40. évfolyam, 1994. 2. szám |
Archívum |
Szubjektív számvetés a közművelődésikönyvtárak rendszerváltás
utáni helyzetéről
Skaliczki Judit
A következő tanulmányt még 1993 őszén kapta szerkesztőségünk,
de egyéb kötelezettségeink miatt nem tudtuk korábban közreadni (ez a magyarázata
az első mondatban szereplő "3 év"-nek). A számvetés megállapításai
változatlanul érvényesek. (A szerk.)
Eltelt három év a rendszerváltás óta, s úgy érzem, érdemes számbavenni, hogy
a társadalom rendszerének megváltozása milyen változásokat eredményezett a könyvtári
rendszerben, a könyvtárak életében. Fontos, hogy ne csak a magunk, hanem a fenntartók
és a politikusok számára is tisztázzuk, hogy merre halad a könyvtárügy. Ami
változott, minden esetben javára vált-e a könyvtáraknak? Mi az, amit meg kell
mentenünk az elmúlt évtizedek alatt kialakult könyvtári rendszerből, mi az,
amit meg kell változtatni, és mi az, ami változott ugyan, de vitatható, hogy
előnyösen. A különböző vizsgálható területek közül a következőket választottam:
1. Törvénykezés,
2. Fenntartás és finanszírozás,
3. Könyvtári hálózatok,
4. Elmozdulások a könyvtári rendszerben.
Ezek a területek egymással összefüggnek, sőt, egymástól elválaszthatatlanok.
A törvénynek kell biztosítania a fenntartást és a finanszírozást, ez szabja
meg, hogy a könyvtári rendszer milyen részekből tevődik össze, ennek kell rendelkeznie
arról, hogy melyek azok, az egy-egy könyvtár funkcióján túlmutató feladatok,
amelyek finanszírozása nem csak egyes könyvtárak, hanem a rendszer egészének
működését teszik lehetővé. Rendszer alatt a szolgáltató és a fogadó könyvtárak
egymásra épülő szolgáltatásait értem, amelyben a legkisebb szolgáltatási egység
működésének színvonalából a központi könyvtár szolgáltatási színvonalát is le
lehet mérni.
1. Törvénykezés
Nincs még új könyvtári törvény, még ma is a régi alapjogszabályi hármas, az
1976. évi Tvr. és Vhr. és az 5/1978.(X111.12.)KM. rendelet van érvényben a közművelődési
könyvtárak esetében.
Akadálya-e a rendszer működésének, hogy nem született még meg az új könyvtári
törvény? Véleményem szerint nem. Azt jelenti-e az előző válaszom, hogy nincs
szükség könyvtári törvényre? Nem, határozottan nem. A könyvtári törvényre azért
van nagy szükség, hogy törvényi szinten rendeződjék a könyvtári rendszer finanszírozása.
Arra kell törvényi garancia, hogy az egy-egy könyvtár fenntartásán kívül ki
finanszírozza a rendszer működéséhez szükséges feladatokat: pl. a könyvtárközi
kölcsönzést, a BLDSC-típusú dokumentum- és másolatszolgáltatásokat, a tároló
raktár fenntartását, a nemzeti bibliográfiai szolgáltatásokat stb. A könyvtári
törvényben foglaltaknak természetesen csak akkor van értelmük, ha azokat érvényesíteni
is lehet, ha a megvalósításra anyagi eszközök is rendelkezésre állnak.
Úgy vélem, az 1976. évi nagyigényű könyvtári törvénynek és a hozzá kapcsolódó
végrehajtási utasításnak sem az volt a legnagyobb hibája, hogy csak az irrealitásban
megvalósítható könyvtári rendszer kialakítását tűzte ki célul, hanem az, hogy
nem rendelkezett arról, hogy ki finanszírozza a könyvtári rendszert.
Az önkormányzatokra vonatkozó jogszabályok csak az önkormányzati könyvtárakat
érintették, míg a kormány 20/1992.(I.28.)sz. rendelete az egész könyvtári rendszert.
Ez a rendelet - véleményem szerint - elsietett rendelkezés. Lehet ugyanis kötni
a megyei könyvtárak és a városi könyvtárak között szerződéseket, meg lehet tenni,
hogy csak azok a könyvtárak részesüljenek a központi könyvtár szolgáltatásaiból,
amelyek erre előfizetnek, és általában is sok lehetősége van annak, hogy a központi
könyvtárról adminisztratív írásos formákban is kiderüljön, hogy központi könyvtár.
