40. évfolyam, 1994. 4. szám |
Archívum |
A könyvtárpolitika aktuális kérdései Magyarországon
Papp István
Elhangzott 1993. október 6-án Győrött, az Alpok-Adria szemináriumon.
Terjedelmi korlátok miatt az alábbiakban csak a legfontosabb kérdésekre térek ki, s el kell tekintenem a részletes elemzéstől és bizonyítástól is. Ezért a kifejtés inkább tézisszerű lesz; csatolom viszont a vonatkozó szakirodalom legfontosabb tételeit.
A jelenlegi helyzet
Ha a magyar könyvtárügy történeti
kialakulására, fejlődésére pillantunk vissza, egészében megállapíthatjuk, hogy
összhangban az ország egyéb területeivel, a könyvtárak is nagyjából az európai
trendek mentén haladtak, természetesen a mindenkori történelmi, gazdasági, politikai
és kulturális adottságok közepette és általuk meghatározottan. Ez érvényes a
kereszténység felvételétől egészen napjainkig, beleértve a szocializmus évtizedeit
is. A fáziskésés azonban minden korszakban szembetűnően jelentkezett.
Nem tagadható, hogy a korszerű könyvtárügy keretei, szervezetei és intézményei
- korábbi kezdemények nyomán - főként a II. világháború után bontakoztak ki
hazánkban. Ennek több oka volt; most csak a közvetlenül ható tényezők közül
sorolok fel néhányat, s nem foglalkozom a társadalom fejlődését mélyen és általában
meghatározó jelenségekkel. Tehát: a szocialista rendszer törekvése, hogy magát
felsőbbrendűnek bizonyítsa, különösen a kultúra területén; a kulturális intézményeket
az indoktrináció, a manipuláció eszközeiként kívánta használni; az egyéb területekről
(politika, államigazgatás, tudomány stb.) kiszorított, kiváló képességű személyek
ösztönző hatása a szakmai tudat fejlődésére, a szakmai színvonal felemelésére;
a hatvanas évektől egyre erősödőbben a nyugati könyvtárügyekhez való igazodás.
Ugyanakkor természetesen megmutatkoztak a tipikusan szocialista hibák, tévedések
is a magyar könyvtárügy fejlődésében: a kényszeres, az adottságokkal és a szükségletekkel
negatív és pozitív értelemben egyaránt számot nem vető fejlesztések, a voluntarizmus,
a látszatmegoldások, a pazarlások, a fölösleges megkettőzések, az állami centralizáció,
a monolitikus szervezet mindenáron való erőltetése és ugyanakkor az anyagi és
személyi erőforrások szétforgácsolt és alacsony hatékonyságú felhasználása.
A végeredmény azonban mégis egy, a társadalmi elvárásoknak többé-kevésbé megfelelni
tudó, a világ könyvtárügyével párbeszédet folytatni képes (azaz technológiai
és szolgáltatási kapcsolatokra lépni tudó), regionálisan és szakterületileg
artikulálódó, rengeteg problémával küzdő, de egészében - legalábbis egyelőre
- működőképes könyvtárügy.
A magyar könyvtárügy leglátványosabb eredménye a nemzeti könyvtár új
épületének elkészülte volt. Minden kritika - tegyük hozzá: jogos kritika - ellenére
megteremtődött a korszerű működés elhelyezésbeli feltétele az Országos Széchényi
Könyvtár számára. Azt is meg kell állapítani, hogy az OSZK helyesen jelölte
ki fő céljait és helyét az országos könyvtárügyben, s igen nagy erőfeszítéseket
tett feladatainak ellátása érdekében. Mégis, a hazai könyvtáraknak az a benyomásuk,
viszonylag lassan halad előre a nemzeti könyvtár korszerűsödése, figyelmét és
forrásait talán túl sok, önmagában és egyenként egyébként fontos tennivaló között
osztja meg, a technológia modernizálásának haszna még nem jelentkezik a könyvtáraknak
nyújtott, jellegzetesen nemzeti könyvtári szolgáltatások terén.
A felsőoktatási, egyetemi és főiskolai könyvtárak igen egyenetlen képet
mutatnak. Bár látszanak - inkább csak egyes példák formájában - a fejlesztés
eredményei (egy-egy új épület, a modern technológia különféle alkalmazásai stb.),
valójában a felsőoktatási könyvtárak lekésték, mint ahogy anyaintézményeik is
lekésték, a Nyugaton a 60-as, 70-es években lezajló, ugrásszerű fejlődést, amelynek
oka és következménye a hallgatók számának rohamos növekedése, az egyetemi struktúrák
átalakulása, a felsőoktatás kiemelt kezelése, az új oktatási intézmények létrejötte,
s nem utolsósorban az új épületekben működő, technikailag jól felszerelt, gazdag
állománnyal és bőséges gyarapítási keretekkel rendelkező egyetemi könyvtárak
megjelenése volt. Ugyanakkor kétségtelen tény, hogy a magyar könyvtárügy technológiai
fejlesztésének motorját főként az egyetemi könyvtárak jelentik, akkor is, ha
elhelyezésbeli, működésbeli feltételeik sok esetben elmaradnak nemcsak a kívánatostól,
hanem a minimumtól is.
Sajátos csoportját képezik a magyar könyvtárügynek az országos szakkönyvtárak.
(Országos szakkönyvtár alatt most nem egy elavult, azóta hatályon kívül
helyezett jogszabály alapján kijelölt 130 egységet értem, hanem mintegy 6-8
intézményt.) Ezek többségének ugyan hazai előzményeik voltak, funkciórendszerük
azonban sokban a szovjet példák nyomán alakult. (A szovjet példában most nem
a szocialistára, hanem az igen nagy országra esik a hangsúly: amit az megengedhet
magának vagy meg kell engednie magának, nem biztos, hagy ajánlatos egy kis ország
számára.) Nem véletlen, hogy némely közülük funkciózavarral küzd, keresi helyét
és szerepét az átalakuló magyar könyvtárügyben.
