40. évfolyam, 1994. 2. szám |
Archívum |
Hálózati információforrások és hatásuk a könyvtárakra
Moldován István
A szerző ebben a tanulmányában - melyet eredetileg
1993 tavaszán az ELTE informatika kiegészítő szak lezárásaként készített - azt
az ismeretminimumot kísérelte meg összefoglalni, amellyel nagyjából minden könyvtárosnak
rendelkeznie kell a hálózati információkról. Az 1993 óta bekövetkezett legfontosabb
változásokat megpróbáltuk tükrözni, de az Internet fejlődési ütemével még így
sem sikerült lépést tartani. A tanulmány egyes részeiről (a könyvtáros elektronikus
környezete, IIF, ELLA, Internet, OSI) lapunk már közölt önálló tanulmányokat,
ennek ellenére ebben a dolgozatban meghagytuk az ezekről szóló részeket is,
egyrészt azért, hogy ne bontsuk meg a szerző gondolatmenetét, másrészt pedig
azért, hogy azok, akik most ismerkednek a hálózatok kihívásaival, együtt találják
meg az alapismerethez szükséges tudnivalókat. (A szerk.)
1. Bevezetés
A könyvtáraknak a 20. század vége felé közeledve
újabb és újabb kihívásokra kell válaszolniuk. A 80-as évek elején indultak el
a hazai könyvtárak azon az úton, amelyen a hagyományos cédulakatalógusokat számítógépes
katalógusokkal kezdik felváltani, ahol az évtized végére megjelentek a CD-ROM
adatbázisok, és gomba módra szaporodtak a többfelhasználós CD hálózatok is.
A számítógépes hálózatok kialakulása azonban minden eddiginél nagyobb hatást
gyakorolt a könyvtárak életére.
Az első nagy lépés a számítógépes könyvtári katalógusok megjelenése volt. Ezek
nagy segítséget jelentettek mind a feldolgozásban, mind a könyvtárak használatában,
bár még csak a hagyományos könyvtári mechanizmust támogatták és egészítették
ki. Szerepük arra korlátozódott, hogy a hagyományos könyvtári cédulakatalógust
egy számítógépes katalógussal helyettesítsék, amely rugalmasabb, több szempontú
keresést tett lehetővé.
A számítástechnika és a telekommunikáció fejlődésének találkozása révén megszűnt
az egyes számítógépek elszigeteltsége, és lehetőség nyílott a számítógépek közötti
kapcsolatok kiépítésére. A számítógépes könyvtári rendszerek kialakulásával
egy könyvtár állományát akár a világ túlsó feléről is le lehet kérdezni.
A következő nagy lépés az ún. közös könyvtári katalógusok kiépítése volt. Ez
a megoldás egy nagyobb területet (régiót vagy országot) átfogó rendszert jelent,
amelyik a csatlakozott könyvtárak állományának egészéről kínál információt.
Az automatizált könyvtárakban lehetővé vált a kölcsönzés integrálása az online
könyvtári rendszerekbe, amelyek segítségével online módon intézhető a kölcsönzés
is. Ezek a lépések azonban még mindig a hagyományos könyvtári feladatkört tételezték
fel, azzal a különbséggel, hogy az adott könyvtár "megnyílt" a könyvtár
falain kívülre is, és lehetségessé vált egyfajta "távhasználat".
A hálózatok megjelenése azonban egy másik irányban is változást gyakorolt a
könyvtárak életére. Nemcsak egy adott könyvtár dokumentumai váltak így elérhetővé
a külső használók számára, hanem a könyvtár saját használói számára is lekérdezhetővé
váltak a helyi dokumentumokon kívüli információforrások. Itt azonban nemcsak
arról van szó, hogy megfordítottuk a nézőpontot. A számítógépek elterjedésével
ugyanis megjelentek az elektronikus formában rögzített dokumentumok is. Ez azt
jelentette, hogy elsődleges dokumentumok is világszerte elérhetővé váltak a
másodlagos információk mellett. Megjelent az elektronikus publikációs tevékenység,
melynek termékei az elektronikus könyvek, folyóiratok, hírlevelek. A kutatási,
oktatási és egyéb kommunikáció a hálózatok révén olyan új formákat kapott, amelyek
ledöntöttek minden földrajzi korlátot és egy világméretű kommunikációt tettek
lehetővé.
A hálózatokról
A hálózatok hardverfeltételei
Számítógépes hálózaton a továbbiakban független számítógépek
összekapcsolt rendszerét értem. Két számítógépet összekapcsoltnak tekinthetünk,
ha azok információcserére képesek. A számítógépes hálózatok nem tévesztendők
össze a terminálhálózatokkal, amelyek egy vagy akár több számítógép több felhasználó
általi egyidejű elérését biztosítják. Ebben a rendszerben azonban a különböző
számítógépek között még semmiféle együttműködés nem létezik.
A távközlés fejlődése valamikor a 70-es években "találkozott" a számítástechnikával
oly módon, hogy lehetővé tette a fentebb említett együttműködést a számítógépek
között.
Kiterjedés szerint megkülönböztetünk: helyi kiterjedtségű hálózatot (LAN - Local
Area Network) és nagyterületű hálózatot (WAN - Wide Area Network). A továbbiakban
inkább a WAN hálózatokkal fogunk foglalkozni.
A hálózatok két számítógép közötti kapcsolatot ún. több réteges üzemmódban valósítják
meg. A számítógépes hálózatokban 7 réteget különböztethetünk meg:
1. Fizikai réteg. Magába foglalja a jelek átvitelét, valamint a fizikai össszeköttetések
be- és kikapcsolását, a fizikai közeg kezelését.
2. Adatkapcsolati réteg. Két, egymás melletti rendszer hibamentes adatátvitelét
biztosítja.
3. Hálózati réteg. Hálózati összeköttetést létesít, beleértve a forgalomirányítást
és a kapcsolást, akár több hálózaton át való hírközlés lehetővé tételét.
4. Szállítási réteg. Az alsó három réteg szolgálatainak a felhasználásával végrendszerek
közötti átlátszó adattovábbítási szolgálatot nyújt a felsőbb rétegeknek, a megbízhatóság
és költséghatékonyság figyelembevételével.
5. Viszonyréteg. Két alkalmazási folyamat közötti párbeszédet szervezi meg,
ütemezi az információ továbbítását.
6. Megjelenítési réteg. Az adatokat közösen érthető, ábrázolható formára hozza.
Adatformalizálást és kódátalakítást tartalmaz.
7. Alkalmazási réteg. Mindazokat az eszközöket tartalmazza, amelyekkel a felhasználói
programok a nyílt rendszerekhez hozzáférhetnek és részben tartalmazhatja ezeket
a felhasználói programokat is.
Ahhoz, hogy ezeknek a rétegeknek a segítségével a különböző számítógépek "szót
értsenek egymással", közös szabályokat kell használniuk. A kommunikáció
során használt szabályok összességét protokollnak nevezik. Ezeket a szabályokat
is, mint a nemzetközi szabványokat általában, az ISO (International Standard
Organization) állítja elő. A nemzetközi számítógépes rendszerekben egyre inkább
az ISO OSI (Open Systems Interconnections) néven ismert szabványai terjednek
el.
Van egy másik szervezet is, amelynek szabványajánlásai széles körben elfogadottakká
váltak, noha nem kötelezőek. Ez az ENSZ szervezete, az ITU (International Telecommunications
Union) - közismertebb nevén a CCITT (Comité Consultatif International de Télégraphique
et Téléphonique). Ennek a feladata, hogy a telefon-, távíró- és adatkommunikációs
interfészekre ajánlásokat tegyen. Az ún. interfészek a fizikailag kapcsolódó
rétegek között helyezkednek el.
Bár a CCITT ajánlásai nem kötelező érvényűek, a három legalsó réteg számára
készültek, mégis a világ nyilvános hálózatainak egyetemesen elfogadott szabványaivá
váltak. Ezeket összefoglaló néven X.25-nek (ez a CCITT ajánlási száma) nevezik.
Mivel még nagyon sok olyan terminál van a világban, amelyik nem ismeri az X.25-ös
szabványokat, ezért létezik egy másik protokollhalmaz is. Ez utóbbi az X.25-ös
nyilvános hálózattal való kommunikálás szabályait rögzíti. Ezek az ajánlások
az X.3, X.28 és az X.29, amelyekre együttesen XXX-ként is szoktak hivatkozni.
Az alsó réteg szabványai főleg a CCITT-től, míg a felsőkéi általában az ISO-tól
származnak.
A hálózatok alapvetően a következő alapszolgáltatásokat tudják nyújtani:
Ezekre a főbb alkalmazási területekre a különböző hálózatokon
már széles körben elfogadott szabványok is kialakultak, amelyeknek egységesítése
folyamatosan történik.