Egyet nem lehet tenni, úgy viselkedni, mintha a hálózatnak nem lenne központi
része, úgy tenni, mintha a rendszerben nem lenne rendszergazda, úgy tenni, mintha
az elmúlt évek alatt a megyei könyvtárak legnagyobb része nem működött volna
központi könyvtárként. Arról, hogy a közigazgatási hálózatra rá kell épülnie
a szolgáltató hálózatnak, és hogy a szolgáltató hálózat akkor létezik, ha ez
érdeke a tagkönyvtáraknak, már a hazai szakirodalomban is hovatovább egy évtizede
lehet olvasni.
Természetesen a közigazgatási hálózatra épülő szolgáltatási rendszer nem teszi
feleslegessé a különböző számítógépes hálózatok, konzorciumok kialakítását.
2. Fenntartás és finanszírozás
Két egymástól elválaszthatatlan fogalom, hiszen a fenntartó legfontosabb feladata
a működés költségeinek biztosítása. Fenntartás és finanszírozás tárgyalásakor
- mint az előbbiekben írtam - különbséget kell tennünk a könyvtári rendszer
és az egyes könyvtárak fenntartása között, és ehhez kapcsolódóan a különböző
finanszírozási formák között is.
A könyvtári rendszer finanszírozása azoknak a központi feladatoknak a finanszírozása,
amelyek nélkül nem működhet egy-egy ország könyvtári rendszere, és amelyeket
éppen ezért állami szinten kell finanszírozni. A központi feladatok finanszírozása
- és ennek előfeltételeként azok megállapítása - azért is alapvető, mert lehet,
hogy egy-egy könyvtárat nem tart fenn az állam vagy a helyi önkormányzat - pl.
vállalati könyvtár -, de a központi szolgáltatásokat a könyvtár igénybe veszi.
Ebben az esetben a fenntartás nem állami, de az igénybe vett szolgáltatások
lehetnek az állam által finanszírozottak. Nem hiszem ugyanis, hogy fel kellene
adni azt az elvet, hogy bármely könyvtár - függetlenül fenntartójától, függetlenül
a nagyságától, szolgáltatásaitól - közvetítő könyvtár lehet.
A rendszerváltás egyik legmeghatározóbb változása éppen a könyvtárak fenntartásában
történt. A tanácsokat a választott képviselőkből alakult önkormányzatok váltották
fel, a szakszervezeti megyei tanácsok megszűntek, az ágazatiak közül több megszüntette
a könyvtár fenntartását. Jelentős nagyvállalatokat privatizáltak - pl. a székesfehérvári
Videotont, a szegedi DÉLÉP-et -, és a könyvtárakat az új tulajdonosok vagy nem
kívánják fenntartani, vagy jóval kevesebb pénzt áldoznak rájuk, mint amiből
azok korszerűen működtethetők lennének.
Az a terület vált tehát a legbizonytalanabbá, ami addig a legbiztosabb volt.
Természetes következménye ez a társadalmi változásoknak, de nagyon nehéz elfogadni,
hogy például kisebb települések önkormányzati pénz híján bezárják a könyvtárat,
vagy amire ugyancsak igen sok a példa, szüneteltetik a könyvvásárlást.
A legnagyobb gond a finanszírozásban az, hogy a költségvetés biztosította pénz
kevés, nem képes követni a dokumentumok árának és a fenntartás költségeinek
növekedését. A könyvtáraknak tehát meg kell próbálniok mindenfajta egyéb pénzforráshoz
jutni pályázatok, alapítványok révén. Ezekkel azonban - miután esetleges, hogy
a könyvtár elnyeri-e, megnyeri-e az igényelt pénzösszeget -, nem lehet számolni
a tervszerű állományépítéskor. Ezek a pályázati módok ugyanis arra alkalmasak,
hogy plusz szolgáltatások kialakítását, létrehozását fedezzék, nem pedig arra,
hogy a folyamatos fenntartást biztosítsák.
Finanszírozási gondjai elsősorban a kiskönyvtáraknak, de a megyeieknek és a
városiaknak is vannak. Fenntartási problémákkal inkább a kiskönyvtárak küszködnek
- amennyiben a községi önkormányzat nem tudja fenntartani őket -, de akad több
megyei könyvtár is, ahol a fenntartó nem érzékeli a megyei könyvtár "másságát"
a városival szemben.
