Kinőttük – lecseréljük

Kategória: 2007/ 5

A Könyvtári Intézet megújult honlapjáról

Történeti kitekintés

A Könyvtári Intézet honlapja fennállása (2001) óta három nagyobb átalakításon esett át, ami egytől-egyik az új elektronikus tartalmak miatti átstrukturálásból állt. A mostani váltás azonban eltér az eddigiektől, hiszen teljes technikai átalakításra került sor. Ez azt jelenti, hogy az eddigi statikus leírónyelvből felépülő oldalakat felváltja egy dinamikus, adatbázis alapon működő, szerveroldali lekérő nyelvvel dolgozó honlap.
Az Könyvtári Intézet interneten megjelenő szolgáltatásait áttekintve ehhez egy technikailag és struktúrájában is megfelelő tartalomkezelő rendszert kellett keresnünk.


1. ábra: A Könyvtári Intézet honlapjának története képekben1

Mit jelent a tartalomkezelő rendszer?

A Wikipédia2 meghatározásából szemezgetve az alábbiak igazak a tartalomkezelőkre:
“A tartalomkezelő rendszerek (angolul Content Management System, CMS) olyan szoftverrendszer, amely nem strukturált információk, mint például az internetes portálok akár több felhasználó általi elkészítését, kezelését, és tárolását segíti. Továbbá gondoskodik a tartalmak strukturált megjelenítéséről, statisztikák készítéséről, kiegészítő funkciók integrálásáról.”
“CMS-ek legfontosabb tulajdonsága a dinamizmus. A tartalmat, annak megjelenését megfelelő jogosultság esetén bármikor, bárhonnan meg lehet változtatni.”

Vagyis földrajzi határok nélkül, párhuzamosan több (megfelelő jogosultságokkal rendelkező) személy szerkesztheti az oldalakat, amelyek így dinamikusan változnak. Ezek a rendszerek bizonyos tekintetben előirányozzák a web 2.0-s tulajdonságokat, hiszen az oldal látogatói hozzászólhatnak a tartalmakhoz, szerkeszthetik azokat.

Cél

A cél az volt, hogy megtaláljuk azt a tartalomkezelőt, amely nyílt forráskódú, tehát ingyenes és szabadon alakítható, ugyanakkor folyamatosan fejlesztik, létezik magyar nyelvű változata, valamint nem elhanyagolható tényező, hogy hazánkban legyen intézményi referenciája is. A fenti feltételeknek megfelelő néhány szoftvercsomag3 közül a választásunk az e1074 tartalomkezelő rendszerre esett.
Honlapunk tartalmát az intézeti munkatársak kollaboratív munka során állítják össze, öntik megfelelő formába, így a kiválasztott keretrendszer telepítése után a megfelelő jogosultságok kiosztására került sor. Majd egy közös szerkesztőfelületen megkezdődhetett a régi oldal aktuális tartalmainak átemelése az új felületre.

Jogosultsági szintek

A honlap főadminisztrátorán kívül négy jogosultsági szintet különböztettünk meg, lefelé haladva növekvő jogokkal:
1. látogató bejelentkezés nélkül,
2. regisztrált, bejelentkezett látogató,
3. regisztrált, bejelentkezett intézeti munkatárs,
4. regisztrált, bejelentkezett intézeti munkatárs – tartalomfelelős, adminisztrátor.

Közös munka

Az oldalon virtuális munkacsoportok működnek, amelyek lehetővé teszik, hogy bizonyos tartalmakat csak bizonyos csoportok láthassanak vagy szerkeszthessenek, illetve ezek kombinációja alakuljon ki.
A közös munka alapfeltétele, hogy a földrajzi távolságtól függetlenül, de tudjunk egymásról, láthassuk egymás jelenlétét a honlapon, segíthessünk egymásnak, üzenhessünk egymásnak. Ehhez egy külön modult használunk, ami lehetővé teszi, hogy bejelentkezés után láthassuk a többi bejelentkezett látogatót, illetve, hogy azok éppen milyen oldalakat böngésznek. Az intézeti munkatársak egymás között szakmai, technikai segítségnyújtásra saját belső üzenetküldő modult használnak, ami gyorsabb, praktikusabb, mint a normál e-mail.

A honlap felépítése

Az új honlap összetettsége miatt a böngésző először egy nyitó oldalt jelenít meg, ahol tájékozódhatnak a látogatók az intézet elérhetőségeiről, majd innen továbblépve lehet eljutni a portálra.


