39. évfolyam, 1993. 3. szám |
Archívum |
Az országos feladatkörű szakkönyvtárak helyzetéről és finanszírozásáról
A Könyvtári és Informatikai Kamara tudományos és szakkönyvtári tagozata számára készített kérdőíves felméréseredményei*
Karbach Erika
A kérdőíves felmérés gondolata
A könyvtári rendszer átalakulása során az
országos szakkönyvtárak helyzete és országos feladataik finanszírozása mindmáig
megoldatlan maradt.
Az ebből fakadó súlyos problémák a Könyvtári és Informatikai Kamara (KIK) tudományos
és szakkönyvtári tagozatának több összejövetelén is terítékre kerültek. A vitákon
két ellentétes álláspont rajzolódott ki. A könyvtárak képviselői az országos
feladatkör jelentőségét, az együttműködési rendszer előnyeit hangsúlyozták,
a szakigazgatás viszont az előző könyvtári rendszer következetes lebontását
tekintette fő célnak. Úgy tűnt, a könyvtári rendszerváltoztatás során a "fürdővízzel
együtt a gyereket is kiöntjük".
1992 tavaszán a KIK tudományos és szakkönyvtári tagozatának finanszírozási kérdésekkel
foglalkozó munkacsoportja a helyzet súlyosságára való tekintettel elsőként az
országos szakkönyvtárak problémáinak vizsgálatába kezdett. Jóllehet az időközben
a Művelődési és Közoktatási Minisztérium (MKM) által előterjesztett és vitára
bocsátott könyvtári törvénytervezet ismeretében tudjuk, hogy az országos feladatkörű
szakkönyvtárak rendszere, valamilyen formában valószínűleg a jövőben is megmarad,
az a helyzetkép, ami a kérdőíves felmérés eredményeinek ismeretében kirajzolódott,
remélhetőleg segítségül szolgál e máig nem avuló kérdéskör mind jobb megismeréséhez.
A felmérés célja egyrészt a valóságos helyzet feltérképezése, másrészt a vélemények
és a jövőre vonatkozó elképzelések megismerése volt. A kérdőívet a munkacsoport
két tagja, Domsa Károlyné, az MTA Könyvtárának igazgató-helyettese, a tagozat
képviselője, és Karbach Erika, a FSZEK Szociológiai dokumentációs osztályának
vezetője állította össze.
A válaszadó könyvtárak
Az 5/1978.(XII. 12.)KM sz. rendelet 2.sz.
melléklete által felsorolt 120, jelenleg is élő címre elküldött kérdőívből 36
érkezett vissza. A nagyságában és funkciójában egyaránt igen heterogén könyvtári
csoportot tekintve nehéz azt mondani, hogy ez a 30%-os válaszadási arány reprezentatív.
Ezért a statisztikai elemzés ellenére igyekszem a jól általánosítható, jellemző
választípusokat kiemelni a kérdőívek értékelése során.
