40. évfolyam, 1994. 2. szám |
Archívum |
Franciaországi könyvtárak és médiatárak
Egy tanulmányút tapasztalatai
Pálvölgyi Mihály - Moson Péter
A Pannónia TEMPUS távoktatási ún. JEP projekt keretében
1993 júniusában egy hónapot töltöttünk Franciaországban a nyitott- és távtanulás
módszereinek tanulmányozásával1 a CESI (Centre d'Etudes
Supérieures lndustrielles, mérnöktovábbképző intézmény) szervezésében. Ez idő
alatt, a szorosabban vett programon túl, módunk volt arra, hogy számos könyvtárral,
médiatárral, pedagógiai forrásközponttal, vállalati szoftvertárral, illetve
önképző s továbbképző központtal ismerkedjünk meg.
Személyesen is tapasztalatokat gyűjthettünk a francia könyvtári, információs
rendszerben bekövetkezett változásokról (melyekről Magyarországon is számos
tanulmány, ismertetés jelent meg), a közkönyvtárak állami irányítás alól helyhatósági
irányítás alá kerülésével (80-as évek), a centralizáció és decentralizáció új
formáinak kialakulásával, valamint az informatikai fejlesztéssel összefüggésben.
A tanulmányút céljából következően azt is vizsgáltuk, hogyan tesznek eleget
a különböző típusú könyvtárak a nyitott tanulás, továbbképzés stb. igényeinek.
Elsősorban párizsi könyvtárakat látogattunk meg (a Pompidou Központ Nyilvános
Tájékoztató Könyvtárát, az Orsay Múzeum Médiatárát, a Cité Médiatárát, a Renault
Művek önképző- és továbbképző központját, egy általános pedagógiai forrásközpontot,
az APP-ot, továbbá a Francia Államvasutak egyik képzőközpontját), de megtekinthettük
a Caeni Városi Könyvtárat is, mely jól illusztrálta a fent vázolt tendenciákat.
A Pompidou Központ Nyilvános Tájékoztató Könyvtára
A Pompidou Központ meglátogatása szinte "kötelező"
jellegű a Párizsba kerülő információs szakembereknek..., bár Magyarországon
már számos tanulmány, híradás, ismertetés jelent meg róla, amelyekből képet
alkothattunk a használat feltételeiről, körülményeiről2,
a teljes mozgásszabadságról és zaklatásnélküliségről, az otthonosságról, a szupermarket-típusú
önkiszolgálásról3, de a szabadsággal való visszaélésről,
a lopásokról, az elektronikus biztonsági rendszer kijátszásáról, a korlátozásmentes
használattal összefüggő zsúfoltságról is.4
Az agyonstrapált másológépeket, a karbantartással kapcsolatos problémákat látva,
mi is láttunk arra utaló jeleket, hogy bizonyos értelemben "elnyűtté"
vált, és megújításra szorul a Központ.
Ugyanakkor a személyes tájékozódás és a kapott ismertetők alapján áttekinthettük
a legújabb évek fejleményeit, a fejlődés, változás meghatározó irányát.
A Pompidou Központ világszerte ismert kulturális, művészeti intézmény. Szolgáltatásai
sokrétűek és átfogóak a térítésmentesektől (könyvek, más médiák helybeni használata)
a térítésesekig (adatbázisok lekérdezése, kiállítások, zenei, tánc-, irodalmi,
színpadi, képzőművészeti stb. rendezvények látogatása). A Központ programjaival
is hangsúlyozza a "multimédiális" jelleget, s a kultúraközvetítés,
"tesztelés", az alkotás, kutatás, a kreativitás kibontakoztatásának
színhelye.
A Pompidou Központ Nyilvános Tájékoztató Könyvtára (BPI, Bibliotheque Public
d'Information) Párizs legnagyobb közművelődési könyvtára. A közel fél millió
kötet könyv mellett gyűjti az av dokumentumokat, a videókazettákat, a diafilmeket,
a hangkazettákat, hanglemezeket. Egyik erőssége a zenei médiatári részleg, melynek
feladata a zenei információk szolgáltatása, a zenei dokumentumok rendelkezésre
bocsátása (beleértve kb. 7 ezer zenei könyvet, 50 zenei folyóiratot, 2500 kottát,
10 ezer hanglemezt és CD-t, 160 CD-videófilmet, 150 mozgófilmet), az ahhoz szükséges
technikai feltételekkel (28 önkiszolgáló lemezjátszó, 3 CD lejátszó, 4 videólejátszó).
