen ismerteti1. A kép teljessé tétele kedvéért
vázlatosan itt is érintjük.
Az OMIKK-ban évek óta rendszeresen kiadják a magyarországi kutatóhelyek jegyzékét.
Itt működik a magyar kutatási jelentések adatbázisa, az Országos Kutatásnyilvántartás
(OKNY) is. A kutatókat különösen súlyosan érintő, nehéz gazdasági helyzetben
a Magyarországon folyó K+F tevékenység és a hasznosítható hazai kutatói kapacitás
ismertté tétele külföldön, első számú céllá vált. Ennek érdekében újabb adatbázisokat
hoztak létre.
HRDIS. Az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság (OMFB) megbízásából és támogatásával
megkezdték a hazai kutatási és fejlesztési szféráról tájékoztató, angol nyelvű,
online szolgáltatás bővítését és korszerűsítését. A nemzetközi ajánlásoknak
megfelelően épülő és nemzetközi adatátviteli hálózatokon keresztül hozzáférhető
Hungarian Research and Development lnformation System (HRDIS) nevű adatbázis
elsősorban a külföldi érdeklődők színvonalas és ingyenes tájékoztatását szolgálja2.
KUFINT. A magyar felsőoktatási intézményekről, továbbá az egyetemeken, főiskolákon,
kutatóintézetekben, iparvállalatoknál és más gazdálkodó szervezeteknél folyó
kutatásokról 1991 tavaszán kezdték meg az adatgyűjtést, és a végleges anyagot
1992 februárjáig állították össze. Összességében mintegy 1500 kitöltött kérdőív
számítógépen rögzített adatai alapján épült fel a Magyar Kutatási és Fejlesztési
Intézmények Adatbázisa (KUFINT). Az adatbázis kétnyelvű: a szöveges mezők tartalma
magyar és angol nyelven jelenik meg. Évenkénti karbantartását és bővítését tervezik.
A KUFINT adatbázisból online szolgáltatás az Információs Infrastruktúra Fejlesztési
(IIF) hálózaton keresztül történik.
A KUFINT adatbázisból származó adatokból készült az EUROMECUM 1992-ben megjelent
kötetének először közreadott magyarországi fejezete. A stuttgarti Dr. Josef
Raabe Kiadó gondozásában megjelenő, EUROMECUM Felsőoktatási és Kutatóintézetek
című, jelenleg már három kötetes (több ezer oldalas) kiadvány útmutatóul szolgál
"az európai tudomány világában való eligazodáshoz, segítve a tudományos
kutatással és fejlesztéssel foglalkozó hazai és külföldi vállalatokat és más
intézményeket tervezett együttműködéseikhez a megfelelő partnerek gyorsabb megtalálásában"3.
Először 1991-ben jelent meg a kötet, még meglehetősen hiányos adatokkal, mindössze
néhány ország felsőoktatási intézményeit bemutatva. A kiadvány cserelapos kivitelben
készült, ami megkönnyíti bővítését. Évente átlagosan 3-4-szer jelennek meg a
pótlapok, amelyeket a mEgrendelőnek automatikusan megküldenek.
A Nemzetközi Technológiai intézet HUNTECH adatbázisa
A HUNTECH (Hungarian Ideas in Technology) elnevezésű, angol nyelvű számítógépes
adatbázist a Nemzetközi Technológiai intézet (NETI) és az Országos Műszaki Fejlesztési
Bizottság (OMFB) közösen hozták létre.
Az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság törvényi felhatalmazásra kezeli a
Központi Műszaki Fejlesztési Alapot, melyet 1991 eleje óta pályázati rendszerben
működtet. A pályázati rendszerekben sikeresen lezárult témák vizsgálata azt
mutatta, hogy arányaiban kívánatos tovább javítani ezek gazdasági hasznosítását
egy segítő-követő szolgálattal. Ezért 1992-től a magyar K+F vállalkozói szféra
eredményeinek piacra juttatása érdekében létrehozta a Technológia Értékesítő
Szolgálatot, mely díjmentesen áll az ügyfelek rendelkezésére. Feladata a hazai
műszaki eredmények összegyűjtése és közvetítése belföldön és külföldön. Ennek
érdekében a piaci forgalmazáshoz szükséges információkat a HUNTECH adatbázisban
teszik közzé.
