Olvass nekem! Ismeretterjesztő és könyvajánló segédlet

Kategória: 2015/ 9

A gyermekkönyvtárosok minden időben elsőrendű feladatuknak tekintették az olvasóvá nevelést, hiszen pontosan tudják, a gyermekek életében milyen jelentős szerepe van az irodalommal való első találkozásnak. Szakmai körökben közhelynek számít az a gondolat, hogy a gyermekek a szépirodalmi alkotásokon keresztül ismerik meg a kultúra alapvető értékeit, továbbá az irodalmi művek – többek között – alkalmasak szorongásaik föloldására, választ adnak erkölcsi problémáikra, összességében tehát a művelődés szolgálata mellett gazdagítják a gyermekek érzelmi kultúráját. A mai virtualizálódó világban az olvasás szerepe sajnálatos módon csökken, formái pedig átalakulóban vannak. Ám egy hivatásának élő, az ügynek elkötelezett gyermekkönyvtárosnak mindenkor az a feladata, hogy megszerettesse a rábízott gyerekekkel az olvasást, hiszen ez az egyetlen olyan, financiális ráfordítást nem, vagy alig igénylő, tudást gyarapító, ugyanakkor remek szórakozást kínáló időtöltési mód, amely egész életre szóló, értékes útravalót adhat a gyerekeknek. Azonban, hogy milyen könyvet érdemes a kiskorúak kezébe adni, az igencsak nagy körültekintést igényel. Aki egy kicsit is tájékozott a gyermekeknek szánt könyvek kínálatában, az bizony gyakorta elbizonytalanodik, hogy a hatalmas merítésből melyik is legyen az a kötet, amelyik valódi értéket képvisel, és ennek megfelelően nyugodtan adható a gyermekolvasók kezébe. Szükség van tehát olyan „iránytűre”, amely segíti eligazodni a szülőt, a pedagógust és a könyvtárost is. Nos, ilyen iránymutató kis füzetet adott ki a pécsi Csorba Győző Könyvtár. A kiadvány, amelyet vidám, színes rajzok tesznek még szerethetőbbé, a 3-6 évesek számára gyűjti össze a legfontosabb tanácsokat, ismereteket, könyvajánlókat és játékokat. A kötetke szerzői, Béres Judit, Péterfi Rita, Villányi Rózsa, Szabolcsiné Orosz Hajnalka, valamint közreműködői, Bánhegyi Dorina, Bauer Kitti, Borsányi Gáborné, Pajor Zsófia, illusztrátora, Steiner Lídia kitűnő munkát végeztek. A füzetes kiadvány ugyanis nemcsak a könyvtárhasználat, az olvasóvá nevelés alapelveivel „kínálja” meg az érdeklődőket, de a főszerkesztő, Béres Judit Olvasásra nevelés az óvodáskorban című „mini-esszéje” számos értékes és megszívlelendő gondolattal gazdagítja a szülők, nevelők tudását. Péterfi Rita olvasásszociológusként és gyakorló könyvtárosként, több évtizedes tapasztalatok birtokában osztja meg tudását az érdeklődőkkel, majd ezután következik, színes „felhőkbe burkolt” háttérrel a különféle kiadványtípusok (Leporellók, képeskönyvek; Versek, dalok, verses mesék; Én-mesék; Állatos mesék; Népmesék) jellemző „tulajdonság jegyeinek” leírása. A felkínált kategóriáknak megfeleltetve sorakoznak, szerzők szerinti betűrendben az elolvasásra ajánlott kötetek rövid ismertetői, mellettük minden esetben a bemutatott könyv színes borítójának képe látható. Külön fejezetben kaptak helyet, Mit és Miért olvassunk gyermekeinknek? cím alatt az ún. Foglalkoztatók és Ismeretterjesztő könyvek. A szerkesztők ebben a részben is a bemutatott kötet rövid ismertetőjét nyújtják, mellette a kötet színes borítójának képével. Külön értéke a munkának, hogy a kiadvány záró fejezetében Szakirodalmi ajánlók szülőknek címmel, remek kézikönyvek, pszichológiai és pedagógiai tárgyú, ismeretterjesztő munkák szerzőjét, címét és rövid ismertetőjét adja olvasóinak. A 28 oldalas, karcsú füzetke záró „akkordjaként” a pécsi gyermekkönyvtár használatáról, a beiratkozás feltételeiről és a nyitva tartásáról tájékozódhatnak az ifjú olvasók és szüleik, akik ismereteiket a kiadvány által ajánlott, a Csorba Győző Könyvtár Körbirodalom Gyermekkönyvtárának remek interaktív honlapjával (http://borbirodalom,baralib.hu) is kibővíthetik.
A kötet értékéből természetesen semmit sem von le az a tény, hogy azonos címmel 1995-ben, a Könyvtári Intézet (akkor még Könyvtártudományi és Módszertani Központ) kiadásában Bocsák Veronika, Benkő Zsuzsanna és Hölgyesi Györgyi szerzői közreműködésével megjelent egy vaskos kötet, amely a ’70-es évektől 1994-ig dolgozta fel, címleírások és rövid recenziók formájában a hazai könyvkiadásban megjelent, gyermekeknek szánt és ajánlott irodalmi alkotásokat.
A mostani remek kiadvány vitathatatlan érdeme, hogy a szülők, nevelők, gyermekkönyvtárosok számos jó ötletet, inspirációt, megerősítést kaphatnak ahhoz, hogy eredményesebben dolgozhassanak az olvasóvá nevelés terén. Minél szélesebb körben érdemes megismerni és másoknak is ajánlani a színes füzetet.
(Olvass nekem! Ismeretterjesztő és könyvajánló segédlet szülőknek. Főszerk. Béres Judit. Ill. Steiner Lídia. Pécs, Csorba Győző Könyvtár, 28 p.)