2. ábra: Az új nyitóoldal


3. ábra: A portál kezdőoldala

Az oldalon hat fő területet lehet megkülönböztetni:
1. balra fent logó,
2. jobbra fent banner,
3. vízszintes menüsáv,
4. balra és jobbra függőlegesen menüpontok,
5. középen a kiválasztott tartalom,
6. lábléc.
Ahogy sok más honlapnál, így nálunk is a logóra kattintva léphetünk a főoldalra.
A banner (reklámcsík) segítségével néhány kiemelt szolgáltatásunkra, fontosabb eseményekre, rendezvényekre szeretnénk felhívni a látogatók figyelmét.
A vízszintesen elhelyezkedő menüsáv olyan része a honlapnak, amely jogosultságtól függően más-más, illetve több-kevesebb menüpontot jelenít meg, többek között innen érhetőek el azok a szolgáltatások, amelyek segítségével a látogatók is beküldhetik véleményüket, javaslataikat.
A Könyvtári Intézet korábbi honlapjáról már ismert szolgáltatások linkjei kicsit átalakítva, átcsoportosítva jellemzően a bal és jobb oldali menüben találhatók meg.
Ugyancsak a régi honlapról már megszokott, hogy minden oldal alján megtalálhatók az intézet elérhetőségei, a technikai információk.

Milyen szolgáltatásokat nyújt az oldal a különböző jogosultsági szinteken?

I. Nyilvános szolgáltatások bejelentkezés nélkül:
A Könyvtári Intézet honlapján a hírek mindig is megkülönböztetett szerepet kaptak, az utóbbi időben főoldalra kerültek, nincs ez másként most sem. Tehát a fontosabb elérhetőségeinket tartalmazó nyitó oldalról rögtön a hírek felületére jutunk, amely fordított időrendi sorrendben, kategóriákba rendezve, oldalanként 7 friss hírrel, valamint 6 archív hírrel látható, tehát összesen oldalanként 13 szalagcím fut. A híreknél időintervallum beállítást használunk, ami lehetővé teszi, hogy bizonyos információk csak addig legyenek kint, ameddig hírértékük van.
Sorrendet tekintve a hírek fordított időrendben jelennek meg, de fontos megemlíteni, hogy bizonyos információkat szakmai szempontból időnként “kiemelünk”, amelyek így mindig a hírek elején jelennek meg, mindaddig, ameddig ez szükséges. Ez utóbbi kiemelt hírek a könnyebb megkülönböztetés miatt más színű fejléccel jelennek meg.
Ezeken kívül találkozhatunk a főoldalon olyan információval, ami nem hír jellegű, de fontos, hogy legelöl szerepeljen, ezért kizárólag az első oldalon legfelül jelenhet meg.
Kényelmi megfontolásokból lehetővé tettük az RSS szolgáltatást, amely az oldal jobb alsó részében található, így a Könyvtári Intézet legfrissebb híreiről akár honlapunk behívása nélkül, a mindennapi levelek letöltésével, elolvasásával együtt értesülhetnek a szolgáltatást igénybevevő látogatóink.
Az újdonságok menüpont alatt értesülhetnek a honlap legfontosabb, legkeresettebb témáiban az újonnan feltett információkról.
Az eseménynaptár segít abban, hogy áttekinthetőek legyenek a szakmai rendezvények, amelyeket akár kategóriák szerinti bontásban is listázhatunk.
A fórumban lehetőséget biztosítunk néhány előre megadott, illetve a látogatók által javasolt témákban a diskurzusra. Regisztráció és bejelentkezés nélkül azonban ezeket a bejegyzéseket csak olvasni lehet, azokhoz hozzászólni nem.
Számos szakmai vita, megbeszélés és visszajelzés bizonyította, szükséges, hogy a Könyvtári Intézet is útjára indítson néhány témában hírlevelet, amelyekre akár regisztráció nélkül is fel lehet iratkozni. Ilyenek például a fölöspéldány-jegyzékekkel, szakkönyvtári információkkal kapcsolatos hírlevelek, vagy akár a teljes intézeti honlap-gyarapodásról időnként közreadott hírlevél.
Az oldalon a kapcsolat menüpont alatt lehet üzenni a honlap szerkesztőjén keresztül a Könyvtári Intézetnek. Munkatársaink a lehető leghamarabb igyekeznek válaszolni minden felmerülő kérdésre, javaslatra.
Az oldaltérkép a könnyebb eligazodást segíti, felsorolva a honlap tartalmi oldalait.
A gyakran ismételt kérdések megválaszolására létrehoztunk egy súgó felületet, amelyben különböző témákban olvashatnak a látogatók kérdéseket és rájuk adott válaszokat.
A különböző tartalmak közvetlenül a honlapról elküldhetők e-mailben, illetve nyomtatási kép lekérésével nyomtathatók. (Lásd a 4. ábra vékonyan karikázott részét.)

