36. évfolyam, 1990. 1-2. szám |
Archívum |
Gondolatok az osztrák könyvtári rendszer néhány jellegzetességéről és a könyvtáros és információs szakemberképzésről*
Szepesváry Tamás
Az osztrák könyvtáros és információs szakemberképzés jelenlegi fejleményeit vizsgálva két érdekességet lehet rögtön megállapítani:
Az igényes tanfolyami formák kialakulásának megértéséhez röviden meg kell ismerkednünk az osztrák könyvtárügy néhány jellegzetességével.
Az osztrák könyvtári hálózat sokkal egyszerűbb elveken nyugszik, mint az 1976. évi tvr.-ben megfogalmazott magyar könyvtári rendszer, noha sok tekintetben azonos feladatokat tölt be. Az osztrák könyvtárak első csoportjába tartoznak a tudományos könyvtárak: a nemzeti könyvtár, a tartományi könyvtárak ( Landesbibliothek ), az egyetemek és főiskolák központi könyvtárai, a Parlament és más közintézetek könyvtárai és a kutatóintézetek, vállalatok könyvtárai1 . A városi, községi közösségek, az egyházak és a szerzetes rendek, a szakszervezetek, az egyesületek könyvtárai alkotják a népkönyvtári-közművelődési könyvtárak hálózatát. E "hálózat" nem igazándiból magyar jellegű rendszer - kijelölt hálózati és koordinációs központokkal és tagkönyvtárakkal - hanem önkéntes, szakmai érdekközösségekből kiinduló tömörülés.2
A tudományos könyvtárak szakmai támogatója a Vereinigung Österreichischer Bibliothekare (az Osztrák Könyvtárosok Egyesülete), míg a nép- és közművelődési könyvtárak összefogója a Büchereiverband Österreichs (BVÖ3) (az Osztrák Közművelődési Könyvtárak Egyesülete).
A tudományos könyvtárak a szakmai tájékozódás, a felsőoktatás, a kutatás-fejlesztés egyre fokozódó irodalom és információ- ellátását biztosítják. A tudományos könyvtárakhoz tartozó nemzeti könyvtár és 13 egyetemi könyvtár közül a legmagasabb a Bécsi Műszaki Egyetemi Könyvtár (TU Wien Hauptbibliothek ) látogatottsága a maga közel 800 ezres olvasói forgalmával ('87-es adat szerint), amely még a nemzeti könyvtárat is megelőzi.
A könyvtárosképzés szempontjából érdekes, hogy a viszonylag nagy állományú tudományos könyvtárakban a személyzet létszáma szerény, és a derékhad bizony könyvtári asszisztens, az egyetemi és főiskolai diplomával rendelkező munkatárs igen kevés.
A nemzeti könyvtár és tizenhárom egyetemi könyvtár közösen installálta az osztrák fejlesztésű Bibliotheks-, Organistations-System (BIBOS) számítógépes rendszert, amely elsősorban a gyarapítás, a katalogizálás és a kölcsönzés munkáját támogatja (ld. bővebben erről Poprády Géza tanulmányát a Könyvtárosban)4 .
Az online irodalomkutatási tevékenység a Bécsi Műszaki Egyetem új, modern könyvtárában5,6 a legerősebb: 11 adatbázisközponttal állnak kapcsolatban, s 328 adatbázist használnak rendszeresen (1. ábra).
1. ábra
A 328 adatbázis megoszlása adatbázisközpontok szerint
A közművelődési könyvtárak feladatairól a BVÖ 1988. április 11-én elfogadott statutuma így szól: "a közművelődési könyvtárak ... könyvek, folyóiratok és más médiák rendelkezésre bocsátásával szolgálják az olvasók személyiségének gazdagodását, tájékozódását és szórakoztatását... Szolgálják továbbá egy demokratikus társadalom olvasási szokásait, a művelődés alapjait és a továbbképzést... A könyvtár használatát vallási, világnézeti vagy politikai okból megtagadni nem lehet" 7 .
A közel 2000 közművelődési könyvtárban 6 138 171 mű található, az olvasók száma 756 504 fő - az osztrák lakosság 10%-a - s a kölcsönzött művek száma 12 303 787 dokumentum/év.
Könyvtáros- és informátorképzés
Az osztrák könyvtári rendszer vázlatos bemutatása is talán érzékeltetik, hogy e feladatok ellátásához szakképzett munkatársak szükségesek. Ha tömören kívánjuk összefoglalni az osztrák képzési rendszer alapelveit, akkor a következő jellegzetességeket lehet kiemelni:
A Tudományos és Kutatási Minisztérium megbízásából az Osztrák Nemzeti Könyvtár szervezi a tudományos szakkönyvtárosok és információs szakemberek képzését. A tudományos könyvtárakban és tájékoztatási intézetekben dolgozó jelentkezők a kétéves tanulmányaikat az első évben a területileg illetékes tartományi egyetemi könyvtárban vagy a nemzeti könyvtárban kezdik meg, majd a második évben mindenki egységesen az Osztrák Nemzeti Könyvtárban folytatja, s fejezi be tanulmányait.
