38. évfolyam, 1992. 2. szám |
Archívum |
A SZÜV online információszolgáltató hálózata
Belovai László
Napjainkban az információ értéke egyre nagyobb.
A gazdasági életben milliókat jelenthet egy fontos és megfelelő időben szerzett
információ, de a tudományos munka és a politikai élet sem nélkülözheti a gyors,
naprakész információszolgáltatást. Ugyanakkor jogos igény, hogy az adatok minél
egyszerűbben és kényelmesebben hozzáférhetők legyenek.
A Számítástechnikai és Ügyvitelszervező Vállalat (SZÜV) négyéves program keretében
kidolgozott egy uniformizált információszolgáltató rendszert, mely magas színvonalon
elégíti ki a felhasználók igényeit. Olyan számítógépes szolgáltatást kínálunk,
ami nélkülözhetetlen a színvonalas munkához. A SZÜV-ben kidolgozott rendszer
adatbázisok széles körű hozzáférését teszi lehetővé online környezetben. A szolgáltatás
mintájául régóta működő nemzetközi információs rendszereket választottunk. Saját
rendszerünkben faktografikus, idősoros és hierarchikus adatbázisok lekérdezését
is lehetővé kívánjuk tenni a jövőben. A megoldás alapelve, hogy a szolgáltató
hálózat informatikailag egységes rendszerben működik, a tartalomjegyzék a szolgáltatásba
bevont összes adatbázisra kiterjed, s ezek inhomogenitását - éppen a felhasználók
érdekében - a rendszer maga hidalja át (mintegy belügynek tekinti). Elképzeléseink
szerint minden egyes adatbázis forgalmazása önálló vállalkozásnak tekinthető.
Így az értéktelen állományok automatikusan szelektálódnak a kínálatból (senki
sem fizet értük).
A szolgáltatás sikere szempontjából döntő jelentőségű a díjtételek nagysága.
Mivel a SZÜV más számítógéphálózati szolgáltatások mellett kívánja beindítani
az információszolgáltatást, mintegy melléktermékként, vélelmezhető, hogy az
önköltséget is le tudja kellőképpen szorítani, hogy a magas díjtételek ne legyenek
akadályai az elterjedésnek.
Elemezhető, hogy a kialakuló információpiacba hogyan illeszkedik be ez az új
szolgáltatás.
Az információs piac leendő összetevői:
A felhasználónak remélhetőleg jó ez a szolgáltatás, mert
A közvetítőnek is jó, mert
Az államnak is jó, mert
A műszaki-technikai megoldás
A megoldás egyik alapelve, hogy a felhasználónak
a hálózat egyik pontját - a legközelebbit - kell csak elérnie kérdésével, a
továbbiakat az "intelligens" hálózat intézi.
A hálózat szűkebb értelemben:
- csomóponti gépekből (node-okból),
- az ezeket összekötő telekommunikációs vonalakból és
- hálózati szoftverből áll.
Tágabb értelemben ez kiegészül az adatbázisokat
hordozó gépekkel (hostokkal).
A rendszert megvalósító folyamatok célszerűen szét vannak osztva a DEC-net csomópontok
között. A hálózati kommunikáció szempontjából a csomópontok egyenrangúnak tekinthetők,
azaz nem egy kijelölt csomópont irányítja az összes folyamatot. A központinak
nevezett csomópontnak (central node) csak a rendszer indulásakor és a felhasználói
nyilvántartás kezelésénél van szerepe.
A rendszerhez csatlakozni a Magyar Távközlési Vállalat csomagkapcsolt hálózatán
(X25) keresztül, illetve bérelt vonalon, vagy közvetlen kapcsolt vonalon keresztül
lehetséges. A bérelt és kapcsolt vonalak jelenleg ismert minősége és a rendszer
pillanatnyi kiépítettsége (meglévő hardver korlátok) miatt ma inkább X25 végpont
telepítését javasoljuk.
A rendszerbe kapcsolódás feltétele: bérelt, illetve kapcsolt vonalon keresztül
egy VT200 vagy VT300 típusú terminál; telepített X25 végpont esetében egy IBM
PC, a fenti terminál típusoknak megfelelő emulátor programmal (KERMIT).
Annak érdekében, hogy a felhasználónak ne kelljen a hálózati szoftvert részleteiben
ismernie, minden információtulajdonossal külön szerződnie (lehetséges az is,
hogy évente csak 1-2 kérdést kíván feltenni egy-egy irányba); minden bejelentkezési
módot ismernie; minden lekérdező nyelvet elsajátítania, a SZÜV
- üzemelteti a hálózatot,
- szerződik az információtulajdonosokkal,
- rendezi a jelszó (password) kérdéseket,
- a felhasználó bejelentkezését az információ tulajdonos, illetve az adatbázis
szabványainak megfelelően konvertálja,
- az általános lekérdező nyelven feltett kérdést a kiválasztott adatbázis lekérdező
nyelvére fordítja.
És hogy mindez hogyan érhető el?
Az alkalmazott lekérdező parancsnyelv a CCL (Common Command Language), amely az Európai Gazdasági Közösség (EGK) által kidolgozott és ajánlott ISO szabvány-nyelv. Nagy előnye, hogy az egyes adatbázistípusok (pl. bibliografikus, faktografikus, idősoros) követelményeinek megfelelően egyes új funkciókra továbbfejleszthető.
Külső adatbázisok elérése
A SZÜV vállalkozik arra, hogy a felhasználót
"elvezeti" egy kiválasztott adatbázis(szolgáltató)hoz, és így a felhasználó
közvetlenül dolgozhat helyi rendszerben. Elsősorban azoknak a felhasználóknak
lehet előnyös ez, akik jobbára egy adatbázis(szolgáltató)hoz akarnak csak hozzáférni.
A számlázást itt is a SZÜV intézi forintban. A közeljövőben az amerikai EASYNET
hálózat mintegy 900 adatbázisához lehet így hozzáférni. Ezekből jó néhány a
saját szolgáltató rendszerünkbe is be lesz építve, valamint egy részük az EASYNET
CCL-jével kérdezhető le.
Kilépés az X25 hálózatba
Ez a lehetőség főleg azoknak a felhasználóknak nyújthat segítséget, akik
nem rendelkeznek X25 végponttal. A SZÜV rendszerhez való bejelentkezéssel bérelt
vagy kapcsolt vonalon így lehetőség nyílik az X25 hálózat használatára.
Közvetlen VAX (VMS) elérés
Megfelelő jogosultsággal rendelkező felhasználók használhatják a SZÜV microVAX
3300-as gépén futó VMS operációs rendszert VT terminálként.
Közvetlen IBM (VM) elérés
Megfelelő jogosultsággal rendelkező felhasználók használhatják a SZÜV IBM
gépén futó VM operációs rendszert IBM 3270-es terminálként.
A szolgáltatási ajánljuk: vállalatoknak, gazdálkodó egységeknek, bankoknak,
befektetési intézményeknek, kereskedőknek, vállalkozóknak, egyetemeknek, főiskoláknak,
kutató központoknak, intézményeknek, önkormányzatoknak, egyesületeknek, hírügynökségeknek,
sajtónak.
Országos Széchényi Könyvtár Észrevételek (2000/04/12) |