39. évfolyam, 1993. különszám
Archívum

2. Közhasznú tájékoztatást végző, a könyvtáraktól független információs központok

2.3. Magyarországi helyzetkép

2.31. A "közhasznú" Budapesten - egy könyvtáros használóként szerzett tapasztalatai. Szubjektív helyzetkép

Mai rohanó világunkban nagyon lényeges, hogy az állampolgárok a számukra fontos tudnivalókhoz, a "közhasznú információkhoz" minél egyszerűbben és gyorsabban hozzájussanak. Milyen információra van szükségünk? Ezek sokrétűsége megdöbbentő: mindenki más kérdésre vár választ és ezek a kérdések ugyanannál a személynél is állandóan változnak. Most az érdekel, hol lehet facsemetét kapni, amit a kertemben elültethetek, holnap felmerül bennem, hogyan kell intézni a közterületfoglalást, holnapután egy diszkont jellegű áruház címét szeretném megtudni, majd egy közel lakó vízvezetékszerelőre lenne szükségem. Hol és hogyan informálnak engem mint állampolgárt az életemet érintő millió kérdésről - ennek próbáltam utánanézni fővárosunkban.
Nézzük először a közigazgatást! Kezembe került egy "Kerekasztal konferencia" anyaga, melyet az önkormányzatoknál használható információtechnológiáról és az infrastruktúra fejlesztéséről tartottak egy évvel ezelőtt a Budapesti Műszaki Egyetemen. A kiadvány reményt keltően nyilatkozik a hazai törekvésekről és nemzetközi kitekintést ad. Erre való hivatkozással megkerestem a Fővárosi Önkormányzati Hivatalt, hogy történtek-e lépések és milyen irányban e téren. Sajnálattal értesültem arról, hogy még csak gyermekcipőben járnak az állampolgári tájékoztatási infrastruktúra kiépítését illetően; kaptam viszont egy telefonszámot, hátha ott biztatóbbakat hallok, de az "Önkormányzati Akadémia" szintén kezdetlegesnek mondja a dolgok állását, és egyébként sem az állampolgárok tájékoztatási rendszerével foglalkoznak, hanem az önkormányzati dolgozók informálásával, tanácsadásával és továbbképzésével. (Vitathatatlan, hogy erre is igen nagy szükség van átalakuló társadalmunkban.) Egységesen kialakított közhasznú információs rendszerről az önkormányzatoknál nincs szó.
Mi van hát? Minden önkormányzati hivatalnál működik ügyfélszolgálati iroda, amely a hozzá forduló állampolgárok részére tájékoztatást ad és első fokú hatósági feladatokat is ellát.
Az állampolgárok tájékoztatást kaphatnak a következő kérdésekről:

  1. az államigazgatási ügyek intézésének módja, az ezekkel összefüggő eljárások, alapvető jogi kérdések;
  2. a polgármesteri hivatal szervezeti felépítése, az egyes irodák feladatai, félfogadási rendje;
  3. egyes közérdekű, helyi ismeretek;
  4. hirdetések, pályázatok;
  5. tájékoztatás a tisztségviselők fogadóóráiról (polgármester, országgyűlési képviselő, kerületi képviselőtestület);
  6. a kerületben lakó állampolgárok tájékoztatására újságot, híradót, utcai hirdetőtáblákat bocsát rendelkezésre;
  7. körzetbeosztások (pl. iskola, óvoda)
  8. a munkanélküli járadék igénylésének lehetőségei;
  9. lomtalanítási akciók;
  10. felvilágosítás a kárpótlással kapcsolatos kérdésekről;
  11. a betegbiztosítási igazolványok érvényesítése;
  12. beadványok továbbítása, stb.

Az önkormányzati hivatalok ügyfélszolgálati irodáinak hatósági feladatai:

  1. hatósági bizonyítványok kiállítása;
  2. lakcím-bejelentéssel kapcsolatos feladatok;
  3. talált tárgyak átvétele;
  4. honvédelmi feladatok (a sorkötelesek nyilvántartása)
  5. a lakásigazgatással kapcsolatos feladatok;
  6. a népességnyilvántartással kapcsolatos feladatok;
  7. a kárpótlással kapcsolatos feladatok;
  8. útlevélkérelmek intézése.

