Koilliskeskus – kerületi jóléti központ mindenkinek

Kategória: 2017/ 4

Tampere Finnország harmadik legnagyobb városa, alig több mint 228 000 lakossal. Tampere régiójának pedig közel félmilliós lakossága van. A Pirkanmaa Regionalis Könyvtárhoz tartozó tamperei városi könyvtári hálózat a finnek jellegzetes madaráról, a siketfajdról elnevezett Metso Központi Könyvtárból, valamint tizenhárom fiókkönyvtárból áll, ezekből négy kerületi könyvtár, kettő mobil könyvtár, három pedig számítógépes oktatási központ.

A Koilliskeskus Tampere északkeleti területének jóléti központja, amely 2016. szeptember 12-én nyitotta meg kapuit. A területi jóléti központok részét képezik Tampere város új szolgáltatási modelljének. Ezen új modell szerint a szolgáltatásokat a város, az üzleti szektor, a civil szervezetek és a helyi lakosok közösen nyújtják. A Koilliskeskus egy ún. Prisma épületben helyezkedik el. A Prisma egy hatalmas, családbarát hipermarketlánc, amely többnyire sok apró boltot foglal magában a gyógyszertártól, az állateledelt, alkoholt és fotókellékeket árusító üzletektől az étteremig és kávézóig.

A főbejárattól balra étterem, kávézó és boltok, szemben folyóiratolvasó, jobbra olvasószolgálat
és szabadpolcok, mellette védőnői szolgálat és ifjúsági tér Fotó: Béres Judit

A Koilliskeskusben többek között olyan, Tampere városa által biztosított szolgáltatások érhetőek el, mint a könyvtár, az ifjúsági tér és a védőnői szolgálat, 2017 folyamán pedig további egészségügyi szolgáltatások is kialakításra kerülnek az épületben. A Koilliskeskus könyvtára egyike Tampere négy kerületi könyvtárának, amely rendszerint élettel teli és zajos, ugyanis az ifjúsági térrel és a védőnői szolgálattal integráltan, könnyen átjárható módon, egymástól többnyire csak jelképes módon elválasztva helyezkedik el. A védőnői szolgálatra várakozó szülők és gyermekeik a könyvtár szabadpolcos terében, egy gazdagon berendezett gyermekkönyvtári részlegben múlathatják az időt, ahol a gyermekek számos nekik szóló könyvet és sok-sok játékot, a felnőttek pedig gyermekgondozással kapcsolatos szakirodalmat találnak és kölcsönözhetnek, de ugyanitt az anyukák diszkrét búvóhelyet biztosító szoptatós fotelekben is pihenhetnek a babákkal. Pár lépésre, a könyvtári tér szomszédos, ifjúsági részlegéből lépcsősor vezet föl a helyi fiatalok által sűrűn látogatott ifjúsági térbe, amelyhez modern technikával felszerelt videojátékos sarok, asztalokkal és fotelekkel berendezett hangulatos beszélgetősarok, saját konyha és biliárdasztal tartozik. Innen sem lehet úgy távozni, hogy oda-vissza ne szelnénk át a könyvtári teret – aki ide betér, az betér a könyvtárba is, s többnyire kölcsönöz is valamit a polcokon sorakozó könyvek és audiovizuális dokumentumok közül, esetleg leül a számítógépekhez, internethez.

A védőnőre várakozva az egész család talál lapozgatni és kölcsönözni valót, játékot
Fotó: Béres Judit

Gyermekkönyvek, játékok, szülőknek szóló szakirodalom, egészségügyi és szabadidős hirdetmények
Fotó: Béres Judit

A helyi lakosság fogyasztói és használói igényei szempontjából a Koilliskeskus mindenképpen nagyon megkönnyíti a mindennapos életet azáltal, hogy egyszerű átjárhatóságot biztosít az egy tető alatt, egy épületben megvalósított közszolgáltatások és üzleti szolgáltatások között. A védőnői vizit után kikölcsönözhetem az előjegyzett könyveimet, majd megvehetem a főznivalót a Prismában. Az olvasóklubban való részvétel után megmérhetem a vérnyomásomat az önkiszolgáló egészségponton, majd beugorhatok a fotóshoz igazolványképet készíttetni, és így tovább, rengeteg kombinációs lehetőség kínálkozik.

Az épület számos rendelkezésre álló, bérelhető termében a helyi lakosok és civil szervezetek hivatalos megbeszéléseket, közérdekű rendezvényeket vagy privát ünnepi összejöveteleket szervezhetnek. A zeneszobában bárki gyakorolhat a zongorán, az edzőteremben lehet pingpongozni stb. Bárki megtalálhatja a kedvére való foglalatosságot és az annak megfelelő helyet, ami nem véletlen, hiszen a központ kialakításakor kikérték a helyi lakosság és a civil szervezetek véleményét a kialakításra kerülő szolgáltatások körét illetően. Még az épület színét is ők választhatták ki az építész által felkínált palettáról.

A Koilliskeskus Könyvtár szolgáltatásai

A könyvtár programjai kialakításakor különös figyelmet szentel a helyi kisgyermekes családoknak, a fiataloknak és az időseknek. Van rendszeres történetmesélés gyermekeknek, vannak író-olvasó találkozók, zenés-táncos rendezvények, informatikai és könyvtárhasználati foglalkozások iskolásoknak, az ifjúsági központban dolgozó ifjúságsegítők pedig ifjúsági összejöveteleket, kézműves foglalkozásokat és más elfoglaltságokat szerveznek párfogoltjaiknak a téli szünetre.

