39. évfolyam, 1993. 1. szám |
Archívum |
Meglovagolni a változás hullámait?
Új kihívások előtt a közművelődési könyvtárak
Geir Vestheim
Geir Vestheim: Riding the waves of change? New challenges for the public libraries. (Eastern Norway Research Institute, [1992.] 25 p.) c. tanulmányát Papp István tömörítette.
Bevezetés
A közművelődési könyvtárakkal foglalkozó jelen írás abból a tényből indul ki, hogy a fejlett ipari társadalomnak két alapvető jellemzője a gyors változások sora és a kulturális instabilitás. Az utóbbi két évben a norvég közművelődési könyvtárakkal foglalkozó kutatásban vettem részt. A kutatási programnak az volt a célja, hogy megállapítsa, milyen potenciált jelentenek a norvég közművelődési könyvtárak a fejlődés számára, de hamar világossá vált számomra, hogy a mi előttünk álló kihívások általános európai kihívások. Ezért hiszem azt, hogy fontos megosztani kutatási tapasztalatainkat Skandinávián kívül élő olvasóinkkal is.
Átmenet egy kiszámíthatatlan társadalomba
Gareth Morgan 1988-ban kiadott egy könyvet, amelynek az volt a címe: Meglovagolni a változás hullámait, alcíme pedig: A menedzseri felkészültség fejlesztésével szembenézni egy nyugtalan világgal. Ebben a könyvében azt állítja, hogy a környezeti zűrzavar a bizonytalanság atmoszféráját teremtette meg, amely a szervezetektől új képességeket vár el. A világ történetét a változások jellemzik. A változékonyság szembetűnőbb, mint az állandóság, s történelemszemléletünk részévé vált; ez egyaránt vonatkozik a múltbeli és a ma lezajló változásokra. Egy különbség azonban van a múltbeli és a jelen változások között: a múltban (ebben az összefüggésben az 1950 előtti időket értem ezen) a Altozásokat előre lehetett látni, - lehetséges volt megkülönböztetni valaminek a kezdetét, növekedését, érettségét, hanyatlását és megsemmisülését. Ez a természetes életciklus érvényes a társadalom világára is, de manapság problémát jelent megkülönböztetni a ciklus egyik fázisát a másiktól.
Hagyományos Intézmények ellentétes nyomások alatt
A mélységesen változó világ képe szükségképpen
új problémákat és kihívásokat teremt a hagyományos intézmények számára. Norvégiábam
e hagyományos intézmények egyike a közművelődési könyvtár, amely ma az ország
minden közigazgatási egységében megtalálható. Ez az intézmény nem volt mindig
jelen: Norvégiában ugyan a 19. század első fele óta fokozatosan nőtt a közművelődési
könyvtárak száma és ereje, ám fiatalabbnak számítanak, mint a közigazgatásilag
teljesen elfogadott, szakszerű intézmények. Általánosságban azt mondhatjuk,
hogy a közművelődési könyvtár Norvégiában az utolsó három évtizedben nyerte
el jelenlegi alakját és tartalmát. Ez tükröződik a könyvtári törvényhozásban,
a könyvtárosképzésben és a közművelődési könyvtárak egész országra kiterjedő
igazgatási infrastruktúrájának létrehozásában.
A mai közművelődési könyvtárak egy fontos dilemmában találják magukat. Az elképzelhető
legrosszabb esetben a közösségekben betöltött alapvető funkcióik kérdésessé
válnak és anakronisztikus intézményekké minősülhetnek. A legkedvezőbb esetben
a közművelődési könyvtárak a kulturális és politikai felvirágzás új korszakát
érhetik meg és a régiók modern tudományos és kulturális politikája sarokköveivé
fejlődhetnek. Ebben a tekintetben a közművelődési könyvtárak más intézményekhez
(pl. iskolák, múzeumok) hasonlíthatók. Mindannyian új, technológiai, gazdasági
és ideológiai természetű kihívásokkal találják magukat szemben. Mindannyian
a nemzeti kulturális fejlődés szempontjából életbevágóan fontos intézmények,
s mint ilyenek járulnak hozzá a nemzeti öntudat megerősödéséhez.
Norvégiában, amely egy ritkán lakott ország, mindössze 4,5 milliós népességgel,
a közművelődési könyvtár a kulturális és társadalmi tevékenység igen fontos
intézménye a régiókban és a településeken. A határvidékeken úgy tekintenek az
iskolára és a közművelődési könyvtárra, mint a helyi közösségek kulturális és
társadalmi tevékenységének lényegi intézményeire. Némely esetben szimbolikus
értékkel bírnak a környék lakói számára: ha az iskola és a könyvtár megszűnik,
rossz óment jelent, mert a közösség hanyatlását és pusztulását vetíti előre.
Ebből érzékelni lehet a környezetükben betöltött jelentőségüket. Illusztrálja
továbbá azt is, hogy a közművelődési könyvtár olyan kulturális intézmény, amely
mélyen integrálódott egy-egy közösség társadalmi, kulturális, politikai, sőt
gazdasági hálózataival is. Ezért kell a közművelődési könyvtárat sok szempontból
megvizsgálnunk, történetileg, politikailag csakúgy, mint kulturálisan.
