40. évfolyam, 1994. 3. szám |
Archívum |
A francia könyvtárak alapokmánya
Lapunk tavalyi utolsó számában olvashatták Skaliczki
Judit összeállítását néhány európai ország könyvtári törvénykezési gyakorlatáról.
Most a francia könyvtárak számára készült, nem jogszabályi érvényű ajánlásokat
ismerhetik meg. A Charte des bibliotheques (Ed. Conseil Supérieur des Bibliotheques.
1992. 14 p.) c. kiadványt Kovács Emőke és Fogarassy Miklós fordította.
A francia Könyvtárak Legfelső Tanácsa 1991. február 14-i
ülésén határozta el, hogy kidolgozza a könyvtárak kartáját. Hármas igényt kívánt
ezzel kielégíteni: a) megerősíteni a könyvtárak demokratikus működési elveit;
b) a kulturális örökséghez tartozó és annak hasznosítása érdekében megteendő
szükséges intézkedésekre ösztönözni; c) a könyvtárügyben az állam és a különböző
fenntartó szervek közötti felelősségmegosztást javasolni. Ezek a pontok valójában
rendelkezési és törvényhozási szabályozások tárgyát kell hogy képezzék. A francia
könyvtáraknak - ellentétben a levéltárakkal és a műemléküggyel - nincs megfelelő
könyvtári törvénye. A közkönytárakra vonatkozó törvényt az 1980-as években több
bizottsági előterjesztés is szorgalmazta. A helyzetet bonyolítja, hogy a decentralizációra
vonatkozó törvények a helyi hatóságoknak a közkönyvtári olvasás és a helyismereti
művek megőrzése terén komoly felelősséget támasztottak. Az egyetemek autonómiájának
növekedése ugyancsak szükségessé tette a könyvtárak területén őket érintő felelősséget.
Ez az előterjesztés azt célozza, hogy együttesen fogalmazza meg azokat az alapelveket,
amelyek a bizottság számára szükségesnek látszanak a francia könyvtárak megfelelő
működéséhez. Ezen elvek alapján az érintett minisztériumnak kell kidolgoznia
azokat a törvényeket és rendelkezéseket, amelyekre szükség van. A bizottság
örömmel venné, ha a karta ilyen jogdokumentumok megszületését sugalmazhatná.
A karta nem normatív szövegezésű és nem kötelező erejű - inkább ajánlás, amely
elősegítheti a szakmai gondolkodást és a döntéseket. Ennek megfelelően a választott
képviselőkhöz és a könyvtárakért felelős államigazgatási szervekben dolgozókhoz
szól, ám nemkevésbé magukhoz a könyvtárosokhoz és szakmai szervezeteikhez. A
karta címzettjei maguk az állampolgárok, akik ennek alapján megismerhetik jogaikat
és képesek azokat érvényre juttatni.
Bevezető a kartához
1. cikkely
Ahhoz, hogy az alkotmányban garantált jog a folyamatos
tanuláshoz, önképzéshez, az információhoz és kulturához való hozzáféréshez minden
állampolgár számára biztosítva legyen, meg kell teremteni annak lehetőségét,
hogy az emberek egész életük folyamán szabadon hozzájuthassanak a könyvekhez
és más dokumentációs forrásokhoz.
2. cikkely
Jelen karta azokat a feltételeket kívánja megfogalmazni,
amelyek e jogok gyakorlásához szükségesek: a társadalmi közösségek által fenntartott
könyvtárak feladatait, e közösségek kötelezettségét a jogszabályozás és -alkalmazás
terén és a kulturális örökség megőrzését illető sajátos feltételeket.
I. fejezet: A könyvtárak feladata és hozzáférhetősége
3. cikkely
A könyvtár a demokrácia gyakorlásához szükséges közszolgálat.
Általa jön létre mindenki számára egyenlő módon az olvasmányokhoz és dokumentációs
forrásokhoz való hozzáférés, amely minden ember intellektuális függetlenségének
záloga és a társadalmi haladás feltétele.
