Az MKM Kulturális Örökség Főosztály Könyvtári Osztály vezetője a kővetkező levéllel fordult a szakmai szervezetek vezetőihez:
A múlt év végén az Országgyűlés számunkra örvendetesen elfogadta a nyilvános könyvtári ellátásról is szóló 1997. évi CXL törvényt, és hozzákezdtünk a követő jogszabályok előkészítéséhez is.
Egyik fontos és sürgő feladatunk a Könyvtári Intézetről szóló jogszabály előkészítése, egyben az Intézet munkájának új alapokon történő megszervezése. Ugyancsak hasznos lenne minél előbb fölállítani az 1997. évi CXL. Törvény 62. §-ában szabályozott Országos Könyvtári Kuratóriumot, amely közreműködik az Országos Széchényi Könyvtár és a Könyvtári Intézet irányításában. Elképzelésünk szerint ez a Kuratórium a két intézmény irányításában úgy venne részt, hogy képviselné a könyvtári rendszer egészét és az illetékes felügyeleti szerveket.
Mint ahogy a törvény előkészítése során is bebizonyosodott, a minisztérium és a szakmai szervezetek együttműködése gyümölcsöző, így most is számítok tevékeny közreműködésükre.
1. Kérem véleményét, javaslatait arról, hogy a tagok milyen szolgáltatásokat, milyen tevékenységek ellátását várják el a könyvtári rendszer szakmai intézetétől.
2. Kérem javaslatait az Országos Könyvtári Kuratórium összetételére és működésére vonatkozóan.
Üdvözlettel és köszönettel
Dr. Skaliczki Judit osztályvezető
A Magyar Könyvtárosok Egyesülete elnökségének
javaslata*
Az elnökség megtárgyalta – a tárgyban kapott felkérés alapján – a Könyvtári Intézet szervezeti helyével, jogállásával és ezzel kapcsolatos elvi, finanszírozási kérdéseivel kapcsolatos, valamint az Országos Könyvtári Kuratórium feladataival és összetételével kapcsolatos kérdéseket. Javaslataink az alábbiak:
Könyvtári Intézet
A Könyvtári Intézet (továbbiakban KI) az Országos Széchényi Könyvtár (továbbiakban: OSZK) szervezetében (ill. ahhoz szervezetileg kapcsolódva), az OSZK épületében, de irányítása és finanszírozása tekintetében – az alábbiak értelmében – önállóan működjön. E megoldás semmiképpen sem veszélyeztetné az intézet jogszabályban megfogalmazott feladatainak végrehajtását, és ugyanakkor gazdasági, adminisztratív és szakmai tekintetben egyaránt számottevő előnyökkel járna. A minden tekintetben önálló intézetet szakmailag gyengébbnek, költségek és teljesítmény tekintetében kevésbé hatékonynak és – lásd a napokban kapott németországi információkat – jövőjét illetően bizonytalanabbnak tartanánk.
A KI saját költségvetése szerint gazdálkodjon, amelyet illetően az OSZK-nak ne legyen rendelkezési joga, de finanszírozási kötelezettsége sem. A KI helyiségeinek és az épület erre jutó részének fenntartási költségeit, a biztonsági szolgálat költségeit és más hasonló, az épület egészével kapcsolatos költségek fedezetét az OSZK költségvetésében kell – maradéktalanul – biztosítani. Hasonlóképpen az OSZK költségvetésében kell biztosítani a fedezetet (bár ennek – nézetünk szerint kedvezőtlenebb – alternatívája lehet az intézet vonatkozó saját kapacitásának kiépítése és finanszírozása) a KI – elkülönített – munkaügyeinek, pénzügyeinek és számvitelének intézésére szolgáló személyi és technikai kapacitásra. A KI által az OSZK-tól igénybe vett technikai szolgáltatások (nyomdai, számítástechnikai stb. szolgáltatások) ellenértékét az OSZK számlázza a KI-nek, és az – költségvetése terhére – e számlákat fizesse ki.
A KI-t az MKM irányítsa és felügyelje; ebben működjön közre az Országos Könyvtári Kuratórium (továbbiakban: OKK). A KI fejlesztési, beruházási és munkaterveit, valamint beszámolóit a miniszter (az MKM) hagyja jóvá, az OK véleményét figyelembe véve.
A KI igazgatóját a miniszter nevezze ki, az OKK és az OSZK főigazgatója véleményének meghallgatásával. Az igazgatóra vonatkozó munkáltatói jogok meghatározott részének gyakorlását a miniszter az OSZK főigazgatójára ruházhatja át. A KI igazgatója gyakorolja a munkáltatói jogokat a KI munkatársai tekintetében.
