Ugye mesélsz nekem?

Kategória: 2020/ 5

A „family storytime” adaptálásának lehetőségei

Anya, ugye mesélsz nekem? – hangzik esténként gyermekeink kérdése. A mesék szerepe tagadhatatlanul fontos. Kiterjesztik a képzeletet, támpontot adnak a fejlődő léleknek eligazodni az élet erdejében, miközben a gyermekek kognitív képességei fejlődnek. Azonban nem csak az otthoni környezetben való mesélés fontos, hanem a közösségi színtereken történő is. Így akár a könyvtár is lehetőséget adhat erre. A hazai könyvtárak feladatai közé 2018. január 1-től egyébként is bele tartozik a gyermek- és családbarát szolgáltatások nyújtása.

Magyarországon leginkább a hagyományos mesemondás ismert, most azonban ennek egy itthon még kevéssé elterjedt formáját kívánom bemutatni.

Kitekintés

A közösségi színtereken történő mesélés egyik meghatározó típusa az Amerikai Egyesült Államok könyvtáraiban előszeretettel megrendezett storytime gyermekeknek. Ennek során családok érkeznek gyermekeikkel a könyvtárba, ahol a könyvtáros a célközönségnek szóló könyvekből olvas fel, esetleg énekel, miközben a könyvet többször a gyermekek felé fordítja.

Több formája is létezik az úgynevezett family storytime-nak, de mindenekelőtt e programtípus alapvető jellemzőit szeretném bemutatni. Nézzünk egy példát!

A washingtoni DC Public Library a következő lehetőségeket kínálja fel a gyermekek részére:

  • Baby Lap Time (Ölbéli játékok)
  • Baby and Toddler Story Time (Baba és Kisgyermek Mesedélelőtt)
  • Toddler Story Time (Kisgyermek Mesedélelőtt)
  • Preschool Story Time (Iskolaelőkészítő Mesedélelőtt)
  • Family Story Time (Családi Mesedélelőtt)
  • Pajama Story Time (Meseest)

Az összes típus azonos jellemzője, hogy szociális kompetenciákat fejleszt már a legkisebb kortól, miközben szórakoztat.

A Baby Lap Time a babáknak nyújt 20-30 percben lehetőséget, hogy megismerkedjenek a könyvekkel, a zenével, a ritmussal és az ölbéli játékokkal. A Baby and Toddler Story Time a születéstől két éves korig ajánlott, és hasonló elemeket tartalmaz, mint a Baby Lap Time. Speciálisan az iskola előtt álló gyermekeknek ajánlott a Preschool Story Time és a családoknak szóló foglalkozás, a Family Story Time.A Preschool Story Time fejleszti a gyermekek nyelvi kompetenciáját (nem feltétlenül a gyermekek anyanyelvén tartják a foglalkozásokat), a literacy skillt (olvasás- és íráskészség fejlesztés), és kiterjeszti a gyermek képzelőerejét, felkelti a világ iránti érdeklődését. A Pajama Story Time-ra érkezhetnek a gyermekek akár pizsamában is, ahol szintén fejlesztik az előbb részletezett kompetenciákat, illetve készségeket.

Természetesen a DC Public Libraryhez hasonlóan más könyvtárak is kínálnak storytime foglalkozásokat. Nézzünk néhány példát: Calgary Public Library, Lincoln County Library – Libby, The New York Public Library, The Public Library of Cincinnati and Hamilton County.

Family storytime Szatymazon

Településünk kis lélekszámú, viszont számos kisgyermekes család él Szatymazon, és sokaknak kisbabáik vannak. Kezdetben preschool storytime megszervezése volt a célom. Csakhogy időközben kiderült, hogy vegyesen érkeznek a gyermekek: babakortól 12 éves korig látogatják a foglalkozást szüleikkel vagy nagyszüleikkel. A storytime foglalkozástípusnak a mesedélelőtt kifejezést adtam, amelynek keretében kézműves foglalkozást is tartok, mivel településünkön nagyon kedveltek az ilyen és ehhez hasonló programok. Az alábbiakban egy mesedélelőtt menetét osztom meg önökkel.

