39. évfolyam, 1993. 2. szám |
Archívum |
Az információellátás időszerűsége és a szolgáltatások iránti igény agrár szakemberek körében
Monspart Judit
A tanulmány a Gesellschaft für Bibliothekswesen und Dokumentation des Landesbaues wolfenbütteli értekezletén, 1992. március 26-án elhangzott előadás alapján készült.
A közelmúlt politikai változásainak hatása
az agrárágazatban is érződött: a mezőgazdaság piacorientáltabbá vált, a jobb
exportpozíciók elérése érdekében előtérbe került a termelés hatékonyságának
emelése, megnőtt az igény a csúcsminőségű áruk szállítására. Az elmúlt időszak
agrársikereinek alapja az a komplex rendszer volt, amelyet a kis- és nagyüzem
integratív kapcsolata jellemzett. Ez a kapcsolati rend egyaránt érvényesült
a termelőszövetkezetek tevékenységében a háztáji és részesművelés terén, illetve
a termelési rendszereknek a taggazdaságokkal való viszonyában.
A sokszor erőltetett centralizálással létrehozott mezőgazdasági nagyüzemek felbomlása,
átalakulása a korábban - így a szolgáltatásokban is kiépült kapcsolatok újraszervezését
teszi szükségessé. A tulajdonviszonyok rendezésével párhuzamosan a potenciális
gazdálkodók részére biztosítani kell, hogy a termeléshez szükséges anyagi és
szellemi javakhoz elfogadható áron juthassanak hozzá. A megújulás egyik alapfeltételeként
- eltérően az elmúlt időszaktól - a szellemi termék, a tudás, az információ
valódi, az európaival azonos szintű értéket kell, hogy elérjen. A
hazai mezőgazdasági információszolgáltatásban strukturálisan is hiányzik az
információs központ és az állami szaktanácsadási hálózat.
A magyarországi Mezőgazdasági Ismeretterjesztő Rendszer (MIR) átalakítása a
holland és a magyar mezőgazdasági minisztériumok közötti együttműködési program
keretében történik, hatása a gyakorlat szintjén még nem észlelhető.
A vizsgálatról
A Somogy megyében élő mezőgazdasági szakemberek
információellátásának kérdőíves, interjús vizsgálatát saját indíttatásból, nehéz
körülmények között 1986-ban kezdtem el: 955 kérdőívet küldtem el termelő üzemekhez
10 állami gazdasághoz, illetve kombináthoz, 10 hatékonyan, 10 közepes hatékonysággal
és 10 gyenge hatékonysággal gazdálkodó termelőszövetkezethez és 6 termelési
rendszerhez. (A hatékonyság meghatározása az üzemek statisztikai eredményességi
listájának többéves összehasonlításából adódott.) A visszaérkezett kémlőívek
feldolgozását - anyagi támogatás hiányában - manuálisan végeztem el.1
Később a Soros Alapítvány támogatását elnyerve, 44 családi gazdaságot is bevontam
a vizsgálatba, majd a Központi Statisztikai Hivataltól kapott segítséggel 61
kérdőív kerülhetett számítógépes feldolgozásra. (A feldolgozáshoz nyújtott segítségéért
köszönet illeti Balogh Editet.)
A támogatás elnyerése lehetővé tette, hogy a témáról részletesen nyilatkozni
kívánó szakemberekkel 100 mélyinterjút is készíthettem. Az elhangzott vélemények
feldolgozására kidolgoztam egy részletes kémlőívet (37 kérdés), amelyet a beszélgetések
után töltöttek ki a szakemberek. Az ívek számítógépes feldolgozása objektív
okokból elmaradt.
A válaszadó szakemberek
A megkérdezettek közül 236 fő (38,25%) egyetemet, 205 fő (33,23%) főiskolát, kisebb részük, 138 fő középiskolát (22,37%), általános iskolát pedig 38 fő (6,16%) végzett. (1.ábra)
Az általános iskolát végzettek közül legtöbben 41-55 évesek - róluk aligha feltételezhető, hogy továbbtanulási szándékuk lenne. A közép és főiskolát végzettek többsége 21-30 éves, az egyetemi képesítésűek legnagyobb része 41-55 éves. (2. ábra)
A jelenlegi munkaköri beosztás szerint vizsgálva
az egyetemi végzettség jellemző a magasabb pozíciókban lévő vezetőkre és a szaktanácsadókra,
a fő/osztály fő/ágazatvezetők döntően főiskolai végzettségűek, a közvetlen termelésirányítók
és a beosztott ügyintézők többsége középiskolai, az egyéni gazdálkodók közül
pedig a legtöbben alapfokú képesítésűek. (3.ábra)
A válaszoló szakemberek többsége, 524 fő (84,93%) férfi, csupán 48 fő (7,78%)
nő, 45 fő esetében nem derül ki a szakember neme.
A minta egyetemet végzett szakembereinek többsége állami gazdaságokban, termelési
rendszerekben és hatékonyan gazdálkodó termelőszövetkezetekben dolgozik. A főiskolai
végzettségű szakemberek elsősorban a közepesen és gyenge hatékonysággal gazdálkodó
tsz-ekben, az általános iskolát végzettek többsége egyéni gazdaságokban tevékenykedik.
(4. ábra)
Az állami
gazdaságokban dolgozó szakemberek 5-10, a termelési rendszerekben és a tsz.
csoportokban dolgozók többsége 10-20 éves, a magángazdaságokban dolgozók többnyire
20 évnél régebbi képesítéssel rendelkeznek. A település nagyságának csökkenésével
fogy a felsőfokú képesítésű szakemberek száma: a megyeszékhelyen és a városokban
élők között a megkérdezettek fele egyetemi végzettségű, a tanyákon élők közül
senki.
