39. évfolyam, 1993. 4. szám |
Archívum |
Nemzetiségi* bibliográfia és dokumentáció hazánkban a kezdetektől napjainkig
Cholnoky Győző - Futala Tibor- Kertész Gyula
* A terminológiai bonyodalmakat is számításba véve, úgy véljük, hogy az egyszerűség kedvéért a továbbiakban joggal használjuk a "nemzetiségi" jelzőt a "nemzeti kisebbségi" jelző, a ,nemzetiség" főnevet a "nemzeti kisebbség" főnév helyett is. Az ún. etnikai kisebbségekre vonatkozó bibliográfiai és dokumentációs munkával terjedelmi okokból nem foglalkozunk.
A hazai nemzetiségi politika antinómiái
A magyar politika és közgondolkodás jó kétszáz
éve viaskodik a mai vagy majdnem a mai értelemben vett nemzetiségi kérdéssel.
Többnyire kilátástalanul, legfeljebb pirruszi győzelmeket aratva. Pontosabban:
minél nagyobbnak látszott a diadal, rá annál is nagyobb vereség következett.
Az út a "nemzetiségtartó magyarságtól" a "harmadában nemzetiséggé lett magyarságig"
vezetett, ahonnan - 1938 és 1944 között - csak kérész életű és részleges "visszautak"
és "visszavételek" adódtak. Azokért is keservesen meg kellett szenvednünk (kárpátaljai,
erdélyi és vajdasági atrocitások, kárpátaljai deporálások, csehszlovákiai ki-
és áttelepítések 1944-1945 után).
A kérdést először - az imént említett két évszázad első, immár alig hosszabbik
felében - a "magyar szupremácia" mind harciasabban csattogó lobogója alatti
cselekvés mérgesítette el. Ennek legostobább szlogenje, az "előre a harminc
millió magyarért", Rákosi Jenőtől származik.
Aztán következett az elit trianoni megrendülése, ami azzal is járt, hogy legjobbjai
megpróbálták a "Justice for Hungary" mozgalmát a tények méltányosságával
megalapozni, miközben a felelőtlenek az ezzel merőben ellentétes "mindent
visszá"-val, "nem, nem, sohá"-val és "Csonka Magyarország
nem ország, egész Magyarország mennyország"-gal manipulálták és vezették
félre a közvéleményt.
Az 1945 utáni retorziókat követően - összefüggésben az érdekelt országok szovjet
mintára történő átszervezésével és a lenini nemzetiségi politika iránti elkötelezettségével
- a Kárpát-medence különböző régióiban élő magyarok szűkös nemzetiségi élettere
egy ideig kiegyenlítődött, meglehetősen hasonlított egymásra, majd ahogy a "létező
szocializmus" válsága mélyülni kezdett, megint egyre inkább differenciálódott,
azaz időleges vagy véglegesnek szánt szűkítéseket volt kénytelen elviselni.
E tekintetben a "csúcsterv"-nek a Ceauşescu-féle falurombolás bizonyult. Az
effajta elgondolásokba és intézkedésekbe azonban a "nemzetiségi politika - belügy"
jelszó miatt, kívülről nem nagyon lehetett beleszólni.
De a térség posztsztálinista rezsimjeinek ez nem is volt érdeke. Az akkori Csehszlovákia
- kis túlzással szólva - tulajdonképpen "leírta" a magyarországi szlovákokat,
Románia a románokat, Jugoszlávia pedig a délszlávokat a felvidéki, erdélyi és
vajdasági magyarság "átengedése" fejében, ami számukra rendkívül kedvező árfolyamot
jelentett. (A Szovjetunió neve ilyen vonatkozásban majdnem kiejthetetlen volt,
az NDK "könnyet sem ejtett" a kárpát-medencei németek maradékáért, az NSZK pedig
legfeljebb egyes német csoportok jó pénzen való kimentésében érhetett el "eredményeket".)
A Kádár-rendszer a fenti cserearányok ellen sokáig (legalábbis nyilvánosan)
nem tiltakozott, miközben saját nemzetiségeit a többi szocialista országokhoz
hasonlóan ugyancsak belügyként kezelte. Sőt: a hatvanas évek végétől - mondhatni
- "lenini nemzetiségi mintapolitikát" valósított meg, mert kis számú és szétszórtan
élő nemzetiségei számára - mintegy a valóságos folyamatokat elleplező paravánként
- viszonylag könnyű volt folklorisztikus sürgést-forgást teremtenie, de ugyanakkor
a nemzetiségi oktatásügy visszafejlesztésével, az iparosítás kiváltotta migrációval,
a magyar többségű tsz-ekbe való betagosítással, főként azonban a látszólag "laissez
faire, laissez passer" magatartásával objektíven siettette a mind átfogóbb asszimilációt.1
Ma a kisebbségi kérdés Kelet-Közép-Európában igencsak zűrzavaros állapotban
van: a szocializmus kísértete helyett a sovinizmus kísértete járja be a térséget.
A hazai nemzetiségi politika története korántsem csak a magyar politikai elit
és a történeti Magyarországon élt nemzetiségek-népek politikai vezetőinek viaskodását,
esetenként konszenzus keresését jelentette - pl. az elbukott 1848/49-es szabadságharc
után az emigráció képviselői között még együttműködési szándékok bukkantak fel2
-, hanem a magyar politikai eliten belüli viaskodásokat és konszenzus keresést
is. A többségi nézetek és a belőlük következő cselekmények (a második világháborút
követő legsötétebb évek kivételével) mindig ki voltak téve az ellenzék erős
opponálásának, majd folyamatos kritikai észrevételezéseinek. Elég, ha e tekintetben
egyfelől Széchenyi Istvánra3, Kemény Zsigmondra,
Szekfű Gyulára, Németh Lászlóra és Teleki Pálra, másfelől
pedig Mocsáry Lajosra4 és Jászi Oszkárra5
utalunk.
Ez a fő oka annak, hogy a kétszáz éves nemzetiségpolitikai eseménysorozatnak
igen kiterjedt vita- és szakirodalma, publicisztikája van. Egyrészt Magyarországon,
másrészt a történeti Magyarország volt területein, harmadrészt a szomszédos
államokban, negyedrészt pedig világszerte, de kárpát-medencei vonatkozásokkal
(pl. Scotus Viator, azaz Seton-Watson).
A nemzetiségek és a magyarság között 1848-49-ben kialakult véres "félreértésekre"
megértő válasznak szánt 1849. évi (szegedi) nemzetiségi törvény csak, jámbor
óhaj", szép deklaráció maradhatott. De még az 1868. évi nemzetiségi törvény
is lényegében liberális szellemet tükrözött (a nemzetiségek a magyarokkal "egyenjogú
országos nemzetnek ismertetnek el). A baj ott volt vele kapcsolatban, hogy a
továbbiakban nem hozták létre a végrehajtásának ellenőrzését biztosító mechanizmust,
s emiatt idővel alkalmatlanná vált az asszimilációs folyamatok megfékezésére6.
A kiegyezés után gyors fejlődésnek indult magyarországi tudományosság is liberális
volt. Sorra-rendre indultak a mindmáig alapvetőnek számító folyóiratok (Nyelvtudományi
Közlemények - 1862; Jogtudományi Közlöny- 1866; Századok -
1867; Magyar Nyelvőr-1872; Budapesti Szemle -1873; Földrajzi
Közlemények-1888; Ethnographia - 1890; Akadémiai Értesítő
- 1890; Irodalomtörténeti Közlemények - 1891; Magyar Pedagógia
-1892; Magyar Statisztikai Közlemények - 1893; Huszadik Század -
1900), amelyekben az egyes szaktudományok művelői nemzetiségre való tekintet
nélkül kaptak publikációs teret. Német, román, délszláv és szlovák értelmiségiből
lehetett magyar tudóssá válni, de nem feltétlenül kellett, s így a magyar nyelv
sokuknál pusztán a "lingua franca" funkcióját töltötte be. A nyelvészek nem
"Köröcskébe", hanem "Kruľok"-ba tömörültek, a román tudósok külön szakosztályra
tettek szert a Magyarországi Néprajzi Társaságon belül.7
Ráadásul a kibontakozóban lévő magyarországi tudományosság liberalizmusa
pozitivizmussal párosult: csak a társadalmi élet különféle szektoraiból származó
tények, illetve e tények valósághű interpretálásai érdekelték. Ebből is következett:
ami a politika számára a nemzetiségekkel való ellenségeskedésnek bizonyult,
azt a tudomány koegzisztenciájának vette és teljesen természetesen kezelte.
