39. évfolyam, 1993. 3. szám |
Archívum |
Észrevételek a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárban lefolytatott szakértői átvilágítás jelentéseihez*
Kiss Jenő
A jelentéseket írásban
véleményezték és közös értekezleten megvitatták a központi könyvtár osztályvezetői,
valamint a főkönyvtárigazgatók. Jelen észrevételek a viták és vélemények összesítésén
alapulnak.
Bevezetésképpen meg kell állapítanunk, hogy
mindkét jelentés tárgyilagosan és messzemenően a megértés jó szándékával közelített
könyvtárunk működéséhez, gondjaihoz és sikereihez. Valójában az a benyomásunk,
hogy a jelentések visszaigazolják azokat a törekvéseket, amelyek könyvtárunkban
az utóbbi évtizedben bontakoztak ki és hoztak figyelemre méltó eredményeket.
Ezt azon az alapon merjük állítani, hogy - különösen a magyar jelentés - bár
nem tesz említést róla -, alapul veszi és elfogadja a könyvtár által az elmúlt
évek során kidolgozott dokumentumokat (stratégiai terv, hálózatfejlesztési terv,
a központi könyvtár szakmai koncepciója, a központi könyvtár elhelyezési kérdései
stb.), s ezekkel összhangban teszi meg javaslatait. Így dolgozóink számára a
jelentések nem tartalmaznak vadonatúj megállapításokat, inkább csak a hangsúlyok
elhelyezésében, a fontossági sorrend megjelölésében mutatkoznak eltérések az
átvilágítás résztvevői és a könyvtár szakmai közvéleménye között.
Többen is megállapították a két jelentés jellemzésére, hogy mintha a svéd kollegina
jelentése elsősorban a könyvtárosokhoz szólna, a magyar bizottságé pedig a fenntartóhoz,
s - érthető módon - talán a magyar jelentés jobban számot vetett a magyar könyvtárügy,
s benne könyvtárunk jelenlegi helyzetével, adottságaival és lehetőségeivel.
Így pl. a svéd kolleganőnek azt a javaslatát - amely egyébként pár éve bennünk
is felmerült -, hogy ti. a könyvkötési, nyomdai, karbantartási stb. munkákat
külső cégekkel végeztessük el, a hazai piaci viszonyok nem ismerése magyarázza.
A működési feltételek
A jelentések adatokkal bizonyították: könyvtárunk
működési feltételei messze elmaradnak nemcsak a nemzetközi, de a hazai városi
átlagtól is. Munkatársainkra megnyugtatóan hatott, hogy ezt a problémát mindkét
dokumentum szóvá tette. Ugyanakkor tudják, hogy a fenntartó dolga meghatározni,
milyen szinten, milyen könyvtári szolgáltatásokat akar és képes a fővárosi lakosság
részére működtetni. Ennek eldöntéséhez jó támpontot adnak a jelentések. Itt
magunk is hangsúlyozni szeretnénk, hogy anyagi és személyi erőforrásaink már
a jelenlegi, meglehetősen alacsony könyvtári ellátottsági szint fenntartását
is alig teszik lehetővé, s ha a feltételek nem változnak, rohamos hanyatlással
kell számolni.
Első helyen említjük meg a gyarapításra fordítható összeg vásárlóerejének rohamos
zsugorodását, amely a legközvetlenebbül érinti használóink ellátását.
A személyi ráfordítások racionalizálásában, a munkaerő hatékony felhasználásában
odáig mentünk, hogy szolgáltatásaink szakmai színvonala került veszélybe: munkatársaink
túlterheltek, az érdemi könyvtárosi munkára (tájékoztatás, tanácsadás, egyéni
és csoportos foglalkozás az olvasókkal stb.) alig jut idejük. Ezért komolyan
fontolóra kell venni a létszám növelését.
A szakmai továbbképzés kérdését a jövőben még inkább a vezetés figyelmének középpontjába
kell állítanunk, különös tekintettel a gyorsan változó világra (s ebből következően
olvasóink igényeire), valamint a könyvtári technológia megújítására. Összhangban
a jelentések javaslatával, a továbbképzés egyik súlyponti feladata lesz a könyvtári
menedzsment technikák oktatása a vezetés minden szintjén.
Itt térünk ki a magyar jelentés azon megállapítására, mely szerint a központi
könyvtárban dolgozók bére jelentősen meghaladja a fiókkönyvtárakban dolgozókét.