A hálózatok a következő adathálózati technológiák alapján működhetnek:
- telefonhálózat felhasználásával
Egy ún. modem segítségével a számítógép digitális jelei analóg jelekké és vissza
alakíthatók. Nagyon sok online könyvtári katalógusnak és elektronikus faliújságnak
van közvetlen telefonszáma. Ezenkívül a telefonhálózaton keresztül lehetőség
van az ún. csomagkapcsolt hálózatok elérésére is
- vonalkapcsolt adathálózaton (pl. NEDIX). Jellemzője, hogy a kapcsolat felépítésekor
egy felhasználó kizárólagosan lefoglalja az egész vonalat; vagy
- csomagkapcsolt hálózaton (erről érdemesebb bővebben is szólni).
Csomagkapcsolt hálózat
Lényege, hogy az adatok továbbítása adatblokkokban, ún.
csomagokban történik. A két kommunikáló számítógép nincs közvetlen kapcsolatban
egymással. Ez lehetővé teszi az eltérő sebességű és típusú egységek közötti
adatcserét is. Az X.25-ös ajánlásokat pontosan nem ismerő terminálok egy "fekete
doboz" segítségével tudnak adatokat küldeni és fogadni a csomagkapcsolt
hálózatról. Ezt a "fekete dobozt" PAD-nek (Packet Assembler Disassembler
- csomagösszeállító/szétbontó) nevezik.
A küldendő adatokat, fájlokat a PAD ún. csomagokra bontja, amelyek az adatokon
kívül tartalmazzák a címzett pontos címét is. Ezeket a csomagokat végül a hálózatot
alkotó kapcsoló számítógépek továbbítják. Ez a technológia lehetővé teszi, hogy
egyetlen fizikai vonalon több kommunikációs (logikai) csatorna is felépüljön.
Az intelligens kapcsoló számítógépek ellenőrzik a hálózat forgalmát, és ennek
alapján választják ki a csomagok optimális útirányát. Ez azt jelenti, hogy egy
elküldendő adategység, pl. egy fájl csomagjai akár mind különböző útvonalon
érkezhetnek meg a címzetthez, ahol a fogadóállomás újra felépíti belőlük az
egységes üzenetet.
Az Információs Infrastruktúra Fejlesztési Program (lIF)
Magyarországon egy országos X.25-ös csomagkapcsolt
hálózat kiépítését a Posta, a MATÁV, illetve a Please Kft. kezdte meg 1986-ban
az Információs Infrastruktúra Fejlesztési Program szervezésével, a fejlesztés
első szakaszának (1986-1990) fő céljaként.
Ebben az időszakban a Programnak két finanszírozója volt, a Magyar Tudományos
Akadémia és az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság. A COCOM tilalmak miatt
az IIF megbízásából az MTA SZTAKI-ban, "házilag" fejlesztettek ki
egy nagy területű hálózati szoftver rendszert a hazai felhasználók számára.
Az 1990-re megépült hálózat már több ezer X.25-ös végponttal kínálta a kutatóintézeteknek,
egyetemeknek, könyvtáraknak a különböző hálózati szolgáltatásokat.
Az X.25-ös hálózat kiépülésével már nemcsak a külföldi,
hanem a hazai adatbázisok lekérdezése is lehetővé vált. Az IIF pénzügyi támogatásának
köszönhetően közel 100 magyar adatbázis épült ki 1989-90-től. Ezek egy részét
az IIF és a SZTAKI közvetlenül, a saját számítógépeiről szolgáltatja (pl. az
OSZK Nemzeti Periodika Adatbázisát vagy a TÁRKI Szociológiai Adatbázisát), míg
másokat (pl. az MTA Disszertációs Adatbázisát) a tulajdonosok a saját hostjukról
szolgáltatják. Az IIF segítségével egyre több hazai könyvtár állománya is elérhető
az X.25-ön keresztül. Például: a Budapesti Műszaki Egyetem (ALEPH), a Budapesti
Közgazdaságtudományi Egyetem (ECONINFO), az Országos Széchényi Könyvtár (NEKTÁR),
az OMIKK (OSZKÁR), a Szegedi József Attila Tudományegyetem (KOKO).
A nemzetközi csatlakozások révén azonban számtalan külföldi online könyvtári
katalógus (OPAC) és adatbázis elérése is a rendelkezésünkre áll.
A PETRA-n a legkülönbözőbb témakörökben találhatunk szöveges fájlokat, pl. kézikönyveket a hálózatról, pályázatokat, a már említett KATALIST archivált leveleit. Ezenkívül szabadon letölthető programok is megtalálhatók itt, pl. az IIF keretrendszer legfrissebb szoftverei, CD-ROM adatbázisok demo programjai, hipertext kézikönyvek, billentyűzet magyarítók, vírusölők és még sok minden egyéb.
- az IIF keretrendszer segítségével elérhető adatbázisok
rövid leírása;
- könyvtárban megtalálható CD-ROM adatbázisok tartalmi ismertetője;
- konferenciafelhívások;
- könyvtári hírek, elektronikus folyóiratok.
Ugyan a felépített menüstruktúrának korántsem használják minden ágát, de egy
hirdetési rovatban tapasztalható, hogy az oktatási és kutatási szférán kívül
már egy-két vállalkozás is felfedezte magának az ELF-et.
Itt kell megemlíteni az IIF és a SZTAKI néhány újabb szolgáltatását, terveit,
amelyek technikai vagy hálózati ismertetésére azonban csak a későbbiekben kerül
sor.
- fejlesztés alatt van egy OSI szabványú közvetlen nemzetközi levelezésre képes
levelezőrendszer X.400-as protokollal; de már bevezetés előtt áll egy X.500-as
ajánlás is, amelyet a Posták Nemzetközi Szervezete alakított ki egy nemzetközi
telefonkönyv szolgáltatásra. Ez az elektronikus telefonkönyv szorosan kapcsolódik
az OSi üzenetkezelő rendszeréhez (Message Handling System, MHS), amelyet X.400
néven említettünk.
- 1993 januárjától nyilvános Gopher szolgáltatást vezettek be, amelynek révén
egy csatlakozási pont segítségével a különböző hálózatok legkülönfélébb információforrásaihoz
lehet hozzáférni;
- 1993 tavaszától ugyancsak nyilvános szolgáltatásként X.25-ről is hozzáférhetünk
a USENET NEWS elektronikus hírek világhálózatához;
- most már több kapcsolódási ponton el tudunk jutni egy amerikai protokollal
működő világhálózathoz, az Internethez. Ezenkívül folyamatban van egy országos
számítógépes gerinchálózat (HBONE) kiépítése, amelyik közvetlen hozzáférést
biztosít majd (TCP/IP protokollal) az említett nemzetközi rendszerhez;
- 1991 februárjától tagjai vagyunk az EARN (European Academic and Research Network)
hálózatnak, HUEARN néven létrejött nemzeti egységgel, ezen keresztül részesedvén
az EARN különféle szolgáltatásaiban;
- 1990-től a SZTAKI tagja lett az EUnet-nek is, amelyik főleg UNIX gépekből
áll, és nyújt nagy segítséget abban, hogy az ELLA rendszerből külföldi levelezést
is intézhessünk.
Az IIF fejlesztéseiről és lehetőségeiről természetesen korántsem akartam és
tudtam teljes képet, adni. Ezt a vázlatos áttekintést csak arra szántam, hogy
bemutassam a hazai hálózati fejlesztések hátterét, szervezeti alapjait.
EARN - European Academic and Research Network
Az EARN számítógép hálózatot elsősorban azzal a céllal hozták
létre, hogy támogassa az egyetemeket és a kutatóintézeteket Európában, a Közel-Keleten
és Afrikában.
1985-ben alapították 38 ország részvételével. Létrehozásában nagy szerepet játszott
az IBM cég. Az IBM a gépei közötti kapcsolat elősegítése érdekében, az Egyesült
Államokban támogatta 1981-ben a BITNET hálózat létrejöttét a City University
of New York and Yale egyetemen. Idővel a hálózat "túlnőtte" Amerikát
és létrejöttek a regionális kapcsolatai, pl. Ázsiában az ASIANET, Kanadában
a NetNorth és Európában az EARN.
Nem használ egységes fizikai hálózatot, hanem például bérelt X.25-ös vonalakon
vagy ún. IP (Internet Protocol) vonalakon közvetíti szolgáltatásait. Az alapszolgáltatásai
között elsőként említhetjük az elektronikus levelezést. Ezenkívül ugyancsak
rendelkezik fájl átviteli ,,job" futtatási, távoli terminál hozzáférési
funkcióval is.
Magasabb szintű szolgáltatásai közé tartozik:
- a NETSERV, amelyik az EARN információs szolgáltatásait, adminisztrációját
kezeli. A különböző NETSERV szerverek fájlokat tárolnak, szolgáltatnak online
kapcsolatban vagy e-mailen keresztül. Ezenkívül a felhasználók katalógusának
kezelésére is alkalmas, amelyek elérhetők minden országos serveren.
