39. évfolyam, 1993. 4. szám |
Archívum |
Szex a könyvtárban
Eszenyi Miklós
Eszenyi Miklós írása valószinűleg megszólalásra ösztönöz majd néhány olvasót. Az első hozzászólás közvetlen munkatársunktól, Kövendi Dénestől érkezett, de állásfoglalást kértünk az IFLA UAP irodájától is a kérdés általános vonatkozásait illetően. Hogy ez a téma a külföldi könyvtári gyakorlatban is nehézségeket okoz, az Mohor Jenő "Kitekintés" rovatbeli szemléjéből is kiderül. Figyelmükbe ajánljuk a "Könyvszemle" rovat Információs szabadság és cenzúra témájú ismertetését is. (A szerk.)
Az utóbbi években Magyarországon a könyv-
és folyóiratkiadás területén is jelentős változás következett be: a piacgazdaság
kialakulása következtében bármit ki lehetett (és lehet) nyomtatni, amire kereslet
van. Így kerültek az üzletekbe, az újságosbódékba a különböző szex- és pornókiadványok,
csak éppen a könyvtárakba nem. A könyvtáros szakma nem szentelt figyelmet e
kiadványoknak (hát még érdeklődést!), tehát azok könyvtári előfordulása esetleges,
de nem jellemző. Amíg az olvasásszociológusok nagy teret szentelnek a lektűrnek,
a ponyvairodalomnak, addig a szex- és pornókiadványok olvasása - legalábbis
itthon - nem keltette fel figyelmüket.
Ez vajon struccpolitika? Tény, hogy ezek a kiadványok léteznek. A kérdés az,
hogy helyet kapjon-e ez az anyag a könyvtárban, s ha igen, milyen mértékben?
A hazai szex- és pornóirodalom fejlődéstörténete
Hazánkban az erotikus, szex- és pornókiadványok
sokáig hozzáférhetetlenek voltak. Máig sem tisztázott, hogy miért, hiszen -
bár sokan próbálták - senki sem tudta megmondani azt sem, hogy mi igazából a
szex vagy a pornográfia. Így ma is azt az elvet kell elfogadnunk, miszerint
minden attól függ, hogy ki hogyan olvassa, értelmezi azokat. No persze el ne
felejtsük, hogy a szerző neve micsoda értékmérő, mert ha Petronius, D.H. Lawrence
vagy éppen Esterházy Péter neve helyett az szerepelne a könyvön szerzőként,
hogy Kis Pál, rögtön rásütnék a könyvre: ez bizony a legvadabb pornó.
A "leplek lehullása" tulajdonképpen a felvilágosító irodalom megjelenésével
veszi kezdetét. Ma már furcsa, de a haladás jele volt, hogy folyóiratokban,
vagy könyvalakban felvilágosító írások láttak napvilágot. Ezek mellett nagy
sikernek örvendtek a klasszikus tanító-könyvek (pl. Káma Szútra, Illatos kert),
majd a nyolcvanas években a párkapcsolatok szociográfiáját boncolgató Miskolczi
Miklós-könyvek (pl. Mindenki mással csinálja, Hazudni boldog hitvest).
Aztán a hetvenes években már voltak meztelen nőket mutogató kártya- és aktnaptárak,
illetve apró szexképek tarkították a Film-Színház-Muzsika, Magyar Ifjúság pletykarovatait
(ez utóbbi rovatokban főleg azon funkcióval, hogy kifigurázzák a dekadens és
rothadó kapitalizmus züllöttségét). Szintén a hetvenes évektől nagy keresletnek
örvendett az alkalmanként megjelenő Tollasbál vagy a Színész-Újságíró Magazin
(még a TV-Híradó is beharangozta megjelenésüket, s másnap reggel 1-2 óra alatt
elkapkodták, jobb esetben "pult alól" lehetett hozzáférni). Alkalmanként a mozik
is vetítettek erotikus (művész)filmeket, elég utalnunk Pasolini rendezéseire.
És ne felejtsük el, hogy "ünnepi" alkalmakkor (pl. szilveszter) Árkus József
Parabolájában is megjelent néhány meztelen hölgy, sőt - ha emlékezetem nem csal
- férfi is. Akik ezért Árkust támadták, nem sejthették, hogy eljön az az idő,
amikor a magyar televízió, rádió, sajtó riportokat készít a pornósztár Cicciolinával,
a transzvesztita Terry Blackkel, a híres kurtizánnal, Balogh Katival, a szexsztár
Kiszel Tünde riporterként szerepel, a Friderikusz-showban pedig a Chippendale-férfiak
vetkőznek, sőt a mozi bemutat 1-2 hazai filmet, mint a K. vagy a K2.