A kérdést részletében megvizsgálva arra jutottunk, hogy az téves adatokon, vagy
az adatok nem megfelelő kezelésén nyughatik. Valóban, némileg magasabb a központi
könyvtárban dolgozó diplomások bére és ezt indokoltnak is tartjuk. A központi
könyvtár adminisztratív technikai dolgozóinak átlagbére pedig elmarad a hálózatban
foglalkoztatottakétól.
Működésünk kulcskérdése, s az eljövendő időszak kiemelt feladata a számítógépes
könyvtári technológia bevezetése. Bár az intézet vezetésének nincsenek olyan
túlzott várakozásai, mint amikre a svéd jelentés célzott, azzal tisztában van,
hogy e nélkül mind a szolgáltatások tartalmában, mind pedig az adminisztratív
jellegű munkák elvégzésében komoly nehézségek fognak jelentkezni már a közeli
években is. Eddig csak saját költségvetésünkből csíphettünk le szerény összegeket
az ilyen irányú fejlesztésekre; szeretnénk megjegyezni, hogy a magyar közművelődési
könyvtárak körében mégis bizonyos mértékig ösztönző szerepet játszottunk, előmozdítottuk
az egész országra kiterjedő fejlesztési projekt elindítását. Esetenként központi
alapok is adtak támogatást. A jövőben azonban, ha sikert akarunk elérni, ennyi
nem lesz elegendő. Számítunk fenntartónk komoly segítségére; fejlesztési koncepciónkat
és a megvalósításához szükséges anyagiakra vonatkozó számításokat ez év augusztusában
terjesztettük be az önkormányzathoz.
A számítógépesítés kapcsán térünk ki a jelentések ama javaslatára, hogy központosítsuk
a hálózat beszerzési adminisztrációját és feldolgozását. Véleményünk szerint
egyrészt manuális eszközökkel nem célszerű egy ilyen vállalkozásba belefogni,
tehát először a számítógépes fejlesztésben kell bizonyos szintet elérnünk, másrészt
remélhetőleg az újonnan megalakult Könyvtárellátó Vállalat képes lesz olyan
szolgáltatásokat nyújtani, s olyan kedvező árakat kínálni, hogy könyvtáraink
nem fognak alternatív könyvbeszerzési forrásokra szorulni, s mentesülnek a feldolgozás
nehéz munkájának terhétől.
Épületeink állagának fenntartása nyomasztó terhet jelent számunkra, amellyel
csak egyre romló színvonalon tudunk megbirkózni. Ezért örültünk annak, hogy
a bizottság is megerősítette annak szükségességét, a könyvtári szolgálatot befogadó
épületek, épületrészek kerüljenek a könyvtár kezelésébe, s legalább az így megtakarított
lakbért lehessen a fenntartásra fordítani.
Hálózatfejlesztés, beruházások
Munkatársainkból a legtöbb kommentárt és
kritikai észrevételt az idevágó javaslatok váltották ki, noha nem vonták kétségbe
szakmai megalapozottságukat, ha a szükséges anyagi feltételek a fenntartó rendelkezésére
állnak.
Első pillantásra valóban soknak tűnhet a 87 fővárosi könyvtári fiók (beleértve
a kerületi főkönyvtárakat is). Ha azonban összevetjük a 400 000 lakosú Göteborg
25 fiókkönyvtárával, máris veszít indokoltságából az idevágó kritikai megjegyzés,
jöjjön akár svéd, akár hazai oldalról. Nem vitatjuk azonban azt a tényt, hogy
nem racionális e fiókok telepítése, s alapterületük messze elmarad nemcsak a
kívánatostól, hanem a szükségestől is. A telepítés hibáinak megvannak a maga
történelmi okai, viszont ugyanakkor hiba lenne az is, ha hirtelen, a telepítés
egyéb hibáinak (a külső kerületek gyenge ellátottsága fiókkönyvtárakkal, a belső
kerületek fiókkönyvtárainak csekély alapterülete) egyidejű, ha lehet előzetes
korrigálása nélkül kerülne sor fiókkönyvtárak felszámolására. Ebben a tekintetben
némi előrehaladásra számítani lehet akkor, ha az általunk használt épületvagyon
kezelésünkbe kerül és szabadon konvertálhatóvá válik. Végső soron azonban csak
beruházásokkal lehet segíteni a kialakult helyzeten. A hálózat karcsúsításának
tehát együtt kell járnia azoknak az egységeknek a megnyitásával, amelyek átvehetik
a bezártak olvasóközönségét. (Egyébként szerény, kezdeti lépéseket már tettünk
ebben az irányban, pl. a XIV., a XV., a IV. kerületben.)
