39. évfolyam, 1993. 3. szám |
Archívum |
A Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár tevékenysége és fejlesztése
Szakértői jelentés
Ambrus Zoltán
Bátonyi Béláné
Demeter Miklósné
Sonnevend Péter
Az alábbiakban olvasható három tanulmány ugyanazt a témát tárgyalja. Az első, egy szakértői jelentés, mely a Fővárosi Közgyűlés Kulturális Bizottsága felkérésére készült a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárról. A második, ugyanennek a felkérésnek a jegyében íródott, egy svéd kolléga nézőpontjából láttatva a FSZEK helyzetét, a harmadik írás pedig a könyvtár főigazgatójának reflexióit tartalmazza a szakértői jelentéshez. A tanulmányokat a kép pontosabbá tétele érdekében két hozzászólás és a Kulturális Bizottság megállapításai egészítik ki. A tanulmányok nyilvánosak voltak ugyan, de mégis csak egy szűkebb szakmai kör ismerte, holott a téma szélesebb olvasói rétegek érdeklődésére i s számot tarthat. Ennek érdekében bocsátjuk olvasóink elé a következő írásokat, figyelmükbe ajánlva e lapszám egy másik rovatában olvasható tanulmányt is (Hogyan alkalmazkodnak a könyvtárak a változó körülményekhez?), melyben ugyancsak a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár szerepel, ezúttal egy norvég és egy svéd, hasonló szerepű városi könyvtár működésével összehasonlítva. (A szerk.)
A megbízatás
A Fővárosi Közgyűlés Kulturális Bizottságának
elnöke, Baán László 1991 decemberében felkérte Ambrus Zoltánt (Békés
Megyei Könyvtár), Bátonyi Bélánét (Országos Széchényi Könyvtár - OSZK),
Demeter Miklósnét (Verseghy Ferenc Megyei Könyvtár, Szolnok), Sonnevend
Pétert (OSZK) és - a későbbiekben Inger Eide-Jensent (Göteborgi Városi
Könyvtár, Svédország), hogy vegyenek részt a FSZEK szervezetének, finanszírozási
formáinak, szakmai tevékenységének átvilágításában, és véleményezzék az intézmény
elkészült stratégiai tervét. A résztvevők megkapták az 1. mellékletben található
szempont-javaslatokat, s átvették a munkához szükséges dokumentumokat (2. melléklet)
A munkával megbízott személyek több együttes megbeszélésen vettek részt
- a kerületi könyvtárvezetők egy csoportjával, a FSZEK főigazgatójával és helyetteseivel,
a kerületi önkormányzatok képviselőivel stb. -, illetve egyénenként tárgyalásokat
folytattak a könyvtár (központ, illetve hálózat) vezető munkatársaival, elemezték
a pénzügyi és statisztikai adatokat, és a külföldi hasonló könyvtárakról szóló
szakirodalmat. Utóbbi tekintetében különösen hasznos adalékokkal szolgált Inger
Eide-Jensen, aki 1992 áprilisában két hetet töltött Budapesten.
A szakértői testület résztvevői egyrészt bizonyos munkamegosztás szerint tevékenykedtek,
másrészt minden fontosnak tűnő kérdést többen is tanulmányoztak, majd ezek alapján
írásba foglalták véleményüket és javaslatukat. Ezekből kiindulva fogalmazódott
meg a jelen összefoglalás, törekedve az egységes állásfoglalásra, de megengedve
az alternatív javaslattételt is.
A jelentés felépítése a kapott szempontrendszer struktúráját követi.
A bevezetéshez még annyit kívánatos hozzátenni, hogy a Fővárosi Szabó Ervin
Könyvtár az utóbbi évtizedben a hazai könyvtárügyi szemlélet és fejlesztés egyik
érdemi műhelye, motorja volt, ezért a munkában résztvevők számára a felkérés
megtisztelő volta mellett az is inspirálóan hatott, hogy a jelen kihívásaira
e műhely milyen megoldásokat képzel el.
A felkéréskor a szakértők kezét nem kívánták megkötni, ezért javaslataink is
elsősorban arra irányulnak, hogy egy modern európai nagyvárosi nyilvános könyvtár
megvalósítását segítsük elő, bízva abban, hogy a felkérés mögött a legkomolyabb
fejlesztési szándékok érlelődnek.
A háttér
A FSZEK a fővárosi önkormányzat legnagyobb
kulturális szervezete. A hálózat közel száz egységből áll, a gyűjtemény megközelíti
a négy millió egységet, 170-180 ezer beiratkozott olvasója közel 2 millió látogatást
tesz egy év alatt, s 1991-ben csaknem 6 millió dokumentumot használt. A könyvtár
éves költségvetése a 400 M Ft-hoz közeledik.
A FSZEK az ország legnagyobb könyvtárai közé tartozik - a központ maga is a
legfontosabb tíz hazai könyvtár közé sorolható. A könyvtár létrehozása a századelőn
megkésettnek minősíthető, s a világvárosi ambíciójú városvezetésnek és európai
tekintélyű könyvtáralapítójának, Szabó Ervinnek a világháború kitöréséig nem
volt lehetőségük a tervezett fejlesztés végrehajtására. 1920-1980 közt a könyvtár
előbb lassú, majd mesterségesen - a kommunista népművelés ideológiai alapozottságú
célkitűzését követő-felfokozott "fejlődést" élt meg, amely azonban rövid lejáratú
mennyiségi célkitűzések kényszerében merült ki, s elmaradt a valós - akár a
vidéki fejlődéssel lépést tartó - telepítési és technológiai előbbrelépés. Mindennek
nyűge ma is szembeötlően érvényesül: rosszul telepített, kis hatékonyságú egységekből
álló hálózat, a népességszámhoz viszonyítva szerény állományok és gyarapítási
keretek. Mindez visszafogja a valódi szükségletek szerinti működést.
Az ország minden ötödik lakosát számláló főváros sokkal rosszabbul ellátott
a nyilvános könyvtárügyet tekintve, mint bármelyik hasonlítható vidéki nagyváros
- nem is beszélve az európai átlagról. Korábban lehetett e helyzetet azzal
mentegetni, hogy a (párhuzamos) szakszervezeti (munkahelyi) könyvtárak kiegyenlítik
az elmaradást.. Most a rendszerváltás hatására a munkahelyi könyvtári "hálózat"
- legjobb esetben is -töredékére olvad, vagyis még határozottabb az igény a
lakosság részéről a hatékony nyilvános könyvtári szolgáltatás iránt. Ezt bizonyítja
az 1991-ben kimutatható, több mint 25%-os használati növekedés, amely idén várhatóan
hasonló ütemben folytatódik.