Egyes önkormányzati hivatalok működtetnek még információs és tanácsadó irodát - ingyenes szolgáltatásokkal. A III. és a XIII. kerületi önkormányzati hivatal által fenntartott információs irodáknak már a helyválasztása is figyelemre méltó: mindkettő nagyforgalmú helyen működik, ahol sok ember megfordul.
Az Óbuda Ifjúsági Információs és Tanácsadó Iroda a Flórián téri aluljáróban foglalkozik az ifjú állampolgárokkal (keddtől péntekig 14-től 19 óráig, szombaton 10-től 13 óráig). Tájékoztatójuk biztatóan kezdi: "Van időnk Rád!" Felsorolja, hogy milyen információkat ad: választéka a munkalehetőségektől a szabadidős programokon keresztül az ifjúsági irodák címéig terjed. Tanácsokat ad jogi, életvezetési, pszichológiai témákban. Szolgáltatásai közé tartozik a kerületi újságok árusítása, valamint programajánlat - jegyárusítással, hirdetésfelvétel a helyi kábeltelevízió, az Óbuda tévé számára.
Az Angyalföldi Ifjúsági Információs és Tanácsadó Iroda a Csanády utcai aluljáróban rendezte be irodáját, és bár neve szerint "ifjúság", de bárkinek szolgáltat közérdekű információkat és díjmentes tanácsadásokat tart. (Ld. az 1. sz. ábrát az iroda szolgáltatásairól.)

1. ábra: Az Angyalföldi Ifjúsági Információs és Tanácsadó iroda programjából

A Fővárosi Önkormányzati Hivatal által fenntartott Petőfi Csarnok, amely eddig csak kulturális programok szervezésével és ajánlásával foglalkozott, most alakítja ki információs központját az ifjú állampolgárok számára. Elképzelésük szerint a következő témákban tervezik az információszolgáltatást:

  1. Társadalmi szervezetek, alapítványok, érdekvédelmi szervezetek;
  2. Segítő szervezetek (budapesti ingyenkonyhák, átmeneti szállások, hajléktalanok által igénybe vehető házak, szeretetszolgálatok, családsegítő központok, nevelési tanácsadók, gyermek- és ifjúságvédelmi szervezetek, intézetek, drogos segélyhelyek, SOS telefonszolgálat, egyházi segítőhelyek);
  3. Oktatás (óvodák, általános iskolák, középfokú oktatási intézmények)
  4. Foglalkoztatás (munkaerőszolgálati központok, munkaközvetítők, át- és továbbképző helyek és tanfolyamok, pályaválasztási tanácsadó, külföldi munkavállalási lehetőségek);
  5. Szabadidő (sportlehetőségek, turisztikai programok, külföldi olcsó szálláshelyek, diák- és ifjúsági kedvezmények, kulturális programok, szórakozás)
  6. Diákügyek (hazai és külföldi ösztöndíjak, pályázatok, nyári diákmunka);
  7. Tömegkommunikáció