A KI keretében működő Könyvtártudományi (a jövőben talán helyesebben: könyvtár- és információtudományi) Szakkönyvtárat fel kell venni a nyilvános könyvtárak jegyzékébe, és ennek megfelelően kell kezelni.
A KI keretében kell működtetni – a jelenlegi vagy azoknál kedvezőbb finanszírozási feltételek mellett – a könyvtári szaksajtó szerkesztőségeit és az országos (tehát nem valamely könyvtártípus, vagy régió könyvtárosait és könyvtárait képviselő) társadalmi szakmai szervezetek titkárságait.
Országos Könyvtári Kuratórium (nem ismételve az e vonatkozásban a KI kapcsán leírtakat)
a) Az OKK az OSZK és a KI irányításában való közreműködése során a könyvtárhasználói igényeket és érdekeket képviselje.
b) Az OKK véleményezze az OSZK és a KI fejlesztési, beruházási és munkaterveit, költségvetési javaslatait, valamint beszámolóit. E tevékenységet az MKM – az OKK felkérésére, szükség szerint – a szakértők bevonásával támogassa.
c) Az OKK egyben betölti az OSZK és a KI vezetői kinevezése tekintetében a pályázók alkalmasságának elbírálását végző bizottság szerepét.
d) Az OKK lépjen fel kezdeményzően az OSZK ill. a KI tekintetében általa lényegesnek tartott fejlesztéseket és egyéb változtatásokat illetően.
e) Kívánatosnak látszik a KI irányításának támogatására külön albizottság létrehozása az OK-n belül.
f) Az OKK tagjai között szerepeljenek a tudományos, gazdasági és szellemi élet e területen jártas kiemelkedő személyiségei és a könyvtári szakterület jeles képviselői.
g) Az OKK tagjait a miniszter kérje fel és mentse fel személyes minőségükben; a könyvtári szakterület képviselői tekintetében meghallgatva és mérlegelve a szakmai társadalmi szervezetek javaslatait.
h) Az OKK tagjainak felkérése 4 évre szóljon, és egyszer legyen meghosszabbítható.
Vajda Erik
* A dőltbetűs részeket az elnökséggel nem egyeztettem; ezek – reményeim szerint az egyeztetett részek szellemében tett – saját javaslataim. V. E.
Az Informatikai és Könyvtári Szövetség
javaslata
Könyvtári Intézet
A Könyvtári Intézetnek önállóan gazdálkodó, állami fenntartású költségvetési intézménynek kell lennie.
Feladatköre kettős: részben a minisztérium könyvtári osztályának munkáját kell segítenie, részben pedig a szakmát kell szolgálnia.
Alapfeladatai:
1. Az országos könyvtári rendszer működésének rendszeres felmérése, elemzése, kutatása.
2. A könyvtári jogszabályokhoz, azok aktualizálásához háttéranyagok készítése.
3. A könyvtári törvény 60. § (3) bekezdésében megfogalmazott további szolgáltatások.
Kiegészítő szolgáltatások: minden olyan szolgáltatás, amelyre a könyvtári rendszer felhasználói igényt tartanak, és amelyet részben vagy egészében finanszíroznak.
Az intézet gazdálkodása:
Költségvetését az MKM költségvetésében külön soron kell tervezni.
Az intézet vegye át az OSZK-tól a működéséhez szükséges infrastrukturális feltételeket, ugyanakkor térítse önálló költségvetéséből a működési költségeket (fűtés, világítás, takarítás).
Könyvtári Kuratórium
Feladatköre:
A Könyvtári Kuratórium a Országos Széchényi Könyvtár, a Könyvtári Intézet és a központi szolgáltatások irányításában és fejlesztésében működik közre. A két említett intézmény vezetőjének kiválasztásában egyetértési joga van, a központi szolgáltatások és a fejlesztések terén javaslattételi joga, a munkaterv, a költségvetés, a beszámoló, az SZMSZ kérdéseiben pedig véleményezési joga.
Tagjai:
Kilenc tagú, ebből ötöt a két szakmai ernyőszervezet, az Informatikai és Könyvtári Szövetség, valamint a Magyar Könyvtárosok Egyesülete delegálhat, hármat az ágazati miniszter, a kilencedik pedig az MKM Könyvtári Osztályának mindenkori vezetője. A tagok megbízási ideje három év, ez egyszer meghosszabbítható (ez alól természetesen kivétel a könyvtári osztály vezetője). Az OSZK-val és a Könyvtári Intézettel foglalkozó üléseken tanácskozási joggal, állandó meghívottként vesznek részt az intézmények igazgatói.
