38. évfolyam, 1992. 2. szám |
Archívum |
Az első hazai fejlesztésű, PC környezetben működő integrált könyvtári rendszer
A PCLIB 2.0 és a KARDEX-rendszer
Nagy László - Tankó István - Tóth Ferenc
Napjainkban már könyvtárnyi irodalom szól a könyvtári munkák gépesítéséről. A hazai könyvtárakban is már sok tapasztalat gyűlt össze a gépesítéssel kapcsolatban, pro és kontra egyaránt. A hazai szoftverpiac is egyre színesebb, mind több programot kínálnak a könyvtáraknak. Szinte minden könyvtári feladat számítógépes támogatására találhatunk programot, sokszor többfélét is. Rendszerünket mégis a "hiányhelyzet" teremtette. Jelenleg a kisebb könyvtárak által elérhető technológia IBM PC vagy ezzel kompatibilis eszközökre épül. Ezen a technológián működő, hazai fejlesztésű integrált könyvtári rendszer mindeddig nem volt, a külföldi fejlesztésű integrált rendszerek ára pedig milliós nagyságrendű. Mint ismeretes, a kulcsrakész integrált rendszerek hazai illesztése sem problémamentes és nem 1-2 hetes munka (például a menük, a hibaüzenetek magyarítása, a hazai jogszabályoknak, szabványoknak megfelelő formátumok, bizonylatok generálása, a magyar ékezetes betűk kezelése, ábécébe illesztése stb., nem beszélve a megszokott hazai ügyrendhez igazodó szegmensek kialakításáról). A hiányhelyzet miatt természetesen az is szempont lett, hogy rendszerünk, szolgáltatásaiban és árában egyaránt piacképes legyen. A fejlesztés során mindezek miatt nem a DATE (Debreceni Agrártudományi Egyetem) konkrét könyvtári folyamatainak gépesítésére alapoztunk, hanem egy elvi rendszermodellre és a könyvtári rendszer működését meghatározóan jellemző tulajdonságokra. Az integrált könyvtári rendszer mindkét alrendszere - a PCLIB 2.0 és a KARDEX, melyek önállóan is alkalmazhatók -, erre a szemléletre épül.
A rendszer filozófiája
A rendszer filozófiája fő vonalaiban a következőkben összegezhető:
Annak érdekében,
hogy bemutathassuk, mit értünk például az igények kiszolgálásának integrált
rendszerben történő támogatásán, nagy vonalakban át kell tekintenünk az olvasói
igények típusait és kapcsolatát. Közismert, hogy az olvasó "valamilyen dokumentummal
kapcsolatos hiányállapot" megszüntetése céljából keresi fel a könyvtárat. A
könyvtár ezt a hiányállapotot olvasói igényként éli meg. Az olvasói igényeket
- ha most nem vesszük figyelembe a telekommunikációs lehetőségeket - jellegük,
kielégítésük módja szerint (durva megközelítésben) három csoportba szoktuk sorolni:
a.) Konkrét dokumentum iránti igény. Ezt a könyvtár, ha a dokumentum
az állományában fellelhető, kölcsönzéssel; ha nincs az állományában, könyvtárközi
kölcsönzéssel vagy a dokumentum megvásárlásával elégíti ki. Ez esetben a domináns
kereső rendszer az állományt feltáró katalógusok; számítógép esetén: az elektronikus
katalógus.
b.) Szakirodalom iránti igény. Ezt a könyvtár irodalomkutatással szolgálja
ki, melynek eredménye az előbbi igényt kelti fel. Az alkalmazott keresőrendszerek:
a bibliográfiák, számítógép esetén: a bibliográfiai adatbázisok.
c.) Szakirodalmi információigény. Ezt a könyvtár szintén irodalomkutatással,
de az előbbinél mélyebb feltárás alapján készült források használatával szolgálja
ki (pl. referáló kiadványok alapján); számítógép esetén referáló adatbázisok
vagy a teljes szövegű adatbázisok használatával. Ez szintén felkelti az a.)
pont alatti igényt.
Az igényfelkeltésnek és kezelésének ezt a szemléletét mutatja a DATE könyvtárában
alkalmazott szervezési megoldás (1. ábra). A saját és a vásárolt adatbázisok
ilyen típusú szervezése nem kötelező, de lehetséges.
1. ábra
Szolgáltatások, adatállományok és kapcsolatuk szervezése a DATE könyvtárában
A bibliográfiai tételeket és egyéb keresési ismérveket a kereső adatbázisban integráljuk, függetlenül attól, hogy állományban lévő dokumentumról van szó, vagy pusztán bibliográfiai adatbázisból származik. Ez a megoldás az adatrendszer kialakítását is befolyásolta és elősegítette, hogy a bibiliográfiai és dokumentációs feldolgozás időigényessége ne okozzon munkatorlódásokat az ügyviteli funkciókban. Így lényegében a PCLIB 2.0 önmagában is két alrendszerből áll. Egyik alrendszere elsősorban a könyvtári szolgálati, ügyviteli és pénzügyi funkciókat támogatja. Ezeket a rendszerben jobb szó híján összességében könyvtári menedzsmentnek nevezzük. Másik alrendszere az integrált keresőrendszer építését szolgálja.
Az adatrendszer logikája
A könyvtárban, a naponta tömegesen kezelendő
adatok szempontjából két nagy objektumhalmazt különböztettünk meg: a dokumentumokat
és az olvasókat.
Az olvasókat jellemző adatok értelmezése nem jelent különösebb gondot. A dokumentumok
halmazán belül viszont a könyvtári kezelés és a számításba vehető azonosítási
ismérvek meghatározó eltérései miatt további két nagy részhalmazt kellett megkülönböztetni:
az egyedi és a periodikus jelleggel megjelenő dokumentumokat. A könyvtári kezelés
különbözősége abban áll, hogy periodika esetén a fizikai egység is, és a kezelendő
könyvtári egység is időszakosan változik. Ez az adatszervezés szempontjából
is különbséget jelent. A két rendszer a szemléletbeli azonosságon túl adatkapcsolatban
van egymással (5. ábra).
Az adatrendszer logikáját a már említett fizikai egység, könyvtári egység, valamint
a bibliográfiai egység értelmezésén keresztül mutatjuk be. A hagyományos könyvtári
nyilvántartásokban ezt a hármas szempontú azonosítást a nyilvántartásokban jelentkező
átfedésekkel oldottuk meg. A használt nyilvántartások jellege tette szükségessé
az átfedések "képzését", és ez a redundancia biztosította az egyértelmű azonosítást.
(Például az egyedi leltárban bibliográfiai adatelemeket "ismétlünk", minden
katalóguscédulán raktári jele(ke)t közlünk stb.) (Lásd a 2. és 3. ábrát).
A hagyományos nyilvántartásokban az átfedések értelmezése és alkalmazása könyvtáranként
(kis mértékben) változó. Általában a fizikai egység és a könyvtári egység viszonylatában
oldottuk meg a mű, a műből beszerzett példányok, a dokumentum darab (kötet)
kapcsolatának kezelését (például leltári számok, raktári jelzetek "perezése").