Főképpen két oldalról érkeznek azok az ellentétes szorítások, amelyeknek a közművelődési
könyvtárak ki vannak téve. Egyfelől erős elvárások és igények jelentkeznek onnan,
amit bizonytalanul "információs társadalomnak" hívnak, azaz az "új", adatfeldolgozásra,
gazdasági racionalizmusra (és liberalizmusra!) és hatékony igazgatásra alapozott
társadalmat képviselő személyek és szervezetek részéről. Másfelől ott vannak
a politikai és szakmai csoportok elvárásai is, amelyek szerint a közművelődési
könyvtárak legyenek továbbra is a kulturális és társadalmi tevékenység központjai,
a kulturális örökség megőrzői és terjesztői. Ezen elvárások a kulturális demokrácia
és a tudás-demokrácia eszméjének központi értékén alapszanak: az ország minden
polgára, tekintet nélkül társadalmi helyzetére, korára vagy lakóhelyére, egyaránt
hozzáférhessen a közművelődési könyvtár által kínált információhoz. S ezért
nem kell fizetniük, mint egyéneknek, hanem csak mint adófizetőknek.
A közművelődési könyvtár az elvárások és igények e két fő áramának fókuszában
fekszik, s nem menekülhet ebből a dilemmából. Ezért kutatási szempontból indokolt
feltenni ezeket a kérdéseket: Hogyan kezelik ma a közművelődési könyvtárak ezt
a helyzetet? Milyen problémákkal találják magukat szemben és hogyan oldják meg
ezeket a problémákat? Milyen ideológiai és politikai vonatkozásai vannak magatartási
formáiknak?
Ezekre a kérdésekre koncentrált a már említett, norvég közművelődési könyvtárakkal
foglalkozó kutatási vállalkozás, amelyen az utóbbi két évben dolgoztam. Ez a
cikk egy, e tárgyról írt könyvön alapszik, s a következő fejezetekben a kutatás
néhány megfontolását és megállapítását mutatom be.
Mivel ez az írás nem skandináv olvasókhoz szól, először röviden áttekintem a
norvég közművelődési könyvtárak történeti tradícióit.
Az örökség: a felvilágosodás és a modernség
Némely olvasónak talán furcsán hangzik
az a megállapítás, hogy a közművelődési könyvtárak mögött rejlő árékség nem
a tradicionalizmusból, hanem a modernségbál ered. Ha elfogadjuk Haberman
definícióját a modernségről (1982), akkor azt mondhatjuk, hogy a modernség eszméje
a 18. század második felében jött létre. Virágzását a 19. század burzsoáziájának
tudományos, esztétikai, politikai és gazdasági teljesítményeinek köszönhette.
A 20. század folyamán (kb. 1970-ig) a modernség programját még mindig a nyugati
világ polgári csoportjai uralták, de a mi századunk burzsoá osztálya heterogénebb
és összetettebb társadalmi csoportot jelent, mint a 19. század burzsoáziája.
Norvégiában századunk leguralkodóbb politikai mozgalmát a szakszervezetek és
a szociáldemokrata párt szövetsége jelenti, amely a parlamenti demokrácia és
a jóléti állam keretei között valósul meg. A 20. század közepére baltól jobbig
minden norvég politikai párt elfogadta a jóléti állam koncepcióját. Történelmi
szempontból tekintve meg kell állapítani, hogy a 20. század legszembeszökőbb
norvég vállalkozása a jóléti állam felépítése volt.
Tekintsük meg most közelebbről e közel két évszázad néhány alapvető jellegzetességét
és eszméjét, különös tekintettel a norvég közműve-lődési könyvtárak történetére.
A modernséget megalapozó alapvető eszmék a 18. századi felvilágosodás*
gondolkodóitól erednek, s a következő századokban fejlődtek ki teljes mértékben.
E hagyomány egyik meghatározó eszméje az volt, hogy a kiváló egyének által létrehozott,
összesített tudásanyagot arra kell felhasználni, hogy elősegítse az emberiség
emancipációját és gazdagabbá tegye sokak mindennapi életét. E filozófia szerint
az emberiség fejlődése természetes következményként jelentkezne, ha az ember
képes volna uralni a természetet, s irányítani tudományos technikák és eljárások
segítségével, a társadalom megszervezésének racionális formáival pedig megszabadít.
A 19. század folyamán egyre több nyilvános könyvgyűjteményt tartottak fent köztámogatásból,
s ez a folyamat 1900 után felgyorsult. Ma a helyi hatóságok felelősek a közművelődési
könyvtárak fenntartásáért.
A szociálliberálisok kulturális politikáját tették magukévá a szociáldemokraták,
amikor 1935-ben kormányra kerültek. A felvilágosodás filozófiai és a szociáldemokrácia
politikai keretei között a közművelődési könyvtárakat fontos intézményeknek
tekintették, amikor arról volt szó, hogy a kulturális örökséget el kell juttatni
a néphez. Sokáig magától értetődőnek vették, hogy tényleg létezik egy közös
kulturális örökség, amely jellegében egyetemes és mindenki számára vitathatatlan
értéket képez. Ez a politika előfeltételezi az értékek hierarchikusan szervezett,
egységes rendjét. Ugyancsak magától értetődőnek tekintették, hogy ezt az értékhierarchiát
át kell adni a fiatal generációknak olyan társadalmi intézmények révén, mint
az iskolarendszer vagy a közművelődési könyvtárak.