A szexkiadványok csúcséve talán 1989-1990. Kezdetben csak olyan klasszikusnak
számító művek jelentek meg patinás kiadóknál, mint Sade márki: Justine, avagy
az erény meghurcoltatása (Bp., Európa, 1988), Guillaume Apollinaire: Tizenegyezer
vessző (Bp., Unió, 1990), Pauline Réage: O története (Bp., Európa, 1990). Több
kiadó olyannyira sikeresnek tartotta - az immár nemcsak klasszikus - erotikus
és szexkönyvek megjelenését, hogy sorozatokat indítottak, pl. Európa Könyvkiadó
- Bibliotheca Erotica, Unió Kft. - Erotic Kiskönyvtár, Népszava Kiadó - Szextettek
címmel. Hamarosan jöttek a gombamódra szaporodó új kiadók, rájöttek, hogy ez
jó üzlet, kiadványaikkal sok pénzt kerestek, de a színvonal egyre süllyed(t).
Ezidőben a lapkiadás területén is lehulltak az ágyékkötők, megjelentek az erotikus
magazinok, mint pl. az Erato, Apolló, Sapphó (azóta valamennyi megszűnt). Ezek
akkor még igen mértéktartónak számítottak, átlagos aktképeket közöltek, ritkán
egy-egy férfiét is (természetesen olyan megvilágításban, hogy a "kényes" testrészek
takarva maradjanak).
Várható volt, hogy a fejlődés menete ezen a ponton nem áll meg. Lányi András
írta 1990-ben: "A szexuális tiltások nyomán sarjadó sokszínű erotikus kultúrát
felváltja a szexuális demokrácia kíméletlen egyöntetűsége... Az úgynevezett
örömelvű szexuálpedagógia és a rámenős pornópiac sliccben nyitott társadalma
tudniillik mélységesen aszexuális. Minél fásultabb, annál inkább rászorul az
izgatószerekre. És minél inkább él velük, annál frusztráltabb, elégületlenebb,
unottabb. Kényszeres kíváncsisággal követel valami újat: mi az, amit még a bűn
és a titok aurája vesz körül? Jöjjenek a vérfertőzők, a kéjgyilkosok, a pederaszták!"1
Így születtek aztán sorra Czére Béla (amúgy De Perella márkinő) pornóregényei,
a riportkötetek (még Mezei András is írt egyet) és a kriminalizált szex. Ez
utóbbi kategóriában különösen magas színvonalú Heinz Sobota: A kurvapecér (Bp.,
Új Géniusz, 1990) c. önéletrajzi könyve, amiből aztán semmi nem hiányzik.
A vizuális megjelenítés terén az első bomba akkor robbant, amikor megjelent
a Szeretkezés c. színes fotófüzet a Pszichoteam kiadásában. A szenzációhajhász
sajtó hosszasan tárgyalta az esetet, leginkább azon csámcsogva, hogy a műhöz
-lektorként- nevét adta két ismert pszichológus is. Persze - ahogy ez lenni
szokott - a botrányhangulat és a mű megjelenése miatti tiltakozás még jobban
növelte a kiadvány keresettségét. A sajtó ekkor kezdett el az után "nyomozni",
hogy hol a határ az erotika és a pornó között, persze nem sok sikerrel2.
Aztán cenzúra ide vagy oda, megjelent a Szeretkezés 2. kötete is Együttlét címmel.
Ezen mások is felbuzdultak: sorra jelentek meg olyan kiadványok, melyek a szexuális
aktust mutatják be.
A bő kiadványkínálatot tekintve két kategóriát különíthetünk el a képes anyagokon
belül: egyik típusba az ún. soft pornó tartozik (mint pl. a Playboy, vagy újabban
a Magyarországon is kapható, nők számára készült, szép testű férfiakat bemutató
Playgirl), míg a másikba a szexuális aktus különböző vállfajait bemutató hard
pornó (ld. többek között az Erotika, ÖKM, Tutti Frutty Party c. folyóiratokat).
