39. évfolyam, 1993. különszám
Archívum

1. A közhasznú információ

1.10. Turisztikai információk

Ha az állampolgárokat hozzászoktatják, hogy bármilyen kérdéssel fordulhatnak a könyvtárhoz, teljesen természetes lesz számukra, hogy szabadidős programjaikhoz is először a könyvtárhoz forduljanak valamilyen jó tippért. Akkor is a könyvtárba vezet majd első útja mindenkinek, ha nem tudja pontosan egy rendezvény helyét és időpontját.
A könyvtár különbségtétel nélkül be kell gyűjtse valamennyi kultúrális intézmény, társadalmi szervezet, politikai párt és egyház rendezvényeinek, programjainak adatait.
A szabadidős tevékenység kitüntetett formája a turisztika. A turisztikai információk kérdését érdemes kicsit részletesebben szemügyre venni. A turisztikai információk szolgáltatásának külföldön éppúgy, mint Magyarországon saját intézményrendszere épült ki. Ezek az intézmények azonban a könyvtárakkal csak ritkán hajlandók együttműködni. A könyvtárak szerepvállalása ezen a téren még nemigen érhető tetten a szakirodalomban sem, kivéve a svédországiakat.
Arra, hogy ezen a téren Magyarországon az elkövetkezendő időszakban a könyvtáraknak érdemes lesz jobban belekapcsolódni a tájékoztató munkába, a világkiállítás még külön okot szolgáltat. A világkiállításra való felkészülés munkálatairól később pedig a programokról a közkönyvtárak szolgáltathatnak a kis településeken lakók számára elérhető információkat. Ezt a feladatot persze csak úgy tudják majd ellátni, ha központilag készült, nyomtatott és elektronikus tájékoztató eszközök állnak majd rendelkezésükre, hiszen vidékről begyűjteni ezeket az információkat csaknem lehetetlen. Expo Börze néven országos információs központ létesült Tokajban, azzal a céllal, hogy a Világkiállítási Programiroda és a különböző régiók közötti kapcsolattartást biztosítsa. Az iroda gyűjteni fogja a világkiállításhoz fűződő valamennyi információt, adatbankja mindazok számára hozzáférhető lesz, akik számítógépes háttérrel és crossbar rendszerű telefonvonallal rendelkeznek. Ha a könyvtárak csatlakoznának a rendszerhez, rajtuk keresztül a kistelepüléseken élőkhöz is eljuttathatók lennének az információk.
A magyar idegenforgalom elektronizációs helyzetéről a Heti Chip című lap 1992. szeptember 3-i számában olvashatunk körképet. E szerint az idegenforgalmi irodákban jelenleg használt gépek inkább az ügyvitelt támogatják, és nem a szállást és programot kereső turisták gyorsabb informálódását segítik. Az Országos Idegenforgalmi Hivatal (OIH) 33 településen összesen 39 irodából álló hálózat kiépítését tervezi, leghamarabb 1993 nyarára. Az irodák kettős feladatot látnak majd el. A látogatók széles körű tájékoztatása mellett lehetőséget adnak egy-egy régió vállalkozóinak a bemutatkozására is. Valamennyi iroda információi bekerülnek az országos adatbankba is. Az adatbázis alapja az a Tourinform lesz, amelyet az OIH hosszú évek alatt gyűjtött össze. Adatátviteli hálózatként több lehetőség is szóba jött, köztük nagy nemzetközi turista információs hálózatok (Galileo, Start, Amadeus). A beindulást az OIH 1,5 millió forinttal támogatja, de a non-profit szervezet finanszírozásából az önkormányzatoknak is ki kell majd venniük a részüket. A programot a Munkaügyi Minisztérium is támogatja azzal, hogy ha az irodák munkanélkülieket alkalmaznak, akkor három éven keresztül megtéríti fizetésük 70%-át.
Mindezeket azért tartottuk szükségesnek ismertetni, mert az idegenforgalmi irodákat mint az önkormányzatok érdekeltségébe is tartozó intézményeket, talán jobban meg lehet nyerni a könyvtárakkal való együttműködésre.
Ha egy másik nagyszabású terv is megvalósul, amely szerint a Galileo nemzetközi turista információs hálózathoz csatlakoznának, akkor az információk további gazdag kínálata válik hozzáférhetővé. A Galileo a világ jelenleg egyik legnagyobb utazási adatbázisa, amelyen keresztül közel 400 légitársaság járataira lehet helyet foglalni, jegyet kiállítani, továbbá 145 szállodalánc mintegy 21 ezer szállodájában lehet szobát foglalni és autót bérelni bármely nagyobb városban. Turista programok lefoglalására, színházjegy és számos egyéb szórakozási lehetőség lekötésére is lehetőséget kínálnak. Ezen kívül a rendszerben megtalálható az utazás során szükséges számtalan hasznos információ (például a vízumelőírások, a vámrendelkezések, az egészségügyi előírások, a városi közlekedésre, az üzletek, a bankok nyitvatartására stb. vonatkozó tudnivalók). Népszerűségére jellemző, hogy Európában és Ausztráliában 8 ezer ügynökség 65 ezer termináljáról férnek hozzá a rendszerhez.

(K.E.)

Irodalom

J.A.: Vendégfogadás: géppel vagy anélkül? In: Heti Chip, 1992. 1.évf. 22.sz. p. 5-6.
Országos Idegenforgalmi Hivatal : Adatbázis 39 irodának. In: Heti Chip, 1992. 1.évf. 22.sz. p.6-7.
Áttérés zökkenőkkel. In: Heti Chip, 1992. 1.évf. 22.sz. p.11-12.

Országos Széchényi Könyvtár
Észrevételek (2000/04/12)