39. évfolyam, 1993. 4. szám |
Archívum |
Parttalan szex a könyvtárban?
Kövendi Dénes
Mielőtt Eszenyi Miklós írásával kapcsolatos
aggályaimat kifejteném, hadd mentegetőzzem: nem tartom magam különösebben prűdnek.
Az Eötvös Kollégiumban nevelkedtem (még a kezdő háborús évek "békebeli"
Kollégiumában); ott nemcsak a trágárság tartozott hozzá a mindennapi nyelvhasználathoz,
hanem a valamilyen dallamra húzott pajzán versezetek közös éneklése is a fürdőteremben
és egyéb rituális alkalmakkor. Az én időmben épp az ilyen versezetek latinra
fordítása jött divatba, s magam is lefordítottam az E.M. által említett Lőwy
Árpád Kis magyar etnográfiájából jó néhány strófát. (S ezt ma se szégyellem,
legföljebb azt, hogy strófáim nem váltak olyan népszerűvé, mint mások népdalfordításai,
tehát nem voltak elég ötletesek és eredetiek - márpedig malackodni csak szellemesen
érdemes.) Mindez szervesen hozzátartozott egy olyan közösség szubkultúrájához,
amelyben húszéves fiatalemberek élnek összezárva, napi 12-16 órás intenzív szellemi
munka önfegyelmében. - De mindez a mi belső ügyünk volt; a nyilvános kollégiumi
kabarékon nyoma sem volt a házi rítusok malackodásainak. S ennek megfelelően
teljesen szóbeli szubkultúra volt; Lőwy Árpád költeményei (elválva valahai nyomtatott
kiadásuktól) s a többi szövegek is szájhagyományként szálltak nemzedékről nemzedékre.
Talán ezért nem tudom máig sem megszokni az idevágó szókincs nyilvános szóbeli
(pl. villamoson) vagy épp nyomtatásban való használatát.
E.M. írásában sok minden egybemosódik. Újszerű elgondolások esetében ez nem
is meglepő; de nagyon kívánatos volna némi tisztázás az irányban, hogy a szex-
és pornódokumentumok anyagából a) mire van szükség, b) milyen könyvtárban, c)
milyen célra, d) milyen közönségnek. Járatlan lévén a vizuális szexinformáció
világában, az alábbiakban az irodalom felől javaslok bizonyos distinkciókat.
1. Tudományos irodalom, ismeretterjesztés és propaganda. - E három műfaj
között sehol sem tesz különbséget. "Siralmas"-nak ítéli könyvtáraink
helyzetét, mert fehér folt bennük a szexes pornóirodalom, a "majdnem katasztrofális"
helyzet illusztrációjaként viszont azt az egyetlen konkrét példát hozza fel,
hogy egy szexológiai (feltehetően tudományos igényű) munkát csak külföldről
szerezhetett be, könyvtárközi kölcsönzéssel. (NB. Van-e olyan "bevett"
tudományág, amelynek magyar képviselői nem kényszerülnek ilyesmire?) Készülő
bibliográfiájuk-filmográfiájuk azután ismét általánosságban a "szex- és
pornókönyvek, folyóiratok, filmek" anyagát tárja fel.
2. Irodalom és álirodalom. - "Ha Petronius... vagy... Esterházy
Péter neve helyett az szerepelne a könyvön szerzőként, hogy Kis Pál, rögtön
rásütnék a könyvre, hogy ez bizony a legvadabb pornó" - írja E.M. Az a
gyanúm, ő se gondolja komolyan, hogy az irodalmat nem lehet megkülönböztetni
az álirodalomtól. Az a Csecsotka Rózsi nevű pesti hölgy például, aki Rosy Sheshotka
néven amerikai bájgúnárok és szexbombák szerelmeiről gyárt regényeket, a cselekmény
csúcspontján sose mulasztja el annak közlését, hogy John "körkörös mozgást
végzett Mai testében" nemiszervével. (Az idézet hiteles, csak a szerző
nevén eszközöltem további módosításokat.) EI tudja képzelni E.M., hogy Esterházy
egyszer is leír ilyen esetlen mondatot, nemhogy három regényében újra meg újra?