Mindez eddig heteroszexualitás. Kérdés, hogy mi van a többiekkel. Alig valami,
bár az utóbbi évtizedben két jelentős mű is megjelent e témában. Erős László:
Furcsa párok. Homoszexuálisok titkai nyomában (Bp., Szerző, 1984) a homoszexualitás
és a leszboszi szerelem lélektanát, szociológiáját, történeti vonatkozásait
is igyekszik bemutatni, míg Géczi János: Vadnarancsok II. Homoszexuálisok vallomásai
(Bp., Magvető, 1987) c. műve riportokat tartalmaz. 1991 áprilisa óta jelenik
meg a Mások c. információs, érdekvédelmi és kulturális folyóirat (az International
Lesbian and Gay Associationba felvett Lamdba Budapesti Baráti Társaság kiadványaként).
Végül a videokazettákról. A külföldről behozott videokazetták forgalmazása -
mint kiderült - jó üzlet. Csak idő kérdése volt, hogy mikor jelenik meg "hazai"
a piacon. Nem kellett sokat várni, bár az első példányok még felvilágosító célzattal
születtek (pl. Szex ABC). 1990-ben megfilmesítették L. di Sartore (D. Szabó
László) Pornósztár volt őnagysága c. könyvét. És 1992-ben már nagy csinnadrattával
harangozták be a Jancsi és Juliskát3, amelyet hazánkfia,
Tom Andrews rendezett. Az azóta eltelt alig egy év óta számos kazettán olvashattuk
a "Tom Andrews produkció" feliratot. Különböző hazai cégek alakultak,
mint a Tini Stúdió, Luxx Video és társaik, akik mindenféle témakörben
villámgyorsan készítik az új filmeket. Néhány cím a gazdag kínálatból: Hárman
az ágyban, Ötszex, Gruppenszex a leánykollégiumban (csoportos szex), Forró lányok
szerelmei (leszbikus}, Budapesti srácok, Nagy fogás (homoszexuális), Análszex
a Balatonnál stb.
Látható, hogy a "másodpercek törtrésze" alatt milyen sokszínű lett a magyar
szex- és pornókiadványok piaca. Kérdés, hogy hogyan viszonyuljon mindehhez a
könyvtáros?
Az olvasó, a szexirodalom és a könyvtár(os)
Az imént feltett kérdésemre valószínűleg
nagyon sokan úgy válaszolnak, hogy sehogy. Még mit nem - mondhatnák-, amikor
szépirodalomra, szakkönyvekre ïs alig
van pénz, s akkor nekünk az legyen a legnagyobb gondunk, hogy mi legyen a szexkönyvekkel,
-folyóiratokkal és filmekkel?
Ez is egy álláspont, bár mégsem állja meg a helyét. Bízzunk benne, hogy hamarosan
Magyarországon is jóléti állam lesz, s a könyvtárak különösebb nehézség nélkül
tudják beszerezni a műveket.
Addig is érdemes a külföldi példákat megvizsgálni. 1984-ben Robert G. Sewell
egyetemi könyvtáros a populáris irodalom vizsgálatával foglalkozva4
feltette a kérdést: mindez szemét (trash) vagy kincs (treasure)? Igaz, hogy
konkrétan nem említi a szex- és pornókiadványokat, de ezeket is, akárcsak a
krimit, horrort, ponyvát a konzumirodalomhoz sorolhatjuk. Szerinte azért fontos
az efféle irodalom beszerzése (egyetemi könyvtári vonatkozásokban), mert a felsőoktatási
intézmények gyakorta indítanak populáris kultúrával foglalkozó speciálkollégiumokat.
Mint írja, a könyvtárosok idegenkedése miatt ezt az anyagot nemigen szerzik
be, holott fontos lenne a szociológusok számára is.