Címkék

(1) (1) (12) (2) (2) (3) (3) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (10) (3) (2) (3) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (3) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (3) (2) (1) (1) (19) (12) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (7) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (3) (3) (1) (1) (5) (3) (2) (1) (1) (1) (3) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (2) (5) (1) (2) (1) (2) (1) (2) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (6) (28) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (7) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (3) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (10) (1) (2) (1) (1) (2) (1) (1) (4) (1) (1) (5) (1) (1) (1) (1) (16) (4) (6) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (27) (3) (10) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (8) (3) (4) (1) (1) (1) (1) (1) (9) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (12) (3) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (7) (11) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (4) (2) (10) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (2) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (4) (4) (1) (10) (1) (2) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (30) (3) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (32) (1) (1) (2) (1) (1) (2) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (9) (1) (1) (1) (4) (3) (1) (1) (1) (2) (2) (2) (1) (1) (1) (2) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (3) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (6) (3) (1) (19) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (3) (4) (1) (9) (2) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (3) (5) (15) (1) (3) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (2) (1) (1) (2) (1) (1) (3) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (10) (2) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (4) (1) (1) (1) (1) (7) (5) (1) (2) (1) (1) (1) (2) (6) (1) (2) (1) (2) (1) (2) (1) (1) (1) (13) (1) (1) (2) (4) (3) (1) (1) (3) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (3) (1) (38) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (3) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (3) (1) (6) (1) (6) (17) (1) (1) (1) (1) (6) (1) (2) (1) (3) (1) (1) (1) (1) (19) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (3) (1) (1) (4) (1) (3) (1) (1) (2) (9) (1) (1) (4) (1) (1) (2) (1) (21) (6) (5) (1) (2) (1) (1) (2) (3) (1) (1) (1) (1) (3) (1) (1) (1) (8) (1) (25) (1) (1) (1) (1) (2) (6) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (18) (3) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (4) (14) (1) (2) (1) (1) (1) (2) (2) (14) (7) (2) (4) (2) (3) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (3) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (2) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (2) (5) (1) (1) (1) (1) (2) (22) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (2) (1) (2) (1) (1) (2) (1) (1) (3) (1) (1) (1) (6) (1) (4) (1) (1) (1) (10) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (4) (1) (1) (3) (12) (1) (4) (1) (1) (3) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (17) (3) (1) (1) (1) (3) (1) (2) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (6) (1) (1) (1) (1) (5) (2) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (9) (1) (2) (1) (4) (1) (1) (1) (1) (3) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (3) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (59) (1) (1) (1) (3) (3) (1) (3) (11) (4) (1) (3) (1) (1) (2) (2) (2) (1) (4) (1) (5) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (7) (9) (1) (1) (7) (6) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (7) (42) (3) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (9) (1) (2) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (2) (2) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (2) (2) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (2) (6) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (4) (1) (1) (4) (6) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (2) (1) (4) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (4) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (4) (1) (1) (1) (1) (4) (4) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (6) (1) (4) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (5) (1) (2) (2) (8) (1) (7) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (3) (1) (1) (1) (2) (1) (2) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (2) (1) (1) (2) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (5) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (2) (8) (1) (1) (1) (4) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1) (1)