39. évfolyam, 1993. különszám
Archívum

2. Közhasznú tájékoztatást végző, a könyvtáraktól független információs központok

2.1. A szóba jöhető intézmények áttekintése

A tájékoztató munka hagyományos könyvtári feladat. Természetesen ez nem korlátozódik csupán a bibliográfiai tételekre, hanem a referensz művekből, kézikönyvekből és más forrásokból konkrét tényekre irányuló kérdésekre is választ ad a könyvtáros. A tényekre irányuló faktografikus tájékoztatásnak két nagy területe a szakmai és az általános vagy közhasznú tájékoztatás. Ez utóbbi célcsoportja nem korlátozódik csupán a könyvtárhasználókra, hiszen a mindennapok során valamennyiünknek számtalan információra van szükségünk. Kikerült tehát ez a tevékenység a szorosan vett könyvtári feladatok közül és ma már a könyvtárak mellett más információs központok is végeznek közhasznú tájékoztatást. A nem könyvtárban működő információs központok jelentős csoportját képezik a közigazgatási intézményekhez tartozó szervezetek. Folytatnak azonban információs tevékenységet a művelődési házakban, az önszerveződő közösségekben, a szociális központokban is. Különösen a nyugati országokban sok az olyan információs központ, amelyik vállalkozásként működik, térítéses szolgáltatásokat kínálva. A közelmúltban Magyarországon is alakult néhány hasonló vállalkozás és egyre több megjelenése várható.
A különféle információs központokat áttekinteni és tipizálni nem könnyű feladat. Megkísérelhetnénk a csoportosítást fenntartók szerint, de a helyzet meglehetősen áttekinthetetlen. Osztályozási szempont lehetne az is, hogy térítésért vagy ingyen adják-e az információkat, ám ebből a szempontból sem lehetne egyértelműen besorolni az intézményeket. A tájékoztatási vállalkozások ugyanis egymástól is eltérő üzletpolitikát folytatnak. Van olyan, amelyik ingyen kínálja az információt és a nála hirdetőkkel fizetteti meg a működési költségeket, mások viszont az információknak csak bizonyos fajtáit szolgáltatják ingyenesen, megint mások pedig mindenért pénzt kérnek. A könyvtárak között is akad ugyanakkor olyan, amelyik a speciális - elsősorban a vállalkozásokkal összefüggő - információkért pénzt kér.
Összeállításunkban mi inkább a könyvtárakra koncentráltunk és a közhasznú tájékoztatást is folytató magyarországi könyvtárakat igyekeztünk minél teljesebben számba venni. Nem születhet azonban kiadvány erről a témáról anélkül, hogy ne említsük meg az egyéb, nem könyvtárban felállított tájékoztatási központokat. Ezt a fejezetet ezért a nem könyvtárban működő tájékoztatási központoknak szenteljük.

(K.E.)

Országos Széchényi Könyvtár
Észrevételek (2000/04/12)