A Nemzetközi Technológiai Intézet a Puskás Tivadar Alapítvány támogatásával
jött létre 1993 elején. Célja a Magyarország számára létfontosságú technológiák
és menedzsment ismeretek átvétele külföldről, valamint a magyar tudományos és
technológiai fejlesztések bemutatása. Feladatai közé tartozik az információgyűjtés
és elemzés a nemzetközi technológiai együttműködés területén és az eredmények
eljuttatása az intézmények és a vállalkozások számára.
Az 1991 májusa óta épülő HUNTECH adatbázis azoknak az új magyar termékeknek,
kutatási-fejlesztési eredményeknek és szabad kapacitásoknak (intézményeknek)
az adatait tartalmazza, amelyek nemzetközileg is versenyképesek, s amely termékekből
- megfelelő pénzügyi támogatással - piacképes cikkek fejleszthetők ki.
Az adatok regisztrálása a rendszerben díjmentesen történik. A bejelentésnél
a következő adatokat kell angol nyelven közölni:
- a beküldő intézmény neve, címe, telefon-, telefax-, telexszáma;
- az ügyben a kapcsolatfelvétel szempontjából illetékes személy neve, beosztása,
telefon-, telefax , telexszáma, levélcíme;
- a beküldött téma, termék, szabad K+F kapacitás megnevezése;
- a jellemző kulcsszavak;
- a beküldött tétel rövid, kb. 200 szóból álló, angol nyelvű leírása;
- az esetleg szükségesnek tartott kiegészítő információk (technikai jellemzők,
újdonság érték, kidolgozottság, a továbbfejlesztés tervezett irányai, ipari
háttér, stb.);
- referenciák (korábbi hazai és/vagy külföldi projektekben való részvétel, publikációs
helyzet, szabadalmak stb.);
- kutatási-fejlesztési kapacitás esetén a kutatói gárda létszáma, nyelvismerete,
a kutató hely műszerezettsége, infrastruktúrája;
- esetlegesen: a bejelentő végezzen költség becslést az alkalmazásba vételhez,
továbbfejlesztéshez szükséges anyagi eszközökről.
Az adatbázis-építéskor a NETI az adatok minimumának meglétét ellenőrzi csupán,
szakmai ítéletet a bejelentésről nem alkot. A beküldött anyag információtartalmáért
szakmailag és jogilag a bejelentő felelős.
A HUNTECH 1994 januárjában mintegy 1300 rekordot tartalmazott.
Az adatbázis Micro-ISIS program segítségével készül. Hozzáférni többféle formában
lehet. A hazai felhasználók online üzemmódban - telefon vonal és modem birtokában
- közvetlenül, vagy az X.25-ös hálózaton keresztül használhatják. A magyar szervezetek
számára az adatbázis használata térítésmentes. Bejelentkezni és jelszót kérni
a következő címen lehet: 1450 Budapest Pf.20. Budapest, V. ker., Alkotmány u.
25. Tel: 153-0633; Telefax: 153-2320. A küIföldi fel használók számára online
módon a Gesellschaft für Betriebswirtschaftliche Information (GBI) nevű adatszolgáltató
hoston keresztül érhető el. Ezen kívül mintegy 30 nagykövetségen (a tudományos
és technológiai attaséknál vagy a kereskedelmi kirendeltségeken; is megtalálják
az érdeklődők a HUNTECH rendszeresen frissített adatait. A NETI azt is tervezi,
hogy a külföldi magyar intézetek könyvtárainak is megküldi az adatbázist, hogy
az érdeklődők ott is hozzáférhessenek.