A válaszadó könyvtárakat többféle szempont szerint csoportosíthatnánk, a legkézenfekvőbb
talán a következő:
Állatorvostudományi Egyetem (ÁTE) Központi Könyvtára, Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem (BKE) Központi Könyvtára, Budapesti Műszaki Egyetem (BME) Központi Könyvtára, Debreceni Orvostudományi Egyetem (DOTE) Központi Könyvtára, Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) Központi Könyvtára, Gödöllői Agrártudományi Egyetem (GATE) Központi Könyvtára, Kertészeti és Élelmiszeripari Egyetem (KÉE) Központi Könyvtára, Kossuth Lajos Tudományegyetem (KLTE) Központi Könyvtára, Kereskedelmi és Vendéglátóipart Főiskola (KVF) Könyvtára, Miskolci Egyetem (ME) Központi Könyvtára, Veszprémi Egyetem (VE) Központi Könyvtára, Pécsi Orvostudományi Egyetem (POTE) Központi Könyvtára;
MTA Atommagkutató Intézet Könyvtára, MTA Geodéziai Kutató Intézet Könyvtára, MTA Közgazdaságtudományi Kutató Intézet Könyvtára, MTA Műszaki Fizikai Kutató Intézet Könyvtára, MTA Szegedi Biológiai Kutatóközpont Könyvtára, MTA Talajtani és Agrokémiai Kutató Intézet Könyvtára, MTA Világgazdasági Kutató Intézet Könyvtára, MTA Zenetudományi lntézet Könyvtára;
Hadtudományi Könyvtár, az Iparművészeti Múzeum Könyvtára, a Környezetgazdálkodási Intézet Könyvtára, a Közlekedéstudományi Intézet Könyvtára, a Magyar Filmintézet Könyvtára, a Néprajzi Múzeum Könyvtára, Országos Idegennyelvű Könyvtár (OIK), Országos Műszaki Információs Központ és Könyvtár (OMIKK), Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum (OPKM), az Országos Széchényi Könyvtár Könyvtártudományi és Módszertani Központ Könyvtára (OSZK KMK Könyvtártudományi Szakkönyvtár), az Országos Traumatológiai Intézet Könyvtára, a Petőfi Irodalmi Múzeum Könyvtára;
Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (FSZEK) Központi Könyvtára, a Heim Pál Gyermekkórház és Rendelőintézet Könyvtára
a KOPINT-DATORG Számítástechnikai RT Könyvtára,
a Papíripari Kutatóintézet Kft. Könyvtára.
A válaszadó könyvtárak nagyságrendjét tekintve: egyharmaduk nagykönyvtár, kétharmaduk
pedig a közepes és kis könyvtárak köréből került ki.
A kérdőív egyes kérdéseire adott válaszok
Végighaladva a -tanulmány mellékleteként
is közölt - kérdőív kérdésein, a következő általánosítható megjegyzéseket tehetjük:
1.) Minden válaszadó könyvtár szükségesnek tartja, hogy bizonyos szakterületeken
országos szakkönyvtárak működjenek. A legtöbb könyvtár indoklása két fő érvrendszer
köré csoportosítható.
A hatékonyság irányába mutató válaszok többsége azonban két fő motívum köré csoportosítható, a könyvtárak egyrészt a specializáció, másrészt a koordináció, rendszerszerűség előnyeivel érveltek.
Érdekességként feltétlenül említést érdemel, hogy a vártnál sokkal kisebb mértékben fordult elő, hogy egy kisebb részterület könyvtára válaszában jobban hangsúlyozta volna a specializáció, a szakértelem, vagy a részterület teljes körű gyűjtésére törekvés motívumát, mint az szerepéből következne, sőt válaszaikban gyakran szerepeltek a koordináció előnyeire utaló érvek. Ezt értelmezhetjük úgy, hogy a könyvtárak gondolkodását az autarchiára való törekvéssel szemben a rendszerszemlélet hatotta át. Egységes könyvtári rendszerben gondolkodnak, ismerik a maguk és mások helyét és szerepét a rendszerben.
2.) A második kérdés: "Hány országos
szakkönyvtárra lenne szükség?" - tulajdonképpen egy sokat vitatott problémára,
a szakterületi bontásra, a differenciáltság mértékére vonatkozott.
A könyvtárak több mint kétharmada 10 és 50 között, de még inkább 10
és 25 között tartja reálisnak a szakterületi központok számát.
Az indoklásban a következő szempontok fordultak elő: A központokat a természetes
kiválasztódás alapján jelöljék ki, azaz, amelyik könyvtár a szakterületen a
legjobb az 1968-as és az 1978-as rendelet óta, az legyen központ." "Csak az
alaptudományoknak legyen országos szakkönyvtára, különben szétforgácsolódnak
a fejlesztésre szánt erőforrások." - Arra itt sem kapunk választ, mit tekintsünk
alaptudománynak! - Egy prakticista megközelítés nem a tudományfelosztásból indul
ki: "Legyen annyi országos szakkönyvtár a most meglévők közül, ahány el is tudja
látni feladatát."
Voltak, akik úgy gondolták, a területi elérhetőség és a tudományágak
bontása együtt kell, hogy meghatározzák a központok kijelölését.
