Felhőre könyvtárak!

Kategória: 2018/ 7

Az MKE keszthelyi vándorgyűlésén elhangzott Felhőre könyvtárak! című előadás az idő rövidsége miatt mindössze figyelemfelkeltésre volt elegendő. Jelen cikk is a figyelemfelkeltést szolgája, fókuszálva arra, hogy a könyvtárban dolgozóknak mit kell tudniuk a felhő szolgáltatásokról, hogy felelősséggel tudjanak dönteni arról, egyáltalán akarják-e és, ha igen, mely szolgáltatásokat kívánják igénybe venni.

Mit kell tudni a felhőről?

A felhő a számítástechnika egy ágazata. A felhő alapesetben kifejezetten egyszerűen megmagyarázható. Ha bármilyen fájlt, fotót, zenét, dokumentumot nem a saját gépünkön tárolunk, hanem valamilyen internetes szolgáltatásban, az már a felhő. Többféle felhő alapú szolgáltatást különböztethetünk meg, a közös bennük az, hogy a szolgáltatásokat a szolgáltató eszközein elosztva üzemeltetik. Ezeket a szolgáltatásokat a felhasználók hálózaton keresztül érhetik el.

Hozzáférés szempontjából különböző típusú felhő rendszereket különböztetünk meg:

Nyilvános felhők vagy publikus felhők: ebben az esetben a szolgáltató a saját eszközállományával (tárhely, hálózat, számítási kapacitás) szolgálja ki ügyfeleit. Eléréséhez csupán egy böngésző programra és internetkapcsolatra van szükség.

Privát felhők: ez esetben minden eszközt és szoftvert a felhő üzemeltetője biztosít. Saját vagy bérelt erőforrásokon lehet saját felhőt is építeni, az üzemeltetésről a privát felhő tulajdonosának kell gondoskodnia.

Létezik hibrid megoldás is, amely a nyilvános és privát felhőszolgáltatások elemeit ötvözi. Ez lehetővé teszi, hogy szabad kapacitás esetén publikus szolgáltatást is kínáljon.

Szolgáltatás szempontjából a felhőalapú szolgáltatások három fő csoportjáról beszélhetünk.

Szoftverszolgáltatás (Software as a Service): Magát a szoftvert nyújtja szolgáltatásként. Ezeket az alkalmazásokat általában http protokollon keresztül, egy böngészővel lehet használni.

Platformszolgáltatás (Platform as a Service): Az alkalmazás üzemeltetéséhez szükséges környezetet biztosítja, kezelőfelülettel, ezek rendszeres biztonsági frissítésével.

Infrastruktúraszolgáltatás (Infrastructure as a Service): Virtuális hardvert (szervert, blokk-tárhelyet, hálózati kapcsolatot, számítási kapacitást) szolgáltat.

Tárhelyszolgáltatás (Software as a service): Ez az „egyéb kategória”. Ide sorolhatók azok a szolgáltatások, amelyek biztonsági mentéshez adnak tárhelyet, valamint szinkronizálást biztosítanak.

Asztali kliens: Lehetővé teszi, hogy az adott felhőszolgáltató fiókjához számítógépről és/vagy telefonról is közvetlenül hozzáférjünk, nem szükséges webböngésző.

Szinkronizálás: Egy olyan folyamat, amely során az adott felhőszolgáltató fiókjában, valamint az ehhez a fiókhoz csatolt eszközökön (számítógép, telefon) lévő fájlok szinkronba kerülnek egymással anélkül, hogy ez részünkről beavatkozást igényelne.

A publikus felhők üzleti alapon működnek. Példák az üzleti alapon működő publikus felhőkre:

Google Drive

A Drive 15 GB ingyenes online tárhelyet tesz elérhetővé, melyen fotókat, rajzokat, videókat vagy más tartalmakat lehet tárolni. A Drive-ban tárolt fájlok elérhetők bármilyen okostelefonról, táblagépről vagy számítógépről. A tárolt dokumentumokat megoszthatja másokkal, hogy megtekintsék, letöltsék, vagy együttműködjenek minden olyan fájlon, amelyet erre kijelölnek.