Ha ez az elképzelés mielőbb valóra válik, egy újabb "közhasznú" információs központtal lesz gazdagabb fővárosunk.
Az önkormányzati hivatalok az állampolgárok tájékoztatására felhasználják a sajtót és ahol van, a kábeltelevíziót is. Ezúton azokat az állampolgárokat is tájékoztathatják, elérhetik, akik még nem fordultak az önkormányzatokhoz konkrét problémáikkal. Az alábbiakban hadd álljon itt néhány kerületi önkormányzat információs lapjának a címe: Budai Polgár (I. ker.), Aquincum (III. ker.), Erzsébetváros (VIII. ker.), Ferencváros (IX. ker.), Kőbányai Polgár (X. ker.), Új Buda (XI. ker.), Hegyvidék (XII. ker.), Hír XIII (XIII. ker.), Hírhozó (XVIII. ker.), Zuglói lapok (XIV. ker.).
Az önkormányzatok általában támogatják anyagilag a kerületben működő művelődési házakat, művelődési központokat (van ahol jelentősen, máshol kevésbé), amelyek az állampolgárok részére művelődési, szórakozási vagy részben munkajellegű félszabadidős tevékenységek (pl. kertészkedés, barkácsolás) tárgykörében tartanak fenn tanfolyamokat, szakköröket. Az intézmények meghirdetik programjaikat, az állampolgárok pedig választhatnak. Természetesen, miután az önkormányzati támogatásból nem lehet fenntartani ezeket a művelődési létesítményeket, ezek programjaik, foglalkozásaik árából kell, hogy eltartsák magukat, vagy szponzorokat kell felkutatniuk. A nagyobb központok komoly programfüzetekkel igyekeznek felkelteni a lakosság érdeklődését (pl. havi műsorfüzet a Pataky Művelődési Központ programjairól). A Csokonai Művelődési Ház saját kiadású újságban bocsátja rendelkezésre programjait, valamint az állampolgárokat érintő egyéb kérdéseket.
Külön kell foglalkoznunk a Budapesti Művelődési Központtal, amely különböző szabadidős, félszabadidős programjai és tanfolyamai mellett már hat éve foglalkozik egy információs rendszer kiépítésével, amelynek adatait eddig évente "Tipp" + megfelelő év elnevezéssel jelentette meg. Ez a programfüzet minden budapesti művelődési ház programját összegyűjti, nyilvántartja és rendelkezésre bocsátja. 1993 januárjától lemezen jelentetik meg összegyűjtött adataikat.
A "Tipp '93" januári megjelenésű lemez a budapesti programajánlatok mellett számos közhasznú információt szolgáltat. Adatbankjukban összegyűjtötték a budapesti információs irodák, a családsegítő egyesületek, a szeretetszolgálatok, valamint a munkaközvetítő irodák címeit is. Tervbe vették adatbankjuk további bővítését. (Cs.T.)

Budapesti információs irodák

I. kerület

Információs Bank - Transeurope Kft
Krisztina krt. 29.
Tel.: 202-6644

III. kerület

Óbuda Ifjúsági Információs és Tanácsadó Iroda
Flórián téri aluljáró

V. kerület

Telinformix Információs Rendszer 1.
Kálmán I. u. 20.
Tel.: 153-3666
Telinformix Információs Rendszer 2.
Tel.: 162-2764

XIII. kerület

Angyalföldi Ifjúsági Információs és Tanácsadó Iroda
Csanády utcai aluljáró
Tel.: 149-9367

XIV. kerület

Petőfi Csarnok
Városliget, Zichy M. u. 14.
Tel.: 142-4327

Fővárosi művelődési házak, művelődési központok, közösségi házak

II. kerület

Művelődési Központ és Ifjúsági Ház
Marcibányi tér 5/a.
Tel.: 135-9917; 135-1168

III. kerület

Békásmegyeri Közösségi Ház
Csobánka tér 5.
Tel.: 180-2433
Óbuda Művelődési Központ
Szen Marco u. 81.
Tel.: 158-7370
Óbudai Társaskör
Kiskorona u. 7.
Tel.: 180-5288

IV. kerület

Közösségi Ház
Káposztásmegyer, Lóverseny tér 6.
Tel.: 180-6760
Újpesti Gyermek és Ifjúsági Ház
István út 17-19.
Tel.: 169-7166

V. kerület

Belvárosi Művelődési és Ifjúsági Ház
Molnár u. 9.
Tel.: 117-5928

VII. kerület

Almássy téri Művelődési Központ
Almássy tér 6.
Tel.: 142-0387

XI. kerület

Budapesti Művelődési Központ
Etele u. 55.
Tel.: 186-9127; 186-9444
Fővárosi Művelődési Ház
Fehérvári út 47.
Tel.: 181-1360
Lágymányosi Közösségi Ház
Kőrösy J. út 17.
Tel.: 166-4627
Őrmezei Közösségi Ház
Cirmos út 8.
Tel.: 162-6224
Gazdagréti Közösségi Ház
Törökugrató 9.
Tel.: 173-5333; 173-5332; 173-5253
Kelenvölgyi Közösségi Ház
Kordhegy u. 2.
Tel.: 181-1113