A szűkebb szakterületre specializált könyvtárak közül vetődött fel az az érv,
hogy a tudományos fejlődés során kialakuló tudományágak száma határozza meg
a központok számát.
Mindössze 4 könyvtárban gondolták úgy, hogy 50-nél több, 7-ben pedig,
hogy 10-nél kevesebb ilyen típusú könyvtárra lenne szükség. (Az előbbiek
a kisebb, speciálisabb, az utóbbiak a nagyobb gyűjtemények sorából kerültek
ki.)
3.) A válaszadó könyvtárak döntő többsége (26 könyvtár) gondolja úgy,
hogy az országos feladatokat már meglévő szakkönyvtárak lássák
el. (Többen megjegyezték, hogy új szerkezet kialakítása költséges és illuzórikus
lenne. Mások a párhuzamosságok kiküszöbölésére figyelmeztettek.)
9 válaszadó a most meglévő szakkönyvtárak mellett új, önálló szakterületi központ
létrehozását sem tartaná lehetetlennek.
4.) Egyetlen kivétellel mindegyik könyvtár fontosnak tartotta saját országos
szakkönyvtári szerepét.
A választípusok a következők voltak:
Ennél a kérdésnél is azt vártuk volna, hogy éles különbség alakul ki a nagy és a kisebb területre specializált könyvtárak érvei kőzött - az előbbiek koordinációs szerepüket, gyűjteményük nagyságát, feltártságát, technikai fejlettségüket, szolgáltatásaik minőségét hangsúlyozzák erőteljesen, míg az utóbbiak a specializáltságukból fakadó előnyökkel érvelnek. Jóllehet hangsúlyeltolódás érzékelhető volt a válaszokban, a vártnál azonban sokkal kevésbé éles különbség alakult ki a két könyvtártípus között. Akárcsak az első kérdésre adott válaszok esetén, itt is a könyvtári rendszerben való gondolkodás volt a jellemző.
5.) A könyvtárak döntő többsége
(27 könyvtár) látja úgy, hogy az általa ellátott szakterület iránti igény
megnövekedett. Többen megjegyezték, hogy a tudományok és a szakirodalom
iránti érdeklődés országosan nőtt az utóbbi években, sőt volt, aki úgy érezte,
hogy a szakterületén jelentkező "populárisabb" igényeket rohamos növekedésük
miatt nem tudja kielégíteni.
Sokan bizonyították állításukat azzal, hogy a könyvtárközi kölcsönzés forgalma
náluk a többszörösére emelkedett.
Mindössze 4 könyvtár tartotta úgy, hogy a szakterülete iránt az elmúlt években
csökkent az érdeklődés. (Ezek közül kettőnél - a Miskolci Egyetem Könyvtára,
a Veszprémi Egyetem Könyvtára - valószínűleg a funkcióváltásból, az egyetem
profilváltásából adódhatott az országos szakkönyvtári kínálatukhoz mért "keresletcsökkenés".)
6.) A kérdőív 6-os számú kérdésének sok-sok alkérdése a különböző, országos szerepkörből adódó feladatok teljesítését volt hivatva felmérni a szakterületi, gyűjtőköri megoszlástói a szolgáltatásokon át az azonos szakterületet ellátó könyvtárak kooperációjáig.
Gyűjtőköri átfedések a nyilatkozatok alapján bőven akadnak: közgazdaságtudomány - BKE, MTA Világgazdasági Kutatóintézet Könyvtára, MTA Közgazdaságtudományi Intézet Könyvtára; kémia, vegyészet- OMIKK, Veszprémi Egyetem Könyvtára; környezettudomány - KEK, Környezetgazdálkodási Intézet Könyvtára; orvostudomány- DOTE, POTS Könyvtára, stb.
A magyar nyelvű speciális dokumentumtípusok tekintetében nagyon széles a skála. 28 könyvtár írta, hogy gyűjt valamilyen speciális dokumentumtípust. A doktori disszertációtól, az AV dokumentumokon át a prospektusig több mint 30 féleséget említettek meg.