A helyi szakkönyvtárak igen tarka csoportot képeznek: akadémiai intézetek, kutató-fejlesztő
intézetek, minisztériumok, hivatalok, de főként vállalatok, gazdasági szervezetek
könyvtárai tartoznak ide. A szocializmus idején mindezek közkönyvtáraknak, azaz
állami tulajdonú könyvtáraknak minősültek, s meglehetősen szoros pórázon voltak.
Az új rendszerben felszabadultak a gyámkodás alól, de elvesztették azt a segítséget
és támogatást is, amiben részesültek korábbi hálózati központjaik részéről.
Most - nyersen szólva - abba a helyzetbe kerültek, hogy ha szükség van rájuk
az anyaintézményben megmaradnak, ha nincs, felszámolják őket; a privatizáció
során több ilyen esetnek vagyunk szemtanúi.
Közművelődési könyvtárügyünk kibontakozására - bár előzményei a múlt
századra rúgnak vissza, s fejlesztésére több erőfeszítés történt mind országosan,
mind a helyhatóságok szintjén a 20. század első felében is - valójában az elmúlt
negyven évben került sor. (Talán e területen érvényesültek leginkább a politikai
rendszernek már említett önigazolási erőfeszítései.) A közművelődési könyvtárosok
megadták a császárnak, ami a császáré, s az istennek, ami az istené. A felszínen
- egyre halkuló hangerővel - elhangzottak a jelszavak (a szocialista embertípus
formálása, az ideológiai harc, a “pozitív” alkotások propagálása stb.), alatta
azonban az angolszász és skandináv modellek nyomán létrejött egy - legalábbis
eszményeiben, kereteiben, törekvéseiben - európai közművelődési könyvtárügy,
amely kiterjedt az ország minden lakott településére. A fejlődés során a vidék
lekörözte a fővárost, a vidéki közművelődési könyvtári ellátás színvonala és
anyagi feltételei jelenleg meghaladják a fővárosét. A rendszerváltást követően
ez a könyvtártípus meglehetősen fenyegetve érezte és érzi működésének anyagi
feltételeit, néhány riasztóan aggasztó példától eltekintve azonban léte nem
kérdőjeleződött meg, ha alacsonyabb vásárlóértékű költségvetésekkel kell is
megelégednie. A fő veszély a kisebb települések, falvak könyvtárait fenyegeti:
nemcsak az anyagiak hiánya miatt, hanem a könyvtári rendszerhez fűződő szálak
meggyengülése, elszakadása miatt is. A megyeszékhelyeken működő, ún. megyei
könyvtárak helyzete még tisztázatlan, főként ami a fenntartásukat illeti:
kinek a dolga? A megyei vagy a városi önkormányzaté? Az ún. szakszervezeti
közművelődési könyvtárügy- amely a szocialista könyvtárügy egyik büszkeségét,
a közművelődési könyvtári ellátás munkahelyi metszetét jelentette - létében
kérdőjeleződött meg: vajon a szakszervezetek feladata-e fenntartani a letéti
ellátást nyújtó központi szakszervezeti könyvtárakat (ezek ma már nyíltan állami
támogatásból működnek), s a munkáltatókat a kollektív szerződésen kívül mi kötelezhetné
munkahelyi könyvtárak működtetésére?
Az általános és középiskolák könyvtárai igen vegyes képet mutatnak. Hosszú
évtizedek szívós küzdelmei után mintha most kezdene általánosan elfogadottá
válni a nézet, hogy nem létezhet iskola könyvtár nélkül. A valóságban még mindig
messze meghaladják a példaszerű iskolai könyvtárak számát azok, amelyek még
jóindulattal sem nevezhetők könyvtárnak. Az iskolai könyvtárak sorsa a pedagógia,
az oktatásügy és az egyes iskolák igazgatói és tantestületei hozzáállásától,
didaktikai módszereitől függ.
Az egyházi könyvtárak közül azok, amelyek megúszták az államosítást,
először lassú sorvadásra voltak ítélve, majd a hatvanas évek végén némi érdeklődést
mutatott irántuk, mint a nemzeti kultúrkincs birtokosai iránt az állam. Csak
az utóbbi években kaptak nagyobb törődést, de messze nem eleget ahhoz, akár
csak a legsúlyosabb problémáikat (elhelyezés, állományvédelem, felszerelés,
munkaerő) megoldják. Az egyházak elsőbbségi rendjében - érthetően - megelőzték
a gyűjtemények gondozását pl. a pasztorációs feladatok.
Egy könyvtárügy szerves részét képezik a működéséhez szükséges különféle szervek
és szolgáltatások. Első helyen kell megemlíteni a könyvtárosképzést, amely
különböző viszontagságok után, úgy tetszik, jó irányban mozdult el: mind az
egyetemi, mind a főiskolai szinten a tananyag korszerűsödik, a számítástechnikán
és telekommunikáción alapuló modern könyvtári technológia oktatása teret nyer,
s a felsőoktatás általános problémáin túl egyéb nehézségekkel nem küzd a könyvtárosképzés.
Intenzív oktató tevékenységet folytatnak az egyes könyvtárak is alap és középfokú
szinten, bár itt még nem tisztázott kellőképpen az ún. asszisztensképzés helye
és szerepe a könyvtári munkaerőstruktúrában. A továbbképzés a gyors technológiai
fejlődés következtében egyre fontosabbá válik, e területen azonban még nem lehetünk
elégedettek a kínálattal.
Az ún. országos központi könyvtári szolgáltatások zömét (a könyvek és folyóiratok
központi katalógusa, a magyar nemzeti bibliográfia és csatlakozó szolgáltatásai,
a dokumentumellátás) az Országos Széchényi Könyvtár nyújtja. Főként ezeket illetően
jelentkezik a könyvtárak részéről az az elégedetlenség, amelyre már korábban
utaltam. A műszaki fejlesztés felgyorsítása mellett e szolgáltatások némelyikének
(pl. tárolókönyvtár, dokumentumellátás) szakmai tartalmát is tisztázni kellene.
