39. évfolyam, 1993. 4. szám |
Archívum |
Távoktatás, nyitott és rugalmas tanulás a könyvtári-információs pályán.
Szemle
Pálvölgyi Mihály
A távoktatás könyvtári-informatikai alkalmazásáról
1989-ben jelent meg magyar szemle (Bobokné, 1989), mely a Journal of
Education for Library and Information Science 1987. 4. száma alapján készült,
a távoktatás kialakulásával, fejlődésével, definícióival, személyi, tárgyi,
technikai összetevőivel foglalkozott, és néhány konkrét programot is bemutatott.
Az azóta eltelt időszakban számos felmérés, tanulmány született, nőtt a távoktatási
programok száma is. Jelen szemle az új fejlemények tükrében a fogalmi tisztázásra,
az igények, a távoktatási anyagok, módszerek és technológiák ismertetésére vállalkozik.
Ezen kívül bemutatja a távoktatásban fontosabb szerepet betöltött országok erőfeszítéseit,
eredményeit.
Fogalmi kérdések
Az utóbbi időben a távoktatás (distance
education) fogalma mellett mind nagyobb hangsúlyt kap a nyitott tanulás (open
learning), valamint újabban a rugalmas tanulás (flexible learning). Abban mind
a három megegyezik, hogy direkt, személyes részvételen alapuló oktatási forma,
illetve, hogy a hangsúly mindegyik esetben a tanítás helyett a tanuláson van.
Ugyanakkor célszerű e fogalmak pontos körülhatárolása.
A direkt oktatás első alternatívája a levelező oktatás volt, amelyről
már az 1720-as években történt említés, s az 1830-as években minden kétséget
kizáróan alkalmazták is (Holmberg, 1991.274.p.). Dewey az 1880-as években
a levelező oktatást is bevezette. Erről az oktatási formáról azonban igazán
pozitív kép sohasem alakult ki a könyvtáros oktatók körében (Barron,
1990. 327.p.).
A levelező jelzőt az 1970-es években nyugaton jórészt felváltotta a "táv-" jelző,
mintegy jelezve, hogy másról (és többről) van szó.
A távoktatás azokat a különböző szintű oktatási formákat foglalja magában,
amelyek esetében a tanulás nem a tanár közvetlen, folyamatos irányítása alatt,
tanteremben, vagy előre megadott helyen folyik, hanem egy támogató szervezet
tervező, útmutató és oktatási szolgáltatásainak felhasználásával (Holmberg,
1991. 274-275.p.).
Egy másik megközelítésben a távoktatás a bármely szintű, nem hagyományos oktatás
egyik formája, kettős összetevővel, a távtanítással és távtanulással; és tárgya
ezek tervezési, szervezési, tananyag-, módszertani és értékelési kérdéseinek
tisztázása (Haythornthwaite, 1989. 585.p.). Újabban két összetevője közül
a távtanulás kap nagyobb hangsúlyt.
A távoktatás szembetűnő jellemzője, hogy a tanulók (hallgatók, tanfolyami résztvevők
stb.) egymástól, illetve a tanártól 'valamilyen értelemben' (Dale, 8-19.p.)
vagy: 'főként' (Edwards, 1990. 342.p. Haythornthwaite-ot idézve) el vannak
szigetelve, távol vannak, és ezt a távolságot hidalják át valamilyen módon.
A távolság nemcsak földrajzi értelemben létezhet, hanem pszichológiai, gazdasági,
illetve kulturális értelemben is (Burge, 1989. 329.p.). Lényeges jellemző
még J.F. Ellis megfogalmazásában:
1.) az átfogó, gondosan megtervezett és közvetített tananyag,
2.) a megfelelő módszerekkel történő visszacsatolás;
3.) illetve a személyes, közvetlen tanár-tanuló kapcsolat hiánya vagy minimális
volta, mely lényegében a távolság "szinonimája" (Slade, 1991. 456. p.).
Az USA-ban az off-campus (egyetemen kívüli, konzultációs központokban folyó
("kihelyezett tagozatos") oktatást gyakran távoktatás értelemben használják.
Más országokban, pl. Kanadában, ahol ez a fajta oktatás nem létezik, a távoktatás
alatt a tanuló (hallgató) előre elkészített anyagok alapján való önálló otthoni
munkáját értik, megfelelő visszacsatolással, a tanulás telefonon, levelezéssel
stb. történő támogatásával (Slade, 1991. 456.p.).
A nyitott tanulás fogalma a nyitottságot, önállóságot, függetlenséget,
szabadságot hangsúlyozza pl. a felvétel, az egyes tárgyak megválasztása során
(Edwards, 1990, 342.p.). A nyitottság, szabadság vonatkozhat az időre
(akkor tanul valaki, amikor akar), a helyre (ahol akar), a tempóra (amilyen
tempóban akar) és a tartalomra (amit akar) (Dale, 8-10.p.)
A távoktató egyetemeket gyakran a nyitott jelzővel illetik, így pl. a brit Open
Universityt is (melynek közel 90 ezer hallgatója van, s mintegy 140 moduláris
programot kínál). Az "open" jelző itt inkább a hozzáférés nyitottságára, valamint
a nem feltétlenül szükséges korlátok elkerülésére utal, illetve arra, hogy a
konzultációkat és a nyári kötelező bentlakásos foglalkozásokat kivéve a hallgatók
otthon, önállóan dolgoznak (Fisher, 1991. 489.p.). Ugyanakkor ez az egyetem
is szigorú előírásokat követ, a tantervet, a rendszeres feladatmegoldást és
a beküldési határidőket illetően. A könyvtári-informatikai programokban, pl.
az aberystwyth-i tanszék menedzsment programjában is van némi rugalmasság, nyitottság,
de mégse lehet nyitottnak nevezni, hiszen a felvétel, a tanterv és az értékelés
szabályozott (Edwards, 1990. 342.p.).
Az újabb követelményeknek megfelelően több lehetőséget kell adni arra, hogy
a felnőtt tanuló önállósága érvényesüljön, hogy saját és mások tudását alkotó
és kritikus módon használja fel (Burge, 1989. 329.p.).
A rugalmas tanulás kifejezés azt jelenti, hogy a direkt, a táv- és a
nyitott tanulás formáit, lehetőségeit az adott célnak és körülményeknek megfelelően
optimálisan kombinálják.
A távoktatás elősegítheti előírt tananyagok elsajátítását (pl. az alapképzésben),
de a személyiség fejlesztését, a pluralista, liberális oktatást is, ha a hangsúlyt
a nyitott, önálló tanulásra, a tanuló autonómiájára helyezi. Magasan képzett
szakemberek esetében pl. az utóbbi gyakran kívánatosabb (Holmberg, 1991.
280.p.).
A potenciális "távtanulók" között ugyanis jelentős különbségek lehetnek céljaik,
elvárásaik, életkoruk, munkatapasztalataik szerint, valamint körülményeikben,
munkastílusukban, tanulási tempójukban is (Edwards, 1990. 347.p.). Így
pl. azok a könyvtárosok, akik munka mellett tanulnak, előnyben részesítik a
munkájukban közvetve vagy közvetlenül hasznosítható ismereteket (Kovács Lászlóné,
1989. 212.p.).
Nyilvánvaló, hogy az elektronikus média révén, amely egyre nyitottabbá válik,
önállóan férhetünk hozzá óriási mennyiségű információhoz. Ugyanakkor a legfejlettebb
technológiának is vannak és lesznek is korlátai, és a személyes kapcsolatnak,
az interakciónak vannak és lesznek pótolhatatlan előnyei. Egyik sem másodrendű,
hiszen adott esetben a felek maguk dönthetik el (így a tanuló is), hogy melyiket
választják, illetve hogy mit, milyen kombinációban választanak (Haythornthwaite,
1990. 39.p.).
A kérdés nem úgy vetődik fel, hogy távoktassunk-e, hanem, hogyan nyújtsunk produktív
és kényelmes tanulási környezetet alternatív módokon (Burge, 1990. 310.p.).