A speciális dokumentumtípusoknál itt is nagy a szóródás. Jellemzőként talán azt lehetne megemlíteni, hogy a CD-ROM és a floppy mindenhova vásárlás útján kerül, míg a többi speciális dokumentumtípus inkább nemzetközi kapcsolatok révén jut el a könyvtárakba (csere, ajándékozás, nemzetközi szervezeti tagság). (Pl. külföldi kutatóintézetek kutatási jelentései, tanulmányai, évkönyvei; nemzetkőzi szervezetek anyagai; külföldi disszertációk; egyetemi évkönyvek, órarendek egyetemi kapcsolatok révén; múzeumi évkönyvek és jelentések múzeumi együttműködés révén.)
A könyvtárak egyik fele azt válaszolta, hogy kézikönyvtárában a szakterület anyaga a többi szakterületnél gazdagabban van jelen, a könyvtárak másik felében pedig külön szakolvasóterem alakult ki a szakterület kézikönyveiből és folyóirataiból.
A könyvtárak fele, főleg a kisebbek (17 könyvtár) jelezték, hogy semmilyen KC-t nem építenek szakterületükön, a könyvtárak másik fele viszont nagyjából azonos mértékben készít szakterületén a külföldi könyvek, illetve a folyóiratok lelőhelyéről informáló címjegyzéket. (Hogy csak szak- vagy betűrendes bontásban, azt nem tudni.)
A következő könyvtárak jelezték, hogy a szaktájékoztatáshoz az előbb felsorolt mindhárom lehetőségük adva van (főleg nagykönyvtárak, egyetemi könyvtárak): ÁTE, BKE, BME, DOTE, FSZEK, KEK, KOPINT-DATORG könyvtára, a Néprajzi Múzeum Könyvtára, OMIKK, OPKM, POTE, a Veszprémi Egyetem Könyvtára.
A Könyvtárosok kézikönyve a nyilvános
könyvtárak, azaz a minden állampolgár által igénybe vehető könyvtárak között
sorolja föl az országos feladatkörű szakkönyvtárakat. Korlátozottan nyilvános
könyvtárnak pedig azt nevezi, amelyet csak a fenntartó intézmény alkalmazottai,
beosztottai, tanulói használnak. A kérdőív válaszai alapján azonban úgy tűnik,
hogy a gyakorlatban ezt a két fogalmat másként értelmezik.
Az országos feladatkörű szakkönyvtárak egyik fele, elsősorban a kis és közepes
méretű, speciális gyűjtemények azt jelezték, hogy korlátozottan nyilvánosak
(!), a nagyobb könyvtárak nagyobb nyilvánossági fokot tüntettek föl.
A nyilvánosság mértékének deklarálásával azonban a legtöbb helyen ellentmondásban
vannak a 6131. kérdésre adott válaszok, amelyben a könyvtárak a szakterületen
ellátott olvasótípusokat sorolták fel. Az olvasótípusok elfogadását tekintve
valójában mindössze 9 könyvtártekinthető nyilvánosnak, a többség (27) viszont
"korlátozottan" nyilvános könyvtárként működik.
A korlátozott nyilvánosság nem az intézményhez tartozó dolgozók elfogadásában
és a többiek kirekesztésében nyilvánul meg. E tekintetben a könyvtárak nem tesznek
különbséget az olvasók kiszolgálásában.
A könyvtárak számára a legegyértelműbb feladat a tudományos kutatók és az egyetemi
hallgatók ellátása. A gyakorló diplomás szakemberek szakirodalmi ellátására
már kevesebben vállalkoznak, még akkor is, ha az a szakterületen dolgozik. A
középiskolások, szakközépiskolások ellátása pedig az országos szakkönyvtári
ellátás tekintetében is a legmostohább.