A közművelődési könyvtár - akár az iskola - a társadalom elbeszélő rendszerének
részét képezte. Elmesélték a régi, nagy történeteket a parasztokról, a burzsoáziáról,
a munkásokról, a vallásról, a művészetekről, a családról, - röviden: mindazokat
a történeteket, amelyek a modern idők kultúráját képezik (Gleerup 1991). Ezeknek
a történeteknek különböző hőseik, különböző gazfickóik, különböző mítoszaik
voltak, - de a történetek mindegyike értelmes és kronológikus volt, bennük születés,
gyerekkor, fiatalság, érettség, hanyatlás és elmúlás. A közművelődési könyvtár
egy olyan helyet jelentett, ahol meg lehetett találni a világról alkotott, általánosan
jóváhagyott fogalmakat. E fogalmak szinte teljes egészükben a humanizmus és
a felvilágosodás hagyományába tartoztak.
Azt hiszem, ez a hagyomány még mindig nagyon erős Norvégiában csakúgy, mint
sok más ipari országban. Talán ez a tradíció uralkodóbb Norvégiában, amely kevésbé
urbanizált, mint sok más ipari ország. Hosszú ideig tart megváltoztatni falusi
körzetek kulturális perspektíváit; a változásokat kiváltó impulzusok mindig
a nagyvárosi központokból jönnek, s ezekből kevés van nálunk, Norvégiában.
Akárhogy is, minden ipari országban folyamatban van az attitűdök, az értékek
és életstílusok megváltozása. A korszerű kommunikációs technológia, a világot
átfogó gazdaság és a tömegkultúra termékeinek kommercializálódása olyan tényezők,
amelyek csökkentették a földrajzi elhelyezkedés fontosságát. A gazdasági, társadalmi
és kulturális struktúrákban lezajló mélyebb változások szinte egyidejűleg zajlanak
le mindenütt, habár többé-kevésbé a társadalmi összefüggések teljességétől függően.
A norvég közművelődési könyvtári kutatási program
Norvégiában 1988-ban egy kutatási programot
indítottak "Kultúra és regionális fejlődés" címmel. A programot regionális (megyei)
szinten a közigazgatási szervek, valamint a minisztériumok kezdeményezték. E
kutatási program fő célja az volt, hogy több rendszerezett ismeret álljon rendelkezésre
arról a szerepről, amelyet a kultúra játszik a régiók társadalmi és gazdasági
fejlődésében. Az utóbbi két évtizedben jelentős erőkkel folytatott kutatások
foglalkoztak a regionális fejlődési folyamatokkal, de főképpen a demográfiára,
a munkahelyteremtésre és a gazdasági vonatkozásokra koncentráltak. Növekvő érdeklődés
mutatkozott azonban a tágabb értelemben vett kultúra, s a társadalmi és gazdasági
fejlődési folyamatokra gyakorolt hatása iránt. Nem tekinthető jellegzetesen
északi vagy skandináv jelenségnek ez a megújult érdeklődés a kultúra, mint a
társadalmi fejlődés tényezője iránt. Élénk kutatási tevékenységet regisztrálhatunk
sok európai országban, az Európa Tanács pedig a minap fejezett be egy programot
ezzel a címmel: Kultúra és régiók. Világméretekben az UNESCO is foglalkozik
a kultúra és a regionális fejlesztés összefüggésével.
A norvég kutatási program kereteiben a kultúra fogalmának két aspektusa van.
Az egyik aspektus a kultúra antropológiai felfogása, amelyet úgy lehet meghatározni,
mint az értékek és attitűdök teljességét összefüggésben a régió viselkedésmódjával
és társadalmi életével. A másik aspektus a kultúrát mint tevékenységi területet
határozza meg, olyan tevékenységekét, mint amelyek a művészetek, a kézművesség
(szakszerű és amatőr szinten), az önkéntes szervezetek és a sport területén
folynak. A "kulturális szektor" felöleli a nyilvános intézmények tevékenységét
és munkáját is, - ezek közé tartoznak például a közművelődési könyvtárak, a
múzeumok, a művészeti központok.
A programon belül erős hangsúly esik a régiók kulturális intézményeinek fejlődési
lehetőségeire és külön kutatási program foglalkozik a közművelődési könyvtárakkal.
Én 1990-ben kezdtem dolgozni ezen, s a kutatási jelentés éppen mostanában jelent
meg (Vetsheim, G. 1992).
Egy másik érv is szólt amellett, hogy a közművelődési könyvtárak tanulmányozására
is sor kerüljön ebben az összefüggésben. A közművelődési könyvtár egy nagyon
hagyományos szervezet vagy intézmény, amelynek szilárd helye van a modernség
(!), a felvilágosodás vállalkozásában és a 19. és 20. század nagy történeteiben.
Norvégiában a közművelődési könyvtárakat központi politikai és közigazgatási
szinten megállapított, erős normatívák és szabályozások alapján irányították.
A közművelődési könyvtárak intézményi kultúrája ezért bürokratikus (Max Weber),
a szó klasszikus értelmében. Ez a hagyományosan centralizált intézmény új kihívásokkal
találja magát szemben egy gyorsan változó környezetben, amelynek egészen más
társadalmi struktúrái és igényei vannak, mint akárcsak néhány éve. Szociológiai
szempontból nagyon érdekes, hogy az egyedi közművelődési könyvtár egyfelől a
centralisztikus könyvtári és könyvtárosi tradíció képviselője, ugyanakkor másfelől
a közművelődési könyvtárnak a helyi kultúrát és a különféle helyi kezdeményezéseket
(s nem kizárólag a kulturális szektorban) kell alátámasztania. Az oktatási szektorral
való együttműködés egy a sok lehetőség közül; kevésbé hagyományos a helyi üzleti
és vállalkozási információs szolgáltatások megindítása. Röviden, a közművelődési
könyvtáraktól azt várják el, hogy minden elképzelhető témakörben kiszolgáljanak
bárkit, ingyenesen, de a legkisebb társadalmi ráfordítással. Hogyan kezelik
a közművelődési könyvtárak ma ezt a helyzetet? Mit gondolnak a könyvtárosok
ezekről az új kihívásokról?