4. cikkely
A társadalmi közösségek által fenntartott könyvtárak
mindenki számára hozzáférhetőek. Egyetlen állampolgár sem zárható ki a szolgáltatásokból,
és ez nem függhet az illető személyes körülményeitől. Következésképpen a könyvtáraknak
gyűjteményük hozzáférhetőségét minden lehetséges módon támogatni kell. Nevezetesen:
könnyen megközelíthető telepítéssel, a közönség igényeihez igazodó nyitvatartási
idővel, a távolságok áthidalását szolgáló szállítóeszközökkel és a telekommunikációs
technika igénybe vételével.
5. cikkely
A társadalomnak az információhoz, az önképzéshez és
a kultúrához való hozzáférését elsősorban a nyilvános közkönyvtári hálózaton
keresztül kell biztosítani. Az iskolai könyvtárak a diákok és képzésükben résztvevők
igényét szolgálják. Más használók előtt is nyitva állhatnak, amennyiben ez a
törvényi szabályozással nem áll ellentétben. Az egyetemi és szakkönyvtárak a
fenntartó intézmény munkatársainak és hallgatóinak szolgálatában állnak. Más
használók számára is nyitottak lehetnek, ha a felelős vezetők által előírt feltételeket
betartják.
Általában minden könyvtár valamilyen szervezett hálózat részeként működik, következésképpen
a hálózatokon keresztül minden használói kérés kielégíthető.
A könyvtárak feladata az is, hogy a felhasználót megtanítsák az irodalomkutatás
és a dokumentációs hálózat használatának módjára.
6. cikkely
A katalógusok és a könyvtári állomány helyben történő
használata minden igénylő számára ingyenes.
A könyvtárak által nyújtott egyéb szolgálatatásokért csekély díjazás kérhető,
nevezetesen azokért, amelyek bizonyos távolságra történnek, vagy amelyek esetében
a felhasználó bizonyos dokumentum tulajdonosává válik (irodalomkutatás adatbázisból,
másolatkészítés), illetőleg akkor, ha a szolgáltatás egyéni igényhez szabott.
Kívánatos, hogy a kölcsönzés is ingyenes legyen, illetőleg, hogy a gyerekek
és az ifjúság, valamint a hátrányos helyzetűek a lehető legnagyobb kedvezményben
részesüljenek.
7. cikkely
A közkönyvtárak gyűjteménye mind színvonalában, mind
az egyes szakterületeken jól kell hogy reprezentálja a tudás egyetemességét,
a közvéleményt és a kiadványtermést.
Meg kell felelnie mindazoknak az elvárásoknak, amelyeket a szolgáltatásokat
élvező közösség minden egyes tagja velük szemben támaszt, tiszteletben tartva
az alkotmányban rögzített véleményszabadságot.
A könyvtári gyűjteményeket rendszeresen kell gyarapítani és felújítani. Az egyetemi
és szakkönyvtárak gyűjteményének képesnek kell lenni az intézményi kutatómunkát
kiszolgálni az ugyanazon intézményben működő, illetve a hasonló gyűjtőkörű könyvtárakkal
együttműködésben.
Minden könyvtárnak ki kell dolgoznia gyűjtőköri szabályzatát, és a hasonló gyűjtőkörű
könyvtárakkal meg kell ismertetnie azt.
8. cikkely
Minden közösségi fenntartású könyvtár felelős azokért
a tulajdonában vagy használatában lévő dokumentumokért, amelyek a kulturális
örökség részei. A kötelespéldány útján gyarapodó nemzeti gyűjtemények, valamint
a régi, ritka, vagy értékes dokumentumok gyűjteményei együttesen alkotják a
kulturális örökséget. Ezekre a gyűjteményekre külön szabályok érvényesek, amelyek
megvédik őket az eredeti rendeltetéstől eltérő felhasználástól, illetve a csere
útján történő elidegenítéstől.