A könyvtári egység és a bibliográfiai egység viszonylatában a katalógusszerkesztés
gyakorlata alakította ki az átfedések képzését. Ha az MSZ 3424/1-78 értelmezését
vesszük alapul, a könyvtári egység inkább a mű fogalmához kötődik, a fizikai
egység pedig a dokumentuméhoz, pontosabban a kötethez. Általában a fizikai egység
és a könyvtári egység átfedésével értelmeztük a leltári egységet. A számítógépes
rendszerben a dokumentum jellemzőit mindhárom (fizikai, állományi, bibliográfiai)
aspektusból egyértelműen kellett értelmeznünk ahhoz, hogy minden műveletnél
egyértelműen visszanyerhetők legyenek (ld. a 3. ábrát).
Rendszerünkben a műazonosító (másként is nevezhettük volna?!) a monografikus
leírást azonosítja. (4. ábra).
(Ezt az azonosító számot a rendszer képezi.) A vonalkód tartalom nélküli mechanikus
számsor, funkciója a fizikai egységek egyedi azonosítása. Így a vonalkód előre
legyártható (legyártatható) és tetszőleges dokumentumhoz felhasználható.
A fenti megközelítéssel talán azt is sikerül érzékeltetnünk, hogy felfogásunkban
mi a különbség a bibliográfiai adatbázis-építés, az elektronikus katalógusépítés
és az integrált könyvtári rendszer adatszemléletében és funkcióiban. A bibliográfiai
adatbázis adatszemléletének alapja a bibliográfiai egység (bibliográfiai szint
- bibliográfiai leírás pl.: IKB, MNB), funkciója a bibliográfiai egység többszempontú
kezelése, adatbázisba szervezése, a szabványnak megfelelő formátumok kialakítása.
A könyvtárakban - például a Micro-ISIS felhasználásával és annak szemléletében
- épített adatbázis(ok) lényegében elektronikus katalógus(ok) vagy egyéb elektronikus
nyilvántartások. Elektronikus katalógus esetén az adatbázisszervezés középpontjában
a könyvtári egység áll, melyet elsősorban a bibliográfiai leírásokkal azonosítunk.
Az elektronikus katalógusok törekszenek a bibliográfiai adatbázis funkcióinak
betöltésére is. Ezért általában egy rekord tartalmaz szinte minden adatot, amit
a katalóguscédula tartalmazott. Az integrált rendszernek be kell töltenie mindkét
előző funkciót, azon túl kezelnie kell a különböző műveleteket (megrendelés,
leltározás, kölcsönzés stb.) és a műveletekben résztvevő tételeket. Azok jellemző
adatai (például rendelési ár, számlázott ár, szállítókkal szembeni tartozás,
adott könyv kikölcsönzéseinek száma stb.) sokkal gyakrabban változnak, mint
például a bibliográfiai tétel adatai. A műveletekben különböző objektumok (rendszerelemek)
vesznek részt: például az igény (dezideráta tétel), a fizikai egység (könyvkötet,
folyóirat szám, folyóirat kötet stb.), az olvasó stb.
2. ábra
A dokumentumok minősített jellemzői és kapcsolatuk a hagyományos könyvtári nyilvántartásokban
3. ábra
A dokumentumok minősített jellemzői és kapcsolatuk az iintegrált rendszerben
4.ábra
Az adatcsoportok logikai kapcsolata (a műazonosító és a vonalkód funkciója)
Szemléletünk szerint az önmagukat integráltnak
nevező rendszerek támogatják a könyvtári folyamatokat, melyekben a műveletek
végbemennek, teljesen automatikussá teszik a hozzájuk kapcsolódó nyilvántartások
kezelését, és különböző szempontú, naprakész információt adnak a műveletekben
résztvevő objektumokról.
Tudjuk, hogy a rendszer iránt érdeklődők sok részkérdésre is választ keresnek
e cikkben, és bizonyára nem kapnak, hiszen csak fő vonalakban tudjuk bemutatni
a PCLIB 2.0 és a KARDEX sokszínű szolgáltatásait.
PCLIB 2.0
A PCLIB komplex könyvtári rendszer négy
év könyvtárgépesítési tapasztalatait egyesíti magában. A PCLIB két adatbáziskezelőre
épül; a menedzsment-rész a CLIPPER-re, míg a tematikus rész az ISIS-re. Ez a
kettősség azon alapul, hogy a könyvtári munka - a könyvtár működését tekintve
- két egymástól jól elkülöníthető feladatcsoportra bontható:
- egyrészt sokrétű és részletes információigényt kell kielégítenie a felhasználókkal
szemben;
- másrészt gyors és pontos pénzügyi, gyarapítási, állománykezelési stb. információt
kell adnia a könyvtári vezetés számára.
Az ISIS nagyon "erős" a tematikus keresésekben és a változatos megjelenítésekben,
de nehézkes és esetenként alkalmatlan pénzügyi és nyilvántartási funkciók gyors
és megbízható lebonyolítására. A hosszú és részletes tervezésnek köszönhetően
ez a kettéosztottság nem okoz a rendszer működésében semminemű zavart vagy fennakadást.
A rendszer tervezésénél figyelembe vettük a hazai könyvtárak működésének megszokott
ügyrendjét, bizonylatolási mechanizmusát, valamint az egyes munkahelyek egymás
közötti kapcsolatát. Alapvető szempontunk a gyors és igényes kiszolgálás volt.
Azt hiszem, hogy ez a rendszer az eddigi könyvtárgépesitési szemléleten túllép:
funkcióiban nem áll meg a könyvtári dolgozók igényeinek kielégítésénél, hanem
az olvasók minél gyorsabb kiszolgálását tűzte ki célul. Ez a felfogás a kölcsönzési
rendszer felépítésében látható leginkább, amely szemléletében és funkcióiban
messze túlmutat a hagyományos értelemben vett könyvtári kölcsönzés funkcióin.
Ennélfogva a rendszer alkalmazása maga után vonja a szolgáltatások és tevékenységek
újragondolását és szükség esetén átszervezését is. A gyors kiszolgálás érdekében
az egész rendszer a vonalkódra épül, akár a dokumentum oldaláról, akár a kölcsönző
oldaláról tekintjük az azonosítást.
A rendszer felépítése
A PCLIB rendszer két alrendszere között egy ún. műazonosító (ld. a 3. és a 4. ábrát) teremti meg az offline kapcsolatot:
A használat során ez a következőket jelenti:
X olvasó keresi az Y feltételrendszert kielégítő művet (vagy műveket). A tematikus
alrendszerben megkeresi és kiválogatja a kívánt műveket, és feljegyzi azok műazonosítóit.
Ezek után a kölcsönző könyvtáros a műazonosítók alapján pontos és percre kész
információt tud adni ezen művekhez tartozó példányok aktuális helyéről és állapotáról.
Előjegyzést vehet fel X számára az adott művekre, kikérheti a raktárból, ha
van szabad példány, vagy elirányíthatja X-et a szabad példányok aktuális lelőhelyére.
Felmerülhet a kérdés, hogy miért nem látja X a lekérdezett művek adataival együtt
a hozzá tartozó példányok lelőhelyeit és állapotukat, és miért kell még egy
lépés ezen információ megszerzéséhez? Ehhez vizsgáljuk meg, hogy X-nek miért
van szüksége a dokumentum egy példányára. Tegyük fel, hogy X közvetlenül hozzáférhet
a példányok adataihoz!