A külföldi partnerek és a magyar adatszolgáltatók között a NETI, kérésre, díjmentesen
kapcsolatot teremt. Megállapodás alapján az intézet közreműködik a technológiai
kapcsolatok tovább fejlesztésében is.
Az adatbázis magyar nyelvű változata most készül.
A kutatások nyilvántartásáról és az adatbázisról további tájékoztatás a fent
megadott címen, dr. Tóth Ferenctől kérhető4.
A Budapesti Műszaki Egyetem (BME) publikációs bibliográfiai adatbázisa.
A Budapesti Műszaki Egyetem Könyvtára az egyetem munkatársai által készült
publikációk (könyvek, cikkek, konferenciaanyagok, tanulmányok stb). bibliográfiai
adatait rögzíti számítógépes adatbázisában, elsősorban a BME Évkönyve megfelelő
kötetének számítógéppel támogatott szerkesztéséhez. Miután az évkönyv a hallgatók
legértékesebb tanulmányaira vonatkozó adatokat is tartalmazza, ezeket is beépítik
az adatbázisba.
Egy létrehozandó magyar kutatás-nyilvántartási rendszer üzemeltetésében döntő
szerepet kívánnak vállalni a kutató intézmények a kutatást finanszírozó szervekkel
való önkéntes együttműködésben. A vonatkozó adatgyűjtés, -feldolgozás, -tárolás
és -szolgáltatás értékes elemmel gazdagítaná az egyetemi könyvtár tevékenységét5.
Az Országos Tudományos Kutatási Alap (OTKA) szerepe a kutatásszervezésben
Az OTKA az alapkutatások támogatására hivatott; segítségével egy-egy kutatási
pályázat 1-4 évre nyerhet támogatást. A támogatások fő forrása az állami költségvetésből
származik. Az Alap 1986-tól 1991-ig a Magyar Tudományos Akadémia keretében működött,
1991-től autonóm testület, független mind a kormánytól, mind az Akadémiától.
1992 óta új értékelési rendszert honosított meg, mely más fejlett országokét
követi. Az "abszolút objektivitás" megközelítése érdekében legalább
a nagy összegű támogatást kívánó kutatási pályázatok értékelésében külföldi
tudósok közreműködésével kívánnak élni. Az elkövetkező években kialakítják a
támogatások felhasználásának ellenőrzését is. Minden döntésük nyilvános6.
Az OTKA az általa támogatott több ezer kutatás nyilvántartását számítógépes
adatbankban végzi, ami csak belső nyilvántartás céljait szolgálja. A támogatott
pályázatok jegyzékét az OTKA Hírlevél különszámában teszik közzé. Ebből a szakterületenként
csoportosított kutatásokról a kutatásért felelős személy nevét, a kutatás címét,
a kutatóhely nevét, a kutatás időtartamát és a támogatási összeget tudhatjuk
meg.
Kutatás-nyilvántartás két minisztérium gyakorlatában
A Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium a tárca által megkötött
minden szerződésről 1986 óta vezet számítógépes nyilvántartást. Tulajdonképpen
csak a Magyarországon végzett környezetvédelmi kutatások szűk rendszere fölött
diszponál, melyeket a Minisztérium maga finanszíroz. A többiekről, melyekkel
az OMFB köt szerződést - s a különböző szervezetek, intézmények (OMFB, OTKA,
Népjóléti Minisztérium, Országos Kiemelésű Társadalomtudományi és más rendszerek)
finanszírozzák azokat, és a Minisztérium csak mint zsűritag szerepel -, a Minisztérium
csak tájékoztatást kap. Az összegyűjtött adatokból ,,Tárcaszintű kutatások feldolgozása"
címmel évente annotált bibliográfiát adnak ki, nagy példányszámban. A kiadványt
ingyenesen terjesztik, elsősorban államigazgatási szervek, de mások körében
is. A fontosabb témákról külön kiadványt jelentetnek meg, szintén nagy példányszámban,
s azt is ingyenesen küldik szét.
