38. évfolyam, 1992. 2. szám |
Archívum |
Felsőoktatásunk információs infrastruktúrája, avagy egyetemi és főiskolai könyvtáraink
Mohor Jenő
Az itt következő gondolatok - melyek megfogalmazása
talán személyesebb lesz, mint a Könyvtári Figyelő megszokott színvonala - megszületése,
írássá formálódása és megjelenése között eltelő idő*
teszi bizonytalanná, hogy törvénykezés - új jogszabályi keretek kimunkálása
- előttiek, közbeniek vagy utániak lesznek-e valójában. Az életünket hosszú
évtizedekig megszabó gazdasági (és jogi) látszat-rend ugyanis összeomlott. Bizton
hiszem (s nem egyedül), hogy a leomlott díszletfaiak romjai alól ki kell - és
ki lehet - kászálódni, hogy új rendet kell felépíteni, ám nem a rommá vált anyagok
felhasználásával.
Nem elég tehát a mellényt újra gombolni, új öltözékre van szükség, s ehhez bizony
új szövet kell. Legyen ez a szövet mindazon törvények, új jogszabályok összessége,
amelyeket új Országgyűlés, új kormány hoz, nem régi gondolkodási sémák alapján.
Legyen szövet azért, hogy ki-ki önmaga, saját (és környezete) igényei szerint
szabhassa-szabathassa azt a ruhát, amelyben jól érzi magát, és amelyben társaságban
is megjelenhet. Annak van-e ideje, hogy egy intézmény (vagy éppen intézménytípus)
új helyének kijelölésekor eddigi, álságos körülmények közötti működését, teljesítményét
vegyük kiinduló alapul; hogy a megszűnt "rend" kényszerű lehetőségei - sőt:
lehetetlenségei - között létrejött eredmények alapján ítéljük meg? Sokkal inkább
annak van itt, annak jött el - végre - az ideje, hogy megvizsgáljuk: korszerű,
eredményes és/azaz "európai" működésünkhöz milyen feltételek, milyen intézmények
(és azok milyen működése) szükségesek.
Nem azon az alapon kell tehát a könyvtárat - az egyetemi és főiskolai könyvtárat
- megítélni, hogy az elmúlt negyven évben mit nyújtott, mit tudott - tudhatott
- nyújtani az egyetemnek, a felsőoktatásnak, a kutatásnak. Hiszen - csak egy
példát említve - az alapvető fontosságú külföldi folyóiratok előfizetésének
hol gazdasági, hoi ideológiai-politikai akadályai voltak.
Nem azon az alapon kell a felsőoktatás könyvtárait megítélni, hogy "bezzeg,
azon a kutyaütő, másodosztályú vidéki főiskolán Amerikában, ahol egy évig ösztöndíjas
(vagy vendégtanár - a nem kívánt törlendő) voltam, már 1970-ben számítógéppel
kereshettem a számomra éppen szükséges legfrissebb szakirodalmat (adatot, képletet
stb.), és a könyvtár vasárnap este is tízig nyitva volt..." A könyvtárak tisztában
voltak-vannak azzal, hogy nekik szolgálni, szolgáltatni kell, ám ehhez bizonyos
alapok szükségesek. Ha a könyvtár múltbéli-jelenlegi megítélése alapján akkora
személyzettel - és a személyzet olyan fizetéssel - rendelkezik, hogy a hétköznaponkénti
hétig-nyolcig való nyitvatartást is nagy nehézségek árán tudja csak biztosítani,
gondolkodhat-e úgy az egyetem vezetése, hogy "minek ide több könyvtáros, hisz
még csak vasárnap sem tartanak nyitva?"
Nem a könyvtárak, nem a könyvtárosok tehetnek arról, hogy amikor - végre - Magyarországot
is elérte (inkább csak megérintette) a számítástechnika emberközeli alkalmazása,
akkor nálunk ismét beigazolódott egy népi mondás mély bölcsessége: "szegény
ember vízzel főz". Mindent elsöprő erővel, megállíthatatlan járványként terjedt
el legkülönfélébb könyvtárakban a házi játékszámítógép, amelyről minden hozzáértő
tudta (már akkor is, amikor még nem merte kimondani), hogy teljességgel alkalmatlan
könyvtári feladatok megoldására, ám ez volt az elérhető, az olcsósága miatt
megvehető. És talán innen, ezidőből ered a "szoftvernagyhatalom vagyunk" mítosz
kezdete is, hiszen tény, hogy erre a játékra végül is adatbáziskezelő rendszerek
települtek. Sorra születtek a különféle könyvtári rész-megoldások (mondanom
sem kell, hogy egymástól független, egymásról mit sem tudó műhelyekben, természetes
módon inkompatibilisen, de egy-egy feladatot többször, többféleképpen is "megoldva").
