40. évfolyam, 1994. 4. szám |
Archívum |
A hálózati együttműködés kérdései Baranyában
Surján Miklós
A Könyvtári Figyelő ez évi 2. számában Skaliczki Judit tekintette át a közművelődési könyvtárak rendszerváltozás utáni helyzetét.1 Talán nem lesz haszontalan, ha ezúttal egy közepes nagyságú, kisközséges megye könyvtári viszonyait vesszük szemügyre, közelebbről azt, mi történt Baranya megye közművelődési könyvtáraival 1989-től kezdve, hogyan omlott össze a korábbi hálózat, s mit tettünk ez idáig egy új, korszerű közművelődési könyvtárhálózat kiépítése érdekében.
1989
Az "ancien régime" utolsó éve. Még a hagyományos módon működik
a megye tanácsi könyvtárhálózata: jól szervezett, szereplőinek mindegyike ismeri
feladatait, végzi a tőle elvárt munkát.
A Baranya Megyei Könyvtár és alközpontjai (a mohácsi, a pécsi, a siklósi és
a szigetvári városi könyvtár, valamint a sásdi nagyközségi könyvtár) irányításával
297 könyvtári egység alkotja a hálózatot. A megye településeinek 85%-ában van
valamilyen könyvtár, további 24 településen a Siklósi Városi Könyvtár mikrobusza
ad 4-6 hetente könyvkölcsönzési lehetőséget. Sásd környékén már több évtizede
folyamatos a hagyományos értelemben vett letéti ellátás, s korszerű elvek alapján
szervezett, de egyfajta kényszertársulásnak tekintett ellátórendszer működik
az egykori siklósi és szigetvári járás területén. A Megyei Könyvtár, német báziskönyvtári
feladatai keretében 99 letéthelyet gondoz Baranya és Bács megyében. (A Mohácsi
Városi Könyvtárhoz mint horvát alapkönyvtárhoz 59 letéthely tartozik.)
A statisztikai jelentések rendben beérkeznek, számot adnak a korábbi évekével
lényegében egyező mértékű állománygyarapításról, olvasókról, forgalomról. Csupán
22 helyen - többnyire egészen kis településeken - szünetel valamilyen okból
a könyvtári szolgáltatás. (Utólag már figyelmeztető jelnek tekinthetnénk, hogy
1988-hoz képest közel megkétszereződött a szünetelő egységek száma.) A megyei
összesítés szerint a lakosság 16%-a iratkozott be a könyvtárak valamelyikébe,
kölcsönzési átlaguk 20,4 kötet.
A hálózatot irányító módszertani osztály mai szemmel tekintve - meglehetősen
nagy: 9 fő. Vele párhuzamosan működik a szakfelügyelet is. A vezető szakfelügyelő
irányításával négy felsőfokú végzettségű szakember járja rendszeresen a megyét,
írja jelentéseit, végez különféle ellenőrzéseket, vizsgálatokat, tájékoztatja
észrevételeiről, megállapításairól a Megyei Tanács VB Művelődési Osztályát.
Látszólag tehát megy minden a maga útján, akárcsak másutt, Baranya megyében
is. Munkatársaink őszinte lelkesedéssel dolgoznak, amihez különösen a szegény,
isten háta mögötti kistelepülések esetében megszállottság is kell. S talán maguknak
sem merik bevallani, hogy valójában nincs is szükség jónéhány, lehetetlen körülmények
között tengődő, a fenntartó számára is csak nyűgöt jelentő "intézményre", amelyek
aligha alkalmasak az inkább csak véletlenül betérők megtartására.
1990-1992
A rendszerváltozást követően a helyzet korántsem a várakozásoknak
megfelelően alakul. A magyar közigazgatásban bekövetkezett gyökeres változások
nem maradtak hatás nélkül a lakóhelyi közművelődési könyvtári viszonyokra sem.