A dokumentumok megfelelő őrzésének és használatának technikai feltételeit meg
kell teremteni, és ezt az állam felügyeli.
A kulturális örökség részét képező gyűjteményeket azoknak a közösségeknek kell
gondozniuk és megőrizniük, amelyeknek tulajdonát képezik, illetve amelyeknek
a használatában vannak.
A közösségi fenntartású könyvtárak ezirányú kötelezettségüket együttműködés
keretében teljesítik, nevezetesen központi katalógusok építésével, közös kezelési
eljárásokkal, reprodukciós és állományvédelmi politika kidolgozásával.
II. fejezet: Az állam szerepe
9. cikkely
Az állam határozza meg az egyes szakterületeket érintő
országos könyvtárpolitikát, következésképpen ő dolgozhatja ki a nemzeti érdekeknek
megfelelő fejlesztési programot. Az államnak meg kell tennie a szükséges lépéseket
annak érdekében, hogy az irodalomhoz és a dokumentációs forrásokhoz való hozzáférésben
tapasztalt egyenlőtlenségek megszűnjenek, és a dokumentációs források területileg
egyenlő elosztása megvalósuljon.
10. cikkely
Az állam különösen a kulturális örökséget őrző könyvtárakkal
szemben visel felelősséget. Ellátja felügyeletüket, és ha a dokumentumok épségét
veszélyeztetve látja, intézkedik.
Az államnak tanácsokat és ajánlásokat kell adnia az állomány megőrzése és hasznosítása
érdekében.
Meg kell szerveznie a kötelespéldány-szolgáltatást.
Felelős a kulturális örökséghez tartozó anyag leltárba vételéért és e leltárak
megismertetéséért. Támogatnia kell a nemzeti örökséget jelentő dokumentumok
gyűjtése terén minden együttműködési programot.
11. cikkely
Az állam biztosítja az önkormányzati könyvtárak szakmai
ellenőrzését.
12. cikkely
Az állam biztosítja a könyvtárak országos, központi
szolgáltatásainak egységességét.
13. cikkely
Az államnak kell biztosítania a nemzeti könyvtár működését,
amely felelős a kötelespéldány-szolgáltatás keretében beérkező dokumentumok
gyűjtéséért, katalogizálásáért, megőrzéséért, rendelkezésre bocsátásáért és
felhasználásáért.
A nemzeti könyvtár referensz állományt épít külföldi kiadványokból, valamint
a Franciaországra vonatkozó, illetve francia nyelven megjelenő művekből.
Gyűjti és megőrzi a külföldi hivatalos kiadványokat, amelyekhez e kiadványok
nemzetközi cseréje útján jut.
A nemzeti könyvtár országos kutatási programokat irányít.
Kötelezettségei közé tartozik a nemzeti bibliográfia készítése és hozzáférhetővé
tétele.
Részt vesz az országos központi szolgáltatásokra vonatkozó programok kidolgozásában,
a bibiliográfiai munka szabályzatainak kidolgozásában és megvalósításában.
Kapcsolatot tart fenn a bibliográfiai számbavétel nemzetközi szervezeteivel,
és részt vesz a más országok nemzeti bibliográfiáival történő kooperációs programokban.
14. cikkely
Az állam az önkormányzati fenntartású könyvtárak munkájának
mennyiségi és minőségi kiértékeléséhez szükséges valamennyi adatot begyűjti,
és biztosítja azok nemzeti és nemzetközi felhasználását. Ennek érdekében napra
készen tartja a francia könyvtárak adatlapjait.
15. cikkely
Az állam teljességre törekvően begyűjti a könyvtárak
szakmai működését és együttműködését szolgáló tanulmányokat. Ilyen természetű
alapkutatásokat kezdeményez. Ezeket más közösségek javára is hasznosítja: Az
önkormányzatok fejlesztési terveikhez szaktanácsot és véleményt igényelhetnek.