A gyermekkönyvtárban az ifjú olvasók szintén könyvek, filmek, videó- és magnókazetták,
számítógépes szoftverek között "nőhetnek fel". A Salle d'Actualité-ban
a könyvújdonságok mellett ott vannak a frissen megjelent lemezek, újságok, folyóiratok
stb., és mindennapos lehetőség az írókkal, tudósokkal való szervezett találkozás.
A nyelvtanulási részlegben (pl. a Bonjour Salut gyűjtemény esetében) jól érzékelhető
Franciaországban is a nyelvtanulási láz, az angol "uralkodó szerepe",
de mellette feltűnő az az érdeklődés is, amelyet a látogatók a frankofon országokban
beszélt nyelvek iránt tanúsítanak, a hangsúlyt a szóbeli kommunikációs készségek
fejlesztésére helyezve.
Az emberi civilizációt, az egyes régiók, népek civilizációját videólemezek segítségével
ismerhetjük meg, pontosabban csak betekintést nyerhetünk azokba, hiszen a magyarországit
megtekintve úgy tűnt, még elég hiányos és egzotikus az összeállítók Magyarországról
kialakult képe (csikósok, gulyások, szénégetők stb.).
Az utóbbi években erősen megnövekedett a kurrens időszaki kiadványok iránti
igény. A BPI-ben ezt úgy elégítik ki, hogy a nyomtatott példányok és a már korábban
is rendelkezésre álló mikrofilmek mellett egyre több időszaki kiadvány kerül
CD-ROM-ra. A CCN (Catalogue Collectif National) des Revues Françaises et Étrangers
(a francia könyvtárakban megtalálható francia és külföldi folyóiratok központi
katalógusa) ugyancsak tanulmányozható CD-ROM-on.
A BPI-ben jelenleg 2400 francia és külföldi időszaki kiadvány, folyóirat férhető
hozzá, nyomtatott, mikrofilmes, vagy/és CD-ROM változatban. Nagyon kedvelt a
Le Monde teljes szövegű adatbázisa CD-ROM-on. Olyan, a különböző időszaki kiadványokból
válogató adatbázis is hozzáférhető, mint a LOGOS és a DELPHES. Az előbbit a
Documentation Française, az utóbbit a Chambre de Commerce adja ki.
Térítésmentesen tanulmányozható a PASCAL CD-ROM bibliográfiai adatbázis is,
a műszaki-tudományos publikációkról adván számot (a CNRS - Centre National de
la Recherche Scientific adja ki). A Cité Médiatárához hasonlóan a Pompidou Központ
is a GEAC rendszert használja, s ebben különbözik a párizsi könyvtári hálózat
többi könyvtárától, ahol a CLSI cég LIBS 100 rendszerét vezették, illetve vezetik
be.
A BPI katalógusa a Minitelen5 keresztül is igénybe
vehető online módon, tértől és időtől függetlenül. A BPI-ben lehetőség van természetesen
külső adatbázisok tanulmányozására, az azokban való keresésre, de ezért térítési
díjat kell fizetni.
Tapasztalataink alapján megerősíthetjük, hogy érvényesül a használóközpontúság,
amelyre a fentebb hivatkozott cikkek, tanulmányok, ismertetések is utalnak.
Az információhoz való szabad, formalitások nélküli hozzáférés a jellemző a könyvtár
minden tevékenységére. Tájékoztató szórólapjai az aktuális témákban való eligazodáshoz
adnak segítséget (látogatásunk időpontjában ezek: a pályaválasztás, elhelyezkedés,
idegen nyelvek tanulása, törvények, jogszabályok útvesztőiben való eligazodás;
valamint a régiók iránt megnövekedett érdeklődést tükröző kiadványok). A Könyvtár
a megszokott, stabil szolgáltatások mellett igyekszik mindig újat, aktuálisat
is nyújtani, pl. tanúi lehettünk a PC Nathan mikroszámítógépes szoftver-bemutatónak,
(PC Globe, PC Universe, PC Corps Humain, Bureau Magique stb.). A Könyvtár nagy
hangsúlyt helyez arra, hogy szolgáltatásait minél jobban megismertesse használóival,
különös tekintettel olyan új termékekre, szolgáltatásokra, mint az online katalógus,
illetve a CDROM. Erre rendszeresen visszatérő formában, de egyedi igény esetében
is van mód.