Megfigyelhető, hogy a jelenlegi munkaköri beosztás sok esetben eltér a szakemberek
tényleges szakmai gyakorlatától. (Szakmai gyakorlat alatt azt a tevékenységet
értem, amely a szakember eddigi szakmai tevékenységének legalább 50%-ára jellemző).
A munkaköri beosztás és a szakmai gyakorlat egyezése leginkább (60,42%) a magasabb
vezetői, ún. "káder pozíciókban" dolgozókra jellemző. A városokban élő szakemberek
leginkább az élelmiszeripari (84,62%), öntőzési (66,67%) és kertészeti (53,57%)
szakmai gyakorlattal rendelkeznek. A községekben élők között legtöbben erdészeti
(93,33%), növényvédelmi (81,48%), állategészségügyi (75,00%) szakmai gyakorlatúak.
A férfiak legtöbbjének állattenyésztési, a nőknek gazdasági-számviteli szakmai
gyakorlata van. Azok közül, akik eddig nem dolgoztak a szakmában, 80% egyéni
gazdálkodó; azaz szakmai múlt hiányában vágnak neki a vállalkozásnak.
A tájékozódás forrásai
A különböző információforrások használata
a szakemberek iskolai végzettségi szintjével emelkedik. Az általános iskolát
végzettek szűk körből válogathatnak: a szakirodalom, a rádió és a TV használatát
említik. A középiskolát végzettek helyzete valamivel kedvezőbb, ők eljutnak
egy-egy rendezvényre is. A szakemberek a számukra elérhető információforrások
közül legmagasabbra értékelik a szakirodalmat (77,31 %), a tapasztalatcserét
(69,20 %), a szakmai előadást (63,21 %) és az üzemlátogatást (62,56
%). Információszerzésükben csekély hasznúnak ítélik a rádiót, a TV-t és a 2-3
napos tanfolyamokat. Legkevésbé veszik igénybe a külföldi tanulmányutat (bár
sóvárogva igénylik), a szakmai filmeket és a különböző rendezvényeket. A szaktanácsadás
megítélése ellentmondásos.2
Arra a kérdésre, hogy hallottak-e egyáltalán a személyre szóló számítógépes
figyelőszolgálatról (SDI) a megkérdezettek többsége, 439 fő (71,15%) "nem"-mel
válaszolt, mindössze 168 fő (27,23%) tájékozott. Megdöbbentő, hogy az egyetemet
végzett szakemberek tájékozatlansága (63,98%) felülmúlja az általános iskolát
végzettek tájékozatlanságát is (63,16%). Mégis azok közül, akik ismerik a szolgáltatást,
többségüknek felsőszintű képesítése van. Leginkább a 20 évnél régebben diplomát
szerzettek és a jelenleg is tanuló szakemberek tájékozottak. A legnagyobb tájékozottság
a termelési rendszerek mellett a magángazdaságoknál mutatkozik. A szolgáltatás
ismertségét pozitívan befolyásolja a lakóhely nagysága. (5. ábra)
A szakirodalom és a könyvtár presztízse
A minta 58,83%-a (363 fő) hasznosnak, 18,48%-a
(114 fő) pedig különösen hasznosnak ítélte a szakirodalmat. Az egyéni gazdálkodók
54,55%-a vélekedik így, az összes többi munkakör esetében ez az arány lényegesen
magasabb: a beosztott ügyintézőknél 72,73%, a közvetlen termelésirányítóknál
72,46%. A szaktanácsadók 75,86%-a nyilatkozott pozitívan a szakirodalomról.
Náluk lényegesen elégedettebbek az állatorvosok (90,00%), a magasabb vezetők
(85,42%) vagy a fő/osztály - fő/ágazatvezetők (83,45%). A szakirodalmat a növényvédelmi
(88,89%), a magasabb vezetői (86,00%), az állategészségügyi (83,33%) és a gazdasági-számviteli
(82,09%) szakmai gyakorlattal rendelkező szakemberek értékelik legmagasabbra,
a legkisebb presztízse az élelmiszeripari (30,77%), akik nem dolgoztak a szakmában
(30,00%) és a növénytermesztési (16,24%) szakmai gyakorlatúak között van.
Megfigyelhető, hogy a szakirodalom népszerűsége a település nagyságával csökken;
a könyvtárhasználat azonban ezzel ellentétes tendenciát mutat.
A kistelepülések igénye a szakirodalom iránt nagy, de a sorra megszűnő,
vagy rosszul felszerelt, megfelelő infrastruktúra nélküli könyvtárak ezt nem
képesek kielégíteni. A szakirodalom megítélése és a könyvtárhasználat között
csupán a megyeszékhelyen érződik összhang.
A szakirodalomról és könyvtárhasználatról alkotott vélemények
|
Hasznosnak tartják a szakirodalmat, akik |
Könyvtárhasználó szakemberek, akik |
megyeszékhelyen élnek |
49,41 |
48,24 |
városokban élnek |
53,85 |
39,32 |
nagyközségekben élnek |
60,33 |
20,83 |
községekben élnek |
63,33 |
28,06 |
A szakembereknek átlagosan 300-500 kötetes
könyvállománya van, ebből 30-50 kötet a szakkönyv. Legtöbb könyve az állatorvosoknak,
a magasabb vezetőknek és a szaktanácsadóknak van. Elgondolkodtató, hogy azok
közül a szakemberek közül, akiknek nincs saját tulajdonú szakkönyve, 18 fő (47,37%)
egyetemi-főiskolai végzettségű! Legtöbb saját tulajdonú szakkönyve az állami
gazdaságokban, legkevesebb a magángazdaságokban dolgozó szakembereknek van.