Ennek érdekében, az érintett szervezetekkel egyetértésben, adminisztratív és
szakmai szolgáltatásokat nyújt, illetve mintakönyvtárak működését teszi lehetővé.
16. cikkely
Az állam részben vagy egészben biztosíthatja azoknak
a könyvtáraknak a működési feltételeit, amelyek különleges érdeklődés kielégítését
szolgáló anyagot gyűjtenek, vagy egy országos igényt kielégítő szolgáltatást
tartanak fenn.
17. cikkely
Az állam minden szükséges kezdeményezést megtesz a
könyvtárak közötti együttműködés elősegítésére, és ehhez szabályozott kereteket
hoz létre.
Az állam koordinálja és támogatja a francia könyvtárak nemzetközi együttműködését
és a francia hálózatok nemzetközi hálózatokhoz való kapcsolódását.
18. cikkely: francia könyvtárak külföldi országokban
Az állam könyvtári hálózatokat tart fenn idegen országokban,
a francia kultúra jelenlétének és elterjesztésének biztosítására. Ennek érdekében
valamennyi külföldön működő francia kulturális intézetnek könyvtári szolgálatot
kell fenntartania, amely nemcsak az ott élő franciákat szolgálja, hanem az adott
ország olvasóközönségét is.
19. cikkely: az államigazgatás könyvtárai
Az államigazgatásnak biztosítania kell valamennyi,
általuk létrehozott információhoz való szabad hozzáférést. Ennek feltételeit
az államigazgatási dokumentumok hozzáférhetőségét irányító bizottságnak kell
meghatároznia, nevezetesen a nyilvános könyvtárak közvetítésével.
20. cikkely: könyvtárak és információs központok a középiskolákban és a kollégiumokban
A középfokú iskolák dokumentációs és információs
központokkal látják el az intézményt, melynek irányítását végző szakképzett
személyzetét az állam nevezi ki.
21. cikkely
Az állam biztosítja egy független legfelső könyvtári
tanács működését, melynek feladata, hogy véleményt formáljon és javaslatokat
készítsen minden, a könyvtárak és dokumentációs központok együttműködését és
azok fejlesztési feltételeit érintő kérdésben.
III. fejezet: A közösségek felelőssége és illetékessége
22. cikkely
Minden nyilvános közösségnek biztosítania kell a polgárok
számára a képzéshez, az információhoz és a kultúrához való hozzáférést közszolgálati
intézmény fenntartásával.
23. cikkely
Egy önkormányzat által fenntartott könyvtárnak három
feltételnek kell eleget tennie:
a) rendszeresen gyarapított állományt kell a közönség számára elérhetővé tenni.
b) képzett személyzetet kell kineveznie a közalkalmazotti státusznak megfelelően,
illetőleg szükséges esetben - e személyzet által betanított, társadalmi munkát
végző személyekből.
c) nyilvános tereket kell berendeznie és fenntartania a közhatalmi szervek hozzájárulásával.
24. cikkely. az önkormányzatok szerepe
Minden önkormányzatnak biztosítania kell a tulajdonában,
illetve használatában lévő gyűjtemény fejlesztését, megőrzését és használhatóvá
tételét.
A tízezernél több lakost számláló településeken az önkormányzatnak nyilvános
vagy több települést kiszolgáló könyvtárat kell működtetnie.
Azokon a településeken, ahol a lakosság száma tízezer alatt van, feladatuk szabályos
és jogszerű teljesítése érdekében megyei ellátószervezetektől kérhetik a szolgáltatást,
illetve több települést ellátó könyvtártól igényelhetik a szolgáltatást.
Az önkormányzati vagy településközi könyvtáraknak a levéltári és múzeumi gyűjteménnyel
összehangoltan egy helyismereti gyűjteményt kell létrehozniuk és fenntartaniuk.
Az önkormányzati vagy településközi könyvtáraknak hozzá kell járulniuk működési
területükön a lakosság olvasásának és kulturális tevékenységének fejlesztéséhez
a közösség egyéb szervezeteivel együttműködve.
