39. évfolyam, 1993. 3. szám |
Archívum |
Állásvadászat - avagy hogyan keressünk állást, ha már könyvtáros pályára adtuk fejünket?
Szemle
Haraszti Pálné
A következőkben ismertetett gyakorlat nem a hazai pályát jellemzi, hanem az angliait, melyre a szakirodalom szemlézése során bukkant a szerkesztő. Ha az olvasó nem sajnálja az időt az összeállítás megismerésére, elképzelhető, hogy azonos következtetésre juthat, miszerint:
Álláskereső! Tanulj meg állásra pályázni, vagy ne táplálj reményeket!
A Birbeck College munkatársa a munkahelyre pályázók legtipikusabb
hibáiról így összegzi tapasztalatait: az állást keresők elképzeléseik tömör
és szűkszavú ismertetése helyett, hosszú és szerkezet nélküli tanulmányokat
nyújtanak be. Az ezzel elérhető kedvezőtlen benyomást néha még tetézik helyesírási
hibáktól hemzsegő pályázati anyaguk csapnivaló külalakjával (áthúzások, a hibajavító
festék túltengése).
Elgondolkodtató, hogy miért nem használják fel a könyvtárosképzés során szerezhető
pályázatírási és interjú-készítési ismereteket? Nem ismerték még fel, hogy mekkora
veszteséggel jár ezeknek az ismereteknek a figyelmen kívül hagyása?
A figyelmeztetés jogos. Az angol Könyvtárosegyesület (Library Association, LA)
munkaközvetítéssel foglalkozó részlege - feltehetően érdekvédelmi szempontokat
szolgálva - háromféle rövid tanfolyamot is indít az állást keresők számára,
technikai felkészültségük javítása érdekében.
A tanfolyami témák:
A képzés részvételi díja minden esetben
10 font (ez kb. 1000 Ft-nak felel meg). Az oktatást a késő délutáni, esti órákra
szervezik. Az LA ,,Álláskeresés a könyvtári és információs pályán"
címmel segédletet is kidolgozott, melyhez az érdeklődő tagok ingyenesen juthatnak
hozzá.1
Sheila Webber, az "Inform" c. folyóirat szerkesztője
aktuális témát karolt fel, amikor "Hogyan találjuk meg új munkahelyünket?"
címmel összeállítást készített2. Ebben bemutat néhány,
a szakterületre specializálódott munkaközvetítő irodát, valamint tanácsadók
tollából származó rövid írásokat is közöl.
A szerkesztőség kérdőíves módszert alkalmazott. Az ügynökségektől kapott válaszokból
kitűnik, hogy mindegyik iroda kereskedelmi alapon működik. Mindegyikük gyakorlatára
jellemző, hogy az érdeklődőktől elvárják álláselképzelésük meghatározását, valamint
szakmai gyakorlatuk, speciális ismereteik, és természetesen képzettségük megjelölését
(ügynökségenként eltérő részletezettséggel).
Ahhoz, hogy valakit álláskeresőként nyilvántartásba vegyenek, részt kell vennie
az iroda munkatársával lefolytatandó beszélgetésen is. Ez mindenképpen hasznos,
hiszen az álláskereső így - valódi kockázat nélkül - objektív visszajelzést
kaphat képességeinek, adottságainak szakmai fogadtatásáról. Ha a pályázó úgy
érzi, hogy a szóbeli és írott bemutatkozás kiértékelése nem teljes, akkor kérje
ezt nyomatékosan. Figyelni kell arra is, hogy a bemutatkozás jó benyomást keltsen,
hogy hatása alapján érdemesnek ítélhessék a jelentkezőt a kívánt állás elnyerésére.
A nyilvántartásba vételt az ügynökségek díjmentesen vállalják, ezért érdemes
több irodát is felkeresni, hiszen egynek-egynek speciális álláskínálata is lehet.
Még az általános profilú közvetítő irodákról sem szabad megfeledkezni, nekik
ugyanis nagyobb "merítésük" lehet.
Ha már a nyilvántartásba vétel megtörtént, tanácsos rendszeres kapcsolatot tartani
az ügynökséggel. Időnként fel kell hívni az irodát - különösen, ha mély hallgatás
tapasztalható a részükről -, hogy van-e már valamilyen megfelelő ajánlat? ("Halló,
itt X.Y., érkezett-e már megfelelő válasz a jelentkezésemre? Az adataim a következők:..").