A Népjóléti Minisztérium az orvostudomány "tárcaszintű támogatásában"
részesített kutatásait 1981 óta tartja nyilván, kezdetben kartonokon, 1986-tól
számítógépen. A "kutatóhelyek" a tárca által támogatott egészségügyi
kutatóhelyek és az akadémiai és a vállalati rendszerekben működő, egyéb egészségügyi
kutatóhelyek. A nyilvántartás tartalmazza a témavezető nevét, munkahelyét, a
kutatók nevét, a téma címét, a támogatás összegét és egy megjegyzés rovatot.
Az adatokból összeállított kétnyelvű (magyar és angol) kiadvány rendszeres időközönként
jelenik meg, a legfrissebb "A Népjóléti Minisztérium tárcaszintű támogatásban
részesített témái az 1999-1993-as években" címmel 1992-ben. A könyvet megküldik
a kutatóhelyeknek, témavezetőknek, a társtárcáknak (pl. környezetvédelem, közoktatás
stb.), az OMFB-nek, sőt a külföldi magyar követségeknek is. Külön nyilvántartást
vezetnek a nemzetközi kapcsolatokról. Az 1986-1990 közötti periódus beszámolóinak
összefoglalója most készül, minden kutató egyéni stílusú leírásában, saját szemléletét
tükrözve.
A tárca eredetileg prioritásokat ír ki a pályázók részére, szakmai kollégiumok,
különféle társaságok, nagyobb kutatóhelyek stb. véleménye alapján, s az ezekből
kialakuló prioritási rend szerből kiindulva írják ki a pályázatot. A beérkezett
pályázatokat nyilvántartásba veszik, a könyv be a támogatást elnyert pályázatok
kerülnek.
A pályázatok bírálati rendszere is több lépcsős. Először a 12 szakmai bírálóbizottság
(80 fő) készíti el javaslatát, majd ezt egy kb. 32 főből álló Tudományos és
Kutatásetikai Bizottság tárgyalja meg, utána további javaslatot tesz a 6-7 fős
Egészségügyi Tudományos Tanács elnökségéhez - ők továbbítják a miniszterhez,
aki a végső döntést meghozza.
A kutatás félidejében ellenőrzik eredményeit, ha nem sikeres, a tárca meg is
szüntetheti. Minden a teljes nyilvánosság előtt zajlik: tudható, hogy ki, mire
kapott támogatást, s a nyilvánosságnak az eredményt is joga van megismerni.
A nyilvánosság erkölcsi dicsőséget is jelent, olyannyira, hogy gyakran még azok
is, akik nem kaptak anyagi támogatást, kérik adataik felvételét a nyilvántartásba.
Az egészségügyi nyilvántartás, úgy látszik, egészségesebben működik, mint más
intézményeké - ahogy ez a következőkből majd kitűnik.
Az országos kutatásnyilvántartás tervei, problémái
A kutatási és fejlesztési tevékenység országos nyilvántartásának rendezésével
foglalkozó, ma is érvényben lévő 1982-es rendelet "a természet-, a műszaki,
az orvos-, az agrár- és a társadalomtudományi kutatási és fejlesztési (kutatás
nyilvántartás] adataira terjed ki"7 , beleértve a tudományos fokozatok
elérése alapjául szolgáló értekezések adatait is. A rendelet többek között meghatározza,
mennyi időn belül, milyen adatokat kell bejelenteni, és ki felelős a bejelentésért.
Az országos kutatás-nyilvántartást végző szerv, mint már említettük, az OMIKK
részeként működik. A rendelet végrehajtásáért az Országos Műszaki Fejlesztési
Bizottság (OMFB) elnöke felelős.
Sajnos, a tapasztalat azt mutatja, hogy bár a szerződések előírták a kutatóhelyek
bejelentési kötelezettségét, mégis a kutatóhelyeknek kevesebb mint a fele teljesítette
azt. "A rendszer tulajdonképpen sosem működött" - vallja Bernát István,
a Tudománypolitikai Titkárság főtanácsosa. "A tudomány területén gyakran
megjelennek olyanok is, akik nem a feladat iránti lelkesedésből, hanem anyagi
érdekből vesznek részt egy kutatásban, és egy témát többfelé is értékesítettek.