A saját tulajdonú szakkönyvek számát a település nagysága előnyösen befolyásolja.
A megkérdezettek szakkönyvhasználata alkalomszerű (364 fő - 59,00%). Az iskolázottsági
szint emelkedése és a legutolsó diploma megszerzésének frissessége pozitívan
befolyásolja a használatot. Kimutatható továbbá, hogy a szakkönyv információszerzésben
való felhasználásának mértékével nő a saját tulajdonú szakkönyvek száma.
A kézikönyvek használata és a szakterület fejlődésének követése közötti kapcsolat
egyértelmű: jobban lépést tudnak tartani szakterületük fejlődésével azok a szakemberek,
akik munkahelyükön hozzájutnak az alapfontosságú kézikönyvekhez.
Kimutatható továbbá, hogy a szakemberek kézikönyv használata előnyösen befolyásolja
a szakmai ismeretek gyakorlatban való alkalmazását.
Leginkább az egyetemi képesítésű szakembereknek van módja munkahelyén kézikönyvekhez
hozzájutni. A szakképzettség elavulásával csökken az igény a munkahelyen található
szakirodalom iránt.
A szakemberek információszerzésében fontos szerep jut a szakfolyóiratoknak:
a válaszadók többsége, 426 fő (69,04%) rendszeres felhasználó. A leggyakrabban
olvasott folyóiratok közül 161 féle folyóiratot jelöltek meg, ebből 20 idegennyelvű.
A használat mértéke az iskolázottsági szinttel nő, de az is megfigyelhető, hogy
többféle folyóiratot olvasnak azok a szakemberek, akik régebben (10-20 éve)
szerezték meg legutolsó diplomájukat. A magasabb vezetők többnyire 4 féle, a
fő/osztály fő/ágazatvezetők szakirányítók, szaktanácsadók, jogászok, közgazdászok
és állatorvosok 3 féle, a közvetlen termelésirányítók, beosztott ügyintézők
és egyéni gazdák általában 2 féle folyóiratot olvasnak. Hasonlóan a kézikönyvekhez,
a szakfolyóiratok használata is pozitívan befolyásolja a szakterület fejlődésének
követését. (A szakterület fejlődésével leginkább lépést tartani tudó szakemberek
átlagosan 6, a fejlődést legkevésbé követni tudók pedig többnyire 1 féle folyóiratot
olvasnak.) 9 féle folyóiratnál többet egyetlen szakember sem olvas. A szakfolyóiratok
népszerűsége legnagyobb a községekben élők csoportjában, és a tanyákon élőkhöz
is leginkább ez az információforrás jut el.
Az iskolázottsági szinttől függetlenül a szakemberek leginkább (487 fő - 78,93%)
a szakmájukhoz szorosan kapcsolódó témájú folyóiratokat részesítik előnyben.
Minél régebbi az adott szakember diplomája, annál jobban érzékelhető ez a tendencia.
A jelenleg is tanulók látóköre viszont szélesebb, leginkább rájuk jellemző a
határterületi tudományokkal kapcsolatos folyóiratok használata. A referáló folyóiratok
használata alkalmankénti, zömében a felsőszintű vezetők veszik igénybe.
A szakkönyvek használata
|
A mezőgazdaság általános kérdései- vel foglalkozó szakkönyv |
Tankönyv, tankönyv jellegű kiadvány jellegű kiadvány |
Lexikon, szakenciklopédia |
Monográfia |
Bibliográfia |
|
Használja |
357 (57,86%) |
295 (47,81%) |
258 (41,82%) |
205 (33,23%) |
127 (20,58%) |
|
Nem használja |
259 (41,98%) |
318 (51,54%) |
355 (57,54%) |
405 (65,64%) |
300 (48,62%) |
|
A diploma megszerzésérének ideje |
Akik 5 évnél régebben szerezték diplomájukat |
Akik 5 évnél rövidebb ideje szerezték diplo- májukat |
a jelenleg is tanulók |
akik 5 évnél rövidebb ideje szerezték diplomájukat |
a jelenleg is tanulók |
|
Szakmai gyakorlat alapján |
leginkább |
növénytermesztés, állattenyésztés gépest- és építészet |
állategészségügy gazd. számvitel, öntözés |
öntözés, számítástechnika, növényvédelem, erdészet, magasabb vezető |
talajtan, egyéb ipart, erdészet, élelmiszeripar |
állategészségügy, növényvédelem |
legkevésbé |
erdészet, állategészségügy, kertészet |
talajtan, jog, munkaügy, számítástechnika, egyéb ipari, nem dolgozott a szakmában |
talajtan, jog, közlekedés, nem dolgozott szakmában, állategészségügy, gazd. számvitel, növénytermesztés |
közlekedés, számítástechnika, gépesít- tés és építészet, nö- vénytermesztés, állat tenyésztés |
növénytermesztés, nem dolgozott a szakmában |
|
Munkaköri beosztás alapján |
leginkább |
közv. ter. irányító, beosztott ügyintéző, magasabb vezető, szakirányító |
fő/osztály fő/ágazat- vezető, szakirányító jogász, közgazdász, állatorvos |
szaktanácsadó, fölosztály fő/ágazat- vezető |
szaktanácsadó, egyéni gazdálkodó, orvos |
magasabb vezető, jogász, közgazdász |
legkevésbé |
fő/osztály fő/ágazatvezető, állatorvos, jogász, szaktanácsadó |
egyéni gazda |
közvetlen termelésirá- nyító |
közvetlen termelés- irányító |
egyéni gazda, beosztott ügyintéző |
|
Üzemcsoport alapján |
leginkább |
mindhárom tsz.-csoport |
közepes hatékonysággal gazdálkodó tsz-ek |
állami gazdaságok |
termelési rendszerek |
állami gazdaságok, termelési rendszerek |
legkevésbé |
magángazdaságok |
magángazdaságok |
magángazdaságok |
gyenge hatékonyság- gal gazdálkodó tsz-ek |
magángazdaságok |
Iskolázottsági szinttől függetlenül jellemző, hogy a szakemberek elkerülik a
könyvtárakat. A minta 32,09%-a, 198 fő tagja valamilyen könyvtárnak. A szakkönyvtárak
látogatottsága elenyésző, mindössze 32 fő tagja 17 különféle szakkönyvtárnak,
elsősorban Budapesten, Kaposváron, Keszthelyen és Pécsett. Amíg a szakkönyvtárak
és a megyei könyvtár szolgáltatásairól alkotott vélemények egyértelműen pozitívak,
addig a kisebb települések és a munkahelyi könyvtárak esetében - általában a
könyvbeszerzés és -tárolás gondjai miatt - ez nem mondható el.