Eközben próbára tesszük szívós kitartásunkat- az udvariasságról persze soha
meg nem feledkezve! - A gyors állásajánlat-tétel az ügynökségnek is érdeke.
Persze, ha az iroda kifejezetten kéri, hogy ne érdeklődjünk, akkor tekintsünk
el ettől a memória-frissítő módszertől. (Az emberi emlékezőképesség főként a
manuális nyilvántartást vezető irodák működésében játszhat szerepet.)
A közvetítő irodák bemutatása, összehasonlítása
Az ASLIB Munkaközvetítő Tanácsadó Szolgálata
Az ASLIB-iroda az álláskeresők nyilvántartása
mellett olyan címtárat is gondoz, amelyben kisegítő-tanácsadók adatait gyűjti.
Ezt úgy hozta létre, hogy azokat az álláskeresőket, akiknek megfelelő gyakorlatuk
van tanácsadói, vagy szervezési munkában való részvételhez, e jellemzőjük alapján
külön is regisztrálja.
Álláskínálat: megbízásos (ideiglenes) munkák, teljes és részidős foglalkoztatás
- elsősorban London területén, de az országon kívül előfordul francia, holland
vagy belga alkalmazási lehetőség is.
Az iroda munkamódszerei: Az ügynökség számítógépes nyilvántartást vezet
ügyfeleiről, magát a közvetítői munkát azonban manuálisan végzik a tanácsadók.
Az iroda személyzete két főfoglalkozású munkatársból áll, akik megfelelő
szakmai gyakorlattal rendelkeznek. Természetes követelmény, hogy rendszeres
belső továbbképzésen, és egyes külső tanfolyamokon esetenként részt vegyenek.
Az ügynökség révén betöltött állások esetében a munkaadó - a fizetés
nagyságától függően - az első évi fizetés 15-17,5%-át tartozik közvetítési díjként
fizetni. Az állásokat az iroda némelykor újságokban, a szakma és az általános
sajtó egyes lapjaiban is meghirdeti.
Kapcsolattartás az álláskeresőkkel: Az álláskeresőként nyilvántartott
ügyfeleket félévenként megkeresik, tisztázandó, hogy fenntartják-e még állásigényüket.
Az ügyfelek a munkaadókhoz való kiközvetítés előtt tanácsadásban részesülhetnek.
(!)
Az álláskeresők tájékoztatása és továbbképzése: A munkanélküli álláskeresők
névleges díj fejében részt vehetnek az ASLIB tanfolyamain. Időszakonként speciális
tematikával, kifejezetten álláskeresők részére is szerveznek tanfolyamokat.
Az álláskeresők érdeklődési körüknek megfelelően bekapcsolódhatnak a különböző
ASLIB szervezetek tevékenységébe.
INFOmatch
Az LA ugyan már évek óta foglalkozik
munkaerő-közvetítéssel (gondoljunk csak a Library Association Record "Betöltetlen
állások" c. mellékletére), INFOmatch nevű irodáját azonban csak 1990-ben
alapította meg. Nyilvántart álláskeresőket, tanácsadókat és felsővezetőket.
Álláskínálat: Időszakos (megbízásos), teljes és részidős státuszos állások.
Minden könyvtári-információs gyakorlatot kívánó állás betöltésére vállalkoznak.
Az iroda elsődleges célja az angliai munkaközvetítés, de alkalmi munkát Európa
más területén is kínálnak.
Az iroda munkamódszerei: Az álláskeresők adatait számítógéppel tartják
nyilván. A jelentkezők adatait összevetik az álláskínálat tényinformációval
(pl. földrajzi hely, szakterület, képzettség, részidős, illetve teljes munkaidős
foglalkoztatási igény stb.). Az így kiszűrhető potenciális jelöltek adatait
további, alaposabb vizsgálat tárgyává teszik, és a gyakorlat, speciális szaktudás
alapján kínálati gyorslistát tudnak összeállítani.
Az iroda személyzete két főállású és két részidős munkatársból áll. A
munkatársaknak vagy könyvtáros, vagy humán (munkaügyi, személyzeti) szakképzettséggel
és e területeken szerzett gyakorlattal kell rendelkezniük. Kiegészítő képzésben
szükség szerint részesülhetnek: a könyvtárosok pl. interjútechnikát tanulhatnak,
míg a munkaügyi szakemberek könyvtári tárgyú tanfolyamokon képezhetik magukat.
A továbbképzés rendszere szervezett belső- és külső tanfolyamokon, valamint
a munkafolyamatba épített oktatáson alapul.