Szakmailag nem vitatott az, hogy a fővárosi régióközpontokban szükség lenne
5-6 nagy alapterületű (mondjuk megyei könyvtár méretű) külterületi könyvtárra;
ez az igény már a hetvenes években megfogalmazódott, s 1986-os hálózatfejlesztési
koncepciónk is megerősítette. A kérdés csupán az, hogy van-e erre fenntartói
szándék, s ha igen, van-e hozzá anyagi erőforrás. Nem lenne-e reálisabb alternatíva
az, hogy először hozzuk létre azokban a kerületekben legalább a középszintű
könyvtári ellátást biztosító egységeket (városi könyvtári méretű, 500-1500 négyzetméteres
épületekben, amilyennek az építésére utoljára 1985-ben Pestszentlőrincen került
sor), ahol a kerületi főkönyvtár 150, 200 négyzetméteren szorong, s csak falusi
könyvtári szintű szolgáltatásokra képes. (Pl. XVII., XXII., III. kerület, hogy
a beljebb eső kerületeket ne is említsük.)
Itt érkezünk el a központi könyvtár elhelyezésének kérdéséhez. A szakirodalom
általában 2025 évre teszi egy új könyvtárépület "kihordását"; ennyi idő után
szokott jelentkezni a bővítés, illetve egy új épület emelésének a szükségessége.
Így volt ez a mi esetünkben is: az ötvenes évek közepétől állandóan napirenden
volt és van a központi könyvtár épülete. (A jelenlegibe a 30-as évek elején
költöztünk be.) Számos nekifutás történt ez ügyben, sorozatban születtek a különféle
szakmai és építészeti koncepciók. A probléma évről évre akutabbá vált, s ez
az oka annak, hogy mindkét jelentés központi kérdésként, a fejlesztés alfájának
és Omegájának aposztrofálva kezeli az ügyet. Szakmai szempontból magunk is így
ítéljük meg, s ha közlekedésileg és egyéb szempontokból központi helyen, kellő
méretekben (hogy egy korszerű, nagyvárosi nyilvános könyvtár minden szolgáltatását
befogadhassa, állományát a közönség minden rétegének és igényének megfelelően
fejleszthesse) közelesen megépíthető egy új központi könyvtár, akkor minden
beruházási erőforrást erre a feladatra kell összpontosítani. Annál is inkább,
mert egy ilyen könyvtár létrejöttével a Nagykörúton belüli, sőt azon túleső
területek, valamint a Belső-Buda könyvtári ellátása sokkal racionálisabban oldható
meg; az egyéb előnyöket most fel sem soroljuk. Viszont ha ez a terv valamiféle
okból nem kivitelezhető, vagy pedig csak a messze távoli és ezért bizonytalan
időben képzelhető el, akkor helyes volna elővenni a másik - egyébként nem olcsóbb
- alternatívát, vagyis a központi könyvtár elhelyezési gondját a jelenlegi három
épület felújításával, átalakításával és bővítésével megoldani.
A központi könyvtár funkciórendszere
A svéd jelentés egyértelműen a korszerű,
nagyvárosi közművelődési könyvtár modellje mellett teszi le a voksát, a magyar
jelentés jobban számol a hazai könyvtárügy adottságaival. A mi álláspontunk
az, hogy a központi könyvtár egyfelől csak kényszerűségből (elhelyezési szűkösség,
a feltételek hiánya) mondott le bizonyos szolgáltatások nyújtásáról, bizonyos
olvasóréteg kiszolgálásáról, másfelől néhány ponton - részben hagyományai, részben
a könyvtári munkamegosztás, részben - s főképpen - a főváros tényleges igényei
miatt fejlesztett ki bizonyos szakterületeken a közművelődési könyvtári szintet
meghaladó állományt és szolgáltatásokat (helyismeret, szociológia, zene). Ezzel
azonban nem két könyvtárat, egy közművelődésit és egy tudományosat működtet
a hálózat központjában, hanem e két funkció egymással szerves egységet képez
azzal, hogy a legmagasabb szintű általános művelődési igények éppen e területeken
kapcsolódnak a legszorosabban a szakmai igényekhez, s a könyvtár ezt tudomásul
véve erősítette meg a területeket gyűjtőkörén és szolgáltatási körén belül.