Madarat tolláról, írót és álírót szintén.
3. Irodalom, "merész témák"; célirodalom. - Ne maradjunk a
fenti példánál, a legprimitívebb szenzációhajhászásnál. Valóban gyakran tévesztik
viszont össze az értékes irodalommal a merész, újszerű témákat megpendítő írásműveket.
Csakhogy, ne feledjük, nem a téma teszi az irodalmat. Ha pl. a magyar
költészetben a szerelem testi voltának előtérbe állítása (mint újszerű téma)
forradalmat jelentett volna, akkor nem Ady, hanem Szilágyi Géza
nevéhez fűznénk a századelő irodalmi forradalmát. Ez a derék poéta 1896-ban
tette közzé elsó kötetét, s ekkori és azutáni verseiben már bőségesen szerepelnek
olyan témák, motívumok, sőt szavak, amelyeket Ady sajátosságaiként ismerünk.
Az őszinteség és a verstechnika sem hiányzott Szilágyi Írásából, csak épp az
a rejtélyes valami, ami a versnek jelentőséget ad - ezért tűnt el az irodalomtörténeti
tudat legmélyebb bugyraiban. - A téma senkit sem tesz költővé, íróvá; ezért
gyanús mindenféle "célirodalom", alkalmazott irodalom, amely a témájával
akar érvényesülni. Ez persze nemcsak az erotikus irodalomra (vagy a szocreál
termelési, politikai alkotásaira) érvényes; a polgár lelkesítésére szánt hazafias
vagy vallásos "irodalom" ugyanúgy kompromittálja az igazi hazafias
vagy vallásos érzést (s a belőle fakadó műveket), ahogyan a polgár pukkasztására
vagy csiklandozására szánt erotikus irodalom veszi el az igazi erotika ízét
(amint ez E.M. is írja, Lányi Andrást egyetértőleg idézve).
4. Kutatási téma és fogyasztási cikk. - Hulladékhasznosítás nemcsak az
anyagi termelés terén létezik. Nekem is
volt alkalmam hivatalból turkálni az aluljáró-irodalom kukájában (ennek erotikus
részhalmazát természetesen nem azonosítom az erotikus irodalom egészével), s
nem találtam haszontalan foglalkozásnak. Irodalomtudományi szempontból: a nem-irodalom
szembeötlő jellegzetességei kontrasztként jobban kiemelik az irodalom fogalmi
jegyeit, segítik annak a tisztázását, hogy mi is hát az irodalom. Szociológiai
tanulságokat is kínál pl. az a tény, hogy míg a "hagyományos" irodalom
anatómiai érdeklődése csak a hölgyek keblére terjedt ki (azt méltatta mind a
szemérmetes, mind a szókimondó poéta, ki-ki a maga módján), addig az aluljáró-irodalom
művelői már előszeretettel áradoznak a férfiak domború, izmos, napbarnított
stb. melléről is, sőt nemiszervüktől sem sajnálnak néhány elismerő szót. Aki
akarja, elemezheti, hogy ez most csak a nőolvasók gyönyörködtetésére szolgáló
üzleti fogás, vagy mélyebb elvi alapokon nyugszik, azt dokumentálván az egyenjogúság
szellemében, hogy a férfi ugyanúgy tekinthető szexuális objektumnak,
mint a nő. Bizonyára más elméleti tanulságokkal is szolgálhat ennek az anyagnak
a feldolgozása, kivált a pszichológia számára. - "Direkt" fogyasztásra
azonban ugyanúgy nem ajánlanám, mint ahogy abnormisan éhesnek kellene lennem
ahhoz, hogy ételmaradékot keresgéljek a kukában. (Ne essék félreértés: ezúttal
sem a témájuk miatt minősítem hulladéknak ezeket az alkotásokat; egy ún. irodalmi
alkotást a témája tehet nyálcsurgató padalatti olvasmánnyá vagy iskolai ünnepélyek
obligát műsorszámává - csak irodalommá nem.)