Válságos időszak után megerősödni látszik a Könyvtárellátó Vállalat. Helyzetének
rendezése mellett a versenytársak piaci megjelenése is jótékonyan hatott teljesítményére.
Tisztázást és újragondolást igényel az OSZK keretében működő módszertani, szakmai
szolgáltató, továbbképző szervezet, különös tekintettel a korszerű technológia
elterjesztésére, ezzel összefüggésben a szabványosításra, valamint a könyvtárügy
rendszerszerű működésével kapcsolatos feladatokra.
A mintegy 130 könyvtárat tömörítő Könyvtári és Informatikai Kamara (KIK), valamint
a 2300 egyéni és mintegy 30 intézményi tagból álló Magyar Könyvtárosok Egyesülete
(MKE) eddig inkább csak ösztönző és lendítő szerepet töltött be; az MKE talán
több eredményt tud e téren felmutatni, s említést érdemelnek az általa szervezett
szakmai rendezvények és továbbképzések is. Szakmai feladatok folyamatos ellátására
apparátus hiányában egyik szervezet sem volt képes.
A kormány könyvtárpolitikai tevékenysége
A választások óta eltelt mintegy három év
alatt a könyvtárpolitikai tevékenység csakis a rendszerváltó jogalkotó munka
keretében ítélhető meg. A szakmai elfogultság azt mondatja, hogy ennek a kormánynak
sem jutott több ideje az országos könyvtári és szakirodalmi információs politika
legfőbb kérdéseire, másfelől azonban tárgyilagosan be kell látni, hogy ez reálisan
nem is volt elvárható. Ami történt, az inkább hivatali-előkészítői szinten zajlott,
s kevésbé a politika és a jogalkotás szintjén. Talán ennek tudható be az is,
hogy a művelődéspolitikai prioritásrendben a könyvtárügynek nem sikerült előbbre
kerülnie, s a korábban kialakult preferenciák érvényesülnek.
Két törvény és következményei közvetlenül is érintették a könyvtárakat és a
könyvtáros társadalmat. Az önkormányzatokról szóló törvény - helyesen - az önkormányzatok
feladatává tette a közművelődési könyvtári ellátást. E rendelkezésnél nem is
léphetett tovább, bár a szakma - az akkori felfűtött hangulatban - sokkal többet,
bizonyos anyagi garanciákat is elvárt volna a jogalkotótól. Hiányossága viszont,
hogy nem volt kellőképpen tekintettel a közművelődési könyvtári szolgálat rendszerszerű
működésének feltételeire.
A másik, a közalkalmazottak jogállásáról rendelkező törvény és a végrehajtásával
kapcsolatos kormányrendelet volt. Nem feladatom ezek értékelése, pusztán annyit
jegyzek meg, hogy a könyvtári terület sem volt maradéktalanul elégedett a jogszabályokkal.
Ami előnyös volt számára, azt szó nélkül elfogadta, a hátrányokért keményen
kritizálja. A kormányrendeletről azonban megállapíthatjuk, hogy a lehetőségekhez
képest sikerült a könyvtáros szakmát beillesztenie a megadott keretbe.
Régi problémája a magyar könyvtár- és tájékoztatásügynek, hogy a kormányban
reszortfeladatként, a művelődési és közoktatási miniszter ágazati felelősségében
jelentkezik. Ez eleinte nem látszott változni a jelen kormányban sem. A Magyar
Könyvtárosok Egyesülete 1990-ben kezdeményezte, hogy kormányszintű koordináló
szerv jöjjön létre a könyvtár- és tájékoztatáspolitika alapvető kérdéseinek
a kezelésére. Ez a törekvés eredménnyel járt, s 1993-ban létrejött a kormány
Tudománypolitikai Bizottsága mellett az a testület, amelynek ez lesz a feladata.
A tájékoztatás- és könyvtárpolitika kormányszintű kezelésének szükségességét
jól bizonyítja az Információs Infrastruktúra Fejlesztési Program megindítása
és sikeres kivitelezése. A könyvtári és a szakirodalmi információs szolgáltatások
főképpen e program révén élhetnek a korszerű, számítógépes és telekommunikációs
technológia lehetőségeivel. A felsőoktatási könyvtárak és néhány országos könyvtár
élvezte a TEMPUS és a PHARE program jótékony hatását is. (Itt említjük meg a
már korábban is sok segítséget nyújtó Soros Alapítvány, valamint a később bekapcsolódó
Mellon Alapítvány támogatását, amely az országos kormánypolitika által kijelölt
célok irányába hatott.)
A művelődési és közoktatási miniszter a maga részéről utasította hivatali apparátusát
a könyvtárügy jogi kérdéseinek a tisztázására. Első lépésként az 1976-os könyvtári
törvényerejű rendelet felülvizsgálatára, idejétmúlt rendelkezéseinek hatálytalanítására
került sor. (Utólag azt mondjuk, bár az egész törvényt helyezték volna hatályon
kívül, mert számos megmaradt intézkedése ellentétes a jelenlegi könyvtári gyakorlattal.)
Egyúttal megindultak az új könyvtári törvényt előkészítő munkálatok. Tekintve,
hogy az országgyűlés jogalkotó programjába egyszerűen nem fér bele közelesen
a könyvtári törvény megalkotása, az előkészületi munkák is megálltak a vitafázisban.
A Művelődési és Közoktatási Minisztérium törvénykoncepciójának alapjául a Magyar
Könyvtárosok Egyesülete elnöksége által kidolgozott, a könyvtár- és tájékoztatásügy
finanszírozásával foglalkozó állásfoglalás szolgált, amely természetszerűen
érintette a legfontosabb könyvtárpolitikai kérdéseket is.
Az MKM hivatali apparátusa, de az MKM politikai pozicióit betöltő személyek
is igyekeztek közvetlen kapcsolatot találni a könyvtáros szakmával. Ennek a
kapcsolatfelvételnek sok minden köszönhető (pl. az új könyvtári törvény koncepcionális
megalapozása, a vállalkozási információs szolgáltatások könyvtárakban való meghonosításának
projektje, a világbanki kölcsön igénybevétele a felsőoktatási könyvtárak igényeinek
kielégítésére, a központi könyvtáros szaklap szolíd alapjainak megteremtése,
a Könyvtárellátó Vállalat konszolidálása, a nemzetközi kapcsolatok rendezése
stb.), bár talán több is elérhető lett volna, ha a szakmai szervezetek felkészültebbek,
erősebbek lettek volna.