- LISTSERV, elektronikus levelezőcsoportok, -konferenciák kezelésére alkalmas.
Az archivált levelekhez az LDBASE program interaktív módon - mint egy adatbázishoz
- teszi lehetővé a hozzáférést. (Az elektronikus levelezőcsoportokról a későbbiekben
bővebben lesz szó.)
- TRICKLE/RED, PC-s és egyéb szoftvereket tároló ún. fájl szerver, amelyből
a szoftverek szabadon letölthetők a saját gépünkre. Az EARN-en belül több gépen
is működik ilyen szolgáltatás.
- az ASTRA szolgáltatás egy egységes elérési felületet, keresési lehetőséget
nyújt jelenleg kb. 35, különböző gépeken lévő, különböző adatbáziskezelőkkel
feldolgozott adatbázishoz.
- RELAY, egy online konferenciarendszer. Az azonos érdeklődési körre szerveződött
felhasználók között interaktív üzenetek kezelését teszi lehetővé. Kezeli a felhasználók
listáját is.
- NETNEWS, egy csoportos kommunikációs eszköz, egy elektronikus faliújság és
elektronikus konferencia együttes rendszere, amelyet információcserére, hírközlésre,
véleménycserére használnak többek között.
1991 tavaszától Magyarország is tagja lett az EARN-nek, és HUEARN néven megalakult
a magyarországi szervezet. Az ELLA nemzetközi levelezésének egy részét ezen
a hálózaton keresztül bonyolítják le. A nemzetközi levelezésen kívül, amelyre
minden IIF felhasználónak közvetlen lehetősége van, az EARN többi szolgáltatását
csak az ún. EARN csomóponti (node) gépekről lehet igénybevenni. Az EARN-höz
való közvetlen kapcsolatot az IIF IBM 4381-es HUEARN számítógépe biztosítja.
Ezen keresztül juthatnak külföldre a magyar EARN tagintézmények, a JATE, SOTE,
KLTE és a BME felhasználói.
RARE (Reseaux Associés pur la Recherche Européenne - Európai Kutatói Hálózati Egyesület)
A RARE az EARN-höz hasonló szervezet, hálózat, amelyik 1986-ban
jött létre az európai országok kutatói hálózatainak tömörítése érdekében. Egyik
legfontosabb feladatának tekinti tagjai együttműködésének elősegítését a kontinens
online kommunikációs infrastruktúrájának fejlesztése érdekében.
Célja, hogy feloldja az országhatárok által megszabott határokat a kutatói hálózati
kapcsolatok terén, és lehetővé tegye a kutatók közötti zavartalan véleménycserét.
1992 elején 19 teljes jogú ország volt a tagja. A további 7 társult, szavazati
jog nélküli ország között ott van Magyarország is, amely a HUNGARNET révén tagja
a RARE-nek.
A HUNGARNET olyan egyesület, amelyet tagjai, a felsőoktatási intézmények, kutató
intézetek, könyvtárak, közgyűjtemények és a HUEARN, éppen abból a célból hoztak
létre, hogy ennek segítségével egységesen integrálódhassanak Európa információs
infrastruktúrájába.
A RARE tevékenysége elsősorban különböző munkacsoportokban történik, ezenkívül
azonban foglalkozik néhány célprojekttel is. Ilyenek például a COSINE (Cooperation
for OSI Networking In Europe) EUREKA-hoz kapcsolódó projekttel, vagy az évente
megrendezésre kerülő nagy európai hálózati konferencia, a NETWORKSHOP megszervezésével
is.
A munkacsoportok elsősorban véleményező, ajánlattevő és tanácsadó funkciót töltenek
be.
Az említett célprojektek közé tartozik például a felhasználói körökben talán
ismertebb CONCISE (Cosine Network`s Central Information Service), amely többek
között egy elektronikus faliújsághoz hasonló menüstruktúráit rendszerben ad
részletes információkat.
Az Internet
Az Internet az a fogalom, amellyel a számítástechnikusokon,
kutatókon kívül a könyvtárosok is egyre többet találkoznak.
Az Internet fogalmát manapság egyre inkább egy az egész világra kiterjedő számítógépes
hálózatként használják, ami inkább funkciójában, mintsem szervezetileg állja
meg a helyét. Ezért érdemes röviden áttekinteni a kialakulását is.
Az USA hadügyminisztériuma (U.S. Advanced Research Projects Agency, Department
of Defense) kezdeményezésére 1973-ban indult meg egy project, amelynek a célja
különböző csomagkapcsolt hálózatok összekötésének kutatása volt. A project azokat
a technikákat és technológiákat kutatta, amelyek lehetővé tették a már sokfelé
meglévő hálózati számítógépek egymás közötti kommunikálását. Ezt "Internetting"
projectnek hívták, és az általa létrehozott rendszert ARPANET-nek. Ehhez a hálózathoz
sok egyetemi és kormányhivatal helyi hálózata (LAN) kapcsolódott, ezért a hálózatot
"Internet"-nek is nevezték.
A különböző hálózati számítógépek kommunikálása érdekében a következő protokollokat
fejlesztették ki:
- IP (Internet Protocol) - a hálózati protokoll a nagyszámú WAN és LAN egy hálózatba
való integrálását tette lehetővé, TCP (Transmission Control Protocol)
- az adatforgalmat biztosító szállítási protokoll. Együttesen ezt a kommunikációs
protokollt TCP/IP néven nevezik.
1986-ban az USA Nemzeti Tudományos Alapítványa (U.S. National Science Foundation
NSF) létrehozta az NSFNET hálózatot. Ez a már említett kommunikációs protokollt
felhasználva egy nagy sebességű számítógépes gerinchálózatot hozott létre, amely
számítógépek százezrei között teremtett kapcsolatot. A 80-as évek során egyre
több Amerikán kívüli hálózat, host (szolgáltató számítógép) csatlakozott a TCP/IP-a
keresztül az Internethez, ami ennek révén egy hálózatok hálózata, egy világot
behálózó szuperhálózattá vált.
A 90-es évek elejétől az Internet egyre inkább áttért az OSI (Open Systems Interconnections)
protokolljaira. 1991 végére az Internetnek már több mint 36 országból kb. 5000
hálózaton és 600 000 szolgáltató számítógépen keresztül kb. 4 millió használója
volt. A kormányzati támogatásnak köszönhetően ugyan az amerikai kutatási és
oktatási infrastruktúra fő részévé vált, de egyre nagyobb mértékben kapcsolódnak
hozzá nemzetközi szinten is, sőt az üzleti szféra is egyre inkább kezdi felfedezni
saját információs igényei számára.
Alapszolgáltatásai között természetesen szintén elsőként az elektronikus levelezést
említhetjük, amelyik az ún. SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) protokollon
alapszik. Címzése megfelel az általános e-mait sémának: USERNAME@ADDRESS. A
számítógépek azonosítására egy hiearchikus címstruktúrát, ún. Domain Name System,
azaz DNS-t használnak, ami balról jobbra a kisebb egységtől a nagyobb egységig
határozza meg a számítógép pontos helyét és nevét.
Pl. A Kinizsi utcában lévő IBM3090-es számítógép Internet címe: ursus.bke.hu.
Az utolsó egység Magyarországot (HU), a tőle balra álló a számítógépet kezelő
intézményt (BKE), adott esetben a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemet,
és a baloldali címegység magát a számítógép nevét (URSUS) jelenti. A címegységeket
pontok választják el egymástól. Mivel az én felhasználói azonosítóm ezen a gépen
a KLIB004, ezért az IBM-en lévő Internet e-mail címem: klib004@ursus.bke.hu
Az amerikai telnet címek végéről általában lehagyják az országkódot, és az utolsó
címelem a számítógépet kezelő intézmény típusát adja meg.
A gyakrabban előforduló tipusok:.edu (egyetem, oktatási intézmény);.com (kereskedelmi
host);.gov (kormányhivatal);.mil (katonai intézmény).
A "beszélő" és jobban megjegyezhető címeket persze csak az emberek
miatt taníttatták meg a gépekkel, mivel azok alapvetően egy négy címegységre
osztott, számjegyekből álló címformát értenek meg (pl. 140.110.1.2).
Az Internet másik leggyakrabban használt alapszolgáltatása a távoli számítógépekhez
való terminálhozzáférés, amelynek mind a protokollját, mind a parancsát TELNET-nek
hívják. A telnet segítségével távoli OPAC-okhoz, bibliográfiai, teljes szövegű
adatbázisokhoz, adatfájlokhoz és sok egyéb online szolgáltatáshoz férhetünk
hozzá. Egy telnet hívás segítségével olyan könnyen kapcsolódhatunk és dolgozhatunk
egy akár a másik kontinensen lévő számítógépbe, mintha az csak a szomszéd szobában
lenne. Az Interneten rengeteg adatbázist találhatunk, amelyeknek a használata
nyilvános és ingyenes. Némelyeknél a bejelentkező jelszó kézikönyvekből ismert,
míg másoknál a bejelentkező képernyőn megkapjuk a lehetséges jelszót (jelszavakat).