1989-ben egy kanadai szerzőtrió a felsőoktatási és kutatóintézeti könyvtárak
cenzúrajelenségeit vizsgálta5. Vizsgálatuk szerint
széles témakörben lehet cenzúrajelenséget tapasztalni: a dietás étrendeken keresztül
a történelmi revizionizmusig és a homoszexualitásig. A "zárt" anyagban
két fő csoportot ismertek fel: az egyikbe tartozott az istenkáromlás és az okkultizmus,
míg a másikba a szexualitás. Utóbbiban (meglepő módon) nemcsak pornográf kiadványokat
találunk (mint a The Act of Love, Clive Bell: The Intimate Marriage, Mary Howes:
Lying in Bed), hanem még a Playboy és a Sports Illustrated (!) c. folyóiratokat
is, utóbbinak az ún. "swimsuit" (úszódressz) kiadását. A kérdezett
könyvtárosok a Not a Love Story c. filmhez hasonlóan ide sorolják a szexterápiában
használt videokazettákat is, mert szerintük azok provokatívak, megalázzák a
nőket, s az olvasók "nem érettek ahhoz, hogy felelősséggel használják"
(s ez utóbbit ugyan ki állapítja meg, avagy kísért a jó öreg Hoffmann szelleme?
- E.M.) Ugyanilyen támadás érte Tom Homer: Jonathan Loved David. Homosexuality
in Biblical Times c. könyvét, sőt még a Library of Congress homoszexualitásra
vonatkozó tárgyszavait is.
Mindez meglepő, főleg azután, ha rájövünk, negyedszázada sokkal liberálisabbak
voltak e kérdésben. Példamutató Eli M. Oboler írása6,
aki mint mondja, az effajta irodalom ellenzésének elsősorban generációs okai
vannak, így aztán a fiatalok nem juthatnak hozzá azon könyvekhez, amit olvasni
szeretnének, esetleg csak akkor, ha elérik a "bűvös 18-at". Mint írja,
nem lehet tudni, hogy mi az erkölcsös, éppen ezért az "utolsó cenzorok
a földön a könyvtárosok", holott "az igazi könyvtáros a szabadságért,
a kutatásért lenne, új és jobb válaszokat találna a kérdésekre."
A nyugati országokban egyre inkább az a törekvés, hogy az olvasók szabadon,
megkötések nélkül használhassák, olvashassák, nézhessék a szex- és pornókiadványokat7.
Nálunk bezzeg a kölcsönadásnál nem cenzúráznak, merthogy nincs mit: a kutató,
de az egyszerű mezei olvasó is hoppon marad.
Végül megemlítem, hogy a nyugati országok nagy köz-és egyetemi könyvtáraiban
külön szolgáltatásokat vezettek be a homoszexuális és leszbikus olvasók számára.
A hatvanas évek eleje óta ugyanis a könyvkiadók a homoszexuális és leszbikus
olvasók igényeire is gondolnak. És ezek az anyagok helyet kapnak az ottani könyvtárakban.
A Library of Congress sem elégedett meg a "Homosexuality" vagy "Gay"
tárgyszavakkal, hanem ezeket tovább osztotta. Ez nem is csoda, mert idővel külön
e témára specializálódott kiadók születtek, az USA után Európában is, mint pl.
a (nyugat-)berlini Gmünder (és az a legtermészetesebb, hogy a Gmünder-féle könyvek,
férfi-aktalbumok megtalálhatók a berlini Freie-Universität könyvtárában). Számos
folyóiratuk napvilágot lát, mint az Advocate, Journal of Homosexuality, International
Gay Men’s News, Women’s Review of Books, Sojourner, Belle Lettres. S a Lamdba
Book report számai ezeket és a hasonló anyagot is referálják. Megemlítem, hogy
megjelent egy kifejezetten homoszexuális filmekkel foglalkozó kitűnő, példamutató
értékű filmográfia is Hermann J. Hubertollából8.
Az USA-ban az ALA keretén belül külön homoszexuálitással és leszboszi szerelemmel
foglalkozó könyvtároscsoport is alakult (The American Library Association’s
Gay and Lesbian Task Force). Kiadásukban jelent meg 1990-ban, Cal Gough és Ellen
Greenblatt szerkesztésében a Gay and Lesbian Library Service c. kiadvány. Amszterdamban
pedig egy kizárólag homoszexuális anyagot gyűjtő könyvtár is létezik Homodok
néven.
Helyzetkép itthonról
Elég siralmas. Könyvtáraink és könyvtárosaink
előtt fehér foltként jelenik meg a szex- és pornóirodalom, s a többség hajlamos
arra, hogy mindezt "trash" jelzővel illesse. Így aztán majdhogynem
katasztrofális a helyzet. Tudniillik még a legalapvetőbb szexológiai (tehát
nem pornó!) művek sincsenek meg hazai könyvtárakban. Legalábbis arra utal az
a tény, hogy William H. Masters - Virginia E. Johnson: Human sexual response
c. könyvét könyvtárközi kölcsönzésben a British Librarytól kaptuk meg9.