Születtek eközben olyan megoldások is, amelyek egész egyszerűen a lehetetlent
valósították meg, s többre kényszerítették a jó kis masinát, mint amire az valójában
képes, alkalmas volt, ám - ma már könnyű belátni - bizony kár volt az erőfeszítésekért,
a beléfektetett energiákért. Persze stílszerű is volt ez a módszer, hiszen az
egész hazai tudományos és szakkönyvtárügy így működött: egyedül (s ezen bizony
a rendeletileg létrehozott hálózatok és együttműködési körök sem sokat segítettek),
nagy energiaráfordítással, az adottságok és lehetőségek kereteit feszegetve,
gyakran a lehetetlent kísérelve-valósítva meg tette dolgát egy-egy intézményünk.
A könyvtár működését (s a könyvtárosok, tájékoztató szakemberek munkáját) alapvetően
meghatározzák, befolyásolják azok a körülmények, amelyek között dolgozhatnak,
s végre arra lenne szükség, hogy e körülmények kialakulását, helyesebben szólva
kialakítását ne a véletlen, ne valamiféle ötlet, ne valamely ideológia (s még
kevésbé valamely ideológus ezzel kapcsolatban elejtett néhány szava), anyagiakban
pedig ne a maradékból lepottyanó morzsák mennyisége befolyásolja. Át kellene
tekinteni - ha nagyon vázlatosan is - könyvtáraink jelenlegi helyzetét, és meg
kellene fogalmazni - nem nekünk, hiszen mi nagyjából tudni véljük, hogy mi a
dolgunk - a könyvtárakkal szembeni olvasói-használói (és fenntartói) igényeket.
Ez az a pont, ahol legnagyobb a bizonytalanság. Költségvetési intézményeket
(ide értek most minden non-profit szervezetet) jogszabályok nem köteleznek könyvtárfenntartásra,
legfeljebb a könyvtári ellátás biztosítására, ám ennek útját-módját még nemigen
lelik. Bizonyos intézmények esetében a jogi szabályozás (vagy annak jelenleg
ismert koncepciója, tervezete) a könyvtári ellátást, a könyvtár szükségességét
vagy ignorálja, vagy megengedőleg, a "futottak még" kategóriába sorolva említi.
Lehet, persze, hogy a jogalkotó úgy véli, minden épeszű pedagógus, minden épeszű
iskolafenntartó tudja, hogy olvasás, könyvtár (információszerzés, médiatár)
nélkül nem lehet sem tanulni, sem tanítani (alapfokon sem, egyetemen sem), csakhogy,
miként az egykori hoteltulajdonos oktatta a csodálkozó pincértanulót: "jegyezze
meg, édes fiam, épeszű vendégre nem lehet fürdőhelyet bazírozni". Az elmúlt
évtizedek pedig kevésbé az önálló, az ép észre hallgató intézkedésre, inkább
a jogszabályok, valamint "pártunk és kormányunk" útmutatásai szerinti működésre
trenírozták intézményeinket (s vezetőiket, akik persze, mint nélkülözhetetlen
szakemberek, többnyire ma is helyükön vannak). Ám a valódi, s önálló döntésre
is képes szakembervezető is mit ér, ha abban dönthet önállóan, hogy intézményének
eredményes működéséhez egy új könyv, vagy két mázsa koksz beszerzése szükséges-e?