A Pompidou Központ egyik fontos különgyűjteménye a szakmai képzéssel, pályaválasztással
foglalkozik. Különösen a fiatalok körében népszerű, hiszen segítséget nyújt
az egyes szakmák, szakképzési ágak megismerésében, s olyan gyakorlati ismeretek
elsajátításában, mint pl. hogyan lehet meggyőző szakmai önéletrajzot írni, mik
az állásvadászat hatékony módjai stb. Két országos központ szolgáltatásai vehetők
igénybe, a Centre d'Information et de Documentation Jeunesse (Ifjúsági Információs
és Dokumentációs Központ), valamint az ONICEF (Office National d'Information
sur les Enseignements et les Professions = Országos Oktatási és Szakmai.Információs
Iroda) jóvoltából.
A Cité Médiatára (Mediatheque de la Cité)
A La Villette egykori vágóhídjai és állatvására helyén több
éves munka eredményeképpen 1986-ban átadták Franciaország legnagyobb kiállító-,
szabadidő- és kongresszusi központját. 55 hektáron terül el, s az óriási parkon,
koncertcsarnokon, színházon kívül legnagyobb látványossága, "négycsillagos
látnivalója", a Cité (teljes nevén Cité des Sciences et de I'Industrie
= tudományos és ipari város).
A Cité a maga 30 ezer m2-nyi területével a tudomány, a technika, az ipar világát
ismerteti meg a látogatóival. Naponta tízezrével vonzzák az iskolás csoportokat,
a családokat, az érdeklődőket a francia és külföldi turistákat az olyan látványosságok,
mint az állandó és időszakos kiállítások, az akvárium, a planetárium, a tengeralattjáró,
a Géode (a világ legnagyobb felületű filmvásznával ellátott filmszínháza), de
a Médiatárat is naponta átlagosan mintegy 4 ezren keresik fel.
A Médiatár6 alapterülete 8 ezer m2; 300
ezer könyvvel, 2700 időszaki kiadvánnyal, 3 ezer av dokumentummal, 1300 szoftverrel
rendelkezik.
A Médiatár munkatársainak száma 160. A látogatók kiszolgálását, az online katalógusban
való keresést 70 terminál, az av-dokumentumok használatát pedig 180 av-munkahely
segíti.
A Médiatár gyűjtőköre szűkebb, mint a Pompidou Központé, s elsősorban a tudományra
és technikára koncentrálódik. E területen Franciaország legnagyobb nyilvános
könyvtára. A helybenhasználat ingyenes. A kölcsönzéshez olvasójegyet kell váltani,
mely gyermekeknek 50, felnőtteknek 200, egy családnak pedig 450 frankba kerül
évente, s kölcsönzésen túl, a különböző programok látogatására, helyfoglalásra
is feljogosít.
A Médiatár nemcsak a modern tudományok anyagát gyűjti. Szakrészlege, a Tudománytörténeti
médiatár (Médiathéque d'Histoire de Sciences) 80 ezer kötetével, 100 féle időszaki
kiadványával a 16. századtól a 20. század közepéig teszi lehetővé a tudomány
és technika történeti, filozófiai, szociológiai szempontú tanulmányozását.
A vakok és csökkentlátók igényeit szolgálja a Louis Braille-terem, melyben speciális
berendezések révén ők is használhatják a Médiatár gazdag gyűjteményét.
A Gyermekmédiatár az 1-14 éveseket segíti a tudományok és technika felfedezésében.
A könyvek, albumok, játékok, filmek és számítógépes szoftverek egyaránt segítik
a tanulást és a kulturált kikapcsolódást. A szoftvergyűjteményben a logikai,
stratégiai gondolkodást segítők dominálnak.
A Pompidou Központra emlékeztet a Cité azzal, hogy nagy hangsúlyt helyez az
interaktivitásra, a kreativitás kibontakoztatására. Ezt szolgálják a gyermekváros
(Cité des Enfants) játékos foglalkozásai, kreatív műhelymunkája, s természetesen
médiatári anyagai (könyvek, av-anyagok és számítógépes szoftverek) is.
