39. évfolyam, 1993. 1. szám |
Archívum |
Állománygyarapítás és automatizáció
Billédi Ferencné
"Egy hivatás nagysága elsősorban talán abban van, hogy egyesíti az embereket." (Saint-Exupéry)
A könyvtár dokumentumállománya a könyvtár
lelke. Az állomány gyarapítása a könyvtári tevékenység egyes folyamataiban kiemelkedő
helyet foglal el. Ennek a folyamatnak a minősége, eszközei, technikai és technológiai
fejlettsége jelentősen befolyásolják a végeredményt, azaz a könyvtári állomány
színvonalát. Ennek következtében a szerzeményezési munka folyamataival kapcsolatos
fejlesztési kísérletek, programok, eredmények nemcsak az állománygyarapítással
foglalkozó szakembert érdeklik, hanem a szakterületen működő egyéb specialistákat
is.
Az állománygyarapítás szakaszai - a tájékozódás és információszerzés, az adatfeldolgozás
és adattárolás, a rendelés, az érkeztetés, a reklamáció és az állománybavétel
- mind külön-külön is tárgyalásra érdemesek. Úgyszintén részletes elemzést kívánnak
azok a tényezők, amelyek a szerzeményezés fontos befolyásoló tényezői, pl. a
könyvtár feladatai és gyűjtőköre, a használói-olvasói igények, az állománygyarapítási
keret stb., hogy csak a legfontosabbakat említsem. Mégis amikor arra vállalkozom,
hogy az állománygyarapítás technikai lehetőségeiről, a gyarapító munkát támogató
automatizált eszközök és rendszerek helyzetéről és jövőbeni kilátásairól adjak
tájékoztatást, a részletek számbavételéről le kell mondanom, hogy a cikk meghatározta
keretek között maradhassak.
Így a továbbiakban az állománygyarapítás egyes részfolyamatainak néhány időszerű
kérdésével foglalkozom, összefüggésben azoknak az új, vagy hazai könyvtárainkban
újnak számító automatizált szolgáltatási rendszerekkel, amelyek alapvető változást
hoztak vagy hoznak a könyvtári állománygyarapításban, különösen a külföldi dokumentumok
beszerzésében. Azok az okok, amelyek a téma tárgyalására ösztönöznek, a következők:
gazdaságossági szempontok; az információ iránti igények megnövekedése; és az
automatizált eszközök széles körű elterjedése.
Ebben a gazdaságilag összetett és nehéz helyzetben - amely egyébként nemcsak
a hazai állapotokat jellemzi - a könyvtáraknak nagy körültekintéssel kell a
beszerzéseket intézniük. A gazdaságosság szempontjai meghatározhatók, azonban
a gazdaságosságot befolyásoló tényezők nem mindig világosak.
A legkézenfekvőbb szempont a beszerzendő dokumentum árának összevetése a különféle
beszerzési források ajánlatai között. A legalacsonyabb ár kiválasztása sem kerül
nagy fáradságba. A nagyobb hazai könyvtárak ezt a műveletet többé-kevésbé el
is végzik az utóbbi időben, mivel a külföldi dokumentumok beszerzésére több
út és mód nyílott meg a könyvtárak előtt. A legalacsonyabb ár a legtöbb esetben
a kiadói, illetve a kereskedelmi forgalomba került könyv ára. A kérdés azonban
az, hogy vajon az-e a gazdaságosabb megoldás, ha ilyen állapotban vásárolja
meg a könyvtár a dokumentumokat, vagy az, ha könyvtári feldolgozásban, szerelt
állapotban.