1. A rendszer szerint van a szabadpolcon példány, X megtalálta, és ki szeretné
kölcsönözni => kölcsönző könyvtáros.
2. A rendszer szerint van a szabadpolcon példány, X megtalálta, de csak bele
szeretne nézni
3. A rendszer szerint van a szabadpolcon példány, de X nem találja => kölcsönző
könyvtáros
4. A rendszer szerint csak a raktárban van szabad példány => kölcsönző könyvtáros
5. A rendszer szerint jelenleg nincs a könyvtárban szabad példány => kölcsönző
könyvtáros (előjegyzés)
Látható tehát, hogy az 5 esetből csak egyszer nem kell a könyvtáros közreműködése.
A dolog másik oldala, hogy az örökös könyvtároshoz való fordulás nem okoz túl
nagy tumultust a pultnál, mivel a tájékoztatás és kölcsönzés ideje a régi, kézi
rendszernek a töredékére csökken a PCLIB-bel. A PCLIB rendszer még jó néhány
ehhez hasonló, látszólag kényelmetlen megoldást tartalmaz, de ez valóban csak
a látszat, mivel igen alaposan és gyakorlatiasan végeztük a tervezését.
Egy másik példa arra, hogy a tematikus rész miért válik el a menedzsmenttől:
Egy mű változatlan utánnyomása szigorúan vett bibliográfiai szempontból másik
műnek számít (új kiadó, új kiadási év, új kiadási hely, új kiadásjelzés stb).
Kölcsönzési szempontból azonban ugyanazon mű újabb példányairól van szó, mivel
az előjegyzőt nem érdekli, hogy melyik kiadást kapja meg, ha az tartalmában
változatlan. Hasonló probléma, hogy egy folyóiratcikk- vagy könyvanalitika nem
fér bele a menedzsment-rész logikájába. Természetesen olyan adatbáziskezelőkön
kifejlesztett könyvtári rendszerek is léteznek, amelyeknek az ilyen szempontok
nem problémák, azonban ezek ára nagyságrendben többszöröse a PCLIB fejlesztő
környezete (ti. CLIPPER és ISIS} árának, amely kihatással van a könyvtári rendszer
árára.
A PCLIB másik alapvető sajátossága, hogy a dokumentumok egyes példányainak mozgása
vagy állapotváltozása - az adatkezelés logikája szempontjából - egységesen a
kölcsönzés témakörébe tartozik. Ennek megfelelően, minden helynek és állapotnak
van olvasójegye és vonalkódja. Például a kötészetre adás, az állományból való
kivonás, a címleírásra vagy dokumentálásra való kiadás mind mind ún. olvasójegyre
történő "kölcsönzéssel" történik. A törlés (fizikai értelemben) természetesen
nincs beépítve a PCLIB-be, mivel a hagyományos leltárból sem kaparjuk ki pengével
a könyvre vonatkozó adatokat.
Ezekhez a műveletekhez kifejlesztettünk egy ún. kétszintű kölcsönzési rendszert,
melynek a következő a lényege:
Az 1. szinten helyezkednek el azok a kisebb könyvtári egységek,
amelyek leltári felelősséggel és elszámolási kötelezettséggel tartoznak a 0-ás
szintnek. Ilyen egységek pl. az olvasóterem, a szabadpolcos kölcsönzői tér,
a tanszékek, a letéti könyvtárak stb.
Az 1. szint körül van a 2. szint.
A 2. szinten lévők (személyek vagy intézmények mint végfelhasználók) mind az
1-es, mind a 0-ás szintről igényelhetnek dokumentumokat, de ezeket csak az erre
kijelölt 1. szintű helyek adhatják ki nekik.
A dokumentumok mozgásának ez a kétlépcsős hierarchiája nagyon kellemes felületet
biztosít a leltározáshoz, illetve az állománygazdálkodáshoz. Valójában nem tér
el ez a logika a könyvtárakban jelenleg használt logikától, hiszen a legtöbb
könyvtárban például minden példány a beérkezésekor nagyságrendi raktári jelzetet
kap, függetlenül attól, hogy átmenetileg szabadpolcra kerül-e vagy sem.
Az 1. szint prioritása előjegyzés esetén nagyobb, mint a 2. szinté. A 2. szinten
kintlévő példány 1. szintű kölcsönzője tetszés szerint megváltoztatható, mivel
ez csak a 2. szintről való visszahozás utáni irányítást mondja meg. Ily módon
például nagyon könnyen be lehet avatkozni az automatikus előjegyzési rendszer
irányítási algoritmusába, hiszen a második szintű kölcsönzők idő szerinti sorrendben
várakoznak a műre, foglalkozási kódjuktól függetlenül.
A gyors leválogatások biztosítása érdekében van a kölcsönzésben egy kompromisszumos
korlát, miszerint egy "olvasójegyre" 4000 példánynál többet nem ajánlatos "kikölcsönözni".
Ebből kifolyólag azon első szintű kölcsönzők (például a szabadpolcos tér, az
olvasóterem stb.), ahol ennél több példány van, több "olvasójeggyel" kell,
hogy rendelkezzenek.
A kölcsönzést azért emeltük ki ilyen részletesen a rendszer felépítésének taglalása
közben, mert egyrészt itt kap értelmet minden könyvtári háttérmunka, ennek megfelelően
rendszerünkben e funkción keresztül mutatható be legjobban a két alrendszer
kapcsolata, másrészt szerettünk volna arra rávilágítani, hogy egy könyvtár gépesítése
nem a hardver és szoftver beszerzésével kezdődik és (esetenként) végződik.
A könyvtári menedzsment-rész
A könyvtári menedzsment-rész az alábbi funkciókat
tartalmazza
- deziderálás
- megrendelés
- érkeztetés
- felszerelés
- kölcsönzés
Minden funkcióhoz tartoznak adatbeviteli, adatmódosítási, nyomtatási és statisztika
készítési lehetőségek. A statisztikák mindig az éppen aktuális állapotot tükrözik
egy-egy állományra vagy egy állomány adott részére vonatkoztatva. Ennek megfelelően
a bizonyos időintervallumra szóló statisztikák összeállítása úgy végezhető el,
hogy a vizsgált időintervallum elején és végén is el kell készíteni az adott
statisztikát, az eredményeket kinyomtatva a megfelelő adatok különbségét kell
képezni.
Olyan jellegű nyomtatások, mint például a megrendelés vagy az értesítés nyomtatása,
mindig A4-es lapra készülnek, olyan szerkezetben, hogy a postázandókat ablakos
borítékba lehet tenni.
Az elérés módjainál esetenként használható szövegrészlet szerinti szekvenciális
keresés azt jelenti, hogy a megadott karaktersorozatot és a tétetek szöveges
adatait nagybetűre konvertálva vizsgálja a tartalmazás szempontjából. Ez a megoldás
ún. balról és jobbról csonkolt szórészletkeresést egyaránt lehetővé tesz. (Pl:
a war benne van a Software szóban,. így a war alapján is visszanyerjük a software
szót.)