A kutatás tapasztalati alapja: a kísérletező közművelődési könyvtárak
A tapasztalati adatok, amelyekre a következő fejezetekben utalok, elsősorban azokból a minőségi mélyinterjúkból származnak, amelyeket 1989-ben és 1990-ben folytattam le. Az interjúk céljára 6 közművelődési könyvtárat választottam ki Norvégia különböző régióiból. Ezek a közművelődési könyvtárak egyetlen közös kritérium alapján, stratégiai megfontolásból lettek kiválasztva: mindannyian "avantgárd" könyvtárak voltak, amelyek az interjúk időpontjában nem hagyományosnak minősülő programokon dolgoztak vagy kísérleteztek. Mivel ennek a kutatásnak az volt a célja, hogy feltárja a közművelődési könyvtár eszmélt, gondolatait és koncepcióit, valamint az ipariból a posztindusztriális társadalomba való átmenet során az őt érő kihívásokat, érdektelen a statisztikai reprezentativitás kérdése (Eneroth 1989). Ellenkezőleg, a vizsgálat során a kivételes könyvtár volt az érdekes, azaz azok a könyvtárak, amelyek túlmennek a könyvtári munka hagyományos koncepcióin, könyvtárak, amelyek új iniciatívákba kezdenek és új szervezeti formákat próbálnak találni stb. Föltételezem, hogy az ilyen könyvtárakban dolgozó emberek fejében a közművelődési könyvtárra vonatkozó gondolatok, reflexiók és felfogások inkább irányulnak a jövőre és "haladóbbak", mint a közönséges, "szürke" közművelődési könyvtárakban. Úgy is lehetne mondani, hogy megpróbáltam megragadni néhány norvég "avantgárd" közművelődési könyvtár gondolati imázsát. A gyakorlat e kísérletezőinek tapasztalatai és gondolati imázsai alapján megpróbáltam elemezni és kifejteni néhány alapvető problémát, amellyel a közművelődési könyvtárügynek szembe kell néznie az 1990-es években.
A céltudatos-racionális használó
Norvégiában a helyi hatóságok "tulajdonolják"
és működtetik a közművelődési könyvtárakat. A könyvtárakat politikailag a helyhatósági
művelődéspolitikai bizottságok felügyelik, amelyek az 1970-es években életbe
lépett, módosított törvények alapján tevékenykednek. A közművelődési könyvtárak
által nyújtott szolgáltatások ingyenesek, azaz a polgárnak nem kell térítést
fizetnie a közművelődési könyvtár szolgáltatásaiért. A szolgáltatások a település
minden lakosának rendelkezésére állanak, tekintet nélkül korukra, társadalmi-gazdasági
helyzetükre vagy lakóhelyükre. A közművelődési könyvtár ezért "nyilvános" vagy
"köz-" két értelemben is: közpénzekből támogatják és működtetik, s a település
minden lakosa előtt nyitott és hozzáférhető.
Eredetileg a könyvtári (akárcsak a múzeumi, képcsamoki stb.) közönség többségét
egy viszonylag homogén embercsoport képezte: egy jól képzett, gazdaságilag független,
vitatkozó és gondolkodó, kulturális tőkével és habitussal rendelkező közönség
(Bourdieu 1979), amely képes volt az intézmény könyveit vagy műalkotásait személyes
hasznára és élvezetére maximálisan felhasználni. Ez a közönség állította fel
a "jó ízlés" normáit, s az ő ítélete állapította meg a minőség és elfogadhatóság
mércéjét.
Mivel ez a közönség a könyvtárat, a képcsarnokot vagy a múzeumot szabad idejében
látogatta (a szabad idő a polgári osztályra korlátozott privilégium volt), nem
keverte össze gazdasági és szakmai érdekeit személyes és magántermészetű kulturális
érdekeivel. A felvilágosodás eszméinek és felfogásának megfelelően célját önmagában
hordó tevékenységnek minősült egy ilyen intézményt felkeresni. Az ezekben az
intézményekben hozzáférhetővé tett kulturális javakat önmagukban tekintették
értéknek, s függetlennek az üzleti élet és munka céltudatos-racionális világától.
Ilyen körülmények között nagyon csekély volt a társadalmi különbség a közönség
és az intézmények felelős vezetői között. Ahogy azonban a közönség megszaporodott,
kevésbé volt művelt és nem rendelkezett polgári kulturális háttérrel és habitussal
(Bourdieu 1979), radikálisan megváltozott az intézmények és a közönség többsége
közötti viszony: az intézmények szakemberei (pl. a könyvtárosok) fokozatosan
a nevelő szerepét vették fel, azét a személyét, aki tud, s akinek segítenie
és tanítania kell azokat, akik nem tudnak. Ez patriarchális viszonyt teremtett
a könyvtáros és az átlagos könyvkölcsönző között, aki azért jött a könyvtárba,
hogy "feltöltekezzék" értékes irodalommal. A két fél közötti társadalmi és kulturális
rés szélesebbé vált. A társadalmi távolság törvényekben és szabályzatokban rögzült:
a könyvtáros vagy a könyvtárosnő (a könyvtárosi szakmát a múltban is, ma is
nők uralják) nem saját maga, hanem a társadalom, a demokrácia - vagy általában
véve a "közönség" megbízásából tevékenykedik; így a patriarchális - vagy pontosabban
matriarchális - egyirányú kommunikációt a könyvtáros és az olvasó között pozitív
módon megerősítette az a társadalom, amely növekvő mértékben és különböző szinteken
használta a közigazgatás erejét arra, hogy kiegyenlítse a társadalmi egyenlőtlenségeket
a kulturális politika terén is. A fogadó félnek, azaz a közművelődési könyvtár
egyszerű kölcsönzőjének nagyon kis befolyása volt erre a kommunikációs folyamatra.
