Nagy KUL-TÚRA avagy KUL-Túra Élmény

Kategória: 2010/ 7

Pályázati előzmények

Az Oktatási és Kulturális Minisztérium a 2008-ban meghirdetett Reneszánsz Túrák sikerét értékelve, 2009-ben folytatta a diákcsoportok országos utaztatási programját, kibővítve a könyvtárakkal, a levéltárakkal, azaz a teljes közgyűjteményi körrel. A Magyar Turizmus Zrt. ezt az évet a “Kulturális Turizmus Évének” nyilvánította, amelyhez kapcsolódva az Oktatási és Kulturális Minisztérium Nagy KUL-TÚRA címmel pályázatot jelentetett meg. A 2009. március 6-án megjelent OKM-felhívás olyan projektet hirdetett meg, amelynek célja, hogy “a diákok informális keretek között, élményszerű programok segítségével ismerkedjenek meg a közgyűjteményekben őrzött tudásanyaggal” (http://www.okm.gov.hu/kultura/archivum/2009-evi-nagy-kul-tura).
A pályázati felhívás a közgyűjteményeket szólította meg olyan komplex programcsomagok kidolgozására, amelyeket az intézmények a Nagy KUL-TÚRA kínálta lehetőségeket igénybe venni kívánó iskolai csoportok résztvevőinek felkínálhatnak. Az osztályok számára a pályázat egy kiválasztott múzeum, könyvtár vagy levéltár, illetve közös program esetében több intézmény megtekintését, ott a (múzeum)pedagógiai programon való részvételt és a diákoknak biztosított kiadványok árát, valamint az utazási költségek finanszírozását vállalta.
A kidolgozott ajánlatokkal szemben alapvető elvárás volt, hogy azok az említett pályázat keretein kívül is a kulturális turizmus résztvevői számára versenyképes turisztikai termékként felkínálhatók és fenntarthatók legyenek. A felhívásban megfogalmazódott, hogy előnyt élveznek azok a komplex szolgáltatások, amelyeket több közgyűjtemény együtt dolgoz ki és bonyolít le.
A Közgyűjteményi Főosztálynak a Nagy KUL-TÚRA projektbe új elemként sikerült bekapcsolnia a könyvtári területet a pályázati kiírás 5. pontjában, amely A papirusztekercstől az e-Könyvtárakig – A Múlt és Jövő találkozása egy helyen címet viselte.
A benyújtás határideje 2009. március 27-e volt, a beküldendő pályázati anyagnak pedig az alábbiakat kellett tartalmaznia: a program rövid bemutatását, az ehhez kapcsolódó, pedagógusoknak szóló módszertani segédanyag ismertetését ajánlott irodalommal – kitérve a ráhangoló óra, valamint a részvételt követő feldolgozó óra anyagára is -, a pénzügyi kalkulációt, valamint a diákoknak adandó kiadvány(ok) adatait. A befogadás feltétele volt, hogy a résztvevő intézmény garantálja legalább egy osztálynyi diák – megfelelő szakmai és infrastrukturális körülmények között történő – egyidejű foglalkoztatását, megfelelő minőségű és mennyiségű segédanyag biztosítását.
A pályázati lehetőségről az OKM honlapján, a Katalisten, valamint a Főiskolai és Kari Könyvtárigazgatók Szövetsége levelezőlistáján megjelent felhívás alapján tájékozódhattunk.
“A papirusztekercstől az e-Könyvtárakig – A Múlt és Jövő találkozása egy helyen”

A résztvevők köre a műemlék könyvtárakra és a XXI. századi informatikával felszerelt könyvtárakra terjedt ki.
A pályázati felhívás 5. pontja konkrétan megszólította intézményünket, a Nyugat-magyarországi Egyetem Savaria Egyetemi Központ Könyvtárát. “…a tudományok, az irodalom, az olvasás népszerűsítésének további helyszíneiként illeszthetők az útvonalba az ezredforduló táján épült új, multifunkcionális könyvtárak, amelyek a legmodernebb információs és kommunikációs eszközökkel vannak felszerelve – lehetővé téve, hogy a világ bármely táján működő könyvtár és múzeum kapcsolatban lehessen egymással – emellett modern kulturális és közösségi térként is funkcionálnak (Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár, Szegedi Egyetemi Könyvtár, Corvinus Egyetem Könyvtára, Savaria Egyetemi Központ Könyvtára stb.).” (http://www.okm.gov.hu/kultura/archivum/2009-evi-nagy-kul-tura)
Részvételi szándékunkat motiválta az is, hogy a használók minél jobb kiszolgálása mellett fontos feladatunknak tartjuk, hogy a közoktatásban részt vevők – a közeljövőben egyetemi hallgatóvá felnövekvő generáció tagjai – megismerhessék az információs társadalom egyik legfontosabb intézményét, a könyvtárat és az általa nyújtott korszerű szolgáltatásokat.
Úgy gondoltuk, hogy az egyetemhez tartozó modern, XXI. századi könyvtár belső környezetének, működésének megismerése inspiráló hatással lehet a diákok későbbi tanulási, ismeretszerzési szokásaira csakúgy, mint továbbtanulásuk helyszínének kiválasztására.

