39. évfolyam, 1993. különszám |
Archívum |
4. Információs és forrástájékoztató központok létrehozásának módszertani kérdései
4.3. A nyilvános információs központok hatékonysági jellemzői: egy felmérés tapasztalatai
A szolgáltatás leggondosabb megtervezése ellenére sok közhasznú információs központ kénytelen rövidebb-hosszabb működés után beszüntetni szolgáltatásait. Ez a tény külön indokolja a hatékonyság kérdésének rendszeres vizsgálatát. Különösen érvényes ez a térítésmentesen szolgáltató információs központokra, hiszen a tájékoztatási vállalkozások esetében a használók elmaradását jól érzékelhetik a bevételek csökkenéséből.
Az alábbiakban egy olyan felmérést ismertetünk, amelyik az elektronikus információkat nyújtó nyilvános hozzáférésű terminálok működésére terjedt ki. A levonható tanulságok már a tervezés szakaszában iránymutatók lehetnek.
1990 végén felmérést végeztek a nyugat-európai országokban a nyilvános hozzáférésű terminálokkal működő információs rendszerek körében. Nyilvánosnak tekintettek mindenféle technikán alapuló rendszert, köztük az OPAC katalógusokat, videotex rendszereket, interaktív videórendszereket stb. A felmérésbe bevont központok címeit a European Library Automation Group (ELAG) állította össze. 13 országból 89 rendszernek küldtek kérdőívet, ezek közül: 24 videotex rendszer (15 válasz érkezett); 41 számítógépes információs rendszer (40 válasz); 6 szimulációs csomag (6 válasz); 14 CD-ROM-ot használó szervezet. A megbízók arra voltak kíváncsiak, hogy mitől sikeres egy rendszer, vagy mik az esetleges kudarc okai?
A válaszokból a következő kép alakult ki.
A sikeres működés feltételei:
Bár kevesen jeleztek vissza kudarcot, a válaszok alapján sikerült összeállítani egy listát azokról az okokról, amelyek sikertelen működéshez vezethetnek:
Előfordul, hogy egy információs központ összességében sikeresnek mondható, bizonyos szolgáltatásai viszont kevésbé. Kiértékelve a különféle szolgáltatásformákat, néhány megfontolandó szempontra hívták fel a figyelmet:
4.31. A ma használatos közhasznú információs rendszerek leggyakoribb jellemzői
A nyilvános terminálok használata Nyugat-Európában tízéves múltra tekint vissza. A megbízók tudni szerették volna, hogy a terminálok napjainkban is ugyanazzal a szisztémával működnek-e, mint a nyolcvanas években? Milyen mértékben vetették be az olyan új műszaki megoldásokat mint a hiperszöveg, a grafikus képek? A nem könyvtárak által működtetett információs rendszerek adatstruktúrája hierarchikus-e?
A válaszokból kitűnik, hogy:
Irodalom
HOLM, Liv A.: Public access terminales experiences in Western Europe. = 15th Library Systems Seminar Helsinki 29-31 May 1991. Helsinki, European Library Automation Group, 1991. p.108-115.
Országos Széchényi Könyvtár Észrevételek (2000/04/12) |