A kétéves kurzuson belül a felsőfokú végzettséggel rendelkező "akademiker"-ek valamivel hosszabb elméleti és gyakorlati képzésben részesülnek, mint az érettségizett (" maturanten ") hallgatók9.
A tananyag lényegileg azonos, de arányaiban eltérő: az oktatás gerince a klasszikus könyvtártan, a katalogizálás, osztályozás, bibliográfiai-,dokumentációs és információs rendszerek és szolgáltatások. A konzervativ programot mégis át és átszövik a modern információs ismeretek: rendszerszervezés, adatfeldolgozás, távadatátvitel, programozás, könyvtárak és információs intézetek automatizálása. S ami ennél fontosabb: az osztrák könyvtárügy gépesítettsége ezt meg is kívánja. Érdekes a jogi ismeretek tanításának a tematikája: alkotmányjog, állampolgári jogok, könyvtári-, dokumentációs és információs jog, szerzői jog, kiadói jog, szabadalmi jog, media-jog, könyvelési és pénzügyi jog. Ezek az ismeretek jogi eligazodást nyújtanak a könyvtárosnak, de ezt a fajta "jogérzetet" kívánja meg az osztrák hivatalnokoktól a munkaadó is.
Az oktatás formai-, szervezési módjáról a 2. ábra ad áttekintést.
2 ábra
Kétéves könyvtári-, dokumentációs és információs tanfolyami képzés diplomás és érettségizett munkatársak részére
Az Oktatási, Kulturális és Sport Minisztérium felügyeli a BVÖ által szervezett közművelődési könyvtárosok tanfolyamait. Az elmúlt negyven év alatt a főhivatású könyvtárosok részére lényegében két képzési forma kristályosodott ki:
Mindkét tanfolyami formára jellemző, hogy a kötelező konzultációs oktatás is az előírt gyakorlatok mellett épít az egyéni tanulással elsajátított ismeretekre, az írásos házifeladatok megoldására és a kötelező irodalomról való beszámolókra. A látszólag kevés kötelező elfoglaltsággal járó képzés azonban tartalmában és számonkérésében is igényes. A tanterv súlypontja itt is a könyvtártan, katalogizálás, osztályozás s természetesen a közművelődési könyvtárak irányítási, szervezési kérdései. Azonban kitüntetett tárgy a "Könyv és irodalomismeret". Érdemes megismerkedni e témakör részleteivel:
- általános bevezetés az irodalomtudományba és szakterületeire, - német nyelvű irodalom,
- a világirodalom áttekintése, - szórakoztató irodalom,
- szakirodalom.
A német nyelvű irodalmat a következő korszakok szerint dolgozzák fel:1. Humanizmus, reformáció, reneszánsz. 2. Barokk irodalom. 3. Felvilágosodás és polgárosodás. 4. Sturm und Drang kor ( Lenz , Goethe, Schiller és a többiek) 5. A weimari klasszikusok. 6. Romantika. 7. Biedermeier, népi komédiák, Grillparzer , 8. Polgári realizmus. 9. Naturalizmus. 10. Szimbolizmus. 11. Bécsi modernek és az impresszionizmus. 12. A XX. századi regények és elbeszélők ( Thomas Mann, Heinrich Mann, Hesse, Kaffka, Döblin, Horváth, Doderer, Musil, Broch, Canetti, Roth, Nossak, Handke, Bernhard, Bachmann, Frisch, Frischmuth ), 13. Expresszionizmus. 14. Szürrealizmus. 15. Weimari Köztársaság és a száműzetés irodalma. 16. A jelenkori irodalmi irányzatok és csoportok. 17. Az NDK irodalmának áttekintése (1989. évi helyzet).
Az irodalomismereti kívánalmak szinte egy hazai magyar szakos hallgató tananyagának a programjához hasonlíthatók, s ehhez járul még a világirodalmi tudás is. Kétségtelen viszont, hogy a társadalomtudományok és más szakterületek irodalma ilyen mélységben nem kerülnek feldolgozásra.
Az osztrák oktató kollégák szerint megoldásra vár a tudományos és közművelődési képzés összehangolása: (a közművelődési könyvtárosképzésben például nincs akadémikus szint). Az érdemi munkatársak képzése kétféle módon és időtartam szerint történik: a tudományos könyvtárügyben két év, a közművelődés területén 18 hónap. A tematika is eltérő.
A közművelődési tananyagban viszonylag kevés a szakmai tájékoztatási ismeret, holott a közművelődési könyvtárak is információközvetítők, - egy "pályaelhagyó" tanult könyvtáros - mivel nem iskolarendszerben tanult - hátrányba kerülhet egy más szakma felsőfokú végzettségű munkatársával.
*A Magyar Könyvtárosok Egyesülete és a Büchereiverband Österreichs kétoldalú egyezménye alapján megvalósult tanulmányút beszámolója. A program összeállításában és a tapasztalatok értékelésében nagy segítségemre volt Heinz Buchmüller , a BVÖ titkára.
Országos Széchényi Könyvtár Észrevételek (2000/04/12) |