Az MKM mint ágazati felelős kormányszerv új helyzetben találta magát. Elmúlt
a közvetlen beavatkozás, a kézi vezérlés időszaka, s ennek le kellett vonni
konzekvenciáit a miniszteriális munkastílusra nézve, még akkor is, ha a könyvtáros
szakma esetenként a korábban megszokott bábáskodást, közvetlen, operatív beavatkozást
igényelte volna; ebben az irányban a minisztérium korábban lépett, mint a szakma.
Kifogásolható azonban, hogy - talán éppen a megváltozott és változóban lévő
feltételrendszer következtében az MKM, s talán maga a miniszter sem mindig elég
határozott. E határozatlanság számlájára lehet írni föltételezhetően azt, hogy
a közvetlen fenntartású intézményei (Országos Széchényi Könyvtár, Országos Idegennyelvű
Könyvtár) esetében nem él keményebben fenntartói jogával és kötelességével (pl.
a magasabb vezetői állásokra pályázatok kiírásának halogatása, az országos központi
szolgáltatások feladatkörének rendezése, a módszertani, fejlesztési, továbbképzési
szolgáltatások rendbetétele, az ellenőrzés folyamatos gyakorlása), vagy hogy
nem foglalt egyértelműen állást olyan akut kérdésekben, mint a korábbi szakszervezeti
központi könyvtárak sorsa. Elvárható lett volna az ágazati felelőstől már korábban
egy önálló országos könyvtár alap létrehozatala a legfontosabb könyvtári fejlesztések
és tevékenységek ösztönzésére, s egyértelmű állásfoglalás a könyvtári szolgálat
helyéről a művelődéspolitika prioritásrendjében. (A könyvtárak háttérbe szorulása
az országos művelődéspolitikában kihat azután az önkormányzatok elsőbbségi rendjére
is.)
Tennivalók. Stratégia és taktika
1.A könyvtár és az információ társadalmi szerepe
Mindenekelőtt tisztázni kell azt, hogy milyen
súlyt, fontosságot tulajdonít a politikai akarat a könyvtárnak, a könyvtári
szolgáltatásoknak és az információnak. Nem szép szavakra van szükség, ezekből
éppen eleget hallottunk, hanem döntésekre, s a döntéseknek megfelelő intézkedésekre.
Itt nincs értelme annak, hogy hosszan bizonygassuk a könyvtár jelentőségét.
Az információ társadalmi-nemzeti erőforrás. Ennek megfelelően a két kulturális
alapintézménynek az iskolákat és az információt kezelő és célba juttató szervezeteket,
azaz a könyvtárakat tekintjük. Kívánatos, hogy ez a művelődéspolitikai prioritásrend
kimondassék, elfogadtassék és érvényesíttessék. A különféle könyvtártípusokat
a maguk feladatrendszerével kell beilleszteni a könyvtár társadalmi szerepkörébe.
A fentiekből kifolyólag a továbbiakban erősíteni kell azt a tendenciát, hogy
a könyvtár és információ alapkérdéseivel kormányszinten kell foglalkozni, s
ebben a keretben kell tisztázni a művelődési és közoktatási miniszter ágazati
hatáskörét.
Ugyanakkor teljes mértékben érvényesíteni kell a könyvtárfenntartó szervek autonómiáját,
ami elsősorban abban nyilvánul meg, hogy saját szükségleteiknek és lehetőségeiknek
megfelelő könyvtári szolgáltatást tartanak fent. Ha a kormány többet vár el
tőlük, azt külön kell finanszíroznia, különféle technikák segítségével.
A könyvtár- és tájékoztatásügy fejlesztését azonban nem lehet kizárólag a fenntartó
szervek spontaneitására bízni. Az állam központi szerveinek az irányt mutató
dokumentumokon kívül egyéb eszközökkel is elő kell mozdítaniok a fejlődést a
kívánt irányokba és hozzájárulniok az aktuális feladatok megoldásához. Ezek
közül a leghatásosabb a célzott és feltételekhez kötött anyagi támogatás. E
végett létre kell hozni egy országos könyvtári alapot. (A már működő, különféle
kulturális alapokból ugyan csurran-cseppen a könyvtárak számára is, de nem elsődlegesen
könyvtári feladatok megoldására. Ez alól talán csak a felsőoktatási alapoktól
nyert támogatások képeznek kivételt.) Az országos könyvtári alap mellett célszerűnek
látszik regionális, megyei szintű könyvtári alapokat is létrehozni.
A kormányszintű információs politikának tudatosan kell építenie a könyvtári
rendszerre olyan információs szolgáltatások esetében, mint pl. a kis- és középvállalkozásoknak
nyújtott üzleti tájékoztatás vagy alakosságnak szánt állampolgár, civil információk.
2. A könyvtári rendszer
Alapvető követelmény a könyvtári és információs
szolgáltatások rendszerszerű működtetése. Ez nem a korábbi, monolitikus, felülről
szervezett, hierarchikus formációt jelenti, hanem a könyvtárak önkéntes, saját
érdekeik felismerésén alapuló, a használók jobb kiszolgálását garantáló, az
anyagi és személyi erőforrásokat maximális hatékonysággal működtető kooperációját,
amelynek szilárd, technológiai alapját a számítástechnika és a telekommunikáció
messzemenő alkalmazása adja. A könyvtárpolitika legfőbb célja a rendszerszerű
működés feltételeinek megteremtése és előmozdítása.
