39. évfolyam, 1993. 2. szám |
Archívum |
A világ, amelyben könyvtáros vagy
Szente Ferenc
A könyvtáros politizálása: a szolgálat,
a kételkedés és a remény segítése.
A könyvtáros - még a nagy forgalmú könyvtárakban is - átfogható méretű használói
kör, közösség lelki-szellemi állapotának tudója, gondozója. Ebbéli helyzetében
és szerepkörében lehet erősítő és mérsékelő, ezáltal kiegyenlítő, közvetítő
tényező a világot átszövő információs hálózatban, amely a tömegkommunikáció
nemzetközi csatornáin keresztül a fogyasztói tudás és örök élet gyümölcsét kínálja
Grönlandtól Új-Zélandig. A könyvtáros a tömegáru mellett az egyedit is kínálja,
a divatos helyett a személyiségre illőt is, feltéve, hogy nemcsak foglalkozása,
hanem hivatása is a könyvtárosság, s így cselekvő részese, nem csupán szenvedő
alanya a zavarosan hömpölygő információáradatnak.
A Föld körül ma több mint ötszáz műhold kering és sugározza vissza rá a modem
kor üzeneteit. A nagy egyenlősítő kísérlet bukása óta immár semmi sem zavarja,
hogy a fogyasztás uniformizált képei milliárdnyi képernyőn tápláljanak hasonló
vágyakat az öt kontinens minden lakójában, jóllakottakban és éhezőkben, keresztényekben
és mohamedánokban, kastélyok és kunyhók gazdáiban: az univerzális árubőség paradicsomi
álmát.
A könyvtáros a saját használói körének gyűjt, válogat, közvetít gazdasági, üzleti,
piaci információkat, de tudnia kell, hogy háromezer multinacionális vállalat
hálózza be a Földet kereskedelmi és szállítási rendszerével. Ezek juttatják
el busás haszonnal egyidejűleg több tucat országba az autót, a videokamerát,
a poplemezt, a számítógépet, a csokoládé különlegességeket.
A könyvtáros, személyi számítógépének újdonságától megilletődve, jó ha tudja,
hogy a pénzvilág metropoliszai adatátviteli hálózatba vannak kötve, ezáltal
másodperces gyorsasággal milliárdok csoportosíthatók át a világ egyik térségéből
a másikba. A valutaüzletben a múlt esztendőben naponta ezer milliárd dollár
forgott, mely irdatlan nagy összeg - a magyar gazdaság ötven esztendőre szóló
teljesítménye. A spekulánsok órákon belül szereznek tudomást a központi bankok
pénzpolitikai döntéseiről és saját előnyükre fordítják az információt. Képesek
nyomást gyakorolni a kormányokra és kikényszeríteni az árfolyam módosítását,
ha érdekeik úgy kívánják. Mindennek ellenére, vagy inkább, mindemellett nem
az integráció, hanem a szétesés felé látszik fejlődni a világ. Csak az elmúlt
másfél évben két tucatnyi új országot kellett berajzolni a világtérképre. Jugoszlávia
népei háborúznak egymással, régi demokráciák, mint Kanada, Belgium bénult állapotban
várják a nyelvi közősségek vitájának végeredményét. Olaszok, sőt svájciak gyürkőznek
nemzeti identitásukért. A bizonytalanság ellen védekezésül polgárok milliói
keresik a gyógyírt a szétválásban, az elhatárolódásban. A könyvtárosnak úgy
kell toleránsnak lennie, hogy tudja: minden az emberért van. Hogy a nyomor gyűlöletet,
a gyűlölet gyilkos indulatokhoz eszméket talál.
S közben mind szélesebbre tágul a szakadék a kevés gazdag ország és a túlnyomó
többségben lévő szegények között.
Röviddel a második évezred vége előtt soha nem sejtett gyorsasággal változik
meg az ember világa. Szűkössé és kettéhasadttá válik a világtársadalom. Jövőbeli
rendjére nézve nincsenek történelmi előképek, fölvázolásához nincsenek kulcsteóriák,
sőt nincsenek még plauzibilis fantáziaképek se.