A 36-bóI 10 könyvtár jelezte, hogy tudományos kutatókat, gyakorló szakembereket
csak a kijelölt szakterületen fogad el. Ennél többen jelezték, hogy az egyetemi,
főiskolai hallgatók közül csak a szakirányú képzésben résztvevőket fogadják
el, s a legtöbben azt sem tartották fontosnak, hogy válaszoljanak a középiskolások,
szakközépiskolások ellátására utaló kérdésre. (16-an nem válaszoltak, 8-an pedig
azt válaszolták, hogy csak a saját szakterület középiskolásait fogadják el,
pl. egészségügyi szakközépiskolásokat.)
Többen utaltak az általunk felsoroltakon kívül egyéb olvasótípusok ellátására:
pl. külföldi kutatók, ösztöndíjasok, döntéshozók, nem diplomás, gyakorló szakemberek
- pl. egészségügyi középkáderek, iparművészek -, valamint intézmények: kiadók,
szerkesztőségek, tömegkommunikációs eszközök szakirodalmi igényeinek kielégítésére.
A könyvtárhasználat korlátozása vonatkozhat a különböző könyvtári szolgáltatások
igénybevételének korlátozására az egyes olvasótípusok szerint. Itt kap nagy
szerepet az, hogy az olvasó az intézményhez tartozik-e vagy sem. Ha igen, bizonyos
előnyöket élvez, ha nem, a válaszok alapján a következő korlátozásokkal számolhat:
A könyvtárhasználat korlátozása kiterjedhet
bizonyos dokumentumtípusok használatának korlátozására.
A dokumentumok helyben használatának korlátozása elvétve fordul elő. (Lásd fentebb
pl. a kutatási jelentésekhez való hozzáférés korlátozását, szerzői jogi okokból
kéziratok olvasását, stb.). A könyvtárak nagy részében állományvédelmi okokból
kézenfekvő kölcsönzési korlátozások vannak érvényben: nem kölcsönözhetők
a kézikönyvek, régi könyvek, a különgyűjteménybe tartozó könyvek, a folyóiratok
és hírlapok. A speciális dokumentumtípusok közül a kandidátusi értekezést, a
CD-t, a mikrofilmet és a videokazettát említették a leggyakrabban a nem kölcsönözhető
dokumentumok sorában.
A könyvtárközi kölcsönzés esetében a könyvtárak többsége megtartja kölcsönzési
korlátozásait, sőt bizonyos dokumentumtípusok esetében éppen erre az alkalomra
vezet be korlátozást. Kevesebben vannak azok, amelyek kézikönyveiket, régi könyveiket
és egyébként nem kölcsönözhető speciális dokumentumaikat ilyenkor adják kölcsön.
A könyvtárhasználatra vonatkozó kérdéseink során kíváncsiak voltunk arra is,
milyen típusú szolgáltatások térítésesek és melyek ingyenesek
az országos szakkönyvtárakban. (Tudjuk, ez az a kérdés, ami összefügg az alapszolgáltatások
definiálhatatlanságával, hiszen minden könyvtár másként értelmezi azok körét.)
A válaszadó könyvtárak dönts többségében nincs beiratkozási díj, a helyben használat
és a hagyományos tájékoztatás igénybevétele ingyenes. (Többen jelezték, hogy
náluk a kölcsönzés vagy a könyvtárközi kölcsönzés térítésmentes, és nagy szóródással
ugyan, de több könyvtárban a hagyományostól eltérő tájékoztatási formák igénybevételéért
sem kérnek pénzt (pl. floppy, CD-ROM, E-mail, online, saját adatbázisban keresés.)
Bizonyos szolgáltatástípusok egy bizonyos mértékig vagy bizonyos olvasótípusok
számára ingyenesek: pl. intézeti dolgozóknak ingyenes irodalomkutatás, témabibliográfia
készítés, témafigyelés, xerox egy bizonyos oldalszámig.
A térítéses szolgáltatások közül a másolatszolgáltatást mindenütt egyhangúlag
térítésesnek tekintik. A másik csaknem egyértelműen térítéses szolgáltatás a
könyvtárközi kölcsönzés. A válaszadó könyvtárak kétharmada vagy a postaköltséget
vagy a visszaküldés költségét vagy csak a nemzetközi postaköltséget fizetteti
meg az igénylővel, de van, ahol a másolatban küldött dokumentum másoltatási
díját számítják csak fel.)