OneDrive

Az OneDrive a Windows 10-en előtelepítve található, így dokumentumai és fényképei automatikusan felkerülnek az OneDrive-ra. Fájljait bárhonnan, bármilyen eszközön elérheti, bárkivel megoszthatja őket, és közösen dolgozhat rajtuk munkatársaival és családtagjaival egyaránt. Az OneDrive hatékony eszközöket kínál a keresett tartalmak megtalálásához. Az OneDrive-albumokban rendezett és kereshető állapotban tárolhatja a dokumentumokat.

A hagyományos informatikai rendszerek kialakításai jelentős beruházási költséget jelentenek, hiszen a hardvereket és a szoftvereket meg kell vásárolni, vagy ki kell bérelni, és a számítógépeket és egyéb eszközöket megfelelő körülmények között valahol el is kell helyezni. Költséges lehet továbbá a megfelelő informatikai képzettséggel rendelkező, a rendszert üzemeltetni képes szakemberek fenntartása, a biztonsági mentések és szükséges adattömörítések biztosítása is. Megoldás a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség (KIFÜ) által üzemeltetett, az NIIF program keretében készült felhő rendszer igénybevétele. A Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség (KIFÜ) szuperszámítógép szolgáltatása tudományos számítási feladatok futtatására, valamint tudományos célú adattárolásra szolgál. A jelenleg integrált szuperszámítógép-rendszer komponensei négy helyszínen találhatók:

  • Debreceni Egyetem
  • KIFÜ központ
  • Pécsi Tudományegyetem
  • Szegedi Tudományegyetem

Milyen szolgáltatásokat kínál az NIIF felhő?

Felhő-szolgáltatások

  • Levelezés
  • Szalagos archiválás
  • Domain-név regisztrációja
  • Cloud for Education
  • Tárhely-szolgáltatások
  • Web hosting

Hálózati szolgáltatások

  • Azonosítási szolgáltatás (Eduroam EduID)
  • Hálózati elérés és kapcsolati szolgáltatás (Pont-pont kapcsolat, VPN, Multicast, FIX IP, DNS, WiFi

Multimédiás szolgáltatások

  • Videokonferencia-szolgáltatások
  • Videotorium
  • VoIP-szolgáltatások
  • Video streaming és közvetítés

Ügyféltámogatás

  • Műszaki és adminisztratív ügyfélszolgálat
  • Tudástár
  • IT-incidenskezelés
  • Tervezés, tanácsadás

Ezekről a szolgáltatásokról azt kell tudni, hogy azoknak a könyvtáraknak, amelyek a HABON igénybevételével kapcsolódnak az internetre azoknak ingyenesek. Azoknak a könyvtáraknak, amelyek nem a HABON-on keresztül érik el az internetet, a KIFÜ-vel kötött szerződéskor dőlhet el az ingyenesség.

Azoknak a könyvtáraknak, amelyek igénybe kívánják venni a KIFÜ által kínált szolgáltatásokat, első lépésként azt kell felmérni, hogy adataik és alkalmazásaik milyen felhőszolgáltatáshoz illeszthetőek. Ehhez segítséget nyújt az INKA által akkreditált Felhőre Könyvtárak című tanfolyam. A tananyag elsajátítása segít abban, hogy a résztvevők fel tudják mérni, melyik felhőkonstrukció felel meg leginkább a könyvtár igényeinek és segít a felhőbe költöztetés előkészítésében. A felhőszolgáltatás bevezetése számos előnnyel jár, de ahhoz, hogy a lehető legnagyobb hatékonysággal ki tudja használni a lehetőségeket, egy könyvtár igényeit össze kell tudni hangolni a már rendelkezésre álló platformok és a felhőalapú szolgáltatások képességeivel. Fontos, hogy a biztonsági és helyreállítási lehetőségek, valamint az IT-források rendelkezésre állása együttesen biztosítsák, hogy a „felhőbe költözés” valóban hatékony és költségtakarékos megoldás legyen.