A távoktatás bevezetését indoktó tényezők
1. Nagy földrajzi távolságok, pl. Kanadában
(Aguilar, 1991. 370.p.);
2. Demográfiai tendenciák (pl. demográfiai hullám egy adott régióban vagy országban);
3. Gazdasági tendenciák (pl. új iparágak születése, a képzett munkaerő iránti
igény megjelenése);
4. A nappali tagozatos egyetemi, főiskolai oktatás telítettsége (személyi, technikai,
elhelyezési értelemben);
5. Politikai támogatás; annak elismerése, hogy biztosítani kell az esélyegyenlőséget
a tudáshoz, műveltséghez való hozzáférésben (Barron, 1990.298.p.);
6. A távoktatás lehetőséget ad a családi, munkahelyi elfoglaltságból eredő nehézségek
leküzdésére, jobban megfelel a felnőttek, családos emberek életvitelének, lehetőségeinek
(Slade, 1991. 457.p.);
7. Biztosítja a felnőtt tanulók számára azt az önállóságot, szabadságot, nyitottságot,
amelyet azok igényelnek (Dale, 8-10.p.);
8. A távoktatásban résztvevő intézmények együttműködése sokat javult az utóbbi
években, jobb lett a távoktatás intézményi infrastruktúrája (Burge, 1989.
330.p.);
9. A technológiai fejlődés új távlatokat nyit a távoktatás, nyitott tanulás
számára (Aguilar, 1991. 367-368.p.);
10. Gazdaságossági, költséghatékonysági megfontolások (bizonyos létszám felett
és feltételek mellett a távoktatási módszerek kedvezőbbek).
Ebből a korántsem teljes listából is látható, hogy a távtanulás, nyitott és
rugalmas tanulás bevezetését számos pedagógia, intézményi, gazdaságossági és
technológiai ok indokolja. Ezek egymásra hatnak, illetve egymással szorosan
összefüggnek.
A távoktatás és nyitott tanulás bevezetéséhez megfelelő támogatás kell, hiszen
tervezésük, menedzselésük, az anyagok elkészítése, tesztelése, a tanulás támogatása
stb., főleg az első fázisban komoly idő-, energia- és pénzügyi beruházást igényelhet,
ami csak a későbbiek során térül meg. Az USA-ban pl. éppen a pénzügyi nehézségek
miatt számos program hiúsult meg (Haythornthwaite, 1990. 36.p.).
Az oktatóknak segítségre van szükségük ahhoz, hogy tárgyaik hagyományos oktatásáról
távoktatásra, nyitott oktatásra is tudjanak váltani, ha szükséges. Ehhez megfelelő
hozzáállás, a vezetés támogatása, a távoktatásban résztvevő intézmények együttműködése,
ugyanakkor a program integritásának a biztosítása is szükséges.
Az átállásnak, illetve a távoktatás alternatívaként való nyújtásának eltérő
idő- és energiaigénye lehet az egyes tárgyaktól, a program jellegétől függően.
Az online távoktatásra való átálláshoz nyilvánvalóan jól kell ismerni a számítógépet,
az alkalmazott szoftvert, s jól kell tudni gépelni. Az átállás azonban később
lehetővé teszi, hogy az oktató szabadabban gazdálkodjon az idejével (Boehm,
1991. 36.p.).
A könyvtáros tanszékeknek úttörő szerepet kellene játszaniuk a távoktatási programok,
és az azokat támogató könyvtári szolgáltatások elfogadtatásában, az új technika
és az együttműködés népszerűsítésében (Aquilar, 1991. 374.p.).
A könyvtári-informatikai tantervben helye van egy, a távoktatás könyvtári kiszolgálásával
foglalkozó tárgynak, mely egyben kutatásra, fejlesztésre is lehetőséget nyújt
(Aguilar, 1991. 374.p.).
Ezen túl a gyakorló könyvtárosok számára is fontos a távoktatás, a nyitott oktatás
módszertanának, technológiájának a megismerése. Nagy-Britanniában, a Library
Association által kiadott könyvtári képzési irányelvek (Guidelines for training
in libraries) szinte minden egyes kötete érinti a nyitott, önálló tanulás kérdését,
a 8. kötet pedig kifejezetten a távtanulással foglalkozik (Dale, S.: Distance
learning, 1986. 54.p.). Irányelvek jelentek meg arról is, hogy a könyvtárak
hogyan szolgálhatják a felnőttek önálló tanulását és szakmai továbbképzését
(Fisher, 1987.).
A könyvtári-informatikai területen folyó távoktatási erőfeszítésekről 1991-ben
annotált bibliográfia készült (S. Latham, etc. 1991.)
Távoktatási anyagok
Különbséget tehetünk a távoktatási célú
programokhoz készült anyagok, és a távtanulást is szolgáló, a hagyományos oktatásban
kiegészítő szerepet játszó anyagok között.
A könyvtári-informatikai tanszékek, módszertani központok számos, az egyéni,
önálló tanulást segítő segédletet, munkafüzetet, példatárat adnak ki világszerte,
a nappali vagy levelező oktatáshoz vagy a továbbképzéshez kapcsolódva. Ezek
a segédletek a feladatmegoldást, problémamegoldást, gyakorlást segítik, és jobb
esetben megoldási kulcsokkal stb. lehetővé teszik az önellenőrzést, a visszacsatolást.
Ebből a megközelítésből vizsgálva az osztályozás c. tárgy "távtanulását" segítette
pl. Babiczky Béla jegyzetének (Babiczky, 1978) az ETO gyakorlati
használati példáival foglalkozó része, Rácz Ágnes az ETO és a szakkatalógus
szerkesztés otthoni tanulását szolgáló munkafüzete (Rácz, 1981) a példáival,
magyarázataival, feladataival, megoldási kulcsaival. Ugyancsak ebbe a kategóriába
tartozik az állományalakítási, nyilvántartási stb. példatár (Frick Márta,
1991.), vagy a könyvek formai és tartalmi feltárását segítő példatár (Varga
Ildikó, 1987.). Hogy nemzetközi példákat is említsünk, az önálló tanulást
segítik az UNESCO/PGI kiadványai, pl. az információkezelés szabványosításáról
(Standardization of information handling, teaching package), vagy a Deutsches
Bibliotheksinstitut tanlevelei, pl. a tájékoztatószolgálatról (Lehrbrief Auskunfstdienst,
1982), vagy az iskolai könyvtárakról szóló (Lehrbriefe Schulbibliothek, 1985.).
A német oktatócsomagok írott-nyomtatott anyagokat és videót is tartalmaznak,
s a tájékoztató szolgálatot ismertető diát és építőkészletet is. A tanlevelek
bevallottan a távoktatást szolgálják, de annak kötetlen formáját, hiszen tanulmányozásukhoz
nem kapcsolódnak számonkérések, vizsgák, de még csak szervezett konzultáció
sem.
A szervezett távoktatásra is az a jellemző az 1980-90-es években, hogy nagyon
sokféle anyagot és módszert használnak (írott-nyomtatott, audiovizuális, rádió,
tévé, telekonferencia, számítógépes kommunikáció (Slade 1991. 456.p.)).
Bár napjainkban is legelterjedtebbek az írott-nyomtatott távoktatási anyagok,
valamint az av-anyagok, a legtöbb kísérlet az interakcióra lehetőséget nyújtó
"high-tech" megoldásokkal kapcsolatos (műholdas kommunikáció, szakértő rendszerek,
hipertext stb.) (Haythomthwaite, 1990.36-37.p.).
A távtanulást útmutatók segítik, lehetővé téve adott esetben a tanulás irányítását,
a tanulási módszerek tökéletesítését, illetve magasabb szinten azt, hogy az
egyes tanulók saját tanulási stílusuk szerint fogalmazzák meg a célt, és a tárgyat
alternatív módon közelítsék meg (Holmberg, 1991. 277.p.).
A jól elkészített tanulási útmutató sokszor többet ér, mint egy "komplett" oktatócsomag,
pl. abban az esetben, ha egy adott témakör elsajátításában a kreativitás, kritikai
érzék kibontakoztatása, valamint a források tanulmányozása a döntő (Holmberg,
1991. 276.p.). A komplett oktatócsomag, a személytelen "egyencsomag" adott esetben
veszélyes kényeztetésnek számít, mert könnyen megfoszthatja a tanulót a keresés,
a kutatás, az elemzés lehetőségétől, így a kritikai, alkotó gondolkodástól (Burke,
1989. 51.p.).
A már elkészült könyvtári-informatikai tantervek, tesztminták, kiadatlan jelentések,
bibliográfiák, kutatási jelentések, alapítványi címtárak, tanítási mintaeszközök
"kincsesbányája" a FID International Clearinghouse for Information Education
and Training. 1979-ben született a Marylandi Egyetemen, 1983-ban átkerült
Syracuseba, Marta Dosa felügyelete alá, s 1992-től a koppenhágai Királyi Könyvtárosképző
Főiskolán (Royal School of Librarianship) működik, Irene Wormell, szintén
magyar származású professzor irányítása alatt. A Clearinghouse szolgáltatásainak
igénybevétele jól szolgálhatja a nyitott tanulási, távtanulási erőfeszítéseket
is (FID International CIearinghouse, 1992.).