A felhívástól a program megszületéséig

A pályázati kiírást és benne intézményünk említését március 11-én a könyvtárunk tájékoztató könyvtárosa jelezte, körvonalazva az együttműködés konkrét lehetőségét.
A gondolatot hamar tettek követték. Az első ötletek gyorsan megszülettek: egész napos tanulmányi kirándulásban kellene gondolkodni, olyan foglalkozás jöhetne szóba, amely többféle érzékszervre hat és mindenképpen mozgásos, a felhívásnak megfelelően együttműködést tesz lehetővé más intézményekkel, és összekapcsolja a múltat a jelennel.
Lehetőségként és kipróbált gyakorlatként adódott a 2008. évi MKE Könyvtárosok vándorgyűlésére készített “Gyalog galopp Szombathelyen” program, amelynek kidolgozói Östör Szabina és Tóth Norbert könyvtáros informatikus szakos hallgatók voltak. Ez akkor lehetőséget adott a vándorgyűlés résztvevőinek, hogy a “Tekergők térképe” alapján kiscsoportban megismerhessék Szombathelyt. A cím tehát adta magát: “Ókori gyalog galopp Savaria földjén”.
Felmerült a kérdés, hogyan kapcsoljuk be a könyvtárat a programba? Szervezzünk “Digitális erőd” (interaktív kaland-) játékot, amelynek intézményünkben már hagyományai vannak, a téma pedig legyen az ókor.
Végiggondoltuk a lehetséges helyszíneket, és felvettük a kapcsolatot az együttműködő intézményekkel, a Vas Megyei Múzeumok Igazgatóságával, a Szombathelyi Egyházmegyei Könyvtárral, a Savaria Történelmi Karnevál Közhasznú Alapítvánnyal; célcsoportként pedig meghatároztuk a 11-14 és a 15-18 éves korosztályt. A két program a felkeresendő helyszínek számában és időtartamában különbözött.
A pályázat körvonalazódott, ezután az események felgyorsultak. A korosztályok szerinti célcsoportoknak megfelelően kialakultak a programok az útvonalakkal, a helyszínekkel, és aláírtuk az együttműködési nyilatkozatokat. A tanári segédanyag elkészítéséhez igénybe vettük Varga Hedda történelem szakos tanár és iskolai könyvtáros segítségét, az intézményünkben szakmai gyakorlaton lévő hallgatók pedig irodalomkutatást végeztek, így a pedagógusok megfelelő szakmai segítséget kaptak a tanulók felkészítéséhez és a levezető óra tematikájához. A pénzügyi terv elkészítése nem kis fejtörést okozott, hiszen a középiskolások programjában lévő sokféle helyszín miatt a megengedett keretet túlléptük, ezért ez többszörös egyeztetésen ment keresztül. A pályázatot végül a három együttműködő partnerrel, két korosztály számára részletesen kidolgozva határidőre benyújtottuk. Az egyidejűleg megcélzott résztvevői kört egy osztálylétszámban, de maximum negyven főben határoztuk meg.