Például:
$ telnet ukanaix.cc.ukans.edu
%TELNET-I-TRYING, Trying to connect to 129.237.33.1
%TELNET-S-OPEN, Connection Opened to
AIX telnet (ukanaix.cc.ukans.edu)
The University of Kansas
IBM AIX Version 3 for RISC System/6000
(C) Copyrights by IBM and by others 1982,1990.
For assistance call 864-0110 or to report network problems call 864-0200
Login as'kufacts' for access to the Campus Wide Information System.
'history' for history network resources
'ex-ussr' for former Soviet Union info
A fájl-átvitelt (file transzfernek is nevezik) az Interneten
az FTP (File Transfer Protocol) biztosítja, amely egyben a parancsnak is a neve.
Ez a funkció ilyen formában sem az EARN, sem a BITNET hálózaton nem létezik.
Ezeken a hálózatokon a fájl-átvitelt is a levelező funkcióval lehet csak megoldani.
Az Interneten viszont ezért az FTP funkciót csak közvetlen Internet kapcsolat
esetén lehet használni. Így közvetlen, interaktív kapcsolatot lehet teremteni
egy távoli számítógéppel. A kapcsolat létrejötte után mintha e távoli gép operációs
rendszeréig jutnánk, hozzáférhetünk egy adott memóriaterülethez, az ottani fájlokat
kilistáztathatjuk vagy letölthetjük a saját gépünkre. A fájl-átvitel azonban
kölcsönös, azaz mi is tudunk átvinni egy fájlt a távoli számítógépre.
Az adatbázis-szolgáltatás mellett nagyon elterjedt az Intemeten az ún. anonymous
FTP szolgáltatás is. (A belépési eljárás: az "anonymous" username-mel
+ saját e-mail címünkkel mint passworddel. Az itt található fájlok mindenki
számára nyilvánosan letölthetők és használhatók.)
is. Ez azt jelenti, hogy nagyon sok számítógépben különítettek el egy nyilvános
területet.
Az FTP-vel elérhető információforrásokra és azok használatára a dolgozat későbbi
részében fogok részletesebben kitérni. Elöljáróban azért annyit meg kell említenem,
hogy az FTP-vel elérhető nyilvános számítógépmemóriákban szöveges és program
fájlok hatalmas tömege található. Ezek az online katalógusoktól eltérően már
eredeti, elsődleges elektronikus dokumentumok. Megtalálhatók közöttük egyebek
mellett Shakespeare összes művei, Bill Clintonnak a Kongreszszus elé terjesztett
gazdasági programja, az USA 1990-es népszámlálási adatai, vírusölő programok
és hipertext kézikönyvek.
Hálózati információforrások és felhasználásuk a könyvtárban
Eddig a számítógépes hálózatok technikai, szoftver-
és szervezeti hátteréről próbáltam képet adni, a továbbiakban azt szeretném
bemutatni, hogy a különböző típusú hálózati információforrások milyen hatással
lesznek a könyvtárak tevékenységére.
Online könyvtári katalógusok (OPAC-ok)
A számítástechnika a könyvtárakban első lépésként csak a
hagyományos tevékenységek, feladatok géprevitelében jelentkezett. Ennek egyik
legfontosabb eleme a könyvtári katalógusok, a könyvtárak lelkének számítógépes
feldolgozása. Az online katalogizálás nemcsak a feldolgozó könyvtárosok munkáját
könnyítette meg azáltal, hogy az egységesített adatelemek ismétlődő bevitelét
feleslegessé tette, de a több szempont szerinti kombinált keresések lehetővé
tételével megkönnyítette és meggyorsította a könyvtári katalógusokban való eligazodást
is.
A hálózatok belépésével a számítógépes katalógusok online katalógusokká (ún.
OPAC, Online Public Access Catalog) váltak, amelyek már minőségi változást hoztak
a könyvtárak életében. Ez volt az első lépés a könyvtár, mint lokális tudásgyűjtő
és közvetítő intézmény globalizálódásának az irányába. Addig egy könyvtár használata
csak a könyvtár épületén belül volt lehetséges. Természetesen a könyvtárak különböző
kiadványokkal, könyvtárközi cserével már házon kívüli információközvetítést
is folytattak, de tevékenységükben a meghatározó a helyi használat volt.
A világban ma már mindenhol találhatóak OPAC-ok, és számuk napról napra nő.
Ezek a katalógusok már a hazai X.25-ös hálózatba kapcsolt könyvtárak számára
is elérhetők. Felhasználásuk igen sokrétű lehet, néhány alkalmazás a sok közül:
- szakirodalmi tájékoztatás;
- tájékozódás egy másik könyvtár gyűjteményéről. (Egyetemisták vagy kutatók
tanulmányút előtt tájékozódhatnak a kiválasztott intézményről annak online katalógusa
révén);
- gyarapítás (ötletet adhat az állomány fejlesztéséhez is, segíthet a beszerzendő
könyvek adatainak pontosításában);
- tapasztalatgyűjtés könyvtári rendszerekről.
A (szűkebb értelemben vett) online katalógusok általában egy könyvtár monográfiáinak
leírásait tartalmazzák. Előfordul az is azonban, hogy egy közös katalógusban
dolgozzák fel a monográfiák mellett a periodikákat is. Más esetekben a periodika
katalógus az online katalógustól elkülönülten található a könyvtár online rendszerében.
Ezen kívül zenei anyagok, kéziratok, videók, térképek és egyéb típusú dokumentumok
is szerepelhetnek egy OPAC-ban.
A tágabb értelemben vett OPAC-ban a monográfiák mellett nemcsak az egyéb típusú
dokumentumok gyűjteménye, hanem az egyéb típusú információk is szerepelhetnek.
Az így értelmezett OPAC tartalmazhatja:
- a könyvtár monográfiáinak online katalógusát,
- a periodika katalógust,
- egyéb speciális gyűjtemények katalógusát, esetleg a könyvtár által készített
nyilvános vagy korlátozott felhasználású adatbázisokat,
- más online könyvtári rendszerekhez való kapcsolódási pontokat,
- távoli szak-adatbázisokhoz való kapcsolódási pontokat,
- faliújságot a könyvtár híreiről,
- közvetlen levélküldési lehetőséget a könyvtár személyzetének.
A felsoroltak egy részére jó példa a Library of Congress nemrég nyilvánossá
tett információs rendszere, a LOCIS. (Talán érdemes kiemelni, hogy - sok más
könyvtári rendszerhez hasonlóan - a később ismertetésre kerülő Gopher szolgáltatás
segítségével bármelyik X.25-ös kapcsolattal rendelkező hazai könyvtár is el
tudja már érni a világnak ezt az egyik legnagyobb könyvtári rendszerét, amely
kb. 15 millió dokumentumot tartalmaz.)
LOCIS: Library of Congress Information System
TELNET LOCIS.LOC.GOV
No login required
(Jelenleg csak 12:30 és15:30 között használható)
L 0 C I S : LIBRARY OF CONGRESS INFORMATION SYSTEM
1 Library of Congress Catalog
2 Federal Legislation
3 Copyright Information
4 Braille and Audio
5 Organizations
6 Foreign Law
7 searching Hours and Basics
8 Documentation and Classes
9 Library of Congress General Information
12 Comments and Logoff
LIBRARY OF CONGIRESS CATALOG
CHOICE FILE
1 BOOKS: English language books 1968-,
French 1973-, German, LOCI
Portuguese, Spanish 1975-, other
European languages 1976-77,
non-European languages 1978-79.
Some microforms 1984-.
2 BOOKS earlier than the dates above.
Some serials, maps, PREM
music, audiovisual items.
3 Combination of files 1 and 2 above
(LOCI and PREM).
4 SERIALS cataloged at LC & some
other libraries since 1973. LOCS
5 MAPS and other cartographic items
cataloged at LC 1968- LOCM
and some other research libraries 1985-.
Atlases (which are books) are
in LOCI and PREM.