A Médiatárban gyűjtött, feltárt és rendelkezésre bocsátott dokumentumok az online
katalógusban és a Minitelen keresztül is elérhetők, s különböző szempontok szerint
kereshetők. Az online katalógus 70 terminálon keresztül tanulmányozható, használata
egyszerű: menü alapján cím, szerző és témakörök szerint történhet a keresés.
A Médiatár fontos gyűjteménye a Szoftvertár (Didactheque)7, melynek három részlege
van: 1) a nyilvános szoftvertár, mely a felnőtt nagyközönséget szolgálja ki,
2) a szakmai szoftvertár, mely az oktatási, képzési, továbbképzési szakemberek
tájékozódását segíti, valamint 3) a gyermekeket szolgáló szoftvertár (ez utóbbi
6 PC-vel és 70 szoftverrel egyben a gyermekmédiatárnak is része).
A képzési, továbbképzési szakemberek egyénileg és csoportosan
vehetik igénybe a szoftvereket, előzetes megbeszélés, helyfoglalás alapján.
Mintegy 1000 oktatási célú (oktatásban felhasználható) szoftver tanulmányozható,
tesztelhető itt, s választható ki az adott célnak, igénynek megfelelő. Számos
szoftver interaktív, lehetővé teszi matematikai, kémiai feladatok megoldását,
vállalati tervek készítését stb. A szimulációs programok többek között az adatbázisok
keresésének, irodatechnikai eszközök használatának gyakorlását teszik lehetővé.
Népszerűek a szövegszerkesztő, táblázatkezelő szoftverek s az informatikai programok.
A szoftvertermékek között nagy hangsúllyal szerepelnek a nyelvtanulási, informatikai,
dokumentációs témakörök is.
A rendelkezésre álló szoftverek adatait elemző lapokon írják le, beleértve a
bibliográfiai adatait (gyártó, kiadó, kiadás éve, ár stb.), a szoftver leírását
(típusa, célja, potenciális felhasználói, a használatához előzetesen megkívánt
ismeretek), valamint részletes ismertetését (tartalmát, szerkezetét, részeit),
illetve a szoftver használatának feltételeit (milyen gépen, milyen konfigurációval
futtatható). Az elemző lapok a Szoftvertárban tanulmányozhatók. Lehetőség van
a faxon, postán s a Minitelen keresztüli tájékozódásra is, amit számos kurrens
tájékoztató füzet is segít. A szoftverek mellett elektronikus könyvek, folyóiratok,
kiadói katalógusok is rendelkezésre álinak. A használók áttekintést nyerhetnek
arról is, hogy Franciaországban a különböző forrásközpontok milyen szolgáltatásokat
kínálnak. A legújabb szoftverek bemutatására demonstrációs és konzultációs napokat
szerveznek.
A Cité Médiatárában 450 európai és amerikai adatbázis vehető igénybe, megfelelő
térítés ellenében. A tudományos, műszaki, gazdasági és társadalomtudományi adatbázisokhoz
a COMETE (Cellule d'Orientation vers les Mémoires Techniques) szolgáltatás nyújt
hozzáférést.
A Médiatár nemcsak az egyéneket, hanem az intézményeket és vállalatokat is szolgálja.
Különösen fontos a COMETE, s azon keresztül az adatbázisok hatékony használatára
felkészítő használóképzés. Tanácsadást nyújt multimédiás gyűjtemények szervezéséhez
az av-dokumentumok, szoftverek kiválasztásához, a nyilvános médiatárak működtetéséhez,
valamint a szükséges információtechnikai eszközök beszerzéséhez. Rendszeresen
állít össze ajánló jegyzéket.
A Cité Médiatára több más intézménnyel, pl. a Továbbképzési célú av-eszközök
kutatóközpontjával (ORAVEP Observatoire des Ressources Audiovisuelles pour I'Education
Permanente) együttműködve, 1993-ban kiadták a multimédia forrásközpontok országos
lelőhelyjegyzékét, mely a képzést, továbbképzést szolgáló 150 központ pontos
nevét, címét, leírását tartalmazza. A faktografikus adatokon kívül a kötet tanácsokat
ad e központok megszervezéséhez, továbbá bemutat hat részletes esettanulmányt
a gyakorlati problémák illusztrálására. Természetesen mutatókat és bibliográfiákat
is tartalmaz.