Az előfeltételeket a kommunikátor, azaz a kormányzat szabta meg, s a könyvtáros
az ő ügynöke volt.
Az olvasó a passzív felet játszotta ebben a közvetítő folyamatban, s csak azt
várták el tőle, hogy kérjen egy-egy könyvet vagy fogadja el azt, amit a könyvtáros
ajánl az irodalom szentesített gyűjteményéből. A közművelődési könyvtárakban
ezt a közvetítési modellt egy demokratikus ideológiára alapozott kulturális
politika igazolta, amelynek átfogó célja az volt, hogy elterjessze az elfogadott
kulturális értékeket a széles néptömegek között. Minthogy azonban az egyszerű
emberek nem rendelkeztek elegendő kulturális tőkével, neveltetéssel vagy tudással
ahhoz, hogy meghatározzák saját igényeiket és megfogalmazzák igényeiket kifejező
kéréseiket, ennek felelőssége ezért a könyvtárosokat terhelte. A 19. századnak
ez az étosza mélyen szocializálódott és belegyökerezett a könyvtárosok szakmai
etikájába.
Az "autoritárius" és egyirányú kommunikációs modell még mindig megtalálható
a norvég közművelődési könyvtárakban és a közeli jövőben ott is marad. Nem valószínű,
hogy "az átlagos" használó képes lenne meghatározni és megfogalmazni igényeit.
A használónak még szüksége lesz a szakember segítségére.
Mégis, egy újfajta látogató kezd megjelenni a norvég közművelődési könyvtárakban.
Habermas sugalmazására (1987) ezt a könyvtárhasználót céltudatos-racionális
használónak hívom. E használók között gyakori az a jellegzetes attitűd, hogy
követelődznek. Az egyik interjúalanyom így fejezte ezt ki: "Ott állnak a pultomnál
és azt kívánják...". Ez az egyszerű mondat egy új mediációs helyzetet tükröz
a közművelődési könyvtárakban. A társadalmunkban végbemenő mély strukturális
változások következtében a közönség egy új csoportja bukkan fel. A céltudatos-racionális
használó jól képzett, öntudatos, szakszerű. Képes meghatározni információs igényeit
és szakmailag tisztában van azzal a témával, amelyről információt keres. Ebben
a kommunikációs helyzetben a használó a szakértő, az a személy, aki tud. Nyilvánvaló,
hogy ennek a közönségnek a viszonylatában nem működik a patriarchális modell.
A céltudatos-racionális használónak nincs szüksége nevelőre, - egy szakemberrel
kíván kommunikálni, aki képes kielégíteni már megfogalmazott információs igényeit.
Nem személyes indítékból ("szabad idős olvasás") jön a közművelődési könyvtárba,
hanem szakmai okok szorítják az információ keresésére. A könyvtári információkeresés
része a munkafolyamatnak vagy a szakmai tevékenységnek. Ilyen szempontból a
könyvtártátogatás önmagán kívül egy racionális célt szolgál, és a látogató szakmai
és racionális érdekek alapján viselkedik. Ezt a közönséget nem érdekli a könyvtár,
mint a kulturális és társadalmi tevékenységek helyi intézménye. Ezért szeretem
úgy jellemezni ezt a használót, hogy viselkedésében céltudatos-racionális.
Norvégiában, egy alacsony népsűrűségű országban, ahol kevés a nagyváros és viszonylag
alacsony az urbanizáció szintje, ez a céltudatosracionális használó megtalálható
a közművelődési könyvtárakban is, nem csak az egyetemi vagy főiskolai könyvtárakban,
illetve különféle szakkönyvtárakban. Sok esetben nincs elérhető távolságban
egy szakkönyvtár, s a közművelődési könyvtárnak kell foglalkoznia ennek a közönségnek
az igényeivel. A helyi közművelődési könyvtárnak legalább közvetítenie kell
ezeket a könyvtári hálózathoz.
Hasonlítsuk most össze ezt a modern - talán posztmodern - közönséget a 19. század
klasszikus burzsoá közönségével. E két közönségnek sok közös jellemzője lehet,
de egy ponton különböznek: a 19. század polgári közönségének tagjai úgy mentek
a könyvtárba, mint egy társadalmi és kulturális rítus résztvevői, s mint könyvtárhasználók
egyéni kulturális érdeklődésüket elégítették ki. E közönség számára az egyéni
élet világa élesen elkülönült a szakmai rendszerek világától. A könyvtárban
mint magánszemélyek viselkedtek. Ugyanez motiválhatja a ma céltudatos-racionális
használóját is, hogy felkeresse a könyvtárat, de ez más kérdés. Amire itt rá
akarok mutatni, az az, hogy a céltudatos-racionális használó más indítékokból
keresi fel a közművelődési könyvtárat. A céltudatos-racionális használó ideáltípusa
a társadalom átmeneti formájának felel meg, amikor a magán és személyes érdekeknek
utat kell engedtük a szakmai érdekeknek, sőt a kereskedelmi, piacorientált magatartásoknak.