A brit könyvtári-informatikai távoktatási programokról áttekintést is ad az
Open Learning Directory. Két online elérhető adatbázisra hívnám még fel
a figyelmet, mely a forgalomban levő anyagok adatait tartalmazza: National
Distance Learning Database Center (elérhető 502-686-4556 vagy 502-686-4555
modemmel), illetve az International Centre for Distance Learning adat-bázisa
(elérhető 44-908-653537 vagy 44-908-271188 modemmel) (Bauwens, 1992.
131.p.).
A tanulás támogatása
A jó oktatócsomagra épített önálló tanulás támogatási rendszerét is ki kell dolgozni. A tanulástámogatása a "didaktikus párbeszéd", a visszacsatolás történhet
A leghagyományosabb módszer a levelezés,
amelyet ma is nagyon sok távoktató egyetem használ sikerrel, pl. a Fernuniversität
Hagenben. Problémája, hogy időigényes, a levelező felek nincsenek közvetlen
kapcsolatban, térben és időben is el vannak szigetelve egymástól. A telefonos
konzultáció egyidejűséget biztosít, segít a lényegi problémák felvetésében,
de nem ad lehető séget részletes megvitatásukra.
Az egyéni és csoportos konzultációk módszere is széles körben elterjedt. Az
USA-ban pl. évtizedek óta működik - több-kevesebb sikerrel - az ún. "off-campus"
oktatás, mely kihelyezett konzultációs központokban folyó oktatást, konzultáció
tesz lehetővé. E módszer költséges, hiszen konzultációs központok megfelelő,
személyi, tárgyi, technikai infrastruktúrát igényelnek. Az amerikai távolságokat
figyelembe véve, sok idő megy el az egyetemtől a konzultációs központba való
utazással. Lehetőség van arra, hogy konzultációk tartására az oktatók maguk
helyett helyileg könnyen elérhető szakembereket kérjenek fel, de ez a megoldás
nem mindig szerencsés (Healey, 1991. 430.p.). Próbálkoznak regionális tanácsadó
rendszerek kiépítésével, ahol is az egyes régiók "lefedése" az oktatók jól összehangolt
együttműködését tételezi fel (Roper, 1991.286.p.)
Az 80-as években a telekonferenciákkal való sokféle kísérlet és próbálkozás
lehetőséget adott az interaktivitásra, vitára stb., és a tanár valamifajta moderáló
szerepének a kikísérletezésére (Holmberg, 1991. 278.p.).
Az audió- és videókonferenciákkal való távoktatási kísérletek után a 90-es évekre
kialakult a multimédia-konferencia család, mely a távkonferenciák lehetőségeit
dokumentumok (képek, szövegek stb.) létrehozásával, tárolásával, továbbításával,
az elektronikus konferencia lehetőségével, s e lehetőségek tetszőleges kombinációjával
bővítheti.
A modern eszközök alkalmazása sajátos követelményeket támaszt, pl. a tévés,
videós órákon az oktatóktól elvárható, hogy éljenek a vizuális médiumok lehetőségeivel,
és ne hagyományos módon adjanak elő (Healey, 1991. 427.p.).
Az elektronikus tantermi munka azt jelenti, hogy a hallgatók és tanárok személyi
számítógépekkel az országos és nemzetközi hálózatokon (InfoNet, TeleNet stb.)
keresztül egy ún. E-osztályban (elektronikus osztályban) vannak összekötve,
melynek munkájába bármikor be lehet kapcsolódni. A tanfolyam megkezdésekor a
hallgatók megkapják a tantervet, a tananyagot (írott-nyomtatott, av-anyagok,
ajánlott olvasmányok stb.) és a tanulási útmutatót. A továbbiakban a feladatokhoz
az E-hálózaton keresztül juthatnak hozzá. A távoktató egyetem központi gépe
minden egyes hallgató számára hozzáférhető. A hallgató a bejelentkezés után
letölti magának a tanár és a hallgatótársak üzeneteit, majd kijelentkezik, és
"offline" kényelmesen tanulmányozza azokat. Miután megfogalmazta válaszait és
kérdéseit, újra bejelentkezik, és betölti azokat a központi gépbe (Boehm,
1991. 31.p.).
Híres szakemberek, mivel kevés az idejük, utazgatásra, vendégelőadásra nem kaphatók,
online tanításra szívesen vállalkoznak (Bauwens, 1992. 131.p.).
Az E-osztályos munka olyan interaktivitást tesz lehetővé, mely a nagy távolság
ellenére is a szellemi közösség érzetét kelti. Több ilyen hálózat működik Amerikában,
pl. az American Open University, a Nova University, a Colorádo State University,
az Electronic University Network, valamint az ISIM (International School for
Information Management) (Bauwens, 1992. 131.p.).
Az elektronikus levelezés a tanár-hallgató személyes kommunikációját, interakcióját
segíti, s a tanításon, tanácsadáson túl a motiválást, az aktivitásra ösztönzést
is.
Az elektronikus fórum (E-forum) a távoktatási program új fejleményeiről ad számot.
Az elektronikus eszmecsere (e-exchange) társalgásra, szellemi találkozóra, jegyzetek
összevetésére, a világ különböző részein élő csoporttársakkal való baráti kapcsolatok
szövésére ad lehetőséget. A tanulás támogatásában új távlatokat nyitnak az új
technikai vívmányok, úgy mint a CD-ROM, a távmásolás, a helyi és távhálózatok
igénybevételének lehetőségei, s a műholdas átvitel (Weingand, 7-8.p.).
A kommunikációs műholdak olyan nagy kapacitást, sebességet, széles sávú integrált
átvitelt biztosítanak, amelyek kiegészítve a megbízhatósággal, a sokféle és
értéknövelt szolgáltatással, a távolságtól független alkalmazással, rugalmassággal
és a gyors kiépítés lehetőségével, teljesen új helyzet elé állítják a távoktatást,
a nyitott tanulást (Pálvölgyi, 1993.).
A fejlett információs technológiák (mesterséges intelligencia, hipertext, interaktív
videó, telekommunikációs hálózatok stb.) távtanulási alkalmazásával, a tudás
csomagolásával és közvetítésével az Intelligent Tutoring Media c. folyóirat
foglalkozik, mely 1990 óta negyedévente jelenik meg.
A számítógépes és a távközlési kommunikáció "házassága" az elektronikus levelezés,
a fax, a modern szövegfeldolgozás segíti az autonóm egyéni tanulást, s a dialóguson
alapulva a valóban liberális oktatást, a tanultak kritikus megvitatását. Ugyanakkor
a távoktatás nem mindig és nem teljesen helyettesítheti a személyes részvételen
alapuló, direkt módszereket, a vitát, a szemináriumot, a projekt-munkát, műhelytalálkozót
stb.
Nyilvánvaló, hogy az egyes, távoktatással foglalkozó intézmények a tanulástámogatás
sokféle módszerével élhetnek, pl. a University of South Carolina könyvtár- és
információtudományi tanszékén egyaránt építenek a "hagyományos" konzultációs
központos oktatásra, a nem interaktív tévés műsorszórásra, és a kétirányú interaktív
tévés kapcsolatra (Roper, 1991. 283.p.).
A tanulás támogatásában továbbra is fontos szerep jut a könyvtáraknak, különösen
az egyetemi, főiskolai könyvtárak, illetve a helyi közművelődési stb. könyvtárak
együttműködésének. Az amerikai off-campus távoktatás könyvtári ellátására irányelveket
dolgoztak ki, melyek kitérnek a vezetés, a személyzet, a technikai, az anyagi
eszközök és szolgáltatások kérdéseire (Lessin, 1991. 421.p.).
A könyvtári-informatikai távoktatási programok
A távoktatási programok széles körű áttekintésére,
összehasonlító elemzésére a 80-as évek második felében került sor. Ekkorra egyértelművé
vált, hogy az USA, Ausztrália és Dél-Afrika játssza a vezető szerepet, és nemcsak
a földrajzi távolságok áthidalásának kényszere miatt, hanem azért is, mert náluk
kevésbé szelektív az oktatásfilozófia, mint a briteknél (Havard-Williams,
1987. 12.p.). Ezt a megállapítást megerősítette két brit szakember felmérése
1988-ban, melyre a BLRDD (British Library Research and Development Department)
támogatásával került sor.
Az áttekintés globális volt, amennyiben azokra a nagy országokra terjedt ki,
ahol az angol a hivatalos nyelv. Összesen, 188 intézménnyel vették fel a kapcsolatot,
melyek közül 88 válaszolt, s adott számot 30 működő távoktatási programról,
a néhány hetes tanfolyamtól kezdve egészen a diplomát nyújtó tanulmányokig.