Ha van még non-profit szervezettípus, mely az előbbi két kategóriába nem illik,
nekik bizonnyal sokadik gondjuk, hogy még könyvtárat is tartsanak fenn (ha egyáltalán
eljutottak már saját információigényeik és szükségleteik felismeréséhez). Ami
pedig a profit-szférát illeti, ma Magyarországon profitot mindenki eladással,
s legkevésbé termeléssel próbál elérni. Eladni pedig sok mindent (például művelődési
házat, könyvtárostul) lehet, s a profitot növeli - de legalábbis a veszteséget
csökkenti -, ha az olyan "felesleges" kiadásokat, mint például a könyvtár fejlesztése,
sőt üzemeltetése, a könyvtáros fizetése (stb.) mielőbb megszüntetik. Jó néhány
évnek kell - sajnos - eltelnie, míg a profit-orientált szervezet (például egy
- immár privát - cég) rájön: ahhoz, hogy profitot termeljen, informáltnak (sőt,
naprakészen, jól és pontosan informáltnak) kell lennie, ennek érdekében pedig
előbb-utóbb könyvtárhoz kell fordulnia, még ha saját könyvtárat nem is tart
fenn. Könnyen lehet, hogy a majd megtalált információszolgáltató intézmény az
egyetemi könyvtár lesz, ha megéli, s ha felkészül a korszerű információközvetítésre.
Mégis, elengedhetetlen, hogy a társadalom (s annak intézményrendszere) szembesüljön
saját információigényével, s azt meg is fogalmazza, jelenlegi könyvtári rendszerünk
pedig szembesüljön a tényleges igényeken alapuló ítélettel. Ezt kövesse annak
meghatározása: mi szükséges ahhoz, hogy a könyvtár teljesíteni tudja kiszabott
feladatait, s végül, e szükséges feltételeket meg kell kapnia, mind erkölcsiekben,
mind anyagiakban, mind a technikai feltételek, mind a törvényi szabályozás tekintetében.
Biztos, hogy ez csak utópia lehet?
Egyetemi-főiskolai könyvtáraink jelenlegi helyzete - statisztikai adatok, újabb
felmérések nélkül - röviden az alábbiak szerint jellemezhető:
Engedtessék meg még hozzátennem: elsősorban
a technikai, csak másodsorban szemléletbeli (s e szemlélet is inkább a fenntartókban,
mint a könyvtárosokban lelhető fel) hiányosságok miatt a felsőoktatási könyvtárak
közötti együttműködés esetleges, akadozó, igazi sikereket nemigen produkált.
Idáig volt könnyű, hiszen panaszkodni, bajainkat s a mások szemében meglelt
szálkákat sorolni mind igen jól tudjuk. Két kérdés merül azonnal fel: Valóban
ilyen sötét-e a helyzet, mi van a legújabb, biztató fejleményekkel? És ami még
fontosabb: hogyan tovább? Milyen lehetőségeink vannak, lehetnek a gondok enyhítésére?
Nos, a helyzet nem ennyire sötét. Az anyagi lehetőségek hiánya ma - és még a
legoptimistább programok szerint is további néhány évig - meghatározó eleme
látszik maradni a magyar felsőoktatási könyvtárügy fejlődésének, pontosabban
szólva a fejlődésben való lemaradásának. Ellentmondani látszik ennek a különböző
nemzetközi forrásokból érkező segítség, a számos alapítványi ajándék és támogatás,
mindez azonban nem helyettesítheti (és nem is szándéka helyettesíteni) az üzemeltetés
és a működés fenntartásához szükséges normális gyarapítás és fejlesztés költségeit.
Ennek biztosítása a fenntartó természetes dolga. Más kérdés, hogy esetünkben
a közvetlen fenntartó, az anyaintézmény voltaképpen csak közvetíti (bár némiképp
árnyalhatja is) a főhatósági fenntartási juttatásokat. Az azonban már ide tartozik,
hogy manapság a célzott támogatások és a "normál" fenntartás között mutatkozik
némi arányeltolódás, s miközben napi gondokkal küszködünk, százezres, milliós
tételek egy-két éven belüli fejlesztésre fordítását tervezzük, nem álmok, hanem
valós szerződések, megnyert pályázatok alapján. (Pontosan érzékelteti helyzetünket
a "passzent anekdóta" a gyerekről, aki a Szent Család képe előtt így szól a
múzeumban: "Szép kis Wirtschaft, mondhatom! A gyerekágy egy marék szalma, a
tehén a radiátor, az öreg meg sincs borotválva, az egész család csupa rongy,
de a Tizianóval festetik le magukat...")
