39. évfolyam, 1993. 1. szám |
Archívum |
A szakkönyvtárosok pályaképe
Paul Kaegbein - Marianne Schwarzer
Készült a Német Könyvtárszövetség 5. Szekciója, a Szakkönyvtárosok Munkaközössége megbízásából.
A szerzők Das Berufsbild der Spezialbibliothekare. Erarbeitet im Auftrag der Arbeitsgemeinschaft der Spezialbibliothekaren. Sektion 5 im Deutschen Bibliotheksverband c. tanulmányát Pálvölgyi Mihály fordította.
A szakkönyvtárak és feladataik
Szemben az általában köztestületek által
fenntartott állami, tartományi, egyetemi és főiskolai könyvtárakkal, amelyek
minden tudományterület irodalmát vagy legalábbis azok széles spektrumát gyűjtik,
a tudományos szakkönyvtárak tevékenysége egy szűkebb-tágabb szakterületre irányul.
E behatárolt kereten belül a feladatuk az, hogy a szükséges dokumentumokat beszerezzék,
a használat céljából feltárják és szakmailag releváns információkat szolgáltassanak.
Mindez egyaránt vonatkozik az egy fős kisüzemre, ill. a nagyobb, tagoltabb könyvtári
rendszerre.
A szakkönyvtárak fenntartói általában nem testületek vagy állami és helyi közigazgatási
intézmények, hanem magánjogi személyek mint pl. a különféle szövetségek, iparvállalatok,
egyesületek, egyházak stb. A sokféle intézménytípus feladata valamiben közös:
abban, hogy valamely ágazat - közigazgatás, jog, kutatás-fejlesztés, termelés,
kereskedelem, kultúra, társadalmi kommunikáció, pénzügy, közlekedésügy stb.
- feladatainak ellátását segítse.
A használók
A fentiekből következően - a szakkönyvtárak
a lehetőség szerint naprakész állományukkal az egyes intézmények feladatainak
teljesítését szolgálják és egy jól körülhatárolható és viszonylag stabil felhasználói
kör igényeit elégítik ki. Ilyenek pl. egy vállalat vagy intézmény tudományos
munkatársai, egy szövetség, egyesület tagjai, egy intézmény mindenkori döntéshozói
és adminisztratív személyzete.
A szakkönyvtár legfontosabb feladata, hogy ezeket a felhasználókat munkájukban
optimálisan támogassa. A használói kör behatároltsága lehetővé teszi a könyvtárhasználók
képzésének hatékony, gazdaságos megoldását, azt, hogy az egyes könyvtárhasználók
megtanulják a könyvtárban rendelkezésre álló eszközök használatát. A szakkönyvtár
szolgáltatásainak legfontosabb kritériuma: a használói igények lehető leggyorsabb
kielégítése. Ezért tartják fenn. Az ezzel kapcsolatos szolgáltató képesség a
könyvtár hasznosságának legfőbb értékmérője, az anyagi eszközök és személyzet
biztosításának alapja. A szakkönyvtár - különösen a piacgazdaságban nemcsak
a fenntartó intézménytől függ, hanem attól is, hogy hasznosságát az intézményen
belül miként ítélik meg, s bizony, a hasznosságát is újra meg újra bizonyítania
kell. A könyvtár legfőbb lobbizója a használó, aki a szolgáltatások szintjéről
véleményt nyilvánítva, befolyásolja a fenntartót. A mind az állományalakítási,
mind az információs, mind pedig a személyzeti politikájában.
A szakkönyvtáros és a használó a fenntartó intézményen belül egy szervezetbe
van beágyazódva, legtöbbször személyesen ismerik egymást. A könyvtár munkatársai
tudják, hogy az egyes használók milyen speciális munkaterülettel foglalkoznak,
s érdekeltek abban, hogy az elvárt szolgáltatásokat optimális módon kínálják.
A használók kéréseinek gyors kielégítéséhez önállóság és gyors problémamegoldás
szükséges. Ehhez azonban az is kell, hogy a szakkönyvtárosok ne csak a könyvtár
egyes munkafolyamataival legyenek tisztában, hanem ismerjék a fenntartó intézmény
különböző munkaterületeinek speciális feladatait, s legyenek képesek arra, hogy
ezeket az ismereteket praktikusan és gazdaságosan alkalmazzák.
A szakkönyvtári munka fokozott mértékben igényli a csapatmunkát. A sikeres együttműködéshez
szükséges a jó munkahelyi légkör, a pozitív és elkötelezett vezetés, a hierarchikus
gondolkodásmóddal való szakítás és a munkahelyen belüli zavartalan információáramlás.