6 SUBJECT TERMS and cross
references from LC Subject Headings LCXR
12 Return to LOCIS MENU screen.
Az online katalógusok létrejötte lehetőséget adott az ún. osztott katalogizálási rendszerek felállítására is. Ez több könyvtár által, centralizált vagy decentralizált formában épített közös katalógust jelent. Azt jelenti, hogy egyetlen online katalógusban egyetlen keresési művelet révén akár több tucat könyvtár többmillió rekordjai között válogathatunk. Erre legjobb példa talán a kaliforniai egyetem MELVYL katalógusa. A katalógusban 9 egyetemi könyvtár közös állománya található. A monográfiai adatbázis több mint 5,5 millió rekordja könyveket, térképeket, filmeket, kottákat és hangfelvételeket tartalmaz. A külön periodika katalógus mellett nyilvános és kereskedelmi adatbázisokhoz, más amerikai és angol egyetemi és könyvtári rendszerekhez kapunk hozzáférést:
MELVYL SYSTEM DATABASES
telnet melvyl.ucop.edu
Library databases:
TEN For faster searches, type TEN;
Ten-Year MELYYL Catalog - materials published
from 1983 -1993
CAT Full MELVYL Catalog - UC libraries and the
California State-Library
PE Periodical Titles - California Academic Libraries
List of Serials
- DATABASES OUTSIDE THE MELVYL SYSTEM:
ASIA Asian and Pacific studies - UC Davis
DIALOG DIALOG Information Services, Inc. (account
required)
EEA Earthquake Engineering Abstracts
ERIC Education article & report citations (database
on Stanford system)
- CALIFORNIA CATALOGS/CAMPUS-WIDE INFORMATION
SYSTEMS OUTSIDE THE MELVYL SYSTEM:
GLADIS UC Berkeley
HAYSTAC California State University, Hayward
(VT100 only)
INFOCAL UC Berkeley Campus-ide Information System
STANFORD Stanford University
- LIBRARY CATALOGS OUTSIDE CALIFORNIA:
B0STON Boston University
CAMBRIDGE Cambridge University, England
CARL Colorado Alliance of Research Libraries
EPIC OCLC, Inc. (account required)
HARVARD Harvard University HOLLIS Library
System (YT100 only)
OXFORD Oxford University, England
Érdemes még megemlíteni az osztrák egyetemi könyvtárak osztott
katalógusát, a BIBOS-t, amely 16 egyetemi könyvtár anyagát tartalmazza, és az
izraeli egyetemi könyvtárak közös rendszerét, az ALEPH-et, melyhez 40 szövetséges
könyvtár kapcsolódik.
Néhány online katalógusnál még olyan szolgáltatást is találhatunk, amely a lekeresett
tételeket e-mailen elküldi a saját elektronikus postaládánkba (pl. a kaliforniai
MELVYL katalógus, a syracuse-i egyetem vagy a Harvard egyetem online katalógusa).
Ez a tulajdonság ugyan nem általános a könyvtári katalógusoknál, de ez is jól
jellemzi a könyvtári szolgáltatások "házon kívüli" irányba történő
elmozdulását.
Meg kell még említenünk az online katalógusok alkalmanként előforduló, de fontos
tulajdonságát, a kölcsönzést. Mivel általában az online könyvtári katalógusok
mögött integrált könyvtári rendszerek vannak, amelyek magukba foglalják a kölcsönzést
is, ezért több OPAC megengedi regisztrált olvasóinak az online előjegyzést,
sőt kölcsönzési igény rögzítését is. Ugyan még nem a könyvtári rendszerbe beépítve,
de a hálózaton az elektronikus levelezést felhasználva, a Közgazdaságtudományi
Egyetem könyvtára kísérletet tett arra, hogy e-mailen küldött könyvtárközi kölcsönzési
kéréseket elfogadjon. Sajnos, a tapasztalat azt mutatja, hogy a hazai könyvtári
gyakorlatban az elektronikus levelezés még nem igazán vált mindennapos munkaeszközzé.
Elektronikus szövegek, dokumentumok, könyvek
A hálózatok kialakulásával megjelent az elektronikus publikálás
is. Ez lényegében a hagyományos (papíralapú) kiadásnak megfelelő formájú dokumentumok,
könyvek, publikációk, folyóiratok kiadását jelenti. Az eltérés a terjesztés
és a forgalmazás tekintetében jelentkezik, mivel ez elektronikus formában és
csatornákon történik. Ez a kiadói tevékenység úgy is felfogható, hogy a papírra
nyomtatás munkafolyamatát a végső felhasználóra hagyják. Ezeknek a dokumentumoknak
az olvasása papíron a legkényelmesebb, ezt az tudja csak igazán, aki rendszeresen
és sokat olvas képernyőről. A kiadói munkafolyamat ilyetén megosztása azonban
jelentős változást jelent az információ terjesztése számára. Az elektronikusan
rögzített információ terjesztése és hozzáférése nagyságrenddel múlja felül a
hagyományos kiadásét, ugyanis ezek a termékek "kiadásuk" pillanatától
kezdve szinte a világ minden részéről elérhetők és letölthetők. Ez azt jelenti,
hogyha egy másik kontinensen egy távoli számítógépen elhelyeznek egy megfelelő
elektronikus szöveget, akkor a megszerzési folyamat nem tart addig, míg ennek
a szövegnek a létezéséről értesülünk. A megfelelő elektronikus kommunikációs
csatornákon ez akár egy napba is beletelhet. A szöveg letöltése, amennyiben
közvetlenül FTP-vel hozzuk át, és nem elektronikus levélben küldetjük el magunknak,
még 5-10 percet is igénybe vehet. A következő, talán legidőigényesebb művelet,
az adott dokumentum kinyomtatása már erősen függ a nyomtatónk típusától, de
azért ez sem igen szokta meghaladni az 1-2 órát. Ehhez még hozzá kell tennem,
hogy ezeknek a dokumentumoknak a. letöltése általában térítésmentes, csak a
telekommunikációs és a nyomtatási költség jelentkezik ráfordításként - a könyvtárosi
munkabérünkön felül.
Itt most kizárólag az elektronikus szövegekkel szeretnék röviden foglalkozni
és nem - a már említett - szoftverkönyvtárakkal vagy statisztikai adatbázisokkal.
Csak példaként felsorolnék egy-két elektronikus szövegtípust, a teljesség igénye
nélkül:
- kézikönyvek (pl. szótárak, telefonkönyvek, földrajzi névtárak)
- kormányzati dokumentumok (pl. a Fehér Ház gazdasági elképzelései stb.)
- kutatási munkaanyagok - szépirodalom
- tanulmányok a legkülönbözőbb tudományterületeken
- történelmi dokumentumok (pl. Magna Charta, Kommunista Kiáltvány)
- vallási művek (pl. a Biblia, a Korán)
A sor még hosszan folytatható lenne, de talán már ennyiből is kiderül, hogy
az elektronikus szövegek egy külön, önálló dokumentumtípust alkotnak.
Az online világban már több project működik, amelyeknek kifejezett célja az
elektronikus könyvek gyűjtése és nyilvános hozzáférhetővé tétele. Az egyik talán
legismertebb ilyen törekvés a Gutenberg Project, amely Michael S. Hart professzor
(National Clearinghouse for Machine Readable Texts) nevéhez fűződik. A project
2000-ig 10 000 elektronikus könyvet tervez rögzíteni, amelyek között a világirodalom
alapművei is megtalálhatók lennének.
A Gutenberg Project mellett az Oxford Text Archive és az Online Book Initiative
(OBI) kezdeményezéseket kell még megemlítenünk, amelyek számottevő elektronikus
könyvállománnyal rendelkeznek.
A könyvek mellett az egyéb elektronikus szöveges dokumentumok szervezett gyűjtésére
már több amerikai egyetemen találunk példát. Ilyen pl. a The Electronic Text
Center & On-line Archive of Electronic Texts a virginiai egyetem Alderman
könyvtárában. A központ egyelőre csak helyi használatban, az egyetem hallgatói,
oktatói és személyzete számára kínálja szolgáltatásait.
Megemlíthető még a Rutgers és Princenton egyetemek CETH (Center for Electronic
Texts in the Humanities) vagy a georgetowni egyetem Catalogue of Projects in
Electronic Text at the Center for Text and Technology kezdeményezése.
Az eddigiekből már érzékelhető, hogy előbb-utóbb az itthoni könyvtáraknak is
foglalkozniuk kell az elektronikus szövegek kérdésével. Tulajdonképpen már nálunk
is megtörténtek a kezdeti lépések, az IIF említett PETRA szolgáltatásával, vagy
a mostanában kialakuló ún. Gopher-szolgáltatásokkal. A PETRA-n lévő könyvtárakban
idegen nyelvű és magyar nyelvű dokumentumok egyaránt megtalálhatók. A PETRA
azonban csak átmeneti megoldást nyújthat; hatékonyabb megoldásként jelentkezik
az egyetemi könyvtárak szakterületenkénti elektronikus szöveggyűjtése és ezek
pl. egy Gopher program általi integrált rendszerben megvalósuló archiválása.
Milyen kérdéseket vetnek fel a hazai könyvtárak számára az elektronikus szövegek:
Az egyik megközelítésben a megoldás egy ún. online gyarapítás
bevezetése lehet. Mivel hazai könyvtáraink zöme még a könyvtári feldolgozás
számítógépesítésével van elfoglalva, ezért csak a későbbiekben gondolhatnak
egy komplex könyvtári online rendszer kialakítására. Így elképzelhető egy olyan
megoldást, hogy a könyvtár átvállalva a használóktól a nyomtatás folyamatát,
az elektronikus szövegeket papírhordozón rögzíti, és hagyományos dokumentumként
dolgozza fel könyvtári katalógusában.