Teljességgel érthetően szinte valamennyi önkormányzat részéről jelentkezik a
korábbinál nagyobb önállóságra való törekvés, ami könyvtári vonatkozásban sajnos
azt eredményezi, hogy lényegében felbomlik a hálózat. Az érintett községek többsége
kiválik az egyébként teljesen ésszerű és gazdaságos ellátórendszerből, mások
nem hajlandók továbbra is segíteni egykori társközségeik munkáját. Van, ahol
az új városi önkormányzat nem támogatja saját könyvtárát a korábbi alközponti
szerepkör ellátásában, vagy éppen tiltólag lép fel ellene. Hol rosszul értelmezett
takarékossági megfontolásból, hol személyes indulatból, hol pártérdekből elküldik
a könyvtárost, szüneteltetik vagy éppen megszüntetik a könyvtári szolgáltatást,
indokolatlanul összevonnak vagy szétválasztanak iskolai és községi könyvtárakat,
"természetesen" bármiféle szakmai megfontolás és előkészítés nélkül, nem kérve
tanácsot, szakvéleményt korábbi hálózati központjuktól sem. Egyre több településen
válik teljesen harmadlagossá, hogy van-e helyben könyvtári ellátás, vagy nincs.
Ezen még az sem változtat, hogy az önkormányzatokra vonatkozó jogszabályok egyértelműen
leszögezik: a könyvtári ellátást valamilyen módon minden településen biztosítani
kell.
Az éves statisztikai jelentések a fenti folyamatot csak részben tükrözik. Részben,
mert szépítve a helyzetet - a legtöbb valójában megszűnt könyvtárat szemérmesen
csak mint szünetelőt jelentik. 1990-ben 31, 1991-ben 92, 1992-ben pedig 121
egység, a könyvtárak 40%-a tartott zárva egész éven át. 1992 végén a lakosságnak
már csak 13,9%-a iratkozik be (az 1990. évi olvasói létszám 85%-a), a látogatók
száma közel 10%-kal, a kölcsönzött köteteké 13%-kal esik vissza.
A szakfelügyelet 1990 végére csendesen kimúlt. A módszertani osztály munkatársainak
száma eltávozás, illetve belső átcsoportosítás miatt, a báziskönyvtárosokat
is beleszámítva, öt főre csökkent, s ők egyre reménytelenebb küzdelmet folytatnak
a kilátástalan helyzetbe került könyvtárak megmentéséért. Sorra keresik fel
a helyi közigazgatás új szereplőit: polgármestereket, jegyzőket, önkormányzati
képviselőket, bizottsági tagokat. Szót emelnek a könyvtárakért, az alapvető
működési feltételek megteremtéséért. Kísérletet tesznek a megszűntetésre ítélt
könyvtárak megmentésére. A városok polgármestereit arra próbálják ösztönözni,
hogy támogassák, de legalábbis ne tiltsák intézményeik további alközponti tevékenységét.
Mindhiába. Sok önkormányzat utasítja vissza kezdeményezéseinket, nem tartva
igényt szakmai segítségünkre, tanácsainkra. Csupán egyetlen városi könyvtár
kapja meg fenntartója hozzájárulását az alközponti feladatok további ellátásához.
(Az ellátás anyagi feltételeiről persze nem esik szó!) Így 1992 elejére megyénkben
a közel négy évtizedes tanácsi könyvtárhálózat gyakorlatilag szétesett.
Még teszünk néhány kísérletet. Közös gondjaink megvitatására összehívunk polgármestereket
és könyvtárosokat. Az érdektelenség elkeserítő Megalakítjuk a Pécs-Baranyai
Kulturális Kamara Könyvtári tagozatát, hogy legyen legalább egy fórum, ahol
szakmai kérdéseket időről-időre megtárgyalhatunk: a csatlakozó intézmények száma
nem éri el a negyvenet. Egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy új utat, új szervezeti
formát kell keresnünk. Már az 1992-ben tartott egri tanácskozás során kialakul
elképzelésünk egy új, önkéntes alapokon szerveződő elsősorban a szolgáltatások
mentén együttműködő hálózatról, mely sokban hasonlít ahhoz, amit elsőként Veszprém
megyei kollégáink valósítottak meg. Döntésünkhöz a végső lökést a Könyvtári
Levelező/lap 1992. októberi számában közölt dokumentum (Megállapodás hálózatgondozási
ügyekben)2 adta.
1993
Az év elején szervezeti átalakításra kerül sor a Megyei
Könyvtárban. A módszertani osztály megszűnik, s létrejön a közvetlenül az igazgató
irányítása alatt álló területi és igazgatási osztály. Itt koncentrálódnak a
részint jellegük folytán, részint szervezési okból igazgatás-közvetlennek ítélt
tevékenységek, illetve munkakörök. Az osztályon belül ketten foglalkoznak fő
munkakörben a hálózattal, ketten pedig a német báziskönyvtári feladatokkal.