A könyvtári és információs ellátás rendszerében két metszetet kell érvényesíteni:
a szakterületi és a regionális metszetet. Az egyes szakterületek gondozására
mintegy 30 könyvtárat lehet számításba venni, amelyek az illető szakterületeken
működő további, kisebb könyvtárakkal, valamint a regionális metszettel szoros
szolgáltatási és munkakapcsolatban állnak. E 30 könyvtár főként az egyetemi
könyvtárak köréből kerül ki, de közéjük tartozik a 6-8 országos szakkönyvtár
is. A regionális metszet fő csomópontjait ugyancsak egyetemi könyvtárak (kb.
6-7 intézmény) alkotják, de mellettük számításba kell venni a nagy, megyei és
városi közművelődési könyvtárakat is, amelyek a kisebb települések könyvtárai
irányában töltenek be közvetítő-szervező funkciót.
A könyvtári rendszer feladata ellátni a szükséges dokumentumokkal és szolgáltatásokkal
az ország lakosságát. Ennek során egyre inkább építeni kell a nemzetközi együttműködésben
rejlő lehetőségekre. Szakterületenként meg kell vizsgálni, mi a kívánatos arány
a külföldi dokumentumtermés közvetlen beszerzése és feltárása, illetve a nagy
nemzetközi információs és dokumentumellátó szolgáltatásokra való támaszkodás
között.
Nemzeti felelősségünk a hazai dokumentumtermés begyűjtése, feldolgozása, megőrzése
és rendelkezésre bocsátása; e feladat oroszlánrésze az Országos Széchényi Könyvtárra
hárul.
3. A könyvtári törvény
Kizárólag egy új könyvtári törvénytől várni
a rendszerszerű működés feltételeit naivitás fenne, de kétségtelen, hogy különösen
hazai viszonyaink között nagy segítséget jelentene. (Meg kell azonban mondanunk,
hogy számos, fejlett könyvtárüggyel rendelkező országban nem alkottak könyvtári
törvényt.)
Ha sor kerül a törvényalkotási folyamatra, először is a szakma túlzott várakozását,
elvárásait kell leszerelni, ami főleg abban nyilvánul meg, hogy a törvénytől
várja intézményi és személyi egzisztenciális garanciáit. A törvény azonban csak
a jogokról, kötelességekről, működésről intézkedhet az adott anyagi feltételek
és más törvények szabta keretek között.
Alighanem fel kell adnia a szakmának egy másik illúzióját is, vagyis azt, hogy
egy törvény szabályozza valamennyi könyvtár, az egész könyvtárügy minden kérdését.
A külföldi tapasztalatok és a hazai átalakulás tanulságai alapján a törvény
hatálya csak a nyilvános könyvtárakra (az önkormányzatok által fenntartott közművelődési
könyvtárak, a néhány országos szakkönyvtár, az Országos Széchényi Könyvtár)
terjedhet ki. A felsőoktatási könyvtárak ügyeit a felsőoktatási törvényben kell
rendezni (a könyvtári törvény csak olyan mértékben foglalkozhat velük, amennyiben
nyilvános szolgáltatásokat nyújtanak), az iskolai könyvtárak ügyeit pedig az
oktatási törvényben. Meggondolandó azonban az is, hogy az Országos Széchényi
Könyvtárról, mint nemzeti könyvtárról (és az országos központi szolgáltatásokról,
esetleg az országos szakkönyvtárakról is) külön törvény rendelkezzék.
4. Technológiai fejlesztés
A könyvtári szolgáltatások fejlesztésének,
a könyvtári ellátás színvonalának kulcskérdésévé vált a számítógépes és telekommunikációs
technika alkalmazása. Ez az elsőrendű feltétele a hazai könyvtárak rendszerszerű
működésének, s egyben a nemzetközi könyvtári világhoz való kapcsolódásuknak
is. Ez teszi lehetővé, hogy az autarkiás törekvéseket végképp felszámoljuk,
a külföldi beszerzéseket a szükséges mérték szerint végezzük, s támaszkodhassunk
a külföldi gyűjteményekre és szolgáltatásokra. Ez utóbbi is természetesen pénzbe
kerül, de messze nem annyiba, mintha önellátásra rendezkednénk be.
A könyvtári automatizálásnak és távközlési kapcsolatoknak szorosan kapcsolódniuk
kell az Információs Infrastruktúra Fejlesztési Programhoz, annak részévé kell
válniuk. Az automatizálás létfeltételét jelentő szabványosításban nagy súlyt
kell helyezni a nemzetközi kompatibilitásra.
Nem lenne célszerű könyvtárpolitikai célként deklarálni, hogy az ország könyvtárai
ugyanazt (vagy ugyanazt a néhány) integrált szoftvert használják, mert könnyen
balul üthet ki ez a szándék. Viszont nagyon is ajánlatos lenne, ha elsősorban
a hazai kis és közepes könyvtáraknak egy hazai fejlesztésű szoftver állna rendelkezésükre;
e megoldás számos előnye miatt érdemes lenne ezzel a céllal egy vállalkozást
alapítani és megindítani, később önállósítani, kereskedelmi alapokra helyezni.
Ösztönözni kell a különféle korszerű információtároló és -visszakereső technológiák
hazai alkalmazásának bevezetését az információs és könyvtári rendszerben felmerülő
egyes feladatok megoldására, így pl. a dokumentumellátás javítására vagy az
eredeti anyagi mivoltukban nem megőrzendő dokumentumok tartalmának archiválására
is. Nagyobb gondot és erőket kell fordítani a nemzeti kultúrvagyon részét képező,
régi és értékes könyvek, kéziratok restaurálására és konzerválására.
5. Könyvtári központi szolgáltatások
A központi szolgáltatások a rendszerszerű
működés nélkülözhetetlen elemét jelentik. Ezek közé soroljuk a központi katalógusokat,
a dokumentumellátó szolgálatot, a hazai dokumentumtermés feltárását (nemzeti
bibliográfia) és a feltárás eredményének rendelkezésre bocsátását.
A központi szolgáltatások fejlesztése szorosan összefügg a könyvtárügy technológiai
korszerűsítésével, valójában annak függvénye. Szinte azt mondhatnánk, hogy a
központi szolgáltatások számítógépesítésével és telekommunikációs hozzáférhetőségének
biztosításával kell kezdeni egy könyvtárügy technológia korszerűsítését, mivel
ennek hólabda-effektusa lehet a többi könyvtárra nézvést.