Rendkívül kritikus a FSZEK működésének külső szakmai háttere is. A könyv-
és folyóiratkiadás összeomlásának és újraépülésének vagyunk tanúi, amely jelentős
(1991-ben 10%-on felüli) inflációval jár, a korábbi néhány tucat állami nagyszervezet
helyett száz és száz új kisvállalat létesül. A kínálat szinte áttekinthetetlen,
annál is inkább, mert a könyvtárellátást szolgáló minisztériumi vállalat ugyancsak
az átalakulás egzisztenciális megmaradásért folytatott küzdelem kínjait éli
át, mindenesetre a szolgáltatókészség a korábbinál is alacsonyabb szintre zuhant.
Jelentős fáziskésésben van a hazai könyvtári számítógépesítés. Csak most kezdődik
olyan összefogás, amely a hasonló partnerek érdekközösségére épít. Ugyanakkor
a nemzeti könyvtár, az Országos Széchényi Könyvtár is csak a közeljövőre ígéri,
hogy számítógéppel olvasható adatbázisokat lesz képes adni (a frissen megjelenő
magyarországi könyvekről stb.), márpedig ezek a lehetőségek lényegileg befolyásolják
a FSZEK működésmódját és technológiai fejlesztését.
Összefoglalóan elmondható, hogy a főváros által a múlt század hetvenes éveiben
megtervezett, de csak e század elején megteremtett nyilvános könyvtári rendszer
hatékony, nagyságrendi léptékű fejlesztése egyrészt az igények oldaláról sürgetően
jelentkezik, másrészt e fejlesztés a korábbi évtizedek elmaradásai - és helytelen
szemlélet miatt - komoly erőforrásokat feltételez.
Egyszóval, ha a főváros közönsége és önkormányzata akar és tud lényegesen
segíteni a könyvtárhálózat feltételrendszerén, akkor a könyvtár képes lesz a
növekedő és igényességében európaivá váló közönséget ellátni.
I. Szervezet (központ - hálózat, vezetés)
A FSZEK szervezete a fennállás kilenc évtizede
alatt - nagy vonalakban - az alábbi változtatásokat élte át:
1. Először a központ jött létre meghatározott tudományos igényű - a modern városigazgatás
információellátását célzó - feladatokkal (1904-);
2. A tízes évek elejétől létrehozott közművelődési hálózat lényegében a nyolcvanas
évek második feléig a központ egyértelmű irányítása alatt tevékenykedett;
3. Az utóbbi években a kerületi főkönyvtári rendszer kialakításával a kerületek
szakmai önállósága jelentősen megnőtt, ugyanakkor a központ elsősorban adminisztratív
vezető szerepet visz, s kevésbé jellemző a szolgáltatásban megnyilvánuló központi
szerepvállalás.
Ma - kisebb túlzással - szakmailag két könyvtár létezik: a főként tudományos
kvalitásait kamatoztató központi gyűjtemény és a nyilvános könyvtári funkciókat
teljesítő hálózat (22 kerületben mintegy 90 egység).
A fővárosi önkormányzati törvény a közgyűjteményeket, illetve az olyan szolgáltatásokat,
amelyek egy vagy két kerületnél szélesebb körben érvényesülnek, a fővárosi önkormányzati
felelősség körébe utalta.
A korábbi rossz telepítési vagy fenntartói politika következtében alig van megfelelő
méretű és a városi élet szempontjából jó helyre telepített egység. A hálózat
nem konform a város morfológiai adottságaival, a demográfiai változásokkal (számos
nagy lélekszámú lakótelep szinte teljesen ellátatlan), a közlekedési viszonyokkal,
a többi kulturális vagy szűkebben vett könyvtári intézmény tevékenységével.
Ettől hatékonysága a belső erőfeszítések ellenére sem megfelelő, a magyar városok
közül tán Budapesten a legalacsonyabb a beiratkozott olvasók aránya vagy az
egy lakosra jutó kölcsönzések száma. Ez utóbbinak oka még a rendkívül alacsony
gyarapítási keret, s a jócskán elavult szakmai technológia is.
A központ vonatkozásában a következő megjegyzések kívánkoznak ide:
A szolgáltató központ az egész fővárosi nyilvános könyvtári működés alfája és
Omegája. Ha megfelelő épületben ki tudja bontakoztatni szolgáltatásait, ha egyes
részlegei a saját - központi könyvtári - munkát úgy szervezik, hogy abból a
teljes könyvtári hálózat profitáljon (gyarapítástól és feldolgozástól a szociológiai
információig és a Budapest Gyűjteményig), ha megfelelő feltételek biztosítása
révén a számítógépesítés utoléri a máris manifeszt igényeket, akkor a teljes
FSZEK új arculatot ölt. EI kell ismerni, hogy döntőek a feltételek: az
erre vonatkozó ígéretek (megfelelő központi épület + a gyarapítási keret megerősítése
+ a számítógépesítés pénzügyi alátámasztása) tartalommal való megtöltése a könyvtári
szakemberek dolga.
A FSZEK elmúlt években kidolgozott fejlesztési elképzelései a főleg belső erőre
támaszkodó kis lépések politikáját képviselték.
A több évtizedes lemaradás - akárcsak a vidéki könyvtárakhoz viszonyítva is
- felszámolása ennél radikálisabb és főleg nagyvonalúbb követelményt állít a
város vezetése elé.
Fentiekből következik, hogy a szakértői bizottság egyértelműen a fővárosi rendszer
meglétével és megőrzésével, még pontosabban annak valódi rendszerré formálásával
számol. Igazán akkor érdemes egy nagyigényű központi könyvtárat létrehozni -
építeni -, ha az egész fővárost szolgálja közvetlenül és közvetetten, minthogy
csak egy hatékony, központi szolgáltatásokat nyújtó centrum garantálja a hálózat,
a többi rész hatékonyságát. Ebben az értelemben a központ fejlesztése a teljes
hálózat fejlesztését is előmozdítaná.