Elképzeléseink egyre konkrétabb formát öltenek. Akár a veszprémiek, mi is a
20/1992.(1.28.) sz. kormányrendeletből indulunk ki: A megyei önkormányzat felajánlja
intézményét módszertani központul valamennyi, a megyében működő városi és községi
könyvtárnak, s a továbbiakban csak azok tartoznak a hálózathoz, akiknek fenntartói
az ajánlatot elfogadják, s szándékukat az együttműködési megállapodás aláírásával
is megerősítik. Így elkerülhető hogy olyan helyre is kijárjunk, ahol jelenlétünket,
segítő szándékunkat felesleges nyűgnek, vagy közvetlen beavatkozásnak érzik,
ahol szolgáltatásainkra nem tartanak igényt. Hálózati munkatársaink feltehetően
mentesülnek majd a korábban tapasztalt visszautasításoktól, kényelmetlen helyzetek
sokaságától.
A szerződésben pontokba foglaljuk azon szolgáltatásainkat, amelyekre valamennyi
község igényt tarthat, s melyeknek többsége teljesen ingyenes. Közben nyilvánvalóvá
válik, hogy az alapszerződést különleges kiegészítésekkel is el kell látni.
Az ellátórendszerek felbomlása miatt sok könyvtárban megoldatlan a rendszeres
állománygyarapítás, nekik mindenképpen szükségük lesz a központi ellátás valamilyen
formájára. Azoknak a községeknek, ahol számottevő német lakosság él, szükséges
a német báziskönyvtári szolgáltatás. S tenni kell valamit annak érdekében is,
hogy községi könyvtárainkat jobban ösztönözzük a Megyei Könyvtár széles körű
szolgáltatásainak igénybe vételére, közvetítésére. (A könyvtárközi kölcsönzés
keretében kért kötetek száma évek óta csökken, 1993-ban már csak 667.) E probléma
lehetséges megoldását kínálja az ún. testületi könyvtári tagság, mely tudomásunk
szerint a mi kezdeményezésünk. A Megyei Könyvtár testületi tagjai a településnagyságtól
függő de mindenképp alacsony (1000-5000 forintos) tagdíj mértékének 75%-ig ingyen
kapják egyébként térítéses szolgáltatásainkat. Ha a rendelkezésükre álló keretet
valamely okból csak részben, vagy egyáltalán nem használják ki, a fennmaradó
összeget az év végén könyvkötésre fordíthatják. (Áraink alacsonyak, épp hogy
fedezik az anyagköltséget.)
1993 júniusában a Baranya Megyei Közgyűlés megtárgyalta a Megyei Könyvtár helyzetét.
Ezt követően hozott határozatában "a Baranya Megyei Közgyűlés felhatalmazza
a főjegyzőt és a Baranya Megyei Könyvtár igazgatóját, hogy kezdeményezzen megállapodást
a települési önkormányzatokkal a Baranya Megyei Könyvtár hálózati-módszertani
központtá történő kijelöléséről." A fentieknek megfelelően az Együttműködési
megállapodásnak (szövegét ld. a függelékben) a Közgyűlési Hivatal által véglegesített
szövegét, a csatlakozás előnyeit részletesen ismertető kísérőlevéllel együtt
megküldtük a megye valamennyi önkormányzatának. A visszaküldés határidejéül
1994. febr. 15-ét jelöltük meg.
1994
Folyamatosan érkeznek a jelentkezések, az aláírt együttműködési
megállapodások - többségük jóval túl a megadott határidőn. Jóllehet - mint már
említettük - a megye minden egyes polgármesterének elküldtük felhívásunkat,
személyes vagy telefonon történő érdeklődésünk során sokuk nem is tudja, miről
van szó. (A tökéletes iratkezelés, úgy tűnik, nem erénye valamennyi önkormányzatnak.)
Elég sokan vannak, akik csak hosszas töprengés után csatlakoznak. Az utolsó
megállapodások május végén futnak be.
Az eredmény végül is biztató: a ténylegesen működő könyvtáraknak közel 60%-a,
103 csatlakozik a hálózathoz, közülük 27 a Siklósi Városi Könyvtáron keresztül.
(Egyetlen megmaradt hálózati alközpontunk segítségét nagyra értékeljük, hiszen
az általa gondozott Dráva menti kisközségek a megyeszékhelyről csak igen nehezen
közelíthetők meg.)