Valószínűleg erre a kérdésre a legtöbb magyar könyvtárban ma úgy válaszolnak,
hogy a külföldi szakirodalom beszerzése feldolgozatlanul előnyösebb. Célszerűnek
látszik ugyanis, ha nem az állománygyarapítási keretet terhelik azzal, hogy
a könyvvel együtt a feldolgozást is megveszik, hiszen a feldolgozásra megvan
a könyvtárban a külön szakember, sok helyen szakembergárda. Pedig azt is érdemes
megvizsgálni és mérlegelni, hogy mekkora szellemi és anyagi ráfordítást igényel
a továbbiakban a dokumentum feldolgozása, szerelése, amíg a polcra kerül és
eljut az olvasóhoz. Gazdaságossági és szakmai kérdés is egyben, hogy a beszerzéshez
milyen automatizált szolgáltatást vesz vagy vehet igénybe a könyvtár. Az egyszeri
dokumentumleírás, többszöri felhasználás ma már alapvető kritérium az automatizált
rendszerekben. Az is gazdaságossági kérdés, hogy az eredeti művet kell-e beszerezni,
vagy kielégíthetők az igények más szolgáltatások igénybevételével, úgymint könyvtárközi
kölcsönzés vagy másolatszolgáltatás. Ezeken a területeken jelentős a technikai
fejlődés, a későbbiekben majd megemlítek néhány újdonságot ezek közül is. Szólni
kell arról is, hogy az információk, a dokumentumok gyűjtése és rendelkezésre
bocsátása nem lehet egyetlen, vagy jobb esetben néhány könyvtár dolga. Együttműködés,
terület- és feladatmegosztás nemcsak gazdasági okok miatt szükséges. Hazánkban
az állománygyarapítás terén a könyvtári együttműködés, az ún. gyűjtőköri kooperáció
igen aktív volt a 60-as-70-es években, természetesen mindazokkal a korlátokkal,
amelyek egyébként is behatárolták a közös tevékenységre való társulásokat. Ezek
a korlátok - és nem a szándék hiánya - okozták, hogy az együttműködés nem hozta
meg azt az eredményt, amely elvárható lett volna. A folytatás is megszakadt.
Szükséges lenne az állománygyarapítási együttműködés kérdésének felülvizsgálata
és a jelen helyzettel való összevetése. Nevezetesen, a megnövekedett gazdaságossági
igényekkel és a már rendelkezésre álló vagy a fejlesztés stádiumában lévő automatizált
eszközök és rendszerek használhatóságával. Ez utóbbiak azok a lehetőségek, amelyekkel
az állománygyarapítási együttműködés eredményesen megvalósítható. Gondolok elsősorban
azokra a nagy adatbázissal rendelkező szolgáltató rendszerekre, amelyekkel már
a szerzeményezési munka tájékozódási, deziderálási szakaszában egyeztetési lehetőség
áll az együttműködő könyvtárak rendelkezésére. Az integrált rendszerek biztosítják
az átjárást az egyes adattárak között, és lehetővé teszik az adatok elektronikus
úton történő cseréjét.
A hazai társadalmi, gazdasági változások hatására az információ, különösen a
szakirodalmi információ iránti igény növekedése figyelhető meg a könyvtárakban,
információs intézményekben. Az igények kielégítése során a könyvtár szerzeményezése
is próbát áll ki, ami különösen megnöveli a szerzeményező könyvtárosok felelősségét
a tájékozódásban. A szerzeményezés során döntő fontosságúak a tájékozódási lehetőségek,
az információk megszerzésének módozatai. Fontos, hogy milyen eszközökkel tudja
az információkat beszerezni a szerzeményező.
A magyar könyvtárakban a külföldi dokumentumok beszerzéséhez a tájékozódás döntően
a kiadói és egyéb katalógusokra, továbbá a bibliográfiákra és a folyóiratok
hirdetéseire épült, azaz kiadványokra alapozódott. A nyolcvanas években nyílott
arra lehetőség, hogy néhány nagy könyvtár számítógépes adatbázisok megvásárlásával
vagy más gyűjtemények online hozzáférésével kiszélesítse a tájékozódási forrásait,
hogy a szelekciót szélesebb körből végezzék. Azonban a könyvtárak többsége még
jelenleg is a hagyományos eszközökkel dolgozik, és a nagy könyvtárak sem használják
az automatizált rendszereket az állománygyarapítás teljes folyamatában. Néhány
könyvtár megkezdte kiépíteni automatizált szerzeményezési rendszerét (pl. a
Budapesti Műszaki Egyetem Központi Könyvtára, de ott is csak a folyóiratok beszerzése
gépesített; az adatcserét elektronikus úton a SwetsData adatbázissal végzik).