Elsősorban a kistelepülések könyvtárainak rossz ellátottsága okozza, hogy a
szakirodalomhoz jutást nem befolyásolja döntően a könyvtári tagság: az új információk
szerzéséhez a szakkönyveket rendszeresen felhasználók közül 87 fő (52,10%) nem
könyvtártag! A rendszeres folyóirat használat alig nagyobb a könyvtártagok csoportjában,
ami szintén azt jelzi, hogy a szakemberek az őket érdeklő folyóiratokhoz nem
elsősorban a könyvtárból jutnak hozzá. (A saját előfizetésű lapokból többnyire
kivágják és archiválják az őket érdeklő írásokat.) A napi munkához szükséges
új információkat nagymértékben fontosnak ítélő szakemberek több mint fele (55,01
%) nem könyvtártag, azaz máshonnan szerzik be ismereteiket. A gyakorlatban tapasztaltam,
hogy az üzemek elég nagy gondot fordítanak arra, hogy szakemberek számára biztosítsák
a legfontosabbnak vélt szakirodalmat, a minta 77,63%-a (479 fő) így jut hozzá
ezekhez.
A munkahelyek többségében nem működik üzemi könyvtár, viszont megveszik azokat
a könyveket, amelyekre szükségük van. Az ilyenfajta szerzeményezés esetleges,
és könyvtáros hiányában nincs megoldva az állomány szakszerű tárolása, feldolgozása
sem. Az üzemek átalakulása a privatizáció előretörésével e téren is teljesen
új, odafigyelésre érdemes helyzetet teremt.
A szakmai információk áramlása
A válaszadók többsége, 514 fő (83,14%) továbbadja
a megszerzett ismereteit. Különösen a jelenleg is tanulókra érvényes ez. Az
információk továbbítása leginkább a magasabb vezetők csoportjában valósul meg;
az információkat legkevésbé a közvetlen termelésirányítók adják tovább: ők hiányolják
leginkább az önálló döntés lehetőségét, a felsőbb utasítások mechanikus végrehajtóinak
érzik magukat. A szakemberek legkevésbé az állami gazdaságokban (79,81%), leginkább
pedig a magángazdaságokban (90,91 %) cserélik ki egymás között a megszerzett
ismereteket. Meglepő, hogy a szaktanácsadók közül, akiknek e tevékenység munkaköri
kötelesség lenne, 3 fő (10,34%) saját bevallása szerint nem adja tovább az információit.
Az információátadás sorrendben leginkább a megyeszékhelyen, községekben, városokban
és a tanyákon valósul meg (ld. 5. ábra). Megfigyelhető, hogy a szakemberek
körében a település nagyságának növekedésével veszít jelentőségéiről a szóbeli
információ átadás, melynek változatosabb formái (pl. szakcikk írása, előadás
tartás stb.) elsősorban megyeszékhelyen élők esetében valósulnak meg.
A szakemberek legszívesebben szóban, egy más között, azaz oldalirányban kommunikálnak
Bizalmatlanságuk minden új információval szemben óriási. Véleményük szerint,
még ha alsó szinten nagyjából reális információ indul is útjára, ez felfelé
vezető információs csatornákon egyre finomodik, és az ily módon hamissá vált
információk lehetetlenné teszik, hogy a vezetők idejében megtegyék a szükséges
döntéseket. (Különösen sok panaszt hallottam a túlzott adatszolgáltatás illetően.)
Az információ torzulását a felülről lefelé áram 16 információknál is észlelik.
Az adatok szépítését, a problémák elkenését a különböző rendű rangú gazdaságirányítók
önigazolásának tekintik Legszívesebben attól a személytől fogadják el az új
ismereteket, akit ismernek és emberi tulajdonságaiért is becsülnek. Bizalmatlanságuk
ellenére információéhségük egyértelmű: egyre inkább fel ismerik a szakmai
tájékozottság gazdasági jelentőségét. Az oldalirányú tájékoztatást legmagasabbra
a magángazdaságokban (88,64%) és termelési rendszerekben dolgozók (60,78%) értékelik.
Figyelemreméltó, hogy azok közül a szak emberek közül, akik szakmai ismereteiket
a gyakorlatban nagyon hasznosan tudják kamatoztat ni, a többség (44,71%) oldalirányba
adja tovább információit.
Az információszerzés hatékonyságával szakemberek többnyire elégedettek.
379 fő (61,43%) úgy érzi, hogy megfelelő idő alatt meg felelő információhoz
jut.