A különleges együttműködési formákat - várakozásainknak megfelelően - kevesebben
választották. A testületi könyvtári tagság lehetőségével 38 könyvtár élt, 11
tartana igényt központi ellátásra. Érdemes megemlíteni, hogy a nagyobb könyvtárak
mind jelentkeztek (Bóly kivételével), valamint sok az egészen kicsik közül.
A legkevésbé érdeklődtek a baranyai mércével közepesnek mondható könyvtárak.
Áprilistól újra indul a hálózati munka. Munkatársaimmal sorra felkeressük a
társult könyvtárakat. (Ketten teljes munkaidejükben hálózati ügyeket foglalkoznak,
egy további munkatárs egyéb munkaköri feladatai mellett részidőben, s ketten
a báziskönyvtári teendőkkel.) Tájékozódunk, segítünk, tervezünk. Úgy gondoljuk,
sínen vagyunk...
A valóság azonban hamar rádöbbent tévedésünkre. A korábbi két gépkocsink egyikét
még a múlt évben eladtuk, mert már használhatatlan volt. Azóta a másik személygépkocsink
is "nullára futott", javítása egyre több pénzt emészt fel, az első félév végére
a teljes évi üzemeltetési keret 82%-át felélte. Autó nélkül pedig igazán élő
és folyamatos kapcsolattartásról a megye településszerkezetét figyelembe véve
aligha beszélhetünk, kivált hogy a kiküldetési pénzek is aggasztóan fogynak.
Fenntartónk, a Baranya Megyei Közgyűlés tud gondjainkról, segítő szándékában
nem is kételkedünk, de anyagi helyzetét ismerve bizonytalan, hogy tud-e, s ha
igen, mikor tud konkrét segítséget adni.
Itt tartunk 1994 nyarán...
Irodalom
Együttműködési megállapodás
Baranya megye önkormányzati könyvtárainak hálózati együttműködéséről és a hálózati központ kijelöléséről
amely létrejött egyrészről .......................... város/község képviselő-testülete, másrészről a Baranya Megyei Közgyűlés között.
1.) A szerződő felek megállapodnak a Baranya Megyei Könyvtár hálózati-módszertani központtá történő kijelöléséről a Kormány 20/1992. (1.28.) sz. rendeletének a könyvtárakról szóló 1976. évi 15. tvr. végrehajtását szabályozó 17/1976. (V1.17.) MT.sz. rendelet módosított IV. paragrafus (1) és (2) bekezdése alapján.
Ezek szerint:
"A hálózatba tartozó könyvtárak szakmai
tevékenységét összehangoló és segítő hálózati központot
a felügyeleti, illetve a fenntartó szervek megállapodással jelölhetik ki. A
hálózatba tartozó könyvtárak egyenrangúak, egymásnak mellérendelten működnek.
Munkájukat - szolgáltatásaiknak minél teljesebb ellátása, a könyvtárak iránt
jelentkező igények sokoldalú kielégítése, valamint a tevékenységük hatékonyságának
és gazdaságosságának biztosítása érdekében - egybehangoltan végzik. A hálózatban
való működés a könyvtár felügyeletét ellátó szerv jogát és kötelezettségeit
nem érinti."
2.) Az 1.) pontban foglaltak alapján a Baranya Megyei Könyvtár mint hálózati központ szakmai segítséget nyújt a hálózathoz csatlakozó könyvtárak számára.
Ennek keretében vállalt feladatai és szolgáltatásai
a következők:
- Szakmódszertanra épülő szaktanácsadást ad (állományalakítás, nyilvántartás
és feltárás, szolgáltatások, állományvédelem stb.),
- a helyi önkormányzatok kérésére vizsgálatot végez, közreműködik különféle
könyvtárfejlesztési tervek elkészítésében, ill. véleményezésében, könyvtárvezetői
pályázatok elbírálásában,
- kezdeményezi a feladatok magasabb szintű ellátásához szükséges szolgáltatások
fejlesztését,
- szervezi a hálózathoz tartozó könyvtárosok képzését és továbbképzését, - igény
szerint összehangolja a megye könyvtári rendezvényeit,
- a megye önkormányzati könyvtárainak segítséget nyújt érdekeik képviseletében
a helyi önkormányzatoknál,
- nyilvántartja a hálózat könyvtárainak adatait, elvégzi a kötelező statisztikai
adatszolgáltatással kapcsolatos feladatokat,
- a megye valamennyi könyvtára számára elérhető információs kiadványt jelentet
meg,
- saját anyagára, illetve az országos szakkönyvtárakra támaszkodva szaktájékoztatást
végez. Fogadja, továbbítja és szétsugározza a központi szolgáltatásokat,
- arra törekszik, hogy számítógépes kapcsolat épüljön ki a megye nagyobb könyvtárai
ideértve a főfoglalkozású könyvtárossal működő községi könyvtárakat is - és
a Baranya Megyei Könyvtár között, s ilymódon kiépülhessen egy, az információszolgáltatás
gyorsasága és színvonala szempontjából feltétlenül szükséges rendszer. Szorgalmazza
továbbá a TEXTLIB integrált program bevezetését a városi könyvtárakba. Ez utóbbinál
ellátja a rendszergazda szerepét,
- kötészeti feladatokat vállal a hálózathoz tartozó könyvtárak számára,
- ellátja a jogszabályokból, irányelvekből, állásfoglalásokból rá háruló egyéb
feladatokat.