Nyilvánvaló, hogy a hagyományos tájékoztató eszközök használatával a dokumentumtermésnek
csak egy kis töredéke tekinthető át, és ha a nagyobb könyvtárakban használják
is a külföldi adatbázisokat a tájékozódáshoz, még mindig nagy problémát jelent
az adatok szelektálása, rögzítése és a rendelések manuális intézése.
A könyvtár egyéb munkafolyamataihoz már a hazai könyvtárakban is nagy számban
használnak automatizált eszközöket, és terjedőben van az integrált rendszerek
bevezetése is, elsősorban az egyetemi könyvtárakban. Az elkövetkező időkben
számításba kell venni tehát a könyvtári fejlesztéseknél ezeket a lehetőségeket
is, annak érdekében hogy az állománygyarapításban is fel tudják használni a
külföldi automatizált rendszereket, az elektronikus kommunikációt.
A hatvanas-hetvenes években a számítógépek szélesebb körű használatának következtében
megkezdődött az a folyamat, amely napjainkban már az integrált könyvtári rendszerek,
a nagy számítógépes könyv- és periodika-adatbázisok és az elektronikus adatcsere
használatához vezetett.
A dokumentumok adatainak számítógépes adattárakban való tárolása, kezelése,
intézményeken belüli és intézmények közötti automatizált rendszerek létrehozása
a könyvtári területen kezdődött. A Library of Congress (LC) vagy a British Library
(BL) már az ötvenes évek végén megkezdte számítógépes rendszerének kialakítását.
Néhány nagy bibliográfiai adatbázis-szolgáltató is megindította tevékenységét
az osztott katalogizálás és az ehhez kapcsolódó funkciók megvalósítására. Valójában
ezeknek a munkálatoknak a nyomán kezdődött meg könyvkiadói, könyvterjesztői
körökben is a gépesítés. Nagy lépést jelentett ezen a téren az ISBN (International
Standard Book Numbering) kidolgozása, bevezetése és elterjesztése.
A külföldön ma már mindennaposnak számító Teleordering szolgáltatás az ISBN-re
alapozva kezdődött meg, a könyvkereskedők és könyvkiadók között. A Teleordering
rendszer úgy működik, hogy egy nagy, központi számítógéphez csatlakoznak a könyvkereskedőknél
lévő kis számítógépek. Itt napközben az ISBN szám alapján betáplálják a rendeléseket
és a kért példányszámot. A központi számítógépen az ISBN számokhoz a dokumentum
többi adata automatikusan hozzárendelődik, és visszamegy a megrendelőhöz a rendelés
megerősítéseként, valamint az illetékes kiadóhoz a megrendelés teljesítése érdekében.
Jelenleg több olyan kereskedelmi vállalkozás működik, amely könyvtárak könyv-
és egyéb dokumentum rendeléseit kezeli.
A nagy szolgáltató rendszerekkel főként a periodika ügynökségek (Faxon, EBSCO,
Swets) rendelkeznek.
A Swets és Zeitlinger cég többféle szolgáltatást kínál a könyvtárak számára.
A Data-Swets integrált rendszerének központjában az adatbázis áll, amely 105
ezer periodika, 40 ezer kiadó adatait tartalmazza, és kb. évente 2 milló folyóiratszámot
kezel. A rendszer online üzemmódban működik és a DATEX-P csomagkapcsolt rendszeren
keresztül hozzáférhető. Az előfizetők többféle funkcióra használhatják a rendszert:
bibliográfiai keresést lehet végezni, megrendeléseket, reklamációkat intézni,
árajánlatot, számlát kémi stb. Kifejlesztettek azonban már a könyvtárak saját
periodika állományának kezelésére is rendszert az ún. MicroSAILS-t, amely alkalmas
rendelések kezelésére, kardexelésre, reklamációra, költségvetés-kifizetések
nyilvántartására, kölcsönzés kezelésére, bibliográfiai ellenőrzésre.