Orsay Múzeum
Az Orsay Múzeum (Musée d'Orsay) elsősorban az 1848-1914-es
időszak festményeit, szobrait, fényképeit, építészeti rajzait, képzőművészeti
alkotásait gyűjti s tárja látogatói elé. E műalkotások, s a művészeti korszakok
alaposabb megértését segíti a videotéka, audiotéka, a képi adatbázisok, a katalógusok
és más nyomtatott és av-dokumentációs anyagok, s ezeken felül még a múzeum rendkívül
gazdag választékú könyvesboltja.
1986-tól használják az IDMO (Images et Documents du Musée d'Orsay) multimédia
adatbázist, mely az 1847-1914 között keletkezett műalkotásokat dokumentálja,
szöveges és képi információt ad 27 ezer műről, 8 ezer képről, melyet az érdeklődők
egyszerre 6 terminálon kérdezhetnek le. A terminálok kétképernyősök, az egyiken
a kép, a másikon a szöveg tanulmányozható, használatuk önkiszolgáló módszerrel
történik: az adatbázisban a műalkotások címe, a művészek neve szerint lehet
keresni8
A múzeum napi 6 ezer látogatójából egyes adatok szerint átlagosan 126 az, aki
naponta legalább 6 percig használja a képi adatbázist; más számítások szerint
évente mintegy 39 ezren veszik igénybe.
A "Programme photographie" szoftver a 20. század elejéig ismertet
meg a fényképészet fejlődésével, illusztrált szövegek segítségével.
A Van Gogh, illetve a Degas program segítségével megismerhető a nagy művészek
élete és művészete, képes és szöveges ismertetések alapján.
A Ki alkotta ? (De qui est-ce?) szoftver a művészeti önképzést, a műalkotások
felismerését szolgálja azzal, hogy a használónak a képernyőn megjelenő műalkotást
kell felismernie, és begépelnie a művész nevét.
A Múzeum 1992-ben ötéves kutatási szerződést kötött a Digital céggel, s eszerint
a múzeumban nyilvánosan tesztelhetők az elkészült szoftverek, a két intézmény
együttműködik az embergép párbeszéd módszertani fejlesztésében, az adatbázishasználat,
hálózati működés műszaki fejlesztésében, és CD-ROM adatbázisok kifejlesztésében.
A Digitallal közösen interaktív szoftvert dolgoztak ki "Apprendre a voir"
(Tanuljuk meg, hogy szemléljük a műalkotásokat!), mely képelemzések segítségével
"felkészít" a műalkotások különböző szempontok (szerkezet, megvilágítás,
szín, tér stb.) szerinti szemléletére, elemzésére. A képek az IDMO adatbázisból
származnak.
Az "Encyclopédie" szoftver célja, hogy a látogatókat az 1848-1914-es
időszak művészetéről, művészeti irányzatáról, azok kapcsolatairól tájékoztassa.
A múzeum részt vesz a RAMA programban (Remote Access to Museum Archives), melynek
célja a múzeumi könyvtárak, archívumok távolsági elérése, és az európai múzeumok
közötti elektronikus kommunikációt segítő, RACE programban (Research and Development
in Advance Communication for Europe), mely az európai partnermúzeumok között
az interfészek, kommunikációs protokollok alkalmazását segíti.
Az egyedi képzést támogató forrásközpontok (APP-k)
A hatalmas könyv- és médiatárak mellett kisebb, speciális
célú forrásközpontokat is meglátogattunk. A 80-as évek második felétől kezdve
Franciaországban mintegy 400, személyre orientált tanulási központ (APP = Atelier
Pedagogique Personalisé) jött létre. Mindegyik egy-egy meghatározott témakörben
személyre, egyénre szabott tanulást, önképzést, szakmai képzést tesz lehetővé.
Az állami és a helyi önkormányzatok közösen tartják fenn ezeket, általában heti
30 órában, és használatuk a beiratkozott hallgatók számára ingyenes.9
A leggyakoribb tárgyak. a francia és az angol nyelv, a matematika, a logika
és az informatika alapjai.