A jól működő központi szolgáltatásoknak több előnye van: tehermentesítik az
egyes könyvtárakat bizonyos ritkán keresett dokumentumok beszerzése és tárolása
alól, s a konkrét használói kéréseket - jelentkezzenek ezek a számítógépes hálózathoz
csatlakozott bármely egységben - segítségükkel lehet kielégíteni; a könyvtáraknak
nem kell maguknak katalogizálniok a beszerzett műveket, hanem a bibliográfiai
leírások rekordjait a központi adatbázisból tölthetik le maguknak; az általuk
készített bibliográfiai leírások betáplálhatók a központi adatbázisba, ahonnét
a többi könyvtárnak is rendelkezésre állanak stb.
A központi szolgáltatások kapcsán említjük meg az országos tárolókönyvtárat
is: ennek inkább az ellátó szerepét hangsúlyozzuk, s nem megőrző szerepét. Szükségtelennek
látszik, óriási személyi és anyagi ráfordítással - úgymond “megmenteni" a felszámolásra
kerülő, általában nem nagy értéket képviselő szakszervezeti és szakkönyvtárak
állományát a központi tárolókönyvtárba való helyezéssel; többe kerül a leves,
mint a hús. A tárolókönyvtár a hagyományos és elektronikus hordozókon lévő dokumentumok
aktív gyűjteménye, amely valós igények kielégítésére szolgál, s mint ilyen,
képezheti a dokumentumellátás alapját.
6. Az információ áru jellege
A források beszűkülésével párhuzamosan mind
hangosabb a követelés, hogy a könyvtári és tájékoztatási szolgáltatásokért a
használó fizessen térítést. Ez ügyben ugyanannyi érv hangzott el az ingyenesség
mellett, mint ellene, s nagyon nehéz elvi álláspontot elfoglalni. A mindennapok
gyakorlatában azonban meg kell oldani ezt a kérdést is.
Ennek során a következő tényeket és tényezőket kell figyelembe venni: a nyilvános
könyvtári szolgáltatásokért az állampolgár egyszer adójával - tehát közvetett
módon - már fizetett; a könyvtári szolgáltatások kimenetét az állampolgárok
nem a befizetéseikkel arányos módon veszik igénybe (a lakosságnak csak kisebb
hányada, nem azonos intenzitással használja őket stb.); minden olyan próbálkozás,
amely arra irányult, hogy az információért a ráfordításnak megfelelő térítést
szedjenek, csődbe ment; a gazdag országokban is az állam bőséges szubvencióval
támogatja egyelőre még a gazdasági vállalkozások információhasználatát is; ugyanakkor
az is megfigyelhető, hogy egyre bővül az információs piac magánszektora különféle
információ-szolgáltató és dokumentumellátó vállalkozások megjelenésével; a könyvtárak
közötti információcserében és dokumentumellátásban is mind nagyobb teret nyernek
a térítésért nyújtott szolgáltatások; a használók hajlandók többletkiadásokra,
ha számukra tényleg szükséges szolgáltatásokról van szó; bizonyos használói
kategóriák (pl. diákok, nyugdíjasok stb.) tényleges, de nem fizetőképes keresletet
jelentenek az információs piacon stb. Mindezek alapján arra az állásfoglalásra
juthatunk, hogy a nemzeti érdekekkel ellentétes a hazai könyvtári-információs
szolgáltatások teljes piacosítása, viszont méltányos, hogy a használók esetenként
közvetlen módon is hozzájáruljanak az általuk igénybe vett szolgáltatásokhoz.
Ezt az alapállást a különféle könyvtártípusok, használói csoportok, települések,
anyaintézmények stb. esetében igen rugalmasan kell alkalmazni. (Pl. egy nagyobb
közművelődési könyvtártól elvárható, hogy költségvetésének mintegy 10-15%-át
saját bevételeiből fedezze, de egy falusi vagy iskolai könyvtár esetében nevetséges
dolog lenne saját bevételt előirányozni.)
7. Könyvtárosképzés
A könyvtári rendszer működésének kulcskérdése
a szakképzett munkaerő. Ezért erősíteni kell a könyvtárosok és információs szakemberek
képzésében megmutatkozó pozitív tendenciákat. Ennek során még nagyobb súlyt
kell helyezni a korszerű technológia oktatására.
Szükségtelennek látszik a képző intézmények számának növelése, esetenként azonban
indokolt lehet a meglévő oktatóhelyek kapacitásának bővítése. Továbbra is érvényesíteni
kell azt az elvet, hogy a könyvtárosképzés a felsőoktatási intézmények feladata,
a könyvtárakban indított tanfolyamok csak alap- és középfokú, könyvtártechnikusi
képzettséget nyújthatnak. Célszerűnek látszik, ha a felsőoktatási könyvtárosképző
intézmények nemcsak a könyvtárak munkaerőszükségletére vannak tekintettel, hanem
felkészülnek az információs társadalom hazai kibontakozásából adódó, egyéb intézményeknél,
szervezeteknél, gazdasági vállalkozásoknál stb. jelentkező, információs szakemberek
iránti igényekre is.
Rugalmasabb és hatékonyabb továbbképzési rendszerre van szükség, amelyben megvan
a maguk helye a képző intézményeknek, a könyvtáraknak és az országos könyvtári
szervezeteknek is. Az új képzési tartalmakat általában először a továbbképzésben
kell kínálni, mielőtt a standard képzés részévé válnának. A szakma nemzetközivé
válásából következően kívánatos, hogy minél több hallgató és fiatal szakember
külföldi intézményekben is folytasson tanulmányokat vagy szerezzen tapasztalatokat.