A Savaria Egyetemi Központ Könyvtára pályázatának célja

Az osztályközösségek számára lehetőséget kívántunk teremteni arra, hogy szombathelyi tanulmányi kirándulásuk során jelentős kulturális, történelmi örökséget hordozó helyszíneket látogassanak meg egy élményekben gazdag nap keretében. Kitűzött célunkat több intézmény együttműködésével, sajátos módszertani megoldásokkal igyekeztünk megvalósítani, hogy a város-, a könyvtár- és múzeumlátogatás során látottak az oktatási-nevelési munkába is hasznosan beépüljenek.
A program a komplex ismeretszerzést támogatta: szövegértés, térképolvasás, történelmi, vizuális, hadtudományi ismeretek, az információtechnológia alkalmazása, és mindezeket a könyvtár mint XXI. századi tudásközpont foglalta keretbe.
Az osztályok tanulói a Nyugat-magyarországi Egyetem Savaria Egyetemi Központ Könyvtárában jelentkeztek, majd annak megtekintése után, az általunk készített “Tekergők térképe” utasításait követve felkeresték Szombathely ókori nevezetességeit – amelyekről a legfontosabb információkat a tájékoztató füzetben is olvashatták -, s néhány kiemelt helyszínen tárlatvezetés is segítette a történelmi múlt emlékeinek megismerését.
A csoportot helyi vezetők kísérték végig a kijelölt útvonalon, ez lehetőséget adott az útközben adódó kérdések megválaszolására. Az útvonal és a programok kijelölésekor figyelemmel voltunk arra, hogy az ókor mint időtényező folyamatosan jelen legyen, ugyanakkor mint szabadidős program ne legyen megterhelő a résztvevők számára.
Az út végén “Digitális erőd” játék várta a diákokat, ennek során a könyvtár eszközparkja segítségével, a “gyalog galopp” során megszerzett ismeretek felhasználásával feladatokat kellett megoldaniuk a “tekergőknek”, eközben megismertek egy korszerű, közösségi térként is funkcionáló könyvtárat.

Mi is ez a “Digitális erőd” játék?
- Egyfajta projektmunkaként fogható fel, amelynek alapja az együttműködés készsége.
- Tervezése során lehetőség van arra, hogy egy-egy téma köré csoportosítva állítsuk össze a feladatokat, de arra is, hogy több témát felölelően egy komplexebb feladatsor összeállításával segítsük elő az ismeretszerzést.
- Az egymásból következő feladatok megoldásába valamennyi dokumentumtípus és az internet is bevonható.
- A játék nagymértékben hozzájárulhat ahhoz, hogy a rendelkezésre álló technikákat, forrásokat széleskörűen, tudatosan, hatékonyan és eredményesen alkalmazzák a tanulók.
- A kérdések megválaszolásában központi szerepet kap a számítógép, az emberi tervezés, az információk pontos feldolgozása és használata.

A program befogadása és kommunikációja

A Nagy KUL-TÚRA pályázatot bíráló bizottság 2009. április 9-i ülésén hozott döntése alapján programajánlatunk “a kiírásban foglalt szakmai elvárásoknak minden tekintetben megfelelt, így azt a »Nagy KUL-TÚRA« múzeumpedagógiai, könyvtári és levéltári programokon való részvétel támogatása közoktatási intézmények számára címmel meghirdetendő pályázat programkínálatába” beillesztették (Értesítő levél, 2009. április 21.).
A KUL-Túra Élmény pályázaton megjelentetett programcsomag kidolgozásáért az OKM intézményünket 100 000 Ft támogatásban részesítette, amely lehetővé tette nívósabb tájékoztató füzet elkészítését.
A nyertes pályázat – többszöri pontosítás és egyeztetés után – felkerült a webre: Nagy KUL-TÚRA 2009. – Vidéki programajánlat (azonosítók: VAS/2-3-4/1; VAS/
2-3-4-5-6/1) (http://www.museum.hu/kultura/files/VAS_02_03_04.pdf). A felkészüléshez használható írott és elektronikus források megjelentek a Nyugat-magyarországi Egyetem Savaria Egyetemi Központ Könyvtárának weblapján is (http://www.bdf.hu/konyvtar/nagy_kultura_linkgyujtemeny.htm).
Az ország több könyvtára – közöttük egyetemi könyvtárak, közkönyvtárak, szakkönyvtárak, műemlékkönyvtárak (összesen 18 intézmény) – nyújtott be pályázatot, amelyet szakértői bizottság minősített, és tett közzé az iskolák számára. Öt egyetemi könyvtár által kínált hét programcsomag – köztük intézményünké is – felkeltette a pedagógusok érdeklődését, így lettünk érintettjei a 2009. évi közoktatási pályázatban a KUL-Túra Élmény címmel megjelent kiírásnak. Könyvtárunkat tíz iskola jelölte meg kirándulásának célpontjaként, nyolc általános és két középiskola, összesen 447 tanulóval.
Az egyetemi könyvtárak programjai közül a legtöbb látogatót a Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár ajánlata vonzotta 800 résztvevővel. Ezt követte a mi “ókori projektünk” 447 tanulóval, majd a Pécsi Tudományegyetem Egyetemi Könyvtára 417 diákkal.
Az iskolák a 2009. május 29-én megjelent felhívásra (http://www.okmt.hu/?oldal_id=185) 2009. június 29-éig nyújthatták be pályázataikat az OKM Támogatáskezelő Igazgatóságához. A közoktatási intézmények és a programajánlók között a kapcsolatot a KUL-Túra Élmény Programiroda, személyesen Kotzián Orsolya munkatárs tartotta. Az időpontok egyeztetése is az ő hatáskörük volt; a közös munka során nagyfokú segítőkészséget és rugalmasságot tapasztaltunk.
A KUL-Túra Élmény kiírásra beérkezett pályázati anyagokat az OKMT munkatársai augusztus 31-éig értékelték és összesítették, ennek eredményeként 52 000 jelentkezőt regisztráltak.