A nemzetiségi szakirodalom feltárásának indokai
A nemzetiségi témakörben napvilágot látott
irodalom bibliografizálását és repertorizálását hosszú ideig (és gyakorta mindmáig)
jórészt nem a nemzetiségi kérdéshez való tartozás alapján végezték-végzik el,
hanem a politikához vagy valamelyik szaktudományhoz való tartozás szerint. Ezt
a három kötetes Erdély-történet példamutató szakirodalmi dokumentáltsága bizonyítja
a leglátványosabban8.
S itt érkeztünk el az alapvető kérdésfelvetéshez: kell-e egyáltalán külön nemzetiségi
bibliográfia és dokumentáció? E kérdésre mindenekelőtt történeti feleletet adhatunk:
a két világháború között létesített nemzetiségi bibliográfiai és dokumentációs
műhelyek beváltották a hozzájuk fűzött reményeket. Teleki Pálnak elhihetjük:
"Az úgynevezett Szociográfiai Intézetben gyűjtöttem mindazt, ami Magyarországnál,
a szomszéd országokról, a megszállott területekről nyomtatásban megjelent"9.
Az iménti nyilatkozatból az is következik, hogy Teleki a nemzetiségi bibliográfiát
és dokumentációt "hungarika tágasságúnak" képzelte el, tehát nemcsak a Magyarországon
megjelent irodalomra volt kíváncsi, hanem a magyar vonatkozású külföldire is,
ami körülményeink közepette lényeges módszertani útmutatás. Ezt saját publikációs
munkásságában is érvényesítette10.
Az önálló nemzetiségi bibliográfiai és dokumentációs tevékenység szükségességéhez
spekulatív úton is el lehet jutni. Csak arra kell gondolnunk, hogy minden társadalmi
lét felettébb bonyolult, polifón jelenség. A nemzetiségi lét is az, mondhatni:
méginkább az, hiszen ez a körülmény minden létjelenségben prizmatörést okoz;
közelebb hozza egymáshoz, mégpedig sokszor egészen közel a szabad nemzeti létben
egymástól igen távol eső dolgokat. Elég, ha csak a vallás és a nyelv, a nyelv
és a szaktudás, a hagyomány és a haladás egymásba ékelődésére utalunk. Így teljesen
jogos a követelmény: a nemzetiségi témájú irodalom és információ (pl. a publikálást
megelőző adat) e tartalom jogán (is) jelenjék meg a bibliográfiákban és az adatbázisokban,
s ezzel mintegy a korábban észre sem vett összefüggésekre is figyelmeztessen.
A nemzetiségi irodalom tulajdonképpen interetnikus, akár történeti, akár gazdasági,
művészeti, néprajzi vagy nyelvészeti jelenségeket tárgyal. Ezért példákat is
adhat az élet sok-sok területén megvalósítható együttműködésre, illetve intésül
szolgálhat: a már egyszer elkövetett hibákat nem tanácsos még egyszer elkövetni.
A dokumentációs munka történeti áttekintései
A nemzetiségi kérdéskör irodalmának bibliográfiai és dokumentációs gondozásáról - ha csak a legutóbbi egy-másfél évtizedet vesszük is több hosszabb-rövidebb történeti feldolgozás született. Hogy a fentiek ellenére mégis megírtuk ezt az áttekintést, annak több, részint az aposztrofált feldolgozásokban rejlő oka van. Mégpedig:
Miközben (lehetőleg új összefüggésekbe rendezve) felhasználtuk az imént hivatkozott termés adatanyagát is, egy sor azóta összegyűjtött adat bemutatásával szeretnénk kibővíteni és elmélyíteni a nemzetiségi bibliográfiáról és dokumentációról eddig kialakult képet.
A Trianon előtti kezdetek
A hazai nemzetiségi bibliográfia csírái
már megtalálhatók a 19. századi kapcsolat-, nemzetiség- és helytörténeti monográfiákban,
illetve a különféle hungarika és helytörténeti bibliográfiákban. A múlt századi
hungarika bibliográfiák közül a legjobb példa erre a nemzetiségit is "magába
foglaló" típusra id. Szinnyei József torzóban maradt nagy hírlap- és
folyóiratrepertóriumának két történeti kötete15.
A nemzetiségi kérdés irodalma a 20. század első és második évtizedében (a másodikban
már az első világháború nagy nemzetiségi megrázkódtatásokat sejtető hatására)
váltott ki olyan intenzív tudományos és közérdeklődést, hogy az már megkívánta
a nyíltan megnevezett kérdéskör alatti regisztrálást.
Ezt a szükségletet először az új század első két évtizedének polgári radikálisai,
az ún. "második reformnemzedék" tagjai ismerték fel, illetve próbálták kielégíteni.
Először a Jászi Oszkár szerkesztette és a nemzetiségi kérdés iránt amúgy
is elkötelezett Huszadik Század keretei között, majd csakhamar a Fővárosi
Könyvtár égisze alatt.
Az első tudatos nemzetiségi bibliográfia valójában egy tágabb szakbibliográfiai
vállalkozásból kihúzható "Matrjoska baba" volt, azaz: a Huszadik Század által
publikált 1907. évi Magyar társadalomtudományi bibliográfia egyik fejezetét
képezte "IV./10. Faj, nemzetiség. (Politikai antropológia)" címmel. Szerkesztője
- Varró István - a szóban forgó fejezeten belül még további tagolást
is alkalmazott, úm. általános kérdések, hazafiság, Ausztria, Magyarország, pángermanizmus,
pánszlávizmus, románok, rutének, zsidókérdése16.
A következő, nevezetesen az 1908. évtermését már a Fővárosi Könyvtár Értesítőjének
3. évfolyama hozza, majd az 1912. évi termésig bezárólag a Magyar társadalomtudományi
bibliográfia a Fővárosi Könyvtár közleményei c. sorozat 5., 8. és 10.
köteteként önálló kiadvánnyá válik17.
Az első teljesen önálló hazai nemzetiségi bibliográfiát léczfalvi Sipos Kamilló
jelentette meg 1915-ben Kolozsvárott18. Ezt a terjedelmes munkát
(közel 5 ezer tételnyi hazai és külföldi könyv, évkönyv, naptár, folyóirat-
és hírlapcikk, kézirat) ismerteti Kőhalmi Béla, akkor a Fővárosi Könyvtár
munkatársa, a Huszadik Század hasábjain19. Azt
írja erről a betűrendes összeállításról, hogy "akkora bibliográfiai felkészültséggel,
technikai és szakmai tudással készült, amivel ma Grönlandban készítenek bibliográfiát".
Később még hozzáteszi: "Aki a nemzetiségi kérdés könyvészetének összeállítására
vállalkozik, annak tudnia kell, hogy vagy egész életét kell rászánnia, vagy
lehetetlenségre vállalkozik". A kijelentés ugyan sommás, de Kőhalmi maximális
akríbiára való törekvését ismerve, minden bizonnyal az az irdatlan mennyiségű
irodalom járt az eszében, amelyről bevezetésként szóltunk, továbbá annak a tájékozódó
és szelekciós képességnek az elsajátítása, amely előfeltétele a nemzetiségi
irodalomban történő eligazodásnak, illetve a vele kapcsolatos kritikai állásfoglalások
kialakításának.