Általában a felhőben tárolt adatok biztonságának kérdése okozza a legtöbb aggodalmat. A biztonság nagyban függ a felhő típusától (nyilvános vagy privát, egyéni felhasználói vagy egyéb). A KIFÜ által üzemeltetett felhő biztosítja a legmodernebb monitorozó és ellenőrző rendszereket, tűzfalakat és a hozzáférési jogosultságokat ellenőrző, garantáló megoldásokat.

Címkék

(1) (1) (1) (1) (12) (1) (2) (2) (3) (3) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (10) (3) (2) (3) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (4) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (3) (2) (1) (1) (1) (1) (20) (1) (18) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (7) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (3) (3) (1) (1) (5) (1) (3) (2) (1) (1) (1) (3) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (4) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (2) (1) (5) (1) (1) (2) (1) (2) (1) (2) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (6) (28) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (7) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (3) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (10) (1) (5) (1) (1) (2) (1) (1) (4) (1) (1) (5) (1) (1) (1) (1) (18) (6) (1) (6) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (27) (3) (10) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (8) (3) (4) (1) (1) (1) (1) (1) (9) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (12) (3) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (7) (11) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (4) (2) (11) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (2) (3) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (4) (4) (2) (10) (1) (2) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (3) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (30) (3) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (33) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (2) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (9) (1) (1) (1) (4) (3) (1) (1) (1) (1) (2) (2) (2) (1) (1) (1) (2) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (3) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (6) (1) (3) (1) (19) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (3) (4) (1) (9) (2) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (3) (6) (15) (1) (3) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (2) (1) (1) (2) (1) (1) (3) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (10) (2) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (4) (1) (1) (1) (1) (7) (5) (1) (2) (1) (1) (1) (2) (6) (1) (2) (1) (2) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (13) (1) (1) (2) (4) (3) (1) (1) (1) (1) (3) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (3) (1) (38) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (3) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (3) (1) (6) (1) (6) (17) (1) (1) (1) (1) (6) (1) (2) (1) (5) (1) (1) (1) (1) (19) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (3) (1) (1) (1) (4) (1) (3) (1) (1) (2) (1) (9) (1) (1) (1) (4) (1) (1) (1) (2) (1) (21) (6) (5) (1) (3) (2) (1) (1) (2) (3) (1) (1) (1) (1) (3) (1) (1) (1) (8) (1) (25) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (6) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (18) (3) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (4) (14) (1) (2) (1) (1) (1) (2) (2) (14) (7) (2) (4) (2) (3) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (3) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (2) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (2) (5) (1) (1) (1) (1) (2) (22) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (2) (1) (2) (1) (1) (2) (1) (1) (3) (1) (1) (1) (6) (1) (4) (1) (1) (1) (10) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (4) (1) (1) (3) (12) (1) (4) (1) (1) (3) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (17) (4) (1) (1) (2) (1) (3) (1) (2) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (6) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (5) (2) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (9) (1) (2) (1) (4) (1) (1) (1) (1) (3) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (3) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (62) (1) (1) (1) (3) (3) (1) (4) (1) (11) (10) (3) (1) (1) (3) (1) (1) (2) (2) (2) (1) (4) (1) (6) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (7) (9) (1) (1) (7) (6) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (7) (42) (3) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (9) (1) (2) (1) (1) (1) (2) (2) (1) (1) (1) (2) (2) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (2) (2) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (2) (6) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (4) (1) (1) (4) (6) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (2) (4) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (4) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (4) (1) (1) (1) (1) (4) (4) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (8) (1) (4) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (5) (1) (2) (2) (9) (1) (7) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (3) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (2) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (2) (1) (1) (2) (4) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (5) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (2) (8) (1) (1) (1) (4) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1)