Nem a jólét és a felemelkedés, hanem a süllyedés, az ökológiai széthullás és
a kulturális degeneráció határozza meg már ma is az emberiség háromötöd részének
mindennapjait. Senki sem tudja, hogyan lehetne megállítani ezt a folyamatot.
Mára szinte mindenütt a világon győzedelmeskedett a kapitalizmus eszméje, a
gazdasági és a személyes szabadság kibontakoztatása. De a győzelem íze keserű.
Nem a történelem vége közeledik, amint az észak-amerikai filozófus, Fukuyama
1989-ben megírta, hanem annak a projektnek van vége, amely eddig oly gőgösen
modernségnek nyilvánította a fogyasztást.
A könyvtárosnak titkon hinnie kell a lehetetlenben, abban, hogy a jóléti államok
szemlélete megváltozik, bár ez a változás eleven húsba vág, s igen fájdalmas
lesz. Ugyanúgy fájdalmas lesz, mint azok a változások, melyek a harmadik világra
várnak, ahol mélyen gyökerező elveket és hagyományokat kell feladni. A változások
trendje térségenként változó irányú. Kelet-Ázsiában, ahol kétmilliárd ember
él, némelyik ország kormánya évenként hatalmas termelési értéknövekedést jelent
be. Kína a szocialista piacgazdasággal alig nyolc év alatt megduplázhatja bruttó
nemzeti termékét és ezzel gazdasági súlya megelőzi Németországét és Japánét.
A könyvtárosnak tudnia kell, hogy a féktelen növekedési ambícióval működő multinacionális
rendszerek keveset törődnek a környezet érdekeivel, a következményeket gátlástalanul
áthárítják.
Az ázsiai prosperitás híre eufórikus lelkesedéssel tölti el a nagy konszernek
elnökeinek, a gazdasági minisztereknek a lelkét. Versengve udvarolnak a beruházási
és piaci lehetőségekért, amivel fenntarthatónak vélik az óriási jövedelmezőséget.
A legtöbbet a motorizációtól várják, noha tudnivaló, hogy ez a légkör felmelegedését
és a természeti környezet további elszennyezését vonja maga után. Hatalmas térségek
veszítik el, rohamos gyorsasággal maradék létalapjukat, különösen Afrikában,
Közép-Ázsiában és Közép-Amerikában. A Föld összes országának egynegyedében,
negyvenkilenc országban csökken az egy lakosra jutó gazdasági eredmény, mert
a termelés nem tud lépést tartani a lakosság növekedésével. Ezekben az országokban
a mezőgazdasági és az élelmiszeripari termékek iránti szükséglet egyre jobban
meghaladja a belső lehetőségeket.
Közel egy évtizede a világ gabonatermelése fele olyan arányban növekszik, mint
a világ népessége. Az elszikesedés, az egyéb talajszennyeződések, az erózió
szűkítik a termelés lehetőségeit a szegény térségekben, ugyanakkor a leggazdagabb
huszonnégy ország visszafogja élelmiszertermelését, mert nincs fizetőképes piaca
az árunak. Ugyanezekben az országokban rengeteg pénzt kellene fordítani a környezetbarát
infrastruktúrára, ám az ökológiai költségeket legtöbbször kispórolják a beruházásokból.
Hogy az így elért gazdaságosság mire vezet, azt jól mutatja a kelet-európai,
volt szocialista országokban maradt örökség.
Az ipari társadalom alkalmazkodó képessége a globális kihívásokhoz, az ember
jövőjének nagy ismeretlen tényezője. Teljességgel bizonytalan, hogy a leggazdagabb
huszonnégy országban a politikai alkotmány két oszlopa, a többpártrendszerű
demokrácia és a nemzeti állam a mai formájában alkalmas-e a megmaradásra. A
nemzetközi kereskedelmi statisztika óriási profitcsináló zsonglőr-mutatványokról
árulkodik:
Immár négy esztendeje, hogy a bruttó társadalmi termék lassabban növekszik,
hogy a megtermelt javak mind nagyobb hányada lépi át esetleg többszörösen is
a határokat. A kereskedelemben az áruk egynegyede légi úton jut el a fogyasztóhoz.