A világháborús körülmények között az imént tárgyalt társadalomtudományi bibliográfián
kívül már csak egy ajánló bibliográfia született a Fővárosi Könyvtár műhelyében
a bennünket érdeklő kérdéskörtől, nevezetesen A monarchia és a nemzetiségek,
amely az Aktuális kérdések irodalma című, hírneves sorozat 35. füzeteként
látott napvilágot 1918 októberében20. Az összeállítás
ugyan névtelen, de a szakértők úgy tudják, hogy Braun Róbert műve, aki
ebben az időben Szabó Ervin helyettese volt a Fővárosi Könyvtárban. A munka
elvégzésére egyebek között az predesztinálta, hogy egy ideig a Huszadik Századot
is szerkesztette, a Társadalomtudományi Társaságban pedig a szociográfiai szakosztály
elnöke s mint ilyen a nemzetiségi kérdés jeles szakértője is volt. Braun Róbert
szerkesztőségére-szerzőségére vall a szigorú válogatás: a mintegy 200 tételes
bibliográfia még a Fővárosi Könyvtár állományát sem vette fel teljes egészében.
Külföldi és magyar könyveket és folyóiratokat egyaránt tartalmaz, mégpedig meglehetősen
széles időhatárok (1858-1918) között. (A kezdő évszám is sokatmondó, ui. Mocsáry
Lajos Nemzetiségek c. műve ebben az évben jelent meg.)
Egy megelőző korszak irodalmi termékei gyakorta egy új, merőben más korszak
elején válnak ismertté, publikussá és propagálttá. 1922-ben a Magyar Külügyi
Társaság (megalakult 1920. április 18-án, még a trianoni szerződés aláírása
előtt) Népszövetségi osztálya egy 24 oldalas - francia címmel és alcímmel is
ellátott - füzetkét tett közzé, amely a nemzetiségi kérdés 1918 előtti irodalmát
bibliografizálja. Rövidsége ellenére is ez az első földrajzi-etnikai szempontból
egyetemes - minden országa és nemzetiségre kiterjeszkedő – bibliográfiánk21.
Kár, hogy folytatása elmaradt.
Az, hogy a vonatkozó publicisztikai-szakirodalmi termést egyre inkább speciális
nemzetiségi bibliográfiák tárják fel, abból a felismerésből következik, amelyet
Teleki így fogalmazott meg: magunk sem tudjuk, hányadán állunk. Egy 1939. évi
képviselőházi nyilatkozatában engedte meg magának a következő visszaemlékezést22:
"Annak idején a magyar békedelegáció tudományos előkészítője és a magyar
békedelegáció irodájának vezetője voltam, amelynek szervezését még a szegedi
kormány ideje alatt kezdettem meg. Azt hiszem, annak idején sok mindenfélét
előre láttam... Én akkor, a háború utáni első három-négy esztendő elmúlása után
azt láttam, szükség van arra, hogy magunk is világosan lássunk, adatainkat komolyan
szedjük össze, kritikai szűrőn bocsássuk át, mert a magunk igazát csak akkor
tudjuk megvédeni, ha azt magunk is alaposan ismerjük."
Mindazonáltal - úgy látszik-, hogy bár mennyiségileg volt mit összeszedni
a Trianon előtti korszakból, ám a kritikai szűrőn való átbocsátás után ebből
legfeljebb annyi maradt meg értékként, mint amennyi a Kazinczy-epigramma szerint
Kisfaludy Sándor költészetéből. Erre látszik utalni például, hogy Szekfű
Gyula a Magyar történet 5. kötetében a kiegyezés utáni nemzetiségi
politikával kapcsolatos fejezetét - tanúskodik róla a szerző narratív kútfő-
és irodalomjegyzéke - nem kis részben a történeti Magyarország széthullása után
keletkezett művekre támaszkodva írta meg23. Ez
egyébként azt is jelzi, hogy a nemzetiségtudomány és/vagy a nemzetiségkutatás
Magyarországon valójában csak a trianoni szerződés nyomán vált többé-kevésbé
egzaktan vizsgálódó diszciplínává, legalábbis ami java részének kvalitásait
illeti.
A nemzetiségi bibliográfia és dokumentáció intézményei a két világháború között.
"Amikor - Trianon következtében
- már ’magasról nézvést’ sem volt meg az ország, ’s a Földnek népén’ kívül a
föld is elfutott, az összezsugorodott állami keretek között valahogyan kísérletet
kellett tenni e trauma elviselésére és feldolgozására"-
utal a két világháború között szinte kényszerűvé vált "sokszólamú" cselekvésre
az egyik dolgozat24.
Bennünket - érthető módon - csak az a cselekvési "szólam" érdekel, amely a mérvadó
politikai és tudományos elit megrendülését követte a kisebbségi problematika
kezelését illetően, s amelyre e dolgozat idáig való menetében - mint a kevés
"tiszta" szólam egyikére - itt-ott már utaltunk is. Kevésbé patetikusan fogalmazva:
Trianon következtében most már a jelentős hányadában nemzetiségivé vált magyarság
szempontjából is egyre sürgetőbbé vált a nemzetiségi kérdés helyes megoldásának
keresése, a kérdésről szóló hazai és külföldi irodalom számbavétele, hasznosítása.
A Magyar Külügyi Társaság
A nemzetiségi problematika gondozásának
intézményesülése útján - megalakulásának igen gyors bekövetkeztét korábban már
meg is említettük - az "első fecske" a Magyar Külügyi Társaság lett.
E gondozás egyik jellegzetessége volt, hogy mindvégig külügyi, külpolitikai
"szemüvegen át" nézte és értékelte a nemzetiségi kérdés fejleményeit, nehogy
még egyszer érvényes legyen a megelőző korszakra vonatkoztatott társasági megállapítás:
,,... a külpolitikai tájékozódásnak... a hiánya a magyar nemzetet nem egy
szempontból meglepetések, sőt kiábrándulások áldozatává is tette". A gondozás
abból a szempontból is jellegzetes volt, hogy a Társaság nem volt sem igazi
kutatóintézet, sem pedig folyamatosan működő bibliográfiai-dokumentációs műhely:
1940-ben pl. 11 tagú "állandó irodai személyzet" vitte az ügyeit25.
Ennek ellenére a Társaság munkásságát korántsem szabad szempontunkból a "futottak
még" kategóriájába sorolni, illetve bennünket érdeklő tevékenységét szűk időhatárok
közé szorítani26. A következők miatt:
1. Ha a Társaság nem is volt bibliográfiai "főproducer", az 1922-ben megjelent
és már bemutatott nemzetiségi bibliográfiáján kívül, 1938-ban - megint Horváth
Jenő, egyik vezető tisztviselője révén - ismét része volt egy bibliográfia
összeállításában. Ez a magyar kérdés irodalmát tárta fel, és nemzetközi használatra
szánták27.
2. A Társaság tevékenységi körében mindig megtalálható a könyv- és folyóiratkiadás,
s ez határozottan tükrözi a nemzetiségi kérdésben való érdekeltségét. Sorozati
és egyedi publikációiban részint a kérdés nemzetközi vonatkozásait, részint
történetének különböző állomásait elemezték-értékelték tudományos igénnyel.