A legtöbben térítést kérnek a témafigyelésért, s ahol van ilyen szolgáltatás,
ott többnyire fizetni kell a fotózásért, a szemlézésért, az online keresésért.
Egyéb, a mi felsorolásunkban nem szereplő térítéses szolgáltatás címén a következőket
említették meg a könyvtárak: kiadványkészítés, irodalomkutatás, témabibliográfia
készítése, tartalomjegyzékmásolat-szolgáltatás, oktatás-képzés-továbbképzés,
közlés díja (copyright), könyvkötés, nyomdai munkálatok, teletext használata.
Ezek az együttműködések mára - a gyakorlatból
tudjuk - nagyon meglazultak.
A válaszoló könyvtárak majdnem kétharmada azonban még így is azt nyilatkozta,
hogy valamilyen gyűjtőköri együttműködést végez a területen. (A szakterületek
felosztásánál sokkal több átfedés található, mint ahányan azt jelezték, hogy
náluk bizonyos tudományágak vagy határterületek esetében munkamegosztás alakult
ki a gyűjtésben (2 könyvtár!).
A gyűjtőköri kooperáció jóformán csak a külföldi folyóiratok rendelésében és
lemondásában érvényesül (19 könyvtár). Heten állították, hogy semmilyen gyűjtőköri
együttműködést nem folytatnak. Három olyan könyvtár van, ahol a nemzeti szakbibliográfia
készítéséhez együttműködnek a szakterület könyvtáraival.
A szolgáltatások terén a legtöbben, 12-en valamilyen szakterületi központi címjegyzék
építésében vesznek részt. -7-en pl. kölcsönös tartalomjegyzékmásolat-küldő szolgáltatás
révén tájékozódnak az országba beérkező külföldi szakterületi folyóiratok tartalmáról.
2-3 könyvtár írta, hogy a szakterület más, kisebb könyvtáraival tanácsadási,
egyeztetési, fejlesztési együttműködési kapcsolatban van.
7.) A kérdőív 7. kérdése arra vonatkozott, hogy az előző pontokban leírt feladatokat milyen mértékben képesek ellátni az országos szakkönyvtárak.
Senki sem volt, aki azt jelezte volna, hogy
minden országos feladatát el tudná látni. A könyvtárak zöme addigi feladatainak
többségét, ha különböző mértékben is, de el tudja látni.
A könyvtárak kétharmada (21 könyvtár) állítja azt, hogy van néhány olyan országos
feladata, amelyet még teljes mértékben el tud látni. (A legtöbb könyvtár ezek
között jórészt szolgáltatásait említi, sajnos csak másodsorban a szerepkörből
adódó gyűjteményi feladatok ellátását, és az addigi olvasótípusok ellátása is
csak néhány helyen zavartalan.)
A válaszadó könyvtárak szinte kivétel nélkül azt érzékelik, hogy legtöbb
feladatukat csak részben tudják teljesíteni!
Súlyos gond, hogy a könyvtárak nagy része gyűjteményi feladatáról írja ezt.
Mindössze 16 könyvtár merte azt állítani, hogy teljes körűen gyűjti szakterületén
a magyar anyagot, ami országos szakkönyvtárakról lévén szó, több mint elgondolkodtató,
még akkor is, ha tudjuk, hogy a hiányosságok főleg a speciális dokumentumtípusok
körében jelentkeznek.
A külföldi anyag szakterületet reprezentáló gyűjtéséről mint országos szakkönyvtári
feladatról mindössze 15 könyvtár állította, hogy - akárcsak részlegesen is -
teljesíteni tudná.
Ugyanilyen kevéssé vannak megelégedve a könyvtárak országos szerepkörükhöz mért
kézikönyvtáruk helyzetével, és a szakirodalmi tájékoztatás ellátásához szükséges
feltételekkel. A könyvtárak egyharmada úgy érzi, hagy nem tud minden addig ellátott
olvasótípust sem maradéktalanul kielégíteni. A régebben végzett szakterületi
kooperációról mindössze 3 könyvtár írta, hogy még működtetni tudja.