Kétségtelen azonban, hogy a szociológia terén országos szakkönyvtári szolgáltatásokat
nyújtunk, s ezzel számol is mind a magyar könyvtárpolitika, mind a magyar könyvtárközi
együttműködés és munkamegosztás. Az általunk már korábban felvetett gondolat,
hogy az országos szolgáltatásokat nyújtó néhány könyvtár részesüljön központi
állami támogatásban is, úgy tűnik, a készülő új könyvtári törvényben méltánylást
nyer. Ugyanakkor hiba lenne erre várva visszafejleszteni a szociológiai szakkönyvtári
funkciót, mivel az ebből fakadó szolgáltatásokra a főváros politikai, tudományos,
adminisztratív, kulturális életének is elengedhetetlenül szüksége van.
Nem tudunk azonban egyetérteni azokkal a törekvésekkel, amelyek arra irányulnak,
hogy a tudományos-kutatási igényeket közvetlenül kiszolgáló részlegeket leválassza
a könyvtár egészéről, szervezeti különállásukat és sajátosságaikat hangsúlyozva.
Ellenkezőleg. Minden módon azon vagyunk, hogy ezek a funkciók még szervesebben
illeszkedjenek a központi könyvtár egészébe, szervezetileg és technológiailag
egyaránt.
Itt jegyezzük meg - mert noha más fejezetekben tárgyalt kérdéseket is érint,
itt áll a két vélemény a legélesebben szemben egymással - hogy a bizottság,
jóllehet a felkérés ezt kifejezetten kérte, nem szembesítette az intézmény stratégiai
tervében, illetve a főpolgármesteri hivatal vonatkozó "sárga füzetében" megfogalmazott
álláspontokat.
Szervezeti kérdések
Engedtessék meg annyi szelíd irónia, hogy
megjegyezzük, kevés átvilágító mond le arról, hogy ne tegyen javaslatot a szervezet
átalakítására. Ez főként a svéd jelentésben mutatkozik meg, de a magyarban is.
Tisztában vagyunk azzal, hogy szervezetünk módosításra szorul, de ezt inkább
egy folyamat keretében véljük megvalósíthatónak, s nem egyszeri beavatkozásként.
A könyvtár organikus szervezet, s ezért szervezeti felépítését nem elvont teóriák,
hanem a tényleges életfunkciók szerint kell kialakítani. Régi törekvésünk az,
hogy érvényesítsük a participatív vezetési módszer elveit, csökkentsük a döntési
szinteket, a felelősséget és a hatáskört decentralizáljuk, s az anyagi és személyi
erőfonásokat a lehetőségekhez képest e döntési szintekhez telepítsük. Vezetési
gyakorlatunkat most nem kívánjuk részletezni, csupán annyit szeretnénk megjegyezni,
hogy véleményünk szerint az utóbbi időben mutatkozó teljesítménynövekedést többek
között, de elsősorban ez a módszer tette lehetővé. Ez kétségtelen bonyolultabb
folyamatokat jelent; ezért mondhatta néhány kollégánk, hogy nincs tisztában
a szervezeti és döntési renddel. (Hadd tegyük hozzá, mások azonban éppen az
ellenkező véleményen vannak.) Magunk is látjuk egyébként, hogy javítani kell
az intézményen belüli kommunikációt és információáramlást.
Vezetési struktúránkat az utóbbi években egyszerűsítettük, s a központi igazgatás
egész egységeit számoltuk fel. Ez nyilván nagyobb terheket ró a középvezetőkre,
de megnöveli önállóságukat is. Ezt a helyzetet mindenki személyes adottságaitól
függően másképpen, előnyként vagy hátrányként éli meg.
Mindkét jelentésben felmerült a hálózat képviselete a vezetés legfelső szintjén.
A mi álláspontunk eddig az volt, hogy a középvezetői önállóság növekedésével
a középvezetőknek közvetlen kapcsolata legyen a főigazgatóval, illetve stábjával
(helyettes, gazdasági igazgató, személyi erőforrások menedzsere, szakreferensek).
Ez a modell amiatt működik nehézkesen, mert - hálózati viszonylatban - 22 középvezetőről
van szó, a kerületek számának megfelelően. Elképzelhető azonban, ha nem is olyan
radikális mértékben, mint ahogyan a svéd jelentés javasolja, de csökkenteni
a középvezetők számát, több, egymással határos kerületet ugyanarra a vezetőre
bízva. Ezt a lehetőséget azonban először még minden oldalról alaposan meg kell
vizsgálni, s esetleg csak fokozatosan bevezetni. Nem tartjuk - sok kerületi
főkönyvtárigazgató álláspontjától eltérően - szerencsésnek egy, a kerületi könyvtárakért
felelős helyettes főigazgatói pozíció bevezetését; félő ugyanis, hogy akarva-akaratlanul
is a hálózati érdekképviselet fogja rányomni tevékenységére a bélyegét (épp
ez az, amit több kerületi főkönyvtárigazgató elvárna tőle), s nem annyira az
anyagi és személyi erőforrások hatékony hasznosításának előmozdítása.