E kiadványok közölt több olyan is akad, amelyre manapság rámondanánk: tipikusan
dokumentációs termék. Színvonalas folyóiratai - a Külügyi Szemle és a
Magyar Külpolitika - átívelik a két világháború közötti korszak egészét,
bár nem mindig a Társaság szerkesztésében28. Továbbá:
az akkor Horváth Jenő szerkesztette diplomáciai és kortörténeti szemle, A
Háborús Felelősség, 1928/29. évi 1. évfolyamában Bártfai Szabó László
két részes összeállítását publikálja az 1815-1867 közötti naplók, emlékiratok
és feljegyzések könyvészeteként. Ez a magyar nyelvű és vonatkozású memoárokon
kívül számos nemzetiségi, főként német és délszláv nyelvű, illetve tárgyú forrást
is regisztrál29
3. A Társaság - nem kis részben saját kiadványainak és folyóiratainak
információira támaszkodva - "nem a könnyű hatás eszközeivel, lelkesítő szónoklatokkal,
hanem komoly tanulmányokon alapuló fejtegetésekkel" folytatott kimondottan értelmiségi
ismeretterjesztést (Budapesten 20 év alatt kb. 300, vidéken pedig kb. 100 előadást
tartott). Az értelmiségi elit számára ezen felül neves külföldi személyiségeket
és szaktekintélyeket hívott meg előadónak. Közülük 71-en németül, 52-en franciául,
39-en angolul és 28-an olaszul beszéltek, ami azt is érzékelteti, hogy a Népszövetségi
Egyesületek Nemzetközi Uniója keretében működő Társaság korántsem volt egyoldalúan
német orientációjú. A tanfolyami ismeretterjesztés keretében (Külügyi szeminárium)
1926 és 1940 között a Társaságnak összesen 1435 hallgatója volt; közülük 18%
volt a nő, 12% a zsidó. Ez jelzi: a Társaság nem volt sem konzervatívan antifeminista,
és korántsem állt faji alapokon. A szemináriumokon kívül a Társaság igen eredményes
és külföldi "táborozásokkal" tarkított (német, francia, angol, olasz és spanyol)
nyelvtanfolyamokat is szervezett. 1936-tól - a magyar diplomatautánpótlást biztosítandó
- ifjúsági csoportot működtetett.
4. Fontosnak tartotta a nemzetiségtudomány kibontakozását, és támogatta intézményeinek,
velük együtt a nemzetiségi bibliográfia-dokumentáció műhelyeinek kialakulását,
mint az - egyebek mellett - a Faluhelyi Ferenc professzor által a pécsi kisebbségi
intézet létrehozása érdekében szervezett ankétokból is kiviláglik30.
A Magyar Statisztikai Társaság és Államtudományi Intézete
Teleki "adatainkat komolyan szedjük össze"
iránymutatása nyomán mind gyakrabban felmerült a követelmény, hogy "a tiszta
és elfogulatlan tudományosság alapján álló kutatás eredményeinek publikálásával
mielőbb jöjjön létre a nemzetiségi ügyekben való objektív tájékoztatás"31,
nem utolsósorban "a nemzetiség pozitivista felfogásából kiinduló, komoly
hasznot nem hajtó magyarosító törekvések"32
kritikájaként.
A "tiszta és elfogulatlan tudományosság" követelménye a fiatalabb értelmiségi
nemzedék körében is megfogant. "A harmincas években - írja Hadrovics
László - fiatal történészek és filológusok egy kis csoportja Eckhardt Sándornak,
a francia irodalom akkori professzorának vezérlete alatt a magyarság és a szomszédos
népek együttélésének politikai és kulturális problémáit egészen újszerű, minden
nacionalista egyoldalúságtól mentes felfogásban igyekezett értelmezni és történelmileg
felfogni. A csoportba én is beletartoztam. Ennek a nagyon igézetesen elindult
munkának azonban csak a kezdeti sikereit tudtuk felmutatni, a fasizmus, a háborús
évek és a későbbi kedvezőtlen légkör a folyamatos csoportmunkát nem engedte
kibontakoztatni. Így mindegyikünk a maga területén igyekezett valamit ebből
a fiatal-kori ideálból átmenteni"33.
Nem utolsósorban a Hadrovics említette fiatal értelmiségieknek biztosítottak
létalapot azok a nemzetiségekkel foglalkozó intézmények, amelyek létrejöttéről
a továbbiakban lesz szó.
A külügyi érdekeltségű értelmiséget gyorsan követve a hazai statisztikusok határozták
el "erőik egyesítését", s 1922-ben rnegalakították a Magyar Statisztikai
Társaságot. S ezt a sietséget nem tekinthetjük a véletlen művének: 1922-ben
ui. már látható volt, hogy a nemzetiségi sorba szakadt magyarság alapadatait
és dokumentációját nekik kell produkálniuk mind a politika, mind a társtudományok
számára, nem egyszer a torzítások leleplezésével és az adatok korrekciójával.
De túl ezen, a magyar statisztikatudomány nem kis részben éppen a népszámlálási
metódusok tökéletesítésén keresztül emelkedett a kritikai tudományok rangjára.
(Álljon itt e megállapítás alátámasztására Elekes Dezső némileg később
írt népszámlálási metodikai útmutatásának néhány részlete: ,,... csupán a
nemzetiségre való közvetlen rákérdezés visszalépést jelentene"; közeledést "az
intim döntési szférához"; s így csak "kiegészítő szerepet kaphat a népszámlálás
során. De ennél is... fontosabb az a közeg, amely lehetővé teszi, hogy a megnyilatkozás
olyan abszolút szabad állásfoglaláson alapuljon, amelyet semmi sem sért, mint
ahogy... a korrekt feldolgozást sem. Minél inkább távolodunk az anyanyelvre
kérdezéstől a nemzetiségre vonatkozó direkt rákérdezés irányába, annál nagyobb
a veszélye az egzakt eredmény valamilyen befolyásolásának. Korrekt számbavétel
úgy valósulhat meg, ha a kérdőív tartalmazza az alábbi paraméterekre való rákérdezést:
1. anyanyelv, 2. az anyanyelven kívül beszélt-használt nyelv, 3. nemzetiség,
4. állampolgárság a születéskor, illetve a származási ország, 5. vallás.
Az adatfelvétel mindenkor a tartózkodási helyet kövesse."33a
Aztán ez az útmutatás vált az 1941. évi népszámlálási metodika alapjává.)
Visszatérve a húszas évekbe: a Társaság számot vetve feladatai nagyságával,
1924-ben demográfiai szakosztályt hívott életre, "hogy az ország területén kívül
élő magyarság viszonyainak állandó megfigyelésével foglalkozzék". És azután:
"mivel e munkálatoknak a népesedési viszonyokon felül a gazdasági és politikai
állapotok tudományos megfigyelésére is ki kellett terjeszkedniük,... a Társaságban
élénk visszhangra talált az indítvány, hogy az említett célok szolgálatára egy
külön intézet alakíttassék. A megvalósítás elé tornyosuló akadályok leküzdése
után 1926. november 19-én tartott rendkívüli közgyűlésen a Társaság Teleki Pál
grófnak, az eszme legjelesebb harcosának javaslata értelmében megalapította
Államtudományi Intézetét34.
Míg a külügyek iránt érdeklődő értelmiség a korszak egészében beérte a társasági
formával, a statisztikusok hat esztendőn át tartó próbálkozások után intézetet
szerveztek társaságuk (és mondhatni: hatóságuk-hivataluk, a Központi Statisztikai
Hivatal) mellé. Mégpedig felettébb mozgékony, "felvilágosítások adására
mindenkor kész" intézetet35, amely Bibó
István visszaemlékezése szerint a 30-as évektől mind nagyobb intenzitással
foglalkozott "a magyar határrevíziós mozgalomra és a határon túli magyar
kisebbség statisztikájára és sérelmeire vonatkozó adatgyűjtéssel, s e célból
az egyes nyelvekből referensek álltak a rendelkezésére"36.
Az intézet tehát - a dolgot rövidre zárva - mindinkább igen fürge kormányzati
háttérintézményként működött.
Hogy ez tényleg így alakult, arra nézvést álljon itt a legilletékesebb személy,
Rónai András, az intézet aligazgatója, majd 1940. december 1-től igazgatója
által írt beszámoló egyik részlete: "A nagyközönség tájékoztatása nem tartozott
[az intézet] elsőrendű feladatkörébe, s csak mellékesen és különleges hiány
esetén foglalkozott kiadványok szerkesztésével." (Egyebek mellett ilyen
"különleges hiány" érzetében készítette el és adta ki Magyarország 1910. évi
néprajzi térképét Bátky, Kogutowicz és Teleki szerkesztésében, valamint a történeti
Magyarország területének nemzetiségi térképét az 1930-1939. évi népszámlálási
adatok alapján.) Viszont - folytatja Rónai, "az utódállamok területére, a
lakosság életére, közigazgatási, kulturális és gazdasági helyzetére, de különösen
a nemzetiségi kérdéssel összefüggő viszonyokra vonatkozó minden befutó könyv,
röpirat, térkép, adat, közlemény, tanulmány stb. személynevek, földrajznevek
és tárgykörök szerint decimális szakbeosztással rendezve az Intézetben gyorsan
megtalálható. Az adatnyilvántartó cédulák száma ma már [1941 decemberéig] kb.