Az ügynökség révén betöltött állások: Az INFOmatch révén betölthető állások
50%-a időszakos foglalkoztatást jelent. Azok a munkaadók, ahol a meghirdetett
állás kinevezéssel jár, közvetítési díjként az első évi fizetés 15%-át térítik
az irodának.
A közvetítési díjat-mint minden más hasonló ügynökség esetében - csak az iroda
sikeres tevékenysége után kell kifizetni. Az INFOmatch külön szolgáltatásként
információs csomagot ad, amely az állásajánlatnak megfelelő jelöltekről gyorslistát
tartalmaz. Ezért a szolgáltatásért az állás betöltésétől függetlenül is díjat
számol fel az iroda.
Egyes munkaköröket meghirdet az iroda. Ezek lehetnek speciális munkakörről szólóak,
de általános formában is megjelenhetnek (pl. "Megbízásos munkák Birminghamben").
A hirdetésnek több formáját is alkalmazzák: a névre szóló, közvetlen megkeresést
(direct mail), a szakmai sajtót, és például a könyvtári erőforrásokra szakosodott
kiállítást.
Kapcsolattartás az álláskeresőkkel: Mielőtt a tényleges kiközvetítés
megtörténne, az iroda egyezteti az álláskeresővel pl. időszakos megbízatás elfogadására
való készségét, vagy értesíti arról, ha a munkakör betöltéséhez előírt gyakorlat
eltér a pályázó által megjelölt érdeklődési területtől. Az álláskeresőket legkésőbb
negyedévenként újra megkeresi az ügynökség.
A kapcsolattartási időszak alatt az ügyfelek szakmai hírlapokat és ingyen belépőket
kapnak (pl. az Online konferenciával egybekötött kiállításra), és természetesen
levelezés útján tisztázzák velük, hogy igényt tartanak-e még a nyilvántartásban
való szerepeltetésre.
Az álláskeresők tájékoztatása és továbbképzése: A különböző szakterületek
fizetési gyakorlatát jellemző információs füzeteket és az önéletrajzíráshoz,
interjútechnikához tanácsokat adó "Álláskereső" c. füzetkéi
ingyenesen juttatják el az ügynökségek az érintettekhez. Esti szemináriumaik
témái: "Hogyan válaszoljak álláshirdetésre, hogyan írjak pályázatot?";
"Hogyan írjak érdeklődést keltő önéletrajzot?" és "Hogyan
lesz sikeres a felvételi beszélgetés?". A részvételi díj itt is 10
font.*
Informed Recruitment Services (IRS)
Az ügynökség eredetileg egy információs
tanácsadó cég melléktevékenységeként kezdett működni, az elmúlt néhány év során
azonban önálló üzletággá fejlődött. (Az álláskínálat növekedését a cég vezetői
- érthetően - pozitívan értékelik, míg a szerkesztőség figyelmeztet arra, hogy
ez a jelenség a cég fejlődésének természetes következménye, nem pedig a recesszió
elmúlását jelzi.)
Álláskínálat: Időszakos (megbízásos), teljes- és részmunkaidős státuszos
állások. Alkalmanként más nyugat- és kelet-európai országokba, és a Távol-Keletre
is kínálnak állást. Az álláshelyek zöme Londonban és Délkelet-Angliában, a kereskedelmi
és a szolgáltató szektorban mutatkozik.
Az iroda munkamódszerei: Az ügyfelekről készült nyilvántartást kártyakatalóguson
vezetik, és számítógépes adatbázissal is rendelkeznek (a dBase III alapú rendszer
felülvizsgálata folyik).
Az iroda személyzete: Az ügynökség 1 főállású és 1 mellékállású, tisztviselői
munkakörű munkatársat foglalkoztat. Az igazgató munkaidejének egy részében információszolgáltatási
vállalkozása más területeivel is foglalkozik. A személyi állomány fejlesztése
folyik. Az alkalmazásra kerülőknek munkaközvetítési gyakorlattal (és az információs
szakterületen megszerzendő jártassággal), illetve alapos információs szakmai
ismeretek felmutatása mellett megszerzendő munkaközvetítői készségekkel kell
rendelkeznie.
Az ügynökség révén betöltött állások: A munkaadók az ügynökség révén
betöltött munkahelyek után (az első évi fizetés) 15%-át fizetik. Ha az irodától
az álláshely meghirdetését is kérték, akkor a sikeres közvetítés után 20%-ot
és a hirdetési díjat, illetve vezetői állásokra alkalmas munkaerő egyedi eljárásos
közvetítése esetén további 20%-ot számít fel az ügynökség. Az álláshelyek 70%-át
a szakmai és általános sajtóban feladott hirdetések útján töltik be.