A könyvek és egyéb könyvjellegű dokumentumok forgalmazására szakosodott cégek
közül is jónéhány óriási cég neve ismeretes már a hazai könyvtárainkban, pl.
Blackwells, Dawson, Lange und Springer, Baker and Taylor.
A verseny arra ösztönzi a vállalatokat, hogy állandóan fejlesszék a szolgáltatásaikat,
egyre kedvezőbbé tegyék és megkönnyítsék a felhasználást a könyvtárak számára.
Például a B+T (Baker and Taylor) International a legutóbbi időkben látta el
a B+T Link rendszerét olyan adatállománnyal, amely lehetővé teszi a külföldi
könyvtáraknak is, hogy a nemzetközi kommunikációs hálózaton keresztül, mindössze
néhány kód alkalmazásával alacsony, helyi kommunikációs árakon hozzáférjenek
az adatbázishoz.
A felhasználó könyvtárak az előnyösebb rendszerhez csatlakozhatnak. Azonban,
mint már korábban is említettem, nemcsak az árak összevetése a fontos, hanem
a szolgáltatások, a rendszer használhatósága stb. Álljon itt összehasonlításul
két szolgáltató rendszer, a B+T Link és a Bowker's Books in Print (BIP) Plus
néhány adata:
Szempont |
B+T Link |
Bowker's BIP Plus |
Rekordok száma |
1,44 millió ( UK nélkül) |
1,26 millió |
Dokumentumtípusok |
könyvek, hangzó- és zenekazetták, videók egy CD-ROM-on videók egy CD-ROM-on |
könyvek, videók külön CD-ROM-on |
Korszerűsítés |
évente 1,6 mill. módosított rekord |
910 ezer módosított rekord |
Kiadók |
47500 |
32000 |
Kifogyott jelzés |
ugyanazon a lemezen |
külön lemezen külön előfizetéssel |
Előrejelzés a megjelenésekről |
egy évvel előbb ugyanazon a lemezen |
6 hónappal előbb |
Keresési kritérium |
20 |
19 |
Szám szerinti keresés |
lehetséges |
nem lehetséges |
Nyomtatási formátum |
11+ vevő file |
|
Elektronikus rendelés |
közvetlenül B+T -nél |
22 szállítónál |
CD-ROM lemez |
havonta, a lemez megtartható |
havonta, a lemezt vissza kell küldeni |
Előfizetés 1 évre |
795 USD |
1095 USD +OP |
3 évre |
2085 USD |
3121+OP lemez 1126 USD |
A CD-ROM-on is megjelenő, illetve kapható adatbázisnak,
sok előnye mellett még az is érdeme, hogy lehetővé teszi a közvetlen felhasználó
oktató-kutató szakember, "end user" bekapcsolását is a szerzeményezési folyamatba,
nagy információs bázisra alapozva.
Ilyenformán pontosabb, szakszerűbb lehet az állomány gyarapítása azokon a szakterületeken
is, amelyek a szerzeményező könyvtáros számára kevésbé ismertek. Bár ilyen esetben
az a "veszély is fenyeget", hogy a bőséges információ nagyobb igényt gerjeszt.
A nagy adatbázisokhoz való online kapcsolatnak, az elektronikus adatcsere lehetőségének
előnyei a szerzeményezés, katalogizálás terén vitathatatlanok, a könyvtárak
is ez irányban végzik fejlesztésüket. Ismeretes néhány olyan kezdeményezés,
amelyben könyvtárak, könyvkereskedők, könyvtárellátók közös fejlesztéssel hoznak
létre integrált rendszereket. Példaként a JUBILIS integrált könyvtári rendszert
hozom fel, amelyet a Forschungszentrum Jülich GmbH Zentralbibliothek egy német
könyvterjesztő céggel és egy angol könyvtárellátóval közösen működtet állománygyarapítási
munkára. Az elektronikus kommunikáció, az adatok továbbítása, a felek közötti
adatcsere a Deutsche Bundespost Telebox Systemen keresztül történik.