900 000."37
Rónai más művéből38 tudjuk, hogy ezeket a
publikált és nem publikált anyagokat, jelentéseket nem egyszerűen gyűjtötték
és rendszerezték, de megbízhatóságuk szerint minősítették is, ami azért szükségszerű,
mivel az Intézetben "az adatgyűjtő munka mellett mind nagyobb szerepet kapott
a feldolgozó munka. Jelentések, tanulmányok, térképek készültek az Intézet munkakörébe
utalt problémákról." És továbbmenve a dokumentációs jellegű tevékenységekben:
"Az utódállamokbeli napilapok anyagának összefoglalása céljából negyedévenként
sajtószemlét, valamint a vonatkozó szakirodalom ismertetésére könyv- és folyóiratszemlét
készített az Intézet." Legvégül: "Az ország [első és második bécsi
döntéssel kapcsolatos] történelmi eseményeiben az Intézet nemcsak adatanyagával
szerepelt. A döntőbírósági ítéletet megelőző külföldi tárgyalásokon a delegációkban
- mint szakértő - vett részt az Intézet akkori aligazgatója. Később - mint az
Intézet igazgatója - tagja lett a Magyar-Szlovák és Magyar-Román Határmegállapító
Bizottságoknak, a Határkijelölő Központi Bizottságnak."
Az Államtudományi Intézet - tanúsítják az iménti Rónai-idézetek - kétségtelenül
mai szemmel is korszerű dokumentációs munkát végzett: intenzíven gyűjtött, szelektált,
minősített, szekundér összeállításokat készített, és - ha kellett - a kormányzati
elvárásoknak megfelelően igencsak gyors volt. E tekintetben alapvető publikációs
tevékenységével sokat segített neki anyaintézménye, a Központi Statisztikai
Hivatal, illetve a Hivatal adatgyűjtéseiből táplálkozó számos kiadványsorozat
(pl. a Statisztikai kéziratos közlemények) és önálló kiadvány. Ezek a publikációk
minden bizonnyal forrásértékűek ma is, és "iránytű funkciót" látnak el a nemzetiségkutatás,
illetve a komplex Kelet-Közép-Európa kutatás számára, annál is inkább, mivel
a statisztika valamennyi részterületét, így a népesedés-, a művelődés- és gazdaságstatisztikai
tartományát egyaránt felölelik.39
Rónai beszámolójából, amely 1941 végéig kíséri az Intézet életét, nem
derül ki, hogy a 900 ezres gyűjtemény és adattár kizárólagosan saját beszerzés-gyarapítás
eredménye-e. Az történt ui., hogy a Teleki Intézet megalakulásakor (1941.
szeptember 15.) a korábban önálló Magyar Szociográfiai Intézetet betagosították
az Államtudományiba. A Szociográfiai Intézetnek pedig - meglátjuk majd
a következőkben - rendkívül kiterjedt és változatos adattárai voltak, s összesen
2 millió 440 ezer cédulát tettek ki, bár korántsem volt valamennyi cédula nemzetiségi
vonatkozású.
A magunk részéről feltételezzük, de bizonyítani nem tudjuk, hogy a két intézet
gyűjteményei és adattárai a nemzetiségi problematika erejéig egymásról tudva,
szinte közös erőfeszítéssel jöttek létre, intézetközi átadás-átvétel révén,
és a fent említett fúzió utáni rövid negyedév alatt nem következett be semmiféle
változás a Rónai által "államtudományi intézetieknek" minősített nyilvántartásokban,
mint ahogy a volt szociográfiai intézeti nyilvántartásokban sem.
A lugosi Magyar Kisebbség
Több alkalommal szóltunk már a nemzetiségi politikával is foglalkozó folyóiratokról, illetve arról, hogy e folyóiratok esetenként nemzetiségi bibliográfiákat és dokumentációs összeállításokat is tartalmaztak. A szóban forgó folyóiratok között különlegesen fontos helyet foglal el a Magyar Kisebbség. A következők miatt:
Mindez a haladó nemzetiségi politikus, a
Szekfű Gyula által is nagyra tartott Jakabffy Elemér érdemeként jött
létre és - mondhatnánk maiasan - működött.
Általános megállapításainkat mindenekelőtt a folyóirat 1922 és 1934 közötti
időszakáról készített repertórium szerkezetének bemutatásával kívánjuk alátámasztani.
Ez a repertórium - a könyv ismertetéseket is beleértve - teljességre törekszik,
teljes (szükség szerint kiegészített és több helyre is beosztott) címleírásokkal
operál, az anyagát pedig az alábbiak szerint rendezi el:
1. A kisebbségi kérdés általános jogi és nemzetközi vonatkozásai
2. A kisebbségi kérdés alakulása és problémái az utódállamok területén, különös
tekintettel a magyar kisebbségekre: A) Románia, B) Csehszlovákia, C) Jugoszlávia,
D) Burgenland, E) Az utódállamok magyar nemzetkisebbségeinek együttműködéséről
és ennek nemzetközi vonatkozásairól
3. Más nemzetkisebbségek helyzetképeiből
4. A fejezeten belül: I. A világpolitika, különös tekintettel a nemzetkisebbségekre;
II. Az összmagyarság kultúrája; III. Vegyesek.
Az egyes fejezeteken belüli elemi rendezőelv vagy a betű- vagy az időrend. Mutatói
nincsenek, bár egy etnikai mutató nem ártott volna40.
Másodjára a Magyar Kisebbségben megjelent bibliográfiák időrendi áttekintését adjuk:
Ez egy 126 tételes hányaveti és hiányos munka, amelyet a folyóiratban egy (H.) szerzői jelű kiegészítés (1931. 184-185.p.) és Albrecht Ferenc kiegészítése követett (1931. 265-270.p.). Az utóbbi, amely azon kívül, hogy sok új tételt közöl, egy kiadandó nagyobb szabású nemzetiségi bibliográfia tervét is felveti.
- 1934-es évfolyamában. 1-3.r. = 1935. 128-132, 159-161, 191-194. p.
- 1935. évi számaiban. = 1936. 159-163, 184-186, 220-224, 262-264, 298-299, 318-321.p. (Szemle.)
Az imént felsorolt bibliográfiák egyikét-másikát
egy későbbi - érdekes módon egy közigazgatási tanulmánygyűjtemény részeként
megjelent - meglehetősen terjedelmes nemzetiségi bibliográfiai mű olyan tökéletesnek
tartotta, hogy az általuk regisztrált irodalmat saját gyűjtésébe fel sem vette.
Íme: "Gyűjtésünknél nem terjedtünk ki a nemzetiségi kérdés irodalmának azokra
a területeire - írja munkájának bevezetőjében Mikó Tibor -, amelyeket Kertész
János Burgenland bibliográfiája, Foris Anna A tót kérdés irodalma 1918-ig, Kertész
János A Szepesség bibliográfiája és A ruthén kérdés bibliográfiája című munkákban
már feldolgoztak, mert ezek a gyűjtések olyan pontossággal és lelkiismeretességgel
ismertetik az irodalmat hogy csak ismétlésekbe bocsátkozhatnánk."41
Noha a 30-as és a 40-es években is több olyan folyóirat jelent meg,
amely bibliográfiák-szemlék közzétételével segített elmélyíteni a nemzetiségi
tájékoztatást, bízvást kijelenthetjük, hogy az eddig szóba került és még szóba
kerülő teljes folyóirat-mezőnyből a Magyar Kisebbség volt a legegyetemesebb
és a legkiegyensúlyozottabb.
A Magyar Szociográfiai Intézet
A nemzetiségi bibliográfiai és dokumentációs
műhelyek létrejötte szempontjából 1924 is nevezetes esztendő, minthogy az 1924.