Kapcsolattartás az álláskeresőkkel: Az álláshelyre való tényleges kiközvetítés
előtt - az ügyfél kérésére - az ügynökség konzultációt biztosít.
Az álláskeresők tájékoztatása és továbbképzése: Az iroda ingyenesen vállalja
az önéletrajzok újragépelését, jó minőségű papíron való lézerprinteres megjelenítéssel.
Terveik között szerepel a jelentkezők oktatása.
TFPL Recruitment
Álláskínálat: Időszakos (megbízásos),
teljes és részidős státuszos állások. Ilyen típusú munkahelyeket alkalmanként
az országhatáron kívül is ajánlanak ( Hollandia, Belgium, Franciaország, Csehszlovákia,
Ciprus, Japán, Indonézia, Hong Kong, Ghana, közel-keleti országok szerepelnek
a palettán), de a munkahelykínálat főként Londonban és Délkelet-Angliában jelentkezik.
Az iroda munkamódszerei: Az ügyfelek adatait manuális nyilvántartással
kezelik.
Az iroda személyzete: A közvetítő iroda igazgatója mellett 7 főállású
tanácsadó és 3 fős kisegítő személyzet dolgozik. A tanácsadók közül egyesek
az interjútechnikában, beszéd- és írástechnikában, egyesek a könyvtári-információs
vezetésben, míg mások a nyilvántartások kezelésében, vagy humánpolitikában gyakorlottak.
Szakmai képzettségük tekintetében könyvtárosi, rendszerszervezői, munkaügyi
és oktatási végzettséget említhetünk. A munkatársak belső, csoportos képzésben
és szükség szerint egyedi külső továbbképzésen is részt vesznek. A teljes közvetítői
stáb rendelkezik kikérdezési és kiválasztási ismeretekkel/gyakorlattal.
Az ügynökség révén betöltött állások: A státuszos álláshely betöltését
megrendelő munkaadók (az első évi fizetés)15%-át fizetik, vagy 10%-ot jótékonysági
célra. A megbízásos (időszakos) álláshelyek közvetítéséért egyedi megegyezés
szerinti díj fizetendő. Az álláshelyeket a sajtóban és a szakmai rendezvényeken
(pl. Intemational Online Information Meeting) is meghirdeti az iroda.
Kapcsolattartás az álláskeresőkkel: A nyilvántartásba vett ügyfeleket
félévenként újra megkeresik. Ha egy álláskeresőt kiközvetítenek, erről mindig
értesítik.
Az álláskeresők tájékoztatása és továbbképzése: Az iroda minden jelentkezőt
ellát önéletrajzírásra vonatkozó tanácsokkal. Ingyenes "állásvadász"-tanfolyamokon
oktatják az életrajzírási technikát és a felvételi beszélgetéseken követendő
magatartástechnikát. Ehhez írásos segédleteket is adnak.
Az iroda éves - térítéses - kiadványa a kereskedelmi információs szolgáltatásokban
dolgozók fizetési útmutatója. Ezt az ügynökség az álláskeresők fizetésigényre
vonatkozó tanácsadásában is felhasználja. Az iroda egy másik szakterület fizetési
útmutatóját is közreadja, nevezetesen a jogi könyvtárosok brit és ír szövetségébe
tömörültek 1992/93 évi adatairól szóló összeállítást.
A szerkesztőség mindezeken kívül az érdeklődő figyelmébe ajánl más tájékozódási
lehetőségeket, pl. a nemzetközi munkavállalást támogató LIBER irodát, az állásajánlatokat
rendszeresen közlő folyóiratokat, és az "Inform"-ban megjelentetett
szakmai fizetési áttekintő táblázatot.
Állásváltoztatás és életmódváltás
Az alábbiakban néhány olyan írásra hívjuk
fel a figyelmet, amelyet állásszerzési tapasztalatot szerzett szakmabeliektől,
vagy állásvadászati tanácsadóktól érkeztek a szerkesztőség felhívására.
Elaine D. Smith 13 éve online információközvetítőként dolgozott egy vegyészeti
cégnél. A vállalat létszámleépítése következtében ő is elvesztette az állását.
Problémái a következők voltak:
1. Az elbocsátással járó lelki megrázkódtatás elviselése;
2. Új állás megszerzése - 57 évesen;
3. A végkielégítés értelmes felhasználása. Ebből a 3. pontban jelzett nem okozott
igazi gondot, ezért családjával együtt az első kettőre koncentrált.