1991-ben a Library Trends tematikus száma arra vállalkozott, hogy világméretekben
áttekintse a távoktatási programok könyvtári támogatásának helyzetét, fejleményeit.
A könyvtári-információs szakmában fontos helye lehet a távoktatásnak, mert bár
a szakma viszonylag kicsi (ha néhány más szakmához hasonlítjuk), ugyanakkor
növekvő, felmenő ágban levő, gyorsan változó és fejlődő, s egyre nagyobb feladatok
hárulnak a képzésre és továbbképzésre. Az utóbbi esetében a távoktatás, nyitott
tanulás annyiban is szerencsésebb, mint a hagyományos oktatás, mert segítségével
áthidalhatók a munkahelyi, családi kötelezettségektől, pénzügyi nehézségekből
eredő problémák (Haythornthwaite, 1990. 38.p.).
Ilyen körülmények között fontos annak elismerése, hogy a távoktatás a szakemberek
új nemzedéke képzésének egyik fő modellje lesz, és erre fel kell készülni (Aguilar,
1991. 374.p.).
Fontos annak a kérdésnek a tisztázása, hogy van-e és ha igen, mekkora a különbség
a távoktatás, illetve a hagyományos, direkt oktatás között az attitűdöt és az
elért eredményeket illetően. Burke szerint nem a különbségek a jellemzők, hiszen
a tanulók éppúgy tudnak távoktatással tanulni, mint hagyományosan, és éppolyan
pozitívan viszonyulhatnak ahhoz, mint a hagyományos oktatáshoz (Burke, 1989.
50.p.). Blazek és Maggio 1990-es jelentése sem talált szignifikáns különbséget
a nappali és "távhallgatók" munkastílusa, képzéssel való elégedettsége stb.
tekintetében (Healey, 1991. 430.p.).
Ugyanakkor a hivatalos viszonyulás a távoktatáshoz csak lassan fogadja el annak
egyenjogúságát. Aguilar szerint megnyugtató megoldások kellenek ahhoz,
hogy a távoktatás hasonló szintű legyen, mint a nappali oktatás (Aguilar,
1991. 368.p.). Jellemző tény az is, hogy Amerikában a távoktatási programoknak
csak egy részét akkreditálják, fogadják el hivatalosan (Barron, 1990. 335-336.p.),
pl. magas követelményei ellenére sem volt könnyű az ISIM menedzsment program
akkreditálása (Boehm, 1991. 32.p.).
Az ALA (American Library Association) Akkreditációs Bizottsága 1990-ben világos
és egyértelmű irányelveket fogalmazott meg az off-campus rendszerű távoktatás
vezetésére, a programok értékelésének kritériumaira (Association of College
and Research Libraries, 1990.). Nagy-Britanniában is újra meg újra felvetődik
a távoktatási csomagok és programok elfogadásának kérdése, pl. az Institute
of Information Scientists "irányában" (Haythornthwaite, 1990. 35.p.).
A könyvtári-informatikai távoktatásban növekszik a szakmai továbbképzés szerepe.
Ehhez figyelembe kell venni a felnőttek igényeit, a felnőttoktatás elveit, módjait
(Stone, 1986. 506.p.). Az IFLA 1986-ban a szakmai továbbképzés különböző
formáival kapcsolatos információk, elképzelések fórumaként létrehozta a szakmai
továbbképzési kerekasztalt (Continuing Professional Round Table, rövidítve CPERT).
A kerekasztal hozzájárul a szakmai továbbképzést nyújtó intézmények közötti
együttműködés elmélyítéséhez. A stockholmi IFLA konferencián, Borasban műhelytalálkozóra
került sor "Continuing education - perspectives for the 1990s" címen,
melyen hangsúllyal szerepelt a távoktatás (Johnson, 1991. 217.p.). Az
IFLA középtávú programjának (1992-1997) kiemelt feladata a könyvtárosok permanens
tanulásának segítése alternatív továbbképzési rendszerek alkalmazásával, együttműködéssel,
hálózatépítéssel, a clearinghouse-szolgáltatásokkal (Stone, 1993.).
A távoktatás szerepe néhány ország gyakorlatában
Egyesült Államok
Az Egyesült Államokban az utóbbi 15 évben
különböző okokból egy tucat könyvtári-informatikai tanszék szűnt meg. A megmaradt
tanszékekre így nagyobb teher hárul az igények kielégítésében, s megoldásként
élnek a távoktatás, kihelyezett tagozatos oktatás lehetőségével (Healey, 1991.
424-425.p.).
Sikeres távoktatási programot indított pl. a San Jose State University könyvtári
tanszéke Dél-Kaliforniában egy kihelyezett konzultációs központ létesítésével
és felszerelésével. Az effajta off-campus program azonban, mint már említettem,
költséges és a konzultációra való utazás sok időt vesz igénybe. Ezért válik
mind fontosabbá Amerikában a nagy távolságokat áthidaló fejlett telekommunikációs
technológia szerepe a távoktatásban. Ezt már az ALISE (American Library and
Information Science Education) 1970-80 közötti időszakra vonatkozó statisztikai
jelentése is jelezte (Barron, 1990.331.p.), mely szerint távoktatási célra nyitott
láncú tévét 1, egyirányú videót és kétirányú audió távkonferenciát 5, egyirányú
videót 2, kétirányú videót 3, kétirányú audio-videó távkonferenciát 4, száloptikás
megoldást 1, audió és fax kombinációt pedig 1 intézmény használt. Ez a tendencia
a 80-as években még jobban kibontakozott, s az intézmények komoly tapasztalatokra
tettek szert, pl. a wisconsini Madison University könyvtár-tájékoztatástudományi
tanszéke az audio távkonferencia terén (Barron, 1991. 330.p.).
Ugyanakkor fontos, sőt meghatározó szerep jut továbbra is az írott-nyomtatott
anyagoknak, melyek az oktatócsomagok alapvető részei, s amelyeket a hallgatók
vagy továbbképzési résztvevők saját idejükben, bármikor, bárhol tanulmányozhatnak.
Így pl. az iskolai könyvtárosok továbbképzésére Queenslandben számos oktatócsomagot
dolgoztak ki, többek között a kiskönyvtárak automatizálásához, az angol-amerikai
katalogizálási szabályzathoz, a kisebbségek könyvtári ellátásához (Nicholson,
1991. 300.p.).
A helyi, egyedi kezdeményezéseket fokozatosan felváltják az országos programok,
az országos és nemzetközi szintű együttműködés. Az információs menedzsment oktatását
pl. az egész országra kiterjedő tanszemélyzet végzi online módon az ISIM (International
School of Information Management, Santa Barbara) távoktatási programjában, melynek
tanterve egyetlen programban integrálja az információs menedzsment tárgyait
(Horton, 1991. 207 p. - Boehm, 1991. 26.p.). Az ISIM többféle
választási lehetőséget kínál a jelentkezőknek (egyes kurzusokon, okleveles programokban,
M.S. programokban való részvétel), illetve lehetővé teszi a program "testre
szabását" is.
A Nemzetközi Egyetemi Konzorcium (International University Consortium) 26 intézrnény
közös, a televízió műsorába iktatott programja (Bobokné, 1989. 501.p.).
1990-ben, kétéves szervező munka után megalakult a LISDEC (Library and Information
Science Distance Education Consortium). Tagjai közé tartozik az ALA Akkreditációs
Bizottsága, a Könyvtári Továbbképzési és Csereszolgálat (Continuing Library
Education Network and Exchange), a Könyvtári és Tájékoztatástudományi Egyesület
(Association for Library and Information Science Education) stb. (Barron,
1990. 335 p., Roper, 1991. 287.p.). A konzorcium célja, hogy a képzés és oktatás
alternatív megoldásait, főként a fejlett technológiák (elektronikus levelezés,
műholdas átvitel, videó, kábeltévé stb.) alkalmazásával segítse. A konzorcium
távoktatási szolgáltatásai lehetővé teszik diplomák megszerzését, s mindezt
a tanszékek közötti erőforrások megosztásával és egymás anyagaihoz való hozzáférés
biztosításával.
A LISDEC 1990-ben tervezett néhány programja: gyermek- és ifjúsági irodalom,
információs technológia, szakkönyvtárak, az információs menedzsment kisebb könyvtárakban,
az orvosi bibliográfia, az audiovizuális média és technológia, a speciális használói
rétegek kiszolgálása (Barron, 1990. 336.p.).