5. A pornográfia haszna (?). - Az E.M. által idézett pszichológus szerint
a pornográfia csökkent) a szexuális bűnözést, nincsenek társadalmilag káros
hatásai. Ehhez nem értek, ellentmondani nem merek. Egy analóg jelenség azonban
gondolkodóba ejt. A gyermekpszichológia nemcsak azt állapítja meg, hogy a gyermeknek
életszükséglete a mese, hanem azt is tanítja, hogy a meséknek még a rémségeitől
se kell félteni a gyereket; hiszen ha azt hallja vagy olvassa, hogy a gonosz
mostohát végül szöges hordóba fenekelve legurították a hegyről, ezzel "semleges
közegben" kiéli, feloldja agresszív hajlamait. Igen ám, csakhogy a mese
költői (esetleg századokon át csiszolódott) formában, áttételesen, jelképesen
mutatja be a maga rémségeit - a mai gyerek viszont a tévé elé szögezve egyszerre
több érzékszervével, "direktben" kapja (még ha csak a gyerekműsorokra
gondolok is) az erőszakot, a csodafegyverekkel könnyedén és sorozatban elkövetett
gyilkosságokat. S ettől a jelek szerint egyáltalán nem oldódnak agresszivitási
görcsei; egyre gyakrabban olvashatunk olyan gyilkosságokról, amelyeket gyerekek
követnek el "csak úgy", üres idejük eltöltéseként, a személyiségük
részévé ivódott gyilkossági jelenetek hatására. S ez a példakövető reakció talán
nemcsak a gyerekekre érvényes, és nemcsak az erőszak, hanem a szexuális aberráció
folytonos sugalmazására is.
6. Pornó és haladás. – "A szex- és pornókiadványok beszerzése...
terén is haladó szelleműnek kell lenni" - írja E.M. Könnyen elképzelhető,
hogy fokozatosan ezek a kiadványok is "begyűrűznek" könyvtárainkba,
de ez miért haladás? Miért akasztunk mindig világnézeti fügefalevelet a pucérkodásra?
- ahogy a 70-es években "a rothadó kapitalizmus züllöttségének" illusztrálása
címén közölt a sajtó ilyen képeket, most haladó voltukat dokumentálják velük
a könyvtárak? - Nem minden esetben elmaradottságunkat jelzi, ha nálunk (még)
nem általános valami, ami Nyugaton (már) az - pl. a szervezett bűnözés. Amint
az sem mindig fejlettségünk jele, ha valamiben megelőzzük a Nyugatot; a válások
tömeges volta (hogy a szexuális viselkedés terén maradjunk) kétségtelenül "modem"
jelenség, de az Európai Közösségbe való felvételünk mellett még sose érveltünk
azzal, hogy lám, mi a válások terén évtizedek óta tartjuk dobogós helyünket
a világon, jócskán megelőzve bármelyik európai országot.
7. Erkölcsnemesítés vagy embertisztelet? - "Nem a könyvtáros feladata
az erkölcsök javítgatása". Nem. De amennyiben magával egyenlő értékű embernek
tekinti az olvasót, akkor tartja magát ahhoz a gyermeteg igazsághoz, hogy "amit
nem kívánsz magadnak, ne tedd az embertársadnak": nem propagál neki olyasmit,
amit gusztustalannak, butítónak tart. - Tilalommal természetesen nem lehet védekezni
semmiféle irodalmi, "művészi" vagy egyéb negatívum ellen, a tiltott,
eldugott terméknek eleve nő a vonzereje. Az értéktelennek csak az érték lehet
az ellenszere; ezért jó, ha érték és szemét között el tud igazodni nemcsak a
könyvtáros, hanem az olvasó is. S ebben az eligazodásban a könyvtáros is segíthetné
az olvasót, mint ahogy eleve segíthetné már az iskola és a tömegkommunikáció
is. Amíg azonban az iskola ízlésnevelő hatása gyönge, a tömegkommunikációé pedig
inkább negatív, addig számolnunk kell a meghökkentően igénytelen igényekkel
- de legalább ne örüljünk nekik és ne tekintsük haladónak a kielégítésüket.