A nemzetközi áruforgalom növekedésénél még dinamikusabb emelkedést mutat a tőkeáramlás.
Az európai tőke befektetése 20%-kal nőtt az USA-ban a nyolcvanas évek minden
esztendejében. A japánok több pénzt fektettek be Európában 1988-1990-ben, mint
az azt megelőző negyven évben. Az utóbbi tíz évben megháromszorozódott a közös
piaci országok egymás közti befektetéseinek aránya.
Mindeközben teljesen átalakul a piac árukínálata. A szórakoztató elektronika
és a számítógép-technika felpörgette a változás iramát. A munkavállalóknak életkoruk
alkotó időszakában többször is pályát kell módosítaniuk, sőt lakóhelyet kell
változtatniuk. A rohanásban mind többen maradnak le olyanok, akik nem képesek
állandóan változtatni világképükön, nem képesek egész életükön át csúcsformában
maradni.
Az újnacionalizmus és a regionalizmus, amely ebből menekvést és alternatív utat
kínál, nem sokban különbözik a hitgyülekezetek és pszichoszekták által nyújtott
vigasztalástól.
Nem létezik egyszerű megoldás az ember olyan globális problémáira, amilyen a
környezet válsága, a népességrobbanás, a tömeges népvándorlás, az ellenőrizetlen
gazdasági növekedés. Egyes nézetek szerint a felszabadult hidegháborús forrásokat
kell most a világ megmentésére fordítani. Igen ám, csakhogy amíg az antikommunizmus,
akárcsak az antikapitalizmus a külső ellenség ellen irányult, addig a mai fenyegetettségnek
nincs ellenségarca. Az ellenség is mi magunk vagyunk! Ezért a katasztrófák előbb
rendre mind bekövetkeznek majd, s csak akkor kerül sor utólag a cselekvésre,
s mindig a legkisebb közös nevező jegyében. A kezdeményező a mindenkori soron
következő bajbajutott lesz. Los Angeles ma a legfőbb szószólója a városi tömegközlekedésnek,
mert belefullad a kipufogógázba, Hollandia elsőként a világon bevezette az energia
adóztatását, mert a légkör felmelegedése következtében az emelkedő tengerszint
fenyegeti a területét. A Himalája előterében fekvő falvak parasztjai teljes
erővel védik a maradék erdőket és cserjéseket, mert az erózió elpusztítja a
földjeiket.
Az állandósuló környezeti fenyegetettség erősen befolyásolhatja egyes térségekben
a politika alakulását. Máris megvannak a hívei az ökodiktatúrának, akik szigorúan
elutasítják a piac kiegyenlítő, szabályozó szerepének teóriáját.
A növekedés jegyében eltelt évszázad végén a szabadság és a demokrácia értelmezése
végett újból indokolt lett feltenni a kérdést: mennyi szabadság jár a szabadság
ellenségeinek? Vagy másképp szólva: mennyi lemondás várható el a gazdag embertől
annak érdekében, hogy mindnyájunk szabadságának megmaradjanak az anyagi létfeltételei?
Ha az ember viselkedésmintáit nem változtatjuk meg, hiába reméljük, hogy a tudomány
és a technika meg tudja akadályozni a természeti környezet romlását, a világ
túlnyomó részének elszegényedését. "Nem maradhat meg az emberi öntudat azon
az alacsony fokon, hogy a szomjúságérzet azonnal a coca-cola utáni vágyat ébressze"
- mondja Ivan Illich, az egydimenziós fejlődésmítosz leleplezője*.
Az árufogyasztás elégedettsége, mint az életöröm pótszere, biztos recept az
irigység és a frusztráció növekedéséhez.