A megyei könyvtárak esetében nem az a fontos, hogy ki tartja fenn a könyvtárat,
hanem az, hogy milyen szolgáltatásokat tart fenn. Egyértelművé kell tenni az
önkormányzat számára is, hogy a megyeszékhelyen működő könyvtár nem azért megyei,
mert nagyobb, mint a városi, hanem azért, mert nem csupán fogadó, hanem a megye
könyvtárai számára szolgáltató, közvetítő könyvtár. Figyelembe véve a hazai
közigazgatási rendszert, ez a megyei önkormányzat feladata, még akkor is, ha
tudjuk, hogy vannak kivételek. A megyei könyvtár központi szerepkörű könyvtár.
Más a funkciója, mint egy csupán a települést ellátó önkormányzati könyvtárnak.
Nem fontosabb a megyei a könyvtár, mint a városi, csak más. Könyvtári rendszer
csak úgy épülhet fel, ha a különböző funkciókat ellátó könyvtárak szolgáltatásai
egymásra épülnek, ha a különböző típusú könyvtárak pontosan azt a funkciót látják
el, ami miatt pótolhatatlanok a könyvtári rendszerben.
Bár ebben a cikkben a közművelődési könyvtárakról írok, a könyvtári környezet
szempontjából érdemes megemlíteni, hogy a felsőoktatási könyvtárak helyzetében
a legnagyobb változást az univerzitások kialakulása és az egyetemek növekvő
autonómiája jelenti. Az univerzitások kialakulása mögött a világbanki hitel
áll, így ezen a területen a könyvtárak fejlődését meghatározza a fenntartó egyetem
fejlődési trendje, azt pedig az anyagi támogatás mértéke. A felsőoktatási könyvtárakról
szólva, egy gondolat erejéig meg kell említeni az országos szakkönyvtárak kérdését
is. Semmiképpen sem lehet ennek a két könyvtártípusnak a fejlesztéséről beszélni
anélkül, hogy pontosan ne elemezné a szakma a kétféle könyvtártípusba járó használók
igényeit, mind a gyűjteményi, mind a szolgáltatási szférában annak érdekében,
hogy elkerüljék az átfedéseket. Nem adminisztratív intézkedésekre van szükség,
hanem olyan elemzésekre, amelyek választ adhatnak arra a kérdésre, hogy pl.
a Zeneművészeti Főiskola Könyvtárának szolgáltatásai mellett fölösleges-e vagy
sem az MTA Zenetudományi Intézetének szolgáltatása. Eddigi vizsgálódásaim következtében
határozottan állítom, hogy nem, ám egyetlen szaktudomány esetében sem lehet
teoretikusan dönteni egy nagyon is gyakorlati kérdésről. Figyelembe kell venni
azt is, hogy amennyiben országos feladatokat is el kell látnia egy-egy szaktudományi
könyvtárnak, ezeket nem ruházhatja át az állam olyan felsőoktatási könyvtárakra,
amelyek autonómiája egyre inkább kizárja a beleszólást. Az országos feladatok
nélkül pedig - nincs könyvtári rendszer.
3. Könyvtári hálózatok
A könyvtári hálózatok lehetnek közigazgatási és lehetnek számítógépes hálózatok.
Az egyik nem zárja ki a másikat. A központi könyvtárak hálózatai - lehetnek
ezek megyeiek, regionálisak, vagy egyszerűen csak egy-egy városi könyvtárhoz
tartozó hálózatok - azt az ésszerű gyűjtőköri és szolgáltatási egymásra épülést
és együttműködést szolgálják, ami nélkül korszerű könyvtári rendszer nem képzelhető
el. A központi könyvtárak támogatják és elősegítik a hálózaton belüli dokumentum-
és információszolgáltatást, a könyvtárközi kölcsönzést, a megye (régió) helyismereti
dokumentumai gyűjtésének koordinálását, az oktatás és továbbképzés megszervezését.
A hálózatok fogadják, előállítják és továbbítják az információt.
Ismételten le kell szögezni, hogy a közigazgatási hálózatokra épülő számítógépes
hálózatok mellett, vagy azok hiányában a könyvtárak között különböző könyvtári
konzorciumokat lehet létrehozni. A hazai számítógépes könyvtári szövetkezések
éppen ezt a példát igazolják. Például a kaposvári egyetemi kar, a főiskolai
és a városi-megyei könyvtár összefogása átíveli a hagyományos hálózatokat, de
nem teszi feleslegessé azok létét. Más a funkciója ugyanis egy hálózatnak és
más a konzorciumnak. Nem az tehát a feladat, hogy megszüntessük az életképtelen
hálózatokat, melyek a ma már nem valós érdekkapcsolatok miatt úgysem fognak
fennmaradni, hanem az, hogy a könyvtárak a maguk érdekei szerint, az általuk
fontosnak tartott szakirodalmi területeken kialakítsák a saját együttműködési
formájukat. Nem kell fetisizálni a hálózatok létét vagy hiányát, csupán azt
kell tudni, hogy mire való a hálózat és mire az egy-egy szolgáltatási forma
vagy információ továbbítására stb. szolgáló konzorcium. A kizáró "vagy-vagy"
helyett, a megengedő "is"-t kell előnyben részesíteni.