- S azt se feledjük, a könyvtárosnak is vannak emberi jogai; ha nem muszáj,
őt se kényszerítsük olyan dokumentumok kezelésére, amelyektől felfordul a gyomra.
8. A könyvtár a szolgáltató szférában. - Kétségtelenül "egyre inkább"
oda tartozik, ez valóban haladás; csak az a kérdés, milyen konzekvenciákat vonunk
le ebből a tényből. Egyetértek E.M. kijelentésével: a szex- és pornókiadványok
szolgáltatása "még nem jelenti azt, hogy a piros lámpát ki kell akasztani
az ajtó főlé". Nem, hiszen a könyvtár nem materiális értékeket szolgáltat
(akár üzleti, akár szexinformációról van szó), csak a rájuk vonatkozó információkat
- ellentétben a nyilvánosházzal, amely ugyebár materiális szolgáltatásokat nyújt.
A szexuális információk szolgáltatása terén viszont kínálkozik egy még kiaknázatlan
lehetőség, amely az E.M. által említett szolgáltatások tarka palettájáról is
hiányzik: pep-show létesítése a könyvtárban. Ez alighanem igen hatékony vizuális
szolgáltatás, s a Nagykörút ilyen cégtábláinak szaporodásából ítélve komoly
érdeklődésre is számíthat, új használói rétegeket vonzhat a könyvtárba. (Hogy
ezt munkaidőben vagy másodállásban végzik a könyvtárosok, esetleg külső munkatársak
bevonásával szervezik meg, az már részletkérdés.)
9. Személyes és szakmai érdeklődés. - Persze, nincs külön "a könyvtáros"
és "az olvasó"; korunk gyermekei vagyunk mindnyájan. Egy igen kiváló
néhai kollégánk úgy 20 éve jelentős pornókép-gyűjteménnyel dicsekedhetett; ezt
persze nem könyvtárosként, hanem ínyencként hozta össze, propagálására nem gondolt
(s nemcsak az akkori hivatalos korlátok miatt nem). - E.M. bibliográfiai tevékenységében
viszont a személyes érdeklődés szerencsésen találkozik a szakmaival; elvégre
ha egyszer vannak dokumentumok, akkor számbavételükre is szükség van. A téma
"tudományos jelentőségét" (amelyet föntebb magam is elismertem), a
"szakemberképzésben játszott szerepét" azonban mintha eltúlozná. Az
érdeklődés felkeltésének ilyen buzgalma már átcsap a tudományos feldolgozás
területéről a propagandáéra. Aminthogy a bibliográfus - ha nem megrendelésre,
hanem saját kezdeményezésére dolgozik - mindig olyan témát választ, amelyet
közhasznúnak érez, amelyre fel akarja hívni a figyelmet. E.M. cikkének egész
pátosza is arra vall, hogy itt-függetlenül a feltárás teljességétől - nem pőre
bibliográfiai számbavételről, hanem ajánló bibliográfiáról van szó, s ennek
a célszerűsége már vitatható. Ráadásul olyan intézmény könyvtárosainak munka
közössége szerkeszti, amely intézmény eredetileg - legalábbis részben - pedagógusképzésre
létesült; ha épp ők büszkélkednek azzal, hogy "különös teret szentelünk
a homoszexualitás és a leszboszi szerelem kérdésének" - az már a fekete
humor határát súrolja.
Országos Széchényi Könyvtár Észrevételek (2000/04/12) |