A könyvtár tevékenységének és szolgáltatásai minőségének értékelése az
európai modell alapján
ZALAINÉ KOVÁCS Éva
Új irányzatnak számít a minőségfejlesztés területén az önértékelésen
alapuló teljes körű minőségirányítás (TQM) megjelenése. Az új szemléletmód szerint a
hangsúly a felhasználón van, az ő kimondott és látens igényeinek kielégítése érdekében működik
a szervezet. A szervezetnek el kell köteleznie magát a napról napra történő továbbfejlesztés
mellett. A szerző a TQM-et alkalmazó szervezetek elismerésére alapított európai minőség
díjhoz kapcsolódó modellt (Európai Minőségirányítási Alapítvány EFQM kiválósági
modellt) bemutatva szorgalmazza könyvtáraink csatlakozását ehhez a szemléletmódhoz. Bemutatja
a PDCA ciklusra (tervezés, végrehajtás, ellenőrzés, beavatkozás) épülő RADAR logika
lényegét, melynek cikluselemei (eredmények, megközelítés, alkalmazása, értékelés,
átvilágítás) lefedik és tükrözik a szervezet eredményeit.
Ezt az önértékelési modellt vezették be Nagy-Britanniában
a közkönyvtárak és információs intézmények számára ún. LISIM könyvtári önértékelési
modellként (LISIM – Loughborough University Information Sector Improvement Model), amelynek
középpontjában a vevő/használó/központúság áll. A modell lényeges eleme a marketing stratégia kialakítása, az érintettek bevonása, s a cselekvésre
ösztönzés.
Országos Széchényi Könyvtár Észrevételek (2001/04/19)