A program havonta kétszer kerül megrendezésre szombat délelőttönként, melyet Facebook-eseményként is meghirdetek, túl azon, hogy a helyi újság is hírt ad róla. A Facebookon folytatott nem hivatalos igényfelmérésből derült ki, hogy a többség számára a szombat délelőttök megfelelőek. A foglalkozást a babáknak szóló mesékkel és mondókákkal kezdem, melyet nagy örömmel hallgatnak az idősebbek is. A könyvet a kezemben tartva mesélek az érkező babáknak, miközben a lapozót időnként feléjük fordítom. Azt vettem észre, hogy figyelnek egyrészt a mesére, másrészt a képekre is. Fél óra elteltével a legkisebbek elfáradnak, ezért fontos, hogy előre vegyük a lapozókat. Sokszor gyermekeknek szóló verseket is olvasok, mert oldják a hangulatot. Ezt követően a nagyobb gyermekeknek mesélek, és ha már fogytán a türelmük, akkor előveszem a színes ceruzákat, papírokat, ragasztókat és mindent, ami szükséges a kézműveskedéshez. A szülők segítenek gyermekeiknek a rajzolásban, illetve a ragasztásban. Nagyon jó hangulatban, nevetések közepette szokott eltelni az idő, miközben gyermekdalokat hallgatunk az éppen aktuális évszaknak, ünnepnek megfelelően. Egy órásnak hirdetem meg a programot, de valójában akár másfél órát is eltöltenek a gyermekek és a szüleik, nagyszüleik a könyvtárban, és könyveket is kölcsönöznek, beiratkoznak. Szegedről is érkeztek vendégeim, akik a Facebookon látták az eseményt, és ezért ellátogattak hozzánk.

A family storytime továbbgondolása

További lehetőség volt a kormány által meghirdetett veszélyhelyzetben (46/2020. (III. 16. Korm. rendelet) a könyvtárakban felvételre rögzített storytime, amire szintén láthattunk külföldi példát, többek közt a Calgary Public Library Facebook-oldalán. Ezért hát arra az elhatározásra jutottam, hogy én is belefogok egy hasonló kezdeményezésbe a könyvtárunk Facebook-oldalán. Csakhogy én magukat a képeket mutattam mesélés közben, és nem saját magamról rögzítettem  felvételt. Egy további nagyszerű lehetőség az úgynevezett Story Walk megvalósítása. A Lincoln County Public Library a Vale Recreational Parkkal és a Lincolnton Parks and Recration Departmenttel kötött megállapodást, így megvalósíthatta a kimondottan gyermekeknek szóló kültéri lehetőséget: az iskoláskorú gyermekek a családjaikkal a parkban sétálva olvashatnak a kihelyezett táblákon egy mesét a jetiről vagy a halakról, rákokról. A tevékenységekre és az olvasás- és íráskészség fejlesztésére vonatkozóan is tanácsokat kapnak a szülők a kihelyezett táblákon. A projektről Lincoln County Public Library Facebook-oldalán tudunk bővebb információt szerezni.

Összegzés

Minden könyvtáros kollégámnak ajánlom a mesedélelőttök könyvtárukba történő adaptálását. Kellemes környezetet érdemes biztosítanunk, példának okáért babzsákokat és rongyszőnyegeket helyezhetünk az olvasói térbe. A foglalkozás közben könyveket ajánlhatunk a szülőknek, amelyeket a program végeztével kikölcsönözhetnek. A mesék felolvasásához használt könyvtári állományon túl mindössze jókedvre van szükségünk. Ha esetleg nehezebben kezelhető gyermekekkel foglalkozunk, erre is van megoldás. A könyvtárunk kapott egy régi, elnyűtt szőnyeget, melyet ki szoktam nevezni varázsszőnyegnek. Ha a gyermekek túlságosan izgatottak, rendetlenül viselkednek, akkor megkérem őket, hogy foglaljanak helyet a varázsszőnyegen, csak akkor indulhat el a mese. Bármilyen szőnyeg vagy egy zártabb térrész is megteszi. Fontos a rendszeresség, ezért kéthetente mindig ugyanabban az időben, szombaton fél tíztől kezdődnek a foglalkozások. Így akik rendszeresen ellátogatnak hozzánk, a különféle platformok igénybevétele nélkül is tudják, hogy mikor lesz a következő alkalom. Örömteli foglalkozásokat kívánok mindenkinek és sikeres adaptálást!

Jegyzetek:

  1. 1997. évi CXL. törvény a muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99700140.tv#lbj176id72f6 (2020.05.10.)
  2. DC Public Library: https://www.dclibrary.org/kids/storytime (2020.05.10.)
  3. Calgary Public Library: https://calgarylibrary.ca/ (2020.05.10.)
    https://www.lincolncounty.org/
    (2020.05.10.)
    The New York Public Library: https://www.nypl.org/ (2020.05.10.)
    The Public Library of Cincinnati and Hamilton County: https://www.cincinnatilibrary.org/services/storytimes.html (2020.05.10.)
  4.  Lincoln County Public Library Story Walk:
    https://www.facebook.com/search/top/?q=Lincoln%20County%20Public%20Library%20storywalk&epa=SEARCH_BOX
    (2020.05.10.)

 

Címkék