Nyilvánossága:
A kuratórium üléseinek jegyzőkönyve alapján tájékoztató készül a szakma számára, mely a szaklapokon keresztül kerül nyilvánosságra.
Működése:
Titkársága a minisztérium könyvtári osztályán működik, ennek pénzügyi feltételeit külön kell biztosítani. A működési költségeket szintén a könyvtári osztály kezeli.
Zalainé Kovács Éva
Az Egyetemi Könyvtárigazgatók Kollégiumának
javaslata
I. A Könyvtári Intézet feladatai, hatásköre
1. Alapító okiratában a globális célok, valamint a funkciók és a jogállás tisztázása szükséges (háttér-intézmény, kvázi-önálló intézmény, továbbá finanszírozási módját tekintve költségvetési, közalapítványi, egyéb non-profit közhasznú formában működik-e stb.)
2. Meg kell határozni, milyen, a nyilvános könyvtári ellátást szolgáló feladatokat lásson el javaslattételi, véleményezési, döntési kompetenciákkal, továbbá végrehajtási szinten milyen nyilvántartási és egyéb adminisztratív tevékenységek tartoznak az Intézethez.
3. A konkrét feladatok felsorolásszerűen az EKK tagjainak javaslatait összefoglalva, de nem egyeztetve: hatósági; tanácsadó; könyvtári kutatások koordinálása; továbbképzés; szakmai irányelvek, ajánlások, minta-alapszabályzatok (SzMSz-ek) kidolgozása, valamint információs szolgáltatások a szakmának; a szakfelügyelet ellátása; hazai és nemzetközi szakmai kapcsolatok gondozása; konferenciák szervezése; szakkönyvtár működtetése.
II. Országos Könyvtári Kuratórium feladatai, hatásköre
1. Alapító okiratában a működtetés célja, formája, finanszírozása.
2. A könyvtári ellátás stratégiai fejlesztési irányainak kijelölése, az ezekhez rendelt pénzforrások, úgy mint különböző költségvetési pénz-alapok pályázati céljainak összehangolása, közalapítványok, a könyvtárak működésének felügyelete, az MKM könyvtári ellátás fejezeti címein rendelkezésre álló pénzeszközök felhasználásának kontrollja.
3. A nyilvános könyvtári ellátást biztosító intézmények körének meghatározása, az egyes intézmények nyilvánossá minősítése, akkreditálása.
4. A szakmai-etikai irányelvek működésének felügyelete a könyvtárhasználók jogainak biztosítására.
III. Az Országos Könyvtári Kuratórium összetétele
1. Könyvtárhasználó csoportok képviselői (diákönkormányzatok, oktatók, kutatók stb.);
2. Fenntartók képviselői;
3. Könyvtárosok intézmény-típusonként;
4. Szakmai érdekképviseleti delegálás (egyesületek);
5. MKM, PM, BM, IM delegáltjai.
Huszár Ernőné dr.
A Magyar Orvosi Könyvtárak Szövetségének
javaslata
Könyvtári Intézet
A törvény a Könyvtári Intézet feladatrendszerét jól körülhatárolja, a rendeletnek kell kimondani az eddigi – a KMK-ra vonatkozó -jogszabályoknak a hatályvesztését. A rendelet lehet Alapító Okirat, melynek a következőket kell tartalmaznia:
1. Az Intézet adatai, a jogelődre vonatkozó jogszabályok.
1.1. Az Intézet lehet a) költségvetési szerv;
b) közalapítvány;
c) alapítvány;
d) társadalmi szervezet;
e) gazdasági társaság.
Mindegyik jogállással kapcsolatban lehetnek érvek és ellenérvek. A jogalkotó szándékát figyelembe véve a költségvetési szerv forma a legműködőképesebb. A demokratikus működés biztosítéka a Kuratórium, melyben a szakmai szervezetek képviseltethetik magukat.
Nem hagyható figyelmen kívül az sem, hogy az Intézet jogállása az OSZK-étól nem térhet el.
1.2 Az Alapító Okirat kidolgozásakor az 1992. évi XXXVIII. törvény 88. §-a az irányadó.
2. Alaptevékenység
képzés, továbbképzés, képzéskoordinálás:
tájékoztatás;
készségszintű oktatás;
tanfolyamszerű képzés.
szakkönyvtár és információs rendszer működtetése:
a hazai szakirodalom teljes körű,
a hungarikák és
a külföld szakirodalmának reprezentatív gyűjtése;
Minerva, MAKSZAB, KDSZ, SDI.