Amerikában elismerik a könyvtárak fontos szerepét a távoktatás szolgálatában,
s úgy vélik, hogy a könyvtárosokat már a távoktatás tervezési, szervezési munkáiba
is be kell vonni (Slade, 1991. 473.p.). A nagy kommunikációs hálózatok
igénybevételével az állomány birtoklása helyett a hangsúly a hozzáférésre tevődik
át (Aguilar, 1991. 373.p.). A távoktatást jól segíthetik az online katalógusok,
a bibliográfiai adatbázisok, az OCLC, RLIN, WLN hálózatok szolgáltatásai, a
teljes szövegű adatbázisok, az otthoni keresés és letöltés lehetősége, s a CD-ROM-ok
alkalmazása.
Ebből következően a könyvtárosoknak megfelelő technikai készségekkel kell rendelkezniük,
hogy a távtanulókat fel tudják készíteni arra, hogy a fenti lehetőségeket otthon,
végfelhasználóként is igénybe tudják venni (Slade, 1991. 474 p.).
A távoktatás könyvtári támogatásához az alábbiak szükségesek:
Az Egyesült Államokban az eddigi erőfeszítések és eredmények dacára úgy vélik, hogy még nagyon sokat kell tenni annak érdekében, hogy a távoktatás komoly tényező legyen a szakmában és társadalmi szolgáltatásként működjön. A távoktatás lehetőségei csak akkor bontakoznak ki igazán, ha az emberek jobban felismerik jelentőségét, ha nagyobb érdeklődést tanúsítanak iránta, ha több kísérleti programra kerül sor, és az oktatók, könyvtárosok és az állami és szövetségi intézmények szorosabban együttműködnek egymással (Barron, 1991. 337.p.).
Kanada
Kanadában az állam és a különféle intézmények is támogatják az innovatív tanulási rendszerek fejlődését. Az 1970-es években 3 nyitott egyetemet alapítottak (két angol és egy francia nyelvűt) azzal a céllal, hogy nyitottabbá tegyék a felsőoktatást, a tudáshoz való hozzáférést, s egyben hozzájáruljanak a költségek csökkentéséhez (Slade, 1991. 457.p.). Kanada úttörő szerepet játszik a kommunikációs technológia távoktatási alkalmazásában, mind a műholdas, mind pedig a nagy távolságokat átfogó földi rendszerek terén. Támogatják a távtanulás könyvtári kiszolgálását is, az OPAC katalógusok igénybevételét, a végfelhasználóként való keresést. Több kanadai könyvtárban ezek mellett különböző adatbázisok is hozzáférhetők, mint pl. az ERIC, és lehetőség van az adatok kimentésére is (Slade, 1991. 474.p.). Kanadában hatékony mérőműszert dolgoztak ki a távoktatást támogató könyvtári szolgáltatások értékelésére.
Ausztrália
Az ausztrál kormány az utóbbi évtizedekben
nagy hangsúlyt fektetett a felsőoktatási intézmények együttműködésére általában
is, de a távoktatás terén különösen. Állami támogatással nyolc regionális távoktatási
központot hoztak létre. Létrejött az országos távoktatási konferencia intézménye
is National Distance Education Conference néven, mely koordináló testületként
a távoktatás országos fejlődését kíséri figyelemmel, és igyekszik azt befolyásolni
(Aguilar, 1991. 372.p.).
A könyvtár- és információtudomány területén a Riverina-Murray Intézet folytat
távoktatási tevékenységet, melynél 1989-től bachelor fokozatot, illetve iskolai
könyvtárosi oklevelet lehet szerezni (Haythomthwaite, 1989. 586.p.).
Dél-Afrika
A dél-afrikai távoktatás eredményeire a
korábban idézett felmérés (Haythomthwaite, 1989) hívta fel a figyelmet. Az UNISA
(University of South Africa) távoktatású egyetem székhelye Pretóriában van.
Jogelődjét 1873-ban alapították, 1916 óta viseli saját nevét, és 1946 óta működik
saját távoktatási rendszer szerint. Azok tanulását szolgálja, akik valamilyen
ok miatt nem tudják vállalni a nappali tagozatos tanulást. Az oktatás afrikans
és/vagy angol nyelven folyik. A beiratkozott több mint 100 ezer hallgató az
ország felsőoktatási intézményeiben tanulóknak mintegy 40%-át teszi ki. Többféle
(bachelor, honours, master és doktori, valamint okleveles) programot kínál.
Könyvtár és tájékoztatástudományból kétféle diploma szerezhető: bachelor, illetve
a HDLS (magasabb könyvtár- és információtudományi diploma).
A tanulás modulárisan felépített csomagokból tanulási útmutatók segítségével
történik. Az önálló tanulást az év közben megküldött hírlevelek segítik. A hagyományos
levelezés mellett, a tanulás támogatására felhasználják a telefonos és az elektronikus
online konzultáció lehetőségét is. Az ország több részében működnek jól felszerelt
konzultációs központok. A távoktató egyetem elkötelezett a könyvtári szolgáltatások
fejlesztésére, és a könyvtárakat a távtanulási program szerves részének tekinti
(Willemse, 1991. 520.p.).
India
Indiában az 1980-as években a nyitott egyetemek
mellett a 140 egyetemből 38 nyújtott távoktatási programokat, angol, illetve
indiai nyelveken. Három egyetemen lehet könyvtári-informatikai bachelor fokozatot
szerezni, a madrasi egyetemen pedig master fokozatot (Gangadhara Rao,
1987. 2.p.). A jelzett időszakban a hyderabadi Állami Egyetem is kínált könyvtári
távoktatási programot, melyet az All India Open University tervezett (Havard-Williams,
1987. 12.p.).
Az indiai távoktatás elsősorban a moduláris szerkezetű írott anyagokra épül.
Ezek egyszerű stílusban íródnak, és rendszeres feladatmegoldásra késztetnek.
Sor kerül kötelező foglalkozásokra is, pl. olyan gyakorlatigényes tárgyak esetében,
mint az osztályozás és katalogizálás (Gangadhara Rao, 1987. 2.p.).
Nagy-Britannia
Nagy-Britanniában az utóbbi időben jelentős
fejlődés figyelhető meg a könyvtári-informatikai távoktatás terén, amit azonban
a britek nem mindenben tartanak kielégítőnek.
Sajátos problémát jelent, hogy a könyvtári-informatikai képzésben legalább 4
irányzat érvényesül, s bár a szakmát egységes egésznek mondják, a képzés jelentősen
különbözik aszerint, hogy a Library Association, az ASLIB vagy az Institute
of Information Scientists hatása érvényesül (Havard-Williams, 1987. 13.p.).
Az Egyesült Királyságban 1987-ben "még csak" 8 felsőoktatási könyvtári-informatikai
távoktatási program működött, melyek közül a legtöbbet idézett a walesi könyvtári-
és információtudományi tanszék (akkor College of Librarianship, Wales) master-fokozatú
menedzsment programja volt (Haythornthwaite, 1990. 33.p.). Ezt az 1985-ben
először meghirdetett programot a hallgatók többéves munkatapasztalat birtokában
vehették fel (Edwards, 1990. 347.p.). A két évig tartó tanulmányaik során
a hallgatók megismerkednek a szervezet- illetve személyzetvezetés, valamint
a rendszerelemzés és az erőforrások menedzselésének kérdéseivel. Az írott-nyomtatott
anyagokat, 35-50 perces hangkazetták és egyéb anyagok (definíciók, táblázatok,
esettanulmányok) egészítik ki (Edwards, 1990. 345.p.). Az ellenőrzés
folyamatos, sok az írásbeli feladat, van dolgozatírás és egy nagy projekt-munka
is. Ugyancsak a menedzsment programra példa az ASLIB és az IMCB (International
Business Centre, Birmingham) közös MBA (Master of Business Administration) diplomát
nyújtó programja. Lényege az akciótanulás, amely a képzésben résztvevő hallgatók
gyakorlati munkájára épül és közvetlenül hasznosítható ismereteket ad (Kovács
Lászlóné, 1989. 212.p.).A Telford College, Edinburgh, már a 80-as években
is kiemelkedő szerepet játszott a távoktatásban tanfolyamaival, okleveles programjaival,
melyek a néhány hetestől a kétévesig terjedtek, amelyekhez oktatócsomagokat
dolgoztak ki.
Összefoglalva, a 80-as években a britek viszonylag lassan és óvatosan reagáltak
a távoktatási kezdeményezésekre. Az óvatosság annak is betudható, hogy viszonylag
kicsi a könyvtári-informatikai (táv)oktatás piaca: a mintegy 22-27 ezer felsőfokú
szakemberből és 40-50 ezer könyvtári asszisztensből kb. 20% tanúsít érdeklődést
a távtanulás iránt.