Tekintettel a skandináv közművelődési könyvtárak ideológiai örökségére ez egy
új, etikai dilemmát hozott magával: mi legyen a jövőben a közművelődési könyvtárak
vezéreszméje? Újraéleszteni a felvilágosodás nagy tervét és folytatni hagyományait
az új társadalmi körülmények között is, vagy koncentrálni a céltudatos-racionális
használók állandóan növekvő közönsége igényeinek a kielégítésére?
A következő fejezetben foglalkozunk e dilemma politikai, filozófiai és kulturális
összefüggéseivel.
Felvilágosodás kontra információ
Hadd kezdjem egy kijelentéssel: az erősen
iparosodott országokban ma nem több információra, hanem több felvilágosodásra
van szükségünk. A következőképpen érvelek e kijelentés mellett.
Az "információ" kifejezés nem nagyon pontos terminus. Mivel olyannyira használt
sok összefüggésben, alaposabban meg kell vizsgálni. Tom Wilson (1981) megállapítja,
hogy egyáltalán nem jelent semmit azt mondani, hogy az embereknek "információs
igényeik" vannak. Az embernek több alapvető, megismerési és intellektuális jellegű
igénye van. Ezen igények kielégítésének egyik módja, hogy valaki információt
keres olyan intézményekben, mint a könyvtár, az iskola stb. Ezt az igényt azonban
más módon is ki lehet elégíteni és más eszközöket is fel lehet használni, mint
felkeresni az információ előállítóit és közvetítőit. Véleménye szerint a társadalomban
nem létezik absztrakt vagy általános információs igény. Az információs igény
egy egyénileg, pszichológiailag és társadalmilag meghatározott jelenség.
Brenda Dervin (1977) ugyancsak azt a nézetet vallja, hogy az információs igény
és az információ használata konkrét helyzetekben lévő konkrét személyektől függ.
Az információ adott mennyisége "halott" és közvetítetlen marad, ha nincsenek
befogadók, akik értelmeznék. S ha egy bizonyos információmennyiséget különböző
személyek fogadnak be, ez a különböző befogadók számára eltérő fontossággal,
jelentéssel és értékkel bír. Ez arra utal, hogy egy bizonyos információmennyiség
befogadása a döntő. A befogadás kontextusa ugyancsak meghatározó. Ezt a megközelítést
abban lehet összefoglalni, hogy az információ, mint olyan nem létezik vagy nagyon
kis értéke van, ha valaki nem fogadja be és dolgozza fel.
Az információt nagyon gyakran mennyiségileg fogjuk fel: természetesnek vesszük,
hogy egy bizonyos információtömeget előállítanak vagy előállíthatnak. Az információ
szétsugárzását technológiai kérdésnek tekintik, - ez az egyik oka annak, hogy
társadalmunk miért is foglalkozik annyit az információs technológiával. Széles
körben - könyvtárosok által is - elfogadott álláspont az, hogy a megfelelő technológia
alkalmazása meg fogja oldani az információ problémáját. Az emberek hajlamosak
úgy felfogni az "információ-problémát", mint a termelés és elosztás kérdését.
Ebben a paradigmában a probléma megértésének és kezelésének előfeltételeit az
információ előállítói, elosztói és szétsugárzói határozzák meg. Ugyanennek a
logikának megfelelően egy adott társadalom információs igényei egyenlőek az
információ termelésével. Liberális gazdaságú társadalmakban nagyon erős gazdasági
nyomás mutatkozik meg arra, hogy el is adják az információt, ha már egyszer
előállították. Megteremtődik az információs szolgáltatások piaca. Kinek a hasznára?
A kérdés sem nem technikai, sem nem gazdasági, hanem ideológiai vagy politikai.
Ilyen kérdéseket nagyon ritkán tesznek fel a könyvtárosok a késői ipari társadalomban.
Könyvtárosnak lenni már nem jelent hivatást, mint a 19. században vagy századunk
első felében. Idejétmúltak az ideológiai kérdések. A könyvtárosok többségükben
gyakorlatias emberek, nincs elegendő tudományos felkészültségük ilyen kérdések
kezelésére, s minden energiájukat arra fordítják, hogy megbirkózzanak mindennapi
problémáikkal.
A probléma alternatív megközelítését jelentené, ha több felvilágosodásra, s
nem több információra támasztanánk igényt. Milyen felvilágosodási igényeink
vannak? Ez részben filozófiai, részben politikai és ideológiai kérdés. Az információs
társadalom helyett beszélhetnénk a felvilágosodás társadalmáról (Winfeld Lund
1989). Az információ eszméjével vagy fogalmával szemben, amely szorosan kötődik
az előállítók érdekeihez, a felvilágosodás eszméje a társadalom egyedeinek vagy
polgárainak az érdekeiben van lehorgonyozva. Amint már korábban említettük,
az embereknek van néhány alapvető, megismerési és intellektuális jellegű igényük.
Helyi, regionális és országos szinten a társadalom-demokratikus intézmények
és eljárások révén - néhány átfogó célt határoz meg az emberek léte számára.