Ha a főváros közönsége és önkormányzata valóban hatékony könyvtári fejlesztésre
szánta el magát, akkor változtatni kell a hálózat elaprózottságán is. A mai
22 kerületi "hálózat" kissé arcnélküli, párhuzamosságoktól bénított, s maga
a működtetés ennyi egységgel aligha emelhető modern szintre.
A változtatás több úton is haladhat. Legjobb talán az lenne, ha egy új jelentős
térfogatú központi épület mellett még a belátható jövőben megépülne az az öt-hat
regionális ("kerületközi") könyvtár - már húsz évvel ezelőtt is készültek ilyen
tervek -, amelyek természetes alközpontjai lennének a kétmilliós főváros hálózatának
s szolgáltatásaik révén a kisebb egységeknek. Ha a központot 20-25 ezer m2
alapterülettel képzeljük el, akkor eme alközpontoknak együttesen szintén el
kellene érni legalább a 25 ezer m2-t. (Budán a Flórián tér jöhetne
szóba, meg egy jócskán bővített Etele úti, míg Pesten tán az újpesti Városközpont,
az Őrs vezér tér s a Határ úti metró környéke lenne előnyös helyszín.) A területi
nagyságnál még sokkalta fontosabb a telepítés - ezt kívántuk a fenti helyszínekkel
érzékeltetni.
A bizottság egyik tagja (Bátonyi Béláné) szerint ezen 5-6 alközpont irányítási
szerepkört is kaphat a hozzá tartozó 2-3 kerület könyvtárai tekintetében. Sok
függ egy ilyen hálózatfejlesztés részleteinek kidolgozásánál a mostanában napirendre
kerülő tulajdonviszonyoktól. A teljes fővárosban gondolkodás szempontjából az
tűnik előnyösnek, hogy távlatilag a könyvtár kapja meg saját tulajdonba a ma
önkormányzati tulajdonban levő telephelyeket, mert akkor a leendő hálózati ésszerűsítéshez
maga is érdemi módon hozzászólhat (pl. néhány kisebb, könyvtári célra alkalmatlan
telephely értékesítése révén hozzá tudna járulni a kívánatos nagyobb egységek
kialakításához).
Megfontolandó, hogy egyrészt csökkenjen a jövőben a hálózati egységek száma,
másrészt az alapfokú ellátáshoz partnert lehetne keresni iskolákban, kórházakban,
óvodákban, szociális otthonokban, nyugdíjas klubokban, művelődési egyesületekben,
kultúrapártoló vagy karitatív mentalitású magánszemélyekben. A FSZEK biztosítaná
a kihelyezett letétek rendszeres cseréjét, de a forgalmazás gondját átadná a
partnereknek. Ezzel helyiségeket és munkaerőt takaríthatna meg - ismét csak
a kívánatos nagyobb egységek kialakítása végett.
E szemlélet is feltételezi, hogy a könyvtári hálózat napi kapcsolatot ápoljon
a helyi - kerületi - önkormányzatokkal (is). A teljes hálózati működtetés fenntartói
felelőssége a főváros önkormányzatáé, de érzékeltetni kell a kerületi önkormányzatokkal,
hogy támogató szerepük nem nélkülözhető. Sem úgy, mint a helyi publikum érdekeinek
jogos képviselőié, sem úgy, hogy meghatározott fejlesztésre, szolgáltatás honosítására
a kerület adna anyagi támogatást könyvtárának.
A FSZEK tevékenységének irányításában az alábbi változásokat kezdeményezzük:
kívánatos létrehozni a fővárosi közgyűlés határozatával, a Kulturális Bizottság
kezdeményezésére egy olyan felügyelő bizottságot, amely felkészülten és rendszeresen
tudná megtárgyalni és eldönteni a könyvtár folyamatos működésének alapvető kérdéseit
(éves tervek és beszámolók, térítéses és egyéb szolgáltatások stb.). A bizottság
ne legyen nagy létszámú (elnöke a fővárosi közgyűlés egyik tagja, tagjai a könyvtár
igazgatója, a kerületi önkormányzatok egy képviselője, a könyvtáros szakma egy
elismert tagja, továbbá az alkalmazotti érdekképviselet megszemélyesítője).
Hatáskörét olyan szélesen kell megadni, hogy csak a nagy horderejű (beruházási
stb.), anyagi vonzatú döntések és a főigazgató kinevezése maradjon a közgyűlés
hatáskörében. A bizottság kinevezése természetesen határozott időre szólna (4-5
évre), és átruházott jogosítványokat kapna a közgyűléstől
Változtatást javasolunk a könyvtár belső irányításában is, elsősorban a hatékonyabb
központ-hálózat együttműködés, másrészt a szakmai érdekek dominanciája érdekében.
Az operatív igazgatói tanács teljes jogú képviselője legyen a hálózatokért felelős
szakember(ek) éppúgy, mint a központi könyvtár vezetője. Amennyiben olyan döntés
születik, hogy belátható időn belül meg kell építeni az új központi könyvtárat,
akkor e munka vitelére kis létszámú tervező csoportot kell felállítani, s e
csoport közvetlenül a főigazgatónak legyen alárendelve, akárcsak a rendkívül
fontos public relations (illetve marketing) csoport. A gazdasági-pénzügyi részlegek
a megfelelő számításokkal, nyilvántartásokkal segítsék elő a hatékony szakmai
munkát és döntéshozatalt.
II. Működés: szolgáltatások és munkaszervezés
A FSZEK hálózata 170-180 ezer ember évi
beiratkozott olvasót számlál évente. A hálózat három milliós összgyűjteménye,
valamint a központ újabb egy milliója, összesen közel hat milliónyi igénybevételt
eredményezett 1991-ben.
A hosszabb távú - évtizedekkel jellemezhető - trend szerint a fővárosi nyilvános
könyvtári hálózat sokkal rosszabb feltételekkel rendelkezik mint az ország többi
települése, s ehhez mérten hatékonyabban működik, azaz egységnyi ráfordításra
magasabb eredményt produkál. Megfordítva úgy is megfogalmazható a helyzet, hogy
az olvasói igény intenzitása a rosszabb körülményekből is kikényszeríti a
nagyobb eredményt.