Csak abban bizakodhatunk, hogy az ország gazdasága előbb-utóbb valóban talpra
áll, s akkor nemcsak deklaráció, hanem cselekvési, finanszirozási vezérelv is
lesz, hogy a művelődés, az oktatás "stratégiai ágazat". Ellenkező esetben ugyanis
igen szép számítógépeink tesznek, és géppel is olvashatjuk majd azon művek leírását,
amelyek hiányoznak könyvtárainkból - ha egyáltalán lesznek még könyvtárosok,
akik a gépeket kezelik. Bízva abban, hogy sorsunk jobbra fordulása valóban bekövetkezik,
addig is - főként a nemzetközi segítséget felhasználva - lenne néhány tennivaló,
megoldani való az egyetemi könyvtárügyben.
Miért éppen ott? Mert egyetemeinken, főiskoláinkon készül a jövő értelmisége,
és amit, ahogy tanul, amilyen felkészítést kap, olyan lesz országunk gazdasága,
kultúrája, ipara és oktatásügye, kereskedelme és energetikája, környezetvédelme,
tömegkommunikációja és politikai élete. Hogy "európaiak" vagyunk, csak úgy bizonyíthatjuk
- akár magunknak, akár másnak -, hogy európai módon élünk, cselekszünk, európai
módon gazdálkodunk és - nem utolsósorban - európai módon oktatunk. Az európai
szintű oktatásnak pedig (ezt minden arra járó tapasztalhatta, ha nem kávéért
vagy használt autóért ment) szerves része a korszerű könyvtár. Egyetlen példát
szeretnék említeni: a TEMPUS "NESA" (Network Educational Sciences Amsterdam)
programját. A tanárképzés javítását, megújítását célzó nemzetközi program egyik
első és igen lényegesnek tekintett cselekvési szándéka, hogy a támogatni kívánt
három ország megfelelő egyetemén a könyvtárat fejlessze olyan szintre, amely
alkalmassá teszi a tanárképzés szükséges mértékű segítésére. Ez az alapvető
technikai feltételek (mikrofilm, reprográfia, számítástechnika), a kézikönyvtári
állomány (referensz művek, szakenciklopédiák, a releváns nemzetközi szakfolyóiratok)
és a szakosodott gyűjtemény (a tanárképzés és a neveléstudomány valamely meghatározott
részterületének teljességre törő gyűjteménye) kialakítását jelenti, továbbá
a könyvtári szakszemélyzet továbbképzési lehetőségének biztosítását foglalja
magában. Szolgáljon tanulságul az arra illetékeseknek, európai módon valahogy
így gondolkodnak (és gondoskodnak) a felsőoktatásról: a jobbítását célzó program
egyik első pontja a könyvtár megsegítése, "szintre hozása".
Es még miért az egyetemi könyvtárak? Mert - s talán ezt mindenki észrevette
már, de még nem írta le senki - az ország húsz legnagyobb tudományos és szakkönyvtára
közül tíz, és az első tíz közül hat: egyetemi könyvtár.
Az egyetemi könyvtárak ügyében tehát mindenek előtt szükség lenne - a most alakuló,
formálódó kezdeményezések összehangolásával, összekapcsolásával - a teljes körű,
országos egyetemi számítógépes adatátviteli rendszer kialakítására. A nagy egyetemi
könyvtáraknak olyan hardverkapacitásra lenne mielébb szükségük, hogy az említett
országos hálózat csomópontjaiként működhessenek, és valamennyi felsőoktatási
könyvtárnak rendelkeznie kellene számítástechnikai eszközökkel, minimálisan
olyan mértékben, hogy az országos hálózatba legalább felhasználóként be tudjanak
kapcsolódni.
A nagy egyetemi könyvtáraknak, illetve ezek kisebb, együttműködő rendszereinek
nemzetközi méretekben kipróbált, külföldön jól működő, és a magyar viszonyokra,
követelményekre adaptálható kulcsrakész integrált könyvtári rendszereket kell
beszerezni. Nem lehet, ne is legyen követelmény az országosan azonos rendszer
használata, de természetes kívánalom, hogy csak olyan rendszereket állítsanak
üzembe, amelyek kellően nyitottak az egymással való kommunikációra.
Ezek azok a technikai előfeltételek, amelyek biztosíthatják, hogy a jobb idők
eljövetelekor, vagy az addig innen-onnan állományfejlesztésre kapott (vagy várható)
támogatások felhasználásának idején a több évtizedes visszamenőleges állománykiegészítés,
illetve a világ szakirodalmi termésének nyomon követése ne esetleges, hiányokat
és duplumokat termelő legyen, hanem országos szinten egybehangolt, nemzeti dokumentum-
és információvagyon-teremtő állománygyarapítás vegye kezdetét. Ugyane feltételek
szükségesek az ilymódon teremtődő vagyon feltárásához és hasznosításához is.