A másik, természetesen hatékonyabb megoldás e dokumentumok közvetítése megfelelő
online rendszer segítségével. Erre a különböző teljes szöveges adatbáziskezelők
lehetnek alkalmasak. Az egyik legismertebb program, a Gopher, amely ügyfél-kiszolgáló
szerverként más könyvtárak elektronikus szövegeit is képes közvetíteni a használóik
számára.
Meglehet, a számítástechnika újabb és újabb eszközökkel
fog elkápráztatni bennünket az elektronikus szövegek együttes hozzáférésére,
azonban minél nagyobb tömegű elektronikus dokumentum áll a rendelkezésünkre,
annál inkább szükséges ezeknek valamiféle rendezettsége, osztályozása, amely
már a könyvtárosok feladata.
Szeretném felhívni a hazai könyvtárosok figyelmét arra, hogy jóval többeknek
van hozzáférésük ezekhez a forrásokhoz, mintsem azt gondolnák. Az Interneten
a közvetlen FTP alkalmazásához jelenleg még valóban nem túl sok könyvtárnak
van lehetősége. Az említett hálózati szoftverek segítségével azonban a különböző
helyeken lévő fájlok elérhetők már számunkra is. Ezenkívül meg keli említeni,
hogy a különböző programok mellett a fájlok nagy része az elektronikus levelezés
útján is beszerezhető (pl. az ún. FTPMAIL szolgáltatás segítségével).
A nemzetközi hálózatokról megszerezhető elektronikus szövegek túlnyomórészt
angol nyelvűek. Azonban a magyar nyelvű anyagok elektronikus hozzáférése alapvetően
rajtunk, magyar könyvtárosokon múlik.
Elektronikus folyóiratok, hírlevelek
Az online világban a hagyományos dokumentumokhoz hasonlóan
- a könyvek és a monografikus jellegű elektronikus szövegek mellett elektronikus
folyóiratok, hírlevelek is találhatók. A külföldi könyvtáros és információs
sajtóban már komoly szakirodalma van az elektronikus folyóiratok kiadásának.
Közép-Kelet-Európában is található már elvétve néhány Lengyelországban, Csehországban,
Oroszországban, sőt Magyarországon is (lásd Magyar Elektronikus Tőzsde, szerkeszti
Orczán Zsolt).
Az elektronikus folyóiratokat az elektronikus levelezés útján terjesztik, "előfizetésük"
általában ingyenes. A folyóiratok terjesztéséről általában egy LISTSERV nevű,
elektronikus levelezést kezelő program gondoskodik. A program címére küldött
e-mail levélben lehet a folyóiratot "előfizetni", lemondani, vagy
az archivált állományból régebbi példányokat lekérni.
Terjedelmüket tekintve találhatunk néhány oldalasakat is (pl. Public Access
Computer Systems News), de olyanokat is, amelyeknek egy-egy cikke külön fájlban
érkezik (pl. Postmodern Culture). Témájukat tekintve természetesen még túlsúlyban
vannak az információtechnológiával, számítástechnikával foglalkozók, de lassan
az egyéb tudományterületek is felfedezik maguk számára ezt a publikálási területet.
Olvashatunk már elektronikus folyóiratokat a filozófia, a pszichológia, a kertészet
vagy az egészségügy területéről is.
Az elektronikus folyóiratok példányait általában archiválják, a régebbi példányok
pedig a különböző hálózati eszközök segítségével elérhetők.
Az elektronikus folyóiratok kezelése hasonló módon képzelhető el, mint az elektronikus
szövegeké. Lehetséges például a teljes szöveget is kezelő könyvtár online rendszerekbe
integrálni az adott könyvtár számára fontosnak tartott elektronikus folyóiratok
(továbbiakban e-folyóiratok) teljes szövegeit. Ebben az esetben az online rendszer
lehetőséget ad a folyóiratcikkek képernyőn való olvasására, azokban való szöveges
keresésre, nyomtatásra, jobb esetekben a kívánt tétel e-mail útján való megszerzésére.
Megfelelő online könyvtári rendszer híján - véleményem szerint - elfogadható
átmeneti megoldás az e-folyóiratok teljes vagy részleges (pl. tartalomjegyzék)
kinyomtatása a könyvtárban és hagyományos papíralapú folyóiratként való kezelése.
Hadd említsek itt meg két külföldi példát annak illusztrálására, hogy a nagyvilág
könyvtárai is manapság keresik az e-folyóiratok szolgáltatásának módozatait.
Az első példa a Virginia Politechnic Institute (VPI) and State University (SU)
Könyvtárában lévő automatikus elektronikus érkeztető rendszer. A rendszer a
CHIP (Chile Information Project) News elektronikus hírlapból épít automatikusan
egy teljes szöveges adatbázist.
A princetoni egyetemen egy program emberi beavatkozás nélkül kiválogatja a napi
e-mail postából a CHIP News tételeit, egy szövegszerkesztő segítségével megfelelő
formába hozza a fájlt, szétválogatja belőle a híreket, és betölti azokat egy
adatbázisba a kulcsszavakat indexelve.
A második példa szintén egy automatikus e-folyóirat-érkeztető rendszer. Virginiában,
a VPI & SU egyetem könyvtárában található. Az előző rendszerhez hasonlóan
az e-mailen érkező e-folyóirat-tételeket automatikusan továbbítja egy WAIS (Wide
Area Information Server) alapú adatbázisba és egy Gopher-rendszer alkönyvtárába.
A folyóirat-tételek ezután az online könyvtári rendszerben a teljes szövegre
indexelve visszakereshetők.
Az elektronikus folyóiratok érkeztetése és szolgáltatása mellett azonban más
feladatok is kínálkoznak a könyvtárosoknak:
Oktatás.
Ez a feladat természetesen nemcsak az e-folyóiratokra korlátozódik, de a hálózatok
kiépülésével a felsőoktatási intézményekben, kutatóintézetekben ez a feladat
egyre inkább előtérbe kerülhet. Ahol lehetőség van az e-mail használatára, fel
kell hívni a használók figyelmét az e-folyóiratokra, és meg kell tanítani ezek
kezelését, használatát. Ez az a pont, ahol az e-folyóiratok jobban eltérnek
a hagyományos társaiktól. A drága, papíralapú szakfolyóiratoktól eltérően az
e-folyóiratokhoz sokkal könnyebben és olcsóbban juthatnak hozzá az e-mail lehetőséggel
rendelkező felhasználók.
Nyilvántartás.
Ez a feladat azt jelenti, hogy legalább a könyvtár gyűjtőkörének megfelelő e-folyóiratokról
aktuális és teljes körű információval kell rendelkeznünk. Erre a feladatra az
egyik legjobb példa és segédeszköz Michael Strangelove, a University of Ottawa
tanárának kéz i könyve, a Directory of electronic journals and newsletters,
amelyik talán a legjobb és legteljesebb feldolgozását adja az elektronikus folyóiratoknak.
(Strangelove, 1992.)
Elektronikus konferenciák, listek
Az eddig tárgyalt elektronikus dokumentumokra az volt a
jellemző, hogy nagyjából megvan a megfelelőjük a hagyományos papíralapú dokumentumok
között, bár amint láttuk már, ezek is új feladatokat és különleges kezelést
igényelnek a könyvtárosoktól. A következőkben tárgyalt elektronikus kommunikációs
formának azonban nehezen találhatnánk hagyományos megfelelőt, ez már az online
világ szülöttje.
Ennek a technikai lehetőségnek a révén jöttek létre a hálózati világban az ún.
elektronikus konferenciák, listek, levelező csoportok. Én inkább az elektronikus
lista kifejezésnél maradok, mert bár nem a legkifejezőbb, de a legelterjedtebb
fogalom erre a kommunikáció típusra. A lista lényege egyszerűen abból áll, hogy
az említett program (LISTSERV, megjegyzem, nem ez az egyetlen ilyen típusú program)
egy listán rögzíti a résztvevő személyek elektronikus postacímét, és ezután
a lista címére elküldött leveleket a listára feliratkozott összes felhasználónak
továbbítja. Az ilyen listek egy megadott érdeklődési téma köré szerveződnek,
és számuk becslések szerint már eléri a több ezret. Ez a kommunikációs forma
napjainkra jellemzően gyors és globális. Egy lista számára feladott levél kb.
fél órán belül akár több ezer ember elektronikus postafiókjához eljuthat New
Yorktól Budapesten át Sydney-ig.
Az elektronikus listeken a legkülönfélébb információk járják be a kontinenseket.
Néhány információtípus egy könyvtári listáról: szakmai információtovábbítás
(pl. egy új adatbázisról); kérdés, segítségkérés; hír jellegű információ (pl.
konferencia, szeminárium); állásajánlat; új elektronikus folyóirat vagy lista
ismertetése; rendszeresen megjelenő e-folyóiratok; szakmai véleménynyilvánítás,
vita; kisebb méretű elektronikus szöveg, publikáció, cikk.