Különösen hátrányos a fővárosi könyvtár helyzet a könyvtárak elhelyezését
illetően. Az egy m2-re jutó könyvállományt vagy olvasószámot tekintve
Budapest 1990-ben az 1970 körüli országos átlagnál tart. Abszolút számokban
ez azt jelenti, hogy hiányzik mintegy 30 ezer m2 Budapesten, a nem
túl magas magyarországi átlag szint szerint is.
Másik hasonlóan hátrányos és egyre romló mutató, az olvasókra jutó évi új
beszerzés aránya. E mutató különösen a száguldó infláció miatt süllyedt
a pár évvel korábbi 1 olvasó : évi egy új kötet arányról 1 : 0,5-re.
Nem kell részletezni, hogy e körülmények éppen az igényesebb olvasórétegek elbizonytalanodását
hozzák magukkal, hiszen aki kulturált körülményekhez szokott lakásában, az nem
fogad el lehetetlen zsúfoltságot, aki szeretné mihamarabb látni a számára fontos
új könyveket, az aligha fog hónapokig várakozólistán állni, hogy végre kézbe
kaphassa a kívánt könyvet.
Ha a fővárosi nyilvános könyvtárat ki akarjuk menekíteni a csak iskolás gyerekeknek
és nyugdíjasaknak, illetőleg társadalmilag marketlzáltabb rétegeknek szóló kényszerhelyzetéből
- amivel nem e rétegekről való lemondást szorgalmazzuk! -, akkor elemi erővel
jelentkezik a megfelelő feltételek megteremtésének szükségessége. A nyugati
fejlett nyilvános könyvtárak meghatározó arányú felhasználói rétegei az aktív
korosztályok tagjaiból kerülnek ki (kb. felerészben), ugyanakkor Budapesten
felerészben tanulók, hatodrészben nyugdíjasok s - csökkenően - alig egyharmad
részben, aktív korosztálybeliek az olvasók. Ha a nyilvános könyvtárat "az olvasók
mindennapi életének szerves alkotó részévé kell tenni", ahogy
az alapító, Szabó Ervin fogalmazott, s ahogy minden mai könyvtáros vallja, akkor
meg kell fordítani az aktív korosztályokra nézve hátrányos tendenciákat. Mindenekelőtt
a kellő feltételek megteremtése révén.
A FSZEK az utóbbi évtizedben határozott erőfeszítéseket tett a korábban évtizedekig
konzervatív könyvtárosi szemlélet leküzdésére, az olvasóbarát könyvtári attitűd
gyakorlati megvalósítására, a szolgáló szemlélet, az újfajta szolgáltatások
mielőbbi bevezetésére. Számos hálózati egységet barátságosabb arculatúvá sikerült
alakítani ("családi" könyvtárak), a gyarapítás terén jobban figyelnek a mindennapi
igényekre (hobbytémáktól az irodalmi igények változásáig), új információhordozókat
(kompakt lemez, videókazetta) nyújtanak a felhasználóknak.
E modernizációs tendenciák ugyanakkor nem változtatnak a korábban jelzett atomizáltságon.
Egyedül az ún. központi ellátó szolgálat (KESZ) jelent határozott kísérletet
arra, hogy a kis egységekből álló hálózat mögött kialakuljon egy megbízható
háló. Ezt a célt szolgálja a hálózati központ, amely elvben minden könyv hollétét
tartalmazza - gyakorlatban már csak igen nagyfokú bizonytalansággal -, továbbá
kölcsönzési állományt gondoz a hálózat számára fontos, de kevés példányban is
elégséges könyvekből. A KESZ mai teljesítménye - a jó koncepció ellenére
- kétséges, amiben szerepet játszik a nehéz elérhetőség (plusz telefon-
és telex- vagy telefaxkapcsolat kellene feltétlenül), de az alapkoncepció
befejezetlensége is.
Az új központi könyvtár esetében végig kelt gondolni a központi könyvtár
és a KESZ integrálását.
Újabban a KESZ videókazetták hálózati kölcsönzésének bázisává vált, s e
szolgáltatás igen nagy népszerűségre tett szert. 1990-ben 180 ezer, 1991-ben
már 660 ezer videókölcsönzést produkált a FSZEK, s ebben döntő tényező volt
a KESZ által biztosított letéti ellátás. Más kérdés, hogy sokak szemében a videókölcsönzés
olyan kötelezettséggé vált, amely nem kívánatos irányba alakítja a nyilvános
könyvtár arculatát. A videókölcsönzés nyereséges üzletággá vált; persze nem
elhanyagolható, hogy pótlólagos erőforrást biztosított a kritikus időszakban
(gyarapítási és más célra sehonnan más forrásból nem biztosított lehetőségeket
nyújtva).
Az országos átlagnál rosszabb körülmények közt való működést és az átlagnál
magasabb eredményeket lényegében az intenzívebb élőmunka eredményezi, mert a
stratégiailag meghatározónak minősített számítógépes technológiai modernizáció
az erőforrások elégtelensége miatt a kívánatosnál és szükségesnél jóval lassabban
tud tért hódítani. A FSZEK vezetésének kiemelkedően pozitív teljesítménye, hogy
olyan számítógépes fejlesztési konstrukciót tudott kimunkálni, amely az ország
nagyszámú városi-megyei könyvtára számára is vonzó perspektívát kínál. Problematikus
ugyanakkor a nemzeti könyvtártól várható adatbázisok elkészülte, s a FSZEK valódi
számítógépes fordulatát nem lehet belülről - könyvtári költségvetési forrásból
- finanszírozni. E munka mielőbbi és nagyvonalú fenntartói támogatást igényel
(főleg hardverbeszerzés céljára).
Meg kell gyorsítani az országos és fővárosi számítógépes hálózathoz
(IIF, MAN) való csatlakozást.
A TEXTAR adatbázisa tartalmazza az elmúlt 25 év kereskedelmi forgalomba
került könyveinek leírását (ez a mindenkori hazai választéknak azonban csak
kevesebb mint a fele). Amikor az integrált könyvtári szoftver kifejlesztése
(TEXTLIB) elérhető közelségbe kerül - várhatóan 1992-1993. fordulóján fejeződik
be a programírás -, akkor meg kell vizsgálni, milyen módon lehetne a retrospektív
adatbázist teljesebbé tenni (mi várható a nemzeti könyvtártól, mit kell a meghatározó
nyilvános könyvtáraknak együttműködésük keretében bevinni az adatbázisba stb.).