Ez az érv szól, bár talán nem ekkora súllyal, egy másik helyettes főigazgatói
állás ellen, amely a központi könyvtár vezetését szolgálná. A központi könyvtár
szervezeti átalakításával fokozatosan abban az irányban szeretnénk elmozdulni,
amelynek végeredménye egy nyilvános szolgálati részleg és egy beszerző-feldolgozó
részleg lenne, ez utóbbi esetben az egész hálózat számára végezve szolgáltatásait.
(V.ö. a svéd kollegina javaslatával.) A különgyűjtemények, speciális szolgáltatások
legmagasabb szakmai felkészültségű munkatársai pedig egy-egy terület felelőseivé,
szakreferensekké válnának, s mintegy összekötő kapcsot jelentenének a két, főként
technológiai részleg között. Egy ilyesfajta szervezeti átalakulás azonban ugyancsak
hosszabb időt venne igénybe.
A szervezettel kapcsolatos kérdéseket az alapítólevél jóváhagyása után, egy
új szervezeti és működési szabályzat elkészítése során kell végiggondolni, s
fokozatosan bevezetni.
Itt kell kitérnünk két, politikai összefüggésekkel is bíró kérdésre: a kerületi
önkormányzatokkal való kapcsolatra és a könyvtári felügyelő bizottság létrehozására.
A fővárosi törvény értelmében a könyvtári szolgálatot a fővárosi közgyűlés tartja
fent; erre a célra a kerületi önkormányzatoknál költségvetési előirányzat nem
szerepel. Ennek ellenére nullától kétmillió forintig terjedő, alkalomszerű támogatásban
részesítik a kerületek a náluk működő egységeinket, illetve segítséget nyújtanak
elhelyezési, szervezési stb. problémáik megoldásában. Ennél többet csak akkor
lehetne várni a kerületektől, ha a fenntartói jogokban és kötelességekben is
részesülnének. A jelen körülmények között azonban félő, hogy egy ilyenfajta
decentralizálás inkább hátrányosan érintené a könyvtári ellátás színvonalát.
Régi axióma, hogy minél szegényebb egy ország, annál nagyobb könyvtárfenntartó
hatóságokra van szükség a viszonylagosan színvonalas és kiegyenlített ellátás
biztosítására. Egyelőre a mai anyagi kondíciók inkább arra intenek, hogy egységben
tartsuk meg a hálózatot; erre a konklúzióra jutott hosszú viták után könyvtárunk
szakmai közvéleménye is. Ugyanakkor természetesen gondolkodni kell azon, miképpen
lehetne a kerületi erőforrásokat még inkább mozgósítani; ebben a fővárosi politikai
szerveknek és a könyvtár szakmai vezetésének egyaránt vannak feladatai. Ebből
a szempontból kockázatokat rejt magában az a szervezeti megoldás is, amelyet
az imént felvázoltunk, de amellyel azonban különféle, egyéb meggondolások alapján
foglalkoznunk kellene. Az egymás mellett elhelyezkedő kerületi alhálózatok összevonásával
ugyan fenyeget az a veszély, hogy a kerületek elveszni látják "saját" könyvtáraikat,
s még attól a kevés támogatástól is elállnának, amiben eddig a könyvtárakat
részesítették, viszont számos ellátási, irányítási, gazdálkodási előnnyel járna
ez a megoldás. S talán ki lehetne dolgozni azokat a garanciákat is, amelyek
megnyugtatnák a kerületeket, hogy támogatásuk minden körülmények között a saját
lakosságukat ellátó könyvtárakra fordítódik.
Itt jegyezzük meg, hogy a kerületi főkönyvtárak által pályázatokon elnyert,
illetve a kerületi önkormányzatoktól kapott összegeket nem központosítottuk,
az érintett kerületek használták fel azokat.