Némely történetfilozófiai nézet szerint a mostani változások a 8000 év előttihez
hasonlíthatók. Ahhoz a relatív túlnépesedéshez, amikor a nomádok földművelésre
kényszerültek, mert vadászatból és gyűjtögetésből már nem tudták magukat fönntartani.
A héber történetírásban ez Ádám és Éva históriájaként szerepel, a paradicsomból
történt kiűzetésként.
Hogyan lesz holnap? A megmaradás, a túlélés belénk programozott technikája az
agresszió. A megmaradás, a túlélés ésszel belátható egyetlen esélye a türelem,
az önmérséklet és a szeretet. Ez a világtársadalom egyetlen lehetséges eszméje.
1992-ben a világon ötvenkét háborút robbantott ki a nacionalizmus. Az eredmény
ötszázezer halott. Az őrültség járványa tört ki? A hidegháború két szuperhatalom
konfrontációjának késleltetését szolgálta, és időt adott a gazdasági törvényszerűségek
lassú, de biztos érvényesülésének. Mi tarthatja féken a faji, etnikai, vallási
türelmetlenség gyilkolási vágyát? Szabad-e vámi a megoldást a gazdag nagyhatalmak
katonai erejétől? Kelet-Európában atavisztikus dühvel támadt fel a nacionalizmus,
alighogy elmúlt a kommunizmus csendőri jelenléte. Tudunk-e csendőr nélkül létezni?
A világon ma 3500 nép, törzs és csoport fogalmazza meg magát nemzetként és igényli
a szuverenitást. Tudnak-e egymással önként vállalt békében élni?
Vagy igazak Vörösmarty kétségbeesésben fogalmazott, keserű szavai? Az
emberi faj sárkányfog vetemény! Nincsen remény, nincsen remény."
Vagy inkább Madách hite, a bízva bízzál?
Maradunk vagy haladunk? - A haladásnak fajunk számára nincs alternatívája. Más
kérdés, mit nevezünk haladásnak? Háromszáz év óta a gazdasági növekedést, a
gazdagodást, a fogyasztási élvezetek fokozását, a természet meghódítását és
kihasználását neveztük haladásnak. Idegen gyarmatosítókként éltünk a Föld nevű
bolygón, mint akiknek van hova továbbmenniök, ha fölélték a hatalommal meghódított
gazdagságot. Túlgyőztük magunkat. Uralkodó faj lettünk, kiszorítottuk a többiek
nagy részét a közös élettérből, elrongáltuk a létfeltételeiket, miközben elrongáltuk
a magunkét is. Most mi a haladás? A haladás kritériuma, hogy alkalmasak vagyunk
vagy nem a gazdai szerepre. Arra, hogy gazdálkodjunk, ne pedig garázdálkodjunk
a természetben. A haladás a harmónia helyreállítása az ember és a természeti
környezet, az ember és a saját szociális környezete között. A mai és a holnapi
nemzedék előtt gigantikus méretű feladatként áll a demokrácia megteremtése,
a jelzőtlen demokráciáé, amelynek természetes eleme a humanizmus, a szolidaritás
és a szabadság. Nincs más út, minthogy a kapitalizmus átnőjön "szocializmusba".
Nincs más út, csak a felvilágosodás, mely a nagy változások mindenkori előkészítője.
Ez a változás egy óriási technikai bázison, az információs társadalom keretei
között megy végbe. A békés átalakulás garanciája az iskolázottsági és általános
műveltségi alapok lerakása világméretekben. Minden azon múlik, hogy a fogyasztási
ambíciókat maga mögé tudja-e utasítani a szellem, hogy a lélek vezetése mellett
teremtődjön újjá az egyén és a közösségek belső harmóniája.
Mindebből nyilvánvalóan következik tehát, hogy joggal lehet erős meggyőződésünk
a könyvtárak nélkülözhetetlensége a jövő társadalmában. A fejlett közkönyvtári
rendszer a gazdatársadalom szellemi infrastruktúrájának a legfontosabb eleme.
Nem létezhet nélküle se múltból jövő folytonosság, se okosan tervezett jövendő.