Az információ továbbadásának irányai
fő | % | |
nincs válasz | 205 | 33,23 |
oldalirányba | 265 | 42,95 |
lefelé | 59 | 9,56 |
felfelé, lefelé, oldalirányba | 30 | 4,86 |
felfelé és lefelé | 19 | 3,08 |
lefelé és oldalirányba | 19 | 3,08 |
felfelé | 14 | 2,27 |
felfelé és oldalirányba | 6 | 0,97 |
Leginkább a szaktanácsadók (79,31%), legkevésbé az egyéni gazdák (50,00%) elégedettek. A válaszadók zöme heti 2-5 órát fordít információszerzésre. A legfiatalabb és a legidősebb korosztály esetében ez csupán heti 1-2 óra. Megfigyelhető, hogy kevesebb időt szánnak információszerzésre azok, akik a tájékoztatást saját információs szervezetüktől várják, szemben azokkal, akik központi szolgáltatásként igényelnék. Számadatok bizonyítják azt is, hogy több időt fordítanak információszerzésre azok a szakemberek, akik szakmai ismereteiket a gyakorlatban jól tudják kamatoztatni, mint akiknek ez csekély mértékben, vagy egyáltalán nem sikerül.
Tudásrés
A szakemberek elégedettsége a szakterület
fejlődésével való lépéstartással, az iskolázottsági szinttel emelkedik. A jelenleg
is tanuló szakemberek többsége (60,00%) elégedett, de a friss diplomásoknál
ennek ellenkezője tapasztalható. A nők hátránya itt is megmutatkozik: a szakterületükkel
nagyon kevéssé lépést tartani tudó szakemberek 25%-a nő.
A szakterület fejlődésének követése leginkább a magasabb vezetők között (66,00%),
valamint a növényvédő (62,96%) és az erdészeti (53,34%) szakmákban valósul meg.
Az üzemtípusokat vizsgálva a leghátrányosabb helyzetben a magángazdaságok vannak.
Az egyéni gazdák elmaradottsága olymérvű, hogy közülük legtöbben nem is érzékelik
szakterületük fejlődését, így sokuk véleménye szerint nincs is mivel lépést
tartani.
A szakmai ismeretek gyakorlatban való kamatoztatása leginkább az egyetemet végzett
szakembereknek sikerül. (Valamilyen szinten mindannyian képesek erre.) A főiskolát
végzettek közül a többségnek (66,67%) azonban ez nem sikerül; az igényes feladatok
hiánya miatt frusztráltak. Az elégedettség az ismeretek gyakorlatban való kamatoztatásával
a szakképesítés megszerzésének idejével nő.
Érdekes megfigyelni, hogy az egyes szakmákon belül hogyan nyílik lehetőség az
elméleti ismeretek gyakorlati alkalmazására. Nyilvánvaló, hogy a válaszoló szakember
szakmai felkészültsége, érdeklődése, igénye stb. komoly befolyásoló tényező,
de az is bizonyos, hogy változóak az egyes szakmákon belüli lehetőségek. Leginkább
a talajtani, növényvédelmi, erdészeti, öntözési-vízgazdálkodási, állategészségügyi,
magasabb vezetői, gazdasági-számviteli és élelmiszeripari szakmai gyakorlattal
rendelkezők tudják ismereteiket a gyakorlatban hasznosítani.
A megkérdezettek többsége a szakmai tájékoztatást központi szolgáltatásként
igényli. Amíg az alacsonyabb képesítésűek a saját információs szervezet
szolgáltatásait, addig a magasabb képesítésűek a központi információs szervezetet
részesítik előnyben. A termelési rendszerek kivételével az üzemek egyértelműen
a központi szolgáltatásként nyújtott tájékoztatást igénylik. A megyeszékhelyen
élők igénye megoszlik a központi és a saját információs szervezet nyújtotta
tájékoztatás között. A városokban élők inkább saját, a községekben és nagyközségekben
élők pedig inkább központi szolgáltatásként igénylik a tájékoztatást. Megfigyelhető,
hogy a központi szolgáltatások iránti igény nem függ össze a jelenlegi szolgáltatások
igénybevételével.
Az információszolgáltatás jelenlegi viszonyait tükrözi, hogy a megkérdezettek
többsége, 417 fő (67,59%) az információszerzésében a nem formális csatornákat
részesíti előnyben. A formális csatornák iránti igény legmagasabb a megkérdezettek
legfiatalabb és legidősebb csoportjainál. Egyetlen olyan üzemtípus csoport sincs,
ahol a formális csatorna előnyt élvezne a nem formálissal szemben. Minél messzebb
laknak a szakemberek a megyeszékhelytől, annál nagyobb az igényük a nem formális
csatornák iránt. (6. ábra)
Azok a szakemberek, akik úgy látják, hogy
szakmai ismereteiket nincs módjuk a gyakorlatban kamatoztatni, csaknem teljes
mértékben (83,33%) az informális információs csatornákat részesítik előnyben.
De azok közül a szakemberek közül is, akik nagyon jól lépést tudnak tartani
szakterületük fejlődésével (mindössze 11 fő, akik munkahelyükön mindannyian
használnak kézikönyveket és 5 fő tagja valamilyen könyvtárnak), csupán 1 fő
tartotta információszerzésében mindkét csatorrát fontosnak, a többiek kizárólag
a nem formális csatornákat részesítették előnyben.
A nem formális információs csatornák túlzott mérvű felhasználása - különösen
ha tudjuk, hogy az többnyire nem más, mint ismerősök szóbeli információcseréje
- felszínre hozza a tényleges hatékonyság, gyorsaság és megbízhatóság kérdését.