Az integrált könyvtári rendszerek közül több fajta ismeretes hazánkban is, és
néhány nagy könyvtár már használ is ilyen rendszereket, vagy most munkálkodik
bevezetésén. Az ismert integrált könyvtári rendszerek úgyszólván mindegyike
tartalmaz szerzeményezési modult is. Ez teszi lehetővé a szerzeményezés teljes
belső automatizációját és a kapcsolódást külső rendszerekhez, elsősorban a dokumentumadatokat
tartalmazó adatbázisokhoz.
A szerzeményezés számítógéppel történő intézését a leuveni DOBIS/LIBIS integrált
könyvtári rendszer példáján mutatom be. A rendszer szerzeményező moduljával
a következő műveleteket lehet elvégezni: rendelés; érkeztetés, nyilvántartás;
ellenőrzés, módosítás; a szállítók nyilvántartása, felvétel, törlés; a gyarapítási
keret helyzete, változásai; a számlák kiegyenlítése, ellenőrzése; reklamálás.
Amennyiben egy könyvtár már rendelkezik automatizált rendszerrel, nagy előnyökkel
jár, ha a rendszer szerzeményező modulját is kihasználja. Korábban már szóltam
róla, hogy a szerzeményezés során történő adatcsere, a MARC formátumban megkapott
dokumentumadatok a könyvtár integrált rendszerének más moduljaiba is automatikusan
átvihetők.
Tekintettel arra, hogy a külföldi könyvtárellátó rendszerekhez, a periodika
ügynökségek automatizált rendszereihez a hozzáférés a magyar könyvtárak számára
is lehetséges, itt az idő, hogy ebben is lépjenek a szakemberek. A Baker and
Taylor könyvterjesztő és könyvtárellátó vállalat jelenlegi szolgáltatási rendszerét
a 150 éve alapított könyvnagykereskedésre építette és folyamatosan továbbfejlesztette.
Jelenleg a rendszer középpontjában a B+T Link adatbázis áll.
A B+T Link adatbázis három modulja:
1. Ordering (Rendelési)
2. The Title Source (Címek szerinti regisztráció)
3. Inventory (Állománynyilvántartás) közül a 2. modul, a The Title Source World
Edition adatbázis elsődleges helyet foglal el a Baker and Taylor információs
termékei között. Tartalmazza az Egyesült Államok, Kanada és az Egyesült Királyság
területén publikált könyvek, audiokazetták, videokazetták adatait, összesen
mintegy 1,7 millió címet.
A The Title Source World Edition adatbázisban megtalálhatók az egyes művek ISBN
számai, a különféle kötésű változatok árai és a művek kereskedelmi hozzáférhetőségére
vonatkozó adatok (pl. hogy az illető kiadvány kapható-e, vagy már kifogyott,
kiadása folyamatban van-e, esetleg a kiadó törölte a megjelentetését, a mű csak
a kiadónál rendelhető meg stb.)
Az új címek betáplálása az adatbázisba havonta történik, tehát a kapható információk
igen frissek és megbízhatóak.
Az adatok javítását az egyes leírásokon belül naponta elvégzik. Ez különösen
a mű hozzáférhetőségére vonatkozó adatok esetében fontos. Ilyenformán havonta
több mint 133 ezer módosítás kerül be az adattárba az új árakról, az ISBN változásokról,
stb. Az adatokat 14 000 kiadótól közvetlenül kapják meg, a Library of Congress
adatait is átveszik. A keresés szerző, cím, kulcsszó, kiadó, Library of Congress
szerinti tárgyszó, B+T tárgyszó és ISBN szám szerint végezhető, és különféle
válogatásra is lehetőség van.
Az adatbázisba mintegy 400 ezer brit kiadvány címét is beépítették a Book Data
anyagából, mégpedig oly módon, hogy az azonos műveknek egymás után következik
az angol és az amerikai kiadása. Így a felhasználó választhat, hogy melyik kiadást
részesíti előnyben.