8. Társadalmi ellenőrzés
Törekedni kell arra, hogy azok ellenőrizzék
a könyvtárak működését, a könyvtári szolgáltatásokat, azok állapítsák meg a
fejlesztés irányait, akik leginkább és közvetlenül érdekeltek. Az irányításnak
ilyesfajta “társadalmasítása" ugyancsak ellene hat a monolitikus hierarchiának,
s közelebb visz a szerves rendszerhez.
A könyvtár jellegétől függően kell kialakítani azt a társadalmi testületet,
amely a fenntartó megbízása alapján kontrollt gyakorol az intézmény működése
fölött, s a fenntartó döntésétől függő jogokkal és hatáskörrel kell felruházni.
Különösen fontos, hogy a nyilvános könyvtárak mellett létrejöjjenek ezek a felügyelő
bizottságok.
Fontosnak tartjuk azt is, hogy a könyvtárügy egésze vagy a könyvtárak csoportjai
számára szolgáltatást nyújtó intézmények és szervezetek mellett a könyvtárakból
mint használókból, vagy a szakma hozzáértő képviselőiből bízzanak meg a szolgáltatást
működtető fenntartó szervek hasonló testületeket. Ezek a testületek csak akkor
tölthetik be szerepüket, ha rendelkeznek a szükséges felhatalmazásokkal; ha
pusztán tanácsadó jogosultságuk van, nem sokat érnek. Szerepük valójában a piacot
pótolja: ha a központi vagy más szolgáltatásokat térítésért adnák, s létük attól
függene, megveszik-e őket, akkor nem lenne szükség felügyelő bizottságra, mert
a piac közvetlenül fejezné ki értékítéletét. Ezt azonban egyelőre nem lehet
megvalósítani. (PI. nem lehet a nemzeti bibliográfia létét attól függővé tenni,
hogy a könyvtárak hajlandók-e szolgáltatásait annyiért megvenni, amennyibe fenntartásuk
kerül.) A Magyar Könyvtárosok Egyesülete és a Könyvtári és Informatikai Kamara,
továbbá egyéb könyvtárügyi testületek (pl. az egyetemi könyvtárigazgatók kollégiuma,
a főiskolai és kari könyvtárigazgatók tanácsa) - egyéb funkcióik mellett - a
könyvtárügy irányításának, társadalmi ellenőrzésének a szervei is. Mind a kormányzat,
mind a fenntartó szervek fogadják el őket partnerül.
9. Felsőoktatási könyvtárak
Összhangban a magasabb prioritásokkal, a
magyar könyvtári rendszer kiemelten fejlesztendő szektorát jelentik a felsőoktatási
könyvtárak. A fejlesztésnek teljes mértékben igazodnia kell a felsőoktatási
koncepcióhoz mind tartalmi, mind szervezeti vonatkozásokban.
A világbanktól felvenni tervezett egyik hitelnek az a célja, hogy a különféle
képzési szintek tankönyvellátását, valamint a felsőoktatási könyvtárak fejlesztését
szolgálja. Ez utóbbi célra szánt keretből kell megoldani az egyetemi és főiskolai
oktató és kutató munka dokumentumszükségletének kielégítését, a könyvtárak számítógépesítését
és telekommunikációs összeköttetését, továbbá elhelyezési körülményeik lényeges
javítását részben új épületek emelésével, részben a meglévők korszerűsítésével
és bővítésével. (Ebből a hitelből kell juttatni a felsőoktatási célokat közvetlenül
szolgáló, oktatókat és hallgatókat ellátó más könyvtáraknak is, így az Országos
Széchényi Könyvtárnak és néhány országos szakkönyvtárnak, esetleg nagy közművelődési
könyvtáraknak.) A hitel felhasználásának természetesen feltétele, hogy a magyar
kormányzat is megnyisson e célra anyagi forrásokat.
Az egyetemi könyvtárakat mint csomópontokat kell tekintetbe venni az országos
szakirodalmi és könyvtári ellátás szakterületi és regionális metszetének kialakításánál.
A felsőoktatási könyvtárak felemelése a nemzetközi könyvtártechnológiai színvonalra,
hajtóerőt jelenthet az egész magyar könyvtárügy számára, különösen, ha sikerül
szerves kapcsolatokat kiépíteni közöttük és a vezető közművelődési könyvtárak
között (osztott katalogizálási projektek, egyeztetett állománygyarapítás, részvétel
a felsőoktatás részéről jelentkező használói igények kielégítésében). Az oktató
és kutató munkához igazodó állományépítés pedig a garanciája lehet az ország
tényleges szükségleteivel és lehetőségeivel összhangban álló, nem diszciplína-,
hanem igényorientált gyarapításnak.
10. Közművelődési könyvtárak
Az önkormányzatok által fenntartott közművelődési
könyvtárak révén valósul meg a lakosság legszélesebb rétegeinek könyvtári ellátása,
s ennek megfelelően kell értékelni jelentőségüket. Úgy is mondhatnánk, hogy
a művelődéshez és az információhoz való jogot főként a közművelődési könyvtárakon
keresztül gyakorolhatja a magyar állampolgár.
Önkormányzati fenntartásukból következően azonban a központi kormányzatnak meglehetősen
csekély lehetőségei vannak arra, hogy hatékonyan beleszóljon működtetésükbe
és fejlesztésükbe. Ami rendelkezésére áll, az a könyvtári törvény, különböző
irányelvek és ajánlások, valamint - mint leghatékonyabb eszköz - az országos
könyvtári alap - föltéve, ha létrehozza. Természetesen a településfejlesztési
alapból is lehet könyvtári projekteket vagy beruházásokat finanszírozni, ebbe
azonban még kevésbé szólhat bele a könyvtárpolitika, mint a különféle kulturális
alapok könyvtári felhasználásába.