A védőnői szolgálat és az olvasó- és játszósarok mellett magas háttámlás szoptatós fotelek.
A hátsó bal sarokból nyílik az ifjúsági térbe vezető lépcső Fotó: Béres Judit

A Koilliskeskus programjai a www.koilliskeskus.fi portálon érhetőek el. Ugyanitt lehet termet és kiállítási teret foglalni, előjegyzést kérni a zeneszoba és a számítógépek használatára, de a védőnőhöz is itt lehet időpontot kapni. A közösségi médiában való megjelenést biztosítja a könyvtár Facebook-oldala (https://www.facebook.com/tampereenkoilliskeskus/), valamint az ifjúsági tér Instagram oldala (https://www.instagram.com/koilliskeskusmuru/).

Az énekes produkciók népszerűek az idősek körében. Éppen az 1960-as évek dalait éneklik
Fotó: Aku-Pekka Kurjenniemi

A Koilliskeskus titka, szolgáltatásainak ereje és naprakészsége abban áll, hogy elhivatott és innovatív multiprofesszionális team dolgozik benne: könyvtárosok, ifjúságsegítők, szülész-nőgyógyász és gyermekorvosok, védőnők, nővérkék, valamint egy regionális koordinátor. A stáb hetente egyszer harminc perces megbeszéléseket tart, a gyors napi kommunikációt pedig a WhatsApp alkalmazással oldják meg. A marketing munkát egy könyvtáros és ifjúsági munkás team tartja kézben. Egy közös irodahelyiség áll rendelkezésre, ahol mindent egy helyen lehet intézni, ez segíti a feladatmegosztást és a másik szakmát űző kollégák napi munkájának a megismerését, összehangolását. Mindez hozzáad az integrált szolgáltatási modell sikeréhez, hiszen a fiatal intézményt máris havonta több ezer használó látogatja. Talán valóban ezé a modellé a jövő.

Fordította: Béres Judit

Címkék

(1) (1) (1) (1) (12) (1) (2) (2) (3) (3) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (10) (3) (2) (3) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (4) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (3) (2) (1) (1) (1) (1) (20) (1) (18) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (7) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (3) (3) (1) (1) (5) (1) (3) (2) (1) (1) (1) (3) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (4) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (2) (1) (5) (1) (1) (2) (1) (2) (1) (2) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (6) (28) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (7) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (3) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (10) (1) (5) (1) (1) (2) (1) (1) (4) (1) (1) (5) (1) (1) (1) (1) (18) (6) (1) (6) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (27) (3) (10) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (8) (3) (4) (1) (1) (1) (1) (1) (9) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (12) (3) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (7) (11) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (4) (2) (11) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (2) (3) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (4) (4) (2) (10) (1) (2) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (3) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (30) (3) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (33) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (2) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (9) (1) (1) (1) (4) (3) (1) (1) (1) (1) (2) (2) (2) (1) (1) (1) (2) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (3) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (6) (1) (3) (1) (19) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (3) (4) (1) (9) (2) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (3) (6) (15) (1) (3) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (2) (1) (1) (2) (1) (1) (3) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (10) (2) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (4) (1) (1) (1) (1) (7) (5) (1) (2) (1) (1) (1) (2) (6) (1) (2) (1) (2) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (13) (1) (1) (2) (4) (3) (1) (1) (1) (1) (3) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (3) (1) (38) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (3) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (3) (1) (6) (1) (6) (17) (1) (1) (1) (1) (6) (1) (2) (1) (5) (1) (1) (1) (1) (19) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (3) (1) (1) (1) (4) (1) (3) (1) (1) (2) (1) (9) (1) (1) (1) (4) (1) (1) (1) (2) (1) (21) (6) (5) (1) (3) (2) (1) (1) (2) (3) (1) (1) (1) (1) (3) (1) (1) (1) (8) (1) (25) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (6) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (18) (3) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (4) (14) (1) (2) (1) (1) (1) (2) (2) (14) (7) (2) (4) (2) (3) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (3) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (2) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (2) (5) (1) (1) (1) (1) (2) (22) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (2) (1) (2) (1) (1) (2) (1) (1) (3) (1) (1) (1) (6) (1) (4) (1) (1) (1) (10) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (4) (1) (1) (3) (12) (1) (4) (1) (1) (3) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (17) (4) (1) (1) (2) (1) (3) (1) (2) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (6) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (5) (2) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (9) (1) (2) (1) (4) (1) (1) (1) (1) (3) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (3) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (62) (1) (1) (1) (3) (3) (1) (4) (1) (11) (10) (3) (1) (1) (3) (1) (1) (2) (2) (2) (1) (4) (1) (6) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (7) (9) (1) (1) (7) (6) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (7) (42) (3) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (9) (1) (2) (1) (1) (1) (2) (2) (1) (1) (1) (2) (2) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (2) (2) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (2) (6) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (4) (1) (1) (4) (6) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (2) (4) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (4) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (4) (1) (1) (1) (1) (4) (4) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (8) (1) (4) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (5) (1) (2) (2) (9) (1) (7) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (3) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (2) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (2) (1) (1) (2) (4) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (5) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (2) (8) (1) (1) (1) (4) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1)