Ókori gyalog galopp Savaria földjén -  felfedező séta a “Tekergők térképe” alapján

Az egyetemi könyvtárunkat választó iskolák a környező megyékből érkeztek: Zalából 5, Veszprémből 2, Győr-Moson-Sopron, Somogy és Vas megyéből 1-1. A résztvevő 10 iskola:
- Általános Iskola, Óvoda és Kollégium, Pacsa (45 fő)
- II. Rákóczi Ferenc Gyermekotthon és Általános Iskola, Alsóbélatelep (9 fő)
- Dél-Zalai Általános Iskola Becsehely, Bázakerettyei Tagintézmény, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény (54 fő)
- Szász Márton Általános Iskola, Szakiskola, Speciális Szakiskola és EGYMI, Tapolca (45 fő)
- Széchényi Ferenc Általános Iskola, Fertőszéplak (20 fő)
- Galamboki Általános Iskola és Óvoda (40 fő)
- Neumann János Általános Iskola, Szombathely (67 fő)
- Dózsa György Általános Iskola, Veszprém (100 fő)
- Zsigmondy Vilmos és Széchenyi István Szakképző Iskola, Nagykanizsa (46 fő)
- Fehérlófia Waldorf Iskola, Nemesvámos (21 fő)

A pályázat lebonyolítására 2009. szeptember 1. és november 30., valamint 2010. február 1. és április 30. között nyílt lehetőség. Az általunk kínált program megvalósításának idejét rövidítette az a tény, hogy a meglátogatandó szabadtéri helyszínek október végén bezártak és április 1-jén nyitottak ki újra.
Az első diákcsoport 2009 októberében érkezett hozzánk Pacsáról, a többi iskola látogatása a fenti ok miatt 2010 áprilisára koncentrálódott. A megvalósítás során az időtényező mellett nehézséget jelentett az OKMT által elfogadott osztálylétszám is (21-100 főig) – miközben a meghirdetett létszám maximum negyven fő volt.
A résztvevő osztályok felkészülését, a programra való ráhangolódását segítendő a honlapunkon elhelyeztük azt a linkgyűjteményt az elektronikus és hagyományos források felsorolásával, amelyet a hallgatók állítottak össze (http://www.bdf.hu/konyvtar/nagy_kultura_linkgyujtemeny.htm).
A délelőtt folyamán a gyalog galopp séta zajlott a városban, amelyhez minden esetben kísérőt biztosítottunk. A nagy létszámú iskolák esetén az útvonalat két irányból járták végig a csoportok, pontos időtervet készítve minden egyes csapatnak a helyszíneken való “ütközések” elkerülése végett.
Programunkat eredendően egy osztálynyi tanulóra dolgoztuk ki, ehhez képest az iskolák öt esetben 40 fő feletti létszámmal érkeztek, ami a Projektiroda egyeztető munkáján túl komoly szervezést igényelt minden alkalommal. Az októberi program a kiírásnak megfelelően zajlott le, a tavaszi nagy létszámok miatt azonban újra kellett gondolni a megvalósítás lehetőségét. A “Digitális erőd” játékot az olvasóteremből át kellett tenni a számítógépes laborba és a könyvkiválasztó térbe. A könyvtáros kollégák háromféle feladatsort állítottak össze az ókori római történelem és a túrán látottakhoz kapcsolódóan, amelyhez a programot Süle Norbert IV. éves informatikus könyvtáros-számítástechnika szakos hallgató készítette el.
A játékot különböző gyorsasággal és kisebb-nagyobb segítséggel játszották végig a csapatok. A feladatok megoldása során időnként szövegértési problémák adódtak, amelyeket gyakran a játék izgalma okozott. Fontosnak tartottuk a jutalmazást, ezért a játék végén minden résztvevő ajándékot kapott (feliratos toll, könyvjelző, jegyzettömb).
A kilenc gyalog galopp program áprilisi megvalósításához a könyvtári gyakorlaton lévő hallgatók munkáját is igénybe vettük. Többek között ez segítette, hogy elképzeléseinket megfelelő humán erőforrás felhasználásával, zökkenőmentesen tudtuk lebonyolítani.
Nagy sikert aratott, hogy a nap során a gyerekekről készült fotókat már délután feltöltöttük az internetre, így a játék után rögtön megnézhették. Ezzel lehetőséget biztosítottunk a diákoknak, hogy Savaria földjén szerzett élményeiket otthon a szülőkkel, az iskolatársakkal és a barátokkal is megoszthassák (http://www.bdf.hu/konyvtar/archiv/2010/nagykultura/nagykultura_kepek.htm).
A résztvevő gyerekek honlapunkon linkgyűjteménnyel támogatott előzetes felkészülését mérni ugyan nem kívántuk, de a veszprémi Dózsa György Általános Iskola színjátszó tanulói által előadott ókori jelenet, amellyel társaikat és minket egyaránt megleptek, azt igazolta, nem volt hiábavaló a befektetett munkánk (http://docler.hu/video/218116).