A könyvtárak egyharmada válaszolta, hogy vannak olyan feladatai, amelyeket egyáltalán
nem tud ellátni. A végképp elhanyagolt országos feladatok inkább a szolgáltatási,
mint a gyűjteményfejlesztési feladatok körébe tartoznak.
8.) Milyen okoknak tulajdonítják a könyvtárak
az országos feladatuk teljesítéséhez szükséges körülmények romlását?
A legtöbben egyszerre több okot is megjelöltek, de a helyzet romlását alapvetően
a különböző területeken jelentkező anyagi, finanszírozási nehézségekben
látják.
A legtöbben a gyűjteményfejlesztésre fordítható összeget jelölték meg okként,
utána a létszámhiány, majd a technikai fejlesztésre fordítható pénzeszközök
elégtelensége és a működési költségek növekedése következik a "rangsorban".
Valamivel kisebb szerepet tulajdonítanak a könyvtárak a bérezésnek, de így is
a válaszadó könyvtárak csaknem fele sorolta az okok közé! A legkevesebben a
megnövekedett épületfenntartása költségeket hibáztatják, de a könyvtárak egyharmada
azért ezt is jelentős hátrányként tartja számon.
Az általunk fel nem sorolt, egyéb okok között sokan említették a helyhiányt
- mind a raktári, mind a könyvtári alapterület szűkösségét. Volt, aki az országos
számítógépes információs rendszer hiányát is megnevezte, mint az országos szakkönyvtári
feladatok teljesítésének egyik fő akadályát.
9.) Következő kérdéseink a finanszírozásra
vonatkoztak. Arra voltunk kíváncsiak, hogy a könyvtárak milyen költségvetési
feltételekkel tudják teljesíteni országos feladataikat jelenleg, és milyen elképzeléseik
vannak a jövőre nézve e tekintetben?
A legtöbben most és a jövőben is a több lábon álló költségvetést tartják
ideálisnak. A költségvetési források szerkezeti megoszlásán azonban sokan szeretnének
változtatni.
Jelenleg a könyvtárak nagy része alapvetően a fenntartóján keresztül részesedik
a központi költségvetésből, saját költségvetésből gazdálkodik, s így finanszírozza
az országos feladatokat is.
Saját költségvetésén kívül a könyvtárak egyharmada jelölte meg forrásként az
alapítványokat, a központi alapból közvetlen pályázat útján való részesedést
és a saját bevételt.
A jövőben kevesebben akarják saját költségvetésükből kigazdálkodni az országos
feladatok finanszírozását, és sokkal többen szeretnék, ha e feladatokra a
központi alapból külön részesednének, akár a fenntartón keresztül, akár
közvetlen pályázat útján, és néhányan akár normatív alapon is. Az alapítványokat
és a bevételeket mint forrást a jövőben ugyanannyian tartják fontosnak, mint
jelenleg.
10.) A költségvetési források szerkezeti
rnegoszlásáról a következő vélemények látszanak kirajzolódni.
A könyvtárak költségvetésük legnagyobb hányadát a központi alapból a közvetlen
fenntartótól várják. Kiegészítésül szintén valamilyen központi alapból jövő
támogatást képzelnének el (közvetlen pályázat útján, normatívák alapján), és
költségvetésük szerkezetében kb. 10-10%-ot szánnak az alapítványi pályázatoknak
és saját bevételeiknek.
Sokan azt is jelezték, hogy az országos feladatokra elkülönített, központi alapból
származó támogatás mellett azért saját egyéb forrásaikból is megtámogatnák az
országos szerepkörből adódó feladatok finanszírozását.
11-12.) A könyvtárak döntő többségének költségvetésében
jelenleg nem szerepel elkülönítve az országos feladatokra szánt összeg.