Alapvető fontosságúnak tartjuk azt, hogy a számítógépesítés egyértelmű prioritást
élvezzen, hogy a fenntartói támogatás elégséges legyen, mert csak ezen az
úton valósítható meg a teljes hálózat bibliográfiai információellátását nyújtó
központ koncepciójának realizálása. De elengedhetetlen a növekvő olvasói érdeklődés
szempontjából is, hogy 1993-1994-ben beindulhasson a legtöbb főkönyvtárban s
a központ osztályain (szociológia, Budapest Gyűjtemény is) a TEXTLIB használata.
Ehhez a mielőbbi fenntartói támogatásról hozott döntést követően, részletező
terv szükséges, majd olyan oktatási program, amely megteremti a munkatársak
szintjén a fogadókészséget.
Mi a központot úgy képzeljük el, mint a kétmilliós főváros legkönnyebben
hozzáférhető információs bázisát, amely az igazgatási-városfejlesztési információktól
kezdve a legszélesebb közönséget érintő társadalmi kérdésekig pozitívan tud
reagálni az igényes kérdésekre. A központ szerepének tudományos könyvtár és/vagy
nagy public library kifejezésekkel illusztrálható vitájában mi a kettő fenti
módon értelmezett szintézisét tartjuk nemcsak szerencsésnek, de távlatosnak
is. A két megközelítésnek át kell hatnia egymást, s olyan módon integrálódnia,
hogy a széles körben érdeklődést keltő szakmai információk naprakészen jussanak
el a felhasználóhoz; ehhez a szociológiai információs tevékenységet fel kell
gyorsítani, a helyismereti-városismereti információs tevékenységet pedig át
kell strukturálni a mai igényekre. Ily módon a nyilvános könyvtári funkciók
a korábban tudományosnak számító feladatok felé történő nyitással igényességben
is nyemek. Világosan kell azt is látni, hogy e központi műhely a kerületi felhasználást
is erősítheti, főként, ha a számítógépes adatbázisok hasznosításában gondolkodunk,
emellett az igényes szolgáltatások bevételhez is juttatják a könyvtárat (ahogy
az Országgyűlési Könyvtár profitál a friss magyar sajtó politikai cikkeinek
áttekintését nyújtó PRESSDOK elnevezésű mágneslemezes szolgáltatásból).
A központ "hagyományos" dokumentumhasználati szolgáltatása terén üdvözlendő
az a törekvés, amely a szabadpolcon való hozzáférést megteremti, illetve tovább
bővíti. Jelenleg mintegy másfél évnyi anyagot kínálnak a legfrissebb könyvekből.
Nyilvános könyvtáraknál e hozzáférés évtizedek óta szakmai axióma, így még akkor
is érdemes a központ belső építészeti rendjét alakítani ez irányba, ha döntés
születik az új központi könyvtár épületének megvalósításáról. Az olvasót így
helyezzük vissza alapvető jogaiba: hisz végül is az ő adójából létesül a szolgálatra
hivatott könyvtár, s ezért a használat megkönnyítése legelső törvény a könyvtár
számára.
A köz szolgálatának legeredményesebb formája a FSZEK-ben a közhasznú információs
szolgálat, amely a számítógépesítés előnyeit fokozza az egyre újabb információs
formákkal (amerikai továbbtanulási információk stb.). E szolgáltatás napi többezer
érdeklődést elégít ki, teljesítve a mai közkönyvtári funkciók legmeghatározóbb
formáját: gyakorlatilag bárki telefonon bármilyen információt kérhet tőle. A
belső munkaszervezés tekintetében ugyanakkor elképzelhetőnek tartjuk, hogy megvalósuljon
a tájékoztatási integráció a központban (lett légyen a kérés "közhasznú", könyvtári,
szociológiai stb. - a könyvtár bármilyen hívásra azonos szolgálatkész arculatával
álljon rendelkezésre).
A számos szakmai modernizációs elvárás, a számítógépesítés, az önkormányzati
szervekkel történő kapcsolatépítés, a marketing szükségletének megjelenése,
a pénzügyi nehézségekkel való eredményes szembenézés felveti a könyvtári menedzser
képzés mielőbbi megkezdését. először talán a szűkebb kör számára a külföld
szakemberek bevonásával, majd ezt követheti egy szélesebb kör megcélozása, s
már inkább magyar és FSZEK-erőkre építve. Fontos e menedzserszemlélet térhódítása
végett az is, hogy a FSZEK működése keretében nagyobb számú szakember kerüljön
döntési vagy valós döntéselőkészítői szerepbe, mert ez egyrészt a jobb döntések
esélyét növeli, másrészt a participáció szemlélete az eredményességre is pozitív
módon hat. Igen fontos a hatáskörök egyértelmű rögzítése és betartása is.
III. Finanszírozás, gazdálkodás
A fővárosi törvény a fővárosi önkormányzat
fenntartásába utalta a FSZEK-et. A működési kiadások finanszírozása alapvetően
a fenntartói támogatásból biztosított.
A kerületek hozzájárulása 1991-ben (6255 eFt) 2,2%-a a költségvetési támogatás
összegének (az arány 1990-ben csak 1%-ot tett ki). Igen nagy az egyes kerületek
közti szóródás (0-1500 eFt).
E forrásokon kívül 1991-ben a könyvtár konkrét célokra kapott pénzügyi támogatást
a Művelődési és Közoktatási Minisztériumtól (791 eFt), továbbá különböző alapítványoktól
is (766 eFt).
Igen jelentős ütemben növelte a könyvtár saját bevételeit (1991-ben
67 922 eFt, az 1989. évinél 442%-kal több.)
1990-ben még a fenntartói támogatás adta a kiadások több mint a 85%-át, ez az
arány 1991-ben 76% volt. A FSZEK 1989-1991. évi bevételeinek alakulását a 3.
melléklet tartalmazza.
A könyvtár kiadásaiban - az országos tendenciával ellentétben - a béralap +
tbj. aránya csökkenő 1989. és 1991. között. 1992-ben várhatóan az összes kiadások
59,2%-át teszik ki a személyi kiadások: ez megegyezik az országos könyvtárakéval,
míg a megyei könyvtárak esetében a mutató várhatóan 66,3% körül fog alakulni.