Szerencséjét - saját megítélése szerint - annak köszönheti, hogy a helyi munkaközvetítő
tanácsára idejében csatlakozott egy álláskereső klubhoz. Ennek eredményeként
nyilvántartásba kerültek az adatai, tanácsokat kapott álláslehetőségekről, pályázati
módszerekről, önéletrajzírása technikáról, a felvételi beszélgetésnél fontos
interjútechnikáról. A klubtagság lehetővé teszi telefon, fax, szövegszerkesztő,
nyomtató és fénymásoló eszközök, irodaszerek, bélyegek használatát, újságokat
és folyóiratokat fizetnek elő. Nem elhanyagolható szempont a klubtagok egymás
iránti szolidaritása sem.
Smith asszony szakismeretei miatt nem korlátozta álláskeresését Angliára, hanem
nemzetközi álláspályázatokra is válaszolt. Először a Data-Star londoni központjában
kapott egy 10 hónapos helyettesítési lehetőséget. Élt vele, pedig ez hetenkénti
ingázást is jelentett, családi életét is át kellett szerveznie.
A Data-Stamál töltött idő alatt két felvételi beszélgetésen is volt alkalma
nyílt részt venni. A Nemzetközösségi Egyetemek Szövetségénél meghirdetett mindkét
munkahelyet még korábban, az álláskereső klub keretében pályázta meg. A beszélgetéseket
ebédidőben, időszakos munkahelye tudtával bonyolította le.
Időközben értesítést kapott a bölcsészdoktori fokozat elnyeréséről (amiért magánidejéből
4 és fél évet áldozott).
A Szövetség továbbította ezt az új információt a potenciális munkahelyeknek.
Röviddel ezután megérkezett a trinidadi egyetem konkrét állás ajánlata a könyvtárigazgató-helyettesi
státuszra.
Az új állással járó magasabb jövedelem a nyugdíjazás előtt különösen előnyösnek
látszott.
Smith asszony személyes hangú tanácsai állásukat elvesztett sorstársak számára:
Haladj idejében a megfelelő irányba!
Hazel Hall
(Queen Margaret College) a szakmai karrierünkért való egyéni felelősségünk mibenlétét
taglalja. Nézete szerint az, aki az információs szakmában stratégiai tervezéssel
foglalkozott, képes kell legyen arra is, hogy egy munkaközvetítő ügynökség segítségével
a saját jövőjét kialakítsa. (Ez szépen hangzik, igaza lehet, de nem minden álláskereső
rendelkezik stratégiai tervezési gyakorlattal ...).
1. tanács
Helyes, ha az állásváltoztatásra gondoló tisztában van azzal, hogy az új
képességek kialakítása, az állás megszerzése elsősorban az ő érdeke. A közvetítő
ügynökségek továbbképző tanfolyamain természetesen fejlesztheti a tudását.
2. tanács
Érdemes megfigyelni az ún. "szerencsés" emberek viselkedését.
Következtetéseket lehet levonni abból is, hogy miért kezelik őket "másként"
a közvetítő irodák: mi a sikeres kapcsolatteremtés titka. Gondoljunk arra, hogy
közismertségüknek oka lehet a szakmai fórumokon való gyakori szereplésük, munkájuk,
publikációik.
Ez a "típus" képes arra, hogy pályázatában sikeresen ötvözze a jelent
a jövővel: gyakorlati tudását és szakmai fejlődéséről alkotott elképzeléseit
- ezzel igen jó benyomást kelthet. Ennek ellenpéldája: vannak, akik visszariadnak
egy állás betöltésétől csak azért, mert a megkívánt többféle ismeret közül pl.
az egyikben nincs gyakorlatuk.
3. tanács
Ha a szóban forgó állás jelenlegi körülményeinkhez képest jelentősen jobb
feltételeket kínál, viszont a betöltésének bizonyos követelményei vannak - akkor
csapjunk le rá, különben más fogja megtenni helyettünk.
A "sikeres típus" kockázatot is vállal. H. Hail saját példáján mutatja
be egy 8 hónapos szerződéses munka elvállalásának célját, körülményeit, kockázatait
és - kopogjuk le - eredményét.
Hézagpótló szolgáltatás-e a tanácsadás?