XII. kerület.

Virányosi Közösségi Ház
Szarvas Gábor u. 8.
Tel.: 155-0811; 156-5765
Jókai Klub
Hollós u. S.
Tel.: 156-3284
Szakasits Árpád Művelődési Központ
Csörsz u. 18.
Tel.: 156-6649

XIII. kerület

József Attila Művelődési Központ
József Attila tér 4.
Tel.: 120-3843

XIV. kerület

Cserepes Ház
Vezér u. 28/b
Tel.: 163-2656

XV. kerület

Újpalotai Közösségi Ház
Zsókavár u. 15.
Tel.: 183-5776
Csokonai Művelődési Ház
Eötvös u. 64-66.
Tel.: 169-0495; 189-2240
Corvin Művelődési Ház
Sashalom, Thököly út 13.
Tel.: 163-8894

XVIII. kerület

Havanna Közösségi Ház
Kondor B. u. 8.
Tel.: 158-8917; 158-8708; 158-8908
Rózsa Művelődési Ház
Városház u. 1/3.
Tel.: 178-7507; 178-6920

XIX. kerület

KMO Művelődési Ház
Marx Károly u. 50.
Tel.: 127-1473

XXII. kerület

Nagytétény
Nagytétényi út 264.
Tel.: 226-8528

2.32. Tájékoztatási vállalkozások

Nem lenne teljes a körkép, ha nem ejtenénk szót az információt térítésért szolgáltató vállalkozásokról. Kiadványunkban ugyan főleg az ingyenes szolgáltatásokat kínáló információs központokat - ezek közül is elsősorban a könyvtárakat - kívánjuk a központba állítani, hiszen ezeket tekintjük a demokratikus tájékoztatást szolgáló alapintézményeknek, miután mindenkinek egyformán térítésmentesen szolgáltatnak.
A térítéses vállalkozások, tekintve, hogy információszolgáltatásból élnek, csak pénzért nyújthatnak szolgáltatást. Az információtechnológiai eszközök magas ára, az online adatbázisok magas használati díja miatt nincs lehetőségük arra, hogy áraikat alacsony, mindenki által megfizethető szinten tartsák. Ügyes üzletpolitikával viszont - mint látni fogjuk - található olyan kompromisszum, hogy a "gazdag" kisvállalkozókkal fizettessék meg a "szegények" információhoz jutásának költségét.
Terjedelmi okokból külföldi információs vállalkozásokról nem kívánunk részletesebben szólni, jóllehet a Könyvtártudományi Szakkönyvtárban gazdag választék található ezekről is. A magyar tájékoztató vállalatok közül azonban példaképpen szükségesnek tartunk bemutatni néhányat azok közül, amelyeknek a szolgáltatásai a könyvtárak számúra is felhasználhatóak, vagy amelyek üzletpolitikája figyelmet érdemel. (K.E.)

2.321. Telinformix

Az egyik régóta működő lakossági információs rendszerünk, a Telinformix, 1986-ban jött létre a Fővárosi Számítástechnikai és Díjbeszedő Vállalatnál. 1991-ben átalakult és megkezdte egy országos hálózat kiépítését. Jelenleg Budapesten két jól működő adatbankja van, azon kívül Cegléden, Győrben, Szegeden, Szekszárdon, Székesfehérváron és Szolnokon épülnek adatbázisai. A Telinformix kapcsolatban áll több más információs rendszerrel.
A Telinformix célja, hogy összehozza a keresletet és a kínálatot. Az adatbankba való felvétel telephelyenként történik, egy képernyőoldal bérlete egy évi időtartamra 6000 Ft. Az adatbankban tárolt minden adat az érdeklődők, közhasznú információkra vágyók rendelkezésére áll. Csak egy telefon! A 153-3666-os telefonszámon pl. a Telinformix 1. minden lelkes, segítőkész munkatársa reggel 8-tól este 8-ig hasznos tudnivalókat szolgáltat rengeteg témában számítógép és kézikönyvtár segítségével: mindenféle javítás; áruvásárlás (ezen belül is az akciók); nyelvtanulás; egészségügyi problémák, orvosok; építkezés, építészek; költözködés; reklámkampányok szervezése.