Ha már azt a megoldást választottuk, hogy a helyi önkormányzatokat bíztuk meg
a fenntartói feladatokkal (s nem a megyeit, mint pl. Angliában), akkor gondoskodnunk
kell arról is, hogy a könyvtári ellátás szempontjából hátrányosabb helyzetben
lévő kisebb települések (falvak, kisvárosok) lakosai is - legalább közvetítetten
- azonos színvonalú szolgáltatáshoz jussanak, mint a megyeszékhelyeken, nagyobb
városokban lakók. Ez a teendő nyilván a megyei közgyűlésre vár; itt állománygyarapítási,
dokumentumellátási, helybeszállítási, de módszertani, továbbképzési, fejlesztési
stb. feladatokat kell megoldani. Kézenfekvő, hogy a megyeszékhelyeken működő
könyvtárak helybeli szolgáltatásait a városi önkormányzat, a megye lakosságának
szólókat a megyei önkormányzat finanszírozza.
(Ez a megyei forrásokból történő finanszírozás megilleti a megye más városaiban
működő, de a környéket is kiszolgáló városi könyvtárakat is.)
Kétélű fegyver lenne, ha az önkormányzatok számára fenntartási normatívákat
írna elő a könyvtári törvény: a norma esetleg olyan alacsonyra sikeredhet, hogy
sok helyütt visszafogná a kiadásokat. A könyvtárfenntartói kötelezettség előírásán
túlmenően az ellátás színvonalára csak általános követelményeket lehet megállapítani,
egyébként a helyi erőkre és körülményekre kell bízni. Országosan kiegyenlített
színvonalú ellátást csak fokozatosan, központi erőforrások bevetésével és meggyőző,
következetes könyvtárpolitikai aktivitással lehet elérni.
Budapesten továbbra is célszerű a fővárosi közgyűlés fenntartásában működtetni,
s nem elaprózni a kerületi önkormányzatok között a könyvtári szolgálatot: így
a viszonylag kisebb ráfordítás is jobban kamatozik. A megoldandó feladatok közé
tartozik a központi könyvtár épület rekonstrukciója, néhány kerületközi és kerületi
könyvtár megépítése, valamint a számítógépesítés.
A szétesőben lévő, ún. szakszervezeti közművelődési könyvtárügy terén határozott
lépésekre van szükség. A szakmai és megyei központi könyvtárakat mielőbb integrálni
kell az önkormányzatok által fenntartott közművelődési könyvtárakkal, s az országgyűlés
által eddig a fenntartásukra biztosított összeget az illetékes önkormányzatokhoz
átirányítani: a szakszervezetektől pedig azt várjuk el, hogy az e könyvtárakat
befogadó épületeket, helyiségeket a könyvtárakkal együtt ugyancsak átadják.
Így - külön megállapodások alapján - lehetővé válik azoknak a munkahelyi közművelődési
könyvtáraknak a letéti ellátása és módszertani gondozása, amelyeket valójában
a munkáltatók tartanak fent, esetleg a szakszervezetekkel kötött kollektív szerződés
értelmében .
11.Iskolai könyvtárak
Az általános és középiskolai könyvtárak
ügyét az iskolarendszeren belül kell megoldani. Természetesen gondoskodni kell
arról, hogy az iskolai könyvtárak különféle szakmai és ellátásbeli szálakkal
kapcsolódjanak a könyvtárügy egészéhez, különösen a közművelődési könyvtárakhoz.
Az ún. kettős funkciójú, azaz közös iskolai-közművelődési könyvtárak megadott
feltételek teljesítése esetén kielégítő ellátást nyújthatnak mindkét használói
kör számára; ez a könyvtártípus azonban csak kistelepüléseken vehető komolyan
számításba.
Pedagógiai szempontból azt az elvet kell érvényre juttatni, hogy nincs iskola
könyvtár nélkül, mégpedig jó, az oktatást és nevelést magas színvonalon szolgálni
képes könyvtár nélkül. E követelmény kielégítése érdekében még sokat kell tenni
a könyvtárosi feladatokat ellátó tanárok kiképzése, a megfelelő elhelyezési
körülmények biztosítása, az igényekkel összhangban álló állomány kiépítése,
de legtöbbet a könyvtárhasználatnak a pedagógusi munkában való szerves beépítése
terén.
12. Szakkönyvtárak
A helyi jellegű szakkönyvtárak gondja az
őket fenntartó szerveket terheli. A központi kormányzat annyiban érdekelt, hogy
megteremti számukra az országos könyvtári rendszerhez való csatlakozás lehetőségét,
ezzel segítve őket abban, hogy minél jobban szolgálhassák anyaintézményüket.
Ezt a kapcsolódást helyi és regionális szinten is érdemes előmozdítani.
A szakkönyvtárak körében egyre csökken az állami szerv, szervezet, intézmény,
s különösen vállalat fenntartásában működő könyvtár, a létük és működési feltételeik
is mindinkább függenek a magánszféra döntéseitől. Állományuk már nem köztulajdon,
mint korábban, hanem a fenntartó tulajdona, s a könyvtári törvény rendelkezése
nem terjedhetnek ki rájuk. A nyilvános könyvtárakkal természetesen kooperációs
kapcsolatokat építhetnek ki mind szakterületi, mind regionális metszetben, de
szigorúan csak önkéntes, s tegyük hozzá, üzleti alapon. Tevékenységük támogatásával
az állam központi és helyi szervei voltaképpen anyaintézményeik tevékenységét
támogatják (pl. kis- és középvállalatok üzleti információkkal való ellátása).
Kérdéses azonban, hogy éppen a kisebb gazdálkodó egységeknek szükségük van-e
saját szakkönyvtárra, s nem célszerűbb-e, ha más formában oldják meg információs
szükségleteik kielégítését (információs ügynökök alkalmazása, szolgáltatások
előfizetése, irodalomkutatások megrendelése stb.).
Itt teszünk említést az egyházi könyvtárakról is, pontosabban a nagy történelmi
gyűjteményekről, s nem a pasztorációt vagy a lelkészképzést szolgáló kisebb,
közművelődési vagy oktatási könyvtárakról. E jelentős gyűjteményeket a nemzeti
kultúrkincs részének kell tekinteni, amelyek megőrzése, restaurálása, konzerválása,
feltárása, tudományos használata nemcsak a tényleges tulajdonos, hanem az állam
gondjának is kell lennie.
Irodalom
Országos Széchényi Könyvtár Észrevételek (2000/04/12) |