Az országos tendenciát az elmúlt évek automatizmusai formálják (1990-ben 30%
bérautomatizmus és 10% dologi, 1991-ben 10%, illetve 5%), míg a FSZEK esetében
a kiugróan magas bevételek teremtettek lehetőséget az eltérő fejlődésre.
A FSZEK kiadásainak 1989-1991. évi alakulását szintén a 3. melléklet tartalmazza.
A KSH 1990. évi Statisztikai Évkönyvében közölt adatok alapján a költségvetés
a kulturális szolgáltatásokon belül közművelődési feladatokra 17 565 MFt-ot,
ezen belül a könyvtárakra 3469 MFt-ot fordított. Ebből a FSZEK költségvetési
támogatása mintegy 7%-ot tett ki, a megyei könyvtárakra fordított összeg együttesen
további 15%-ot jelentett.
Megemlítendő a finanszírozás tárgyalásánál, hogy az 1992. évi költségvetési
törvényben külön jelentkező országos könyvtárak (Országos Széchényi Könyvtár,
Országos Idegennyelvű Könyvtár és Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum) 1992.
évi tervezett működési kiadásai 672,6 MFt-ot tesznek ki.
A FSZEK működési kiadásai a fogyasztói árindex szerint korrigálva takarékosságról
tanúskodnak, vagyis volumenében csökkenés állapítható meg több tétel esetében
(közel egyharmados az energiafelhasználásnál).
A könyvtár gazdálkodási elveinek középpontjában a fővárosi szintű könyvtárellátás
biztosítása szerepel az ehhez rendelt egységes, centralizált gazdálkodással,
amelynek vannak előnyei és hátrányai egyaránt. Kétségtelen előnye, hogy a szűk
anyagi forrásokkal gazdálkodva fenntartani és üzemeltetni tudta a hálózatot,
mindig a legnehezebb helyzeten igyekezve segíteni. Nem egységes hálózat fenntartása
sokkal nagyobb ráfordítást igényelne.
1992-ben a kerületi főkönyvtárak gazdálkodási feladatai és jogai módosultak.
Nem váltak sem önátló költségvetésű intézményekké, sem részben önállókká, hanem
bizonyos kiadási csoportokban önállóan jogosultak dönteni. A kerületek közel
120 MFt összeggel gazdálkodhatnak önállóan, ez az összes bevételeknek mintegy
30%-a. További 54 MFt a bérleti díjak, fűtés, világítás, közműdíj, karbantartás
előirányzata, melyek teljesítése központi hatáskörben maradt.
A kerületek szempontjából két alapvető gond merült fel:
Utóbbi kérdés esetében nem képzelhető el
más racionális döntés, mint a célzott támogatást a sikeres pályázónál hagyni
(a felhasználás örömével és felelősségével egyetemben).
A költségvetési intézmények finanszírozásának egyik gyakorta vitatott kérdése
a saját bevételek optimális arányának kialakítása. A várható pénzügyi szintű
jogszabályok tervezetei 30%-ban határozzák meg azt a küszöböt, amely felett
már meg kell vizsgálni, nem lenne-e indokolt a bevételező tevékenységet gazdálkodó
szerv keretén belül folytatni. A megyei könyvtáraknál 1991-ben 3,3-30,7% közt
szóródott a saját bevételek aránya (átlagosnak a 10% körüli arány mondható,
ennél hat megyei könyvtár aránya magasabb).
A FSZEK esetében 1991-ben 20% volt a saját bevételek aránya, s hasonlót terveznek
1992-re is. A bevételek csaknem kétharmada (62,5%) származott a videókölcsönzésből,
ez az összbevételek 12%-át tette ki.
A saját bevétel aránya 1989-ben még 6,9% volt, ez nőtt 1991-re 20%-ra. A saját
bevételekből lehetőség volt a könyv és más dokumentumtípusok gyarapítási keretének
kiegészítésére: a 10%-os dologi automatizmus alapján csak 25 MFt-t tudtak volna
fordítani erre a célra, így viszont 34 MFt jutott, vagyis a videókölcsönzési
többletbevétel egy része könyvbeszerzésre lett visszaforgatva.
A kiadások körében az általános költségek közül kiugróan nőtt az épületek általános
költsége, 1991-ben 151,9%-kal haladva meg az 1989-es szintet. A költségcsoporton
belül majdnem duplájára emelkedtek az állóeszközfenntartás költségei.
1/5-e terheli a központi igazgatást, amelynek átlagos költségnövekedése az intézményi
növekedési átlag alatt van, 42,7%-os 1989-hez viszonyítva.
Jelentős mértékben emelkedtek a távkő, gőz, gáz, illetve villamos energia, valamint
a bérleti költségek, sorrendben 155,6, 139,4%-kal 1989ről 1991-re.
A FSZEK költségei 1989-ről 1991-re 62,8%kal emelkedtek, ennél 4,9%-kal nagyobb
mértékben nőttek bizonyos kiemelt költségek (kisjavítás, bérleti díjak, távkő,
gáz, villamos energia). Az egyéb költségek közül az anyagjellegű költségek tartalmazzák
a dokumentumbeszerzés költségeit (itt 2,5-szeres az emelkedés!), míg a bérleti
díjak a nem anyagjellegű szolgáltatások között szerepelnek (itt a növekedés
36,7%-os).
Az állóeszközök záróállománya 1991. december 31-én csak alig 10%-kal magasabb,
mint 1988. december 31-én. Három év alatt az ingatlanok állománya 8%-ponttal
az átlagos növekedés alatt alakult, a járműveké több mint 80%-kal csökkent,
jelentős viszont a növekedés a gépek, berendezések, felszerelések csoportjánál
(147,7%). Az állóeszközök elhasználódási szintje gyakorlatilag nem változott
a három év alatt, így nem javult a használhatósági fok sem. Gyakorlatilag 50%
körül alakul az intézmény állóeszközeinek használhatósági szintje.
A legaktuálisabb tatarozásokat, felújításokat is csupán anyagi forrásaik
koncentrálásával tudják elvégezni, s az eredmény így is nemegyszer kényszerűen
felemás (pl. a frissen felújított József Attila lakótelepi főkönyvtár 30 éves
berendezésének cseréjére már nem volt mód).
