Mesés ‒ rajzos családi művészetterápia

Kategória: 2017/ 3

Petrovszki Mária és Rácz Tünde rendkívül izgalmas projekt-összefoglalója csupán egy szerény, brosúra terjedelmű füzetben ad híradást magáról a segítő szakmák közönségének. A szerzők szerénysége az előszóból is kitűnik, ahogyan megemlítik, híradásukat módszertani útmutatónak szánták a családokkal kapcsolatos segítő munkához. Szakmai szándékuk, értékrendjük és segíteni akarásuk közös eszmei-erkölcsi alapon nyugszik, a megvalósításhoz az orosházi SOS – Gyermekfalu családmegerősítő programja adta a helyet és lehetőséget, a TEVA Gyógyszergyár Zrt. nagylelkű segítsége pedig az anyagi támogatást.

Nem régi még a felismerés, de a nemzetközi szakirodalomból számos bizonyítékát ismerjük, hogy a család egészével való, legkülönbözőbb célú képességfejlesztési törekvések sokkal hatékonyabbak, eredményesebbek, mint a szülőkkel és a gyerekekkel külön-külön folytatott programok. Az első családi írás- és olvasásfejlesztési programok az USA-ban indultak a ’80-as évek közepén, valamint 1985-ben Törökországban, később világszerte elterjedtek.

A kísérletekhez kapcsolódó kutatások azt igazolták, hogy e programok a szülők számára az írás-olvasás fejlesztésén túl még további előnyökkel is járnak, például javult az anyák gyermeknevelési gyakorlata, javultak a szülők elhelyezkedési esélyei, nőtt az önbizalmuk, esetleg jobban be tudtak kapcsolódni gyermekük iskolájának életébe.

A Könyvtári Intézet és a Magyar Olvasástársaság 2010. április 20-án Írás- és olvasásfejlesztés a családban, Európában és világszerte címmel rendezett konferenciáján a University of Sheffield professzora, Greg Brooks tartott előadást a brit kísérletekről és tapasztalatokról.

A Mesés-rajzos családi művészetterápiát – sajátosságai alapján – méltán tekinthetjük magyar modellnek.

E programban a szakemberek nem kevesebbre vállalkoztak, mint a készségfejlesztésen túl a gondolkodás, az érzelmek, az emberi kapcsolatok befolyásolására. A lelki segítségnyújtás volt a leghangsúlyosabb számukra, vagyis az, hogy a családok egyre inkább képesek legyenek biztonságos és szerető otthont nyújtani a gyermekeik számára, és ez által tudják az életkezdési esélyeiket javítani. Ennek elérését a családterápiás szemléletmód alkalmazásával biztosították, ami a családok megismerésének és megértésének gondos vizsgálatát, képességeik szintjének pontos felmérését jelentette. A részt vevő családokat – igényeik és szükségleteik szerint – három típusba sorolták: speciális igényű (gyógypedagógiai és klinikai határterületen mozgó) családok, egyszülős (jellemzően anyával élő) családok, és jól funkcionáló, közös élményre vágyó (csak a szokásos krízishelyzetekkel, nehézségekkel küzdő) családok.

A terápiás program szerkezetét, tartalmát, módszereit, eszközeit nagy szakmai hozzáértéssel, elkötelezettséggel, empátiás körültekintéssel tervezték meg. Alapként a verbális és vizuális, azaz a biblioterápiás és a képzőművészet-terápiás technikákat ötvözték, egyesítve ez által a két terület hatásmechanizmusának sokrétű előnyeit. Belső tartalmát hat, alkalmanként másfél órás családi ülésből építették fel, amelyeket a már említett szerzők, Petrovszki Mária fejlesztő biblioterapeuta és Rácz Tünde pszichológus-művészetterapeuta vezettek.

A képzőművészet-terápiás modul témái: „Szabadrajz és családrajz (bemutatkozunk)”; „Absztrakt családrajz és firkarajz (kilépünk a megszokottból…)”; „Közös firkálás és közös rajz (együttműködünk)”. A biblioterápiás modul témái: „Ki vagyok én? Honnan jöttem?”; „Szívünk-lelkünk érzelmek és félelmek”; „Hogyan mondjam el neked? Kapcsolatteremtés, asszertív kommunikáció”. A sajátos célcsoporthoz tervezett biblioterápiás foglalkozások eszköztárában a kiválasztott szövegnek (mondóka, vers, mesenovella, regényrészlet) alkalmazkodnia kellett az adott családhoz, a feldolgozást pedig önismeretet fejlesztő játékokkal és feladatokkal, szerepjátékokkal könnyítették meg a résztvevők számára.