Új könyvek, közös katalogizálás:
a köteles példányon alapuló, a nemzeti bibliográfiákkal együttműködő információs rendszer;
bekapcsolódás a MOKKA programba, közös katalogizálás.
a könyvtárak marketing tevékenységének és kutatómunkájának kezdeményezése és összehangolása különböző formák alkalmazásával;
szabványok, szabályozók kidolgozása a szakmai szervezetekkel, az országos szakkönyvtárakkal együttműködve;
irányelvek, szabályzatok elkészítése:
a szakmai szervezetekkel és az országos szakkönyvtárakkal;
tanácsadó és tájékoztatási központi feladatok: szakmai tanácsadás: jogi tanácsadás; referenciaszolgáltatás; a fenntartók és a felügyeleti szervek szükség szerinti tájékoztatása; a könyvtárosok szakmai érdekképviselete;
public relations, human relations:
médiák;
gazdasági társaságok;
oktatási és művelődési intézmények;
államigazgatási és államhatalmi szervek;
erőszakszervezetek;
egyházak;
társadalmi szervezetek;
országos statisztika, benne szakkönyvtári és közművelődési könyvtári statisztika – számítógépes elérhetőséggel;
egyéb feladatok, pl. kiadói tevékenységével az a)–i) pontokban leírtak elősegítése.
3. Az alaptevékenységen belül, az alaptevékenység feltételeként rendelkezésre álló s e célra csak részben lekötött személyi és anyagi kapacitások fokozott kihasználása:
könyvtárak, tájékoztatási intézmények, szakmai szervezetek, társadalmi szervezetek, magánszemélyek információellátása külön megrendelés alapján;
az alaptevékenység során keletkezett termékek értékesítése;
terem, eszköz bérbeadása;
fölöslegessé vált eszközök értékesítése.
4. Vállalkozói tevékenység:
Az alaptevékenység körébe nem tartozó kiadói, nyomdai tevékenység, fordítás, tolmácsolás, lektorálás, szerkesztés, kiállítás, szaktanácsadás, szakvélemény, tervezés, szervezés, rendezés.
5. Az Intézet
jogállása: jogi személy;
gazdálkodási jogköre: önállóan gazdálkodó költségvetési szerv.
6. Kinevezési rend:
Az Intézet vezetőjét (főigazgató vagy igazgató) – nyilvános pályázat alapján az Országos Könyvtári Kuratórium javaslatára a miniszter nevezi ki, és a Kuratórium gyakorolja a munkáltatói jogokat.
7. Szervezeti és működési szabályzat:
az Intézet készíti el az Alapító Okirat megjelenését követő 60 napon belül;
a Szabályzat a felügyeleti szerv (MKM) jóváhagyásával lép érvénybe.
Könyvtári Kuratórium
A kuratóriumnak nem lehet tagja, illetőleg elnöke:
az MKM tisztségviselője, munkatársa;
az OSZK munkatársa;
a Könyvtári Intézet munkatársa;
szakszervezeti tisztségviselő, munkatárs.
A kuratórium jogköre:
a Szervezeti és működési szabályzat elfogadása;
az OSZK és a KI éves gazdasági tervének elfogadása és mérlegének megállapítása;
javaslattétel az MKM-nek az állami költségvetési támogatás, céltámogatás összegére;
az OSZK és a KI éves munkatervének elfogadása, a tervben leírtak ellenőrzése;
a törvényesség betartásának ellenőrzése.
3. A kuratórium és az elnökség működése:
a kuratórium, illetőleg az elnökség a feladatai ellátásához szükséges gyakorisággal ülésezik, de a kuratórium legalább negyedévente, az elnökség pedig legalább havonta. Az ülést a kuratórium elnöke hívja össze. A kuratórium tagjai többségének kérésére az elnök köteles az ülést 14 napon belül összehívni;
a kuratórium tagjainak szavazati joga egyenlő;
c) az ülés akkor határozatképes, ha azon a tagok több mint a fele jelen van. A határozat meghozatalához a jelenlévők többségének szavazata szükséges;
az összes tag szavazatának kétharmadára van szükség az elnök vagy az alelnökök visszahívásáról történő döntés esetén;
az ülés napirendjét az elnök állítja össze. A napirendre a kuratórium bár mely tagja tehet javaslatot: ennek elfogadásáról az ülés dönt;
a kuratórium ügyintéző, ügykezelő és ügyviteli teendőit a kuratórium titkársága látja el. A titkárság szervezetére és működésére vonatkozó szabályokat az alapító okirat állapítja meg.
4. A kuratórium felügyeleti szerve az MKM.
5. A kuratóriumi tagok díjazása:
elnök: a miniszteri fizetés 70%-a;
alelnökök: a miniszteri fizetés 50%-a;
a kuratórium tagjai: a miniszteri fizetés 10%-a. Költségtérítés a kuratórium valamennyi tagját megilleti.