A FSZEK könyvtárhálózatának egy része fővárosi önkormányzati tulajdon (27,7%),
alig 3,5
%-a található magántulajdonú ingatlanban, vagyis a döntő többség kerületi önkormányzatok
tulajdonában lévő épületekben, egyelőre IKV kezelésben működik.
A könyvtár működtetésének egyik alapkérdése a hálózati tulajdonviszonyok rendezése.
Jelenleg nincs arra garancia, hogy a kerületi önkormányzatok továbbra is - a
jelenlegi, talán még elviselhető bérleti díjakat tekintve - hasonló feltételeket
biztosítanak a könyvtárak számára. Sajnálatos, de van törekvés arra, hogy a
könyvtár által használt bérlemények bérleti díját a kerületi önkormányzati tulajdonban
lévő, de önálló vállalatok (még IKV-ék) jelentősen emeljék, avagy olyan célra
hasznosítsák az épületeket, amely jelentős profithoz juttatja a vállalatokat.
Ebből következően a könyvtár működésének egyik alapkérdése a tulajdoni és kezelői
jogviszonyok rendezése.
A jövőben a könyvtár finanszírozási forrásai szélesedhetnek. A polgárság gyarapodásával
a szemlélet, az értékrend változásával erősödhetnek a magánalapítványok. Másik
lehetséges forrást a közalapítványok adhatják. Az egységes fővárosi könyvtári
rendszer fenntartása mellett azt is célszerű keresni, miben és hogyan vállalhatnak
részt a kerületi önkormányzatok.
IV. Létszám és bérhelyzet
A könyvtári tevékenység jellemzően munkaintenzív (éves kiadásainak nagyobbik fele személyi jellegű). Így kiemelt feladat az emberi erőforrásokkal való gazdálkodás. A szervezetfejlesztés során figyelemmel kell lenni az alábbi tényezőkre:
Az intézmény létszámának és havi átlagbérének
alakulását a 4. melléklet tartalmazza.
A hálózat létszáma 1989-ről 1991-re 2,3%-kal nőtt, a hálózatban dolgozók alapbére
az intézményi átlagnál kisebb mértékben emelkedett.
A központban jelentős létszámcsökkentést hajtottak végre, 1989 végéhez viszonyítva
39 fővel kevesebben dolgoznak itt. Ugyanakkor, míg korábban a központ átlagbére
mindössze 518 Ft-tal haladta meg a hálózatét, 1991. végére a különbség 3446
Ft-ra nőtt. Úgy tűnik, mintha a létszámcsökkentés előnyei csupán a központ dolgozóinál
érvényesültek volna.
Az intézményi átlagbér hasonlóan alakult, mint a megyei könyvtáraké. Jellemzően
a nem anyagi ágakon belül a közigazgatásban dolgozó szellemi foglalkoztatásúaktól
közel 20%-os a lemaradás. Az állománycsoportonkénti létszám- és bérfakulás részletes
adatai szintén a 4. mellékletben találhatók.
A létszámösszetételen belül még mindig szembetűnő a magasabb besorolásúak nagy
száma. A főigazgatót és helyetteseit követően 1994 végén 29 fő tevékenykedett
főosztályvezetői besorolásban (lényegében a központ összes osztályának vezetője
s a 22 kerületi főkönyvtárvezető). Csoportvezetői szintig bezárólag összesen
112 fő végez vezetői munkát, vagyis a teljes létszám közel egyötöde.
Az intézmény mai átlagbére a könyvtári viszonyok közt jó közepesnek minősíthető.
A teljes intézményi átlagbér 18,1 eFt, ehhez viszonyítva az osztályvezető-helyettesektől
felfelé vezető kategóriák (összesen 76 fő) átlagbére 31,6 eFt, a teljes intézményi
átlagnál háromnegyed-résszel magasabb, ami nem minősíthető soknak, inkább ellenkezőleg;
nettó fizetéssel számolva a vezetői tevékenység épp csak meg van becsülve. A
közszolgálati törvény várhatóan ennél meredekebb hierarchikus sorokat fog eredményezni.
Az más kérdés, hogy a három felső vezető utáni szinten megjelenő 29 főnyi csoport
egészséges arányt jelent-e, vagy más szavakkal: van-e 29 ilyen felkészültségű
és teljesítményű vezető az intézményben?
V. Nemzetközi összehasonlítás
A FSZEK az utóbbi évtizedben nagy erőfeszítést
tett annak érdekében, hogy az angolszász és skandináv modell szerinti felhasználóbarát
könyvtár arculatát teremtse meg. A mai feltételrendszer keretei közt a vezetés
mindent megtett ezen cél érdekében.
Más kérdés, és nem elsősorban a könyvtárosokat minősíti, hogy Budapest nyilvános
könyvtárügye igen nagy mértékben hátrányos helyzetben van, nemcsak a külföldi,
de a hazai vidéki könyvtárak vonatkozásában is. Említettük már a legfőbb gyenge
pontot - a helyhiányt. Érdemes ezt számszerűsíteni: a magyar vidéki könyvtárak
száz lakosra vetített alapterületi ellátottsága három és félszer haladja
meg a fővárosit. Nagyságrendi hátrány jelentkezne, ha a szemléletben példaképnek
számító skandináv könyvtárak lennének az összehasonlítás alapjai (Budapesten
előfordulhat, hogy egy kerület főkönyvtára 200 m2 körüli alapterülettel
bír, amilyen méret egy 600-800 lelkes dán vagy svéd falucskában számít átlagosnak).
A létszám és technikai ,,alultápláltság" következtében a könyvtári munkatársak
csak a legfontosabbnak ítélt munkákra vállalkozhatnak, nem marad tér és eszköz
a belső technológia megújítására (kölcsönzésben stb.).
Az elhelyezéshez hasonló alapgond a gyarapítási keretek reálértékben való módfeletti
csökkenése, minek következtében alig van lehetőség új könyv vagy folyóirat beszerzésére.
Mielőbb módot kell találni, illetve adni, hogy a számítógépesítés elfoglalhassa
méltó helyét a főváros könyvtárügyében. Ahol évente 20 ezer feletti könyvmennyiséget
szereznek be, közel hatmillió egységet forgalmaznak, ott minden a gépesítés
után kiált.