A Telinformix vidéki hálózata

Cegléd:          
Győr:
Szeged:
Szekszárd:
Székesfehérvár:
Szolnok:

(53)13-412
(96)20-285
(62)328-347
(74)11-168
(22)319-019
(56)342-222

Ízelítő a TELINFORMIX kínálatából

2.322. Transeurope Information Bank

Egy Krisztina körúti elegáns üzlethelyiségben kezdte meg működését, elsősorban budapesti vonzáskörzettel a Transeurope Information Bank nevű külföldi-magyar tájékoztatási vállalat. Az 1991-ben történt elhatározást követően már 1992 szeptemberére működőképes szolgáltatással álltak elő. Az egymillió dolláros tőkével beindított információs beruházás, terveik szerint 3-3,5 év alatt térül meg.
Fő profiljuk (60%-ban) üzleti információk szolgáltatása. Szeretnék azonban tevékenységüket nemcsak erre a területre korlátozni, hanem a lakosság széles rétegét is információkkal kiszolgálni mindennapi ügyeik intézésében. Máris 148 országgal állnak számítógépes kapcsolatban.
Az adatbank kizárólag elektronikus információkat nyújt, a saját építésű, valamint az átvett adatbázisokból, online üzemmódban. A hardver hátteret 1 db VAX 3100-as gép jelenti (16 megabájt tárkapacitással), 1,2 gigabájtos háttértárral, 150 megabájtos streamerrel, VGA monitorral, a Progress 4GL adatbázis-kezelővel és az erre épülő Kompass komfort alkalmazói rendszerrel. Jelenleg 10 közvetlen telefonvonaluk van, de hamarosan 35-re bővítik. 54 főnyi személyzetében található hardver-szoftver szakember, információszervezéssel és közvetítéssel foglalkozó felső- és középfokú végzettségű munkatárs. Valamennyien magasszintű nyelvismerettel rendelkeznek.
Eredeti terveik szerint információt csak térítésért szolgáltattak volna. A működési költségek egy részét a náluk hirdető szakértők, iparosok és cégek hirdetési díjai fedezték volna. Röviddel a beindulás után azonban kiderült, hogy csak azzal a feltétellel hajlandók a hirdetők az évi 6000 forint hirdetési díjat kifizetni, ha a tervezettnél szélesebb körben propagálják szolgáltatásaikat. Az adatbank vezetősége ezért, dicséretes rugalmassággal változtatott üzletpolitikáján és az általános jellegű információkat mindenkinek díjmentesen szolgáltatja. A speciális információkat viszont még a tagoknak is külön meg kell fizetni, jóllehet nekik 50%-os kedvezmény jár. A tagsági díj magánszemélyeknek évi 2400 forint, nyugdíjasoknak és diákoknak 1200, magánvállalkozóknak 6000, magyarországi részvénytársaságoknak és kft.-k számára 12 000 forint (mindegyikhez 25% áfa is értendő). A tagsági viszony keretében az információk bizonyos köréből évi 500-hoz ingyen lehet hozzájutni.
A használók kérdéseikre személyesen, telefonon vagy telefaxon kaphatnak választ. A keres-kínál szolgáltatást a tervek szerint később online hozzáférésűvé teszik. Szerették volna elérni, hogy a francia kioszk rendszerhez hasonlóan a telefonon keresztül szolgáltatott információkat különféle díjsávokkal lehessen elszámolni, de a MATÁV ebben a kérdésben nem mutatkozott partnernek.
Az információs központ a nap minden órájában és az év minden napján a használók rendelkezésére áll. Ismereteink szerint ez az egyetlen non-stop információszolgáltatás jelenleg Magyarországon. Rövid idejű működési tapasztalataik szerint a használat csúcsideje 8-20 óra közé tehető, akadnak azonban szép számmal éjszakai hívások is.
A szolgáltatott információk köréről az árlistákból kaphatunk képet (Id. a következő oldalon).