Azt, hogy a könyvtár dolgozói közül személy szerint ki, melyiket használhatja
a felsorolt funkciók közül, előre meg kell tervezni és a rendszer installálása
során az installálást végző programozóval tudatni kell.
Deziderá/ás (rendelés előkészítés)
A PCLIB által adott dezideráta-azonosító egészen az egyedi leltárba vételig azonosítja a deziderátát, majd később a megrendelést. Utánrendelés esetén a mű azonosítója alapján az űrlapba beemelődik a mű leírásából a 2x50 karakternyi szöveg. Utánrendelés esetén ezen módszer használata kötelező, de a kétsoros szöveg tetszés szerint átírható. A 2x50 karakternyi helyre a mű azon adatait kell beírni, melyek a szállító számára (megrendelés esetén) a megrendelés teljesítése érdekében szükséges. A "Ki rendeli meg" adat csak statisztikai és pénzügyi szempontból érdekes. A "Kinek a részére" az automatikus irányítást vezérli az érkeztetésnél. A "Milyen fedezetből" a pénzügyi bontást teszi tehetővé.
Megrendelés
A megrendelés összeállításánál a deziderálás
összes lehetősége is a rendelkezésünkre áll. Ennek megfelelően, akinek van jogosultsága,
hogy megrendeléseket készítsen, implicite joga van a dezideráták bevitelére
és módosítására is. A megrendelés funkció tartalmazza a deziderátáknak a szállítókhoz
való rendelését, a szállítók adatainak bevitelét és módosítását, valamint a
dezideráta és megrendelés statisztikáit.
Nyomtatások és statisztikai gyűjtés: egyszerű lista az összeállított megrendelésről;
részletes lista az összeállított megrendelésről; tájékoztató jegyzék formátumú
lista az első szintű kölcsönzők számára; megrendelés forma a szállító számára.
A PCLIB által adott szállító-azonosító gyorsabbá és egyértelművé teszi a szállító
behasonlítását és megkeresését. A szállító megnevezése a megrendelésnél a megszólításban
jelenik meg.
Minta a deziderálásra és a megrendelésre
DESIDERATA ADTAINAK BEVITELE
A szállítónál lévő pénzfedezetből számlázás
után automatikusan levonódik a kért dokumentumcsoport összértéke. Amennyiben
a megrendelés összeállításánál a fedezet értéke kisebb mint, a dokumentumok
összértéke, akkor az összérték a képernyőn villogva jelenik meg. A szállító
"postai címzés" mezőibe beírt karaktersorozat mint címzés fog megjelenni a megrendelés
nyomtatásánál.
Nyomtatott listák készíthetők a szállítókról, a megrendelés expediálására váró
dokumentumokról és a megrendelés alatt lévőkről. A rendszer nem engedi, hogy
ugyanannak a szállítónak duplán küldjük el ugyanazt a megrendelést.
Érkeztetés (csoportos és egyedi leltár)
Minden dokumentumot, amely a könyvtárba
beérkezik, először csoportos, majd egyedi leltárba kell venni.
A csoportos leltárba vétel két lépésből áll: a csoportos leltári adatokat
tartalmazó űrlap kitöltése; a főnaplószámra érkeztetett összes példány vonalkódjának
beolvasása a rendszerbe.
Az egyedi leltárba vételhez minden adat átemelhető a megrendelésből és
szükség esetén pontosítható (pl., ha a rendelési ár nem azonos a számlázott
árral stb.).
Mivel a megrendelés mindig behasonlítással kezdődik, így a megrendeléskor megadott
műazonosító alapján természetesen utánrendelés esetén is tudja a rendszer, hogy
melyik meglévő dokumentumhoz vásároltunk további példányokat. Így a duplumok
nyilvántartása automatikusan történik.
A csoportos és az egyedi leltár alapján is különböző statisztikai gyűjtések
készíthetők. Természetesen az egyedi és csoportos leltárakat nem kell párhuzamosan
hagyományosan vezetni, bármely főnaplószámtól bármikor kinyomtathatók a leltárkönyv
ívei.
Minta a csoportos leltári listára
Minta az egyedi leltári listára
Felszerelés
Ez a funkció biztosítja azt, hogy a számítógépes
rendszerre zökkenőmentesen át lehessen térni. Ez elsősorban a kölcsönzésben
leírt funkciók támogatását szolgálja. A gyakorlatban azt is jelenti, hogy a
PCLIB üzembehelyezése és hatékony alkalmazása együtt jár azzal, hogy a korábban
állományba vett dokumentumokat vagy a kölcsönzés beindítása, vagy egy adott
példány kikölcsönzése előtt fel kell szerelni. (Ha a cédulakatalógus alapján
raktári kikérés történik, akkor ugyancsak fel kell szerelni a példányt a kölcsönzés
előtt.) Az előkészített vonalkódokat be kell ragasztani a könyvbe, és a dokumentum
azonosításához szükséges legfontosabb adatokat (szerző, cím, kiadás, kiadó,
a megjelenés helye, éve, a dokumentumban található raktári jel, leltári szám)
gépre kell vinni. Ez max. 200 karakter művenként. Ha már egyszer felvettük a
mű adatait, csak a vonalkódokat kell hozzárendelni a műazonosótóhoz! (Ezt a
feldolgozást neveztük el felszerelésnek.) A módszer megegyezik az egyedi leltárba
vétellel, a következő három dolog kivételével:
- Egy felszerelésre váró dokumentumot nem kell (és nem is szabad) csoportos
leltárba venni (ezt már leltároztuk)!
- Felszerelés előtt mindig be kell hasonlítani, de ez nem történhet a megrendelés-azonosító
alapján.
- Felszereléskor az automatikus raktári jelzet és leltári szám kiosztás nem
működik.
Kölcsönzés
A kölcsönzés PCLIB-beli logikájáról részletesen
már szóltunk a rendszer felépítésének ismertetése során.
Lévén, hogy a PCLIB egyik legjobban "kitalált" funkciójáról van szó, természetes,
hogy a lehetőségek köre itt a legnagyobb. Részletes bemutatására egy önálló
cikk sem lenne elég. Főbb funkciók a korábban még említetteken kívül: a dokumentumok
kölcsönzése, visszavétele, hosszabbítása, kikérés a raktárból (nyomtatja a raktári
kikérőt a hálózatra kapcsolt, raktárban elhelyezett nyomtatón), információt
kapunk bármely dokumentum hollétéről három irányból megközelíthetően (műazonosító,
olvasó, vonalkód megadásával), automatikus előjegyzést tehetünk művekre. Mindehhez
társulnak a különböző listázások: a felszólítások elkészítése, értesítés az
előjegyzett dokumentumok beérkezéséről, a letéti állományok listái stb.; statisztikák
a kölcsönzésről, a kölcsönzőkről, a kölcsönzésben lévő dokumentumokról.
Tematikus rész
Mint azt már előzőleg többször említettük,
az összefoglalóan tematikus résznek nevezett funkciók az UNESCO által forgalmazott
és eléggé elterjedt Micro-ISIS adatbáziskezelő 3.0-ás verziójára épülnek.