Még egy vonatkozásban kell a nemzetközi összehasonlításban érdemi előrelépést
megcélozni - a menedzseri munkában.
Ha európai mintát akarunk megvalósítani, más szóval európai igényességű olvasókat
akarunk magas szinten ellátni, akkor a fentiekkel erős esélyeket kapunk a valós
modernizációra.
Végső soron hatékonyabb lesz a könyvtár, s főleg igénybevétele jelentősen emelkedhet
(a budapesti és egyes külföldi fővárosi és nagyvárosi könyvtárak legfontosabb
mutatóit az 5. melléklet tartalmazza).
VI. Fejlesztési javaslatok
1. Világosan újra kell fogalmazni az egységes
könyvtári rendszer célkitűzéseit és funkcióit. Szakmai és marketing munkával
egyértelművé kell tenni a szolgálatorientált kulturális intézmény képét.
A szolgáltatások rendje a fenntartóval való egyeztetés után legyen újraszabályozva.
Hatékonyabb dokumentum- és információellátási formákkal kell vonzóbbá tenni
a könyvtárat az aktív népesség számára: legyen a könyvtár az "olvasók mindennapi
életének szerves része" (Szabó Ervin).
2. A jelenlegi tulajdonviszonyok rendezésének két alternatívája van:
a) valamennyi könyvtár által használt egység fővárosi önkormányzati tulajdonú
legyen, megfelelő kezelői joggal felruházva a könyvtárat;
b) amennyiben kerületi önkormányzati tulajdonba kerülnek a FSZEK által használt
épületek, a kezelői jog legyen a FSZEK-é.
Optimális megoldásnak azt tartanánk, ha az intézményi vagyon létesítésével a
könyvtár önállóan gazdálkodna.
3. Napirendre kell tűzni egy új központi épület megteremtését. A központban
ezután létrehozhatók lesznek a hálózat számára nélkülözhetetlen központi szolgáltatások
(egységes állománygyarapítás - a decentralizált beszerzési döntések támogatása
mellett -, egységes feldolgozás stb.).
Az új épületről hozandó döntéssel egyidejűleg külön pénzalap szükséges a megfelelő
központi gyűjtemény kialakítása végett. Mai igényekre alapozva újra kell fogalmazni
a helyismereti és szaktudományi információellátást s integrálni a többi tájékoztatási
tevékenységgel. A régi központi épületben bővüljön a szabadpolcos ellátás.
4. Ki kell dolgozni egy "karcsúsított" - kevesebb, de hatékonyabban működő egységekből
álló - hálózat modelljét.
Kiemelt fejlesztéssel célszerű megteremteni öt-hat kerületközi könyvtárat.
5. Külön céltámogatással segítse a fenntartó a könyvtárat két területen:
a) az átfogó számítógépesítés eszközrendszerének biztosítása érdekében;
b) az infláció miatt reálértékben elégtelen állománygyarapítási keret emelésével.
6. A könyvtár működésének felügyeletére és ellenőrzésére a közgyűlés állítson
fel egy kis létszámú felügyelő bizottságot döntési jogkörök átruházásával (fenntartva
magának a nagy horderejű fejlesztési és személyi döntések jogát).
A könyvtár belső irányításában világosabb szervezeti és hatásköri megoldások
szükségesek. Az operatív irányításban kapjon szerepet a hálózat képviselője
(vezetője).
7. Az egységes könyvtári rendszer fővárosi fenntartói felelősségét egészítse
ki a helyi önkormányzatok támogató tevékenysége (sajátos új feladatokra és szolgáltatásokra
adott pénzforrásokkal stb.).
8. Technikai modernizációval, munkaszervezési változtatásokkal és nem anyagi
jellegű ösztönzőkkel kívánatos elérni, hogy az élőmunka-költségek relatíve csökkenjenek.
Budapest, 1992. június 5.
1. melléklet
Szempontjavaslatok a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár átvilágításához
I. Szervezet
- Hálózat és
központ (önállóság, kerületi kapcsolatok)
- A központ részlegei (arányok, kapcsolódások egymáshoz és a kerületi könyvtárakhoz)
- Vezetési struktúra (rendszer és módszerek)
II. Tevékenység
- Alaptevékenység
(közkönyvtári feladatok)
- Szolgáltatások (a KESZ szerepe)
- Alaptevékenység és szolgáltatások arányai és tendenciái Mindhárom a központ
és hálózat relációban - Munkaszervezés (gépesítés)
III. Finanszírozás, gazdálkodás
- Finanszírozás
(központi, fővárosi, kerületi arányok)
- Gazdálkodási elvek és ezek realizálása (központ, kerületi könyvtárak)
- Saját bevétel (források és felhasználás)
- Takarékossági törekvések
- Bevételt növelő intézkedések
- Bérgazdálkodás (alkalmazási struktúra)
- Épületvagyon fenntartása, kezelése
IV. Létszám és bérhelyzet
- A létszámtervezés
módszerei és tendenciái
- Létszám alakulása (a központ részlegei és a kerületek)
- Minőségi összetétel(szakképzettségi arány)
- Bér és jövedelemviszonyok
V. A főbb könyvtári mutatók nemzetközi
összehasonlítása
(Holland könyvtári szakember szakértői bizottságba
történő bevonása esetén).
VI. Fejlesztési javaslatok
- Vélemény
a könyvtár elkészült fejlesztési terveiről (hálózatfejlesztési irányelvek, központi
könyvtár fejlesztési terve)
- Javaslatok a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár munkájának fejlesztési irányaira
(szervezet, tevékenység, gazdálkodás)
Felhasználható írásos anyagok
- A Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár szervezeti és működési
szabályzata
- Stratégiai terv
- A főpolgármester program-javaslata
- A Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár helyzete (a Kulturális Bizottság ülésére készült
előterjesztés)
- A Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár használati szabályzata
- A hálózatfejlesztés irányelvei (A Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Évkönyve)
- A központi könyvtár fejlesztési terve (Könyvtári Híradó)
- Beszámoló jelentések (1990, 1991.)
- Munkatervek (1991, 1992.)
- Költségvetés (1991, 1992.)
- Ideiglenes gazdálkodási szabályzat
2. melléklet
A felhasznált dokumentumok
Országos Széchényi Könyvtár Észrevételek (2000/04/12) |