Van olyan könyvtár, amelynek egész működése, s így költségvetése is országos
célokat szolgál: pl. OPKM, OMIKK. Három nagykönyvtár jelezte, hogy bizonyos
országos feladataihoz kap központi támogatást. (A BKE Központi Könyvtára az
IIF regionális központi szerepének ellátásához, az OIK nemzetiségi könyvtári
ellátásához és kutatási tevékenységéhez, az OMIKK pedig gyűjteményfejlesztésre.)
A könyvtárak többsége szükségesnek tartja, hogy saját költségvetésében a jövőben
elkülönítve jelenjen meg az országos feladatokra szánt összeg, amelyet leginkább
a gyűjteményfejlesztésre, a technikai fejlesztésre és a szolgáltatások változatlan
színvonalon tartásának és fejlesztésének finanszírozására fordítana.
13.) A normatív támogatásról alkotott
vélemények megismerésére vonatkozó tájékozódó kérdésünkre sok ellentmondásos
választ kaptunk. Sokan nem is válaszoltak erre a kérdésre, többen pedig alapvetően
problematikusnak tartották a normatív típusú támogatást.
Arra a kérdésre, hogy "Jónak tartaná-e a normatív támogatást?", így is
a könyvtárak több mint a fele (19 könyvtár) válaszolt igennel. (Általában a
kisebb gyűjtemények). Az igennel válaszolók a leginkább a szakirodalmi szolgáltatások
támogatását tudják elképzelni normatív alapon, azon belül is a számítógépes
szaktájékoztatás támogatását tartanák a legfontosabbnak. Valamivel kevesebben
említik a gyűjteményi feladatok (főleg a külföldi beszerzés) és az olvasótípusok
normatív támogatásának lehetőségét.
Arra a kérdésre, hogy a normatív támogatás milyen költségvetési területeken
jelentkezzék - a könyvtárak fele nem válaszolt. A válaszadók körében azonban
a következő rangsor alakult ki: technikai fejlesztés, gyűjteményfejlesztés,
működési költségek, létszám, bérezés.
14.) Milyen megoldást látnak az országos
szakkönyvtárak helyzetük javítására?
A válaszadók két táborra szakadtak, sokan valamilyen jogi megoldást sürgettek,
azon belül is az országos feladatok finanszírozására vonatkozó jogi szabályozást.
A könyvtárak másik fele a jogi szabályozást nem tartja fontosnak, csak a fenntartó
és az országos információpolitika szerveinek kötelezettségvállalását az országos
feladatkör támogatására.
10 könyvtár mindkét megoldásra voksolt - vagy értelmezési probléma miatt, vagy
mert a két megoldást mint minimális és maximális programot jelölték be, melyek
közül az egyik remélhetőleg megvalósul.
Néhányan úgy gondolták, hogy sem jogi megoldásra, sem a fenntartóval való egyezkedésre
nincs szükség, mert a probléma csak anyagi természetű.
A társadalmi szervezetek szerepét a megoldásban csak kevesen és járulékosan
tartják fontosnak.
A kérdőívben megadott válaszokon kívül érkezett, egyéb vélemények: "olyan jogi
szabályozásra van szükség, amely a közvetlen fenntartót kötelezi az anyagi támogatásra;
a közvetlen fenntartó a működési feltételeket, a központi alap pedig az országos
funkciókat kell, hogy finanszírozza; ki kell dolgozni a könyvtárak költségvetését
szintentartó automatizmusokat és ezek fedezetét kell évről évre a központi költségvetésben
biztosítani."
A kérdőíves felmérés eredményei. Összefoglaló megállapítások
Reméljük, hogy a 30%-os válaszadási arány
ellenére is sikerült a felmérésnek valamilyen átfogó és érvényes képet nyerni
az országos szakkönyvtárak jelenlegi helyzetéről és a helyzetről alkotott véleményekről.
A felmérés alapján levonható, leginkább általánosítható és legfontosabb következtetések:
* A kérdőívek megtekinthetők a Könyvtári és Informatikai Kamara titkárságán. (A szerk.)
Országos Széchényi Könyvtár Észrevételek (2000/04/12) |