A beiratkozás és felvételi után személyre szólóan meghatározott tanulási ütemterv
szerint, kiscsoportos környezetben folyik a tanulás, a forrásközpontban beszerzett
és rendelkezésre álló sokféle médium (tanulási útmutató, jegyzet, önellenőrzést
biztosító feladatsor, videók, hangkazetták, szoftverek) alapján. Az eredményes
tanulást szolgálja az állandóan jelenlevő, jól felkészült szakmai konzulens,
aki figyelemmel kíséri a hallgatók munkáját, és szükség esetén segít és irányít.
A forrásközpontok elsősorban a fiatalabb korosztály továbbtanulási, illetve
a munkahelyi elhelyezkedési esélyeinek javítását szolgálják. Az állam és a helyi
önkormányzatok közösen tartják fenn, használatuk a felvett hallgatók számára
ingyenes. A forrásközpont látogatói között sok a bevándorló, akik itt segítséget
kapnak a beilleszkedéshez, a francia nyelv és néhány alapvető tárgy alaposabb
elsajátításához.
E pedagógiai forrásközpontoknak kialakult egy olyan változata is, mely a vállalatoknál
működik, és egyaránt szolgálja a vállalat igényeit, szükségleteit és az alkalmazottak
önképzési, továbbképzési ambícióit. Neve, Centre de Formation Individualisé
(közismert nevén CEFI). Ezek a személyre orientált képzési központok ugyancsak
a 80-as évek második felében alakultak ki. A Renault vállalatnál az elsőt 1988-ban
hozták létre, melyet 1992 végéig 10 újabb követett.
Azt tapasztaltuk, hogy rendkívül fontos a forrásközpont vezetője, a szakmai
konzulens és az "önképzős" közötti szoros együttműködés, valamint
a kiscsoportos foglalkozás szervezett lebonyolítása. Az APP-hez hasonlóan itt
is a francia, az angol nyelv és az informatika áll a tanulás középpontjában,
de hangsúlyt kapnak a természettudományos ismeretek és az adott vállalat sajátos
igényeinek megfelelő témakörök is.
Tanulságos volt a Francia Államvasutak (SNCF) Saint Lazare-i továbbképzési forrásközpontjának
a meglátogatása, ahol is 13 számítógépes munkahely áll napi 7 és fél órában
rendelkezésre, ami évi 25 000 óra önképzési, továbbképzési kapacitást jelent.
A központ 1990-ben nyílt meg, s a rugalmas, általános és szakmai, egyéni tempójú
továbbképzést segíti oktatószoftverjei segítségével. Ez az irányított szakmai
önképzést támogató központ a párizsi vasutasok igényeit elégíti ki. "A
beiskoláztatásról" a munkahely és az egyén közösen dönt. Naponta meghatározott
ütemterv szerint 39-en veszik igénybe. A használók meghatározott tanulási, továbbképzési
terv szerint tanulnak, részben önállóan, részben konzulensek irányításával,
akik állandóan kéznél vannak, segítenek az egyénre szabott tanulási terv kialakításában,
tanácsot, segítséget nyújtanak. A tanfolyam végén értékelik a résztvevők teljesítményét.
A központban jelenleg 60 szoftver használható, ilyen pl. az ARIANE (munkabizottság),
a GRECO (gazdasági), CHSCT (munkahigiéné), ARCHIMEDE (adminisztráció). A Microssimo
(informatika alapok), ICARE (problémaelemző és -megoldó), Parpege TADST (problémaelemző,
feladatgeneráló) szoftverek az írásbeli kommunikációs készségek fejlesztését,
jelentés készítését, termelési, gazdasági, pénzügyi, számítási feladatok megoldását
segítik.
A Francia Államvasutak országosan több ilyen központot hozott létre, melyek
decentralizált hálózatban, egységes elvek alapján működnek10.
Ez a fajta módszer a France Telecom, a Posta, a bankok, a Renault stb. érdeklődését
is kivívta, és számos hasonló központ létrehozásához vezetett.
Caeni Városi Könyvtár
A CESI Rouenban működő normandiai részlegének megismerése
során sort kerítettünk a Caeni Városi Könyvtár meglátogatására.