évi augusztus 2-i 2146. ME II. sz. rendelet értelmében megalakul a Magyar
Szociográfiai Intézet, mégpedig mint "a magyar állam és a környező országok
közérdekű viszonyaira vonatkozó adatok nyilvántartását végző iroda", amely az
Államtudományi Intézet háttérintézményi "mozgékonyságával" és "mindenkor készségével",
illetve korlátozott közönségszolgálatával szemben főként "archiválásra" és "nyilvántartó
jellegű feldolgozásra", valamint intenzív közönségszolgálatra törekedett42.
,,... volt olyan esztendő - adja elő az intézet igazgatója, Krisztics
Sándor-, amidőn több mint kétszáz kutató járt az Intézetben, s több mint
háromszáz esetben adtunk írásbeli választ községi adattári s bibliográfiai tartalommal.
Szakminisztériumok számára is sok esetben álltunk úgy gyors felvilágosításokkal,
mint hosszabb időt igénylő munkával készült feldolgozásokkal rendelkezésre".43
Hogy mindez nem volt üres szólam, arra nézvést Teleki Pál már idézett
nyilatkozata a "legmagasabb helyről" származó bizonyíték. De hogy kollegiális
bizonyítékkal se maradjunk adósak, álljon itt Mikó Tibor elismerése: "A gyűjtés
anyagának magja [mármint az általa szerkesztett bibliográfia gyűjtéséé]
a Magyar Szociográfiai Intézet részben kiadott..., nagyobb részben azonban
még kéziratos anyaga, amelyet Krisztics Sándor[nak], ... az Intézet igazgatójának
szíves engedelmével és Kertész Jánosnak, az Intézet titkárának szakszerű útmutatása
mellett használtunk fel."44
Egyébként Krisztics Sándor szerint45 "a
szociográfiának nem elmélete, hanem eszménye, ideálja... az adatgyűjtés mind
tökéletesebbé tétele". "Ebből a szempontból - fejtegeti továbbmenően
- fogtuk fel a szociográfiát, amikor a Magyar Szociográfiai Intézetet létrehoztuk.
A helyes helyzetismerés számára adatgyűjtő és adatrendező központi irodaként
igyekeztünk azt kifejleszteni. A Magyar Szociográfiai Intézet társadalomtudományi
információs és dokumentációs központként kezdte meg működését, s ettől az eszménytől
nem tért el". Az meglehet, hogy az "eszménytől nem tért el", de eredeti
feladatkörét jócskán kibővítette, minthogy több adattára (társadalomtudományi
bibliográfia, központi társadalomtudományi szakkatalógus, hírlapindex) nem az
alapításkor meghatározott, lényegében kárpát-medencei "átfogással", hanem az
egyetemesség igényével készült.
Az, hogy a Szociográfiai Intézet igen jelentős részben nemzetiségi információs
és dokumentációs központ is volt, központi gyűjteményéből, a községi adattárból
és kiegészítő vagy származékgyűjteményeinek tartalmából következik. A községi
adattár ui. a Fayol-féle közigazgatási adattár rendszerének alapulvételével
a történeti Magyarország összes tájegységére, megyéjére, városára (Budapest
kivételével) és községére nézve minden olyan adatot regisztrált, amely bárhol
és bármikor nyomtatásban megjelent, emlékiratban szerepelt és levéltárakban
megtalálható volt. Az adattár retrospektív feltöltésének érdekében 1941-ig összesen
779 kötetnyi nagy értékű forráskiadványt dolgoztak fel az Intézet munkatársai.
Ez több mint egymillió cédulát tett ki, s megye-járás-település szerinti betűrendben
vált használhatóvá. Az irodalmi forrásmunkák kiegészültek a KSH településsoros
népszámlálási, népmozgalmi és kultúrstatisztikai adataival, s így a történeti
Magyarország valamennyi településére nézve igen tág időhatárok között álltak
rendelkezésre egyebek mellett a nemzetiségi és vallási adatok (1880 és 1930,
illetve 1869 és 1930 között). A KSH-adatok kb. 100 ezer cédulával gazdagították
az adattárat. Végül további közel 100 ezer cédula "került ki" az Országos Levéltár
470, a Pesty helységnévtár 13, a többféle baranyai forrás 20 kötetének feldolgozásából
is.
Kiegészítő adattárként szolgált az ún. közigazgatási tájékoztató lapok
gyűjteménye, amely a csonka ország településeinek 1925. évi állapotát írta le.
Származékgyűjteménynek volt tekinthető a helytörténeti bibliográfia (40
ezer tétel), az Erdély-bibliográfia (15 ezer tétel), a Bánát-bibliográfia
(1800 tétel), a szociográfiai térképek és a községi monográfiák
indulóban lévő gyűjteménye.
A magyar és magyar vonatkozású könyv- és folyóirat-irodalmat foglalta magában
a kiegyezéstől fogva a magyar társadalomtudományi katalógus, amely mintegy
60 ezer cédulát tartalmazott. Érdekes volt a magyar tudományosság szellemi
katasztere, amely Teleki Pál kezdeményezésének köszönhette létét. Nyolcszáz
szakember, "jellemzőit" (ismeretkör, az elsajátított ismeretek mélysége, idegen
nyelvtudás) tartalmazta. Egyébként ez is, akárcsak az Intézet több adattára
(hírlapindex, társadalomtudományi bibliográfia, magyar kormányzati bibliográfia,
valójában: jogszabálymutató) torzó maradt, s részint ezért, részint pedig kiadási
kapacitáshiány miatt nem jelenhetett meg. Pedig az Intézet szeretett publikációkban
"gondolkodni", s amikor csak tehette, publikált is. Így jelent meg a Társadalomtudományi
bibliographia 1924-1928-ra vonatkozó évköre, majd 1941-1942. tárgyévi termése
is. A Magyar kormányzati bibliográfiának csak 1924-1925. évi anyagát
sikerült nyomtatásban megjelentetni, bár még további két évfolyama vált nyomdakésszé.
A Társadalomtudományi bibliographia 1941-1942. évi anyagát az Intézet
1941 augusztusában, tehát közvetlenül a Teleki Intézet alapítása előtt indult
negyedéves orgánuma, a Magyar Szociográfiai Intézet Közleményei jelenteti
meg (1941/42. évi első, 1942/43. évi második, illetve 1944. évi harmadik évfolyamában,
negyedéves, majd féléves részletekben. Az 1942. év termése önálló kötetben is
megjelent).
Többször hivatkoztunk már arra a bevezetőre, amelyet Krisztics a Közlemények
első számának elejére írt. Szövegéből valamiféle burkolt tiltakozás is kivehető
az Államtudományi Intézetbe történő betagosítás ellen, ám ez túlnyomórészt az
eredmények felsorolásában merül ki, s mindössze néhány talányos (főként a Teleki
halála okozta magáramaradottságra utaló) mondata enged következtetni ebbéli
funkciójára is. Bizonyosabb jele Krisztics megbántódásának, hogy a Budapesten
indult Közleményeket átviszi Pécsre, és szellemi kiadójaként a pécsi tudományegyetem
szociográfiai intézete szerepel a továbbiakban.
Ennek ellenére a szóban forgó bevezetőben Krisztics programcélokat is kitűzött.
Ezek szerint a folyóirat "a hosszú idő óta rendszeresen folyó társadalomtudományi
és helytörténeti adatgyűjtő munka eredményeinek szélesebb körben való ismertté
tételére szolgál... A cél nemcsak az, hogy az intézet gazdag gyűjteményeire
felépülő szakcikkek készüljenek, hanem hogy az intézet egyes gyűjteményei is
közzététessenek... A közlemények jövendő számaiban közérdekű kérdések bibliográfiáinak,...
valamint a helytörténeti bibliográfia egyes részleteinek közzététele állandó
rovatként fog szerepelni. Éppen így a közlemények minden száma a megelőző negyedév
társadalomtudományi bibliográfiáját,... továbbá a megelőző negyedév alatt megjelent
összes magyar könyv címeit szakrendbe foglaló Magyar Nemzeti Bibliográfiát is
állandó rovatként fogja tartalmazni": Krisztics mind a társadalomtudományi
bibliográfia, mind az MNB közzétételével kapcsolatos ígéretének 1944-ig eleget
is tett (az OSZK-ban a Közlemények utolsó meglévő száma: 3. évf. 1944. 3.sz.).