A települési önkormányzat éberen felügyel arra, hogy a gyermekek könyvekhez
jussanak iskolai könyvtárak,. könyvtári dokumentációs központok segítségével
és azáltal, hogy az önkormányzati vagy településközi könyvtárak és az iskolák
között kapcsolatokat létesít.
25. cikkely: A megyék feladatai
A megyének a tulajdonában és használatában lévő gyűjtemények
fejlesztéséről, megőrzéséről és nyilvános használatáról gondoskodnia kell a
megyei szolgáltatás keretében, illetőleg a tízezer lakosnál kisebb települések
ellátása révén.
A megyei könyvtári szolgálat elősegíti az önkormányzati és településközi könyvtárak
létesítését és fejlesztését, különösképpen a képzés és a szakmai tanácsadás
által.
A megyei szolgálat szervezi az általa ellátott könyvtárak együttműködését, különösképpen
a folyamatos továbbképzés, a helyismereti anyag őrzése és hasznosítása, a dokumentációs
együttműködés és a kulturális rendezvények terén.
A társadalmi szolidaritást érintő hivatásának jegyében a megyei szolgálatnak
- minden olyan létesítményben, amely a területén van - ügyelnie kell arra, hogy
a sajátos feltételek között működő helyeken is biztosítva legyen az emberek
olvasása. A megye területén a szolgálatnak hozzá kell járulnia az olvasás ügyének
fejlesztéséhez, és segítenie kell a megye egyéb szervezeteivel összhangban a
művelődési rendezvényeket.
A megye részt vesz a középiskolai kollégiumok könyvtári dokumentációs gyűjteményeinek
és tájékoztatási-dokumentációs központjainak létesítésében és kifejlesztésében,
elsősorban a nekik nyújtott működési szubvenciók révén. Ez a szubvenció az állam
által adott oktatási kiadásokat egészíti ki.
26. cikkely: a régiók szerepe
A régió támogatja a regionális fontosságú, dokumentációs
jellegű gyűjtemények létesítését, fejlesztését, megőrzését, hozzáférhetőségét
és hasznosítását.
A régió könyvtárai által szervezett, megyei jellegű vállalkozásokat támogatja.
Közös eszközrendszert dolgozhat ki annak érdekében, hogy a régió könyvtárai
a fenti feladatokat elláthassák.
A régió részt vesz a középiskolák könyvtári-dokumentációs gyűjteményeinek és
tájékoztatási-dokumentációs központjainak létesítésében, gyűjteményfejlesztésében,
elsősorban a nekik nyújtott működési szubvenciók révén. Ez a szubvenció az állam
által nyújtott oktatási kiadásokat egészíti ki.
27. cikkely: az egyetemek szerepe
A szakemberképzés és továbbképzés, a tudományos és
műszaki kutatás, a művelődési és tudományos tájékoztatási javak terjesztése,
valamint a nemzetközi együttműködés terén képviselt hivatásuk megvalósítása
érdekében minden egyetem közös dokumentációs szolgálatot vagy könyvtárat hoz
létre.
A könyvtárak az őrzésükre bízott gyűjtemények védelmét és fejlesztését biztosítják.
Az egyetem közös dokumentációs szolgáltatása számára biztosítja a feladatuk
teljesítéséhez szükséges eszközöket, a személyzetet, a helyiségek terén egyrészt
állami hitelek, másrészt helyi közösségektől kapott hitelek, továbbá az önmaguk
által hatásosnak látszó eszközök révén.
Elősegíti a könyvtárak és a dokumentációs központok együttműködését és integrációját
közös (pl. egyetemközi) dokumentációs szolgáltatásokká.
Elősegíti az egyetemi könyvtárak és a régió más dokumentációs szervezeteinek
együttműködési vállalkozásainak megvalósítását.
Országos Széchényi Könyvtár Észrevételek (2000/04/12) |