Egy korszerű és nyilvános hozzáférésű nyilvántartási rendszer nem engedné meg,
hogy egy látványos témáról több bőrt is lenyúzzanak."
A rendelet azonban él, és pillanatnyilag az OMIKK semmi céltámogatást nem kap,
dolgát társadalmi munkában végzi. A még "lendületből" beérkező bejelentések
száma 1992-ben is 5-600 körül volt. Időközben megváltozott a világ. Jelenlegi
jogi berendezkedésünkben nincs mód a bejelentést központilag kötelezően előírni.
A Miniszterelnöki Hivatal Tudománypolitikai Titkársága megbízása alapján a Társadalomkutatási
Informatikai Egyesülés (TÁRKI) elkészítette és megjelentette a Társadalomtudományi
Kutatások Magyarországon 1986-1991 c. könyvet. Az elektronikusan hozzáférhető
adatokat adatbázisokból vették át. Ahol erre nem volt mód, ott kérdőíveket küldtek
szét. A több mint 1500 kérdőívből 800 fölött volt a kitöltve visszaküldött kérdőívek
száma. Hiányoznak tehát az adatbázisból a többi kutatások és azok, amelyek egyik
fenti nyilvántartásban sem szerepeltek. E hiányok ellenére, "jelenleg ez
a legátfogóbb, társadalomtudományi kutatásokra vonatkozó adatbázis az adott
időszakra" - olvashatjuk a kötet bevezetőjében. A különböző forrásokból
származó adatok, illetve az adatbázisok heterogenitásából következik, hogy a
kiadványban szereplő kutatások információtartalma nem egyforma. Azonban a munka
elsődleges célja nem a kötet, hanem a folyamatosan karbantartható számítógépes
adatbázis létrehozása volt. A kiadvány 1003 tétele azonban így is átfogó képet
ad az adott időszak társadalomtudományi kutatásairól. Hasznosan forgathatja
mindenki, aki tájékozódni szeretne arról, hogy egy-egy témának ki a szakértője,
milyen szakterületen, milyen kutatások folynak, és a kutatók megtudhatják belőle,
hogy kollégáik mivel foglalkoznak.
A 689 oldalas vaskos kötetnek rendkívül pozitív visszhangja volt. Segítségével
két alapvető megállapításra jutottak:1. nagy szükség lenne finanszírozási adatok
szerepeltetésére ; 2. bár a kérdések az elért eredményekre irányultak, a válaszok
csak a célkitűzéseket tartalmazták. Tekintettel arra, hogy a kutatásokat közpénzből
finanszírozzák, fontos lenne az eredményekről is képet kapni, és arról, azok
hol és hogyan hasznosulnak?
A kötet új kiadását is tervezik, kiterjesztve más tudományokra is. Előtte azonban
tisztázni szeretnék, hogy mit is várnak el egy ilyen nyilvántartási rendszertő!?
Milyen legyen az új, javított kiadás? Miután az eredeti jogszabály működésképtelen,
milyen eszközökkel lehetne a kutatókat legalább a közpénzből finanszírozott
kutatási adatok benyújtására rábírni? Fontos, hogy a kérdezési rendszer korszerű
legyen, ami illeszkedik a nyugat-európai rendszerekhez, hogy majd azokkal összekapcsolható
legyen.