Ha megnézzük azokat a megyéket, ahol megkezdték a megyei információs rendszer
kialakítását - pl. Zala megye, Bács-Kiskun, Békés stb. -, mindenütt a megyei
közigazgatási központ a megyei számítógépes információs hálózat központja. Ugyanakkor
a hálózati központhoz, a megyei könyvtárhoz (ahogy pl. a Zalai Könyvtári Információs
Rendszer esetében is) nem csupán a városi könyvtárak kapcsolódnak, hanem az
iskolai könyvtárak és a múzeumok is.
Járható út, hogy a megyei önkormányzat a megyei könyvtárat javasolja a megyében
lévő települések önkormányzatai számára a hálózati központi feladatok ellátására
(ezt kitűnően oldotta meg a Zala Megyei Könyvtár). De miért kell egy evidenciát
szerződéssel megerősíteni? Azt ugyanis, hogy a rendszergazda alkalmas az országos
adatbázisok szolgáltatásainak a megyén belüli szétsugárzására (saját központi
szolgáltatások előállítására), a megyei információs rendszer kiépítésére, fejlesztésének,
oktatásának megoldására, hogy gondoskodik a könyvtárak hálózati ellátásáról
stb. Itt a megengedés áldemokrácia, ha jól működik a rendszer, csak a már ismert
utat járhatja - legfeljebb más úton jut el hozzá -, ha pedig rossz a megyei
könyvtár, akkor nem az a megoldás, hogy ne legyen hálózati központ, hanem az,
hogy legyen jó a megyei könyvtár.
A megyei hálózati együttműködés mellett nagy szerepe van a regionális együttműködésnek,
amely egy-egy régió esetében oldja meg egy szakterület hálózati együttműködését,
amely a szakterület egyetemi és szakkönyvtárainak együttműködéséből jön létre.
Ennek egyik legérdekesebb, - az ország határain is túlmutató példája a kassai
Univerzita Safarika, a debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetem és Orvostudományi
Egyetem, valamint a Miskolci Egyetem központi könyvtárainak együttműködése a
CD saját központi szolgáltatások előállítására ROM-adatbázisok és a multimédiák
egyeztetett szerzeményezésében és hálózati szolgáltatásában.
4. Elmozdulások a könyvtári rendszerben
Az egyik legérdekesebb és korunkra legjellemzőbb könyvtári elmozdulásnak a
volt szakszervezeti könyvtárak esetében lehetünk tanúi. Az 1960-as évekre alakult
ki az ideológiai alapon szervezett közművelődési hálózat, a szakszervezeti könyvtári
hálózat. Már az 1974-es években megfogalmazódott a szakmában, hogy egységes
közművelődési könyvtári hálózatra van szükség. A rendszerváltás után azonban
mégsem vált fontossá ezeknek a könyvtáraknak a megmentése.
A felhalmozódott szellemi értékeknek (képzett könyvtárosok) és értékes dokumentumoknak
a veszni hagyása hiba. (A volt SZMT és az ágazati központi könyvtárakról beszélek,
tehát véletlenül sem a kb. 200 könyvet rejtő szekrénykönyvtárakról.) A könyvtáraknak
az elpocsékolása bűn, az ott dolgozó képzett könyvtárosokról tudomást nem venni
lehetetlenség. A történelem szolgáltat nekik igazságot, mikor újonnan alakuló
egyházi iskolák veszik át az állományukat.
A szakszervezeti könyvtárak esetében a következő változások történtek:
- megszűntek vagy a megmaradásért folytatott küzdelemben jelentős veszteséget
szenvedtek (pl. székesfehérvári Videoton könyvtár)
- önkormányzati könyvtárakba olvadtak (pl. Győr-Moson-Sopron megyei SZMT, Heves
megyei SZMT, Somogy megyei SZMT stb.)
- a megye egész területét átfogó, egységes közművelődési könyvtár alakult: ez
a legkorszerűbb, a legéletképesebb lehetőség. Erre példa Somogy megye, ahol
a Somogy Megyei Könyvtárból, a Kaposvári Városi Könyvtárból és a Szakszervezetek
Megyei Könyvtárából létrehozták a Megyei és Városi Könyvtárat.