Információközvetítés
A modern szakkönyvtár mindenekelőtt a szakmai információ közvetítője. A hagyományos könyvtári munkafolyamatok (a szakirodalom beszerzése, feldolgozása, használatra bocsátása) mellett a szakkönyvtárban ezzel egyenértékű feladatnak számítanak az információs és dokumentációs tevékenységek. Ide tartozik még az egyre nagyobb szerephez jutott tényinformáció. Az információ mennyiségének növekedése miatt egyetlen szakkönyvtár sincs többé abban a helyzetben, hogy egyedül képes legyen kielégíteni használói differenciált igényeit. A könyvtárak rá vannak utalva az együttműködésre és képesnek kell lenniük arra, hogy saját vagy mások információs rendszere segítségével a használó számára információkeresést végezzenek, információkat gyűjtsenek és bocsássanak rendelkezésre. Az információ közvetítéséhez ma már nélkülözhetetlen a modem információtechnológia, a számítógépek alkalmazása. A megfelelően képzett vezetőnek át kell tekintenie és értékelnie kell a kereskedelmi forgalomban kapható rendszereket, s tapasztalatait más könyvtárakkal kicserélve, képesnek kell lennie a saját szakkönyvtára szempontjából optimális megoldás kidolgozására. Az automatizálás bevezetése, akár önállóan, akár hálózatban valósul meg, mindig megfelelő szervezettséget igényel. Ide tartozik a munkatársak megfelelő tájékoztatása, folyamatábrák kidolgozása, a feladatkörök tisztázása.
A szakirodalom feltárása
A szakirodalom feltárása során (akár könyvtári,
akár dokumentációs feltárásról van szó) szem előtt kell tartani, hogy annak
jelentős részét tartalmilag és formailag már máshol is feltárták, s ezek az
adatok különböző információs szolgáltatások, adatbázisok révén elérhetők. Az
idegen adatok átvételének kérdését azonban gazdaságossági szempontból mindig
külön is meg kell vizsgálni, s csak akkor kell élni ezzel a lehetőséggel, ha
indokolt. Az ugyanahhoz a fenntartóhoz tartozó szakkönyvtárak integrációját
jól szolgálja a számítógépesítés. Az egyes könyvtárak pl. a központilag tárolt
adatokhoz hozzáadhatják a saját helyi adataikat: tárgyszavaikat, jelzeteiket,
lelőhelyadataikat.
A címleírás vagy házi szabvány vagy a betűrendes katalogizálás szabályai szerint
történik. Általában egy betűrendes, ill. egy tárgyi katalógust építenek. A katalógusok
formája a szakkönyvtár nagyságától és felszereltségétől függően lehet cédula,
- mikrofilmes, számítógépes kötet, - vagy pedig online katalógus. A címleírás
számítógépesítése helyi adatbázisok kiépítéséhez vezet, melyeket a könyvtárközi
kölcsönzés, valamint a bibliográfiai és szakterületi adatok keresése során is
jól hasznosíthatnak.
Szakirodalmi ellátás
Az egyes szakkönyvtárak állománya a mindenkori
szakterület szerint egymástól jelentősen eltér és a legtöbb esetben speciálisabb
az összetételük, mint az általános tudományos könyvtáraké.
A kutatók a prímér szakirodalmat részesítik előnyben, de a kurrens tájékozódás
érdekében nem tekinthetnek el a másodlagos irodalom tanulmányozásától sem. A
papírhordozó mellett egyre nagyobb jelentőségre tesznek szert a nemkönyv dokumentumok.
Ha a felhasználó egy bizonyos könyvet javasol, tisztázni kell, hogy azt a szakkönyvtárnak
be kell-e szereznie, s állományba kell-e építeni vagy elegendő, ha más könyvtártól
azt átkölcsönzi vagy másolatot kér.
Az utóbbi esetekben a lelőhelyadatok ismerete alapján a használó igen gyorsan
juthat a kért információhoz, különös tekintettel arra, hogy az online dokumentumrendelés
szerepe is nő.
A kereskedelmi forgalomban rendelkezésre álló szakirodalom beszerzése során
fontos a kritikus áttekintés. A kiválasztáshoz mind szakmai ismeretek, mind
pedig a saját állomány ismerete szükséges. Ezért a beszerzési döntéseknél a
szakemberek mellett mindig célszerű a szakkönyvtárosok bevonása. Annak érdekében,
hogy a szükséges szakirodalmat gyorsan, megbízhatóan, kedvező költségek mellett
lehessen beszerezni, a szakkönyvtárosnak jól kell ismernie az információs piacot,
a szállítókat, s velük rendszeresen fenntartva a kapcsolatot, optimálisan együtt
kell működnie.