A B+T az Egyesült Királyság területén működő T.C. Farries céggel együttműködésben
dolgozik, adattáruk közös, a megrendeléseket a mű kiadási helye szerint teljesítik.
Az adatbázis használatának elsősorban a kiadványok megrendelésénél van jelentősége,
de a könyvtárak egyéb munkálatokhoz is kitűnően felhasználhatják, nevezetesen
címmeghatározáshoz elégtelen, vagy téves adatok esetében, illetve az árak és
a beszerezhetőség ellenőrzésére, valamint bibliográfiák, ajánló listák készítésére.
Minden dokumentumról részletes bibliográfiai leírás készül. A bibliográfiai
adatokhoz öt LC tárgyszót rendelnek. A dokumentum származási helye, a kötési
mód, a publikáció helyzete, megjelenési ideje, kiadási száma könnyen és biztosan
azonosítható. Az adatbázis online módon és ODROM lemezen hozzáférhető.
Az adatbázis 47 ezer kiadó adatait (postacímet, telefon- és faxszámot) is tartalmazza.
Online hozzáférésre a B+T Link szolgáltatás keretében van lehetőség. Lehetséges
az adatok ki- és bevitele, információcsere elektronikus úton, az adatok kombinációja
különböző forrásokból egy rekordba.
A B+T MARC Books 2,6 millió dokumentum bibliográfiai leírásait adja közre MARC
és Micro LIF formátumban. A B+T MARC a kereskedelmi feldolgozó-katalogizáló
szolgáltatások közül kiemelkedően jó színvonalú és a könyvtárak számára lehetővé
teszi
A B +T MARC szolgáltatást használó könyvtáraknak lehetőségük van saját rendszerüknek megfelelően az adatok, adatsorok elhelyezésének megválasztására. A bibliográfiai leírásokat választhatják:
Osztályozás céljára választhatják: az LC osztályozási rendszert,
a DDC*** jelzeteket, az ADDC****
jelzeteket.
Úgyszólván valamennyi adatsorban lehetséges az adatok különböző variációját
választani, egyes adatokat szerepeltetni, másokat elhagyni, adatokat (pl. szerző
nevét) kiemelni, máshová helyezni stb. Ezzel a nagy számú variációs lehetőséggel
biztosítja a B+T MARC az egyes könyvtári igényeknek megfelelő rekordokat. Így
a könyvtár már eleve az általa megadott formátumban kapja meg a dokumentumok
adatait floppyn vagy katalóguscédulákon. A kívánságok meghatározásához és rögzítéséhez
a Baker and Taylor a vevőit részletes útmutatásokkal, tájékoztató kiadvánnyal
látja el.
Az automatizált adatbázis-rendszer lehetővé teszi más, többé-kevésbé hagyományos
szolgáltatások előállítását is, például figyelő-szolgáltatást, az újdonságokról
annotált bibliográfiát stb.
A Baker and Taylor kifejlesztett az egyes könyvtártípusok sajátosságaihoz igazodó,
az igényeket a legmesszebbmenőkig figyelembe vevő szolgáltatási rendszereket
is, amelyékben a könyvtárak a saját technikai fejlettségüknek meg felelő szolgáltatást
tudják kiválasztani, beleértve a hagyományos szolgáltatásokat is.
Az European Foundation for Library Cooperation
(EFLC) és az European Publishers and Librarians (ELP) az Európai Közösség erkölcsi
és anyagi támogatásával rendezte meg az első közös konferenciáját Brüsszelben,
1992. november 11-14-én.
Azok a generális változások, amelyek napjainkban zajlanak a könyv, folyóirat
és elektronikus információ világában, arra késztetik a szakmabelieket, hogy
közös utakat keressenek az előttük álló nagy feladatok megoldására és az új
eszmék gyakorlati megvalósítására.
Mindaz a szellemi és az anyagi energia, amely az ismeretközlés, az információközreadás
és -szétsugárzás automatizált folyamatához szükséges, együttes fejlesztés esetén
eredményesebben és gazdaságosabban használható fel.