A demokrácia feltételezi azt is, hogy ezeket a lényeges alapelveket illetően
meglegyen a konszenzus minimuma. Ha adott tény, hogy ezeket az alapelveket meg
lehet határozni, akkor ezeknek közvetlen vagy közvetett hatással kell lenniük
az emberi és társadalmi élet minden aspektusára. Ahhoz, hogy megértsék önmagukat
és a társadalmat, a világot, amelyben élnek, az embereknek hozzá kell férniük
azokhoz az intézményekhez és infrastruktúrához, amelyek releváns információt
és tudást nyújtanak nekik ahhoz, hogy jobban megértsék az emberi és társadalmi
életet. Szerintem a hozzáférhető információ csak olyan mértékben érdekes, amennyiben
releváns az emberek életcéljai szempontjából. Amikor az emberek arra törekszenek,
hogy mélyebben értsék meg magukat és társadalmukat, akkor olyan információra
van szükségük, amely éles megvilágításba helyezi teljes élethelyzetüket. Amire
szükségük van, az ,,Aufklärung", a felvilágosodás perspektívája, amely a részinformációt
az élet totalitásával hozza összefüggésbe. Ebben a logikában az információkeresés
csak egy az alternatív eszközök közül, amelyek a felvilágosodáshoz, belátáshoz
és megértéshez vezetnek.
Nem túl érdekes a felvilágosodást, mint olyant mennyiségi kifejezésekkel leírni.
A felvilágosodás vagy a nem-felvilágosodás minőségi kérdés. Ez elsősorban nem
a "mennyi", hanem a "mi" kérdése. Nagyon kevés köze van az információ technikai
közvetítéséhez, - annál inkább a politikához, a kultúrához, sőt az egzisztenciális
kérdésekhez.
Kultúra kontra technológia és piac
Abban az átmeneti korszakban, amelyben most
élünk, a közművelődési könyvtárakban dolgozó könyvtárosoknak bizony aggódniuk
kell szakmai sértetlenségükért. A nyugati ipari országokban a politikai széljárás
nagyon kedvező a társadalmi és kulturális változások piacra és technológiára
orientált felfogása számára. Ma annak vagyunk tanúi, hogy fontos politikai és
kulturális kérdéseket gazdasági kategóriákkal és kifejezésekkel határoznak meg.
Ezek a kategóriák és kifejezések szorosan összefonódnak olyan paradigmákkal,
amelyek szemmel láthatóan nem politikaiak és nem ideológiaiak, de attól a pillanattól
fogva, hogy ezek a kategóriák és kifejezések eredeti területükön messze túlmenően
is teret nyernek, elkerülhetetlen, hogy ne legyen inherens ideológiai funkciójuk.
A probléma az, hogy a nem szándékoltan ideológiai jellegű hatások meglehetősen
észrevehetetlenek, s nehéz rajtacsípni őket.
A közintézmények, mint pl. a közművelődési könyvtárak, is ki vannak téve az
erős gazdasági megszorításoknak (a hatósági költségvetések csökkennek), s elvárják
tőlük, hogy racionalizáljanak, hogy megértsék és "meglovagolják a feléjük gördülő
hullámokat". Az időhorizont lerövidül (Downs és Larkey 1986) és megvan annak
a kockázata, hogy a kulturális politika perspektívái egyre szűkebbek lesznek.
Humanisztikus szempontból ez nagyon komoly dolog. Ha az élet kulturális aspektusait
gazdasági és műszaki kifejezésekkel és kategóriákkal értelmezzük, akkor az élet
totális, sokoldalú, holisztikus perspektívái eltűnnek. Ez a neoliberalizmus
valós problémája az ipari országokban Nyugaton. Minthogy azonban ez nem műszaki
vagy gazdasági probléma, nincs is műszaki vagy gazdasági megoldása.
A közművelődési könyvtárak és szerepük a közvélemény alakításában
A korai 19. századtól fogva a közvélemény formálásának színtereit
fokozatosan építették ki a skandináv országokban. Ebben a kialakulási folyamatban
a szabad sajtó volt a legkiemelkedőbb és legaktívabb intézmény. A szabad közvélemény
(azaz olyan vélemény, amely független az államhatalomtól és nincs cenzúrázva)
kifejlődése feltételezi, hogy a polgárok rendelkezésére állnak olyan nyitott
és mindenki által hozzáférhető intézmények, amelyek képesek alapvető ismereteket
nyújtani a társadalom politikai és kulturális eseményeiről és folyamatairól.
Ebben a demokratizálódási folyamatban a közművelődési könyvtár fontos szerepet
játszott, mint a közvéleményformálási infrastruktúra része. A közművelődési
könyvtár nemcsak a könyvek közvetítésének a szervezete, hanem már régóta a társadalmi
és kulturális tevékenységek színtereként is funkcionál. A közművelődési könyvtárak
jelentékenyen hozzájárultak a nyilvános véleménycseréhez, a nyilvános vitákhoz,
a nyilvános érveléshez és gondolkodáshoz.
A korai 19. század klasszikus liberális szakaszában szembetűnő és éles különbséget
tettek a magánérdekek és az állam között. Történetileg ezt talán azzal a ténnyel
lehet magyarázni, hogy a liberalizmus és a polgári demokrácia szemszögéből fontos
volt függetlennek lenni az autokrata uralkodók hatalmától és befolyásától. Az
autokrata uralkodó hatalmának szinonimája volt az államhatalom. Ezért az uralkodók
befolyásától függetlenül kellett kialakítani a szabad közvéleményt, s következésképpen
az e célt szolgáló intézményeket is az állam hatalmi szféráján kívül kellett
megszervezni. A szabad közvélemény fórumait (újságok, folyóiratok, kiadók, könyvtárak,
múzeumok, képtárak stb.) eredetileg magánérdekek hozták létre és működtették
éppen a szólásszabadság biztosítása érdekében. Az államot az autokrácia ügynökének
tekintették.