Szakkönyvtárban sajátos problémát jelent a könyvkereskedői forgalomban be nem
szerezhető vagy csak nehezen beszerezhető szakirodalom, hiszen ennek aránya
itt, más könyvtárakhoz képest nagyobb. Számos dokumentumhoz csak az intézmény
saját kiadványainak cseréjével férhetnek hozzá. Az aktualitás követelményének
megfelelően fontos a beszerzés, számlázás, megrendelés, feldolgozás gyors lebonyolítása.
Másrészt egyre fontosabb a selejtezés is, egyrészt gazdaságossági megfontolásokból,
másrészt azért, hogy az állomány aktuális maradjon. Ilyenkor azonban mindig
figyelemmel kell lenni arra, hogy a később esetleg újra szükségessé váló irodalom
egy másik, archiváló könyvtárból bármikor gyorsan elérhető legyen.
A szakkönyvtárosokkal szembeni követelmények
A szakkönyvtárosaknak többféle funkciót
kell betölteniük, sokféle feladatot kell végezniük. A szakmai továbbképzésen
túl, részt kell venniük könyvtárosi, informatikai, dokumentációs tanácskozásokon,
szemináriumokon, azért is, hogy megismerjék a legújabb információs technikákat
és azokat intézményük munkájának tervezése során figyelembe vegyék, ill. alkalmazzák.
A piackutatás jelentősége az információügy terén is nő, s további beruházásokban
és programokban való részvétel alapjául szolgál. A kreatív közönségkapcsolatok,
a házon belül a felhasználókkal kialakított szoros kapcsolatok mellett alapvetően
fontos, hogy a fenntartó megfelelő támogatást adjon az új tervek és elképzelések
megvalósításához.
A szolgáltatások fejlesztésével és az automatizálás bevezetésével együtt járó
ésszerűsítés során a személyzet csökkentése helyett olyan kompromisszumos megoldások
köthetők, mint a munkaidőcsökkentés vagy szülési szabadság biztosítása, s ezeket
a lehetőségeket áttekinthetően, részletesen kell megfogalmazni.
A szakkönyvtár vezetője (akár kisebb, akár nagyobb intézményben) nemcsak azért
felelős, hogy a könyvtárosi szak-, módszertani ismereteket és problémamegoldó
készséget biztosítsa, hanem azért is, hogy jó menedzseri és műszaki innovációs
készséggel rendelkezve, korszerűen szervezett, teljesítményképes könyvtárat
fejlesszen.
A szakkönyvtárosnak tisztában kell lennie azzal, hogy az intézmény érdekében
végzett munkája milyen magas értéket képvisel, s magabiztosan kell képviselnie
a könyvtár érdekeit. Készségesen vegyen részt a programokban és a munkacsoportok
tevékenységében. A megfontolt vezetés, a teljesítmények elismerése motiválja
a munkatársakat, feladataik önálló, gyors és felelősségteljes végzésére. Mindezek
vonatkoznak a szakkönyvtárak utánpótlásának képzésére is. A használók folyamatos
képzése a rendelkezésre álló lehetőségek igénybe vételére, szintén fontos feladat.
A használók javaslatait mindig meg kell fontolni, vizsgálni és lehetőség szerint
megvalósítani.
A szakkönyvtáros és a felhasználók közötti pozitív szakmai és személyes kapcsolatok
jelentik a feltételét annak, hogy utóbbiak az állományt, a meglévő információtechnikai
eszközöket még aktívabban használják, s így a beruházott eszközök kihasználtsága
biztosított legyen.
A felsorolt feladatok közül néhány már a dokumentátor munkakörébe tartozik,
s ez nem véletlen, hiszen a szakkönyvtárban valósul meg legintenzívebben a könyvtárosok
és dokumentátorok "keveredése". S tegyük hozzá a szakkönyvtár nagyon jó szakmai
felemelkedési lehetőségeket kínál rugalmas szakkönyvtárosok, ill. dokumentátorok
számára.
Tekintettel arra, hogy a szakkönyvtárosok tevékenységi köre nemcsak szakmai
értelemben különbözik egymástól, hanem az egyes szakkönyvtárak helyzete (fenntartója),
nagysága, valamint a mindezekkel összefüggő feladatok szerint is, a fentiekben
tudatosan tekintettünk el bármilyen szűkítő megjegyzés használatától, s attól,
hogy különböző könyvtárosi pályákra, képző intézményekre utaljunk. Tanulmányunk
célja sokkal inkább az volt, hogy legkisebb közös nevezőként a szakkönyvtárak
munkáját általában jellemző legfontosabb alapvonásokat vázoljuk fel, s a potenciális
pályakezdőnek megmutassuk, mit várhat a gyakorlattól, ill. a szakkönyvtáros
képzésével, továbbképzésével foglalkozó intézményeket, mindenekelőtt a szakfőiskolákat
orientáljuk, hogy a jövőben e téren mire kell a hangsúlyt helyezni.
Országos Széchényi Könyvtár Észrevételek (2000/04/12) |