Nyilvánvalóan "ránk fér" némi beruházás is: meg kell oldani a leginkább rászoruló
felsőoktatási gyűjtemények épület- és helyiséggondjait. Ha Ranganathan axiómáját,
miszerint "a könyvtár növekvő intézmény", a mikrofilmtechnika és az elektronikus-digitális
adattárolás túlhaladni látszik is, még mindig jelentős mennyiségű hagyományos
dokumentum megőrzését és eredetiben való rendelkezésre bocsátását várják el
a könyvtáraktól. Ám ne feledkezzünk meg arról sem, hogy az új hordozók egyéni
(sőt, számos esetben közösségi) felhasználása is helyet, helyiséget kíván; nem
egyszer igényesebbet, speciálisabb kialakításút, mint hagyományos raktáraink
és olvasótermünk. Ha már beruházásról esett szó: a jelenlegi hazai tárolókönyvtári
helyzet figyelembe vételével érdemes lenne megvizsgálni, hogy az egyetemi (felsőoktatási)
könyvtárak közös beruházásával létre lehetne-e hozni egy működő, szolgáltatóképes,
éIő tárolókönyvtárat, amely az egyetemi könyvtárak ritkán használt, ám mégis
időnként szükséges állományegységeit, régebbi periodikum-évfolyamait tenné a
létrehozók számára (és megfelelő díjazás ellenében talán az e körön kívüli felhasználni
szándékozók számára is) hozzáférhetővé. Esetleg a szoros együttműködésen alapuló,
megosztott megőrzési és szolgáltatási kötelezettség-vállalás is hozhat; meghatározott
mértékben eredményt, ám az bizonyosnak tűnik, hogy a tárolókönyvtári jellegű
központi szolgáltatás megszervezését, megteremtését előbb-utóbb napirendre kell
tűznünk.
Az együttműködés szükségességéről - úgy gondolom - ma már senkit nem kell meggyőzni.
Ahhoz viszont, hogy együttműködésünk ne csupán óhaj, avagy szándék, hanem technikailag
megalapozott képesség és létező gyakorlat legyen; hogy meglévő dokumentumvagyonunkat
a felsőoktatás, az egyetemen folyó tevékenység szolgálatába állíthassuk; hogy
a könyvtárakban meglévő szellemi és munkakapacitás hatékonyan működhessen (primitív
példával: hogy ne fecséreltessék párhuzamos feldolgozásra); hogy állományépítési
döntéseinket egymás helyzetének és szándékainak figyelembe vételével hozhassuk
meg; mindehhez valamennyi felsőoktatási könyvtárunknak rendelkeznie kell:
- megfelelő gyorsmásoló kapacitással,
valamint az olvasók használatára bocsátott önkiszolgáló gyorsmásolókkal;
- telefaxszal;
- az országos egyetemi adatátviteli hálózat csatlakozási pontjával;
- a nagy külföldi (és ha lesznek, belföldi) és nemzetközi adatbázisok online
lekérdezésének lehetőségével;
- a nem nyomtatott ismerethordozókon rögzített dokumentumok használtatásának
technikájával;
- a géppel (a.m. számítógéppel) olvasható adathordozókon rögzített információk
fogadási, használati eszközrendszerével;
- mindezekkel élni tudó, szakképzett, idegen nyelvismerettel és külföldi
tapasztalattokkal rendelkező személyzettel;
- és végül az állomány gyarapítását, feldolgozását és rendelkezésre bocsátását,
továbbá az információs és telekommunikációs szolgáltatások megfizetését
lehetővé tevő anyagi alappal, illetve költségvetéssel.
Újra azt kérdezem: Biztos, hogy ez csak
utópia lehet? Amikor e cikk gondolatai megfogalmazódtak, amikor írni kezdtem,
főként a keserűség, a hiányok érzése motoszkált bennem, a "leírom, kiírom magamból
legalább egy részét annak, ami fáj" motivált. Ám az eltelt idő, az egymást valóban
gyorsan (legalábbis eddigi történéseinkhez képest szokatlan gyorsasággal) követő
események valamiféle új irányba mutatnak.