P. Gilmann
tanácsadói tapasztalatait tárja elénk. Mint írja, számosan keresik meg ügynökségét
azzal, hogy maguk is tanácsadók szeretnének lenni. Az "önmegvalósításnál"
nincs egyszerűbb dolog a világon, mint ezt sokan elhitetik magukkal. Mert miből
is áll például állásközvetítést ígérni valakinek? Bármelyikünk beleeshet a következő
csapdába:
Egy barátunk (lehet volt kollégánk is) munkával kecsegtet minket, majd: "Hívj
fel néhány hét múlva" - mondja. Amikor jelentkezünk, kiderül, hogy nem
tett mást, mint átadta adatainkat valakinek, akinél már számtalan hasonló eset
van.
Valójában rendkívül érdekes, de kifogyhatatlan tevékenységet jelent a tanácsadás-közvetítés.
Sok erőfeszítést és sok pénzt kell fektetni a munkakörnyezet kialakításába (pl.
vonzó cégjelzéses levélpapír terveztetése és nyomtatása, személyi számítógép
és fax beszerzése). Tudomásul kell venni, hogy jelentős napi költségekkel kell
számolni akkor is, mikor még nincs bevételünk. Majd ha lesz, azt is megértjük,
hogy a bruttó bevétel nem azonos a nettóval. Tapasztalatból kell azt is megtanulni,
hogy az első sikeres állás közvetítése közben már a következők megszerzésén
kell fáradozni.
Ahhoz, hogy az álláskereső komplex szakismeretét érvényesíteni lehessen, nem
elég egy adatbázist felállítani, ahhoz vezetéstudományi ismeretek, vezetési
áttekintő képesség is kell. A szakmai versenyben nem könnyű lépést tartani.
Általában jó kapcsolatépítési módszer megjelenni a konferenciákon, előadásokon
- de csak akkor, ha annak mielőbb kézzelfogható hasznát érzékeljük.
A tanácsadói vállalkozás hosszú távra szól. Az ügyfelek megtalálása és az ügyletek
megérlelése sokszor hónapokba vagy évekbe kerül. A közvetítési díjat általában
csak az állás betöltése után fizetik ki. A számla teljes kiegyenlítésére általában
az ügylet lezárása után 3 hónappal vagy még később kerül sor (rossz esetben
ez egy évig is elhúzódhat.)
A címben feltett kérdésre tehát az a válasz, hogy a tanácsadás hivatás. Ha rászántuk
magunkat gyakorlására, akkor ez egész embert kíván.
Hogyan birkózzunk meg az elbocsátással?
Lyn MacKender
egy javaslat-csokrot nyújt át a címben jelzett célra. Mindenekelőtt az a legfontosabb,
hogy felkészülten érjen bennünket a bejelentés. Hogyan lehet ezt elémi? Szerzőnk
megítélése szerint a felkészülésnek 3 szakasza van. Melyek ezek?
1. A létszámleépítés lehetőségére számítani kell (idetartozik a munkaadó piaci
helyzetének, üzletmenetének, személyzeti és foglalkoztatási politikájának folyamatos
figyelemmel kísérése).
2. Az elbocsátás valószínűségének vizsgálata (milyen kép alakult ki a cégnél
a munkám fontosságáról, mi a jövője a felhasználói környezetemhez tartozóknak,
a foglalkoztatásommal kapcsolatos vészjelek elemzése stb.).
3. Tervkészítés elbocsátás esetére
a) mérlegeljük saját képességeinket, mérjük fel szakmai fejlődésünk követelményeit,
b) döntsük el, hogy hol képzeljük el további tevékenykedésünket,
c) pótoljuk hiányzó képesítésünket,
d) legyen ötletforrásunk jelenlegi vagy jövendő állásunkhoz,
e) tegyük naprakésszé önéletrajzunkat, küldjük el néhány potenciális munkaadóhoz,
illetve válaszoljunk néhány érdekesnek látszó álláshirdetésre. Ezzel tesztelhetjük
a munkaerőpiacot, kínálati és keresleti oldalról egyaránt.
Mi a teendőnk elbocsátás esetén? MacKender két csoportba sorolja a tennivalókat:
a.) Tartsuk kézben a helyzetet!
Eljárás: győzzük meg magunkat arról, hogy ezt előre láttuk! Ezután keressünk
fel néhány munkaközvetítő ügynökséget, több okból is:
b.) Maradjunk optimisták!
Eljárás: győzzük meg magunkat arról, hogy távozásunk valódi vesztese a munkaadónk!