Az elektronikus listeknek elküldött leveleket is általában archiválják. Az archivált
tételekben, mint egy adatbázisban, e-mail segítségével vagy akár online interaktív
kapcsolatban (LDBASE) keresést is végre lehet hajtani.
A listek tehát olyan gyors csoportos kommunikációs eszközök, amelyeknek a nyomtatott
információk világában nemigen van megfelelőjük. Felmerülhet a kérdés, hogy egyáltalán
a könyvtárak gyűjtsék-e, foglalkozzanak-e ezeknek a listáknak többnyire rövid,
gyorsan avuló információival. Noha a logikus válasznak a "nem" tűnik,
mindjárt meglátjuk, hogy ennek ellenére vannak a könyvtáraknak ilyen irányú
törekvéseik is.
A listek alkalmazása
A listeket első megközelítésben a könyvtárak, könyvtárosok mint saját munkájukat segítő segédeszközt használhatják. Meglehetősen sokféle könyvtárosi témájú lista létezik a hálózatokon, közöttük a már említett KATALIST, ami magyar nyelvű. (Feliratkozás: e-mail levél a listserv@hueam.sztaki.hu címre, "subscribe katalist teljes név" tartalommal). Példaként szerepeljen itt néhány a könyvtárosi témával foglalkozók közül:
ALEPHINT (ALEPH Library System Users)
Send the following command to
LISTSERV@TAUNIVM:
SUBSCRIBE ALEPHINT First Name Last Name.
STUMPERSL (Difficult Reference Questions)
Send the following message to
ROSLIBREFRC@CRF.CUIS.EDU:
SUBSCRIBE STUMPERS-L Your E-Mail Address.
KATALIST (Discussion on Library Systems and Databases-In Hungarian)
Send the following command to
LISTSERV@HUEARN:
SUBSCRIBE KATALIST First Name Last Name.
LAW-LIB (Law Librarians)
Send subscription requests to:
LAW-REQ@UCDAVIS.EDU.
Contact Elizabeth St. Goar for technical questions:
ESTGOAR@UCDAVIS.EDU.
ACRLNY-L (LiStings of Library Jobs and Events)
Send the following command to
LISTSERV@NYUACF:
SUBSCRIBE ACRLNY-L First Name Last Name.
Ha egy megfelelő listára egy gyors megválaszolást igénylő
kérdésünket, segítség kérésünket elküldjük, biztosak lehetünk benne, hogy rövid
időn belül válaszok sorozatát kapjuk. Mivel a listák fogadó oldalról nyilvánosak
- bárki bármelyik listára küldhet levelet - ezért feliratkozás nélkül is lehet
egy adott lista közösségétől segítséget kérni, a személyes postafiókba címzés
kérésével.
Úgy gondolom azonban, hogy nem szabad megelégednünk a listák saját érdekünkben
történő felhasználásával. Az e-folyóiratokhoz hasonlóan ránk vár igazán az a
feladat, hogy ezeknek a listáknak a kezelésébe, használatába bevezessük az e-maillel
rendelkező felhasználókat. Erre jó példával szolgálhatnak az idegen nyelven
már bőségesen megtalálható kézikönyvek, tájékoztatók. A magyar nyelvű ismertetők,
tájékoztató cikkek azonban még nem árasztották el igazán a hazai szaksajtót.
Emellett kimondottan könyvtári feladatként lehet felvállalni ezeknek a listáknak,
mint dokumentumoknak vagy inkább periodikáknak a kezelését, nyilvántartását.
Az e-maillel rendelkező felhasználóknak hiába van meg a lehetősége bármelyik
listára való feliratkozásra, ha nem tudja, hogy a szakterületének, érdeklődési
körének milyen lista vagy listák felelnek meg a legjobban. Erre a kérdésre egy
könyvtárostól kell választ kapnia. Megint azzal az igénnyel állunk szemben,
hogy a hálózatok irdatlan tömegű, globális, de rendezetlen információhalmazából,
egy adott könyvtárnak, a saját felhasználói köre számára rendezni és közvetíteni
szükséges a különböző típusú online információkat. Ezekre az igényekre, a tájékoztatásra,
a rendezésre és a közvetítésre a következő példákat, forrásokat lehet felmutatni:
Dana Noonan: A Guide to Internet/BITNET című nagyszerű kézikönyve nemcsak leírja
a listák használatát, a LISTSERV-nek küldhető parancsokat, de egy több oldalas
listát is közöl a különböző könyvtári, információs és egyéb témájú listákról.
Létezik a listák listája is (List of List), mint elektronikus dokumentum, amelyhez
a PETRA-n az EARN könyvtárban is hozzáférhetünk.
A Syracuse University (telnet acsnet.syr.edu vagy 128.230.1.21) SUINFO rendszerében
egyszerre két online adatbázisban, tárgyszavak segítségével kereshetünk számunkra
megfelelő listákat.
Végül Diane K. Kovacs tevékenységét is meg kell említenünk a Kent State University
Libraries könyvtárban, aki ACADLIST néven rendszeresen összegyűjti és közzéteszi
a különböző tudományágak releváns listáit.
A hálózati tájékozódás fejlettebb eszközei
A hálózatok új felhasználói hamar szembetalálják magukat
azzal a nyomasztó élménnyel, hogy elvesznek az információk irdatlan dzsungelében.
Itt is, ott is számukra érdekes és hasznosnak tűnő forrásokat fedeznek fel,
de egy idő után ez a másodlagos információhalmaz a fejükre nő, egyre nehezebben
kezelhető. A tájékozódás és a hálózati eligazodás megkönnyítése végett már számtalan
kézikönyv született, amelyek leírják a különböző online eszközök használatát,
és különböző szelektált listákat kapunk ezek elérési adatairól. A kevés magyar
nyelvű kézikönyv közül figyelembe ajánlom Bakonyi Géza - Drótos László - Kokas
Károly: Hálózati információforrások használata című IIF tanfolyami segédletet.
A kézikönyv, amely a jelen dolgozatnál sokkal alaposabban és részletesebben
taglalja a hálózati információforrásokat, hipertext változatban megtalálható
a PETRA\TANFJEGYZ alkönyvtárában.
Ugyancsak említést érdemelnek még a hálózaton található fejlettebb programok,
amelyek a hálózati információ valamilyen rendezését és együttes kezelését teszik
lehetővé. Az egyik ilyen eszköz a HYTELNET program, amelyet Peter Scott és Earl
Fogel fejlesztettek ki az University of Saskatchewan kanadai egyetemen. A program
a hálózati információforrások és online könyvtári rendszerek talán legteljesebb
gyűjteménye, könnyen kezelhető hipertext formában. Az IBM PC-re való változat
memóriarezidens segédprogram, amely nem képes ugyan a kapcsolat felépítésére,
de mindig "kéznél" lévő hasznos segítség. Nagygépre készült online
változatok is találhatók már azonban, amelyek helyettünk képesek felépíteni
a kapcsolatot. A programhoz egy HYTEL-L nevű lista tartozik, amely rendszeresen
közli a szükséges módosításokat, újdonságokat.
Világszerte elterjedt online segédprogram ezenkívül a Thinking Machines cég
Wide Area Information Server (WAIS) programja, amely egyszerre több online adatbázis,
nagyméretű szöveges fájl egyidejű, egyszerű kulcsszavas keresését teszi lehetővé.
A rendszer segítségével, amely már több helyről online elérhető, több mint 300-400
hálózati információforrást tudunk egységesen kezelni.
A svájci CERN kutatóintézetben kifejlesztett World Wíde Web (WWW) lényege, hogy
a hálózaton elérhető elektronikus dokumentumokban elhelyezett hipertext kapcsolatok
révén segíti a tájékozódást és egy téma online irodalmának feltárását.
Gopher program
Az online világ igazi "nagyágyúja" jelenleg az
ún. Gopher. Ezt a programot 1991 tavaszán a minnesotai egyetemen fejlesztették
ki egy belső egyetemi információs rendszer céljából. A kedvező tulajdonságai
miatt azonban gyors karriert futott be, és jelenleg már a világ több mint 500
számítógépén telepítették.
A Gopher lényegében egy elosztott szöveges adatbáziskezelő, ún. ügyfél-kiszolgáló
szerver elven működő rendszer. Ez azt jelenti, hogy egy menürendszer segítségével
a felhasználó nemcsak a szerver gépen tárolt szöveges állományokat, hanem a
hálózat más szerver gépein lévő szöveges dokumentumokat is el tudja érni. A
kiválasztott dokumentumot a Gopher gyűjti be számunkra a távoli hostról (szükség
esetén e-mail levélben megküldethetjük magunknak). Az újabb verziókban már bináris
fájlok kezelésére is van lehetőség.