E problémákkal kapcsolatban megbeszéléseket tartottak, melyeken az OTKA is részt
vett. Felvetődött, hogy milyen szférára terjeszthető ki a kutatás bejelentési
kötelezettsége, és milyen kérdéseket tartalmazzon a rendszer? Megegyeztek abban,
hogy a magyar kutatásokról egy rendszer létrehozása a legfontosabb állami, Tudománypolitikai
Bizottság szintű feladat. A közpénzekből, pályázati rendszerrel támogatott kutatások
bejelentési kötelezettségét a pályázat feltételeként talán elő lehet írni, különben
senki nem lesz képes a bejelentést behajtani. Későbbiekben elengedhetetlen lesz
az állami pénzből finanszírozott kutatások (az intézményekben végzett kutatások
is közpénzből táplálkoznak!) nyilvántartásának kötelezővé tétele. A magánszféra
részére másfajta módszereket kell kitalálni, hogy az önkéntes bejelentés érdekükké
váljon (pl. a publicitás hasznosságának hangsúlyozása).
Több szakértő bevonásával az OMIKK, a TÁRKI és a Budapesti Műszaki Egyetem olyan
kérdőívrendszert kíván kialakítani, ami ellentétes követelményeknek is eleget
tesz. A kérdőív egyszerű, a nyugat-európai rendszerekkel is kompatibilis, így
jól illeszkedik a nemzetközi rendszerekhez. A TÁRKI évente különszámok kiadását
tervezi, melyek a pályázati rendszerekkel is foglalkoznak, mivel eddig csak
azt közölték, mely témák nyertek támogatást. Szeretnék most kibővíteni a kutatásokról
szóló beszámolókkal, hogy az eredmények is nyomon követhetők legyenek.
Sajnos, jelenleg kutatói körökben nagy a bejelentéssel szembeni ellenállás:
"ez bürokratikus tevékenység, minek". Vagy: "a kutatók 20 millióért
elvégzik a kutatást, de ha egy oldalban össze kell foglalniuk, azt már nyűgnek
érzik". E tényezők a megoldás ellen hatnak. Pedig külföldi példákból8 is
nyilvánvaló, hogy egy kutatásnyilvántartási rendszer lehet többcélú, ezeknek
csak egyike a közpénzek hasznosításának áttekinthetősége. Az adatok nélkülözhetetlenek,
amikor a kutatócsoportok egymással kapcsolatot akarnak felvenni, vagy egyes
kutatók partnert keresnek, esetleg megbízók kívánnak egy teamet összeválogatni.
Amíg nincs jogi döntés, a magánszférában megegyezéses alapon kell működni, aztán
összekapcsolni közpénzű, magánpénzű finanszírozású kutatások adataival.
A külföldi helyzetről készült összefoglalást a szám Kitekintés rovatában olvashatják.
Irodalom
1. ÁBRAHÁM Ferencné: A magyar kutatási és fejlesztési intézmények adatbázisa és az EUROMECUM kiadvány. In: Tudományos és műszaki tájékoztatás, 40.évf. 1993. 9-10 .sz. pp. 401-403.
2. Új K+F adatbázis az OMIKK-ban. In: 3T. Tudomány, technika, tájékoztatás. 4.évf. 1993. 28 sz. júl. 13.
3. ÁBRAHÁM Ferencné: A magyar kutatási és fejlesztési intézmények adatbázisa és az EUROMECUM kiadvány. In: Tudományos és műszaki tájékoztatás, 40.évf. 1993. 9-10.sz. pp. 402.
4. TÓTH Ferenc (NETI) közlése alapján
5. VÁSÁRHELYI Pál: A BME Központi Könyvtár és könyvtári hálózat fejlesztési stratégiája. In: Műszaki egyetemi könyvtáros, 29.évf. 1992. 1-2.sz. pp. 13-15.
6. ANDORKA Rudolf - GILYÉN Elemérné: Másfél év után. In: Tudományos és műszaki tájékoztatás, 39.évf. 1992. 11-12.sz. pp. 511-512.
7. 30/1982.(VIl.19.)MT sz. rendelet a kutatási és fejlesztési tevékenység országos nyilvántartásáról.
8. Current research documentation : Proceedings. - Bergen
:. Norwegian Computing Centre for the Humanities, 1991.
Országos Széchényi Könyvtár Észrevételek (2000/04/12) |