A Közleményeknek ez az aktivitása (ellentétben előbbi "kivonulásos" megjegyzésünkkel)
viszont arra utal, hogy a Szociográfiai Intézet (és - természetesen - apparátusa)
nem enyészhetett bele egyik napról a másikra a nagyobb egységbe, a Teleki Intézetbe.
A Budapest és a Pécs közötti "erőmegoszlás" is homályban maradt előttünk, akik
itt nem is vállalkozhattunk a Szociográfiai Intézet tüzetes történetének megírására.
Részben terjedelmi, részben témánkon túlmutató okokból sem. De hogy ez a történet
megérdemelne egy "misét", annál is kevésbé kétséges, mert a Krisztics-féle MNB-t
sem értékelte eddig érdemének megfelelően a könyvtáros szakma.
Az egyetemi kisebbségi intézetek
"Hosszú meneteléseknek" bizonyult az egyetemi
nemzetiségtudományi (kisebbségi) intézetek létrejötte. Köztük is a legnevesebb
pécsi intézeté 1928-tól 1936-ig tartott.
A gondolat, nevezetesen hogy az egyetemeken is alakuljanak nemzetiségtudományi
intézetek, részben az egyetemek tiszta tudományosságát, "propagandán kívüliségét",
részben pedig a nemzetiségi kérdés interdiszciplináris, így számos tudományág
együttműködésére aspiráló karakterét használta fel érvként.
Különben az egyetemi intézetek létesítésének célját, mikéntjét ismét csak Teleki
Pál fogalmazta meg a legfrappánsabban: "A munka [ti. a nemzetiségi ügyekkel
való törődés] politikai részét elintézi a kormány és a politikusok, akik
ezzel aktíve úgyis foglalkoznak. Itt tisztán tudományos intézetről van szó,
hogy elérjük a tudatlanságnak megszüntetését e téren. Az intézet feladata elsősorban
az ifjúság tudását növelni a kisebbségi kérdésekben, és begyakorolni ezt az
ifjúságot abba, hogy verzátus nemzedék neveltessék e tekintetben. Hogy eddig
csak incidentaliter neveltünk munkásokat ennek a kérdésnek, azt most rendszeres
munkálkodás kövesse, s erre a különböző tudományszakoknak kollaborációjára van
szükség. Nézetem szerint tehát az intézet célját nem a propagandában kell keresni,
hanem megfelelő tudományos művelést és nevelést kell abba adni." Teleki
Pálnak ez a hozzászólása annak az ankétsorozatnak (1928. december 5.; 1929.
január 23.; 1929. február 6.) az első ankétján hangzott el, amelyet a Magyar
Külügyi Társaság segítségével Faluhelyi Ferenc pécsi egyetemi tanár szervezett
a nemzetiségtudomány egyetemi intézményesülése érdekében46.
Ehhez érdemes még kiegészítésül idézni Faluhelyi professzor gondolatát, nevezetesen
azt, hogy nemcsak az utódállamokba került három és fél millió magyar miatt kell
ilyen intézetet/intézeteket szervezni, hanem amiatt is, mert "a csonka ország
öntudatossá vált nemzetiségei, kivált a Dunántúl németsége, jelentős új feladatok
elé állították az ország kormányzatát."47 A
magyar és nem magyar kisebbségek helyzetének egyidejű tudományos vizsgálatával
kapcsolatos igény mögött olyan politikai bölcsességet tételezünk fel, amely
határozottan törekedett az "altera pars" megismerésére, s ezen keresztül a magyar-nemzetiségi
jóviszony fenntartásának elősegítésére. A hazai németségre vonatkozó kiemelés
feltehetően célzás kíván lenni az Ungarländisch-Deutscher Volksbildungsverein
(UVD) fokozatos radikalizálódására, birodalmi német kapcsolatainak erősödésére,
ami végül Gratz Gusztáv lemondásába és a teljességgel pángermán tudatú
Basch Ferenc vezette Volksbund megalakulásába torkollott48.
Visszatérve a pécsi intézet létrehozásának rögös útjára: a Faluhelyi professzor
szervezte ankétsorozat Klebelsberg Kunó vallás- és közoktatásügyi miniszterhez
intézett emlékiratban csúcsosodott ki 1930 folyamán. Az emlékiratot Apponyi
Albert, a Magyar Külügyi Társaság elnöke írta alá49.
"Amilyen visszhangot keltett... a felvetett gondolat a társadalom és a sajtó
keretében, annyira elmaradt a visszhangja az ezen a téren hivatott szerveknél"-
summázza Faluhelyi ankét-akciójának negatív végkifejletét. Ez azonban korántsem
szegte a kedvét, tovább próbálkozott. Egyszer-másszor a "kis lépések politikájával"
élt (pl. intézetében, a Nemzetközi Jogi Intézetben 1932 elején kisebbségi szakosztályt
hozott létre), és - ha az látszott célravezetőbbnek - "társadalmi segítséget"
vett igénybe (az egész ügyet tulajdonképpen a pécsi ifjúsági szervezetek emlékirata
mozdította el a holtpontról). "1936, január 12-én aztán a vallás-és közoktatásügyi
miniszter rendeletet adott ki, mely valójában gordiuszi megoldással szétvágta
ezt a bonyolult csomót, és egyszerűen megengedte a magyar egyetemeknek, hogy
keretükön belül kívánságukhoz képest kisebbségi intézeteket szervezzenek meg.
A megszervezés részleteiről, valamint a létesítendő intézetek dotációjáról a
miniszteri rendelet nem gondoskodott."50
A pécsi intézet létesítését követően a másik három tudományegyetemen is
alakultak nemzetiségtudományi (kisebbségi) intézetek: Budapesten kettő is, Debrecenben
és Szegeden egy-egy51, sőt a miskolci jogakadémián
is kezdeményezték egy ilyen típusú intézet életrehívását52.
A pécsi intézet, bármennyire is kis létszámú szervezet volt, osztálytagozódása
révén igyekezett lefedni a nemzetiségi problematika egészét. A következőképpen:
1. Az általános nemzetiségi kérdésekkel foglalkozó osztály; 2. A nemzetiségi
kérdés jugoszláviai, 3. romániai, 4. szlovákiai (eredetileg: csehszlovákiai).
5. burgenlandi és egyben magyarországi vonatkozásait vizsgáló osztály; 6. A
szórványokban élő, főként az amerikai magyarsággal foglalkozó osztály; 7. Az
egyéb nemzetiségek osztálya. Az egyes osztályok vezetőinek kiemelt kötelezettsége
volt területük könyvtári és dokumentációs gondozása (a könyvek és a cikkanyagok
feltárása, a kartotékok fejlesztése stb.).
Az intézet különös vonzereje volt, hogy intenzíven foglalkoztatta a hallgatókat,
azaz kutatási és dokumentációs feladatokkal bízta meg közülük azokat, akik érdeklődést
tanúsítottak egyfelől a nemzetiségi kérdések, másfelől a tudományos kutatómunka
iránt. A legtehetségesebb és legigyekvőbb hallgatók az intézet belső munkatársai
lettek. Számuk 1936 elején 6, 1936 végén 22 volt. 1940-ig 72 hallgató kapcsolódott
be a munkálatokba belső intézeti tagként. 1948-ig, az intézet megszűntéig összesen
110 szakdolgozat született ezen a bázison (a szakdolgozatok teljes gyűjteményét
a Baranya Megyei Levéltár birtokolja). A szóban forgó dolgozatok közül a "Baranya
nemzetiségi viszonyairól, a nemzetiségi statisztika baranyai elemzésérői, Pécs
népességének fejlődéséről... készített dolgozatok voltak magasan a legszínvonalasabbak".