Említésre méltó az információs adatbank propaganda tevékenysége is. A térítésért történő szolgáltatás tényén kívül talán ez az a terület, amelyen a legélesebb a különbség a hasonló könyvtári szolgáltatások és köztük. Igazi piaci vállalkozásra utaló propaganda tevékenységet folytatnak, szolgáltatásaikról többnyelvű, igényesen előállított szórólap készült. Nagyvonalúan szervezett sajtótájékoztatón jelentették be az adatbank megalakulását is. Az utak mentén hatalmas reklámtáblák hirdetik az Information Bank szolgáltatásait. Nagy súlyt helyeznek arra is, hogy a személyzet udvarias, előzékeny és készséges legyen, felismerve azt a tényt, hogy ez az egyik legjobb propagandaeszköz. (K.E.)
Címük: 1122 Budapest Krisztina krt. 29. Tel.:  202-6644

2.323. Magyar Távirati Iroda

Az MTI hírügynökség bemutatása nyilvánvalóan szükségtelen, kevésbé ismert oldala viszont az információszolgáltató vállalkozás. "Szolgáltatásainak alapelve a változó valóság naprakész követése, a növekvő politikai, társadalmi, gazdasági, ezen belül a pénzpiaci, világkereskedelmi, valamint sport, kulturális és tudományos témájú tájékoztatási igények magas fokú, gyors, a legkorszerűbb technika eszközeivel történő kielégítése." Sokféle nyomtatott anyag készül, ezeket "Az MTI szolgáltatásai" című füzetükben ismertetik. Számítógépes sajtóadatbankjának szolgáltatásai nyilvánosak és előfizethetők. 1988 januárja óta mintegy 50 témakörben dolgozza fel az MTI híradásait. 70 országból gyűjti a nemzetközi élettel, eseményekkel, gazdasági szervezetekkel kapcsolatos külpolitikai híreket. Évente százezernél több hírrel bővül a Hír-alrendszer. Az adatbank faktografikus szöveges információgyűjteményei: mintegy száz újság, illetve folyóirat sajtófigyelése; mintegy 3000 magyar és külföldi közéleti ember adatai; életrajzgyűjtemény; eseménynaptár; jelentősebb nemzetközi események előrejelzése, 18 000 évforduló adatai. Az előfizetők, eseti felhasználók offline módon is hozzájuthatnak az adatbank kínálatához, SDI szolgáltatáson keresztül. Ilyen esetben a keresőkérdésre adott találati listát postán vagy terminálon keresztül küldik meg. A sajtóadatbank speciális felhasználói szervize a telefonon megrendelhető információs és tájékoztató szolgálat, amely a rendelkezésre álló összes adatgyűjteményből nyújt megszabott tarifa szerinti gyorsszolgáltatást. További felvilágosításért forduljanak az MTI Kereskedelmi és Marketing Igazgatóságához. Címük: 1016  Budapest, Fém u. 8. Telefon: 117-9415.
Az adatbázis tartalmáról és a sajtóadatbank szolgáltatásairól a mellékelt táblázatokból tudhatunk meg bővebbet. (K.E.)