Caen Alsó-Normandia székhelye. Városi könyvtára 1811-ben nyitotta meg kapuját
nyilvános könyvtárként, az egykori Eudiste kápolnában, mely az 1944-es bombázások
következtében elpusztult. A háború után komoly támogatást kapott, és az új modern
központi könyvtár építése 1971-ben fejeződött be. A jelentős múlttal és hagyományokkal
rendelkező könyvtár több szempontból is úttörő szerepet játszott, pl. 1984-ben
itt nyitották meg Franciaország első szoftvertárát, ahol a szoftverek kölcsönözhetők,
s 1986-ban az elsők között került sor a könyvtár automatizálására, integrált
könyvtári rendszer bevezetésére. Az önkormányzat támogatásával információban
gazdag könyvtárismertetőt adtak ki11, mely külön
hangsúlyozza, hogy a könyvtár a hagyományok ápolása mellett nyitott a modern
információs technológiák alkalmazásában is.
A központi könyvtár alapterülete 7 ezer m2, olvasóinak száma több mint 30 ezer,
és az éves kölcsönzések száma 700 ezer. A központi könyvtár mellett a városban
8 fiókkönyvtár működik. A hálózatnak bibliobusza is van.
A központi könyvtár hetente 50 órát tart nyitva. A gyermekkönyvtár már 12-18
hónapos kortól (!) várja a "használókat".
1986-ban vezették be a Computer Library System International (CLSI) integrált
könyvtári rendszerét, a LIBS 100-at, amelyet Unix hálózatban használnak. A könyvtár
minden munkafolyamatát, szolgáltatását és valamennyi dokumentumtípusát integrálták.
A könyvtár online katalógusa a központi könyvtáron kívül elérhető a fiókkönyvtárakból
is, sőt a katalógus 1991 óta a Minitelen keresztül is lekérdezhető. A katalógus
lelőhelyre vonatkozó információkat is tartalmaz. A keresés történhet szerző,
cím, tárgykör szerint, illetve ezek kombinációival, továbbá a kiadás éve, nyelve,
a dokumentum típusa stb. alapján. Lehetőség van az indexben böngésző keresésre,
de a keresőszavak közvetlen bevitelére is.
A katalógusban az 1985 után állományba vett dokumentumok (könyv, időszaki kiadvány,
av-dokumentum) adatai találhatók meg. Az 1985 előtt állományba vett könyvek
a mikrofilmes katalógusban tanulmányozhatók.
A központi könyvtárhoz kapcsolódnak a fiókkönyvtárakon kívül más könyvtárak
is. A hálózat kapcsolódik a roueni felső-normandiai könyvtárhoz és a párizsi
nemzeti könyvtárhoz.
A könyvtár aktív nemzetközi kapcsolatokat épített ki, elsősorban a Hampshire
County Libraryval (melyen keresztül hozzájuthatnak a brit dokumentumokhoz),
valamint Romániával és számos fejlődő országgal.
A caeni helyismereti gyűjtemény elsősorban Alsó-Normandiával foglalkozik, de
gyűjti az ún. "angol-normann" szigetek anyagát, illetve az azokra
vonatkozó anyagokat is. (Párizs "frankofon" jellege után feltűnő volt
Caen, s általában Normandia kétnyelvűsége, a múzeumokban, az utcán, s úgy tűnt,
kultúráját, mentalitását tekintve valamifajta átmenetet képez Franciaország
és Anglia között.)
A Caeni Városi Könyvtár egyik híressége a Logitéka, a számítógépes szoftvertár,
az első ilyen részleg egész Franciaországban. 1984 óta tartó működése függvénye
a másolást tiltó jogszabályok megtartásának, ugyanis komolyabb visszaélések
esetén a részleg bármikor megszüntethető.
A szoftverek kölcsönzéséért az áruktól függően 8-22 frankot kell fizetni. A
tár hetente háromszor nyit egy és háromnegyed órára. A szoftvert helyben is
ki lehet próbálni. Az itt kölcsönözhető szoftverek Amiga, Amstrad, Appie, Atari,
Commodore, Thompson, illetve IBM PC és kompatibilis gépeken futtathatók.
A könyvtár videórészlegében a videófilmek megtekintésén túl szerkesztésre is
van lehetőség. Itt található Franciaország legnagyobb hangtára. Vakok, csökkentlátók,
könyvet forgatni nem tudó idős emberek számára 6000 hangos könyv és rádiójátékok
hangkazettája áll rendelkezésre a kölcsönzéshez vagy a helybenhasználathoz.
Egy speciális készülék (Delta) lehetővé teszi a CDROM adatbázisok, a Minitel
és mikroszámítógépek használatát.