A konferencia azzal, hogy fő témájának a "Knowledge for Europe - Librarians
and Publishers Working Together" (Tudással Európáért - Könyvtárosok és könyvkiadók
együttműködése) választotta, azt kívánta hangsúlyozni, hogy mind az információk
közreadóinak, mind a terjesztőinek közös az érdekük.
Neves előadók, közöttük Hans-Peter Geh (az EFLC elnöke), John
Davies (az ELP elnöke), Milagros del Coral (UNESCO), E.A. Chapman
(Oxford Univ. Press), Arnaud de Kemp (Lange und Springer) fejtették
ki elgondolásaikat arról, hogy a csökkenő költségvetés - növekvő igények - növekvő
árak közötti ellentmondást hogyan lehet feloldani. Véleményük szerint aligha
vitatható, hogy az elektronizáció, a fejlett technológia használata a könyvtárakban,
a könyvkiadásban és a könyvterjesztésben, az első időszakban növekvő árakhoz
vezet. A szakembereknek feltétlenül együtt kell dolgozniuk, és megvalósítaniuk
a fejlesztési programokat a hatékonyság és a gazdaságosság érdekében. Ehhez
részletekbe menően ismerniük kell egymás problémáit, mert enélkül nem tudnak
jó közös programokat kidolgozni és végrehajtani. Fontos lenne a közös képzés
és továbbképzés is, hiszen ez az egyik legjobb módszer a nehézségek feltárására
és a megoldások kidolgozására.
A közös fejlesztési programok mellett, együttes nemzeti és nemzetközi szintű
fellépés is szükséges a három szakmát külön-külön és együttesen is érintő szakmai
és érdekvédelmi kérdésekben (pl. a könyvek megadóztatása, költségvetési támogatások
kérdése stb.)
A konferencia megállapodott abban, hogy ezentúl évente tartja az ülését, majd
ajánlásokat fogalmazott meg a programok kidolgozására és megvalósítására. A
konferencia ajánlja az egyes országok szakembereinek, hogy
Jó lenne, ha az ajánlásokat a magyar szakemberek is megfogadnák.
Irodalom
***
Az Európai Közösség 1991 végén elfogadott négy könyvtári akcióprogramja közül az egyik, a LIBACT 2/EDILIBE II, a nemzetközileg alkalmazható elektronikus könyvrendelési program megteremtését tűzte ki célul, annak érdekében, hogy elősegítse a könyvkereskedelem és a könyvtárait közötti jó munkakapcsolatot. Az akcióprogramokról részletesebben e szám Külföldi folyóirat-figyelő rovatának 93/009 számú tételében olvashatnak. (A szerk.)
* MARC - Machine Readable Cataloguing. Az a formátum, amely bibliográfiai leírásokat és más katalógusadatokat mágnesszalagon, mágneslemezen vagy egyéb géppel olvasható hordozón továbbít. A MARC formátumnak nem kötelező tartalmaznia meghatározó adatokat, bár általában van egy elvárás, hogy egy MARC rekord tartalmazza a teljes bibliográfiai leírást.
** CIP - Cataloguing-in-Publication. Előzetes bibliográfiai leírás közlése a kiadványokban. Pl. A kiadók megküldik a nemzeti könyvtárnak a kiadás előtt álló művek levonatát, ott előzetes leírást készítenek, amelyek a könyvek címlapjának verzójára kerülnek és az országos bibliográfiai adatbázisba is.
*** DDC - Dewey Decimal Classification. Eredetileg a 19. században Melvil Dewey által készített tizedes osztályozó rendszer fejlesztett, átdolgozott kiadása. Jelenleg a 20. kiadás van használatban.
**** ACCD - Abridged Dewey Decimal Classification. A Tizedes Osztályozás rövidített és egyszerűsített változata, elsősorban közművelődési és iskolai könyvtári használatra.
Országos Széchényi Könyvtár Észrevételek (2000/04/12) |