Ezzel az eszközzel készültek el a következő funkciók:
valamint a szintén az ISIS 3.0 verzióra
alapuló ISIS-Pascal és Turbo Pascal fejlesztéssel valósult meg a KARDEX rendszer.
Az ISIS 3.0 alaprendszer kiegészül a "supervisor"-i (ellenőrzési jogkörrel ellátott)
tevékenységekkel. Természetesen használható az ISIS összes funkciója is. A PCLIB
számára elkészítettünk egy olyan felhasználói felületet, amelyik lehetővé teszi,
hogy az ISIS által nyújtott lehetőségek könnyen és kényelmesen legyenek használhatók.
A legfeljebb 10 kijelölt felhasználó tevékenységi körét az ellenőrző program
online módon tudja változtatni. A kitüntetett szerepet betöltő "supervisor"
és "guest" felhasználók nem törölhetőek. "Guest" felhasználó alatt egy olyan
csoport értendő, amelynek tagjai normális esetben csak a keresési funkciókhoz
férhetnek hozzá. Az ISIS 3.0 verzió az UNESCO szerint többfelhasználós, de a
gyakorlatban ez a rosszul megvalósított lock rendszer (ez biztosítja, hogy egyidejűleg
csak egy felhasználó módosíthassa a rekordokat) miatt használhatatlan, ezért
a supervisori joggal elérhető lock funkciók kerültek kifejlesztésre. A konkurens
hozzáférések nem tanácsosak a rendszerben. Elvileg ugyan mind a 10 kijelölt
felhasználó egyszerre használhatja pl. a címleírás funkcióit, de egyidejűleg
csak egy aktualizálhatja azokat. Ezt megfelelő munkaszervezéssel kell biztosítani.
Többek között ezért is van az, hogy a menedzsment nem az ISIS-ben valósult meg.
Nem térünk ki a PCLIB 2.0-hoz kifejlesztett speciális ISIS funkciók ismertetésére,
a sokak által ismert és használt PCLIB 1.5 verzió az 1.0 verzió továbbfejlesztése.
Átmenetet képez az 1.0 és a 2.0 (Novell-hálózatos, teljes) verziók között. A
2.0 hardverigénye (lásd később) már beruházás szintű. Vonalkódos, többfelhasználós,
teljes és nagyon összetett. Milliós állományok és nagy forgalom lebonyolítására
is alkalmas. Az 1.5 verzió gyakorlatilag csak néhány ezer példány kezelésére
alkalmas, és csak kis forgalmú kölcsönzésre használható.
A KARDEX rendszer
Elképzelések, gondolatok az időszaki kiadványokról a KARDEX szemszögéből
Az időszaki kiadványok (továbbiakban: periodika)
élete a könyvtárban igen sok vonatkozásban eltér a könyvekétől a feldolgozás,
az állomány-nyilvántartás menete, az állományfeltárás, a raktározás és a használtatás
módja tekintetében. A KARDEX szemszögéből nézve két mozzanatot kívánok kiemelni,
melyek az időszaki kiadványok sajátosságaiból adódnak, és segítenek bepillantást
nyerni a KARDEX "lelkivilágába".
Az egyik a részegységek kérdése, a másik a használtatás sajátosságai.
Talán a legdöntőbb különbség a könyvekhez viszonyítva az, hogy mást tekinthetünk
könyvtári egységnek a könyv és mást a periodika esetében; ez a megjelenési egység
és az állományadatok összefüggéseiben válik nyilvánvalóvá. A folyamatosan megjelenő
részegységekből időszakonként a könyvtár köteteket alakíthat ki. Hogy ezt mikor
teszi, azt egyrészt az időszaki kiadvány periodicitása, másrészt a részegységek
számozási módja határozza meg. Az évfolyamok esetében például az egy év alatt
megjelenő részegységek összessége alakit ki egy kötetet. A tényleges kötetszám,
a bekötött kötetek száma a periodika fizikai sajátosságainak megfelelően egynél
több is lehet, de ez már állománybavételi, illetve egyedi azonosítási probléma.
Az "év" kezdete ebből a szempontból nem lényeges, mert az év közepén induló
évfolyamnak év közepén gyűlik össze valamennyi részegysége.
Azoknál az időszaki kiadványoknál azonban, amelyeknél nem határozható meg pontosan
az adott időszakban megjelenő részegységek száma, a kötetek kialakításának fő
szempontja nem az év megjelölése, mert pl. a volume-okra vagy Bandokra tagolódó
időszaki kiadványoknál akár év közben is összeállíthatók a kötetek (ha megérkezik
a következő kötet nyitószáma).
A fentiek a példányok kurrens nyilvántartásának eltérő módjait alakították ki
a KARDEX rendszerben. Míg a szabályos számozásúaknál egyszerre kitörölhető az
egy-két évvel korábbi gyarapodás a következő évi érkeztetés előkészítéseképpen,
addig az eltérő számozásúaknál csak azokat a bejegyzéseket kell törölni, amelyeket
az állományadatokhoz már felhasználtam, az egész lista csak a folyóirat megszűnésekor
törölhető.
A használat érdekessége az, hogy az egyes részegységek iránti érdeklődés a leltári
nyilvántartásba vétel előtt fokozatosan csökken. A bekötött évfolyamokban csak
a tudományos szempontból értékálló közlemények, cikkek iránt van jelentősebb
érdeklődés. Ebből következően hangsúlyozott jelentősége van annak, hogy a legfrissebb
számok gyorsan bekerüljenek a nyilvántartásba és azonnal kölcsönözhetővé váljanak.
Mindennek az olvasó számára is nyilvánvalóvá kell válni: ha már kurrensen használja,
akkor a visszahozatal időpontját, napját tudnia kell.
A KARDEX rendszer koncepciójának kidolgozásakor és a programok megírásakor négy
alapgondolat vezetett:
1. A könyvtáros és az olvasó számára is teljes körű tájékoztatást adni a könyvtári
élet minden fázisában az időszaki kiadvány valamennyi kisebb és nagyobb részegységéről,
"körbe járni" az időszaki kiadványt mint jelenséget a könyvtárban, figyelmen
kívül hagyva a tartalmi kérdéseket.
2. Nem kívántam a "folyóiratot gépesíteni" - ahogyan egyre inkább terjed a szakmai
szóhasználatban -, értve ez alatt gyakran azt, hogy a folyóiratos munkatárs
elfelejtheti a munka eddigi gyakorlatát, meg kell tanulnia a program adta lehetőségeket,
és ahhoz igazítania a további munkát. Én úgy vélem, hogy a megfelelő szakmai
felkészültséggel rendelkező munkatársak helyes elképzelés alapján, célszerűen
végzik munkájukat. A programrendszernek ezt a munkafolyamatot segítenie, kiszolgálnia
kell, felvonultatva az adat- és programszervezés adta valamennyi lehetőséget.
3. A fenti gondolattal összefüggésben a munka a programrendszerrel folyamatos
párbeszéd formájában történjen. Ebben valamennyi, az adott munkafolyamatot érintő
lehetőségről a képernyőről értesüljön a könyvtáros, ugyanitt találja meg azokat
az üzeneteket, amelyek a folyamatos belső ellenőrzések folyamán keletkeznek,
és tudtára adják a könyvtárosnak, hogy mikor milyen gondja van éppen a programrendszernek.