Az információs és dokumentációs részlegben a kézikönyvek és az 500 időszaki
kiadvány mellett, dokumentációs célú videókazetták és nyelvi kazetták találhatók.
A CD-ROM-ok ugyancsak helyben tanulmányozhatók, hasonlóan az 1920 előtt kiadott
könyvekhez.
Lehetőség van az ún. telereferensz igénybevételére, a nagy adatbázisok, PASCAL,
FRANCIS stb. használatára, telefonon és telefaxon kért tájékoztatásra, más könyvtárak,
információs központok szolgáltatásainak igénybevételére. A külső dokumentumszolgáltatás
a NIST-en (Institut de I'Information Scientifique et Technique, Tudományos és
Műszaki Információs Intézet) keresztül gyorsan valósul meg.
A francia könyvtárakra jellemző módon számos rendezvényt, összejövetelt, vetélkedőt,
kiállítást tartanak a könyvtárban, technikailag megfelelően felszerelt termekben.
Összefoglalva, tanulmányutunk során is tapasztalhattuk, hogy tovább folytatódnak
az 1980-as években megkezdődött jelentős változások12
a francia könyvtári és információs rendszerben. Növekszik a decentralizáció,
a regionalitás szerepe, a könyvtárak multimédia gyűjteményekké és szolgáltatóhelyekké
fejlődnek. Újfajta, elsősorban a képzést, továbbképzést szolgáló forrásközpontok
alakulnak ki, melyek tovább árnyalják az egyébként is differenciált francia
könyvtári-információs rendszert13.
A korábban már említett 1993-as kiadvány14, mely
150, a képzést, továbbképzést segítő multimédia forrásközpont adatait ismerteti,
hat esettanulmányt is tartalmaz, melyekből világosan kitűnik, hogy tevékenységük
kiterjed a multimédia oktatásban, képzésben való használatával, illetve további
multimédia forrásközpontok létrehozásával kapcsolatos tanácsadásra is.
A Számítógéppel segített Oktatás Országos Központja (CNEAO = Centre National
d'Enseignement Assisté par Ordinateur) 1985-től a Párizsi Egyetem mellett működő,
de egyetemközi intézmény, amely jó kapcsolatokat épített ki a vállalatokkal
is. Feladata az új technológiák oktatásban, képzésben, továbbképzésben való
felhasználásának előmozdítása az alábbiak szerint:
- módszertani, technikai, értékelési szolgáltatás, - segítségnyújtás szoftverkészítéshez,
- szoftver kipróbálás és demonstráció,
- együttműködés európai projektekben (pl. Lingua),
- tanulmányok, felmérések készítése az új technológiák képzési alkalmazásáról
(pl. IBM, France, Bull részére),
- szemináriumok, kollokviumok, 1-4 napos gyakorlati foglalkozások szervezése,
- pedagógiai, módszertani anyagok összeállítása,
- kiadványok megjelentetése az AEM (Autoformation et Enseignement Multimédia)
sorozatban, melynek egyes kötetei a multimédiával segített önképzés elméleti,
kutatásmódszertani alapjaival, gyakorlati eredményeivel ismertetnek meg. A legújabb
kötetek a számítógéppel segített oktatással, annak terminológiájával, szoftverkészítés
szempontjaival, a képzésben való felhasználásukkal, valamint a szakértő rendszerekkel
foglalkoznak.
Kifejezetten a szoftvergyűjtemények létrehozásával és működtetésével foglalkozik
egy szintén 1993-ban megjelent módszertani kiadvány, mely a közművelődési könyvtárak
és médiatárak, a dokumentációs központok és a tanulási forrásközpontok számára
ad jól hasznosítható gyakorlati tanácsokat15, részletesen
szólva többek között a Cité Médiatára, a BPI és a Caeni Városi Könyvtár tapasztalatairól
is.
Várható, hogy ennek a franciaországi, koncentrált, országos szintű fejlesztésnek
a hatása a közeljövőben még jobban érvényesül a könyvtárakban, médiatárakban,
s a már működő szoftvertárak mellett egyre több új létesítésére kerül sor, a
nyitott, rugalmas tanulás és távoktatás segítése érdekében.
Irodalom
Országos Széchényi Könyvtár Észrevételek (2000/04/12) |