Eleddig a szexirodalom feltárása sem történt meg. 1975-ben ugyan megjelent egy
hazai kiadású bibliográfia10 a miskolci megyei
könyvtár munkatársainak köszönhetően, de az eltelt majd’ két évtizedben nem
lehettünk hasonló törekvés tanúi. A téma úgy látszik, Miskolcon marad, mert
a Miskolci Bölcsész Egyesület Könyvtára munkatársainak szerkesztésében hamarosan
napvilágot lát egy szexbibliográfia, -filmográfia. A jelenleg "sajtó alá
rendezés" állapotában leledző anyag tartalmazza a hazai szex- és pornókönyvek,
folyóiratok, filmek jegyzékét, illetve a legjelentősebb külföldi anyagot. Különös
teret szenteltünk a homoszexualitás és leszboszi szerelem kérdésének, s mint
ilyen itthon ez egyedülálló vállalkozás. (Remélhetőleg 1993 második felében
az érdeklődők nyomtatott állapotban is kezükben tarthatják a művet.)
Miért ne álljuk útját a szexkiadványok könyvtári megjelenésének? Először is
azért, mert hasznos lehet. Aszódi Imre szerint a szex nem sablon: ezáltal lehet
informálódni, kommunikációt tanulni, fantáziát fejleszteni. Szilágyi Vilmos
szintén felsorolja, hogy miért hasznos a pornográfia: csökkenti a szexuális
bűnözést, nincsenek társadalmi szempontból káros hatásai, elősegíti a helyes
szexuális beállítottság kialakulását stb.
Ne felejtsük el, hogy az ilyen anyag megjelenésével bizonyára növekedne az olvasók
száma. Tudniillik mindazok, akik eddig - a könyvtár arisztokratikus, elkülönülő
jellege miatt - kiszorultak az olvasók közül, lévén az ők kedvenceit (ami az
ún. intelligencia szemében szemét} a könyvtár eddig kirekesztette, most talán
utat találhatnának a könyvtárhoz. "A dolog nyitja talán az ilyen olvasmányhoz
való hozzáállásunk módjában van. Ha a pornó szerelmi regényhez úgy viszonyulunk,
mint olyan szöveghez, amelynek per definitionem nem lehet semmiféle értéke,
akkor nem is találunk benne semmilyen irodalmi értéket. Ha viszont nyílt a hozzáállásunk,
feltételezve a lehetőséget, hogy az ilyen irodalomban is megvalósulhat a kreativitás,
akkor azt meg is találjuk... Nem kell tőlük sokat várni, de épp tagadni sem
kell minden értéküket... A szuper-irodalom és a szub-irodalom között nem tátong
abszolút szakadék."11 Arról nem is beszélve,
hogy a szex- és pornóirodalom (bármily pejoratív is az értelme) fontos szerepet
tölthet be a szakemberképzésben, akár pszichológusokra, akár szociológusokra,
néprajzkutatókra, történészekre, filozófusokra12
vagy irodalmárokra gondolok (ld. pl. Lőwy Árpád verseit a századelőről, vagy
a középkori pajzán énekeket stb.). Elég megnézni bármely külföldi pszichológia
vagy szociológia egyetemi tankönyvet: külön fejezetet szentelnek a szexualitásnak
és pornográfiának. Újabban a hazai felsőoktatás is teret ad e témának.
Vagyis a szex- és pornókiadványok beszerzése, rendelkezésre bocsátása terén
is haladó szemléletűnek kell lenni, mert nem a könyvtáros) feladata az erkölcsök
javítgatása. A könyvtárnak egyre inkább a szolgáltató szférába kell tartoznia,
s abba bizony e kiadványok is beleférnek. S ez még nem jelenti azt, hogy a piros
lámpát ki kell akasztani az ajtó fölé.
Köszönettel tartozom mindazoknak, akik a kéziratot átnézték, munkámat ötleteikkel,
tanácsaikkal segítették, különösen dr. Aszódi Imre egyetemi docens, az orvostudomány
kandidátusa és ifj. dr. Fedor István pszichológus.
Irodalom
Országos Széchényi Könyvtár Észrevételek (2000/04/12) |