A SAB (Sajtóadatbank) fktografikus szöveges alrendszerei

Az MTI-adatbázisok tartalma és indításuk időpontja

2.324. Magyar Közszolgálati Adattár

Az ÁSZSZ Informatikai Rt., az Állami Népességnyilvántartó Hivatal és a Földmérési és Távérzékelési Intézet együttes támogatásával 1992 novemberében megnyílt egy információkereskedelmi iroda, Magyar Közszolgálati Adattár néven. Az iroda tevékenysége információk szolgáltatására, hatósági adatszolgáltatásra és kiadványok értékesítésére terjed ki. Garantáltan eredeti és hiteles információkkal rendelkeznek, biztosítékot nyújtanak erre azok a minisztériumok, főhatóságok és vállalkozások, amelyekkel hivatali, illetve szerződéses kapcsolatban állnak. Korszerű számítástechnikai eszközeik hazai és külföldi adatbázisok elérését teszik lehelővé. Információs szolgáltatásuk térítéses, a kért információ mélységétől, bonyolultságától függően emelkedik a tarifa. Információt szolgáltatnak telefonon, telefaxon és személyes megkeresésre.
Információs szolgáltatásaik a következőkre terjednek ki:

A felsoroltakon kívül kisvállalkozások működéséhez szükséges pénzügyi és jogi információkat nyújt és még számos egyéb szolgáltatással áll az ügyfelek rendelkezésére. Irodájukban kiadványok és adatbázisok is vásárolhatók, például a Mikrotrend Cégnotesze, az MTI kiadványai, a SZÜV Céginfo adatbázisa, a Mode-Info Kft Info-katalógusa, valamint az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium kiadványai, pl. Műszaki gazdasági adattár, Szakágazati adattár, Az ipar gazdálkodó szervezeteinek név- és címjegyzéke, Az építőipar gazdálkodó szervezeteinek név- és címjegyzéke, A belkereskedelem gazdálkodó szervezeteinek név- és címjegyzéke. (K.E.)
A Magyar Közszolgálati Adattárban az MTI SAB (Sajtóadatbank) is részt vesz. Szolgáltatásaik online módon terminálon, telefonvonali kapcsolaton keresztül vehetők igénybe. Dr. Szabó Iván, a SAB igazgatója a TV Híradónak nyilatkozva az alábbiakat hangsúlyozta: "A fontos és jó döntések meghozatalához elengedhetetlen az állampolgárok információval való jó ellátása. Ezt segítheti a sajtóadatbank is a maga közel egymillió információegységével. Az MTI adatai nyilvánosak, minden fizető megrendelő számára elérhetőek. A Magyar Közszolgálati Adattár az MTI információértékesítőjeként az MTI "meghosszabbított kezeként" működhet."

Irodalom

In: Tudósító, 1992. 11.sz. 7.p.

2.33. Társadalmi kezdeményezésen alapuló központok

Sokféle önszervező csoport működik világszerte, ezek közül több nemzetközi mozgalommá szélesedett és némelyiknek Magyarországon is van szervezete. Tevékenységük főleg a szociálisan rászorulókkal kapcsolatos, elsősorban őket kívánják segíteni. Ezek a szervezetek maguk is folytatnak információszolgáltatást. Nem szándékunk minden ilyen szervezetet bemutatni és bővebben írni róluk, szeretnénk azonban felhívni rájuk is a könyvtárosok figyelmét, hiszen ezekről a szervezetekről - márcsak a forrástájékoztatás érdekében is - tudniuk kell, mint olyan helyekről, ahova a rászorulókat információért és segítségért irányíthatják.