Megoldást és biztos piacot az jelentene, ha a brit könyvtári-informatikai távoktatás
a külföldiek számára is hozzáférhető lenne. Ez logikus is, hiszen nem valószínű,
hogy pl. Szingapúrban, Hongkongban, Zambiában vagy a Maldiv-szigeteken valaha
is saját könyvtárosképző intézmény lenne (Havard-Williams, 1987. 17.p.).
A könyvtári távoktatási programok az Open Learning Directory-ban követhetők
figyelemmel, mely évente jelenik meg. Az 1992. és 1993. évi kiadás már lényegesen
több távoktatási programot és oktatócsomagot sorol fel, mint a korábbiak, így
pl. az 1993-as kiadás 27 programot. Ezek közül 2 átfogó, 8 az egyes könyvtári
munkafolyamatokra koncentrál, 6 a számítástechnikára, 8 a menedzsmentre, 2 pedig
az információs rendszerszervezésre. A legtöbb programot a Telford College kínálja,
szám szerint 13-at, az Open College 3-at, a többi intézmény, pl. a Direct Media
Ltd és a Manchester Metropolitan University 1-1-et.
Minden egyes programnál ismertetik annak tartalmát, céljait, feladatait, megnevezik
a célcsoportot, az előzetesen megkívánt ismereteket, a jelentkezési feltételeket,
a távoktatással szerezhető képzettséget, megadják a távoktatási anyagok rövid
leírását, a tanulmányi időt, a tanulástámogatás módjait, az árat, az Egyesült
Királyságon kívüli hozzáférés lehetőségét, valamint a kapcsolattartó személy,
csoport nevét, címét, telefon- és fax-számát. A könyvtári-informatikai távoktatási
programok mellett figyelmet érdemel az is, hogy a könyvtárak, könyvtárosok hogyan
segítik a távoktatási programokat általában. Egy 1989-es brit felmérés szerint,
a távtanulás feltételei a konzultációs helyeken nem kielégítők. Aggasztó az
is, hogy egy felmérésre választ adó 71 könyvtárból csak 8 jelezte, hogy könyvtárhasználati
képzést nyújt a távtanulók számára (Fisher, 1991. 487.p.). Az Open University
e tekintetben pozitív példának számít, hiszen sokrétűen szolgálja a távoktatást,
pl. szakirodalmi, könyvtárhasználati útmutatóval, bibliográfiák összeállításával,
SDI-szolgáltatással, telefonos referenszszolgálattal, stb. (Dale, 8-10.p.).
1989 augusztusa és 1990 márciusa között a brit Munkaügyi Minisztérium támogatásával
10 könyvtár vállalkozott arra, hogy széles körben terjessze a nyitott oktatási
anyagokat és szolgáltatásokat. 3 hónap alatt 1995 anyagot kölcsönöztek ki, és
a használók rendkívül elégedettek voltak (Willets, 1991. 3. p.).
A közművelődési könyvtárak távoktatási és nyitott oktatási anyagok beszerzésével,
feltárásával, a használatukhoz szükséges eszközök biztosításával segíthetik
a használókat.
E fő feladatuk mellett, a helyi nyitott oktatási központokkal, felsőoktatási
intézményekkel és a tanszergyártókkal együttműködve előmozdíthatják a szaktanácsadást,
konzultáció megszervezését is (Willets, 1991. 10.p.). A bíztató eredmények
hatására 1992-től hároméves program indult, amelynek keretében a British Association
for Open Learning, illetve a Library Association szakmai támogatásával már sokkal
több könyvtár segíti a távoktatási anyagok és szolgáltatások igénybevételét.
A program fejleményeiről az Open for Learning, Libraries Progress Bulletin
ad számot.
Németország
Németország egyetlen távoktatási egyetemét,
a FernUnivesität-et Észak-Rajna-Vesztfália tartomány alapította 1974-ben. Központja
Hagenban van. Egyaránt lehetőséget nyújt első diploma megszerzésére, illetve
továbbképzésre. Hallgatóinak száma 50 ezer, közülük 1600 külföldi, túlnyomórészt
aktív dolgozók. A hét szakterület között szerepel az informatika is, s okleveles
informatikus diploma szerezhető. A hallgatók oktatófüzetekkel dolgoznak, feladatokat
oldanak meg, és kiegészítő anyagokat tanulmányoznak. A vizsgákon, zárthelyiken,
gyakorlatokon való részvétel kötelező (FernUniversität, é.n. 9-10.p.).
Az informatika felvehető a matematika, üzemgazdaságtan, illetve elektronika
mellékszakjaként is. Az 1992/93-as tanévtől nem informatika szakos hallgatók
választhatják az ún. gyakorlati informatika szakirányt, amennyiben a megkövetelt
matematikai ismereteket korábban elsajátították (FernUniversität, 1992.).
A Deutsches Bibliotheksinstitut azontúl, hogy központi szolgáltatásokat nyújt
és tanácsadó céllal szemináriumokat, fórumokat szervez, számos publikációjával
szolgálja az egyéni, önálló tanulást. Az egyik legjelentősebb távoktatási/továbbképzési
projekt az iskolai könyvtárak tevékenységével foglalkozott (Lehrbriefe Schulbibliothek,
1985), mely oktatócsomagja tanulási útmutatót, 10 tanlevelet, és kiegészítő
anyagokat tartalmazott. Egy másik oktatócsomagról, a Lehrbrief Auskunftstdienst-ről
a Könyvtári Figyelő (1986.1 sz.) is beszámolt.
Franciaország
Franciaország legnagyobb távoktatási központja
a CNED (Centre National d'Enseignement a Distance = Országos Távoktatási Központ)
1939-ben alakult, nagy hagyományokkal rendelkező szervezet. 150 országban van
jelen, és évente mintegy 350 ezer embert képez ki 500 féle tanfolyamon és 2500
modul alapján.
Alap-, közép- és felsőfokú képzést és továbbképzést ad, az alkalmazott informatika
különböző területein is. Jelentős szerepet játszik a műholdas kommunikáció és
a multimédia alkalmazásában.
A CESI elsősorban a vállalati szféra számára nyújt képzést, továbbképzést, tanácsadást.
Tevékenysége az informatikára is kiterjed. Kétéves ipari informatikai szakmai
képzést kínál azok számára, pl. akik technikus oklevéllel és minimum ötéves
gyakorlattal rendelkeznek. Informatikai projektek irányítására is képeznek ki
szakembereket. Fontos profiljuk a mérnök, illetve menedzser képzés. A CESI távoktatási
programjaiban integrálja a legújabb technikai vívmányokat, az országos központ
és hálózat jelszava "intelligens szolgáltatások nyújtása".
Az egyetemi és főiskolai könyvtári tanszékek távoktatási erőfeszítéseiről nincs
adatunk. A továbbképzés főként tanfolyami munkában történik (csoportfoglalkozások,
projektmunka, gyakorlatok), de oktatócsomagokat is kiadnak (pl. az Association
des Documentalistes et des Bibliothècaires Specialisés - Dokumentátorok
és Szakkönyvtárosok Franciaországi Egyesülete -, mely 1963-ban jött létre és
továbbképzési osztálya 20 éve működik) (ADBS Catalogue).
Finnország
A szakmai képzés és továbbképzés szerepe
Finnországban is nő, s az elképzelések szerint az 1990-es évekre olyan helyzetet
kell teremteni a könyvtárakban, mely maximálisan segíti a munka és a tanulás
harmonikus kapcsolatát. A könyvtári-informatikai tanszékek közül a legnagyobb
a tamperei egyetemen működik.
A finn távoktatási aktivitásra jellemző az a tény is, hogy az UNESCO számára
könyvtári távoktatási programot állítottak össze, mely a fejlődő országok igényeinek
kielégítését tűzte ki célul. Ez azonban egyelőre még nem valósult meg (AriMatti
Auvinen, finn távoktatási szakember közlése, 1993. május).
Olaszország
1984-ben a vezető egyetemek, főiskolák, az olasz tévé (RAI), néhány nagyvállalat és egyéb intézmény összefogásával távoktatási konzorciumot alakítottak Consorzio per'Universita a Distanza (CUD) néven, amely számos országos távoktatási programot szervez. Az informatikai diploma megszerzésének elősegítésére a 80-as évek végén az önálló tanulást támogató oktatócsomagokat dolgoztak ki. A konzultációs foglalkozásokra regionális központokban kerül sor, pl. Arezzóban. Az olasz oktatási rendszernek megfelelően a távoktatási tanfolyamok a nappalival teljesen megegyező módon államvizsgával zárulnak. A tervek szerint az épülő országos elektronikus hálózatban az oktatócsomagok moduljai hamarosan online is elérhetők és letölthetők lesznek.