Se iskola, se gazdaság, se szabad polgárok önkéntes közössége, se hozzáértő
dolgozó nép okos gyülekezete. Most az információtechnika világméretű hódításával
válik először realitássá, hogy ne hódítóként, hanem gazdaként nézzünk a természeti
világra és embertársainkra. Ha sikerül elérni, hogy az információvagyon az emberiség
közös vagyona legyen. Ha sikerül naponta megvédeni az információ szabadságát
a kisajátítási törekvésektől, ha felismeri az emberiség, hogy a demokrácia oxigénje
az információs szabadság. Az elektronikával kezelt könyvtárak és más adatbázisok
nemzeti, földrésznyi és világméretű rendszerekké összekapcsolva, helyi könyvtárakból
elérhető fantasztikus gazdagságú világkönyvtárat kínálnak "emberi jogon".
Hol vagyunk mi ettől, itt és most? - kérdezteti velünk az egészséges gyanakvás,
a szegényember praktikus eszejárása. Sokkal közelebb, mint gondolnánk. A legnehezebb
részét letudtuk az akadályoknak. Létrehoztunk egy országos kiterjedésű közkönyvtári
gyűjteményi hálózatot, mely gazdag tudományos gyűjteményekkel áll szolgáltatási
kapcsolatban, és, ami ehhez mérten azonos fontosságú: van magyar könyvtárosság.
Van olyan értelmiségi csoport, amely élethivatásának választotta a nemzet szellemi
igényeinek magas színvonalú kiszolgálását és az ehhez való mesterségbeli tudást
birtokba vette. A közelesen joggal várható konjunktúra bizonyosan hatalmas választékot
kínál az információtechnikában. Az árak egyre mennek lefelé. Efelől tehát
optimisták lehetünk. Ami rajtunk múlik, az a szakmai ismeretek korszerűsítése
és az információtechnika alkalmazásának rutinná fejlesztése. Ezen meg lehet
bukni a legjobb kilátások közepette. Perifériára lehet kerülni, feleslegessé
lehet válni. Ami szintén rajtunk múlik még: a hivatás értelmiségi tartásának
megalapozása. Az ember szolgálata csak a tudatlan szolgának derogál, a mesternek
soha. A könyvtárosnak tág horizontot kell belátnia ehhez, széles körű bibliográfiai
tájékozottsággal, alapos általános műveltséggel kell rendelkeznie. A mérce nem
lejjebb, hanem feljebb fog kerülni, a közszolgálat az őt megillető szorgalmat
és méltóságot fogja kikövetelni magának. Mindettől nem félni kell, csak tudni
és lelkileg ráhangolódni. A könyvtáros betegsége a hivatali elszürkülés. Ez
ellen szüntelen védekezni kell: olvasni, gondolkozni, a szerepet újra és újra
értékelni. Olvasni és gondolkozni mások sorsában is. Olvasni verset, novellát,
mesét és tanulmányt, nézni művészi alkotásokat élőben és albumban, hallgatni
zenét élőben és gépről... és akarni a szépet, a jót, az örülni valót.
Lám, milyen patetikus lettem. De talán nincs is oka az embernek, hogy szégyellje
a pátoszt, ha sorsunkról van szó. A ráció fontos eszköze az élet tervezésének,
ám a rideg rációtól vacog a lélek. Faust és Ádám egyformán a tagadás szellemét
találták a rideg ráció mögött, mely olyan, mint a só az ételben: hiánya maga
az unalom, bár önmaga méreg.
Legyetek erősen meggyőződve arról, hogy ment a könyvek által a világ elébb és
menni fog tovább, minthogy út másfelé nem vezet.**
** Előadásként elhangzott Szolnokon, a tavaszi Könyvtári és Informatikai Napok rendezvényén A felhasznált világgazdasági adatok a Spiegel Magazin Trends 2000 című sorozatának a 14/1993. számban megjelent tanulmányából valók.
Országos Széchényi Könyvtár Észrevételek (2000/04/12) |