Visszacsatolás

A kísérő pedagógusok számára rövid kérdőívet állítottunk össze, amelyet a program végén töltöttek ki.
Feltett kérdéseinkre összesítve az alábbi válaszok születtek:
Honnan szerzett tudomást a pályázatról?
Internetről 4 iskola
Internet és OKMT levél 1 iskola
Iskola vezetőjétől 1 iskola
Pedagógiai Szolgáltató Központ iskolai könyvtári szakértőjétől 1 iskola
Szülői munkaközösség figyelte a pályázati lehetőségeket 1 iskola
Nem válaszolt 2 iskola

Miért ezt a programot választotta?
Tananyaghoz kapcsolódása miatt 3 iskola
Helyszín közelsége és a gyerekek életkorához közelállónak gondolta, illetve a programok változatossága miatt 5 iskola
A régiós programok közül ez tetszett a legjobban 1 iskola
Nem válaszolt 1 iskola

A program melyik része tetszett a legjobban? Indokolja néhány szóban!
Történelmi témapark 3 iskola
Történelmi témapark és a Digitális erőd egyaránt 6 iskola
Első helyen a történelmi témapark, második helyen Digitális erőd (rangsorolt) 1 iskola

Mit változtatna? (A program melyik részét hagyná ki, illetve mivel bővítené?)
Nem változtatna 2 iskola
Az Egyházmegyei Könyvtár programját rövidítené, vagy teljesen kihagyná 3 iskola
Romkertet venné be a programba 2 iskola
Több szabadidőt tenne bele 1 iskola
Nem válaszolt 2 iskola

Osztályozza a programot 1-10-ig mozgó skálán!
10 pontot adott 6 iskola
9 pontot adott 2 iskola
8 pontot adott 1 iskola
7 pontot adott 1 iskola

Több pedagógus is említette, hogy játékos, cselekedtető, a tananyaghoz kapcsolódó lehetőséget kerestek, és az iskolától, lakóhelytől való távolság is meghatározó szempont volt. A programok közül a Történelmi témapark és a “Digitális erőd” játék tetszett legjobban, és többen javasolták a fiatalabb korosztály számára az Egyházmegyei Könyvtár helyett a Romkert meglátogatását.
Németh Tiborné pacsai osztályfőnök visszajelzését az alábbiakban adjuk közre:
Ókori gyalog galopp Savaria földjén: Felfedező séta a “Tekergők térképe” alapján (6. évfolyam)