Lényeges változás - az objektív műszakigazdasági-piaci információk tényleges
felértékelődése - csak akkor várható, ha az információ hiányának nemcsak az
egész gazdaságra, hanem az egyénre és a vállalatra is súlyos következményei
lesznek.
Kitekintés
A termelésben dolgozó szakemberek a vizsgálatok
tanúsága szerint külföldön sem használják ki az információs intézmények szolgáltatásait,
többnyire nem is ismerik azokat. A számítógépes szolgáltatás ott is képtelen
tudatosítani a felhasználókban ezeknek az információs forrásoknak az értékét
és alkalmazhatóságát. Az is nyilvánvalóvá vált ezekből a vizsgálatokból, hogy
a szakemberek által keresett információ valójában elérhető lett volna a könyvtáron
keresztül, ha ismerték volna az adott szolgáltatást. Külföldön is hiányzik a
könyvtárosok részéről a megfelelő tájékoztatás a szolgáltatás fontosságáról,
hasznosságáról és a felhasználásról. A szaktanácsadók információszerzésükben
nagy fontosságot tulajdonítanak a személyi kartotékjaiknak, lapjaiknak. Ez talán
meglepő a számítógépek korszakában, mégis a külföldi vizsgálatok azt tanúsítják,
hogy a saját tulajdonú kartotékok a gyakorlatban igen hasznos információforrásnak
bizonyulnak. (Kutatásom során én is találkoztam néhány olyan szakemberrel, akik
saját maguknak készítettek ilyen jellegű katalógust, vagy az előfizetett folyóiratokból
egyszerűen kiemelték megőrzésre az őket érdeklő írásokat.) Bár mindez esetleg
korszerűtlennek tűnik, a könyvtári rendszereknek figyelembe kellene vennie a
tényleges felhasználói szokásokat, a külföldi vizsgálatok tapasztalatait; segítenie
kellene a szakembereket a megfelelő kartotékrendszer megválasztásában, annak
használatában.
A könyvtárakban közvetlenül elérhető információforrásokat nem tekintették hasznosnak
a szaktanácsadók. Rangsorolásukban pl. az indexek, kivonatok, adatbázisok stb.
a legalacsonyabb értékkel és átlaggal rendelkeznek, azaz külföldön sem használják
ezeket a forrásokat. Kétségtelen e források hasznossága, de a könyvtári és információs
szolgáltatások menedzselésének sikertelenségét jelzi a szaktanácsadók által
kifejtett igény, hogy szükséges lenne e forrásokkal megismerkedni. Evans
3 vizsgálatai alapján úgy
találta, hogy a szaktanácsadók információgyűjtési stílusa oly mértékben variálódik,
hogy azt a könyvtárak nem tudják egy egységesen kialakított szolgáltatás-csomaggal
kielégíteni.
Az információforrások rangsorolásában a szakemberek külföldön is igen magasra
értékelték az informális kommunikáció csatornáit.4 Legszívesebben
a saját területük szakembereivel kommunikálnak (ld. vizsgálatomban az oldalirányú
információ átadást), mert véleményük szerint a kollegák könnyen elérhetők és
az általuk adott információ jó minőségű. Sattar ugyanezen szaktanácsadók
információkeresési magatartását a "kritikus esemény" technikával vizsgálta,
melynek elve az, hogy az ember könnyebben felidézi, hogy mit tesz egy adott
esetben, mint azt, hogy mit tesz általában. (Az emberek legjobban a velük történt
legfrissebb eseményre emlékeznek: ez az esemény a kritikus esemény. Feltehető,
hogy az így gyűjtött információ pontosabb, mint az általános magatartási információ.)
A tényleges keresések alapján végzett vizsgálat bebizonyította, hogy a szaktanácsadók
elsősorban a személyi kartonjaikhoz fordulnak információkért, sokukat vonzotta
a könyvtár, és csak igen kis hányaduk élt az informális csatornákkal. Ahhoz,
hogy szakembereink informálódási szokásairól reális képünk legyen, jövőbeni
vizsgálatainkban fontos szerepet kell kapnia a kritikus esemény technikának
is.
Mégis, ahogy a vizsgálatok is igazolják és a gyakorlatban magam is tapasztaltam,
az informális kommunikációs csatornák a szakemberek leginkább favorizált információforrásai
közé tartoznak. Ezért a mezőgazdasági információszolgáltatásoknak némi felelősséget
magukra kell vállalniuk a személyek közötti ilyenfajta kommunikáció előmozdításában.
Egy szaktanácsadó a vele készült interjú során így fogalmazta meg véleményét:
"A számítógép fetisizálása Magyarországon a nem ismertségéből ered.
Túlértékeljük a számítógép lehetőségeit, de amit ténylegesen tud, azt nem értékeljük
reálisan. Ez ellentmondásnak tűnik. Egy módszer kidolgozásához nem elegendő:
személyes kapcsolat kell." Technicizálódó világunkban nem hagyhatjuk
figyelmen kívül, hogy az információ elsősorban olyan humán érték, amely
nemcsak megosztható másokkal, de örömet okozhatunk és segíthetünk is vele egymásnak.
A kizárólagosan számítógépre alapozott rendszerek külföldön sem hozták meg a
várt eredményt.