Gondoljunk a végkielégítésre! Ne feledjük, hogy a mai recessziós időkben az
elbocsátás már nem szégyenbélyeg! Bízzunk abban, hogy a jók számára - és mi
azok vagyunk - mindig terem álláslehetőség!
Mindehhez sok szerencsét kíván a szerző.
Önmagunk "piacra hozását" tanulni kell, avagy hogyan adjuk el magunkat a munkaerőpiacon?
Rövid összefoglalást olvashatunk az álláspiac
marketingtechnikáiról és trükkjeiről. Némelyik magától értetődőnek látszik,
mégis sokak akkor feledkeznek meg róluk, amikor alkalmazni kellene ezt a tudást.
Alapszabályok 1-5.:
1. Mi magunk vagyunk az áru!
Kezeljük önmagunkat ugyanolyan áruként, mint egy új macskaeledelt vagy kekszet.
Éppen ezért szükség van
- termékfejlesztésre
- piackutatásra
- termékreklámozásra és
fordítsunk különös gondot a
- csomagolásra.
Az álláskeresésnél mi magunk vagyunk tehát az áru, a piac a potenciális vagy
a jelenlegi munkaadónk, pályázatunk megfelel a reklámnak, és a felvételi beszélgetésnél
a csomagolásnak igen fontos szerep jut.
2. Termékfejlesztés
Ha mi magunk vagyunk az áru, egy új állás vagy megbízás elnyerésére némi
önfejlesztés után vállalkozzunk csak. Elemezzük erősségeinket, gyengéinket és
törekvéseinket. Ez segítségünkre lehet a pályázáshoz szükséges önismeret kialakításában.
Hasznos azért is, mert így könnyebben megtalálhatjuk azokat a területeket (pl.
online keresési gyakorlat, vagy előadókészség), amelyeken fejlődnünk kell.
Érdemes átnéznünk az álláshirdetéseket, amiből következtetni tudunk arra, hogy
kik lehetnek a potenciális munkaadóink. Általában nyitott szemmel járjunk, és
gyűjtsünk össze minden információt, ami a törekvéseink elérésében hasznos lehet.
Egy volt kollégám például vezet egy ún. "Terveim" dossziét, amiben
szakmai céljaira vonatkozó adatokat, fontos hirdetéseket, és szakterülete fejlődéséről
szóló cikkeket gyűjt. Ha elhatározza magát az állásváltoztatásra, máris jó pozícióban
lesz.
3. Piackutatás
Nagyon fontos eldönteni, mit várunk egy adott munkahelytől. Van-e határozott
elképzelésünk a telephelyéről és a munkabeosztásról? Szeretnénk esetleg speciális
munkatársi közegben dolgozni, ügyvédek, újságírók, oktatók között például? Szürke
egérként látnánk szívesebben magunkat, vagy központi szerepre gondolunk? És
végül, milyen minimális fizetésért vállalkozunk a munkára?
A piackutatásba az is beletartozik, hogy az elképzeléseinkhez közelálló intézményeket
alaposan megismerjük. A felsőoktatási intézményekre jellemző lehet például a
nagyfokú szakmai aktivitás mellett a rugalmas munkaidő, míg egy kereskedelmi
cég nyilván a profiljának megfelelő továbbképzéshez adhat támogatást.
Piackutatásunk legyen minél szélesebb körű. Ha valaki elvesztette az állását,
vagy pályaelhagyás után akar visszatérni a munkavállalók közé, annak nagyon
fontos az általános kapcsolatteremtés, a barátokkal, ismerősökkel, szomszédokkal
folytatott tájékozódó beszélgetés. A munkahelyek 50%-át ugyanis általában közvetlenül,
meghirdetés nélkül töltik be.
4. Hirdetésünk: a pályázat és az önéletrajz
Az első benyomás kialakításában kulcsszerepe van álláspályázatunknak. A
munkaadók átlagosan 30 másodpercet szánnak az írásmű átnézésére. A pályázatnak
és az önéletrajznak rövid összefoglalást kelt adnia képzettségünkről, eddigi
pályánkról, kiemelve azt, hogy az állás kívánalmainak miért felel meg a gyakorlatunk.
Kíséreljük meg azt a benyomást kelteni, hogy a világ legalkalmasabb jelentkezője
vagyunk. A kísérőlevél a pályázat lényeges része, és újabb lehetőséget ad alkalmasságunk
kihangsúlyozására. Szinte természetes, hogy a pályázatnak szakmai hozzáértést
kell tükröznie, hibátlannak, kávéfoltoktól és ujjlenyomatoktól mentesnek kell
lennie.