Magyarország
A hazai könyvtári-informatikai távoktatásnak,
nyitott tanulásnak vannak bizonyos csírái, akár a tananyagoknál felsorolt példákra
gondolunk, akár a levelező oktatás kezdeményezéseire. Az egyetemi, főiskolai
tanszékeken s az OSZK-KMK-ban számos tantárgy vagy tantárgyi rész önálló tanulásához
készültek segédletek, tanulási útmutatók. Ezek minden bizonnyal jó kiindulópontul
szolgálnak a távoktatási programok szervezésénél. Az alapképzésen túl feltételezhetően
nagy szerepe lesz a távoktatásnak az át- és a továbbképzésben is.
Az egyetemi könyvtárak világbanki támogatással történő fejlesztésének (ld. a
Könyv-Könyvtár-Könyvtáros, 1993. márciusi számát) minden bizonnyal lesz át-
és továbbképzési vetülete, amely ésszerűen távoktatással valósítható meg.
Rendszeres távoktatási tapasztalatokkal az informatika területén a Számalk
rendelkezik. Információrendszer-szervezők számára háromféle tanfolyamot
indítanak, és az alapozó tárgyak megtanulása után nemzetközi diploma megszerzésére
is módot adnak. (Számalk: Oktatási tájékoztató 1992-93. 21.p.)
A Számalk csoporthoz kapcsolódva működik alapítványi főiskolaként a Gábor Dénes
Műszaki Informatikai Főiskola 1992. szeptember óta, ahol műszaki informatikus-üzemmérnök
oklevél szerezhető. Az ismeretanyagot a főiskolai 2500 tanórának megfelelő tananyagrendszer
alapján nagy mértékben egyéni úton sajátítják el a hallgatók. A tanulást erre
a célra készült speciális tankönyvek, számítógépes oktatóprogramok, videófilmek,
összefoglaló előadások, konzultációk, gyakorlati foglalkozások segítik. A tankönyveket,
segédanyagokat tantárgyanként oktatócsomagban kapják meg a hallgatók, akik az
egyes tantárgyak ismeret anyagának elsajátításáról beszámolókon, kollokviumokon,
szigorlatokon adnak számot. (Számalk oktatási tájékoztató, 1993-1994. 44-45.p.)
A tanulás támogatását az országosan (a vidéki konzultációs központokban is)
elérhető videotex is segíti, gyakorló feladatokkal, megoldási kulcsokkal, információkkal.
A könyvtárosok és könyvtárhasználók élő, interaktív távképzése brit kezdeményezésre
kísérlet szintjén valósult meg Magyarországon (Information technology demonstration).
Említést érdemel az English for Management élő, interaktív távoktatási
kurzusa, speciális nyelvtanfolyama, melynek színhelye a Veszprémi Egyetem Központi
Könyvtára volt 1991-ben; a tanfolyamhoz szükséges könyveket és infrastruktúrát
is (telefon, PC-k) biztosította. Az Olympus műholdról sugárzott, élő, interaktív
távoktatási kurzus munkájában 7 hallgató vett rész. A kísérlet során az elsajátított
nyelvi szakmai tudás mellett kapcsolatot létesítettek a londoni stúdióval, a
meghívott nemzetközi szakértőkkel és a programban résztvevő más hallgatói csoportokkal
(Dömötör Lajosné - Rohonyi András, 1991.).
Újabban több, a távtanulást, nyitott tanulást jól segítő hipertext tanfolyami
anyag készült, pl. Drótos László informatikai jegyzete (Drótos, 1992.),
egy IIF-tanfolyami jegyzet (Bakonyi, Drótos, Kokas, 1993), vagy
az Informatika könyvtárosoknak c. módszertani füzetek (Bárdosi, 1993).
A többéves szünet után az 1993/94-es tanévben újra meginduló levelezőképzés,
pl. a Berzsenyi Dániel Tanárképző Főiskola Könyvtári-informatikai Tanszékén,
lehetőséget ad korszerű távoktatási, nyitott tanulási módszerek alkalmazására.
Ehhez jó alapot szolgáltatnak azok a tapasztalatok és eredmények, melyek a Pannonfa
TEMPUS távoktatási program (1992-1995) munkájában fokozatosan felhalmozódnak.
E program keretében 6 regionális távoktatási központ létesül (Győrben, Veszprémben,
Pécsett, Szolnokon, Debrecenben és Gödöllőn). Sor kerül az európai PALIO távoktatási
módszertani anyagok adaptálására.
A jelenleg 25, távoktatási képzésben részesülő szakember mellett, jövőre már
125 szakember vehet részt szervezett képzésben (a távoktatás menedzselése, marketingje,
távoktatási anyagok készítése, a tanulástámogatás módszertana témakörben), s
remélhetőleg néhány könyvtáros és információs szakember is lesz közöttük.
Az 1994/95-ös tanévtől a távoktatás, nyitott tanulás választható speciálkollégiumi
tárgy lesz a főiskolákon, egyetemen.
A könyvtár-informatika szakos hallgatók természetesen elsősorban a távoktatás,
a nyitott és rugalmas tanulás könyvtári-információs kiszolgálására készülnek
majd fel.
Irodalom
ADBS (Association
Francaise des Documentalistes et des Bibliothécaires Spécialisés) Catalogue,
Formation continue, Paris, 1992.
AGUILAR,
William - KASCUS, Marie: Off-campus library programs in higher education - Introduction.
In: Library Trends. Vo1.39. no.4. Spring. 367-374.p.
Association
of College and Research Libraries. Task force to review the guidelines for extended
campus library services, 1990. ACRL guidelines for extended campus library services.
In: College and Research Libraries News. Vo1.51. no.4. 353-355.p. ism. Lessin,
421. 27.p.
BABICZKY
Béla: Bevezetés a könyvtári osztályozás elméletébe és gyakorlatába. Bp. Tankönyv,
1978. 259-319.p.
BAKONYI
Géza - DRÓT OS László - KOKAS Károly: Hálózati információforrások használata:
IIF tanfolyami segédlet (III. modul, file átvitel és adatbázisok) 1.12 verzió,
1993. április
BÁRDOSI
Mária: Informatika könyvtárosoknak: Módszertani füzetek I-IV., ECONINFORM, Budapesti
Közgazdaságtudományi Egyetem Központi Könyvtára, 1993.
BARRON,
Daniel D.: Guest editorial. In: Education for Information. Vol.8. 1989. 297-298.p.
BARRON,
Daniel D.: The use of distance education in United States library and information
science: History and current perspectives. In: Education for Information. Vo
1.8. 1990. 325-339. p.
BAUWENS,
Michel: Approaches for continuing education. In: FID News Bulletin. Vo1.42.
1992. no.5. 131 p.
BOBOKNÉ
BELÁNYI Beáta: A távoktatási forma a könyvtárosok és információs szakemberek
képzésében. (Szakirodalmi szemle). A Journal of Education for Library and Information
Science 27.köt. 4sz. 1987. alapján. In: Tudományos és Műszaki Tájékoztatás.
36.évf. 1989. 11.sz. 500-505.p.
BOEHM,
Eric H. - HORTON, Forest W., jr.: The ISIM distance-teaming methodology and
the IRM curriculum. In: Journal of Education for Library and Information Science.
Vol.32. 1991. no.1-2. 26-37.p.
BURGE,
Elizabeth J. - SNOW, Judith E. - HOWARD, Joan L.: Distance education: concept
and practice. In: CLJ Journal. Oct. 1989. 329-335.p.
BURGE, Elizabeth J. - SNOW, Judith, E.: Interactive audio classrooms: key principles for effective practice. In: Education for Information. Vol.8. 1990. 299-312.p.
BURKE, Michael A.: Distance education and the changing role of the library media specialist. Syracuse University, ERIC Clearinghouse on Information Resources, 1989. 88 p. IRIS.
CROCKER, Christine: Off campus library services in Australia. In: library Trends. Vol.39. no.4. Spring 1991. 495513. p.
DALE, Sheila - SCHIPPERS, Guus: Back-up resources for distance learning: Overview and examples from the Dutch and British Open Universities. 39. Round Table on Continuing Professional Education 1-E. 8-10-8-15.p.