Távlatokban tudomásul kell venni, hogy a megyeszékhelyeken működő megduplázott
önkormányzati könyvtári ellátásnak (Pécs, Debrecen, Győr) éppen úgy nincs funkciója,
mint ahogy nem volt a szakszervezeti könyvtárak esetében sem.
A kiskönyvtárak helyzete - a községi könyvtáraké - nehézzé vált, ők ugyanis
a könyvtári rendszer legkiszolgáltatottabb tagjai. Nem látványos a könyvtárak
megszűnése, de annál riasztóbb az a magas szám, ami arról árulkodik, hogy az
elmúlt évben hány könyvtár nem gyarapította az állományát. Miután a kiskönyvtárak
egyik legfontosabb feladata, hogy a friss, kurrens irodalmat közvetítsék, ha
egy könyvtár az év során nem szerzeményez, kérdéses, hogy mennyiben nevezhető
még szolgáltató helynek. (Jóllehet a szolgáltató helyek több mint 33%-a jelentette
azt, hogy nem gyarapodott 1992-ben az állománya, ezek között fiókok is vannak.
A tudakozódásnál kiderült, hogy a gyarapodást nem jelentő könyvtárak számához
képest a ténylegesen nem gyarapodó könyvtárak száma kb. ennek a fele, a szám
azonban így is nagy.)
Ez azt jelzi, hogy gond van a községekben a könyvtárak működésére fordítható
pénzzel, sok helyütt vált bizonytalanná a módszertani munka (szakreferensi tanácsadás),
bizonytalanná vált, hogy kinek kell és miképp odafigyelnie ezeknek a könyvtáraknak
a működésére.
Feladataink
El kell készíteni - megfelelően gondos előkészítés után - az új könyvtári törvényt.
A törvénynek - véleményem szerint - a közművelődési könyvtárakról és a könyvtári
rendszer működéséhez szükséges - már említett - központi szolgáltatásokról kellene
rendelkeznie. Meg kell határozni, hogy melyek azok a könyvtári alapszolgáltatások,
amelyeket az önkormányzatok biztosítanak, s melyek azok, amelyeknek a költségeit
- ha a könyvtár megszervezi - az állam fedezi. Az egységes közművelődési könyvtári
hálózatnak részévé kell majd válnia egy-egy közigazgatási egységen belül a kórházak,
szociális otthonok könyvtári ellátásának is.
Sokkal erőteljesebb propaganda munkát kell végeznünk. Nem csupán a könyvtárosoknak
kell harcolniuk a könyvtárakért, hanem a könyvtárhasználóknak is. Nekik kell
meggyőzniük a könyvtárak megfelelő fenntartásának fontosságáról az általuk megválasztott
politikusokat. A gazdasági nehézségek, az egész világban meglévő recesszió mindenütt
érinti a könyvtárakat is.
Nekünk, könyvtárosoknak az a feladatunk, hogy ne fogadjuk el természetes tényként
azt, hogy reccesszió idején, a piacgazdaság körülményei között a könyvtárak
anyagi helyzetében mutatkozzék meg először a pénzszűke. Az állampolgár magas
adója a közszolgáltatások fedezésére szolgál. Ezek közé tartozik a könyvtár.
Az állampolgárnak jár a korszerű könyvtári szolgáltatás. Sokszor leírtuk már,
hogy mindenkinek szóló közművelődési könyvtári és információs szolgáltatások
nélkül nincs demokrácia. Ha a könyvtárosok is kételkednek benne, és megértő
partnereivé válnak a rövid távon gondolkodó, a piacgazdaság szemléletét magukévá
tevő elképzeléseknek, igen sokat ártanak a jövőnek.
Ma már ismert tény, hogy Nagy-Britanniában a thatcherizmus milyen mértékben
károsította a kulturális területet, ezen belül a könyvtárakat. Nem véletlen,
hogy az angolok 1993 novemberében megrendezték az Országos Könyvtári Hetet azzal
a céllal, hogy felhívják a figyelmet a közművelődési könyvtárak nyomorúságos
helyzetére.
Természetes, hogy a társadalmi változások hatnak a könyvtári rendszerre. A változások
felismerése, a változásokhoz való igazodás, a könyvtári menedzsment egyik legfontosabb
feladata. Meg kell találni az egyensúlyt a korszerűség és a divat, a hagyományőrzés
és a maradiság között. Ennek egyensúlyban tartása mindannyiunk feladata.
Irodalom
Országos Széchényi Könyvtár Észrevételek (2000/04/12) |