3.) A 2.) pontban leírt hálózati központi szerepkörből következő szolgáltatások ingyenesek, illetve az alább felsorolt szolgáltatások önköltségesek:
- információs kiadvány,
- könyvkötés,
- tanfolyamok részvételi díja,
- könyvtárrendezésben és állományellenőrzésben való operatív közreműködés,
- térítéses központi szolgáltatások közvetítése.
4.) Az "Együttműködési megállapodás"-t aláíró könyvtárak számára - a fentieken túl - a Baranya Megyei Könyvtár a következő különleges szolgáltatásokat tartalmazó együttműködési formákat ajánlja fel:
a.) Könyvtári testületi tagság
A testületi tagságot az "Együttműködési megállapodás"-t aláíró bármely önkormányzat
könyvtára igénybe veheti. A tagságot kérő könyvtárak nagyságuktól, ill. jellegüktől
függően változó mértékű, de mindenképpen mérsékelt összegű tagsági díjat fizetnek
(minimum 1000 - maximum 5000 forint). Az e különleges szolgáltatási formát igénybe
vevők - befizetett tagdíjuk kétharmad részéig - térítésmentesen kapják meg az
egyébként térítéses szolgáltatásokat, továbbá soronkívüliséget élvezhetnek kérésük
teljesítésében.
A csatlakozó könyvtárakat, mint a könyvtári testület tagját a könyvtáros
képviseli.
b.) Központi ellátás
Az "Együttműködési megállapodás"-t aláíró könyvtárak
közül azok részére, amelyek szakmai okokból nem tudják, vagy nem kívánják állományukat
önállóan gyarapítani, központi könyvtári ellátást ajánljuk fel társulási alapon,
a résztvevők teljes anyagi hozzájárulásával. (E szolgáltatás előreláthatóan
1995. januártál vehető igénybe.)
c.) Nemzetiségi ellátás
A Baranya Megyei Könyvtár mint német nemzetiségi
báziskönyvtár, azaz a német nemzetiségi könyvellátás központja és szervezője,
részben állami finanszírozással, részben az "Együttműködési megállapodás"-t
aláíró, és e szolgáltatást igénylő községek - külön szerződésben rögzített -
anyagi hozzájárulásával vállalja német nyelvű könyvek és egyéb információhordozók
beszerzését és az igénylőhöz történő eljuttatását.
5.) Fentiekben rögzítettek alapján a ....................
városi/községi könyvtár hálózati központjául ........... város/község képviselőtestülete
a Baranya Megyei Könyvtárat kéri fel. Egyben kijelenti, hogy a 4.) pontban részletezett
különleges együttműködési formák közül az alábbiakat kívánja igénybe venni (a
kért forma aláhúzandó):
a) Testületi könyvtári tagság
b) Központi ellátás
c) Német nemzetiségi ellátás
6.) Jelen megállapodás határozatlan időre szól.
A megye könyvtári hálózatából kiválni kívánó fél szándékát legalább hat hónappal
korábban - június 30-ig vagy december 31-ig köteles bejelenteni.
Együttműködő felek megállapodnak továbbá abban, hogy fentiek szerint választott
különleges együttműködési formákból való kiválás csak a naptári év végével történhet,
a szándékot ez esetben is legalább hat hónappal korábban kell bejelenteni.
7.) Egyebekben a szerződő felek a Polgári Törvénykönyv rendelkezéseit tekintik irányadónak.
............................ 1993. .......................
........................................................
|
......................................................
|
a Baranya Megyei Közgyűlés
elnöke |
polgármester
|
Országos Széchényi Könyvtár Észrevételek (2000/04/12) |