Egy más nézőpontból értékelve ezeket a munkákat, a színvonal tekintetében a
történeti jellegűeket kell kiemelni53
Ez a hallgatókkal végzett nemzetiségi irányultságú tudományos-dokumentációs
műhelymunka egyfajta dokumentalista képzéssel is felért.
Láttuk: a pécsi intézet dokumentációs tevékenységéhez a horizontális (országok,
régiók, nemzetközi szervezetek szerinti) metszetet az osztályok biztosították.
A dokumentációs feldolgozás vertikuma pedig a következőképpen alakult: a) jog,
b) statisztika, szociográfia, c) történelem, d) földrajz, közlekedés, néprajz,
e) közgazdaság, kereskedelem, technika, f) kultúra, iskola, színház, tudomány,
művészet, g) szociális kérdések, h) sajtó, i) nemzetvédelem, hadügy, j) belpolitika,
k) külpolitika, l) kommunizmus, m) nemzetiségi kérdés, n) szabadkőművesség,
o) zsidókérdés, p) pénzügy, q) tengerészet (kereskedelem), r) vallásügy, s)
egészségügy, t) gyarmatügy, u) közmunkák. v) vegyes kérdések, x) revízió, z)
propaganda.
Mi tagadás, aprólékos osztályozás a fenti: ráment az egész ábécé. Azon - persze
- nem lehet csodálkozni, hogy a disztingválás a kor körülményeinek felelt meg.
Ehhez még egy megjegyzés kívánkozik: mivelhogy az a)-tól z)-ig felsorolt összes
kifejezés nyilvánvalóan csak nemzetiségi összefüggésekben releváns, feltehető,
hogy az "m) nemzetiségi kérdés" tárgyszót a témát általánosan taglaló dokumentumok
indexelésére használták.
A dokumentációs munka - mondhatni - gerince a sajtókivágat- és cikkgyűjtemény
fejlesztése volt, amelyben 82 hírlapból és folyóiratból származó közlemények
foglaltak helyet. A dokumentált halmaz címei közül mindössze 13 volt a magyar,
a többi külföldi. Később a "felvágási hadművelet" alábbhagyott, s ezért 1941-ben
már csak 8 hírlap került erre a sorsra. A fel nem vágott sajtótermékek cikkeit-közleményeit
- igen helyesen - bibliografizálni kezdték.
A fenti munkálatok eredményeként - s ez Faluhelyi számítása - kb. 40 ezer cikket
tároltak kivágat gyanánt (kb. ezer, horizontális és vertikális címszóval ellátott
borítékban), és több mint 5 ezer bibliográfiai felvétel készült a későbbiekben
immár megőrzésre rendelt újságokból.
A dokumentációs állomány részét képezték "az utódállamokban élő magyarságról
készült" kéziratok és jelentések. Ezeket tartalmilag csoportosították (sajtó,
gazdaság, kulturális szervezetek, egyesületi élet).
Az intézetben folyó munka igényességét, s egyben a dokumentáció nagyvonalú,
kiteljesített értelmezését manifesztálja Faluhelyi, amikor a térképekkel
és a fotókkal kapcsolatos tennivalókról szól, minthogy sem a fotók, sem
a térképek esetében nem feledkezett meg a hazai nemzetiségekre vonatkozók gyűjtéséről
és feldolgozásáról sem.
A könyvállomány 1940-ben 1200 kötetet tett ki, az Intézet megszűntekor
5025 kötetet. Az intézetbe 1940-ben 69 napi- és hetilap, valamint 64 folyóirat
járt. Különösen értékes volt az utódállamok magyar nyelvű rendezett és bekötött
hírlapállománya.
Az adatgyűjtés, az adatdokumentálás, a jól válogatott szakkönyvtár, a kéziratos
archívum és - persze - a mögötte álló szellemi erő tette lehetővé, hogy a pécsi
intézet intenzív szakfolyóirat és dokumentációs publikálási tevékenységet folytasson,
azaz gondoskodjék eredményeinek közkinccsé tételéről.
Szakfolyóiratában, a Kisebbségi Körlevélben (1937-1944, folytatása: Nemzetiségi
Szemle, amely 1945 és 1947 között jelent meg, de 1948. évi 1. számát, amely
a magyar-jugoszláv kultúrhét anyagát tartalmazta volna, már nem engedték közzétenni)
jelentős recenziós, bibliográfiai és dokumentációs anyag található a nemzetiségi
problémakörből. Így:
Kifejezetten bibliográfiai szemle volt az 1944-ben rendszeresen
megjelentetett Kisebbségi Értesítő és a Nemzetiségi Sajtószemle
c. kőnyomatos. A Statisztikai Tudósító kisebbségi mellékleteként megjelent
Kisebbségi STUD (1939-1943) c. kőnyomatos hetilap pedig mindenekelőtt
a gyors adatszerű dokumentációs tájékoztatás orgánumaként szolgált. Fontosabb
cikkeit és adatszolgáltatásait a Kisebbségi Körlevél is átvette, 1940-43 között
megjelent számait rendszeresen repertorizálta54
Egyébként a Kisebbségi Körlevél 1937-1938ban a Magyar Külpolitika, 1939-1941-ben
pedig a Csuka Zoltán szerkesztette Láthatár c. kisebbségi kultúrszemle
(élt: 1933-1934 és 1936-1944 között) melléklapja volt. A Láthatárnak az alábbi
nemzetiségi bibliográfiák közlését köszönhetjük:
Nem túlságosan gyakori jelenség: a Láthatárról
két repertórium készült55.
Az egyetemi nemzetiségtudományi intézetek közül aktívan dolgozott a Pázmány
Péter Tudományegyetem Kisebbségjogi Intézete is. Igazgatója Kenéz Béla
egyetemi tanár, a Jog- és Államtudományi Kar Statisztikai szemináriumának vezetője,
a Magyar Statisztikai Társaság elnöke. Egyfelől kiadta a Kisebbségvédelem
c. folyóiratot (1938-1944) Elekes Dezső, a KSH osztályvezetője, a Magyar
Statisztikai Társaság főtitkára felelős szerkesztésében. (E folyóirat dokumentációs
szempontból nemzetiségstatisztikai tárgyú összeállításaival, továbbá Irodalom
[könyvszemle] és Szemle [hírek, krónika] rovatával tűnt ki. Másfelől pedig -
más intézményekkel karöltve -támogatta e korszak végének egyik legjelentősebb
tudományos vállalkozását, a Radisics Elemér által szerkesztett A Dunatáj
c. három kötetes adattár és tanulmánygyűjtemény munkálatait56.
Ennek első kötete a táj földrajzi, demográfiai és gazdasági viszonyait dokumentálja,
és szemlézi az 1790-1918 közt alkotott nemzetiségi törvényeket és tervezeteket.
Ez utóbbi fejezet Kemény G. Gábor összeállításában külön is megjelent
a Documenta Danubiana sorozat 1. köteteként. Második kötete a pénzügy,
külkereskedelem, közlekedés stb, kérdéseit tekinti át, továbbá közli a négy
szomszédos államra vonatkozó alapvető adatokat, a harmadik pedig a táj hét országának
történetét, kapcsolatát szemlélteti párhuzamos (szinkronikus) időrendi táblákban
- az V. századtól a II. világháború kezdetéig. Nagy kár, hogy a tervezett 4.
kötet (diplomáciatörténet, művészeti élet, társadalompolitikai fejlődés, kulturális
fejlődés [időrendi táblázata], Dunavölgyi Who’s who fejezetekkel, valamint az
egész vállalkozás bibliográfiájával és indexével) már nem jelenhetett meg. Felújítása,
de legalább kiegészítése az elmúlt ötven év adataival, eseményeivel rendkívül
időszerű, hézagpótló és próbára tévő közös feladata lehetne a térség mai tudományos
intézményeinek.
(Folytatása következik.)
Jegyzetek, hivatkozások
Országos Széchényi Könyvtár Észrevételek (2000/04/12) |