A program során a családok új és főleg közös élményeket élhettek át, és új működésmódokat fedezhettek fel, amelyek segíthetik a lelki kondíció fenntartását, az érzelmi élmények megélését, a kapcsolatteremtést a családtagok között, és ezeken keresztül a mindennapi közérzet javítását.

A szerzők sok érdekes tapasztalatot adnak közre, az inspiráció és a megosztás igényével és reményével. A kiadvány meggyőzi olvasóit, hogy érdemes a segítségnyújtás újabb és újabb „titokzatos” útjait keresni, kutatni, kipróbálni, amelyeken keresztül a segítők egyre több segítségre vágyó felnőtthöz, gyermekhez, családhoz juthatnak el.

Petrovszki Mária – Rácz Tünde: Mesés-rajzos családi művészetterápia. [Orosháza]: SOS Gyermekfalu Magyarországi Alapítványa – TEVA Gyógyszergyár Zrt., 2016. 22 p.

Címkék

(1) (1) (1) (12) (2) (2) (3) (3) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (10) (3) (2) (3) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (3) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (3) (2) (1) (1) (19) (1) (12) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (7) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (3) (3) (1) (1) (5) (1) (3) (2) (1) (1) (1) (3) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (2) (5) (1) (2) (1) (2) (1) (2) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (6) (28) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (7) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (3) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (10) (1) (3) (1) (1) (2) (1) (1) (4) (1) (1) (5) (1) (1) (1) (1) (16) (4) (6) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (27) (3) (10) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (8) (3) (4) (1) (1) (1) (1) (1) (9) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (12) (3) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (7) (11) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (4) (2) (10) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (2) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (4) (4) (2) (10) (1) (2) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (30) (3) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (33) (1) (1) (2) (1) (1) (2) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (9) (1) (1) (1) (4) (3) (1) (1) (1) (2) (2) (2) (1) (1) (1) (2) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (3) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (6) (3) (1) (19) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (3) (4) (1) (9) (2) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (3) (6) (15) (1) (3) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (2) (1) (1) (2) (1) (1) (3) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (10) (2) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (4) (1) (1) (1) (1) (7) (5) (1) (2) (1) (1) (1) (2) (6) (1) (2) (1) (2) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (13) (1) (1) (2) (4) (3) (1) (1) (1) (3) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (3) (1) (38) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (3) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (3) (1) (6) (1) (6) (17) (1) (1) (1) (1) (6) (1) (2) (1) (3) (1) (1) (1) (1) (19) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (3) (1) (1) (4) (1) (3) (1) (1) (2) (9) (1) (1) (1) (4) (1) (1) (2) (1) (21) (6) (5) (1) (2) (1) (1) (1) (2) (3) (1) (1) (1) (1) (3) (1) (1) (1) (8) (1) (25) (1) (1) (1) (1) (2) (6) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (18) (3) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (4) (14) (1) (2) (1) (1) (1) (2) (2) (14) (7) (2) (4) (2) (3) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (3) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (2) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (2) (5) (1) (1) (1) (1) (2) (22) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (2) (1) (2) (1) (1) (2) (1) (1) (3) (1) (1) (1) (6) (1) (4) (1) (1) (1) (10) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (4) (1) (1) (3) (12) (1) (4) (1) (1) (3) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (17) (3) (1) (1) (1) (1) (3) (1) (2) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (6) (1) (1) (1) (1) (1) (5) (2) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (9) (1) (2) (1) (4) (1) (1) (1) (1) (3) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (3) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (60) (1) (1) (1) (3) (3) (1) (3) (1) (11) (5) (3) (1) (1) (3) (1) (1) (2) (2) (2) (1) (4) (1) (6) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (7) (9) (1) (1) (7) (6) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (7) (42) (3) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (9) (1) (2) (1) (1) (1) (2) (2) (1) (1) (1) (2) (2) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (2) (2) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (2) (6) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (4) (1) (1) (4) (6) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (2) (1) (4) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (4) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (4) (1) (1) (1) (1) (4) (4) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (7) (1) (4) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (5) (1) (2) (2) (8) (1) (7) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (3) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (2) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (2) (1) (1) (2) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (5) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (2) (8) (1) (1) (1) (4) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1)