DÖMÖTÖR Lajosné - ROHONYI András: Távoktatás az Olympuson. Az EUROSTEP távoktatási programok és az English for Management speciális nyelvtanfolyam tapasztalatai a Veszprémi Egyetemen. Veszprém, 1991. 46 p. + mellékletek.
DRÓTOS László: Informatikai jegyzetek. Miskolc, Miskolci Egyetem Központi Könyvtára, 1992. aug. hipertext-változat.
EDWARDS, R.J. - ROBERTS, D. Hywel E. - TUNLEY, M.F.: Aberystwyth - at a distance. In: Education for Information. Vol.8. 1990. 341-348.p.
Fernuniversität-Gesamthochschule in Hagen. Informationen zum Studium 4. Mathematik und Information, Nov. 1992. Hagen, 26-32.p.
FernUniversität. Távegyetem. Magyar kiadás. Hagen, FernUniversität, é.n. 12 p.
FID International Clearinghouse for Information Education and Training. In: FID News Bulletin. Vol.42. 1992. no.2. 41-43.p.
FISCHER, Raymond K.: Library services for adult continuing education and independent teaming: a guide: With contributions by Stephen Drodge, Philip Payne and Vernon Smith. Library Association, 1987. 1 t0 p. (Library Association pamphlet, no.40.)
FISCHER, Raymond K: Off campus library services in higher education in the United Kingdom. In: Library Trends. Vol.39. no.4. Spring 1991. 479-494.p.
Fortbildungsplan. Entwurf der Grundsatzplanung zur Fortbildung der Bibliothekaren. Empfehlungen zur Fortbildung im Bereich der öffentlichen Bibliotheken und Vorschläge zu einer Gesamtplanung für ein bibliotheksarisches Fernstudium. Berlin, 1980. Deutsches Bibliotheksinstitut, IV, 201 p.
FRICK Márta: Feladatgyűjtemény a Gyűjteményszervezés tartárgyhoz. Bp. 1991. OSZK-KMK
Gangadhara Rao, P.: Distance education in library and information science in India. PRES Session Seminar on International Colloquium on Education and Training of Library, Information and Archical Personnel, London, 10-14. August 1987. 4 p.
Guidelines for training in libraries. Library Association, Working Party on Training. Approved by the Education Committee of the Library Association. 9 kötet
HAVARD-WILLIAMS, P.: Distance learning in library and information science education - The British example. - IFLA General Conference, Brighton, Division Education and Research, Section: Round Table on Continuing Professional Education, 1987. 17 p.
HAYTHORNTHWAITE, J.A. - WHITE, F.C.P.: Distance education and library and information studies. In: Libr. Ass. Rec. Vol.91. 1989. no.10. 585-586.p.
HAYTHORNTHWAITE, Jo.: Distance education and the information scientist. In: Aslib Proccedings. Vol.42. 1990. no.1. 31-39.p.
HEALEY, James: Distance library education.
In: Library
Trends. Vol.39. no.4. Spring 1991, 424440.p.
HOLMBERG, Börje: Open and distance learning in continuing education. In: IFLA Journal. Vol.17. 1991. no.3. 274282.p.
HORTON, F.W.: Információmenedzsment: gyakorlat és képzés az USA-ban. In: TMT 1991. 5-6.sz. 203-208.p.
Information technology demonstration and training for librarians and library users in Hungary via LIVE-NET/OIym-pus satellite University of London, 5 p. Kézirat.
JOHNSON, Ian: Education and training. In: Librarianship and information work worldwide 1991. Cons. ed. Maurice Line, London - Melbourne etc. Bowker-Saur Ltd, 1991. 213-230.p.
JONES, Ann: Providing home computing facilities for students learning at a distance. In: Education for Information. Vol.8. 1990. 313-324.p.
KOPP, James J.: Can I get there from here? Technology and off-campus library program. In: Library Trends. Vol.39. no.4. Spring 1991. 535-554.p.
KOVÁCS Lászlóné: Gondolatok a képzésről, avagy az AslibIMCB távoktatási programja. In: könyvtáros, 1989. 4sz. 211-213.p.
LaBRAKE-HARRISON, Lynn: Extended campus library services: Guidelines or standards? In: Library Trends. Vol.39. no.4. Spring 1991. 375-387.p.
LATHAM, S. - SLADE, A. - BUDNICK, G.: Library services for off-campus and distance education: an annotated bibliography. LA/CLA/LA 1991. 176.p.
Lehrbrief Askunftsdienst Berlin, Deutsches Bibliotheksinstitut. Teil 1.: Papendieck, Andreas: Organisation des Auskunftsdienstes in öffentlichen Bibliotheken. (dbi-Materialien, 22.) 1982. 15 db. Teil 2.: Auskunftsmittel der Allgemeinen Auskunft. A.: Bencker, Katja: Allegeimenanzyklopädien. (dbi-Materialien, 24.) 4 db. Ismert. Pálvölgyi Mihály: Tájékoztató és olvasószolgáłati leckék. In: Könyvtári Figyelő, 32.évf. 1986.1 sz. 107-109.p.
Lehrbriefe Schulbibliothek. (Erarb. im Projekt 1082 "Fernstudium/Fortbildung: Schulbibliothek") Deutsches Bibliotheksinstsitut. Projekleiter: Andreas Papendick. Berlin, DBI, 1985. (dbi-Materalien, 40.)
LESSIN, Berton M.: Library models for the delivery of support services to off-campus academic programs. In: Library Trends. Vol.39. no.4. Spring 1991. 405-440.p.
Library training guides. Series ed. David Baker. Univ. of East Anglia, 1-9.Vol.
MAKKINEN, Riitaa: Cortinuing professional education on the management of change in academic and research libraries. In: IFLA Journal. Vol.17. 1991. no.3. 289-294.p.
NICHOLSON, Fay-BRIDGLAND, Angela: Continuing education; an Australian perspective. In: IFLA Journal. Vol. 17. 1991. no.3. 295-302.p. The Open learning directory, 1993. Oxford, 1993. Pergamon Press, 478-483.p.
OTALA, Leenamaija: Rethinking adutt education. In: FID News Bulletin. Vol.42. 1992. no.10. 216-225.p.
PÁLVÖLGYI Mihály: A műholdas kommunikációs és információs szolgáltatásról. In: Könyvtári Figyelő. 2.(38.) évf. 1992. 4sz. 679-692.p.
POWER, Colleen - KEENAN, Lori: The new partnership: the role of the public library in extended campus services programs. In: Library Trends. Vol.39. no.4. Spring 1991. 441-453.p.
RÁCZ Ágnes: Építsünk katalógust 1. Egyetemes Tizedes Osztályozás és csoportképzéses szakkatalógus szerkesztés. Bp. 1981. Pest Megyei Pedagógus Továbbképző.
ROPER, Fred W.: Distance education in library and information science education. In: IFLA Journal. Vol.17. 1991. no.3. 283-288.p.
SIMMONS, Howard L.: Accreditation expectations for Library support of off-campus programs. In: Library Trends. Vol.39. no.4. Spring 1991. 388-404.p.
SLADE, Alexander L.: Library support for off campus and distance education programs in Canada; an overview. In: Library Trends. Vol.39. no.4. Spring 1991. 454478.p.
STONE, Elizabeth W.: The growth of continuing education. In: Library Trends, Winter 1986. 489-513.p.
STONE, Elizabeth W.: Continuing professional education and IFLA: Vision for the future. 1993. IFLA paper, 21 p.
Számalk oktatási tájékoztató 1992-93. Kiad. Zárda Sarolta. Számalk, Bp. 1992. 88 p.
Számalk oktatási tájékoztató 1993-94. Kiad. Zárda Sarolta. Számalk Rt Oktató és Konzultációs Központ, Bp., 1993. 75 p.
VARGA Ildikó: Példatár a könyvek formai és tartalmi feltárásához. A példákat vál. és a kiadványt szerk. Varga Ildikó....kieg. Rónai Tamás. Bp., OSZK-KMK, 1987. 89 p.
WEINGAND, Darlene: Trends in delivery systems for distance learning. 60-RTCOE-3-E Round Table on Continuing Professional Education 8-7-8-9-.p.
WILLIAMS, W. Gwyn: Libraries and adult education: county perspectives. 7 p. (188-publ. 8.E.) Kézirat.
WILLIEMSE, John: University library services dedicated to distance teaching: The University of South Africa experience. In: Library Trends. Vol. 39. no. 4. Spring 1991. 514534.p.
WILLETS, David: Open learning in public libraries. A practical guide to complementing open learning. Sheffield, The Employment Department, 1991. 16 p.
Országos Széchényi Könyvtár Észrevételek (2000/04/12) |