Mindkét jelentés felveti egy könyvtári felügyelő bizottság szükségességét, elsősorban
angolszász és skandináv példákra hivatkozva. Magunk is szívesen látnánk egy
olyan testületet, amely összekötő kapocs lenne a Kulturális Bizottság és a könyvtár
között. E könyvtári felügyelő testületben feltétlenül helyet kellene kapnia
a Kulturális Bizottság tagjának (esetleg tagjainak), a többi tagot pedig a Kulturális
Bizottság jelölné ki. A testületet fel kellene ruházni bizonyos felügyeleti-ellenőrzési-irányítási
hatáskörrel. E kérdésre ugyancsak az új szervezeti és működési szabályzat kidolgozása
során kellene visszatérni.
A könyvtár használata
Elsősorban a svéd jelentés, s ennek nyomán
a magyar is foglalkozik azzal a kérdéssel, miképpen módosul a könyvtári szolgáltatások
iránti társadalmi igény, s a könyvtár mit tesz, tegyen ennek kielégítése érdekében.
Különös súllyal felhívják figyelmünket az ismeretterjesztő és szakkönyvek fontosságára.
A jelentések megállapításaival teljes mértékben egyetértünk. Mi is naponta érezzük,
hogy különösen a tanulóifjúság minden korosztálya részéről növekszik a kötelező,
ajánlott, de egyéb szakirányú olvasmányok iránti igény. Ugyancsak nő az aktív
korosztályok kereslete a szó minden értelmében értékes művekre. Ezt mutatja
központi ellátó szolgálatunk növekvő mérvű igénybevétele is. Tekintve, hogy
majdnem egy évtizede már szakítottunk a korábbi időszak indoktrinációs politikáját
tükröző állománygyarapítási koncepcióval (nem azt nyújtani az olvasónak, amit
keres, hanem amit a könyvtáros - értsd: a felsőbb, pártállami kultúrpolitika
jónak tart), s beszerzéseinket a tényleges kereslethez igazítottuk, ez a követelmény
nem jelent újságot számunkra. Viszont annál nehezebb gyakorlatilag teljesíteni,
mert éppen ezeknek a műveknek az ára emelkedett a legnagyobb mértékben, s gyakran
meghaladja az ezer forintot kötetenként.
Mindig is nagy súlyt helyeztünk a legfiatalabb korosztályok ellátására, ezért
nyitott kapukat dönget az a jelszó, hogy a mai gyerekekből lesznek a holnap
felnőtt olvasói. A nehézséget inkább abban látjuk, hogy- itt nem részletezhető
okok miatt - az iskolás korú gyerekek egyre nagyobb része küzd olvasástechnikai
nehézségekkel, s ezek miatt nem tud eljutni az olvasás öröméig.
A mi eszményünk is nyitott, vonzó, szolgáltatás-orientált könyvkár, amely beépül
a lakosság által szinte naponta használt intézmények sorába. A könyvtári szolgáltatások
és ellátás fejlesztésén túlmenően intenzív marketing és kapcsolatszervező munkát
kell végeznünk ezen a területen, hogy megváltoztassuk a lakosságban élő könyvtárképet.
Voltaképpen ebben az irányban tett lépésnek tekintjük a közhasznú információs
szolgálat beindítását is, amelyet mindkét jelentés pozitívan értékel.
***
Befejezésül a magunk részéről is megköszönjük az intézményünket átvilágító szakemberek munkáját. Megerősítettek abban, hogy nagyjában-egészében, s a részletek többségében is a helyes irányban haladunk, s nincs szükség ebben a tekintetben jelentős korrekcióra. Annál több napi, gyakorlati feladatot kell megoldanunk annak érdekében, hogy a kitűzött célokhoz közelebb kerüljünk.
(Budapest, 1992. szeptember 28.)
* Az alábbi írás a Könyvtári Híradó. A Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár dolgozóinak tájékoztatója. 36.évf. 1992. 10. számából másodközlés.
A Kulturális Bizottság 1992. október 134 ülése határozatainak végrehajtására
A Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár munkájáról készült szakértői jelentés megvitatása
A Kulturális Bizottság egyhangúlag elfogadta Kiss Jenő főigazgató 4 éves beszámolóját, egyben elismerését fejezte ki az intézményben folyó egyenletes, szakmailag megbízható és kreatív munkájáért, különös tekintettel azokra a törekvésekre, amelyekkel a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár bizonyította, hogy a nehéz gazdasági körülmények ellenére talpon lehet maradni, sőt a fejlődés sem szakadt meg.
Dr. Huszár János
ügyosztályvezető
* Átvétel a Könyvtári Híradó A Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár dolgozóinak tájékoztatója. 36. évf. 1992. 12. számából.
Országos Széchényi Könyvtár Észrevételek (2000/04/12) |