 
4. ábra: A tartalmak nyomtathatóak, e-mailben elküldhetőek

II. Szolgáltatások regisztráció és bejelentkezés után
Bejelentkezés után szám szerint lekérhetőek az utolsó bejelentkezés óta feltett friss információk, megfelelő jogosultsággal azok olvashatók is.
A regisztrált látogatók írhatnak a Könyvtári Intézet fórumtémáiba, akár új témát is nyithatnak, azonban felhívjuk a figyelmüket, hogy a fórumot moderáljuk.
Bármelyik témára fel lehet iratkozni, ami annyit jelent, hogy az oda érkező hozzászólásokról a feliratkozó a “Témafigyelés” linket megnyomva automatikusan e-mailben értesítést kap. (Lásd 5. ábra.)

5. ábra: Fórumok témafigyelési lehetősége

Ahol a téma megkívánja, ott a hírekhez közvetlen hozzászólási lehetőséget biztosítunk.
Amennyiben a bejelentkezett látogató tagja valamelyik munkacsoportnak, úgy láthatja, esetleg szerkesztheti annak dokumentumait.

Eligazodás a kereső(k) segítségével

Jelenleg az oldal megközelítőleg 30 kategóriában több mint 2000 tartalmi rekordot, különböző kategóriákba sorolva 150 linket és 100 súgó információt tartalmaz. Ebben a látszólag “tartalmi rengetegben” nagyon fontos a megfelelő és viszonylag egyszerű visszakereshetőség. Az oldalon balra található a honlap keresője, amely kulcsszavas teljes szövegű kereső, a kis- és nagybetűkre nem érzékeny, de ékezethelyesen kell megadni a kifejezést.
Itt lehetőség van a kifejezés különböző raggal ellátott változatait csonkolással helyettesíteni (a csonkolás jele a *), vagy több szóból álló pontos kifejezésre keresni (a kifejezést idézőjelek közé kell tenni).
Ha az első keresés nem hoz eredményt, a kereső felkínálja a részletes keresési lehetőséget, ehhez be kell jelölni megfelelő rádiógombot, és újra a keresésre kattintani.


6. ábra: A honlap részletes keresője

Ebben többek között az adott főkategória meghatározott alkategóriáját is kiválaszthatja, illetve meg lehet adni például időintervallumot.
További lehetőség a szűkítés, aminek az előhívásához a 7. ábrán jelölt ikont kell megnyomni.


7. ábra: A keresésnél alkalmazható szűkítések

Ezen kívül a különböző tartalmi kategóriákon belül is lehet kifejezésekre keresni, ezzel gyorsabban megtalálhatjuk a minket érdeklő információkat. (Lásd a 4. ábrán a vastagabban karikázott részt.)

Webáruház

Az intézet képzéssel kapcsolatos kiadványai webáruházi rendszerünkön keresztül könnyebben megrendelhetőek, ennek segítségével a kiadványforgalmazó munkatársunk megkapja azokat az információkat, amelyek a megvásárolt kiadvány számlájához, illetve postázásához szükségesek.
A webáruház használatáról részletes információkkal szolgálunk a súgóban és a “Kiadványaink (képzés)” menüpont alatt is.

Elérhetőségeink

A honlap bal oldalán található “Intézetről” feliratú részben, szervezeti egységenként listázható az intézet munkatársainak nyilvántartása, ahol az önéletrajzok és publikációs jegyzékek mellett feltüntettük a kollégák szakterületi tevékenységi köreit is. Reményeink szerint ezzel is segítünk a különböző szakmai kérdésekben hozzánk fordulók eligazodásában.
…és még nincs vége…

Ahogy az internet, úgy a Könyvtári Intézet honlapja is évek óta folyamatosan alakul, változik, tehát most, az új technikával felszerelt honlapról sem mondhatjuk azt, hogy íme elkészült, mi pedig hátradőlhetünk és pihenhetünk.
A kialakított új oldal technikai adottságai szerencsére lehetővé teszik, hogy sokkal rugalmasabban kezeljük a változásokat, bizonyos ideig aktuális dolgokat előtérbe helyezzünk, majd archiváljunk. A menüpontok sorrendjén, ha kell, tudjunk változtatni, azokat újakra cserélni vagy bővíteni.
Elmondhatjuk, hogy elektronikus úton könnyebben megkereshetőek vagyunk, és gyorsabban adhatunk hírt a szakmát érdeklő, érintő témákban.
Mindezekkel együtt a Könyvtári Intézet továbbra is számít a honlappal kapcsolatos véleményekre. Várjuk tehát hozzászólásaikat a fórumunkban, írjanak nekünk a “Kapcsolat” menüpont alatt található űrlap segítségével.

JEGYZETEK
1 Forrás: http://web.archive.org/
2 http://hu.wikipedia.org/
3 http://cms.lap.hu/
4 http://e107.org/

Címkék