A mezőgazdasági információellátás "elektronizálásának" néhány ajánlott szempontja:
"Ha gondolat - legyen meredek." (Németh László)
A tudományos eredmények "lefordítása" a
gyakorlat szintjére rendkívüli feladat, amit a piaci kényszer egyre sürgetőbben
követel. A magángazdaságok elterjedésével különösen nagy gond az egyéni gazdák
információellátásának megoldása, a kialakítandó rendszer által adott információk
iránti bizalom ébresztése, vagyis annak a feszítő ellentmondásnak a feloldása,
amit a gazdálkodók új információk iránti csillapíthatatlan igénye sürget, de
ugyanakkor az egyéni és a történelmi tapasztalatukból következő bizalmatlanságuk
jelent minden új információval szemben.
Más országokban már eljutottak ahhoz a felismeréshez, hogy a farmerek rengeteg
gyakorlati információval rendelkeznek a földjükről és talajukról, növényeikről
és állatállományukról. Az általuk alkalmazott technikák és módszerek gyakran
hosszú generációk tapasztalatán vagy gondos megfigyelésen alapulnak.
A nemzetközi tudományos ismeretek kombinálása a helyi ismeretekkel a gazdálkodók
számára sokkal elfogadhatóbbá tenné a kialakítandó rendszert.
(Gyakori kritikaként említették a szakemberek az interjúkban, hogy a szakirodalomban
túlhangsúlyozzák a külföldi technológiák, fajták népszerűsítését.)
Ha rá lehetne venni őket arra, hogy megfelelő segítséggel saját képzettségüknek
megfelelő színvonalon tapasztalataikról, vizsgálódásaikról közleményeket írjanak,
akkor kialakulhatna az ún. nem hagyományos irodalom, ami az első lépés
lehetne a dokumentált ismeretek terén. Vizsgálatom során több olyan gazdával
találkoztam, akiknek jó néhány "találmánya" van, ezek teljesen feltáratlanok;
üzemi szakemberek körében ugyanezt tapasztaltam. Arra ugyan nem tudtam rávenni
őket, hogy ezt leírják, de megfelelő szervezéssel meg lehetne oldani a tapasztalatok
összegyűjtését. Új információ kategóriákat lehetne kialakítani: pl. gazdálkodó
közösségek által használt információ, vagy szájhagyomány útján terjedő információ.
Az elméleti szakemberek nálunk csakúgy, mint külföldön, nem fognak lelkesedni
az ötletért, mégis pl. a Himalája hegyi farmergazdaságok számára kialakított
rendszert így tették hatékonnyá a hagyományok gyűjtésével, a modem tudományos
eredményekkel együtt való közrebocsátással a potenciális felhasználókban bizalmat
ébresztve az új ismeretek iránt is.
Helyi információcentrum = könyvtár + "telekunyhó"?
Vizsgálataim számadatai és az elhangzott
vélemények egyértelműen jelzik, hogy szakembereink az információszerzésükhöz
szükséges szakirodalmat a kisebb településeken nem annyira a könyvtárakban,
mint inkább a munkahelyükön találják meg. Az új tulajdonviszonyok kialakulásával,
a farmergazdaságok szervezésével azonban ez a helyzet gyökeresen megváltozik.
Igen kicsi a lehetőség rá, hogy pl. az új mezőgazdasági vállalkozóknak- akik
gyakran szakmai múlt hiányában kezdenek hozzá e tevékenységhez - módjuk és lehetőségük
lesz tájékoztató intézmény segítsége nélkül hozzájutni a legújabb információkhoz.
Agrárszakembereink információéhségét a kistelepülések többnyire alacsony infrastruktúrájú,
elhanyagolt könyvtárai nem tudják csillapítani, mégis a mezőgazdasági információellátás
megszervezésében kár lenne figyelmen kívül hagyni a hagyományokkal rendelkező
közművelődési könyvtári hálózatban rejlő lehetőségeket. A már működő hálózatot
támogatva pl. számítógép elhelyezésével - e könyvtárakat lehetne leginkább
helyi információs centrumokká fejleszteni.
A szűkös gazdasági keretek között működő könyvtárakra egyre nehezebb teher
hárul, mert a praktikus, gyakorlatias ismeretek iránti igény még sohasem volt
ekkora: az új információk iránti igény és a szolgáltatás lehetősége közti feszültség
pedig egyre nehezebb helyzetet teremt. Ezzel egyidőben megoldásra vár a vidéki
agrár szakemberek szakmai információkkal való szervezett ellátása: logikusan
adódik a következtetés a két párhuzamosan futó, de ugyanarra a térségre, gyakran
ugyanazon személyekre vonatkozó szolgáltatás összekapcsolásának lehetőségére.
A központi erőforrások koncentrálásával, a kulturális és földművelésügyi tárcák
együttműködésével a már meglévő intézményhálózatot az elmaradott vidéki térségek
igényes szakmai kulturális központjaivá lehetne alakítani.5
A kistelepülések könyvtáraiban a mezőgazdasági szakmai információszolgáltatás
felvállalása olyan minőségi változást eredményezne, amelynek hatása a közművelődési
funkció erősödését is szolgálná!
Ugyanez az elképzelés, mint alulról jövő kezdeményezés is megvalósulhatna a
svéd "telecottage" (magyarul "telekunyhó") mozgalom hazai
adaptálásával.6 Az ötlet, a falu-város különbségeinek
megszüntetésére tett többi kezdeményezés között talán a legsikeresebb és világszerte
terjed.
A tájékoztató állomás - telekunyhó - kialakításában nem a modern információs
eszközökön van a fő hangsúly, hanem azoknak a vidéki térségek fejlesztésére
irányuló szolgáló szerepén. A program legfőbb célja, hogy a vidéki szakembereket
megtanítsa a mindennapi életükhöz szükséges információtechnológia elsajátítására,
önbizalmukat növelje, a városi emberrel szemben érzett lemaradást csökkentse.