A dolog már elkezdődött azzal, hogy Miskolcon, 1991 nyarán az egyetemi könyvtárak
saját kezdeményezésük alapján összeültek, hogy legégetőbb gondjukat, a számítástechnika
alkalmazásának helyét, jövőjét megbeszéljék, megvitassák, s ha lehet, közös
álláspontra jussanak. Több figyelemreméltó újdonság, jövőbe mutató, jó jel van
ebben a tényben. Nem kellett se minisztérium, se OK(D)T ahhoz, hogy értekezletet
rendezzen, az azonos érdekkörű társaság összehívta önmagát. Nem a növekvő folyóiratelőfizetési
díjakban, az öt százalékos "dologi automatizmusban", vagy éppen a könyvtárigazgatónak
az új egyetemi statutumban meghatározott helyében találta meg e jeles társaság
sürgős panaszkodnivalóját, hanem a valóban lényegi kérdésre, a jövőt meghatározóra
koncentrált. Végül pedig: nem szült látszateredményt, nem hozott több oldalas,
hangzatosan puffogó, ám senki által figyelembe nem vett ajánlásokat, viszont
megpróbált a kérdéssel kapcsolatos alapproblémák mélyére hatolni, tisztázni
a különböző nézetek valódi különbségeit, és abban, annyiban fogadott el közös
álláspontot, amiben a résztvevők véleménye valóban közös volt, közössé vált
a két nap alatt. Korábbi éveink (évtizedeink) szakmai értekezleteire alapozva
mondom: nem csekély eredmény ez!
Nem szándékom az adományok, alapítványok, pályázatok sorolása, az egyes egyetemek,
egyetemi könyvtárak (más felsőoktatási intézmények) ezekből való részesedésének,
gazdagodásának számbavétele, ám a "FEFA" (Felzárkózás az Európai Felsőoktatáshoz
Alap) bűvszót el nem kerülhetem. E pályázati rendszer első menetének eredményhirdetése
(és az azt megelőző pályázás) a másik, új irányba mutató esemény. Jelentősek
ugyanis - nem egy esetben a korábban leírtak megvalósítását részben lehetővé
tevően jelentősek - azok az anyagi eszközök, amelyekhez néhány felsőoktatási
könyvtárunk a FEFA révén jut. Előírása, szigorú koreográfiája pedig, úgy tűnik,
biztosítja, hogy e jelentős összegek csak jelentős célra, és megfelelő körültekintéssel
kiválasztott eszközökre fordítódjanak. Azt pedig, hogy az ily módon szerzett
gazdagodás ne egy intézményt szolgáljon, hanem az együttműködést erősítse, már
a pályázatok elbírálása is fontos szemponttá emelte.
Végül, 1991 év végén (szinte karácsonyi ajándékként) kaptak nagy egyetemi könyvtáraink
egy gyors minisztériumi tájékoztatót, amelyből egy szélesebb könyvtári-közgyűjteményi
számítástechnikai hálózat terve rajzolódott ki.*
Ha ez a hálózat nem is egészen az, amire az egyetemi könyvtárak Miskolcon gondoltak,
ha a részleteken, az arányokon sokat vitatkoznánk, szívesen módosítanánk is,
önmagában az a tény, hogy a minisztérium a könyvtárak felé fordul, hogy a szándék
mellett annak konkrét anyagi hátteréről is szó esett, ismét valami új vonást
mutat. Míg a pártállam utolsó idejében úgy tűnt, hogy szaktárcánk emelt fővel,
peckes léptekkel kivonul a kultúra, a művelődés irányításából és finanszírozásából,
most ez az irány megfordulni látszik: főhatóságunk nem koncepciót, hanem konkrét
tervet tár elénk, nem irányelveket ad, hanem pénzt fordít a terv megvalósítására.
Most tehát, még ha tehén mellett melegszünk is, az éjszakában máró lenne, ha
ehhez előbb kapná meg a borotvát, s csak aztán az arcvizet; gyakorlati tapasztalatok
szerint ez a célravezetőbb sorrend.) Ha nem is tudtam megállni még egy rosszmájú
megjegyzés nélkül, én azért - egy kicsit - reménykedni kezdtem.
* A kézirat 1991. július-december
között íródott.
* Erről bővebben ld. Engloner Gyula cikkét a Könyvtári Egyelő.
Új folyam. 1(37). évf. 1991. 4. sz. 608-619. oldalán.
Országos Széchényi Könyvtár Észrevételek (2000/04/12) |