“A Nyugat-magyarországi Egyetem Savaria Egyetemi Központ Könyvtárában fogadtak bennünket a könyvtárosok, és egy ötletes módszerrel fedezhették fel a gyerekek Szombathely nevezetességeit. A 3 órás túra során a diákok a “Tekergők térképe” alapján belekóstolhattak a térképolvasásba, a tájékozódásba a belváros utcáin, közben maguk fedezhették fel a nevezetességeket. Két megálló volt a túránk során: az Egyházmegyei Könyvtár (a termekben 70.000 kötetet őriznek, melyek közül a legértékesebbek a középkori kódexek és a különleges ősnyomtatványok) és a Történelmi Témapark – Ferences-kert (a római erőd-rekonstrukciós részlet és a kaszárnya a Savaria Legio katonáinak ad otthont; a bemutatóhelyeken minden kipróbálható, a tűzgyújtás technikáitól kezdve az ókor csúcstechnológiáját jelentő eszközökig). Gyalog galoppunk végállomása a könyvtár épülete volt, ahol virtuális játékkal mélyítették el a gyerekekben a látottakat, felhasználva a könyvtári adatbázist és az internetet.
Nagyon ötletesnek, ismeretanyagban bővelkedőnek, élvezetesnek tartottuk az egész napos programot, ahol a szombathelyi könyvtárosok figyeltek a gyerekek igényeire, érdeklődésükre a foglalkozások során. Mindenkinek csak javasolni tudom, hogy vegyen részt ezen a gyalog galoppon.”

Összegzés

Úgy gondoljuk, hogy a projekttel elérni kívánt célt – nem formális keretek között új ismeretek közvetítése az ókori történelemhez, könyv- és kultúrtörténethez kapcsolódóan – sikerült megvalósítanunk. Az informális ismeretszerzés, az élménypedagógia legnagyobb előnye a megtapasztalás, az így szerzett tudásanyag jobban bevésődik az emocionális támogatottság miatt.
Lehetőséget biztosítottunk arra, hogy az ifjú generáció minél jobban megismerkedhessen az információs társadalom egyik legfontosabb intézményével és az általa nyújtott korszerű szolgáltatásokkal. Úgy gondoljuk, hogy egy új, a legmodernebb információs és kommunikációs eszközökkel felszerelt multifunkcionális könyvtár inspiráló hatással lehet a tanulók későbbi tanulási, ismeretszerzési, olvasási szokásaira, ezért vettünk részt az Oktatási Minisztérium pályázatán.
A visszajelzések megerősítettek minket abban, hogy a kialakított programban valóban szükség volt a mozgásra, a többféle érzékszervre ható ismeretátadásra, és jól sikerült az elektronikus síkra terelt “Digitális erőd” játék is. Amire nem igazán tudtunk felkészülni, az a diákok eltérő felkészültsége, viselkedésmódja, szocializációja volt, de a kísérő pedagógusokra mindvégig számíthattunk. A különböző iskolák diákjairól készült fotók jól tükrözik a program sokszínűségét, a hangulatot, ezért is érdemes bepillantani könyvtárunk weboldalára: http://www.bdf.hu/konyvtar/archiv/2010/nagykultura/nagykultura_kepek.htm.
Az Oktatási és Kulturális Minisztérium által 2008-ban meghirdetett Reneszánsz Túrák Magyarországon és a 2009. évi Nagy KUL-TÚRA programok népszerűvé váltak a közoktatási intézmények körében, növelték számos iskola esélyét, hogy diákjainak élményszerű ismeretszerzést biztosítson, lehetővé tették számukra más városok megismerését, a könyvtárak, a levéltárak és a múzeumok pedig új használói körrel lettek gazdagabbak. Elértük – ha időlegesen is -, hogy az egyetemi könyvtár új funkcióval bővült, idegenforgalmi, turisztikai célpont lett. Amennyiben folytatódhat a Nagy KUL-TÚRA pályázat, a programok eredményeként elérhetővé válik a Skaliczki Judit által megfogalmazott gondolat: “Az lehet ennek az új formának az egyik eredménye, hogy a gyerekek megszokják: a könyvtár bárhol és bármikor használható, oda mindig be lehet menni, ott mindig és mindenről lehet tájékozódni.”*

* Bartók Györgyi-Mezey László Miklós: “A második Gutenberg-korszak elején vagyunk”. Interjú Skaliczki Judittal. = Könyv, Könyvtár, Könyvtáros, 2009. 10. sz. 7. p.

Címkék