Kezelése legyen egyszerű, ne kelljen külön kezelési utasítást és kódrendszert
elsajátítani. Így alakult ki az, hogy a "fel" és "le" kurzorvezérlő billentyűk
mellett a funkcióbillentyűk, az ENTER billentyű, valamint az "i" (igen) és "n"
(nem) billentyűk helyének ismeretére van csupán szükség a programrendszer vezérléséhez.
4. Igyekeztem olyan eszközöket teremteni a programrendszeren belül, amelyekkel,
ha helyesen él a könyvtáros, akkor minőségileg árnyaltabb szolgáltatást vehet
igénybe, ám ha nem kellő körültekintéssel dolgozik, akkor a programrendszer
"jóságáról" alkot kedvezőtlen véleményt.
A KARDEX programrendszer céljait, legfontosabb törekvésett két csoportba sorolhatom:
1.) A rendszer a könyvtárban (dokumentációs intézményben, bármely időszaki kiadványt
beszerző és azt használatra közzétevő intézményben: a továbbiakban könyvtár)
fellelhető valamennyi időszaki kiadvány sorsát fizikailag követi nyomon.
Ebből a szempontból különösen a következő kérdésekre kíván választ adni:
a.) milyen időszaki kiadványokkal (-féleségekkel) rendelkezik a könyvtár;
b.) ezekből a féleségekből hány példánnyal rendelkezik az intézmény (itt
nemcsak magát a könyvtárat értem, hanem az intézményben lévő valamennyi könyvtárat,
amelynek anyagát nyilvántartják);
c.) ezek a példányok kurrensen és lezárt egységekként, hol találhatók;
d.) a folyamatosan gyarapodó, kurrens példányokból a vizsgált időig mely részegységek
érkeztek már meg, és melyek hiányoznak még;
e.) a lezárt kötetekben mely régebbi gyarapodású állomány található, és a kötetekben
esetleg mely részegységek hiányoznak.
Különösen fontos azokat a tevékenységeket figyelemmel kísérni, amelyeknél valamilyen
oknál fogva - de a használat vagy az ehhez szükséges munkák miatt - az eredetileg
meghatározott helytől eltérő helyen található meg az anyag. Ilyen például a
referálásra, helyismereti munkákra (belső kölcsőnzés) vagy ezektől különböző,
bármely olvasónak (külső kölcsönzés) átadott kurrens számok hollétének követése.
Ide sorolhatók az éppen a kötészetnek átadott évfolyamok is, amelyek már kurrensen
nem gyarapodnak, és mint lezárt évfolyamok még nem kölcsönözhetők vagy használhatók
helyben.
2.) A második csoport feladata az előző kérdéskörben megfogalmazott célok támogatása,
azok megvalósítása. (Segítségképpen lásd az 5. ábrát.)
5. ábra
A tevékenységek kapcsolata a KARDEX
rendszerben
Főbb tevékenységek:
a.) A féleségek, a példányok azonosításához szükséges adatok meghatározása,
módosítása, gondozása. Ezt a munkát el kell végezni a rendszerben nyilvántartott
egyéb társ- vagy részintézmények anyagával kapcsolatban is, amennyiben a szolgáltatási
struktúra így kívánja. Mindezeket, mint adatgondozási tevékenységeket ellenőrizni
kell.
b.) Kurrens érkeztetés és hiánykezelés. Ha a könyvtár más társintézmények számára
központi érkeztetést végez, akkor megegyezés szerint az érkeztetett és az átadott
számokról nyomtatott összefoglaló jegyzéket készít.
c.) A lezárt és/vagy bekötött évfolyamok nyilvántartása.
Részmozzanatai:
- a köttetési jegyzékek elkészítése a kötést végző intézmény számára átadott
anyagokról;
- az állományadatok felvitele, a könyvtári egység egyedi azonosítása, felszerelése
(vonalkód);
- a köteteken, évfolyamokon belüli hiányok pótlása.
d.) A bibliográfiai leírás elkészítése vagy átvétele olyan intézményektől, amelyek
ezeket szolgáltatásként nyújtják, és gondoskodnak az átadott tételek aktualizálásáról
is. Jelenleg ilyenek az Országos Széchényi Könyvtár által létrehozott és gondozott
Időszaki Kiadványok Bibliográfiája (IKB) a magyar folyóiratokról és a Nemzeti
Periodika Adatbázis (NPA) a külföldi folyóiratokról.
e.) A kurrens számok és a lezárt évfolyamok kölcsönzése.
f.) A megrendelés támogatása, döntéselőkészítés, statisztikák, adatmentés és
archiválás.
A KARDEX rendszer funkcióinak leírása
A funkciók leírásával párhuzamosan bemutatom a KARDEX rendszer adatszerkezetét a tevékenységkapcsolatok függvényében.
1. Adatelőkészítés
Erre a munkafolyamatra az alapadatok tisztázása
előtt kerül sor. A rendszerrel még a felhasználás előtt közölni kell, hogy a
könyvtár a kurrens anyagát hol kívánja használtatni vagy tárolni.
Ezek a kurrens helyek lehetnek a könyvtár különböző szolgálati pontjai vagy
munkaterületei, de lehetnek azok a társintézmények is, amelyeknek esetleg érkeztet
a könyvtár (pl.: a központi könyvtár olvasóterme (szolgálati pont), a központi
könyvtár feldolgozó szobája (munkahely), az Agrárgazdaságtani Tanszék (társintézmény),
Pallag (társintézmény más helységben) stb.
A kurrens helyek megnevezése szolgál arra is, hogy az időszaki kiadványok vásárlása
esetén a költséget viselő intézményt példányonként azonosítani lehessen. Max.
200 ilyen hely kezelésére van felkészítve a rendszer. Azért szükséges ezt előre
megadni, mert:
- az alapadatok feltöltésénél ezeket a helyeket már csak át kell emelni egy
aktív ablakból, melynek következtében kiküszöbölhetők a téves bejegyzések, az
eltérő rövidítések, valamint sok adatbeviteli gépelést vesz le a könyvtáros
válláról,
- ha változik a helyek megnevezése (összevonják őket vagy megszűnnek), nem szükséges
példányonként újra átírni a megnevezést, mert a program kívánság szerint átvezeti
a változásokat.
Itt történik a periodicitások értelmezése is (bár erre az alapadatok gondozásánál
is van lehetőség). Az időszaki kiadványok igen változatos formában közlik megjelenésük
gyakoriságát, és legalább ilyen változatos a megjelenő részegységek száma is.
A KARDEX rendszer beépített hiánykezelő mechanizmussal rendelkezik, amelynek
az itt megadott értékek a viszonyítás alapjai. Bármilyen lehet tehát a periodicitás
megnevezése, ha hónapokra lebontva meg lehet adni a várhatóan megjelenő részegységek
számát - vagyis a periodika szabályos megjelenése -, akkor ezt összevetve a
ténylegesen megjelent számokkal, megnevezhetők e hiányzó részegységek.