A pályázatban legyünk őszinték! A hiányzó képességek kihangsúlyozását el lehet
kerülni, de a pályázatnál alkalmazott trükkök járjanak együtt az igazsággal.
A pályázat, az önéletrajz és a kísérőlevél másolatát őrizzük meg. Ennek különösen
akkor látjuk hasznát, ha felvételi beszélgetésre hívnak minket.
5. Csomagolásunk: a felvételi beszélgetés
Egy volt IBM-szakértő vizsgálata azt bizonyította, hogy a bemutatóknak kicsi
a szerepe az eladásban. Sokkal fontosabb az imázs, a szervezetben és általában
a szakmában betöltött helyünk "láttatása". A munkaadót is erősen befolyásolhatja
a szakmai kérdésekben mutatott zavarodottság. Ezért különösen fontos, hogy e
tekintetben fejlesszük képességeinket, még az állásvadászat megkezdése előtt.
Az első négy és az utolsó két perc meghatározó!
Az imázs természetesen nagyon fontos a felvételi beszélgetésnél. A legtöbb
munkaadó az első négy percben kialakítja véleményét az álláskeresőről. A szóbeli
bemutatkozásunknak ugyanakkora szerep jut, mint a megjelenésünknek. Az érthető
feszültséget próbáljuk meg leküzdeni, de ne kompenzáljuk közvetlenkedéssel.
Öltözködésünk és viseletünk fontos szerepet játszik. Öltözzünk kényelmesen és
magabiztosságunk szolgálatában.
A felvételi beszélgetésnél vesszük majd a hasznát a megcélzott szervezetről
előre beszerzett információknak. Tájékozottnak fogunk látszani, magabiztosabbak
leszünk és ez hozzásegít értékeink hatásosabb érvényesítéséhez. A beszélgetés
előtt nézzünk utána, hogy céginformációink naprakészek-e!
Legyünk felkészülve többféle felvételi beszélgetésre is, a csoportos kikérdezéstől
az ebéd utáni laza csevegésig. Ez esetleg kötetlen beszélgetésnek is látszhat:
de vegyük észre, hogy az ott töltött idő alatt folyamatosan figyelik a viselkedésünket.
Itt az első és a záró benyomások is rendkívül fontosak!
Fontos tanács, hogy akármilyen formában is folyjék a beszélgetés, ne tegyünk
megjegyzést jelenlegi, vagy korábbi munkaadónkra!
A felvételi eljárás objektívabbá tétele érdekében egyes munkaadók szinte mini-esettanulmányt
kérnek a pályázótól. Ez szinte már olyan, mint egy vizsga, ezzel együtt, ne
ijedjünk meg tőle. Egy ilyen teszt megírása lehetőséget adhat képességeink hatékonyabb
bemutatására. Néha nem árt tudatosítani, hogy a felvételi beszélgetés kétoldalú
folyamat. Segíti a munkaadót is a munkavállaló kiválasztásában, de az álláskereső
is meggyőződhet a munkaadó számára megfelelő voltáról.
Ha a felvételi beszélgetés lezajlott, gondoljuk végig, hogy mi ment jól és mit
kellett volna jobban megválaszolni. Ha nem is volt sikerünk, legközelebb jobban
csinálhatjuk. Egyes munkaadók kiértékelik a pályázó teljesítményét, aminek a
későbbiekben még hasznát vehetjük.
Felhasznált irodalom
*"Salary Guide" címmel a Könyvtártudományi Szakkönyvtárban megtalálhatók az LA-kiadású füzetek. Tájékozódni lehet arról, hogy Angliában milyenek a fizetések pl. a felsőoktatási, az iskolai, az egészségügyi, a műszaki és egyéb szakkönyvtári, a közművelődési stb. könyvtárakban. A füzetek tartalma, de szerkezete is rendkívül tanulságos: ismertetik a könyvtártípus, és ezen belül a könyvtár munkatársainak szerepét, a fizetési sávok kialakulásának rendszerét és módját, az előmeneteli lehetőségeket (ideértve a képzési követelményeket is), a könyvtártípusra jellemző munkaköröket (kiemelve a részidős területeket), a valószinűsíthető létszámot. Az egyszerűbb aktualizálhatóság érdekében mellékletben szerepel az a táblázat, amely a legfrissebb és konkrét fizetésekről tájékoztat, besorolásonkénti és sávonkénti adatokkal.
Országos Széchényi Könyvtár Észrevételek (2000/04/12) |