2.331. Közösségi Adattár

A Közösségfejlesztők Egyesülete és a Magyar Művelődési Intézet a közösségek (ill. a közösségekben dolgozó szakemberek) és intézmények számára Közösségi Adattárat készít. Terveik szerint az adattár a későbbiek során az érdeklődők, használók segítségével épül majd tovább. Az adatbázisba minden olyan információt felvesznek és összegyűjtenek, amelyek a közösség számára hasznosak lehetnek. Az adattár jelenlegi kínálata az alábbi témakörökre terjed ki:
Általános iskolák országos címlistája; Egyesületek országos címlistája; Főjegyzőségek országos címlistája; Helyi újságok címlistája; Népi iparművészek országos címlistája; Iskolaszövetkezetek országos listája; Jegyzők országos címlistája, Könyvtárak részleges címlistája; Körjegyzőségek címlistája; Középiskolák országos címlistája; A köztársasági megbízottak listája; Kulturális bizottság névlistája; Művelődési házak országos címlistája; Kulturális események kronológiája; Önkormányzati Szövetségek taglistája; Pályázatok; Polgármesterek országos címlistája; Megyejogú Városok Szövetsége; Olcsó szállások jegyzéke; Civitás kör tagjai; Környezetvédelmi aktivisták listája; Civil egyesületek tagjainak listája; Egyházi közösségek listája; Munkanélküliek és álláskeresők klublistája; Segítő kezek intézményei; Az adatbázisok listája; Fogyasztásvédelmi Főfelügyelőségek; Könyvesboltok jegyzéke (számítástechnikai); Családsegítő központok; Kiállítások és vásárok; Munkaügyi központok; Konferenciák; Műsorok; Táborok; Ifjúsági irodák címjegyzéke.
A megyékben olyan intézményeket keresnek a szervezők, amelyek otthont adnának a megyei közösségi adattáraknak, hogy a helyi klubtagoknak egyszerűbb legyen a kapcsolatfelvétel a budapesti adatbázissal. Az első Megyei Közösségi Adattár Debrecenben alakult meg, több intézmény együttműködésének köszönhetően.
Hogyan lehet adatot kémi az adattártól?

Bővebb felvilágosítást kaphat:
tartalmi és szervezeti kérdésekben Simon Máriától,
technikai kérdésekben Rócza Gábortól az (1) 201-57-28-as telefonon, levélben a Közösségfejlesztők Egyesülete címén: Budapest 1011 Corvin tér 8.

Irodalom

Könyvtári Levelező/lap. 1993. 7.sz. 54.p.

2.332. Lakóhelyi és szomszédság központok

Sok országban előforduló szervezet, melyek mindegyike az International Federation of Settlements and Neighbourhood Centers (IFS) szövetséghez tartozik. Programpontjaik egyike az emberek megfelelő információhoz jutásának megkönnyítése. Néhány országban a könyvtárakkal szoros együttműködésben végzik a tevékenységük információszolgáltatással kapcsolatos részét.
A HOPE (Hundreds of Original Projects for Employment) nevű mozgalom a "ma és holnap fiataljainak kíván jövőt adni". Ez az első állásteremtéssel kapcsolatos nemzetközi programszervezet a világon, bécsi székhellyel. Segíteni szeretné a fiatalokat az álláshoz jutásban, kisvállalkozások beindításában. Adatbankjában összegyűjti az ifjúság foglalkoztatásáért létrejött projektekkel kapcsolatos tudnivalókat. Magyarországi megvalósítási formája a HOPP project, melynek támogatói a Nyitott Képzések Egyesület és a Magyar Nyitott Tér Alapítvány.
1992 novemberében az önkéntes segítő szervezetek országos szakmai találkozójára is sor került Budapesten. Magyarországon az elmúlt néhány év alatt az önkéntes alapon szerveződő karitatív típusú segítő szervezetek, egyesületek, alapítványok száma több mint 16 ezerre nőtt. Szükségessé vált, hogy ezeknek az önkéntes szervezeteknek, csoportoknak segítséget adjanak a működésükhöz, finanszírozásukhoz, reklám munkájukhoz. Fontos lenne egy állandó jelleggel működő információs központ felállítása, mely később a nemzetközi önkéntes szervezetek hálózatába is bekapcsolódhat. A szakmai találkozóhoz a LIONS Club, a Magyar Alapítványi Központ, a Magyar Alapítványok Szövetsége, a Magyar Caritas, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat, a Magyar Ökumenikus Szeretetszolgálat, a Magyar Vöröskereszt, a Népjóléti Minisztérium és a Társadalmi Kamara adta a nevét.
A Társadalmi Egyesületek Szövetsége (TESZ) közvetítő-összekötő szerepet vállal az állampolgárok által létrehozott közéleti, érdekvédelmi, kulturális egyesületek és körök között. (K.E.)

Tájékoztató a közművelődési Lemezújságról

Országos Széchényi Könyvtár
Észrevételek (2000/04/12)