2. Adatátvétel l.
Az alapadatok feltöltésének második előkészítő
mozzanata nem más, mint az Időszaki Kiadványok Bibliográfiája (IKB) és a Nemzeti
Periodika Adatbázis (NPA) adatainak felhasználása. Az IKB ISIS-adatbázis megfelelő
formátumokkal rendelkezik ahhoz, hogy a bevitt adatokból - néhány, gépi szervezési
ok miatti eltéréstől eltekintve - szabványos bibliográfiai leírást készítsen.
Ezt a megszerkesztett leírást átemelem az alapadatokhoz, és ettől kezdve az
IKB adatbázisra csak akkor van szükség, amikor a leírásokban bekövetkezett változásokat,
aktualizálást (lezárult, megszűnt, átnevezte magát stb.) átemelem.
A KARDEX rendszerben a bibliográfiai leírásnak csak másodlagos azonosító szerepe
van. Az egységes folyóirat-azonosítási mechanizmus számára csak a főcím, az
ágazati jel, az ágazati cím, az alcím, a megjelenési hely, az ISSN szám szolgál.
Az IKB-ból ezekkel együtt elsősorban a következő mezőtartalmak emelhetők át,
amelyek közvetlenül használhatók számunkra is:
1. mező (érvényes ISSN
szám)
11. mező ^a, ^b, ^c, almező (főcím, alcím, egyéb címadat)
14. mező (megjelenés helye)
17. mező ^p almezeje (periodicitás)
25. mező ^a, ^b, ^c, ^m almező (ETO jelzet)
3. Adatátvétel ll.
Ez a lehetőség csak akkor adott, ha abban az intézményben, amelyben a KARDEX rendszert alkalmazni kívánják, már előzőleg valamilyen (ISIS- vagy dBASE-alapú) adatbázisokat építettek, és azokban a rendszer szempontjából értékes, átvételre érdemes adatanyag van.
4. Alapadatok feltöltése, módosítása
A feltöltésre váró mezők a célok szerinti
csoportosításban (ld. az alábbi képernyőképet is):
a.) féleségek azonosítása:
b.) példányok azonosítása (egy féleséghez max. 15):
c.) kurrens érkeztetés:
d.) a rendelés támogatása
e.) állománystatisztika
f.) hiánykezelés
g.) bibliográfiai leírás,
valamint különböző tevékenységek vezérléséhez szükséges mezők.
Az adatok feltöltését egy adatbeviteli hibakezelő
mechanizmus ellenőrzi, és a rekord rögzítése után azonnal jelzi az adatbázis
építője számára, hogy mi kerülte el a figyelmét. A végső cél olyan adatanyag
létrehozása a többi feldolgozó program számára, amellyel helyes eredmény érhető
el.
A hibakezelő mechanizmus által figyelt jelenségek, pl.:
- a főcím üres;
- a főcím nem kezdődhet üres karakterrel (space);
- a megjelenési hely hiányzik;
- a "hazai" vagy "külföldi" bejegyzés hiányzik;
- hiányzik a "szabályos-eltérő" jelleg megadása;
- a ... példány kurrens helye hiányzik;
- a ... példány forrása hiányzik;
- a ... példány vásárolt, de a költséget viselő nincs megnevezve stb.
Az alapadatokat közvetlenül használja a rendelés-támogatás. A rendelés-támogatás fő célja, hogy a könyvtárnak összefoglaló rálátása legyen az egyes részegységek által rendelt periodikákra, különös tekintettel a rendelési árra, illetve a költségviselőre. A folyóiratrendelések összesítése két csoportban történik, külön a hazai, külön a külföldi folyóiratoké. Az összesítés végén szerepel az, hogy hány féleséget, hány példányban és milyen értékben vásárolt az intézmény. Ebből kiemelendő az az összeg, amelyet más intézmény vagy a központi könyvtár térít. Példaként álljon itt a DATE Központi Könyvtár előző évi folyóiratrendeléséről készült tájékoztató összesítésének részlete:
Agrofizlkal és Agrometeorológiai Tanszék
Biofizika
9048 Ft
(Központi Könyvtár)
Meteorologija i Gidrologija
3840 Ft
Remote Sensing of Environment
56746 Ft
Studia Biophysica
10870 Ft
Az intézmény 4 folyóiratot vásárolt 80504 Ft értékben. Ebből 9048 Ft-ot a Központi Könyvtár térít.
5. Kurrens érkeztetés
Az egymás után következő részegységek érkeztetése
a következő elgondoláson alapszik:
Az időszaki kiadványokat két nagy csoportba sorolom a számozás módja szerint:
az általam szabályosnak, illetve eltérő számozásúnak nevezettekre. Szabályos
számozású alatt azt értem, hogy az adott időszak alatt megjelenő részegységek
száma közelítőleg megadható, periodicitása alapján évente minimum egy száma
megjelenik, és a példányokat folyamatosan, pl. újraindulás nélkül számozza.
A maximum nincs meghatározva, de a programrendszer 360 számot kezel egy időszak
alatt.
A fentiekhez képest eltérő számozású az olyan periodika - például acta -, amely
kötetekre bomlik, a köteteken belül újraindul eggyel kezdődően:
Acta Physiologica Hungarica
Vol.77, No.1-2. (1991)
Vol.77, No.3-4. (1991)
Vol.78, No.1-2. (1991).
A két számozási mód eltérő kezelést igényel. Szabályos számozás esetén elég csak érkeztetéskor a periodikát és a megfelelő példányt kiválasztani és bevinni a következő részegység számát.
Folyóiratkiválasztás kurrens érkeztetéshez
Érkeztetés,tőrlés,száminforoáció,ESC=kilép
(e/t/) F10-teljes cím F9-vissza
Ebből a hiánykezelés meg tudja állapítani, hogy mi van meg és minek kell még
megérkeznie. Az eltérő számozás esetén azt a számozás-megnevezést kell beírni,
amelyik a kiadványon szerepel, kötetlen szöveg formájában.
Egyszerre egy időben két évet lehet érkeztetni. Ennek a furcsa megállapításnak
az a tapasztalat az alapja, hogy az időszaki kiadványok - különösen, ha forrásuk
kötelespéldány - ritkán érkeznek meg abban az évben, amelyben kellene. A gyakorlat
az, hogy az előző évi anyag még nem teljes, de a következő évi számok már megjelennek.
Ilyenkor két "kurrens évet" kell párhuzamosan építeni. Ez a helyzet akkor is,
ha a kurrens évben vész el szám. Mindezek mellett lehetőség van bármikor megnyitni,
akár az előző évben is, a következő évet, ha a megjelenés úgy kívánja. Ilyenkor
azonban a megfelelő körültekintés mellett megszűnik a két évvel korábbi érkeztetés.
Így a két évet féleségenként és példányonként dinamikusan kezeli a rendszer.
Megeshet, hogy pl. 1989-ben még érkezett szám, majd szünetelt - anélkül, hogy
jelezte volna -, és csak 1991-ben jelent meg a következő száma, mintha mi sem
történt volna. Ekkor a régi "kurrens év" az 1989-es lesz, az új kurrens év az
1991-es, és megnyitható az 1992-es év is (ekkor zárul le az 1989-es év).