A siker biztos záloga, hogy a megvalósításban - a tervezéstől a kivitelezésig
- részt vesznek az érintettek, a potenciális használók, azaz a helyi lakosság.
A telekunyhó szolgáltatásai által egyetlen nagy kulturális és információs hálózattá
alakulnak a falvak a városokkal. Varázsa éppen abban rejlik, hogy a helybéli
lakosok tetszésük és igényeik szerint maguk működtetik maguknak a rendszert.
A telekunyhók a közérdekű tudnivalókon kívül el tudják látni a kis- és középvállalkozói
réteg szakmai információellátását, kiemelten az agrár területet, részt
vállalhatnak a távmunkavégzésben, a számítógépes távoktatásban, a falusi
turizmus fejlesztésében; ígéretes lehetőségeket tartogat a közeledő expo
is. A valódi igényekre alapozott, népszerű szolgáltatások kiválasztásával
finn tapasztalatok szerint röviddel a beindulás után önfenntartóvá, később pedig
szerény nyereséget termelő vállalkozássá is kinőheti magát egy-egy telekunyhó.
Bár közülük külföldön csak keveset telepítettek könyvtárakba, nálunk azonban
adott az intézményrendszer, amelyre építeni lehetne. Az ötlet hazai megvalósítása
nemcsak a kistelepülések könyvtárainak túlélését segítené, hanem a szolgáltatásokkal
a napi életben való intenzív jelenléttel változtatni lehetne a könyvtárügy iránt
mutatkozó közömbösségen: a fenntartók nagyobb erkölcsi-anyagi támogatását, a
szakma presztízsének emelkedését eredményezné.
Az információtermelés néhány humán vonatkozása
A problémamegoldás, a tanulási képesség
és a kreativitás a legmagasabb rendű humán intellektuális készségek közé tartoznak.
Ezek azok a készségek, amikben a számítógépek belátható időn belül nem lesznek
jobbak az embernél. A jövő e kritikus készségeinek fejlesztése korunk egyik
legnagyobb kihívása.
Nem véletlen, hogy pl. a kanadai vezetőképző tanfolyamon önálló oktatási modult
szentelnek a személyi értékrend megtárgyalásának, és a kötelező irodalom közé
tartoznak Faulkner, Dosztojevszkij és Tolsztoj egyes művei is.
Az utóbbi évtizedek nem bíztak sokat az emberek öntevékenységére, kezdeményező
készségére, hanem az "innováció felülről - alkalmazkodás alulról" szabály érvényesült.
"Végrehajtó" típusú emberekre volt szükség, amit a szocializáció különböző-iskolai,
családi, politikai - mintái alapján ki is formáltak. Ma, amikor oly nagy szükség
lenne a kezdeményezőkészségre, az új iránti fogékonyságra - az erről leszoktatott
emberek nehezen igazodnak a szokatlan, megváltozott körülményekhez.
A szocialista rendszerek bizalmatlanok voltak a szoftverrel és a szoftvertermelőkkel.
Nem véletlenül, mert a tudástermelés, a tudásáramoltatás külsőleg szinte irányíthatatlan.
Úgy is nevezhetjük ezt a jelenséget, hogy a homlokcsont az a fal, amely előtt
minden erőszak megtorpan. Azaz az információátadásra senkit nem lehet kényszeríteni
(ahogy vizsgálatomban az említett 3 fő szaktanácsadó nem adja tovább ismereteit),
a tudást sem lehet úgy elvenni, mint a tizedet, vagy bármiféle adót.
Az információt szolgáltató szakember egyéniségének, emberi tulajdonságainak
megnövekedett szerepe van a rendszer működésének sikerében. Az információs
dolgozó felelőssége megnő, amikor gyakran egymaga áll szemben egy nagy és drága
számítógépre alapozott rendszerrel; oda nem figyelésének, érdektelenségének,
a termelési folyamatokhoz viszonyuló ellenséges magatartásának jóval súlyosabb
ára van, mint ami egy "egyszerű" munkás felelőssége a termelésben. Ebből adódóan
a szolgáltatásban dolgozóknak nagyobb önállóságra és szabadságra van
szükségük, mint a tárgyi árukat előállítók többségének, és a motiválásuk sem
hajtható végre hajcsár módszerekkel. Nem véletlen, hogy a nagyvállalatok (pl.
General Electric) kiemelik beosztotti státuszukból az információtermelőket,
és önálló "bolygóvállalatokba" helyezik őket.
Ahhoz, hogy átalakuló társadalmi-gazdasági életünk információs kihívásainak
meg tudjunk felelni, Shakespeare-rel szólva, hogy "lépteinket a világ ritmusához
igazítsuk" (Coriolanus) nemcsak önmagunknak, hanem az általunk nyújtott szolgáltatásoknak
is meg kell újulnia. Ha nem akarjuk, hogy a jövőben a könyvtárakat csupán mint
kulturális emlékműveket tartsák számon, akkor a jövő igényeire irányuló rugalmassággal,
nyitottsággal kell az elvárásoknak minőségben és formában is megújult
szolgáltatásokkal elébemennünk.
A megoldandó feladat ugyanis nem kevesebb, mint választ adni arra, amit egy
agrárszakember a vele készült interjú során így fogalmazott meg: "Az
a gond az információnál, hogy nem is tudom, hogy mi az, amit nem tudok, vagy
mi az, amit meg kellene tudnom, vagy mi az, amit megtudhatnék nagyon egyszerűen,
de fogalmam sincs róla, hogy hogyan. Hiányzik egy megyei információszolgálat."
Irodalom
Országos Széchényi Könyvtár Észrevételek (2000/04/12) |