Egy "Veronica" nevű (Very Easy RodentOriented Net-wide Index to Computerized
Archives) program segítségével a legkülönbözőbb Gopher-tételek címében lehet
keresni. A Veronica fejlettebb változata már a Boole-algebra szerinti összetett
keresésekre is módot ad. Egy másik előnyös tulajdonsága a Gopher programnak,
hogy helyettünk képes a távhívást lebonyolítani. A felhasználó különböző csoportosításokban,
menütételként kapja meg az Interneten lévő online könyvtárak és adatbázisok
nagy részét, és a megfelelő host kiválasztása esetén a Gopher automatikusan
felhívja a szükséges címet. Ezt a tulajdonságát különösképpen most értékelhetik
a hazai felhasználók. A hazai könyvtárak többsége tudniillik jelenleg csak az
X.25-ös nyilvános csomagkapcsolt hálózattal van kapcsolatban, ahonnan közvetlenül
az Internet nem hívható. Több hazai nyilvános Gopher kliens szolgáltatás révén
lehetséges, hogy bármelyik, akár csak az X.25-ös hálózatba kötött számítógéppel
is rendelkező hazai könyvtár az Internet hálózat szinte teljes egészéhez hozzáférjen.
További tulajdonsága, hogy egy távoli adatbázis vagy nagy szöveges fájl állományában
is egyszerű keresést tudunk végrehajtani anélkül, hogy mi közvetlen, interaktív
kapcsolatba kerülnénk a távoli hosttal. Ilyen módon lehet keresni például telefonkönyvekben,
egyetemi információs rendszerekben, online könyvekben vagy a Library of Congress
friss állományában.
A Gopher komplex szolgáltatási rendszerként tartalmazza a nyilvános FTP területeket
összefogó ARCHIE szolgáltatásokat, de elérhetők rajta keresztül WAIS, WWW és
online HYTELNET rendszerek is.
A világ különböző számítógépein telepített rendszereket általában összekötik
egymással, ami azt jelenti, hogy bármelyik Gophert elérve, hozzáférhetünk az
összekapcsolt Gopherek által elérhető szinte összes információs forráshoz. Ezért
a Veronicával nemcsak egy Gopher, hanem az összekapcsolt Gopherek minden egyes
menütételének a címére is keresni tudunk. Az összekapcsolt Gopherek szinte egy
metahálózatot alkotnak az Internet "felett".
Az elektronikus világkönyvtár
Eddig a könyvtárak alapvetően a papíralapú információhordozók
lokális gyűjtő és közvetítő intézményei voltak. Ha a hagyományos dokumentumok
mellett meg is jelentek már a hanglemezek, hang- és videokazetták, ezek kezelése,
gyűjtése, katalogizálása és kölcsönzése alapvetően nem tért el az állomány többi
részétől.
Manapság azonban már egyre inkább számolni kell azzal a ténnyel, hogy létrejött
és gombamód növekszik az elektronikus kommunikáció. Az elektronikus információhordozóknak
fő jellemzőjük, hogy nem "materiálisak". Változtatás nélkül reprodukálhatók,
ezért előfordulásuk száma nem előre meghatározott mint pl. a könyvek példányszáma
esetében. Hozzáférésüknél lehetséges a "távhasználat", egy adott elektronikus
dokumentum egyidejű, földrajzilag osztott használata is. Ez csak egy-két szempont
az elektronikus információ minőségileg új jellemzőiről. Ráadásul az elektronikus
kommunikációval teljesen új információhordozók jönnek létre, lásd pl. listek,
amelyek létét a könyvtári dokumentációnak valamilyen módon figyelembe kell vennie.
A hálózati információforrások jellemzői
A hálózati információk hátrányos tulajdonságai közé tartozik
a megbízhatatlanság. Míg egy könyv beszerzése után annak példányaival biztosan
mi rendelkezünk, addig a távoli számítógépeken lévő elektronikus dokumentumok
esetében ezt nem állíthatjuk egyértelműen. Előfordulhat, hogy a hostok nem érhetők
el helyi technikai problémák miatt, vagy az általunk keresett elektronikus dokumentumot
időközben kitörölték a keresett helyről. A hálózaton található elektronikus
dokumentumok tekintetében talán egyszerre említhető előnyként és hátrányként
azok sokfélesége is. Az 5 soros list üzenettől kezdve az e-folyóiraton át a
több száz oldalas online könyvig a legkülönbözőbb típusú és fajsúlyú dokumentum
előfordulhat, amelyeket nem mindig tudunk szeparáltan kezelni. Ebből következik,
hogy a hálózati források között nem igazán tudunk struktúráit kereséseket végrehajtani,
a kapott eredmények "zajosak", sok irreleváns tételt tartalmazhatnak.
Mindezeket összevéve a hálózati információforrások főbb jellemzői:
A könyvtárak az elektronikus kommunikációban
A fentiek alapján néhány reflexiómat szeretném felvázolni,
összefoglalni a könyvtárak szerepét ebben a világméretű elektronikus kommunikációban.
- Először is még egyszer szükségesnek tartom hangsúlyozni, hogy már létezik
egy olyan, az egész Földre kiterjedő információs hálózat - elsődleges, másodlagos
és sokadlagos ínformációkkal -, amelyhez már Magyarországon is egyre több könyvtár,
egyetem, kutatóintézet, sőt magánszemély is hozzáférhet.
Az információknak az egyre szélesebb körű hozzáférhetőségéből adódóan, ebben
az irdatlan információs dzsungelben való eligazodásban, tájékozódásban és ennek
oktatásában fontos szerep vár a könyvtárakra.
- El kell fogadni azt a tényt, hogy az elektronikus információ a papíralapú
dokumentumokkal egyenértékű információhordozó. Ebből az következik, hogy egy
adott könyvtár technikai lehetőségeinek és gyűjtőkörének megfelelően helyi és
online használói számára közvetítenie kell az elektronikus dokumentumokat is.
A közvetítésnek ezerféle módja képzelhető el, azok kinyomtatásától és hagyományos
dokumentumként való kezelésétől kezdve, egészen olyan komplex könyvtári online
rendszerekig, amelyek a távoli használók számára is rendelkezésére állnak.
- A könyvtári tájékoztatás és szolgáltatás kilépve a könyvtár falai mögül egy
adott profilban regionális, nemzeti, sőt nemzetközi színtérre is kiterjedhet.
- A határok nélküli elektronikus kommunikáció mind több lehetőséget ad, és ösztönzi
a könyvtárak intenzívebb együttműködését a könyvtárközi kölcsönzés fejlesztésétől
kezdve az osztott katalogizálást kiépítő komplex online könyvtári rendszerekig
(lásd pl. MELVYL Catalog).
- Egy sarkalatos kérdés a globális információk és a lokális könyvtár kapcsolatában
a megfelelő elektronikus dokumentumok helyi feldolgozása. Nehezen tudok elképzelni
olyan fejlett számítástechnikai eszközt, amely a könyvtárak, dokumentációs intézmények
tartalmi feltárását megvalósíthatná az alapvetően decentralizált és heterogén
online világban. Ebből következően, a magam részéről azt az elképzelést támogatom,
hogy egy adott könyvtár a saját gyűjtőkörének megfelelő elektronikus információkat
valamilyen saját osztályozási rendszernek megfelelően feldolgozza és közvetítse.
(Az persze szintén kérdés, hogy ehhez szükséges-e a könyvtárnak feltétlenül
egy archivált példánnyal rendelkeznie az adott elektronikus dokumentumból, vagy
pedig célszerűbb lenne tematikus fájl archívumokat kialakítani Magyarországon,
amelyekben nyilvánosan és biztonságosan elérhetők lennének a begyűjtött dokumentumok
(lásd a Magyar Elektronikus Könyvtár kezdeményezést.)
A 21. század küszöbén kialakulóban van egy olyan világméretű elektronikus kommunikációs
hálózat, amelyik a "nyílt rendszer" technológiát nemcsak számítógépek,
hanem kontinensek, országok, sőt talán még az emberek között is lehetővé teszi.
A nyílt társadalom, az egyenrangú kapcsolatok és viszonyok kialakításában most
szakmánknak, a könyvtáros társadalomnak kulcsszerepre nyílik lehetősége.
Tudom, hogy az elektronikus információ csak alternatívája lehet a papírra nyomtatottnak,
de azért elgondolkodtató az, amit Umberto Eco írt egy cikkében arról, hogy szerinte
a 19. század óta a cellulóz papírra nyomtatott könyvek átlagos életkora 70 év.
A hálózaton rögzített elektronikus információk viszont éppen decentralizáltságuknál
fogva, azzal a reménnyel kecsegtetnek, hogy képesek elkerülni az alexandriai
könyvtár örökre elveszett könyveinek a sorsát és egy modern Noé bárkájaként
nagyobb biztonsággal képesek megőrizni az utókornak a múlt és a jelen gondolatait,
az emberi kultúra szellemi örökségét.
Irodalom
Országos Széchényi Könyvtár Észrevételek (2000/04/12) |