Az esetleges számonkénti megjegyzés (mágneslemez-melléklet, jogszabálymelléklet
stb.) megadása után a rendszer ad egy azonosító számot, melyet rá kell vezetni
a kiadványra. Ez egy ideiglenes szám, addig érvényes, amíg a kötetet fel nem
veszik a nyilvántartásba és vonalkódot nem kap. Ez a kölcsönzési számazonosító,
a kurrens számok kölcsönzésének alapja. Az érkeztetéskor is lehetőség van arra,
hogy a régebbi számok kölcsönzését kövessük, bármely számról itt is megtudható,
hogy kinél van kint, mikor vitte el, és mikor kell visszahoznia.
Az egy nap érkeztetett számokról a különböző részintézmények számára napi átadó
lista készíthető, ha az adminisztrációs hagyományok ezt megkövetelik. Ezt a
részintézmények szerint csoportosítva külön-külön, két példányban, nyomtatásban
készítjük el.
Időről időre elemezni lehet az egész érkeztetett "legutóbbi" kurrens évet a
hiányok felderítése szempontjából. Ezt csak a szabályos számozású és értelmezett
periodicitású féleségek tekintetében végzi el a rendszer.
Felépítése:
Féleség
Példány
Hiány a meglevőkhöz viszonyítva
-»amennyinek kellene lennie a legutóbb megjelent szám után.
Erről szükség szerint szintén nyomtatott lista készül. A lista figyelemfelhívás céljából készül, a hosszadalmas hasonlító munkától menekíti meg a könyvtárost. Az eltérő számozású időszaki kiadványok esetében - amelyek egy átlagos összetételű állomány nem jelentékeny hányadát teszik ki - keresés nélkül végig lehet lapozni a listát és ellenőrizni a hiányt.
6. Állományadatok bevitele a rendszerbe, felszerelés
A lezárt évfolyamok - köttetés utáni - munkafolyamata
az állományadatok megállapítása, a vonalkódok felvitele a kötetre.
Függetlenül attól, hogy egy évfolyamot hány kötetbe sikerült bekötni, minden
kötet egy vonalkódot kap. A vonalkód egyrészt a bekötött évfolyamok kölcsönzésének,
másrészt a leltári állománybavétel alapja. Az állománybejegyzések követik a
kötetbeosztást: ahány kötet, annyi bejegyzés. Az állományadatok megfogalmazásában
sincs magára hagyatva a könyvtáros. Az egységes szemlélet kialakításához adnék
támpontot, nagy mennyiségű példaanyag elemzésének tapasztalatait közreadva.
Lássuk a segítségként adott, a lap alján található képernyőszövet egy részletét
példának.
IV. Párhuzamos számozások
jele: -» Aft+196 és Alt+175 karakter
Bonsai magazin (megjelenik évszakonként)
[1] 1986. tavasz -» 1. sz.
[2] 1986. nyár-ősz -» 2. sz.
[3] 1987. tél -» 3. sz.
[4] 1988. tavasz -» 4. sz.
[5] 1988. nyár -» 5. sz.
[6] 1988. íísz-tél -» 6. sz.
Magyar tudomány (havonként)
indult: Új folyam 1. = 63. kőt. 1 /3. sz.
(1956. jan./márc.)-
[96] 96. kőt. -» Új folyam 34. köt. 1989. 1-12. sz. T. + I.
[97 97. köt. -» Új folyam 35. köt. 1990. 1-12. sz. T. + I.
Folyóiratkiválasztás állományfelvitelhez
A bejegyzési munka végeredményeképpen nemcsak
azok a kötetek kerülnek ki a képernyőre, amelyek megvannak, hanem kihagyja azoknak
az évfolyamoknak, köteteknek a helyét is, amelyek hiányoznak. Arra is van lehetőség,
hogy a köteteken belüli hiányokat regisztrálni tudjuk - ezt tékázott anyag esetében
is megtehetjük. Ennek a bejegyzésnek a segítségével lehetővé válik a régebbi
hiányos évfolyamok hiányainak összehasonlítása a különféle jegyzékekkel (pl.
országos körözésben lévő listák, hagyatékok feldolgozása, cserefelajánlások
ełemzése stb.).
A köttetési listák elkészítése folyamatosan történhet. Egyszerre tíz különböző
lista párhuzamos építésére nyílik lehetőség. Ennek leginkább akkor van jelentősége,
ha az intézmény több könyvkötővel végezteti el ezt a munkát. Az átadott évfolyamok
megnevezését az olvasó is láthatja tájékoztatásképpen. Vannak olyan adatok az
ürlapon, amelyek hosszú időn keresztül kísérik a periodikát, és biztosítják
az egységességet. Ilyen pl. az aranyozási cím, a kötés színe és fajtája vagy
valamely speciális kívánság, melyet szükség szerint minden átadott évfolyamnál
és listán meg lehet adni.
7. A kurrens és a régi anyag kölcsönzése
Azok számára, akik a teljes PCLIB 2.0 rendszert
használják - nemcsak a KARDEX programrendszert önállóan -, a régi anyag kölcsönzése
esetében szabályos kölcsönzési lehetőség adódik: előjegyzés, a lejárati idő
figyelése, felszólítás, statisztika stb. Akik csak a KARDEX rendszert használják,
azok számára itt van lehetőség a periodikák kölcsönzésére.
Ez jelenleg egy "csonka" kölcsönzési mechanizmus. Nem a kölcsönzés teljes megoldása
vezetett, hanem az a törekvés, hogy mindig meg tudjam mondani az érdeklődők
számára, hogy hol van az adott szám, még ilyen jellegü használat esetén is.
Azt követem, hogy kinél van kint a kérdéses szám, mikor kölcsönözte ki, és mikor
kell visszahoznia. Bekérem az olvasó vonalkódját, az olvasó nevét, a rendszer
automatikusan adja a kölcsönzés dátumát (az aznapi dátum) és a lejárat dátumát.
Nincs mögötte olvasói adatbázis, nincs statisztika, nincs előjegyzés stb. Ennek
megoldása a későbbi fejlesztés feladatai közé tartozik. De a lejárati idő figyeltetése
be van építve, személyre és a féleségre vonatkozóan egyaránt. (Ld. a 6. ábrát.)
Folyóiratkiválasztás kurrens kölcsönzéshez
Folyóiratkiválasztás kurrens kölcsönzéshez 1992 Európa . 1. [v] Központi könyvtár olvasóterve 1992.02.26. 9 1873 Töltse ki az adatmezöket ! |
6. ábra
A PCLIB 2.0 és a KARDEX rendszer kapcsolata
Hardverigény
A teljes rendszer működése szempontjából talán pontosabb technológiai feltételekről beszélni (ld. a 7.ábrát), megjegyezve azt, hogy főként adatelőkészítési céllal, egy gépen is üzemeltethető akár a PCLIB, akár a KARDEX. A teljes kiépítettség a rendszeren dolgozó munkatársak számától függ, de ha már hálózaton üzemel, bizonyos, hogy észrevehető a rendszer hatékonysága. Az is természetes, hogy viszonylag összetett számítástechnikai hátteret igénylő rendszer nem üzemeltethető számítástechnikus nélkül.
7. ábra
Ajánlott hardver konfiguráció a PCLIB 2.0-hoz
Országos Széchényi Könyvtár Észrevételek (2000/04/12) |