A 19. század végén az állam más szerepet kezdett játszani. Ebben a korszakban
a kapitalizmus sötét oldalai és visszaélései egyre inkább szembetűnőbbé váltak,
s a vastörvényű, klasszikus liberalizmus fokozatosan szociálliberalizmussá fejlődött
sok nyugat-európai országban. Közben kidolgoztak egy társadalombiztosítási rendszert,
ami századunk szociáldemokrata jóléti állama előfutárának tekinthető. Az állam
és politikai funkciói radikális változáson mentek keresztül. A szociálliberalizmus
és a szociáldemokrácia távlataiban az államot a gazdasági, társadalmi és kulturális
egyenlőtlenségek kiegyenlítésének eszközeként kellett használni. Ugyanezt az
elvet érvényesítették a regionális és a helyi szintű hatóságokra is.
Egy pluralizmusra és a megszokottól eltérő viselkedés és alternatív elképzelések
tolerálására alapozott társadalomban nem okozhat komoly problémákat a közintézmények
révén kifejtett kormányzati befolyás és a független, önkéntes érdekképviseletek
összekeveredése, már ami a szabad és demokratikus véleménynyilvánítást illeti.
Azonban a hagyományos ipari társadalomból a posztindusztriális társadalomba
való átmenet baljós jelei figyelmeztetnek bennünket: ha a közművelődési könyvtárak,
mint a szabad közvélemény formálásának letéteményesei és ágensei arra kényszerülnek,
hogy alkalmazkodjanak az információs szolgáltatások ingadozó piacához, hogy
alkalmazkodjanak a nyomást gyakorló politikai csoportokhoz és a gazdasági hatékonyságot
követelő kormányzathoz, - akkor a könyvtár szerepe megkérdőjeleződhet a szabad
közvélemény formálásának a folyamatában.
Ez a téma szorosan összefügg a nyugati demokrácia néhány mai, alapvető kérdésével,
amelyekről Jurgen Habermas (1987) írt oly sokat. A közművelődési könyvtáraknak
a társadalom igazi, demokratikus és kommunikációs tevékenységeit kell támogatniuk,
nem pedig a céltudatos-racionális akciókat a hatalomért és pénzért folyó játékban.
A közművelődési könyvtár ne legyen a pénzügyi és hatalmi érdekek biztosítója
és szószólója, ha eleget akar tenni pártfogói kötelességének a kritikus elme
iránt egy demokratikus társadalomban. Ilyen körülmények között előrelátó közművelődési
könyvtárakra és könyvtárosokra van szükségünk, akik nem meglovagolják a változás
hullámait, hanem megpróbálják átvágni őket. Csak ha átvágtuk és felhasítottuk
a hullámokat, akkor tudhatjuk meg, miből is állnak.
Miről is van szó tulajdonképpen - kultúráról vagy pénzről? Ez itt a kérdés.
* Az írás mondanivalója szempontjából a "felvilágosítás" lenne a helyesebb kifejezés, a magyar nyelvben azonban a "felvilágosodás" terminus nyert polgárjogot. Kérjük az olvasót, valahányszor ez utóbbi kifejezéssel találkozik, értse bele az előbbi tartalmát is.
Irodalom
BORDIEU, Pierre: La distinction. Les
Éditions de Minuit, Paris, 1979.
DERVIN, Brenda et al.: The development of strategies for dealing with the information
needs of urban residents. Seattle, USA, 1977.
DOWNS, George W - LARKEY, Patrick D.: The search for government efficiency.
From hubris to helplessness. Temple University Press, Philadelphia, 1986.
ENEROTH, Bo: Hur "mater" man vackert? Grundbok i kvalitativ metod. Natur och
Kultur, Göteborg, 1989.
GLEERUP, Jorgen: Opbrudskultur. Odense Universitetsforlag, 1991.
HABERMAS, Jürgen: Modernity: an incomplete project. In Foster, H. (ed.) (1983)
The anti-aesthetic: essay on postmodern culture. Port Townsend, Washington,
1983.
HABERMAS, Jürgen: The philosophical discourse of modernity. Polity Press, Cambridge,
1987.
MORGAN, Gareth: Riding the waves of change. Developing managerial competences
for a turbulent world. Jossey -Bass Publishers, San Francisco - London, 1988.
NYBOE NETTUM, Rolf: Opplysningstiden. In Nyboe Nettum, Stromme, Holte, Foss
(eds.): Folkelig kulturarbeid. Oslo, 1958.
RINGDAL, Johan: Bok og borger: Deichmanske bibliotek gjennom 200 ar. Aschehoug,
Oslo, 1985.
SKIRBEKK, Gunnar: Folkeopplysning-medium for folket. Syn og Segn nr. 4, 1984.
VESTHEIM, Geir: Folkebibliotek i forvandling. Det Norske Samlaget, Oslo, 1992.
WILSON, T.D.: On user studies and information needs. Journal of documentation,
vol. 37. 1981. no. 1. March, p. 315.
Országos Széchényi Könyvtár Észrevételek (2000/04/12) |